HANDELSBANK
FONDSENBANK
NOQRDSTAR-
Voor onze streek
QrlliKl bYTER CHAMPAUNE
Het feest van
Christus Koning
De nieuwe religie
DRINGEND
Politiek Overzicht.
Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Leening der Verwoeste Gewesten
fiLLERHEILIGEH 1.1 ALIEKIELEB
üüusra mi
in lilesMilaaniieren
Een 3" uon een urouiu
MAAKT DEEL
VAN DE GROEP
een der grootste
Kapitaal-concentraties
van
het Vlaamsche land en
vertegenwoordigt ruim
300 MILLIOEH
team: Mr nam* mm
Merk D. G. C.
ZONDAG 28 OCTOBER 1928.
30 CENTIEMEN.
25 JAAR. N 44.
Abonnementsprijs
per Jaar:
In Stad: 14 fr.
In 't Land: 16 fr.
(per post)
Frankrijk: 28 fr.
Congo: 28 fr.
Andere landen 34 fr.
TARIEF:
Kleine Berichten:
1 fr. per reek;
minimumprijs per
insertie3 fr.
RINEHENMR
TELEFOON Nr 9
Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe.
POSTCHECK Nr 15.570
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag noen
ingezonden worden
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
TARIEF:
Notarieele
Verkoopingen:
90 cent.
per gewone regel.
Annoncen:
Prijzen op aanvraag.
De wereld is slecht!
Hoe dikwijls moet ge dat niet hoo-
ren tegenwoordig En ind rdaad wat
zien we? Zedelooze bladen en schrif
ten toch, waarin de ontucht wordt
aangeleerd en opgehemeldslechte
herbergen en danslokalen waar de
dierlijke driften worden opgehitst;
theaters en cinemas waar zedelijke
grootheid en huwelijkstrouw worden
bezwadderd, bederven alom de jeugd
vooral de arbeiders jeugd Een
schandelijke en heidensche mode
neemt zelfs hij brave christene men-
schen alle gevoel, alle notie van eer
baarheid en zedelijkheid weg. Een hel-
sche propaganda ondermijnt de grond
slag van het christelijk huisgezin ver
droogt de bronnen van het leven en
aarzelt niet kindermoord te veront
schuldigen, ja zelfs op te hemelen, om
geen lasten meer te moeten dragen
en vrijer te kunnen genieten van het
leven.
Sla uw dagblad open en let er eens
opliefdedrama, hier drama der on
tucht of zelfmoord ginder en zooineer.
En wie weet wat er gebeurt op de
werkmanstreinenop de fabrieken;
in de nabijheid der kazernen wie weet
hoe het staat met het geboortecijfer
in het Walenland en in de groote ste
den, die zou er nog wel meer kunnen
over zeggen. Ja! het zedelijk peil is
geweldig aan het zakken.
En daar hebt ge nog de ondermij
ning van den geest van eerbied voor
het gezag; de ouders klagen over hun
kindehen dat zij niet meer kunnen ge
hoorzamen de werkgevers over hun
werkvolk, dat vooral wil meester zijn,
wereldlijk en geestelijk gezag worden
maar al te dikwijls niet meer erkend.
En dan hebt ge nog den geest van on
rust en van opstand die heerscht in de
arbeidersmiddens waar het socialisme
hoogtij viert, den strijd onder de ver
schillende standen, de oneenigheid on
der de volkeren.
Maar waarom?
Maar van waar die droeve toestan
den, van waar die ontreddering in het
privaat persoonlijk leven van zoo ve
len van waar die ontreddering in het
familieleven in het. openbaar sociaal
leven? Is het niet omdat men Chris
tus, den Godmensch en zijn leering
miskent? Is het niet omdat de wereld
zich meer en meer verzet tegen Zijn
Heerschappij, Zijn Koningschap. Wij
willen niet dat Hij, de Christus over
ons heersche Wij willen Zijn Ko
ningschap niet erkennen? Weg moet
Hij! Weg uit het leven der enkelin
gen weg uit het familielevenweg uit
gansch het openhaar leven' Zoo den
ken velen en zoo handelen velen!
Welnu daar en nievers elders ligt
de oorzaak van de tegenwoordige los
bandigheid en zedeloosheid, waar
.ieder mensch die nog deftig is voor
walgt.
Het redmiddel!
Is er dan geen hoop meer op hetere
tijden? Toch wel: Terug moeten we
naar Christus. Erkennen moeten we
Hem en huldigen als onze Koning!
Hij moet terug heerschen want
zonder Hem gaan we reddeloos verlo
ren. Hij moet heerschen, omdat Hij
alleen met Zijn goddelijke leering over
kuischheid en huwelijksplicht, het fa-
milieleven redden kan. Hij moet heer
schen omdat Hij alleen, met Zijn lee
ring over rechtvaardigheid en naas
tenliefde verzoening kan brengen on
der de verschillende standen en onder
de volkeren. Hij moet heerschen over
ons verstand, omdat Hij is de eeuwige
Waarheid. Hij moet heerschen over
onzen wil, omdat Hij is de oneindige
Volmaaktheid over onze harten,
omdat Hij is de grenzelooze I iefde
Hij moet heerschen over onze scholen,
in de zielen onzer kinderen, voor
al door de veelvuldige en de
vroegtijdige communie! Hij moet
heerschen in onze familien opdat men
er de wetten van het christelijk huwe
lijk in eere houde, wat de wereld er
ook moge op na houden. Hij moet
heerschen in gansch ons openbaar le
ven, opdat de geest der rechtvaardig
heid en broederlijke liefde, van vrede
en christene naastenliefde meer en
meer heersche onder de menschen.
Welnu dat is juist de groote betee-
kenis van den feestdag die we van
daag vieren. Mochten er dan velen dat
alles vandaag beter hegrijpen en er
vooral hun gedrag naar schikken! Dan
heieven we nog schoone tijden dan
gaat in een nabije toekomst de groote
levensdroom van Paus Pius XI in ver
vulling: «Pax Christi in regno Christi»
vrede en geluk op alle gebied door de
erkenning van de onvergankelijke
rechten van Christus Koningschap.
5 t. h. 1923.
TREKKING VAN 20 OCTOBER
Serie 165.676 nr 2 en serie 340.992
nr 3 winnen elk 100.000 fr.
Serie 105.370 serie 161.753 nr 3; se
rie 364.069 nr 3 winnen elk 50.000 fr.
De volgende titels winnen elk 10.000
fr. :S. 15.724 nr 3, S. 35.060 nr 4, S.
De winter hangt in de lucht met zijn
nare belofte van sneeuw en koude, van
armoê en lijden, en hij 't ingaan van
het ingetogen getijde, waar de geest,
in de donkerte van laten morgen en
vroegen avond, dieper doordenkt en
het leven zwarter inziet komt het
blanke Allerheiligen, een laatste blijde
akkoord werpen, voor het nederdalen
der lange, bange stilte
O zalige feestmorgen met uw klok-
kengezangen in trillende luchten, uw
biddende menigten in helstralende
heiligdommen, uw prachtig liturgische
lied op brandende priesterlippenHet
was of ging nu voor ons oog, de groo
te wijde Hemel open, heerlijk in zijne
zegeglanzen. met zijn reien ongeteld
van gelukzaligen, mannen vrouwen,
kinderen, priesters, wuivend hunne
eeuwiggroene palmen en zingend hun
reinruischend harpenlied den Schepper
ter eere.
O nu stort het aardsche voor onze
voeten als een ellendig vergankelijk
iets, goed voor onze dwazen om er
zich aan vast te klampen, nu wordt
alles wat ons schaarsch bedeeld wordt
van tijdelijke vreugde, eeti druppel
naast de oneindigheid en groeit het
lijden dat wij hier te verduren het
strijden dat .wij hier te doorworstelen
hebben, nu op tot eenen stekelstam,
die in zich de belofte draagt eener
hemelzoete vreugdevrucht.
Wij treden uit den Tempel...De oude
vlaamsche hoogdagwensch wordt stil
gewisseld, families gaan tot malkaar
in den blijden vrede van den heiligen
dag, en spijts de vreugde die nog te
zinderen hangt om den klokkentoren,
weegt er lijk een bang voorgevoelen
in de herten van iets dat komen moet
eer het avond is van mistigen weedom.
Daar is het, mijn God, en pas zijn de
laatste klanken van het feesthymnus
der vespers uitgestorven, of daar rolt,
door het straks nog zoo juichend Hei-
ligendom. als een vloed van eindelooze
smerle, diepklagend in het psalmo
dieeren van Allerzielendag
Benauwd nu klimt de bede uit de
kerkmenigte, en de gedachte aan het
noodbarend stervensuur, de herinne
ring aan lieve dooden, de pijnlijke ver
wij feling aan het lot van zoovelen, die
vielen om haar heen, in 't onbezonnen
najagen van zonde en misdaad, dit al
les drijft nu voor haren geest lijk
nachtelijke schaduwen...
Doch hoor, de priesterschare zingt
van Hein, die is de Verrijzenis en het
Leven, en lijk zonnezegen na donker
heid, komt een verkwikkend betrou
wen plots in de zielen gedaald. Vreed-
zaam-pSechtig liggen nu de kerken in
de troostelijke overweging der op
standing, en het ware op dien stond of
kwamen de drie Kerkgemeenten hun
ne zusterarmen naar elkaar reiken in
een teeder mingebaar, de zegepralen
de, alverzoend, de strijdende hulpe
biedend, de lijdende, reddingvindend.
En daarbinst, op den doodenakker,
dromt het volk gejaagd om de graven:
volk, allerhande volk dat bidt, volk dat
rondkijkt, volk dat tatert en lacht.
Rouwkransen, vorstelijke chrysanthe
men, nederige grasbloempjes treuren
op kil gesteente of vochtige zode Veel
wordt gesproken onder de menigte die
wandelt in de doodenlane, over nieuwe
wintertoilet, over sierlijkheid en op
schik van graven, over de afgestorven
ook toch, meest," ja, met liefde, soms
ook met venijn op de tong; gebeden
echter wordt er minder
Het kerkhofbezoek dat gedaan
wordt uit een goede, edele gedachte,
eerbiedigen wij, maar deze paradeop
tocht die voor velen gedaan wordt, hij
den eenen uit praalzucht, hij den ande
ren uit een soort liefhebberij om
er, nieuwsgierig den nanoen door te
brengen, in 't gedrang van veel volk,
die ijdele, droevig-comische parade
veroordeelen wij onbeschroomd
Min bloemen, meer gebeden, min
volk op 't kerkhof, meer in de kerken,
en levenden en dooden zullen op den
gedenkdag der gestorvenen meer
vroomheid genieten voor hen zelf en
zekerder hulp verleenen aan lijdende
zielen...
De kerkhofpoort sluit, enwen de
klokken over huizen en straten hun
slagen, hamerhard, nederbonken,
spoedt de rnenschenzwerm huiswaarts
bekommerd, peinzend in den vallenden
avond.
De herbergen worden min bezocht,
veel magazijnen staan met de luiken
toe, en luidt er hier of daar een dron
kaardslied op strate, 't klinkt als een
vloekwoord in een kerkgebouw.
't Is avond, droevige avond en 't lrtidt
hij pozen zoo vereend over dood.
Zalig de huisgezinnen die nu knielen
voor het altaar of bidden voor de zie
len.
Zalig de huisgezinnen die als de
klokken spreken, een gebed storten,
en, na het heiligen van den grooten
dag, ter ruste gaan met godvruchtig
verlangen die lieve zielen, morgen
meer dan heden, aandenken en gebe
den te wijden.
106.385 nr 4, S. 149.967 nr 3 S. 1 =17.252
nr 5, S. 161.831 nr 2, S. 198.496 nr 2,
S. 218.619 nr 4. S. 229.241 nr 4; S.
256.283 nr 5. S. 257.356 nr 3, S. 308.147
nrl, S. 310.207 nr 4, S. 391.220 nr 3 en
S. 394.724 nr 3.
De andere nummers van die series
zijn uitbetaalhaar met 550 fr.
u
Charlowie, dat was een zaakje voor
Wat? Welk zaakje?
W el, man, die nieuwe religie waar
men de deuren mee afliep en die ge
zoo maar gratis voor niks kunt krij
gen op aardige kleine strooibriefjes
Een nieuwe religie is 't eigenlijk wel
niet, want meer dan driehonderd jaar
geleden hebben de geuzen er ook het
land mee afgeloopen. en die konden
het wel heel anders; die kwamen af
met dikke knuppels en sloegen Sint
Pieter en Sint Paulus en alle Roóm-
sche heiligen armen kop en heenen af.
Ze kegelden er gewichtig op los in
onze kerkenmaar als de storm voor
hij was, werden de stukken bijeenge
raapt. Sint Pieter en Sint Paulus en al
de anderen werden gerepareerd en
Vlaanderen bleef trouw aan Rome.
Maar nu komen de zooveelste af
stammelingen van die geweldige
knuppeldragers, zonder gewéld, heel
zoetjes met heel onschuldige briefjes
die ze u onder de deur doorsteken.
Ik hel) deze week zoo een dingske
gevonden als ik thuis kwam, en als ik
het las, Charlowie, dan dacht ik aan u.
Ik dacht zoo in m'n pigendat is nu
een godsdienstje voor m'n vriend
Charlowie en voor al z'n collega's.
Heel niet moeilijk, hoor
Het begint met een klein vertel-
selke.
Er was ergens, in een stad van
Duitschland, een leiendekker die van
een toren viel. Hij viel op een schaap.
Het schaap was morsdood maar hij
zelf kwam er met den schrik van af
lit dankbaarheid liet de brave man
dien gelukkigen val in steen uitbeite
len en onder den kop van het arme
dier dezeRreffende woorden plaatsen:
Ik sterf voor u
Zedeles. Zoo moeten wij ook doen.
Christus, het Lam Gods sterft voor
ons. Wij moeten onze zonden op Zijne
schouders laden. Zoo lang wij zelf be
laden zijn met onze misdaden, is het
mis, maar zoo gauw wij die op het
Lam gelegd hebben, is alles in orde.
Schoon, heel schoon, Charlowie, en
tot hier zijn wij heelemaal t'akkoord.
Maar dan komt de aap uit de mouVv.
Want de vraag is hoe wij van onze
zonden ontlast worden
Gelijk wij de mannen van het oud
geloof dat voor hebben, neen dat
deugt niet. Priesters die zonden ver
geven in den biechtstoel, dat is ver
waandheid, pretentie. Goede, peniten
tie, onzin, menschelijken hoogmoed
Dat is gemakkelijk, he Charlowie?
Want als ge nu den heelen dag en
den halven nacht uwen roes hebt uit-
gekermist, als ge de heest vrijen teu
gel gegeven hebt, leg dan even uwen
zwaren last op den rug van het Lam,
dat ge door de verbeelding van uw
sterk geloof daar voor u ziet en ga ge
rust slapen.
Als ge uw gebuur bestolen hebt of
ge hebt z'n huis in brand gestoken,
even dezelfde korte oefening en voor
uit maar, alles in orde. Teruggeven
dat is bijzaak.
En hebt ge 'ne mensch vermoord,
ook al goed, als ge 't pak maar kwijt
zijt.
En zijt ge de grootste bandiet van
de wereld o maar eens eventjes na
denken, schud heel uw bandieterij op
den rug van het Lam en ge zijt 'ne
flinke kerel.
Hel gemakkelijk, zeker, maar ik hen
vreeselijk bang dat er met die gemak
kelijke methode een hoop bandieten
van velerlei soort zullen gevonden
worden die 's anderendaags ook weer
heel gemakkelijk zullen herbeginnen
en dat de bandieterij onder al haar
verschillende vormen in ons land tot
een hoogen bloei zal geraken.
Onze zonden op het Lam Gods laden
dat voor ons sterft, zeker dat is het.
Maar de kwestie is hoe dat moet ge
beuren.
En wij mannen van het oud geloof,
wij zeggen langs den weg van het be
rouw, van den biechtstoel en van de
penitentie.
Want Christus heeft gezegd: «Wier
zonden gij zult vergeven hebben, zijn
hun vergeven.
Zeker, de priester is maar een
mensch gelijk wij er allemaal zijn. met
fouten en gebreken gelijk wij er al'e-
rnaal hebben.maar wat hij doet in den
biechtstoel, dat doet hij in naam van
God en DOOR DE MACHT die hij van
Christus ontvang-en heeft.
Of heeft Christus woorden gespro
ken zonder zin
En Christus heeft ook nog gezegd
dat wij moeten boeten voor onze fou
ten.
O wij weten wel dat onze goede
werken en heel onze penitentie in zich
zelf niet bekwaam zijn om onze zonden
uit te wisschen, wij weten dat alleen
het bloed van het Goddelijk Lam ons
kan zuiveren, maar wij weten ook dat
wij enkel wit gewasschen worden
wanneer wij dat zelf willen.
Het bewijs van goeden wil moeten
wij geven.
We verzoeken vriendelijk onze be
richtgevers, inzenders van nieuws,
mededeelingen, aankondigingen, enz.
te denken aan ALLERHEILIGEN en
alles, voor deze week, zoo gauw mo
gelijk op te sturen; buiten enkele
korte berichten, liefst alles tegen
WOENSDAG MIDDAG.
Het Vlaamsch Economisch Ver
bond, tak Roeselare, heeft blijk gege
ven van rijk initiatief, door het inrich
ten van twee studiedagen Door het
gekozen onderwerp, de nijverheid en
den handel in de provincieWest-Vlaan-
deren, werd de belangstelling gewekt
bij al de betrokken nijverheids- en
handelskringen.
Deze twee studiedagen Zaterdag en
Zondag, telden minstens een honderd
belangstellenden, wat een ware bijval
mag genoemd worden.
Ingenieur Ai mé Van Waesberghe
handelde over West-Vlaanderens Nij
verheid. Zijne rede was zeer belang
rijk dat wij hopen er terug te kunnen
op komen.
Ingenieur Louwerse van A.mster-
dam sprak over Verkooporganisatie
van kleine, middelgroote en groote be
drijven. Hij deed in elk bedrijf onder
scheiden den Einancieelen Dienst, den
Technischen Dienst en den Conimer-
cieelen Dienst.
Heer Paul Scharpe gaf eene zeer
practische les over «Inpakking». Na
de theoretische uiteenzetting werd
een bezoek gebracht aan de inpak-ten-
toonstelling.
De eerste dag besloot met een ge
zellige avond in het «Vlaamsch Huis».
De tweede dag werden de bespre
kingen verdeeld in verschillige. afdee-
lingen. Men had een afdeeling land
bouwbedrijf, een afdeeling kantnijver
heid, een afdeeling vlasnijverheid,
eene textielnijverheidafdeeling en een
over beheer en toezicht in naamlooze
vennootschappen. In de afdeeling ver
keerswegen kwam M Schmidt-Bau-
drez, Voorzitter van het V.E.V. Yper-
Poperinghe aan het woord Hij han
delde over den vaart Yper naar den
Yzer. Hij toonde aan hoe broodnoodig
de voltooiing van deze vaart is voor de
nijverheid van West-Ylaanderen
Het West-Vlaamsche V. E. V werd
op het stadhuis van Roeselare plech
tig ontvangen.
In den namiddag werd eene alge-
meene vergadering ehouden, waarop
Senator Ingenieur Van Coillie sprak
over het Handelsverkeer in West-
Vlaanderen.
De gewestelijke studiedagen van
het V. E. V., die zoo prachtig gelukten,
werden gesloten met een banket in
het Middenstandshuis.
Het V. E. V. weze geluk gewenscht
om de pogingen die het doet tot de
economische vereffing van ons Vlaam
sche Volk.
Iets voor de vrouwen... Maar de
mannen mogen het ook weten.
Ik liet mij gezeggen dat in Engeland
een vrouw komt te sterven die als een
toonbeeld mag aangehaald worden.
Zij had over zoo wat een tiental jaren
haren echtgenoot verlorenhij is het
die door de bekendmaking zijner laat
ste wilsbeschikkingen het feit rucht
baar gemaakt heeft.
In zijn testament verklaarde hij dat
zijne vrouw tijdens hun huwelijksle
ven voor hem altijd een liefderijke en
getrouwe gezellin was geweest, die er
uitsluitelijk haar genoegen in vond
hem gelukkig te maken; en hij bevool
dat zijn gedenkenissen, geschreven
korts vóór zijn dood, op een millioen
afdruksels kosteloos zouden verspreid
worden.
Die gedenkenissen waren niets an
ders dan een lofspraak over zijn ge
liefde echtgenoote.
De arme weduwe ontving brieven
van ten allen kante. En 't was van
vvege jonge dochters en gehuwde
vrouwen immer dezelfde vraag: Zijn
de deugden welke hij roemt u door de
natuur geschonken, of hebt gij ze door
uw wilskracht verworven?
En onveranderlijk antwoordde de
gelukkige vrouw:
Weest zachtaardig, toegevend en
verduldig. De mannen zijn meest allen
gelijk groote kinders; ge doet er al
meê wat ge wilt, wanneer ge ze langs
hun goeden kant pakt.
En ze voegde erbij als postcriptum
Hoe slecht ze zijn. er is altijd wel
een kant die iets heter is; neemt ze
langs daar... Maar, niet lossen!»
Plet middeltje is gemakkelijk en op
ondervinding gesteund. Geheel de
zaak is, niet waar, geachte lezeressen,
den goeden kant te vinden en hem
niet te verliezen.
En dat bewijs is anders niet dan be
rouw, biecht en penitentie.
Zoo heeft Christus het gezegd, niet
anders.
De nieuwe religie is geheel gemak
kelijk, Charlowie.
Maar de oude alleen is zeker
Wij houden ons aan het oud peloof.
L E.
Fondsenbank
De 55® zitting der Katholieke Krin
gen van Belgie werd Zaterdag en Zon
dag gehouden te Brugge.
De eer viel dit jaar aan Brugge te
bèurt, ofïi'dat de plaatselijke Katholie
ke Kring er zijn 75 jarig bestaan vièr-
de. De Kath. Kring van Brugge is ech
ter hoofdzakelijk een kring van ver
maak, die slechts 135 leden telt.
De heer Segers sprak er eene poli
tieke rede uit waarbij hij den komen
den kiesstrijd besprak en liet zien dat
een verschuiven van honderdduizend
stemmen en op de Katholieke lijsten
te brengen, de volstrekte meerderheid
aan de Katholieken kan bezorgen.
Daartoe moeten alle Katholieken
broederlijk, werkdadig en in nauwe
eendracht samen werken in al de kies
arrondissementen van geheel het land.
De bijzonderste strijdpunten zullen
zijn de pachtwet, de sociale verzeke
ringen en de zesmaandendienst.
De Katholieken zijn bekwaam om
aan al deze punten eene beste oplos
sing te bezorgen.
De jubelvierende Brugsche Katho
lieke Kring naamt De Eendracht
Het was dan ook niet te verwonderen
dat alle sprekers, en deze waren de
voormannen uit de Belgische katho
lieke partij, meest van al gesteund
hebben op de noodzakelijkheid van
een eendrachtig optreden van alle
Katholieken.
Burgemeester Van Hoestenberghe
drukte zijn spijt uit dat men niet meer
tegemoetkoming toont tegenover de
christene werklieden Op vele plaatsten
is men nog tegen de christene werk
lieden gekant. Is dat redelijl^? Waar
zouden nu de socialisten niet gestaan
hebben, hadden de christene werklie
den ze met hun machtige instellingen
en voortreffelijke leiders niet bestre
den
Hij richte zich vervolgens tot de
Waalsche Katholieken. Er zijn geen
twee soorten katholieken en het is
niet redelijk de vaderlandsliefde van
de Vlaamsche Katholieken in twijfel
te trekken. Er zijn Vlaamsche be
trachtingen die eene oplossing vergen,
doordat ze rechtvaardig zijn. Door de
eensgezindheid van Katholieke Vla
mingen en Walen zullen ze opgelost
worden.
Andere sprekers als Senator Baron
Ruzette, Staatsminister Eenkin,
Staatsminister Berryer, Volksverte
genwoordiger Rubhens, Voorzitter
van het A. C. W. en van het Katholiek
Verhond van Belgie, Minister Ja spar,
Staatsminister Vande Vyvere en an
deren, allen hielden redevoeringen die
vol waren van schoone geestdriftige
beloften voor de toekomst en allen
kwamen terug op de groote zaak der
eendracht onder de Katholieken.
Het is een goed teeken dat liet Ver
bond der Katholieke Kringen dé Een
dracht zoo genegen is en het is maar
wenschelijk dat er van al die schoone
voornemens iets werkelijkheid worde.
Knetterende vuurwerken werden er
reeds genoeg aangestoken de verkie
zing is nakende, de tijd van handelen
is daar.
Wij vernemen dat onze ijverige
Volksvertegenwoordiger D Brutsaert
in onderhandeling is
1) Met het Ministerie van Land ver
dediging, om te bekomen dat krach
tens de nieuwe Legerwet, in de ver
deeling der legerdiensten, Yper niet
verstoken worde.
2) Met het Ministerie van Yzerwe-
gen om een half-directen trein te be
komen tusschen Ivortrijk-Yper en Po
peringhe.
3) Met het Ministerie van Land
bouw en Openbare Werken
a) Om te bekomen, dat nu de aan
besteding uitgeschreven is voor de
herstelling van het tweede pand van
het kanaal van Yper naar den Yzer
(tusschen Boesinghe-Sas en de baan-
brug te Boesinghe), er met den mees
ten spoed gewrocht worde aan de aan
besteding van de werken tot bouwen
van een Sluis te Boesinghe
b) Om te hekomen dat het Departe
ment zich gelaste met de herstelling
der waterwegen der streek of zoo niet
aan de watering Het Zuiden van
Veurne daartoe de noodige toelagen
geve, dit om verdere overstroomingen
te beletten.
Het kuischen van den Poperinghe-
vaart is daarin begrepen.
(■■I
De Amnestie.
De Commissie,, belast met het instu-
deeren van het amnestie vraagstuk
heeft, na vier bijeenkomsten, hare
werkzaamheden geëindigd Op een
stem na heeft de Commissie zich eens
gezind uitgesproken ten vóordeele
van een oplossing die verder reikt dan
wat de Regeering eerst voorgesteld
had en ook dan hetgeen M Vande Vy
vere voorhield. Er wordt uitdooving
voorzien van de straffen die tegen po
litieke veroordeelden werden uitge
sproken. Een nieuwe bepaling zegt dat
er amnestie zal verleend worden aan
degenen die minder dan 10 jaar gevan
genis opliepen. Aan deze veroordeel
den zullen ook de burgerlijke rechten
teruggegeven worden. Deze straffen
worden eenvoudig uit het strafregis
ter geschrapt. De andere straffen wor
den uitgedoofd of verjaren en de bur
gerlijke rechten worden niet terugge
ven. Ook de straffen van de trafi-
queurs en deserteurs zullen worden
uitgedoofd. Enkele gevallen zullen
evenwel buiten de wet vallen.
Hiermede is 'evenwel de zaak niet
opgelost.
De Regeering heeft ook nog een
woord mede te spreken. De toestand is
nu de volgendeZal de Regeering het
standpunt van de Commissie bijtreden
ofwel zal zij de Kamer zich vrij laten
uitspreken, zooals de heer Jaspar het
in de Kamer beloofd had te doen, in
het geval de Commissie het tot geen
eensgezinde oplossing zou kunnen
brengen
Het ware natuurlijk verkieslijker
dat de Regeering en de Kamer zich
over een oplossing zoude accoord
stellen.
Doch tot nu toe staat het niet vast
dat het zoo zal zijn. Enkele liberale
bladen teekenen reeds verzet aan te-