De Kapel ra Boseh
HET NOTARIEËL EN NIJVERHEIDS ANNONCENBLAD
Nieuwsblad voor Poperingben Omstreken.
^ééés
Dr^t forte brune i
Vrede onder de menseben van goeden mil.
Apotheek Frans Van de Plas
Aboaflemeitprijs
SaoseB-Vasoeste,
Zondag 3n Oogst 1924.
15 Centiemen
21^ Jaar, N 31
SPREUKEN.
Uit het herlevend Vlaanderen.
«C ui i"
's&w&gjLt
Leest en verspreidt "De Poperinifhenaar,.
HET EUCHARISTISCH CONGRES
P o lit lek O ver zich t.
Meessen. Nieuw Zeelan^seh Gedenkteeken.
B--1. -
CONGO Kasai
Oorlogssch a de.
Poil de Bretagne,
per Jaar
Id Stid fr. 6.50
Id Belgia &rt 8.50
Buitealand 13.00
Uitgever
Drukkerij,
Papierhandel,
15, öisthuiastmt,
POPERINGHE
Telefoon nr 9.
Poatckackrakoninf
v 15570
PKIJS
BERICHTE»,
VERX00PIBCEI,
Bene inl&ssehing
o.6o ctn per rege!.
2 en 3 inl. o.5o ct"
VONNISSEN,
i 5o fr. per regel.
ROUWBERICHTEK,
5 fr. voor 10 reg.
Herhaalde Annoncen
prijzen op »»nvrng
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten voor den
Vrijdaq ingezonden
worden. Kleine
BERICHTEN TEQEN
DEN VRIJDAG NOEN.
Het leven is een groote bondel kleine zaken.
Op slechte plaatsen vindt ge geen goed gezel
schap.
Tussshen het glas en de lippen is er nog altijd
plaats voor een ongeluk.
Duren is een schoone stad, maar blijven duren
is nog schooner.
Ik ben een jonge Vlaming
En min den vadergrond,
Waar God in eedle herten
Den geest der vrijheid zond.
Ik min der Vlaamsche gouwenpracht.
Waar 't golvend graan ons tegenlacht.
Ik ben een jonge Vlaming
En min den vadergrond. Willems.
Vele katholieken betreuren het dat zonen
van eenzelfde moederkerk bezig zijn met
elkander te bekampen, soms zelf met elkaar
te verscheuren.
En nochtans wanneer 't onstuimig gemoed,
dat beter spreken deed, wat bedaart, wan
neer kalme bezonkenheid het voorhoofd
weer doet ophelderen, dan getuigt menigeen,
die in den strijd staat, van zijn tegenstrever
hij meent het toch goed, in den grond is hij
ne goe mensch I
Mochten deze woorden voor de goé
menschen aan beide zijden een aanwakke
ring zijn om toenadering te bewerken... 't Is
waar, menschelijk gesproken, schijnt het zoo
moeilijk... maar kunnen menschen het niet,
Christus de machtige Koning, de vorst des
vredes, kan de harten zijner volgelingen
naar elkander neigen en onze Moeder, de
Koningin van vrede, die in 't lieve Vlaande
ren zoo bemind wordt, kan bij al haar kinde
ren de overeenkomst bewerken rond haar
oudste kind, Jesus Christus...
Wat voor menschen onmogelijk is, is mo
gelijk voor God.
Mocht hij medelijden hebben met ons ver
deelde Vlaanderen
Vooraleer de punten aan te raken die ons
verdeeld houden, zooals de Vlaamsche
kwestie, de democratische beweging, het
militair verbond, de Duitsche bezetting enz.,
laten wij dan in eens de punten nagaan
waarover wij katholieken noodzakelijk over
eenkomen.
Niet één katholiek, die dezen naam waar
dig is, kan loochenen dat de voornaamste
kwestie die het leven van menschen en vol
keren beheerscht de godsdienstkwestie is...
Er is maar een strijd op de wereld 't is de
strijd tusschen Satan en Christus de strijd
die ontstaan is in 't aardsch paradijs en du
ren zal tot het einde der tijden.
Welke katholiek zal niet strijden willen
voor Christus Wie zal zijn opperste rech
ten over enkelingen en maatschappijen niet
helpen vrijwaren
Gewis is dit in eerste plaats het werk der
priesters, maar ook de leeken moeten mee
doen om Christus te doen zegepralen Hij
heeft rechten op ons openbaar leven... rech
ten die aangevallen worden, die gekrenkt
zijn 1.. Christus en zijn keik blijven de
groote miskenden, de groote gegriefden
Ziet maarmen sluit den Paus buiten de
vredesconferenties men laat de ontucht en
zedeloosheid openbaar de oogen kwetsten in
cinema's, aankondigingen, in 't legermet
de kerkelijke wetgeving houdt men geen re
kening de piiesters worden naar 't leger
opgeroepen de echtscheidingen worden
vergemakkelijktmen loert op de zielen
onzer kinderenliberalen en socialisten,
aanbidders der goddelooze Fransche politiek,
azen op onze verdeeldheid en wachten op
onze nederlaag om een godsdienstoorlog
hier in te voeren. Als de kristelijke leering
voorgehouden wordt, dan vindt zij dikwijls
geen weerklank in de harten. Onze bisschop
pen zijn als machteloos door de verdeeldheid
hunner katholieken
Zal dat waar blijven dat wij begeesterd
zijn voor bijkwesties, en dat de kwesties,
die Christus aanbelangen ons koud zouden
laten Kan dit zijn dat koningen van
't kwaad, een Mahomet, een Luther, een
Voltaire, een Marx hun aanbidders en hun
volgelingen vinden en dat onze Koning
Christus zijn soldaten niet vinden zou
Niet dat onze politieke organismen moeten
een soort broederschap of een derde regel
worden... maar boven de politieke werking
aller katholieken moet Christus vlagge wap
peren... Zijne leering moet ons verlichten de
glans dezer leering licht ons toe van uit het
Vatikaan Christus richt ons en onderwijst
ons langs de lijn van Paus en bisschoppen.
Indien de menschen van goeden wil zich
in deze gedachten konnen vereenigen, zou
den bijkwesties dan onoverbrugbare kloven
tusschen ons doen ontstaan
Omdat een katholieke broeder wat min of
wat meer vlaamschgezind of demokraat is,
wat min of wat meer voor of tegen de leger
wet, voor of tegen het verbond met Frank
rijk is gestemd, mag hij daarom als een
valschen broeder worden uitgekreten?...
Omdat men in vrije kwesties, waarover
noch Paus noch Bisschoppen gesproken heb
ben, in meening verschilt, mag men daarom
overgaan tot laster en tot eerroof, tot ver
dachtmaking en uitfluiting op vergaderingen?
Omdat men het Vlaamsch nationalisme
niet toegedaan is, moet men daarom alles
daarin zonder onderscheid verwerpen?...
Mag men nationalisten die willen blijven bij
eerlijke middelen, die revolutie van de hand
wijzen en bereid zijn naar Paus en Bisschop
pen te luisteren, als ketters veroordeelen
Ofwel aan een anderen kant omdat men
Vlaamsch-nationalist is, mag men daarom
middelen gebruiken die door de katholieke
zedenleer veroordeeld zijn Zeker is
Mengelwerk van «De Poperinqhenaar» 25
ROMAN
door A. HAN8
Och, naar dat paviljoen of naar Brugge
het is voor mij hetzelfde. Ik wist, dat ze
Frederik Lavendeau ontmoet. Ze verkeeren
met elkaar en houden het nog wat stil.
Blanche is geen kind meer en ik begrijp niet,
waarom ge u daarover zoo opwint.
Ha, ge vindt het niet erg dus.
Wel neen. Wij hebben toch eerst een
tijdje in stilte verkeerd. Dat doen alle
paartjes.
Wij, o, we behoorden tot den eenvou-
digen stand. Maar hoe brengt ge Blanche's
gedrag overeen met de manieren, waarover
ge het altijd zoo druk hebt. Mariette werd
hard bekeven, omdat ze in de schemering in
de kapel voor haar vader had gelezen. Ze
kon er Frans van Waveren eens gezien heb
ben. Maar Blanche mag ginder uren lang
met Lavendeau zitten. Wat zouden de men
schen daarvan zeggen Doch, ik begrijp het
wel. Lavendeau heeft u verblind. Ge verlangt
hem tot schoonzoon.
Dat is waar en het zal een schitterend
huwelijkzijn, meende mevrouw van Herteloo.
O, wat kunt ge toch dwaas doen I Altijd
u laten inpakken door wat komplimenten en
Fransche trunterij Maar ik weet nu, wie
Lavendeau is 1 Een grasheer en een deugniet
daarbij...
Natuurlijk moet ge hem zoo beoordee-
len. Ge hebt nu eenmaal iets tegen Frederik.
't mogelijk dat de staatsvorm van Belgie
eens verandert, maar zoolang Belgie ons
wettig Vaderland blijft en bestaat lijk het nu
bestaat, dan is 't niet toegelaten, de drie
kleur te onteeren, de Brabamjonne uit te
fluiten, het koninklijk gezag te misprijzen,
op revolutionaire middelen te zinnen.
Kwamen wij op deze punten overeen...
aanvaardden wij daarbij als echte katholie
ken met dankbaarheid de leiding van Paus
en Bisschoppen, die God over ons aanstelde,
zouden de bijkwestie, door de verdeeldheid
die zij zaaien, dan zooveel onheil stichten
Zeker is de vrede moeilijk maar mochten
alle katholieken van goeden wil eens aan
dachtig deze laatste bladzijde lezen uit den
zoo schoonen wereldbrief van Leo XIII
IMMORTALE DEI die juist geschreven
is «over de kristelijke inrichting d*r staten»
Boven alles is 't noodzakelijk dat alle
katholieken als verkleefde kinderen der kerk
handelen en voorkomen dat zij zonder aar
zelen alles verwerpen wat daarmee niet kan
samengaan dat zij de openbare instellingen,
voor zooveel het door het geweten uitgelaten
is, gebruiken om de waarheid en de gerech
tigheid vooruit te helpen dat zij medewer
ken opdat de vrijheid van handelen de gren
zen niet overschrijde die haar door de
natuurwet en Gods wet gesteld zijn dat zij
ter harte nemen alle openbare instellingen
terug te brengen tot dezen kristelijken vorm,
dien wij hebben voorgesteld.
Gemakkelijk is 't niet één enkele vaste
manier aan de duiden waarop deze doelein
den moeten verwezentlijkt worden, ingezien
men met zeer verschillende omstandigheden
van tijd en plaats moet rekening houden.
Nochtans moet vooruit en vooral bewaard
worden de overeenkomst van wil, en gezocht
worden de eenheid in de werking. Dezen
dubbelen uitslag zal men opperbest bekomen
indien iedereen de voorschriften van den
H. Stoel als gedragslijn aanneemt en ge
hoorzaamt aan de bisschoppen die de H.
Geest heeft aangesteld om de kerk Gods te
besturen.
De verdediging van onzen katholieken
godsdienst vergt dringend dat men eenparig
en aanhoudend de leering belijde die de H.
Kerk voorhoudtOp dit punt moet men er
wel op letten hoegenaamd geen gemeens te
hebben met de valsche leeringen of ze slap
te bekampen.
Op de punten waarover men een vrije
meening mag hebben is 't toegelaten gezapig
te redetwisten met het doel de waarheid te
zoekenmen verdrijve echter alle onrecht
vaardige verfnoedens of wederzijdsche be
schuldigingen...
Het is niet toegelaten een andere gedrags
lijn te hebben in 't privaat,en een andere in
t openbaar leven te weten het gezag der
Kerk in zijn afzonderlijk leven te eerbiedigen
maar te verwerpen voor 't openbaar staats
leven..!
Maar waar het gaat over zuiver politieke
kwesties over den besten staatsvorm, over
zulk of zulk systeem van bestuur, zeker is
een eerlijk meeningsverschil toegelaten. De
rechtvaardigheid gedoogt niet dat menschen,
wier godsvrucht ten anderen gekend is en die
bereid zijn de beslissingen van den H. Stoel
gehoorzaam te aanvaarden, beschuldigd
worden van kwaad omdat zij in deze zaken,
waarover wij juist spreken, er eene andere
meening op nahouden en wat wij meer
dan eens hebben moeten betreuren nog
veel grooter onrecht is "t verdenking te
werpen op hun geloof of ze van afvalligheid
van het katholicisme te beschuldigen.
Dat dit een onkrenkbare wet zij voor de
schrijvers en vooral voor de dagbladschrij
vers.
In een strijd dus waarin de hoogste
(Godsdienstige) belangen op 't spel staan
mag er geen plaats meer zijn voor inwendi-
gen twisten partijgeestmaar in samenvoe-
lingvan geest en hart moeten allen naar het
gemeenschappelijk doel streven de belan
gen redden van den godsdienst en van de
maatschappij
Zoo er dus in 't verleden tweedracht is
geweest, zoo moet alles begraven worden
door een rechtzinnig vergeten zoo men al
wat roekeloos, wat onrechtvaardig is ge
weest aan welke zijde nu ook de schuld
mocht liggen zoo moet alles hersteld wor
den door wederzijdsche liefde, en alles weer
goedgèmaakt door algemeeneen rechtzinnige
onderdanigheid aan den apostolischen stoel.
Zoo zullen de katholieken twee voordee-
len behalen van het allergrootste belang zij
zullen de kerk helpen om de kristene waar
heid te bewaren en te verspreiden, en zij
zullen een allergrootste weldaad bewijzen
aan de maatschappij, wier welzijn grootelijks
gevaar loopt door de slechte leeringen en
driften.
Dit zijn de woorden van Leo XIIINa
veertig jaar blijven zij een licht in den
nacht. 1 (V. Rede).
H|
Plechtige Kerkwijding der parochiale kerk van BOESINGHE, op Maandag 4 Oogst 1924
door Z. D. H. Mgr Waffelaert, met de vereerende tegenwoordigheid
van hunne Excel. Ministers Vandevijvere en Baron Ruzette.
Op 4 Oogst zal het 10 jaar geleden zijn
dat de oorlogsverklaring het noodlot wierp
en meteen Boesinghe's verdelging behelsde.
De eerste oorlogsdagen hadden het dorp
gespaard en men hoopte. Doch met de gas
aanval van 1915 bij Steenstraete werd onze
schoone kerk met prachtigen toren stuk ge
schoten. De spits reeds leelijk gehavend
stortte in en de kerk schoot in brand. De
menschen vluchtten weg en Boesinghe werd
vernield.
De oorlog ging voorbij en... 't volk keerde
weer.
De bevolking door hunnen jeugdigen her
der aangemoedigd hoopte op de toekomst.
De Kerk zou herbouwd worden. Op 28
Januari werd de eerste steen plechtig gewijd,
en het grootsche werk aangevangen. Nu
prijkt daar dit prachtig gebouw als de be
kroning van het slaven en werken der terug
gekeerde bewoners. De huizen -werden
grootendeels heropgebouwd, de scholen zijn
bevolkt, het Klooster staat er ook, alleen
nog de prachtige kapel van E. H. Pastoor
George zaliger is in opbouw. doch boven
alles is de tempel Gods het schoonste. Bin
nen en buiten is alies zoo fijn uitgewerkt en
bezorgd. En de toren M. Coomans van
Yper, bouwmeester miek er zijn eeretitel van
en M. Leon Van Eeghem van Brugge, de
aannemer van Boesinghe, een man die ker
ken kan bouwen want 't is niet zijn eerste
werk men bewondere nog Nieuwkerke,
Ramskapelle, Bixschote, enz. hij mag er
fier op gaan een kunstgewrocht geëindigd te
hebben.
Vóór den oorlog vreesde men voor den
toren die aan 't vervallen ging de barba
ren hebben hem vernield en... onze katholieke
Minister A. Vandevyvere, de heropbouwer
van Vlaanderen heeft hem ons terug gegeven,
schooner en prachtiger dan voordezen.
Deze week werd onder ongelooflijken toe
loop van volk en met eenen ondenkbaren
luister het 27e internationaal Congres, ter
eere van het H. Sacrament, gehouden te
Amsterdam.
Het plan, congres te houden ter eere van
het H. Sacrament werd opgevat door eene
Fransche Vrouw EmilieTamisiervan Tours.
Haar doel was de godsvrucht tot het H.
Sacrament steeds uit te breiden.
wereldsteden aan de beurt.
Belgie had herhaalde malen de eer tot
zetel van het Congres verkozen te zijn. Luik
in 1883, Brussel in 1898, Namen in 1901,
Doornik in 1906. Het is de Bisschop van
Namen, Mgr. Heyien, die de Voorzitter is
dezer Internationale Eucharistische Con
gressen. Op deze Congressen is Zijne Heilig
heid de Paus zelf vertegenwoordigd. Dit
jaar was het de Hollander Z. E. Kardinaal
van Rossum die als Legaat te Amsterdam
werd aangeduid.
De Hollanders hebben die eer, hun land en
hun stam aangedaan, weerdig weten te
beantwoorden. Nooit heeft een Koning of
Keizer met zooveel geestdrift ontvangen
geweest als de Hollandsche Legaat die
Z. H. de Paus vertegenwoordigde. Alle
aanspraken, alle redevoeringen kwamen uit
op het eerherstel aan God vanwege de geval
len menschheid, door Christus, in het Aller-
heilligste Sacrament.
Uit alle landen, in naam van alle volkeren
werd eer en hulde bewezen aan het H. Sa
crament van Liefde.
In eene machtige aanspraak heeft M. Van
Cauwelaert, het Vlaamsche woord hoog laten
klinken en aan den voet van Z. Eminentie de
trouw neergelegd van het Katholieke Vlaan
deren.
Wij verheugen ons om de grootsche hulde
die gebracht werd aan aller Heer en Meester,
Christus, en om de eer die bewezen werd aan
Z. H. de Paus van Rome, in den persoon
van zijnen vertegenwoordiger Z. E. Kardi
naal van Rossum.
Het eerste internationaal Congres werd n j
gehouden te Rijsel in 1881. Het slaagde bo- \,~e begrooting
venmate en al spoedig kwamen de groot£ jj$J?aPPer!' e van Landbouw, die van
De Parlementaire week.
Hoe meer het paard den stal riekt, hoe
harder het loopt.
Zou het komende verlof op de werkzaam
heden der Kamer wel hetzelfde uitwerksel
gehad hebben Men zou het wel meenen.
Het Parlement heeft in ééne week het
werk afgelegd waarvoor minstens een paar
maanden zouden noodig geweest zijn wilde
men het ernstig doen
En dat pleit nog eens niet in het voordeel
der Kamer zelf:
van Kunsten en Weten
Opvolger van S. VANDE BERGHE,
Bertenplaats, 8, (Kleine Markt),
POPERINGHE
Ja, 'tis een braaf Freetje ook. Hij ziet
zwart van de schuld.
Maar dat is niet waar
Hij heeft verscheidene menschen be
drogen en wordt door schuldeischers nage
zet. Nu hoopt hij dat ik alles zal betalen...
Daarom wil hij Blanche trouwen. Maar 't zal
geen waar zijn. O, ik weet wel, dat ik mis
schien het huwelijk niet zal kunnen verhinde
ren, maar aan mijn beurze komt dien vent
niet. Geen cent krijgt hij. En ik hoop, dat
ge u nu eindelijk eens ernstig zult toonen.
Maar ge moet geheel verkeerd ingelicht,
zijn, sprak mevrouw van Herteloo, toch wat
onthutst door deze ontstellende mededee-
lingen.
Neen, neen...
Lavendeaa is van goede familie.
Van goede familie is hij, maar hij
bezit niets. En daarom val ik hem niet lastig,
mardjie neen, want ik ben ook arm geweest.
Dat hij een jongen ware, die werkte, die
door eerlijken aibeid kans zag een vrouw te
onderhouden en daarbij b'raaf van karakter,
wel, 'k stak hem gaarne een hand toe. Doch
hij zet niets uit... hij heeft geleefd door be
drog en zou nu willen teren op mijn geld, na
zijn schulden voldaan te hebben. Daarom
loopt hij achter Blanche. En ik zeg stop
Ge zult mij niet in de doeken leggen.
Ik kan het niet gelooven.
En toch is het zoo. Zie, we hebben in
den laatsten tijd nog al eens gekeven. Maar,
vrouwe, 't gaat hier om het geluk van Blanche
en ik verwacht van u hulp, om onze dochter
buiten het ongeluk te houden. Ik heb Laven
deau al ferm de waarheid gezegd.
Van die schulden
Ja.
En wat antwoordde hij
O, 't waren van eigen al leugens.
Mijnheer hield zich beleedigd. Ik stelde hem
voor me dan te bewijzen, dat hij welgesteld
is, zooals hij beweert. Hij mag zich verdedi
gen. Maar dat zal hij niet doen, omdat hij
niet kan.
Wie heeft u ingelicht
O, ik ken den weg goed genoeg, om
zulke dingen te weten te komen. Ik had een
klokje hooren luiden. En ik ben koopman
geweest, hé Ik kocht nooit een kat in den
zak en het was moeilijk om van Herteloo in
de doeken te doen. En bovendien een kennis
had mij gewaarschuwd.
Wie?
Frans van Waveren.,,
Maar die heeft misschien ruzie met
Lavendeau gehad, zei Serafine nu.
Dat weet ik niet. Maar Frans heeft de
zuivere waarheid gesproken, dat bleek me
uit nadere inlichtingen.
Waar is Blanche nu vroeg mevrouw
van Herteloo.
O, zij wilde niet met me meegaan. Na
tuurlijk heb ik voor haar ongelijk.
Ze zal wel seffens hier zijn...
Ik hoop het.
Waarom zegt ge dat zoo raar
Wie weet, waartoe Lavendeau haar
beweegt Die vent is tot alles in staat. Als
hij haar nu eens mee neemt naar Brugge.
En Blanche zou niet naar huis komen,
meent ge
Wel, als ze haar kop wil uitwerken,
wat kunnen wij er aan doen
Maar waarom bleeft ge dan niet. Mp-
I riette hebt ge overal gezocht, toen ze weg
liep...
f En ge meent dat ik Blanche aan haar
lot over laat, dat ik haar minder gaarne zie
dan Mariette O, ik zeg u, dat ik onderwege
geschreemd heb. Dat is anders hé. Ja ge-
Nijverheid en Arbeid hebben aan tal van
leden gelegenheid gegeven hun woordje te
plaatsen.
De huishuurwet en de wet op de ouder
domspensioenen zijn er door. Tijdens de
groote bespreking over de visschersramp
heeft men eene ontroerde hulde gebracht
aan de slachtoffers en de beproefde familiën.
Maar men heeft ook eens te meer vernomen
hoe onbevoegd Minister Neujean is en hoe
ellendig het gesteld is met onze reddings
diensten.
Dan kwam nog die geweldige amnestie
ondervragingen met de incidenten die eraan
verbonden waren.
Dat eene zelfde week drie nachtzittingen
telt is iets ongewoons.
Het is voor onze Kamerleden oprecht
spijtig dat dit krachtvertoon hun het ge
wenschte verlof niet bracht.
Dank aan eene jongensstreek der socialis
ten, die Zaterdag de zaal verlieten op het
oogenblik dat eene laatste stemming gehou
den werd, was de Kamer niet meer in getal
en waren de Volksvertegenwoordigers ver
plicht Dinsdag opnieuw te vergaderen.
Wanneer zullen de Socialisten hunne
kindermanieren dan maar kwijt geraken
Eene aanmoediging.
Mgr. Rutten, Bisschop van Luiken Lim
burg heeft aan de pastoors van Limburg een
belangrijk schrijven gezonden waarin hij
hun aanzet de meisjesbonden, die in Lim
burg de Katholieke belangen behartigen,
krachtig aan te moedigen.
Hij richt eene ernstige vermaning tot de
Vlamingen opdat er meer eenheid in hunne
rangen zou heerschen.
Zijne Hoogwaardigheid drukt de hoop
uit en zijne overtuiging tevens, dat de dag
nadert waarop door het Belgisch Bestuur
recht zal gedaan worden aan de Vlaamsche
eischen.
schreemd, omdat Blanche zoo verblind is en
meer naardien schobbejak luistert dan naar
mij. Maar ik kon haar toch niet naar huis
sleuren, niet waar Ik hoop vurig, dat ze
komt en naar rede zal luisteren. Ik heb geen
invloed op haar. Ik lieg en laster en laat me
opstoken, zoo meent ze. Daarom hoop ik op
u, ge zijt de moeder. Ge hebt Lavendeau
hier helpen inhalen. Gemeendet, dat hij een
treffelijk mensch was, Nu zijt ge beter inge
licht. Laat u nu niet overklappen door
Blanche. Denk aan de toekomst O, er kan
uit dit alles veel ellende voortkomen...
Maar als ge nu toch eens mistet 1
Neen, ik mis niet.
Men kan u verkeerd ingelicht hebben
Geloof, dat ik iemand niet zulke harde
dingen zou zeggen, als ik niet ten volle van
de waarheid overtuigd was. Ik herhaal, dat
Lavendeau een avonturier is. Ware het niet
geweest van familie, die hem wilde redden,
hij zat in het kot. Maar die familie is het nu
beu hem nog langer bij te staan. Het helpt
toch niet. Aan zulk een man mag Blanche
niet geketend worden.
O, natuurlijk niet.
Blanche zal u trachten om te klappen
Wees nu verstandig. Ge zijt moeder Laat
ons toch toonen, dat we een zijn
Met ware verlichting hoorden de ouders
Blanche thuis komen. Ze was dus niet met
Lavendeau meegegaan.
De oudste dochter kwam vrijmoedig de
kamer binnen. Ze was wel wat rood, maar
schaamde zich niet. Ze keek nijdig haar
vader aan en zonk op een stoel neer.
Mama, gij weet zeker alles vroeg ze
dan. Natuurlijk Ge hebt het verhaal
gehoord.
Ja, uw vader heeft me aardige dingen
Do groote financiers
Het gaat niet gemakkelijk te Londen.
D Fr:, ischen kunnen moeilijk aanvaar
den dat het vraagstuk van herstel nu gaat
overgeplaatst worden van het terrein der
politiek naar dat van de economie.
Nu is er een nieuwe vogelverschrikker
gevonden.
Hef is, zegt men, de haute-finance de
groote financiers die voortaan de dingen
zullen regelen.
Men kan dat nogal natuurlijk vinden, als
de oplossing die men voorhoudt steunt op
een overbrengen van 50 milliarden van het
eene land op het andere. Hoe zou men dat
wel kunnen zonder de groote financiers
Eigenlijk zit de kwestie zoo ineen.
De betaling van de herstelschulden gaat
steunen op reusachtige leeningen, in geheel
de wereld geplaatst door bemiddeling der
groote financiers. Of juister gezegd, deze
zullen nu eene gelegenheid krijgen om werk-
looze kapitalen waarover zij beschikken,
mits passende interest, ter beschikking te
stellen om de economische wereldmachine
weer in gang te steken.
Opdat die interest er kome, moet Duitsch-
land betalen en mag de boel niet in de war
gestuurd worden, noch door de Politiek noch
door de Militairen.
Nu vragen de geldschieters toezicht. Zij
willen vaststellen wanneer Duitschland in
gebreke blijft. Zij durven dat niet overlaten
aan de Politiek en zij vreezen een ongepast
optreden van de Militairen want hunne
centen zijn op 't spel.
Ofschoon in 't geheel geen vriend van de
haute-finance moet men toch bekennen
dat het beter is dat Duitschland schuld heeft
aan de kapitalisten van heel de wereld dan
aan de iastenbetalers van één land. Zoo zal
Duitschland gemakkelijker betalen en het
politiek karakter zal aan de oorlogsschuld
ontnomen worden. Dat is van groot betee-
kenis voor den internationalen vrede.
En moet er gekozen tusschen de bankiers
en de generaals, wel, een keer is geen ge
woonte, dan zouden wij nog liever voor de
bankiers stemmen. Van twee kwalen moet
men toch de minste nemen.
Toestand der arbeiders in Belgie
De internationale conferentie voor de
Katholieke arbeiders, te Antwerpen gehou
den, heeft een klaar licht geworpen op den
toestand der Katholieke arbeiders in de
verschillige landen.
Eerw. Pater Rutten nam er het Voorzitter
schap van waar en de verslaggevers hebben
heerlijke dingen gezegd.
Het is meer dan tijd dat de noodzakelijk
heid van sociale inrichtingen op te richten
door alle Katholieken worde begrepen.
De geestelijke raadgever van het Alge
meen Christen Werkersverbond (A.C.W.)
van Belgie, E. H. Colens sprak over den
toestand op godsdienstig gebied van de
Belgische nijverheidswerklieden.
Belgie is een Katholiek land daar de groote
meerderheid der geloovigen den katholieken
godsdienst belijden. Daarbij het privaat en
het openbaar leven is doordrongen van het
katholisme.
En nochtans die groote massa der nijver
heidswerklieden is of onverschillig of tegen-
standigaan den katholieken godsdienst.
Tachtig ten honderd der nijverheidswerk
lieden gaan niet meer naar de Kerk.
Die achteruitgang op godsdienstig gebied
bij die werklieden is grootelijks veroorzaakt
door den invloed der socialistische inrich
tingen.
Het Belgisch socialisme is anti-katholiek
in zijn beginselen en in zijn sociale werking.
De eerste kiem der socialistische inrichting
werd geleverd door niet-katholieken. Maar
duizenden katholieke arbeiders zijn in de
socialistische inrichtingen getreden, tegen
hunne godsdienstige overtuiging in, en heb
ben na eenigen tijd hun geloof verloren.
De Belgische katholieken hebben de socia
le werken niet op tijd georganiseerd en de
arbeiders hebben bij de katholieke partij, al
te eng behoudsgezind, niet de stevige ver
dediging gevonden hunner klassebelangen.
De katholieke behoudsgezinden stonden al
te veel vijandig tegenover de wettige eischen
der arbeiders en daarvoor zijn ze naar de
socialisten geloopen.
Dat is de toestand van vroeger. Gelukkig
is daar verandering in gekomen.
Thans is het Algemeen Christen Werkers-
verbond stevig ingericht. Die krachtige stam
draagt talrijke en wijdstrekkende takken die,
als reusachtige armen, de christene arbeiders
overal beschutten tegen den ongodsdiensti-
gen invloed van het Socialismus.
Dank aan de opvatting der Standsorgani
satie is de Katholieke partij van ons land
ook breeder van gedachten geworden.
Thans ziet men met recht en reden in dat
het A.C.W. het sterkste bolwerk is van
Belgie tegen de onzalige werking van het
Socialismus en het grootste redmiddel voor
de godsdienstige gevoelens onzer christene
arbeiders.
van Lavendeau gezegd, antwoordde me
vrouw, Ik ben er ontsteld van.
Laster van Frans van Waveren. Of ge
looft ge die leugens, mama steek het niet
weg voor me...
Kind, 't is vreemd.
Zeg ja of neen, of ge het gelooft of niet.
Ik weiger over die beleedigingen te redenee
ren verzekerde Blanche. Daarvoor staat
Frederik te hoog. Hij is de eerlijkheid zelf.
We kwamen eenige malen samen in een
paviljoen, om onze aangelegenheden te be
spreken. Dat ging niemand aan. We zijn
beiden meerderjarig. En Frederik was van
plan om morgen papa en u om mijn hand te
vragen.
Om ons geld I verbeterde van Herteloo.
Daar legt hij het op aan. Uw hand kan hem
minder schelen.
Op zulke beleedigingen ga ik niet in,
papa. Ze zijn me te min. -
Maar ik houd mijn hand op de beurs
Dat weet uw vriend nu,
Mijn aandeel is zeker voor Mariette
riep Blanche brutaal uit. Dan zoudt ge wel
mild zijn.
Wel, gij loopt verre I hernam de vader
boos. De Brugsche aftruggelaar leert
schoone manieren. Maar ik raad u aan op
uw woorden te letten. Ik heb u al heel veel
laten zeggen, omdat ik hoop, dat ge ten
laatste zult inzien, dat ik het goed met u
voor heb. Ik begrijp, dat gij niet in een keer
aan de schavuitenstreken van Lavendeau
kunt gelooven. 't Is voor u of gij uit den he
mel al met eens op de aarde valt.
Papa, ik zal Frederik nooit laten 1 En
dat heb ik hem gezegd verklaarde Blanche.
We blijven elkaar trouw.
Maar hij zal u laten, kind 1 Luister nu
goed
Vrijdag 1 Augustus werd in bijzijn van
den Koning, te Meessen een gedenkteeken
onthuld door de regeering van Nieuw-Zee-
land opgericht ter nagedachtenis van de
soldaten uit Nieuw-Zeeland, die tijdens den
oorlog, vooral in 1917, bij den slag van
Meessen het leven gelaten hebben.
Ook Sir James Allen, K. C. B., Hoog-
commissaris van Nieuw-Zeeland, luitenant-
Generaal Alexander Godley; Maj.-Generaal
Sir Alexander Russel (gewezen bevelvoerder
van de Nieuw-Zeelandsche afdeeling en
andere hóogwaardigheidsbekleeders wonen
de plechtigheid bij. Van Belgische zijde,
zijn tegenwoordig M. de Goeverneur
van West-Vlaanderen de militaire Bevel-
WÈÊm
hebber der Provinciede Hooge Koninklij
ke Kommissaris van de streek, en van Yper,
en het kollege van Burgemeester en Sche
penen van Meessen. De gezant van Groot-
Brittanje zal vertegenwoordigd zijn door
den zaakgelastigde.
Zaterdag 2 Augustus, wordt ook te
's Graventafel een Nieuw-Zeelandsch ge
denkteeken onthuld door Sir James Allen.
Op het gedenkte ken te Meessen staat in
't Engelsch, in 't Vlaamsch en in 't Fransch
Ter eer der Strijders der
NIEUW-ZEELANDERS AFDEELING
De Veldslag van Meessen
7 tot 14 Juni 1917.
Een Leeuw in de buurt van de Missie te Kalende neergeschoten door den E. P.
Paul van Merris, zoon van wijlen onzen hooggeachten Heer Burgemeester van Merris.
De aanwezigheid van een leeuw in de
streek slaat de gansche bevolking met ont
zetting. Vaak gelooft de bijgeloovige neger,
dat Ntambwe (de leeuw) bezeten is door den
geest van een machtig hoofdman. Ook
daarom durft hij het niet aan den leeuw te
dooden. Nu kan men begrijpen, dat er
schrikkelijke ongelukken gebeuren, telkens
dat vervaarlijk wild dier in een bewoonde
streek zijn intreê doet.
De achtervolging van het wild dier werd
met honderden aangevangen. Bijna allen
sloegen op de vlucht en in de nabijheid
gekomen bleef de E. Pater nog met vier
man bijeen. Op 60 meters afstand werd het
dier neergeveld.
Het heldenstuk werd bezongen in de heele
streek al de menschen uit 't omliggende
kwamen 't leeuwenlijk beschouwen en be
wonderen.
De nieuwe Pensioenwet.
De nieuwe pensioenwet werd deze week
met eene groote meederheid gestemd in de
Kamer. Dit is eene prachtige overwinning
voor de Christene Democraten en vooral
voor hunnen leider Heer Minister Tschoffen.
Ziehier in het kort de voordeelen der wet.
Zij laat al de huidige pesioentrekkenden in
het bezit van hunne huidige rechten. Zij
waarborgt voor alle verzekeringsplichtige
loontrekkenden op 65 jaar een pensioen van
720 frank voor hen en een pensioen van
720 frank voor hun vrouw.
Dat pensioen is in feite kosteloos, daar da
stortingen van den loontrekkende niet hoo-
ger zijn dan hetgéen noodijg is tot vorming
van de overlevingsrente voor de weduwe,
het pensioen der kinderen en het ouderdoms
pensioen der vrouw. Zij waarborgt de
weduwe een overlevenspensioen dat ver
schilt tusschen 120 en 360 frank, en waarbij
op 65 jaar een ouderdomsrente van 600 fr.
komt. Zij waarborgt de kinderen onder de
16 jaar, een pensioen van 120 frank indien
zij wezen zijn van vader en moeder.
Die verschillende voordeelen zijn voor de
verzekerden die regelmatig gestort hebben,
't zij 10 centiem, 't zij 3 1/2 centiem per dag,
een recht dat hun nooit zal betwist worden.
En dat recht zullen zij bezitten zonder dat
eenig onderzoek gedaan wordt betreffende
hun fortuin, behoudens gedurende de vijf
tien eerste jaren van toepassing
Aan de personen eindelijk die 65 jaar zijn
en de vereischte stortingen niet hebben
gedaan, wordt nog een kosteloos pensioen
verleend van 360 frank, voor zooveel zij
behoeftig zijn. Guido.
In de laatste zitting der Scheidr echter lijkt
Kommissie werd de schade op 1" Augustus
1914 als volgt vastgesteld voor
de hierna-
vermelde geteisterden
MEESSEN.
Dobricourt Achille
5.512
Philip Pierre
2.221
Vergeldezoone Juiie,
1.392
W" Franck-Declerck
4.944
Philips Arthur
14.435
WESTNIEUWKERKE.
Provoost Emile
7.023
Claeys Léonard
1.320
Castriques Frères
14.608
Devos Henri
5.724
6.00 fr. het pak.
BIJ SANSEN-VANESTE, Poperinghe.
O, spreek er niet meer over
Jawel. Misschien zal Lavendeau u
verlokken, om hem te volgen, en zoo druk-
Hij is goed ter tale. Een uitgeslapen bedrie
ger. Babbelen is toch gemakkelijk. Zoo
kr.jgt men mij echter niet aan den haak.1
king op mij uitte oefenen. Dan betaal ik hem Nog eens, niemand van ons kende hem En
nog geen cent.
Zwijg toch over dat geld Onze liefde
staat hooger. Dat is van dien echten koop
mansgeest.
Gelukkig dat ik koopman ben en mij
niet laat verblinden door komplimenten.
Liefde en trouw, ik voel er veel voor, maar
ze moeten echt zijn.
Gij hebt geen enkele reden om Frederik
te wantrouwen, papa. O, ik schaamde me,
toen ge hem zoo grof toespraakt. En hij
bleef kalm.
Ja, hij is een slimme vos, want hij be
grijpt, dat hij papa moet winnen. Papa
houdt de beurs. En ik herhaal, dat hij alle
middelen zal aanwenden, om in mijn geld te
scharten. Maar hij blijft eraf. Ik peins, dat
hij gaarne u zou meenemen. Dan peinst hij
mij te temmen. Om de ruchtbaarheid en de
schande moet ik toegeven. Zoo is zijn ge
dacht. Maar hij doolt leelijk
als ge met Iemand wilt trouwen, moet ge
toch beter weten wie die persoon is. Er zijn
voorbeelden genoeg van bedrog. En dan
nog, er loopt hier een vrouw rond, die erg
op Lavendeau gebeten schijnt te zijn. Zoudt;
gij ook niet eens onderzoeken waarom Ge'
zult toch niet met open oogen in uw ongeluk i
loopen.
Ik wil zelfs aan al dien laster niet den-,
ken. Deze komt voort van mijnheer vanl
Waveren, die Frederik haat. Ik heb al tel
lang geluisterd.
Blanche verliet de kamer. Ze liep naar
boven. Ze was nog meer gehoond.
Het zal een moeilijke strijd worden,
vreesde de heer van Herteloo.
Ik zal morgen eens kalm met haar:
spreken, beloofde mevrouw.
Maar zet u goed in het hoofd, dat mijn
inlichtingen juist zijn. En twijfelt ge nog,
wel dan zullen we samen een reisje doen, dat
O, wat een veronderstelling, zei Blanche ;u moet overtuigen,
minachtend. i Mariette merkte van dit alles niets, zij zat'
Het middel zal hem niet baten. Gij rustig op haar kamer te borduren.
kunt dan terugkeeren. Maar nu is het nog 1 Mijnheer van Herteloo ging niet meer bij
tijd, om u te bezinnen. Geloof me, ik ga niet haar. Misschien lette Blanche op hem en hij
alleen voort op de waarschuwingen van wilde nu den indruk niet wekken, als of hiji
Frans van Waveren. Ik heb deugdelijke
inlichtingen. En ik doe een voorstel ga met
mij naar Gent. We zullen met een advokaat
spreken. Dan zult ge meer hooren.
Ik heb te veel achting voor Frederik,
om zoo iets te doen.
Maar wat kent ge van hem Hij heeft
mama en u eens aangesproken, toen ge aan
't wandelen waart en al gauw zat hij hier
binnen. En hij maakte u wijs wat hij wilde.
alles aan zijn nichte vertelde. Dat zou nog
meer kwaad bloed zetten.
Hij hoopte door kalmte en liefde Blanche
te winnen, maar toch zag hij vol bezorgdheic1
de toekomst tegemoet. ('t Vervolgt.)
Feys-Callewaert, Rousbrugge