HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS n ANNONCENBLAD Nieuwsblad weer Popsringhe Omstreken; FONDSEMBAMKHV Zondag 30fl September 1928. 30 Centiemen 25c Jaar. Nr 40 II «W» Politiek Overzicht. Pauselijke Uitspraken. TARSEF: ■M'J- m- Voor al uwe Plaatsingen, Geld- en Beursverrichtingen, wendt U in volle vertrouwen tot de Aboanemen tsprij s per Jaar In Stad: 14.00 fr. In't Land per post 16.00 tr. Frankrijk 28 fr. Congo 28 fr. Anderelanden 34fr Kleine Berichten: 1 fr. per reek minimumprijs p;r insertie 3 fr. Notarieele Verkoopingen 90 cent, per gawone regel. ANNONCEN Prijzen op aanvraag. Alle annoncen zijfi vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag nokn ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag nokn. Uitgever Sansen -Vannestc Drukker Gasthuisstraat, IS, POPERINGHE Telefoon 9. Postcheck 15.570. Onder die hoofding wil De Yper- sche Bode van Zondag 16n Septem ber laatstleden bewijzen, en dit aan de hand van Pauselijke Documenten, dat zij, Nationalisten, in hunne werking, «onvoorwaardelijk de leer der Kerk volgen (deze woorden staan in liet artikel onderlijnd) en de Bisschoppen onbevoegd waren hen te veroordeelen Komt het toch niet verwonderlijk voor dat menschen die zich uitgeven voor de katholieksten onder de Ka tholieken, herhaaldelijk aan hunne lezers moeten komen bewijzen dat ze inderdaad wel goê Katholieken zijn die in alle stukken des geloofs maar eene leering volgen Denkt men dan niet onwillekeurig aan kle historie van den duivel in het wijwatervat? Het wonderbaarste nog van geheel die nationalistische historie is*ditze zullen ons bewijzen ten overstaan van al onze geleerde Bisschoppen, ten overstaan van alle Godgeleerden, dat hunne houding een allerkatholiekste houding is, die volmaakt overeenkomt met de kerkelijke leer. Ze volgen toch onvoorwaardelijk de leer der H. Kerk Ze zullen den Paus stellen tegenover de Bisschoppen, en vergeten daarbij waarschijnlijk den brief van Paus Be- nedictus XV (1921) over de «Vlaam sche Kwestie waar deze herhaalde- zegt dat de Vlaamsche Geloovigen yin aanleunen aan hunne Bischop- laainsche Nationalisten, ge moet gij toch wel fameuze, spitsvondige theologanten in uw midden hebben, om zoo iets aan te durven. Ze heb ben wel geen naam, neen, maar ze kennen toch de ware leering beter dan de leerende Kerk, dan de Bisschop pen Inderdaad het artikel is deesmaal kalm en bezadigd van toon. Dat is till Mo tionalisten, maar zulks past een theo logant. ook een nationalistischen Een bezadigd woordje verdient een tegenwoordje. Waarom niet Gezonde kritiek werkt opbouwend... Geheel het tegenovergestelde van een wilde, teugellooze kritiek. Laten we dus eens zien of het arti kel «PAUSELIJKE UITSPRAKEN» wel zoo ernstig moet opgenomen wor den, als het er den schijn van heeft. Misschien komt wel een zekere kwade trouw bloot in het nationalistisch op zet... Misschien is 't eerder lichtzin nige welweterij of een soort onver geeflijke onwetendheid met ver waandheid er hij... Nu, laten we met onze besluiten niet vooruitloopen op het onderzoek. Om te bewijzen dat de Bisschoppen hunne macht te huiten gaan met hen, Vlaamsche Nationalisten, te veroor deelen o nederigheid der beste kin deren van Gods Kerkhaalt De Ypersche Bode verscheidene teksten aan van den grooten Paus Leo XIII. De herkomst van die teksten die ten andere niets onwaarschijnlijks bevatten wordt nergens aangeduid. Onmogelijk dus de juistheid er van na te gaan. Ja, toch... de eerste tekst, de grond tekst van gansch hun betoog (want hij wordt onderlijnd door lange cur siveering), moet komen uit de Ency cliek «GRAVES DE COMMUXI van Paus Leo XIII. Hier laten we dien tekst in zijn ge heel volgen Het is aan geen twijfel on- derhevig dat op het terrein der politiek plaats is voor geoor- loofde meeningverschillen, en «dat men, behoudens de rechten van rechtvaardigheid en waar- heid, mag trachten inzichten in toepassing te brengen welke men acht heter dan de andere tot het algemeen goed hij te dragen. Maar de Kerk in deze partijtwisten te willen trekken, en beweren zich van haar steun te bedienen om gemakkehjker over zijn tegenstanders te zege vieren, dat is den godsdienst mateloos •misbruiken. Zoo, aldus spreekt de theologant der Ypersche Bode zoo lezen wij in den Wereldhrief GRAVES DË COMMUXI Hewel, om dat daar te kunnen lezen moet ge werkelijk uwen sterk sten na tionalistischen bril op hebben, want DIE TEKST IS IN BEDOELDEN WERELDBRIEF NERGENS TE LEZEN!. Het mocht toch al wonder heeten dat in een Wereldhrief die handelt over kristene niet - politieke de- m'okratie, de Paus zou handelen over de betrekkingen tusschen Kerk en Staat!... Wil de theologant der «Yper sche Bode» nopens die betrekkingen meer weten, dan kunnen wij hem aan raden eens een lezingske te houden in de Wereldbrieven van Leo XIII DI- UTURNUM» (29 Juni 1881), IM MORTALS DEI» (1 Nov. 1885), SAPIENTI2E CHRISTIANS (10 Jan. 1890), AU MILIEU DES SOË- LICITUDES» (16 Febr. 1992). Daar zou wellicht wat gezonder theo logie te leeren vallen Wij willen nu juist niet zeggen dat uit den Wereldhrief «GRAVES DE COMMUNI die de Nationalisti sche theologant nooit gelezen heeft niets te leeren valt voor de Vlaamsche Nationalisten. Hier geven we twee brokskes eruit die ons zeer leerzaam schijnen. (De Paus handelt over de oplossing der sociale kwestie Dus niet over een zuiver godsdienstig onderwerp!): Het vloekt tegen de belijdenis van kristen-zijn, zich niet te willen onderwerpen en niet te gehoorzamen aan diegenen, die door hun gezag aan 't hoofd der Kerk staan, nl. allereerst aan de Bisschoppen die, behoudens de oppermacht van den Paus over al de geloovigen, door den H. Geest werden aangesteld om de Kerk Gods te besturen. Hij die daartegen denkt of handelt, toont dat hij het allerzwaarste gebod van den Apostel vergeten heeftGehoorzaamt aan uwe Oversten, en weest hun onder- worpen, want zij zijn de wakers, die zullen moeten rekenschap geven voor uwe zielen. (1). En verder op 't einde van den Brief: Eindelijk herhalen wij hier een laatste waarschuwing en we steunen er opDat al degenen die nopens deze zaak (de Paus spreekt van sociale werken) plannen koesteren of ten uitvoer brengen 't zij alleen, 't zij in sa- ze niet vergeten aat ze volledig moeten onderworpen blijven aan 't gezag der Bisschoppen. Ze mogen zich niet laten medesle- pen door den gloed van een op- vlammenden ijver. Zulke ijver die. leidt tot het weigeren van de verschuldigde gehoorzaamheid, is niet zuiver, zal niet waarlijk nuttig werken, en is ook niet aangenaam aan God. Ziehier wat Gode welgevallig iseen geest die bereid is, ook met het offer van eigen gedachten, de bevelen der Oversten té aanhoo- ren als Gods geboden... (2). Ligt in die woorden niet de veroor deeling der nationalistische sociale werken, opgesteld tegen de kristene sociale werken?... Ja, in zulke taal erkent men de stem van Jesus' Plaatsvervanger, den Vader der Kristenheid, en wie den Paus be mint, wie dus Katholiek is, houcle zijne handen af, en verwringe die woorden niet!... We zagen dus eerst hoe weinig ernstig, hoe lichtzinnig De Ypersche Bode» orakelt over Kerkelijke leering en Pauselijke uitspraken. Die dit ar tikel schreef ofwel i9 een zeer tries tige theologant, ofwel een stoutmoe dige volksbedrieger. Doch laten we eens de teksten ne men, zooals ze daar neergeschreven staan in De Ypersche Bode Veronderstellen we dus dat ze écht zijn. Verrechtvaardigen ze den opstand der Vlaamsche Nationalisten tegen de Geestelijke Overheid en de Bisschop pen, zooals de Nationalisten dat wil len doen voorkomen?... Bewijzen ze dat onze Bisschoppen hunne bevoegd heid zijn te huiten gegaan? Laten we eens zien Vooreerst deze twee ZEER BE LANGRIJKE VOORBEMERKIN GEN (1) Abhorret autem a professione Christia nas vitas, ut quis nolit iis subesse et parere, qui cum potestate in Ecclesia an tccedunt; Episcopis imprimis, quos, inte- gra Pontificis Romani in universos aucto- ritate, Spiritus sanctus posuit regere Ecclesiara Dei... Jam qui secus sentiat aut faciat, is enimvero gravissimum ejus dem apostoli praiceptum oblitus convin- citurObedite praspositis vestris et sub- jacete eis. Ipsi enim pervigilant quasi rationem pro animabus vestris reddituri (2) Postremo id rursum graviusque com- monemus, ut quidquid consilii in eadem causa vel singuli vel consociati homines efïiciendum suscipiant, meminerint Epis coporum autoritati esse penitus obse quendum. Decipi se ne sinant vehemen- tiore quodam caritatis studioquod quidem, si quam jacturam debitae obtem perationis suadet, sincerum non est neque solid® utilitatis efficiens, neque gratum Deo. Eorum Deus delectatur animo, qui, sententia sua postposita Ecclesiae praesides sic plane ut ipsum audiunt jubentes. 1. Een Pauselijke Brief is geen theologische tractatus waar alles vol ledig met onderdeelen en onderschei dingen verhandeld wordt als in een handboek. Zulk een Brief heeft iets weg van een gewonen brief of van elk niet methodisch geschreven werk, waar gedachten en waarheden ter loops en volgens de noodwendigheden van den gedachtengang aangebracht worden. Van zulke werken heeft men terecht gezegdNeemt een zinsnede van een schrijver uit haar verband, en ge kunt hem doen ophangen». Zoo kunt ge inderdaad een schrijver al doen zeggen wat ge wilt. Maar zulke handelwijze is ook niet eerlijk. 2. 't Is zeer onvoorzichtig en t lijkt danig verwaand dat iemand, die in een vak niet bedreven is, en die eens een verhandeling over dat vak leest, maar seffens stoutweg zijn uit leg gaat stellen tegenover dien der vakmannen. Wie niets kent over geneeskunde, en eens een verhande- lingske raadpleegt over ziekten, om dan maar seffens doctoren de les te spellen, zou er veel naar het graf hel pen. Men gaat ook niet met zijn schoenen naar den bakker. Passen we nu eens toe op de lezing van een Pauselijke Encycliek. (Heeft de Ypersche theologant er nog ooit eene doorlezen?) Wilt ge er den waren zin der woor den vatten, dan moet gij 1. Niet enkel een zinnetje uit zijn verband rukken en daarop zitten kij ven totdat zulk zinnetje zegt wat gij wilt, m. a. w.geen woorden verwrin gen naar uw gedachtMaar ge moet objectief den zin nemen in verband met den neventekst, in verband met wat de Paus elders schreef, in verband ook met wat hij deed (want daden eeren zoowel als woorden). Welnu, wie ooit in de prachtige brieven van Leo XIII of van andere voelen dat de zin van den honger op- ezetten tekst (als hij echt is) niet 'can zijnde Kerk mag nooit tusschen- comen in politieke zaken. Wil de Ypersche theologant de vier iooger aangehaalde Encyclieken eens ezen, maar zonder nationalistischen Dril, dan zal hij wel tot de tegenover gestelde overtuiging komen. Wij willen hier enkel verwijzen naar den brief van Paus Leo XIII aan den Bisschop van Grenoble (22 Juni 1892), brief die aansluit hij de Ency cliek AU MILIEU DES SOLI.ICI- TUDES Als de politiek in nauw ver- band gekomen is met de gods- dienstige belangen, zooals het nu in Frankrijk geschied is, in- dien iemand BEVOEGD is om de gedragswijze te bepalen die in state is het welzijn van den godsdienst, einddoel van al- les, werkelijk te behouden, 't is toch wel de Paus van Rome. (Zie«Catéchisme de Eéon XIII» van Cerceau, Paris, 1901bl. «208.) Ge moet toch maar durven om zon der pinkoogen den leerenden Paus in tegenspraak te brengen met zijn eige ne uitdrukkelijke leerling! Spreken ook de daden van den groo ten Paus niet luid genoeg? Of weten de Nationalisten niet hoe de groote Paus Leo XIII vooral in Frankrijk op gebiedende wijze inge grepen heeft om doeltreffend de gods dienstige belangen te vrijwaren?... Och jageen erger blinden of die niet zien willen... 2. 't Gaat toch over zijn hout dat de VI. Nationalisten een ergens ge vonden tekstbrokje gaan uitleggen in een zin die indruischt tegen de alge meen aanvaarde leering der Godge leerden, die hier de vakmannen zijn. Hun theorie 't is een theorie voor de omstandigheid gelijkt inderdaad veel op die der Liberalen: «De Pas toor in de sacristie en niet er buiten Is 't den Nationalisten zóó gemeend, dan antwoorden we met vasten wil Christus heersche, ook in de maat- schapij en 't openbaar leven! Christus heersche, door Zijne Kerk! En met .Gods gratie, zullen we daarvoor werken Al is de H. Kerk een geestelijke maatschappij, 't ware de geestelijke waarden miskennen, te beweren dat de Kerk niets mag verrichten in de sfeer van het tijdelijke, te weten, in zoover het noodzakelijk is tot haar doel, dat het hoogste doel is, waaraan alles dient ondergeschikt te zijn En laten we hier terloops op wijzen dat de H. Kerk in negen op tien van die gevallen niet tuschenkomt spijts haar recht, om grootere onheilen te vermij den. WANNEER de H. Kerk nu moet tusschenkomen, daar oordeelt zij zelf over en niet over de geloovigen. Meer nog: De H. Kerk OEFENT EEN RECHTSTREEKSCH GEZAG UIT OP ALLE MENSCHELIJKE HAN DELINGEN EN THEORIEN, ook al luidden ze tijdelijke zaken tot voor- ui nl. IN ZOOVER ZE ZEDE LIJK ZIJN. Zoo veroordeelt zij de economische theorie van 't socialisme als strijdig met de rechtvaardigheid; zoo oordeelt zij over de rechtvaardig heid van wetten, ook van Staatswet ten. Maar dat alles is toch elementaire leering die ge in eiken ietwat uitge breiden Catechismus kunt vinden en die niet weggecijferd wordt met een ergens opgeraapt en misverstaan brokje tekst! Aan haar zoo slecht gedocumen teerd betoog knoopt De Ypersche Bode hare gewone beschouwingen vast nopens de Katholieke Staatspar tij, die den Godsdienst dienstbaar maakt en nopens de Katholieke Actie die men aan 't politiseeren is... Daar zullen we vandaag niet op ant woorden. Maar mogen we vragen aan de VI. Nationalisten die nog hun geloof niet verloochend of dienstbaar gemaakt hebben aan tijdelijke idealen (wezen ze nog vlaamSch) om samen, bezield met hetzelfde geloof en dezelfde lief de, onder de leiding onzer Bisschop pen te strijden tot algeheele zegepraal der H. Kerk over hare belagers? Dan zal 't misschien niet meer noodig zijn dat een politieke partij zich hoofdza kelijk opzette om het Katholieke Recht en Leven te verdedigen. De Amnestie in de Kamer. De Kamer i$ eindelijk met verlof gegaan. Op 20 September laatst werd i Iwv .~AGL!, 1UUTÓ928I,BTI voortgezet. Den 13 November, zijnde den twee den Dinsdag van November, moet vol gens de grondwet de parlementaire zittijd 1928-1929 geopend worden. Van 6 tot 13 November moet het Amnestievraagstuk zijn beslag krij gen. De laatste parlementaire week was zeer bewogen. Men stond voor de be slissing het Amnstie-vraagstuk op te lossen. De Regeering heeft altijd maar getalmd en zooals M. Van Cauwelaert het zegde, is zij de schuld van den ver warden toestand. Nog wist de Regee- ring geen afdoende oplossing te vin den. Het gevaar was daar dat zij op eene halve oplossing de regeerings- kwestie zou stellen en dan was het crisis. Ook de Socialisten lagen op loer om van de minste onvoorzichtigheid gebruik te maken om den toestand onhoudbaar te doen worden voor de Regeering. En M. Van Cauwelaert was daar ook met den eisch van Am nestie. Hoe was het mogelijk uit dien war boel te geraken De Regeering heeft een amende ment neergelegd op het wetsontwerp Van Cauwelaert, hetwelk door M. Vande Vyvere verbeterd werd. Alles werd tot verder onderzoek gezonden naar eene bijzondere commissie Deze moet vóór 6 November verslag uitbrengen en dan zal de bespreking in de Kamer plaats hebben. Komt men tot eene overeenkomst, zooveel te be ter. Geraakt men niet tot akkoord, dan zal de Regeering iedereen vrij laten. De Regeering is gered en de Amnestie die komt er geheel zeker. De Katholieke Vlamingen en de Amnestie. Dank zij het volhardend streven van de Katholieke Vlamingen en bijzon derlijk van den heer Van Cauwelaert is de Amnestiekwestie op den besten weg tot spoedige oplossing. Vóór de laatste beslissingen ter Ka mer was de toestand erg troebel. De Liberalen legden een opene vijande lijkheid aan den dag en hieven stug en pnwillig. Bij hen zijn er slechts een paar overtuigde voorstaanders van Amnestie: MM. Boedt en Broeckx De Socialisten voerden allerlei ma neuvers uit, hoofdzakelijk bedoeld om de regeering en de meerderheid in moeilijkheden te brengen en ze gaven nooit klaar te kennen welke houding ze eigenlijk tegenover de Amnestie wenschten aan te nemen. De Regeering was tot handelen ge dwongen en haar amendementen zou den eene verdaging bewerken maar geen Amnestie. Bij de Katholieken was de toestand geheel anders. De Walen voelen wei nig voor Amnestie, maar ze wilden in deze gelegenheid de Vlamingen niet in den steek laten. Dat was schoon van hen. Als men nu nagaat hoe alles afge- loopen is dan moet men toch bekennen HoofdzetelGENT, Kalanderberg Maat.ZetelBRUSSEL,84,Wetstr. Bijbanken: Kortrijk, 4, Lange Steenstraat; YPER, Groote Markt, 9, tel. 304 en 334. (Verhuring van Brandkoffers) Antwerpen, St Martensstraat, 2. Bijkantoren: Brugge, Iseghem, Komen, POPERINGHE, Yperstraat, 5, tel. 62. (Verhuring van Brandkoffers), Thielt, Waas- ten, Wervik, Westnieuwkerke. Hulpkantoren in al de bijzonderste gemeenten van West-Vlaanderen Alveringhem: G. Vandeweghe, Gem. Sekr. Beveren a/Yzer: O. Desmytter, Gem. Bed. Bixschote C. Hondeghem, Plaats. Brielen: J. David, Gemeente Sekretaris CrombekeC. Decae, Gemeente Ontvanger DickebuschJ. Deconinck, Onderwijzer ElverdingheJ. Bultheel, Meetkundige GheluveltA. Beyls, Gemeente Sekretaris HollebekeA. Breyne, Gem. Sekretaris KemmelRené Joye, Handelaar LocreLouis Dousy, Gemeente Sekretaris LooV. Camerlynck, Gemeente Ontvanger MeessenL. Lemaire, Westnieuwkerke MoorsledeJos. Vancoillie, Handelaar NoordschooteMichel Butaye, Plaats OostvleterenR. Smis, Gemeente Sekretaris Passchendaele M. Noliet, onderwijzer. PoelcapelleJ. Dehaene, Gem. Sekretaris PloegsteertL. Lemaire, Westnieuwkerk* PollinchoveH. Anseeuw, Gem. Bediend* Proven E. Delava, Rentenier ReningheA. Wullepit, Gem. Ontvanger ReninghelstFl. Camerlynck, Gem. Sekr, Rousbrugge Claeysoone Aimé. Oem.-Ontv. StaveleP. Franchoo, Hoofd-Onderwijzer WaestenP. Parmentier, Yperstraat Westoutre: A Declercq, Plaats WestvleterenM. Vanlierde, Beheerder WoestenP. Bamelis, Schepen WulverghemL. Heughebaert, Gem. Sekr WulveringhemJul. Ceulenaere, Gem. Ont WvtschaeteWed. Fournier, Plaats ZonnebekeLucien Debal, Gem. Sekretaris Zichtrekeningen 3% bruto. 15 daagsche rekeningen 4,50% Spaarboekjes 5% bruto Zicht. Kasbons rente op voorhand betaalbaar. Op naam of aan drager 3 maand 4,00% vrij van lasten. 6 4,50% 1 jaar 5,00% Obligatien op 5 en 10 jaar op naam of aan drager 6% vrij van lasten. Rente betaalbaar bij zesmaandelijksche koepons. Wissels - Beursorders - Uitbetaling van alle Belgische en Vreemde Koe pons - Vernieuwing en Terugbetaling van alle Obligatien - Titels, enz. Alle Beurs- en Bankverrichtingen aan de voordeeligste voorwaarden. ZEKERHEID. VOLSTREKTF GEHEIMHOUDING. man "3 J?/ia£cl t-M. Van Cau- marieuvreeru -iwwvitn m(.pqer]jjj. Van Cauwelaert had het lot oerv Ke- geering in handen en deze Regeering weigerde Amnestie. Laat ons veronderstellen dat M. Van Cauwelaert zijn zin zou doorge dreven hebben en zelfs dat zijn voor stel zou gestemd geweest zijn. Wat dan? Wel, de Regeering zou gevallen zijn. M. Van Cauwelaert zou een. schitterende parade vertoond hebben waarvoor velen in bewondering zou den gestaan hebben. Maar wat dan? Zoo de Regeering omgeworpen ge weest ware zou de Amnestie er toch niet gekomen hebben, want onvermij delijk zou de aftocht der Regeering door eene kamerontbinding gevolgd zijn geweest. Van de Amnestie zou er voor een geheelen tijd geen sprake meer geweest zijn. Of de Socialisten er plezier aan zouden beleefd hebben Met de Amnestie zouden ook de leger- wetten, waaraan zulke moeite gege ven is geweest, weggevallen zijn. Dat wasd het doel der Socialisten en zoo deze juist thans zoo kwaad en op M. Van Cauwelaert schelden, dit toont eens te meer hoezeer ze bedrogen ge weest zijn. Met uit te stellen tot 6 November is de oplossing der Amnestiekwestie niet verdaagd daar de Senaat zich er over moet uitspreken en hij dit toch maar zou doen na het stemmen der leger- wetten. Dank aan de flinke houding van de KatholiekeVlamingen werd de bespre king ter Kamer zonder veel passie ge voerd. Tegen de Vlamingen die voorstan ders zijn van Amnestie werden geen verdachtmakingen geuit. Hun vader landsliefde werd niet in het gedrang gebracht. Minister Janson bracht zelfs hulde aan de vaderlandsliefde der Vlamingen. Ja daar is veel veranderd. De toenadering tusschen de Belgen vordert. En de oplossing van het ge heele Vlaamsche vraagstuk komt er ook. Konden alle Vlamingen er toe ge raken zich met vertrouwen te scharen achter den heer Van Cauwelaert en zijne Vrienden, wij mogen ervan ver zekerd zijn, het Vlaamsche recht zou volledig zegevieren. De Wetgevende Kiezing. De aanstaande Wetgevende Kiezing moet normaal plaats hebben oo den vierden Zondag van Mei 1929, dit is op 26 Mei 1929, den Zondag na Sinxen. De Fransche grenzen. M. Painlevé, de Fransche Minister van Oorlog, heeft in een persgesprek uiteengezet hoe Frankrijk van plan was zijne Fransche-Dnitsche en Fransch-ltaliaansche grens te verde digen. Men voorziet eene uitgaaf van zes milliard. Dit jaar zal men er drie honderd millioen aan besteden. De verdedigingswerken zullen be staan uit een reeks versterkte gebie den. Het bevat het bouwen van stra tegische wegen en spoorwegen- De versterkte punten zullen omvatten Olllv. DICIW to v »r t artilleriestellingen, blokhuizen voor machinegeweren, ondergrondsche ka bels die zeer diep liggen. M. Painlevé zegt dat het verdedigingswerk aan de Belgische grens minder zwaar zal zijn, omdat zij tegenover hunne vrienden, de Belgen, niet zulke onneembare ver sterkingen kunnen opwerpen. Hij voegt er bij dat men moet be denken dat de Franschen in den groo ten oorlog werden aangevallen door een vijand die Belgie overweldigde en door dat heen Frankrijk binnenrukte. Tusschen de reken gelezen is dit eene verwittiging aan Belgie, dat de Bel gen moeten zorgen dat zulks niet meer mogelijk weze. Het is ten ande ren nu reeds geweten dat Belgie de eer zal hebben de Maas zoodanig te verdedigen dat Frankrijk ook langs dien kant veilig weze. Maar wat het toppunt uitmaakt van de verklaring van Minister Painlevé is waar hij verklaart dat de uitgaaf van zes milliard militaire uitgaven een stap voorwaarts is in Frankrijks vre- de-politiekDoor overdrijving kan men de beste der zaken bederven, 't Is om er bij om te vallen Zomertijd. Bij Koninklijk besluit van 15 Sep tember werd vastgesteld dat de Zo mertijd elk jaar, in den nacht van 2n of 3n Zaterdag op Zondag der maand April te 2 uur begint, om in den nacht van den eersten Zaterdag op Zondag der maand October te 3 uur te eindigen. Ingevolge dit besluit zal het Win- teruur dit jaar beginnen op Zondag 7 October om 3 uur in den morgen. Aan de Vlaamsche Jeugd. In het Haagsche Vaderland ver scheen een belangwekkend stuk over de beteekenis der pas gestemde leger- wet en de daarbij hoorende taalrege- ling. Onder meer legt dit blad nadruk op wat er goeds aan de nieuwe taairege ling vastzit en geeft aan de Vlaamsche jeugd den volgenden hartigen wensch. Wanneer de Vlaamschgezinde in tellectueel^ jeugd, die in de laatste ja ren zeer radicaal geworden is, thans haar plicht begrijpt, kan deze wet zeer groote beteekenis krijgen. Het zal nu voor de jeugd niet meer genoeg zijn van holle leuzen uit te galmen over de heilige rechten der onderdrukte vol keren enz... Zij kan nu beters doen: zij kan Vlaanderen dienen door onder officier en reserve-officier te worden in het Belgisch leger, door het Vlaam sche kader te vormen voor de Vlaam sche soldaten. Belgisch invaliedenhuis te Parijs. Te Parijs zullen op 20 en 21 October groote Fransch - Belgische feesten plaats hebben hij gelegenheid der in huldiging van het Home der Belgische invalieden. Men rekent op de tegen-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1928 | | pagina 1