HET NOTARIEEL EN NIJVERHEIDS
n
ANNONCENBLAD
Nieuwsblad weer Popsringhe
Omstreken;
FONDSEMBAMKHV
Zondag 30fl September 1928.
30 Centiemen
25c Jaar. Nr 40
II «W»
Politiek Overzicht.
Pauselijke Uitspraken.
TARSEF:
■M'J-
m-
Voor al uwe Plaatsingen, Geld- en Beursverrichtingen,
wendt U in volle vertrouwen tot de
Aboanemen tsprij s
per Jaar
In Stad: 14.00 fr.
In't Land per post
16.00 tr.
Frankrijk 28 fr.
Congo 28 fr.
Anderelanden 34fr
Kleine Berichten:
1 fr. per reek
minimumprijs p;r
insertie 3 fr.
Notarieele
Verkoopingen
90 cent,
per gawone regel.
ANNONCEN
Prijzen op aanvraag.
Alle annoncen zijfi
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag nokn
ingezonden worden
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag nokn.
Uitgever
Sansen -Vannestc
Drukker
Gasthuisstraat, IS,
POPERINGHE
Telefoon 9.
Postcheck 15.570.
Onder die hoofding wil De Yper-
sche Bode van Zondag 16n Septem
ber laatstleden bewijzen, en dit aan de
hand van Pauselijke Documenten, dat
zij, Nationalisten, in hunne werking,
«onvoorwaardelijk de leer der Kerk
volgen (deze woorden staan in liet
artikel onderlijnd) en de Bisschoppen
onbevoegd waren hen te veroordeelen
Komt het toch niet verwonderlijk
voor dat menschen die zich uitgeven
voor de katholieksten onder de Ka
tholieken, herhaaldelijk aan hunne
lezers moeten komen bewijzen dat ze
inderdaad wel goê Katholieken zijn
die in alle stukken des geloofs maar
eene leering volgen Denkt men
dan niet onwillekeurig aan kle historie
van den duivel in het wijwatervat?
Het wonderbaarste nog van geheel
die nationalistische historie is*ditze
zullen ons bewijzen ten overstaan van
al onze geleerde Bisschoppen, ten
overstaan van alle Godgeleerden, dat
hunne houding een allerkatholiekste
houding is, die volmaakt overeenkomt
met de kerkelijke leer. Ze volgen toch
onvoorwaardelijk de leer der H. Kerk
Ze zullen den Paus stellen tegenover
de Bisschoppen, en vergeten daarbij
waarschijnlijk den brief van Paus Be-
nedictus XV (1921) over de «Vlaam
sche Kwestie waar deze herhaalde-
zegt dat de Vlaamsche Geloovigen
yin aanleunen aan hunne Bischop-
laainsche Nationalisten, ge moet
gij toch wel fameuze, spitsvondige
theologanten in uw midden hebben,
om zoo iets aan te durven. Ze heb
ben wel geen naam, neen, maar ze
kennen toch de ware leering beter dan
de leerende Kerk, dan de Bisschop
pen
Inderdaad het artikel is deesmaal
kalm en bezadigd van toon. Dat is
till Mo
tionalisten, maar zulks past een theo
logant. ook een nationalistischen
Een bezadigd woordje verdient een
tegenwoordje. Waarom niet Gezonde
kritiek werkt opbouwend... Geheel
het tegenovergestelde van een wilde,
teugellooze kritiek.
Laten we dus eens zien of het arti
kel «PAUSELIJKE UITSPRAKEN»
wel zoo ernstig moet opgenomen wor
den, als het er den schijn van heeft.
Misschien komt wel een zekere kwade
trouw bloot in het nationalistisch op
zet... Misschien is 't eerder lichtzin
nige welweterij of een soort onver
geeflijke onwetendheid met ver
waandheid er hij... Nu, laten we met
onze besluiten niet vooruitloopen op
het onderzoek.
Om te bewijzen dat de Bisschoppen
hunne macht te huiten gaan met hen,
Vlaamsche Nationalisten, te veroor
deelen o nederigheid der beste kin
deren van Gods Kerkhaalt De
Ypersche Bode verscheidene teksten
aan van den grooten Paus Leo XIII.
De herkomst van die teksten die
ten andere niets onwaarschijnlijks
bevatten wordt nergens aangeduid.
Onmogelijk dus de juistheid er van na
te gaan.
Ja, toch... de eerste tekst, de grond
tekst van gansch hun betoog (want
hij wordt onderlijnd door lange cur
siveering), moet komen uit de Ency
cliek «GRAVES DE COMMUXI
van Paus Leo XIII.
Hier laten we dien tekst in zijn ge
heel volgen
Het is aan geen twijfel on-
derhevig dat op het terrein der
politiek plaats is voor geoor-
loofde meeningverschillen, en
«dat men, behoudens de rechten
van rechtvaardigheid en waar-
heid, mag trachten inzichten in
toepassing te brengen welke
men acht heter dan de andere
tot het algemeen goed hij te
dragen. Maar de Kerk in deze
partijtwisten te willen trekken,
en beweren zich van haar steun
te bedienen om gemakkehjker
over zijn tegenstanders te zege
vieren, dat is den godsdienst
mateloos •misbruiken.
Zoo, aldus spreekt de theologant
der Ypersche Bode zoo lezen wij
in den Wereldhrief GRAVES DË
COMMUXI
Hewel, om dat daar te kunnen lezen
moet ge werkelijk uwen sterk sten na
tionalistischen bril op hebben, want
DIE TEKST IS IN BEDOELDEN
WERELDBRIEF NERGENS TE
LEZEN!.
Het mocht toch al wonder heeten
dat in een Wereldhrief die handelt
over kristene niet - politieke de-
m'okratie, de Paus zou handelen over
de betrekkingen tusschen Kerk en
Staat!... Wil de theologant der «Yper
sche Bode» nopens die betrekkingen
meer weten, dan kunnen wij hem aan
raden eens een lezingske te houden in
de Wereldbrieven van Leo XIII DI-
UTURNUM» (29 Juni 1881), IM
MORTALS DEI» (1 Nov. 1885),
SAPIENTI2E CHRISTIANS (10
Jan. 1890), AU MILIEU DES SOË-
LICITUDES» (16 Febr. 1992).
Daar zou wellicht wat gezonder theo
logie te leeren vallen
Wij willen nu juist niet zeggen dat
uit den Wereldhrief «GRAVES DE
COMMUNI die de Nationalisti
sche theologant nooit gelezen heeft
niets te leeren valt voor de Vlaamsche
Nationalisten.
Hier geven we twee brokskes eruit
die ons zeer leerzaam schijnen. (De
Paus handelt over de oplossing der
sociale kwestie Dus niet over een
zuiver godsdienstig onderwerp!):
Het vloekt tegen de belijdenis
van kristen-zijn, zich niet te
willen onderwerpen en niet te
gehoorzamen aan diegenen, die
door hun gezag aan 't hoofd der
Kerk staan, nl. allereerst aan de
Bisschoppen die, behoudens de
oppermacht van den Paus over
al de geloovigen, door den H.
Geest werden aangesteld om de
Kerk Gods te besturen. Hij die
daartegen denkt of handelt,
toont dat hij het allerzwaarste
gebod van den Apostel vergeten
heeftGehoorzaamt aan uwe
Oversten, en weest hun onder-
worpen, want zij zijn de wakers,
die zullen moeten rekenschap
geven voor uwe zielen. (1).
En verder op 't einde van den Brief:
Eindelijk herhalen wij hier
een laatste waarschuwing en we
steunen er opDat al degenen
die nopens deze zaak (de Paus
spreekt van sociale werken)
plannen koesteren of ten uitvoer
brengen 't zij alleen, 't zij in sa-
ze niet vergeten aat ze volledig
moeten onderworpen blijven aan
't gezag der Bisschoppen. Ze
mogen zich niet laten medesle-
pen door den gloed van een op-
vlammenden ijver. Zulke ijver
die. leidt tot het weigeren van de
verschuldigde gehoorzaamheid,
is niet zuiver, zal niet waarlijk
nuttig werken, en is ook niet
aangenaam aan God. Ziehier
wat Gode welgevallig iseen
geest die bereid is, ook met het
offer van eigen gedachten, de
bevelen der Oversten té aanhoo-
ren als Gods geboden... (2).
Ligt in die woorden niet de veroor
deeling der nationalistische sociale
werken, opgesteld tegen de kristene
sociale werken?...
Ja, in zulke taal erkent men de stem
van Jesus' Plaatsvervanger, den Vader
der Kristenheid, en wie den Paus be
mint, wie dus Katholiek is, houcle
zijne handen af, en verwringe die
woorden niet!...
We zagen dus eerst hoe weinig
ernstig, hoe lichtzinnig De Ypersche
Bode» orakelt over Kerkelijke leering
en Pauselijke uitspraken. Die dit ar
tikel schreef ofwel i9 een zeer tries
tige theologant, ofwel een stoutmoe
dige volksbedrieger.
Doch laten we eens de teksten ne
men, zooals ze daar neergeschreven
staan in De Ypersche Bode
Veronderstellen we dus dat ze écht
zijn.
Verrechtvaardigen ze den opstand
der Vlaamsche Nationalisten tegen de
Geestelijke Overheid en de Bisschop
pen, zooals de Nationalisten dat wil
len doen voorkomen?... Bewijzen ze
dat onze Bisschoppen hunne bevoegd
heid zijn te huiten gegaan?
Laten we eens zien
Vooreerst deze twee ZEER BE
LANGRIJKE VOORBEMERKIN
GEN
(1) Abhorret autem a professione Christia
nas vitas, ut quis nolit iis subesse et
parere, qui cum potestate in Ecclesia an
tccedunt; Episcopis imprimis, quos, inte-
gra Pontificis Romani in universos aucto-
ritate, Spiritus sanctus posuit regere
Ecclesiara Dei... Jam qui secus sentiat
aut faciat, is enimvero gravissimum ejus
dem apostoli praiceptum oblitus convin-
citurObedite praspositis vestris et sub-
jacete eis. Ipsi enim pervigilant quasi
rationem pro animabus vestris reddituri
(2) Postremo id rursum graviusque com-
monemus, ut quidquid consilii in eadem
causa vel singuli vel consociati homines
efïiciendum suscipiant, meminerint Epis
coporum autoritati esse penitus obse
quendum. Decipi se ne sinant vehemen-
tiore quodam caritatis studioquod
quidem, si quam jacturam debitae obtem
perationis suadet, sincerum non est
neque solid® utilitatis efficiens, neque
gratum Deo. Eorum Deus delectatur
animo, qui, sententia sua postposita
Ecclesiae praesides sic plane ut ipsum
audiunt jubentes.
1. Een Pauselijke Brief is geen
theologische tractatus waar alles vol
ledig met onderdeelen en onderschei
dingen verhandeld wordt als in een
handboek. Zulk een Brief heeft iets
weg van een gewonen brief of van elk
niet methodisch geschreven werk,
waar gedachten en waarheden ter
loops en volgens de noodwendigheden
van den gedachtengang aangebracht
worden. Van zulke werken heeft men
terecht gezegdNeemt een zinsnede
van een schrijver uit haar verband, en
ge kunt hem doen ophangen». Zoo
kunt ge inderdaad een schrijver al
doen zeggen wat ge wilt. Maar zulke
handelwijze is ook niet eerlijk.
2. 't Is zeer onvoorzichtig en
t lijkt danig verwaand dat iemand,
die in een vak niet bedreven is, en die
eens een verhandeling over dat vak
leest, maar seffens stoutweg zijn uit
leg gaat stellen tegenover dien der
vakmannen. Wie niets kent over
geneeskunde, en eens een verhande-
lingske raadpleegt over ziekten, om
dan maar seffens doctoren de les te
spellen, zou er veel naar het graf hel
pen. Men gaat ook niet met zijn
schoenen naar den bakker.
Passen we nu eens toe op de lezing
van een Pauselijke Encycliek. (Heeft
de Ypersche theologant er nog ooit
eene doorlezen?)
Wilt ge er den waren zin der woor
den vatten, dan moet gij
1. Niet enkel een zinnetje uit zijn
verband rukken en daarop zitten kij
ven totdat zulk zinnetje zegt wat gij
wilt, m. a. w.geen woorden verwrin
gen naar uw gedachtMaar ge moet
objectief den zin nemen in verband
met den neventekst, in verband met
wat de Paus elders schreef, in verband
ook met wat hij deed (want daden
eeren zoowel als woorden).
Welnu, wie ooit in de prachtige
brieven van Leo XIII of van andere
voelen dat de zin van den honger op-
ezetten tekst (als hij echt is) niet
'can zijnde Kerk mag nooit tusschen-
comen in politieke zaken.
Wil de Ypersche theologant de vier
iooger aangehaalde Encyclieken eens
ezen, maar zonder nationalistischen
Dril, dan zal hij wel tot de tegenover
gestelde overtuiging komen.
Wij willen hier enkel verwijzen
naar den brief van Paus Leo XIII aan
den Bisschop van Grenoble (22 Juni
1892), brief die aansluit hij de Ency
cliek AU MILIEU DES SOLI.ICI-
TUDES
Als de politiek in nauw ver-
band gekomen is met de gods-
dienstige belangen, zooals het
nu in Frankrijk geschied is, in-
dien iemand BEVOEGD is om
de gedragswijze te bepalen die
in state is het welzijn van
den godsdienst, einddoel van al-
les, werkelijk te behouden, 't is
toch wel de Paus van Rome.
(Zie«Catéchisme de Eéon XIII»
van Cerceau, Paris, 1901bl.
«208.)
Ge moet toch maar durven om zon
der pinkoogen den leerenden Paus in
tegenspraak te brengen met zijn eige
ne uitdrukkelijke leerling!
Spreken ook de daden van den groo
ten Paus niet luid genoeg?
Of weten de Nationalisten niet hoe
de groote Paus Leo XIII vooral in
Frankrijk op gebiedende wijze inge
grepen heeft om doeltreffend de gods
dienstige belangen te vrijwaren?...
Och jageen erger blinden of die niet
zien willen...
2. 't Gaat toch over zijn hout dat
de VI. Nationalisten een ergens ge
vonden tekstbrokje gaan uitleggen in
een zin die indruischt tegen de alge
meen aanvaarde leering der Godge
leerden, die hier de vakmannen zijn.
Hun theorie 't is een theorie voor
de omstandigheid gelijkt inderdaad
veel op die der Liberalen: «De Pas
toor in de sacristie en niet er buiten
Is 't den Nationalisten zóó gemeend,
dan antwoorden we met vasten wil
Christus heersche, ook in de maat-
schapij en 't openbaar leven! Christus
heersche, door Zijne Kerk! En
met .Gods gratie, zullen we daarvoor
werken
Al is de H. Kerk een geestelijke
maatschappij, 't ware de geestelijke
waarden miskennen, te beweren dat
de Kerk niets mag verrichten in de
sfeer van het tijdelijke, te weten, in
zoover het noodzakelijk is tot haar
doel, dat het hoogste doel is, waaraan
alles dient ondergeschikt te zijn En
laten we hier terloops op wijzen dat
de H. Kerk in negen op tien van die
gevallen niet tuschenkomt spijts haar
recht, om grootere onheilen te vermij
den.
WANNEER de H. Kerk nu moet
tusschenkomen, daar oordeelt zij zelf
over en niet over de geloovigen.
Meer nog:
De H. Kerk OEFENT EEN
RECHTSTREEKSCH GEZAG UIT
OP ALLE MENSCHELIJKE HAN
DELINGEN EN THEORIEN, ook al
luidden ze tijdelijke zaken tot voor-
ui nl. IN ZOOVER ZE ZEDE
LIJK ZIJN. Zoo veroordeelt zij de
economische theorie van 't socialisme
als strijdig met de rechtvaardigheid;
zoo oordeelt zij over de rechtvaardig
heid van wetten, ook van Staatswet
ten.
Maar dat alles is toch elementaire
leering die ge in eiken ietwat uitge
breiden Catechismus kunt vinden en
die niet weggecijferd wordt met een
ergens opgeraapt en misverstaan
brokje tekst!
Aan haar zoo slecht gedocumen
teerd betoog knoopt De Ypersche
Bode hare gewone beschouwingen
vast nopens de Katholieke Staatspar
tij, die den Godsdienst dienstbaar
maakt en nopens de Katholieke
Actie die men aan 't politiseeren is...
Daar zullen we vandaag niet op ant
woorden.
Maar mogen we vragen aan de VI.
Nationalisten die nog hun geloof niet
verloochend of dienstbaar gemaakt
hebben aan tijdelijke idealen (wezen
ze nog vlaamSch) om samen, bezield
met hetzelfde geloof en dezelfde lief
de, onder de leiding onzer Bisschop
pen te strijden tot algeheele zegepraal
der H. Kerk over hare belagers? Dan
zal 't misschien niet meer noodig zijn
dat een politieke partij zich hoofdza
kelijk opzette om het Katholieke
Recht en Leven te verdedigen.
De Amnestie in de Kamer.
De Kamer i$ eindelijk met verlof
gegaan. Op 20 September laatst werd
i Iwv .~AGL!, 1UUTÓ928I,BTI
voortgezet.
Den 13 November, zijnde den twee
den Dinsdag van November, moet vol
gens de grondwet de parlementaire
zittijd 1928-1929 geopend worden.
Van 6 tot 13 November moet het
Amnestievraagstuk zijn beslag krij
gen.
De laatste parlementaire week was
zeer bewogen. Men stond voor de be
slissing het Amnstie-vraagstuk op te
lossen. De Regeering heeft altijd maar
getalmd en zooals M. Van Cauwelaert
het zegde, is zij de schuld van den ver
warden toestand. Nog wist de Regee-
ring geen afdoende oplossing te vin
den. Het gevaar was daar dat zij op
eene halve oplossing de regeerings-
kwestie zou stellen en dan was het
crisis. Ook de Socialisten lagen op loer
om van de minste onvoorzichtigheid
gebruik te maken om den toestand
onhoudbaar te doen worden voor de
Regeering. En M. Van Cauwelaert
was daar ook met den eisch van Am
nestie.
Hoe was het mogelijk uit dien war
boel te geraken
De Regeering heeft een amende
ment neergelegd op het wetsontwerp
Van Cauwelaert, hetwelk door M.
Vande Vyvere verbeterd werd. Alles
werd tot verder onderzoek gezonden
naar eene bijzondere commissie
Deze moet vóór 6 November verslag
uitbrengen en dan zal de bespreking
in de Kamer plaats hebben. Komt men
tot eene overeenkomst, zooveel te be
ter. Geraakt men niet tot akkoord,
dan zal de Regeering iedereen vrij
laten. De Regeering is gered en de
Amnestie die komt er geheel zeker.
De Katholieke Vlamingen
en de Amnestie.
Dank zij het volhardend streven van
de Katholieke Vlamingen en bijzon
derlijk van den heer Van Cauwelaert
is de Amnestiekwestie op den besten
weg tot spoedige oplossing.
Vóór de laatste beslissingen ter Ka
mer was de toestand erg troebel. De
Liberalen legden een opene vijande
lijkheid aan den dag en hieven stug en
pnwillig. Bij hen zijn er slechts een
paar overtuigde voorstaanders van
Amnestie: MM. Boedt en Broeckx
De Socialisten voerden allerlei ma
neuvers uit, hoofdzakelijk bedoeld om
de regeering en de meerderheid in
moeilijkheden te brengen en ze gaven
nooit klaar te kennen welke houding
ze eigenlijk tegenover de Amnestie
wenschten aan te nemen.
De Regeering was tot handelen ge
dwongen en haar amendementen zou
den eene verdaging bewerken maar
geen Amnestie.
Bij de Katholieken was de toestand
geheel anders. De Walen voelen wei
nig voor Amnestie, maar ze wilden in
deze gelegenheid de Vlamingen niet
in den steek laten. Dat was schoon van
hen.
Als men nu nagaat hoe alles afge-
loopen is dan moet men toch bekennen
HoofdzetelGENT, Kalanderberg Maat.ZetelBRUSSEL,84,Wetstr.
Bijbanken: Kortrijk, 4, Lange Steenstraat;
YPER, Groote Markt, 9, tel. 304 en 334.
(Verhuring van Brandkoffers)
Antwerpen, St Martensstraat, 2.
Bijkantoren: Brugge, Iseghem, Komen, POPERINGHE, Yperstraat,
5, tel. 62. (Verhuring van Brandkoffers), Thielt, Waas-
ten, Wervik, Westnieuwkerke.
Hulpkantoren in al de bijzonderste gemeenten van West-Vlaanderen
Alveringhem: G. Vandeweghe, Gem. Sekr.
Beveren a/Yzer: O. Desmytter, Gem. Bed.
Bixschote C. Hondeghem, Plaats.
Brielen: J. David, Gemeente Sekretaris
CrombekeC. Decae, Gemeente Ontvanger
DickebuschJ. Deconinck, Onderwijzer
ElverdingheJ. Bultheel, Meetkundige
GheluveltA. Beyls, Gemeente Sekretaris
HollebekeA. Breyne, Gem. Sekretaris
KemmelRené Joye, Handelaar
LocreLouis Dousy, Gemeente Sekretaris
LooV. Camerlynck, Gemeente Ontvanger
MeessenL. Lemaire, Westnieuwkerke
MoorsledeJos. Vancoillie, Handelaar
NoordschooteMichel Butaye, Plaats
OostvleterenR. Smis, Gemeente Sekretaris
Passchendaele M. Noliet, onderwijzer.
PoelcapelleJ. Dehaene, Gem. Sekretaris
PloegsteertL. Lemaire, Westnieuwkerk*
PollinchoveH. Anseeuw, Gem. Bediend*
Proven E. Delava, Rentenier
ReningheA. Wullepit, Gem. Ontvanger
ReninghelstFl. Camerlynck, Gem. Sekr,
Rousbrugge Claeysoone Aimé. Oem.-Ontv.
StaveleP. Franchoo, Hoofd-Onderwijzer
WaestenP. Parmentier, Yperstraat
Westoutre: A Declercq, Plaats
WestvleterenM. Vanlierde, Beheerder
WoestenP. Bamelis, Schepen
WulverghemL. Heughebaert, Gem. Sekr
WulveringhemJul. Ceulenaere, Gem. Ont
WvtschaeteWed. Fournier, Plaats
ZonnebekeLucien Debal, Gem. Sekretaris
Zichtrekeningen 3% bruto. 15 daagsche rekeningen 4,50%
Spaarboekjes 5% bruto Zicht.
Kasbons rente op voorhand betaalbaar.
Op naam of aan drager 3 maand 4,00% vrij van lasten.
6 4,50%
1 jaar 5,00%
Obligatien op 5 en 10 jaar op naam of aan drager 6% vrij van lasten.
Rente betaalbaar bij zesmaandelijksche koepons.
Wissels - Beursorders - Uitbetaling van alle Belgische en Vreemde Koe
pons - Vernieuwing en Terugbetaling van alle Obligatien - Titels, enz.
Alle Beurs- en Bankverrichtingen aan de voordeeligste voorwaarden.
ZEKERHEID. VOLSTREKTF GEHEIMHOUDING.
man "3 J?/ia£cl
t-M. Van Cau-
marieuvreeru -iwwvitn m(.pqer]jjj.
Van Cauwelaert had het lot oerv Ke-
geering in handen en deze Regeering
weigerde Amnestie.
Laat ons veronderstellen dat M.
Van Cauwelaert zijn zin zou doorge
dreven hebben en zelfs dat zijn voor
stel zou gestemd geweest zijn. Wat
dan?
Wel, de Regeering zou gevallen
zijn. M. Van Cauwelaert zou een.
schitterende parade vertoond hebben
waarvoor velen in bewondering zou
den gestaan hebben. Maar wat dan?
Zoo de Regeering omgeworpen ge
weest ware zou de Amnestie er toch
niet gekomen hebben, want onvermij
delijk zou de aftocht der Regeering
door eene kamerontbinding gevolgd
zijn geweest. Van de Amnestie zou er
voor een geheelen tijd geen sprake
meer geweest zijn. Of de Socialisten
er plezier aan zouden beleefd hebben
Met de Amnestie zouden ook de leger-
wetten, waaraan zulke moeite gege
ven is geweest, weggevallen zijn. Dat
wasd het doel der Socialisten en zoo
deze juist thans zoo kwaad en op M.
Van Cauwelaert schelden, dit toont
eens te meer hoezeer ze bedrogen ge
weest zijn.
Met uit te stellen tot 6 November is
de oplossing der Amnestiekwestie niet
verdaagd daar de Senaat zich er over
moet uitspreken en hij dit toch maar
zou doen na het stemmen der leger-
wetten.
Dank aan de flinke houding van de
KatholiekeVlamingen werd de bespre
king ter Kamer zonder veel passie ge
voerd.
Tegen de Vlamingen die voorstan
ders zijn van Amnestie werden geen
verdachtmakingen geuit. Hun vader
landsliefde werd niet in het gedrang
gebracht. Minister Janson bracht
zelfs hulde aan de vaderlandsliefde der
Vlamingen. Ja daar is veel veranderd.
De toenadering tusschen de Belgen
vordert. En de oplossing van het ge
heele Vlaamsche vraagstuk komt er
ook. Konden alle Vlamingen er toe ge
raken zich met vertrouwen te scharen
achter den heer Van Cauwelaert en
zijne Vrienden, wij mogen ervan ver
zekerd zijn, het Vlaamsche recht zou
volledig zegevieren.
De Wetgevende Kiezing.
De aanstaande Wetgevende Kiezing
moet normaal plaats hebben oo den
vierden Zondag van Mei 1929, dit is op
26 Mei 1929, den Zondag na Sinxen.
De Fransche grenzen.
M. Painlevé, de Fransche Minister
van Oorlog, heeft in een persgesprek
uiteengezet hoe Frankrijk van plan
was zijne Fransche-Dnitsche en
Fransch-ltaliaansche grens te verde
digen. Men voorziet eene uitgaaf van
zes milliard. Dit jaar zal men er drie
honderd millioen aan besteden.
De verdedigingswerken zullen be
staan uit een reeks versterkte gebie
den. Het bevat het bouwen van stra
tegische wegen en spoorwegen- De
versterkte punten zullen omvatten
Olllv. DICIW to v »r t
artilleriestellingen, blokhuizen voor
machinegeweren, ondergrondsche ka
bels die zeer diep liggen. M. Painlevé
zegt dat het verdedigingswerk aan de
Belgische grens minder zwaar zal zijn,
omdat zij tegenover hunne vrienden,
de Belgen, niet zulke onneembare ver
sterkingen kunnen opwerpen.
Hij voegt er bij dat men moet be
denken dat de Franschen in den groo
ten oorlog werden aangevallen door
een vijand die Belgie overweldigde en
door dat heen Frankrijk binnenrukte.
Tusschen de reken gelezen is dit eene
verwittiging aan Belgie, dat de Bel
gen moeten zorgen dat zulks niet
meer mogelijk weze. Het is ten ande
ren nu reeds geweten dat Belgie de
eer zal hebben de Maas zoodanig te
verdedigen dat Frankrijk ook langs
dien kant veilig weze.
Maar wat het toppunt uitmaakt van
de verklaring van Minister Painlevé is
waar hij verklaart dat de uitgaaf van
zes milliard militaire uitgaven een
stap voorwaarts is in Frankrijks vre-
de-politiekDoor overdrijving kan
men de beste der zaken bederven,
't Is om er bij om te vallen
Zomertijd.
Bij Koninklijk besluit van 15 Sep
tember werd vastgesteld dat de Zo
mertijd elk jaar, in den nacht van
2n of 3n Zaterdag op Zondag der
maand April te 2 uur begint, om in
den nacht van den eersten Zaterdag op
Zondag der maand October te 3 uur
te eindigen.
Ingevolge dit besluit zal het Win-
teruur dit jaar beginnen op Zondag
7 October om 3 uur in den morgen.
Aan de Vlaamsche Jeugd.
In het Haagsche Vaderland ver
scheen een belangwekkend stuk over
de beteekenis der pas gestemde leger-
wet en de daarbij hoorende taalrege-
ling.
Onder meer legt dit blad nadruk op
wat er goeds aan de nieuwe taairege
ling vastzit en geeft aan de Vlaamsche
jeugd den volgenden hartigen wensch.
Wanneer de Vlaamschgezinde in
tellectueel^ jeugd, die in de laatste ja
ren zeer radicaal geworden is, thans
haar plicht begrijpt, kan deze wet zeer
groote beteekenis krijgen. Het zal nu
voor de jeugd niet meer genoeg zijn
van holle leuzen uit te galmen over de
heilige rechten der onderdrukte vol
keren enz... Zij kan nu beters doen:
zij kan Vlaanderen dienen door onder
officier en reserve-officier te worden
in het Belgisch leger, door het Vlaam
sche kader te vormen voor de Vlaam
sche soldaten.
Belgisch invaliedenhuis te Parijs.
Te Parijs zullen op 20 en 21 October
groote Fransch - Belgische feesten
plaats hebben hij gelegenheid der in
huldiging van het Home der Belgische
invalieden. Men rekent op de tegen-