HANDELSBANK FONDSENBANK NOQRDSTAR- Voor onze streek QrlliKl bYTER CHAMPAUNE Het feest van Christus Koning De nieuwe religie DRINGEND Politiek Overzicht. Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. Leening der Verwoeste Gewesten fiLLERHEILIGEH 1.1 ALIEKIELEB üüusra mi in lilesMilaaniieren Een 3" uon een urouiu MAAKT DEEL VAN DE GROEP een der grootste Kapitaal-concentraties van het Vlaamsche land en vertegenwoordigt ruim 300 MILLIOEH team: Mr nam* mm Merk D. G. C. ZONDAG 28 OCTOBER 1928. 30 CENTIEMEN. 25 JAAR. N 44. Abonnementsprijs per Jaar: In Stad: 14 fr. In 't Land: 16 fr. (per post) Frankrijk: 28 fr. Congo: 28 fr. Andere landen 34 fr. TARIEF: Kleine Berichten: 1 fr. per reek; minimumprijs per insertie3 fr. RINEHENMR TELEFOON Nr 9 Uitgever: SANSEN-VANNESTE, Gasthuisstraat, 15, Poperinghe. POSTCHECK Nr 15.570 Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF: Notarieele Verkoopingen: 90 cent. per gewone regel. Annoncen: Prijzen op aanvraag. De wereld is slecht! Hoe dikwijls moet ge dat niet hoo- ren tegenwoordig En ind rdaad wat zien we? Zedelooze bladen en schrif ten toch, waarin de ontucht wordt aangeleerd en opgehemeldslechte herbergen en danslokalen waar de dierlijke driften worden opgehitst; theaters en cinemas waar zedelijke grootheid en huwelijkstrouw worden bezwadderd, bederven alom de jeugd vooral de arbeiders jeugd Een schandelijke en heidensche mode neemt zelfs hij brave christene men- schen alle gevoel, alle notie van eer baarheid en zedelijkheid weg. Een hel- sche propaganda ondermijnt de grond slag van het christelijk huisgezin ver droogt de bronnen van het leven en aarzelt niet kindermoord te veront schuldigen, ja zelfs op te hemelen, om geen lasten meer te moeten dragen en vrijer te kunnen genieten van het leven. Sla uw dagblad open en let er eens opliefdedrama, hier drama der on tucht of zelfmoord ginder en zooineer. En wie weet wat er gebeurt op de werkmanstreinenop de fabrieken; in de nabijheid der kazernen wie weet hoe het staat met het geboortecijfer in het Walenland en in de groote ste den, die zou er nog wel meer kunnen over zeggen. Ja! het zedelijk peil is geweldig aan het zakken. En daar hebt ge nog de ondermij ning van den geest van eerbied voor het gezag; de ouders klagen over hun kindehen dat zij niet meer kunnen ge hoorzamen de werkgevers over hun werkvolk, dat vooral wil meester zijn, wereldlijk en geestelijk gezag worden maar al te dikwijls niet meer erkend. En dan hebt ge nog den geest van on rust en van opstand die heerscht in de arbeidersmiddens waar het socialisme hoogtij viert, den strijd onder de ver schillende standen, de oneenigheid on der de volkeren. Maar waarom? Maar van waar die droeve toestan den, van waar die ontreddering in het privaat persoonlijk leven van zoo ve len van waar die ontreddering in het familieleven in het. openbaar sociaal leven? Is het niet omdat men Chris tus, den Godmensch en zijn leering miskent? Is het niet omdat de wereld zich meer en meer verzet tegen Zijn Heerschappij, Zijn Koningschap. Wij willen niet dat Hij, de Christus over ons heersche Wij willen Zijn Ko ningschap niet erkennen? Weg moet Hij! Weg uit het leven der enkelin gen weg uit het familielevenweg uit gansch het openhaar leven' Zoo den ken velen en zoo handelen velen! Welnu daar en nievers elders ligt de oorzaak van de tegenwoordige los bandigheid en zedeloosheid, waar .ieder mensch die nog deftig is voor walgt. Het redmiddel! Is er dan geen hoop meer op hetere tijden? Toch wel: Terug moeten we naar Christus. Erkennen moeten we Hem en huldigen als onze Koning! Hij moet terug heerschen want zonder Hem gaan we reddeloos verlo ren. Hij moet heerschen, omdat Hij alleen met Zijn goddelijke leering over kuischheid en huwelijksplicht, het fa- milieleven redden kan. Hij moet heer schen omdat Hij alleen, met Zijn lee ring over rechtvaardigheid en naas tenliefde verzoening kan brengen on der de verschillende standen en onder de volkeren. Hij moet heerschen over ons verstand, omdat Hij is de eeuwige Waarheid. Hij moet heerschen over onzen wil, omdat Hij is de oneindige Volmaaktheid over onze harten, omdat Hij is de grenzelooze I iefde Hij moet heerschen over onze scholen, in de zielen onzer kinderen, voor al door de veelvuldige en de vroegtijdige communie! Hij moet heerschen in onze familien opdat men er de wetten van het christelijk huwe lijk in eere houde, wat de wereld er ook moge op na houden. Hij moet heerschen in gansch ons openbaar le ven, opdat de geest der rechtvaardig heid en broederlijke liefde, van vrede en christene naastenliefde meer en meer heersche onder de menschen. Welnu dat is juist de groote betee- kenis van den feestdag die we van daag vieren. Mochten er dan velen dat alles vandaag beter hegrijpen en er vooral hun gedrag naar schikken! Dan heieven we nog schoone tijden dan gaat in een nabije toekomst de groote levensdroom van Paus Pius XI in ver vulling: «Pax Christi in regno Christi» vrede en geluk op alle gebied door de erkenning van de onvergankelijke rechten van Christus Koningschap. 5 t. h. 1923. TREKKING VAN 20 OCTOBER Serie 165.676 nr 2 en serie 340.992 nr 3 winnen elk 100.000 fr. Serie 105.370 serie 161.753 nr 3; se rie 364.069 nr 3 winnen elk 50.000 fr. De volgende titels winnen elk 10.000 fr. :S. 15.724 nr 3, S. 35.060 nr 4, S. De winter hangt in de lucht met zijn nare belofte van sneeuw en koude, van armoê en lijden, en hij 't ingaan van het ingetogen getijde, waar de geest, in de donkerte van laten morgen en vroegen avond, dieper doordenkt en het leven zwarter inziet komt het blanke Allerheiligen, een laatste blijde akkoord werpen, voor het nederdalen der lange, bange stilte O zalige feestmorgen met uw klok- kengezangen in trillende luchten, uw biddende menigten in helstralende heiligdommen, uw prachtig liturgische lied op brandende priesterlippenHet was of ging nu voor ons oog, de groo te wijde Hemel open, heerlijk in zijne zegeglanzen. met zijn reien ongeteld van gelukzaligen, mannen vrouwen, kinderen, priesters, wuivend hunne eeuwiggroene palmen en zingend hun reinruischend harpenlied den Schepper ter eere. O nu stort het aardsche voor onze voeten als een ellendig vergankelijk iets, goed voor onze dwazen om er zich aan vast te klampen, nu wordt alles wat ons schaarsch bedeeld wordt van tijdelijke vreugde, eeti druppel naast de oneindigheid en groeit het lijden dat wij hier te verduren het strijden dat .wij hier te doorworstelen hebben, nu op tot eenen stekelstam, die in zich de belofte draagt eener hemelzoete vreugdevrucht. Wij treden uit den Tempel...De oude vlaamsche hoogdagwensch wordt stil gewisseld, families gaan tot malkaar in den blijden vrede van den heiligen dag, en spijts de vreugde die nog te zinderen hangt om den klokkentoren, weegt er lijk een bang voorgevoelen in de herten van iets dat komen moet eer het avond is van mistigen weedom. Daar is het, mijn God, en pas zijn de laatste klanken van het feesthymnus der vespers uitgestorven, of daar rolt, door het straks nog zoo juichend Hei- ligendom. als een vloed van eindelooze smerle, diepklagend in het psalmo dieeren van Allerzielendag Benauwd nu klimt de bede uit de kerkmenigte, en de gedachte aan het noodbarend stervensuur, de herinne ring aan lieve dooden, de pijnlijke ver wij feling aan het lot van zoovelen, die vielen om haar heen, in 't onbezonnen najagen van zonde en misdaad, dit al les drijft nu voor haren geest lijk nachtelijke schaduwen... Doch hoor, de priesterschare zingt van Hein, die is de Verrijzenis en het Leven, en lijk zonnezegen na donker heid, komt een verkwikkend betrou wen plots in de zielen gedaald. Vreed- zaam-pSechtig liggen nu de kerken in de troostelijke overweging der op standing, en het ware op dien stond of kwamen de drie Kerkgemeenten hun ne zusterarmen naar elkaar reiken in een teeder mingebaar, de zegepralen de, alverzoend, de strijdende hulpe biedend, de lijdende, reddingvindend. En daarbinst, op den doodenakker, dromt het volk gejaagd om de graven: volk, allerhande volk dat bidt, volk dat rondkijkt, volk dat tatert en lacht. Rouwkransen, vorstelijke chrysanthe men, nederige grasbloempjes treuren op kil gesteente of vochtige zode Veel wordt gesproken onder de menigte die wandelt in de doodenlane, over nieuwe wintertoilet, over sierlijkheid en op schik van graven, over de afgestorven ook toch, meest," ja, met liefde, soms ook met venijn op de tong; gebeden echter wordt er minder Het kerkhofbezoek dat gedaan wordt uit een goede, edele gedachte, eerbiedigen wij, maar deze paradeop tocht die voor velen gedaan wordt, hij den eenen uit praalzucht, hij den ande ren uit een soort liefhebberij om er, nieuwsgierig den nanoen door te brengen, in 't gedrang van veel volk, die ijdele, droevig-comische parade veroordeelen wij onbeschroomd Min bloemen, meer gebeden, min volk op 't kerkhof, meer in de kerken, en levenden en dooden zullen op den gedenkdag der gestorvenen meer vroomheid genieten voor hen zelf en zekerder hulp verleenen aan lijdende zielen... De kerkhofpoort sluit, enwen de klokken over huizen en straten hun slagen, hamerhard, nederbonken, spoedt de rnenschenzwerm huiswaarts bekommerd, peinzend in den vallenden avond. De herbergen worden min bezocht, veel magazijnen staan met de luiken toe, en luidt er hier of daar een dron kaardslied op strate, 't klinkt als een vloekwoord in een kerkgebouw. 't Is avond, droevige avond en 't lrtidt hij pozen zoo vereend over dood. Zalig de huisgezinnen die nu knielen voor het altaar of bidden voor de zie len. Zalig de huisgezinnen die als de klokken spreken, een gebed storten, en, na het heiligen van den grooten dag, ter ruste gaan met godvruchtig verlangen die lieve zielen, morgen meer dan heden, aandenken en gebe den te wijden. 106.385 nr 4, S. 149.967 nr 3 S. 1 =17.252 nr 5, S. 161.831 nr 2, S. 198.496 nr 2, S. 218.619 nr 4. S. 229.241 nr 4; S. 256.283 nr 5. S. 257.356 nr 3, S. 308.147 nrl, S. 310.207 nr 4, S. 391.220 nr 3 en S. 394.724 nr 3. De andere nummers van die series zijn uitbetaalhaar met 550 fr. u Charlowie, dat was een zaakje voor Wat? Welk zaakje? W el, man, die nieuwe religie waar men de deuren mee afliep en die ge zoo maar gratis voor niks kunt krij gen op aardige kleine strooibriefjes Een nieuwe religie is 't eigenlijk wel niet, want meer dan driehonderd jaar geleden hebben de geuzen er ook het land mee afgeloopen. en die konden het wel heel anders; die kwamen af met dikke knuppels en sloegen Sint Pieter en Sint Paulus en alle Roóm- sche heiligen armen kop en heenen af. Ze kegelden er gewichtig op los in onze kerkenmaar als de storm voor hij was, werden de stukken bijeenge raapt. Sint Pieter en Sint Paulus en al de anderen werden gerepareerd en Vlaanderen bleef trouw aan Rome. Maar nu komen de zooveelste af stammelingen van die geweldige knuppeldragers, zonder gewéld, heel zoetjes met heel onschuldige briefjes die ze u onder de deur doorsteken. Ik hel) deze week zoo een dingske gevonden als ik thuis kwam, en als ik het las, Charlowie, dan dacht ik aan u. Ik dacht zoo in m'n pigendat is nu een godsdienstje voor m'n vriend Charlowie en voor al z'n collega's. Heel niet moeilijk, hoor Het begint met een klein vertel- selke. Er was ergens, in een stad van Duitschland, een leiendekker die van een toren viel. Hij viel op een schaap. Het schaap was morsdood maar hij zelf kwam er met den schrik van af lit dankbaarheid liet de brave man dien gelukkigen val in steen uitbeite len en onder den kop van het arme dier dezeRreffende woorden plaatsen: Ik sterf voor u Zedeles. Zoo moeten wij ook doen. Christus, het Lam Gods sterft voor ons. Wij moeten onze zonden op Zijne schouders laden. Zoo lang wij zelf be laden zijn met onze misdaden, is het mis, maar zoo gauw wij die op het Lam gelegd hebben, is alles in orde. Schoon, heel schoon, Charlowie, en tot hier zijn wij heelemaal t'akkoord. Maar dan komt de aap uit de mouVv. Want de vraag is hoe wij van onze zonden ontlast worden Gelijk wij de mannen van het oud geloof dat voor hebben, neen dat deugt niet. Priesters die zonden ver geven in den biechtstoel, dat is ver waandheid, pretentie. Goede, peniten tie, onzin, menschelijken hoogmoed Dat is gemakkelijk, he Charlowie? Want als ge nu den heelen dag en den halven nacht uwen roes hebt uit- gekermist, als ge de heest vrijen teu gel gegeven hebt, leg dan even uwen zwaren last op den rug van het Lam, dat ge door de verbeelding van uw sterk geloof daar voor u ziet en ga ge rust slapen. Als ge uw gebuur bestolen hebt of ge hebt z'n huis in brand gestoken, even dezelfde korte oefening en voor uit maar, alles in orde. Teruggeven dat is bijzaak. En hebt ge 'ne mensch vermoord, ook al goed, als ge 't pak maar kwijt zijt. En zijt ge de grootste bandiet van de wereld o maar eens eventjes na denken, schud heel uw bandieterij op den rug van het Lam en ge zijt 'ne flinke kerel. Hel gemakkelijk, zeker, maar ik hen vreeselijk bang dat er met die gemak kelijke methode een hoop bandieten van velerlei soort zullen gevonden worden die 's anderendaags ook weer heel gemakkelijk zullen herbeginnen en dat de bandieterij onder al haar verschillende vormen in ons land tot een hoogen bloei zal geraken. Onze zonden op het Lam Gods laden dat voor ons sterft, zeker dat is het. Maar de kwestie is hoe dat moet ge beuren. En wij mannen van het oud geloof, wij zeggen langs den weg van het be rouw, van den biechtstoel en van de penitentie. Want Christus heeft gezegd: «Wier zonden gij zult vergeven hebben, zijn hun vergeven. Zeker, de priester is maar een mensch gelijk wij er allemaal zijn. met fouten en gebreken gelijk wij er al'e- rnaal hebben.maar wat hij doet in den biechtstoel, dat doet hij in naam van God en DOOR DE MACHT die hij van Christus ontvang-en heeft. Of heeft Christus woorden gespro ken zonder zin En Christus heeft ook nog gezegd dat wij moeten boeten voor onze fou ten. O wij weten wel dat onze goede werken en heel onze penitentie in zich zelf niet bekwaam zijn om onze zonden uit te wisschen, wij weten dat alleen het bloed van het Goddelijk Lam ons kan zuiveren, maar wij weten ook dat wij enkel wit gewasschen worden wanneer wij dat zelf willen. Het bewijs van goeden wil moeten wij geven. We verzoeken vriendelijk onze be richtgevers, inzenders van nieuws, mededeelingen, aankondigingen, enz. te denken aan ALLERHEILIGEN en alles, voor deze week, zoo gauw mo gelijk op te sturen; buiten enkele korte berichten, liefst alles tegen WOENSDAG MIDDAG. Het Vlaamsch Economisch Ver bond, tak Roeselare, heeft blijk gege ven van rijk initiatief, door het inrich ten van twee studiedagen Door het gekozen onderwerp, de nijverheid en den handel in de provincieWest-Vlaan- deren, werd de belangstelling gewekt bij al de betrokken nijverheids- en handelskringen. Deze twee studiedagen Zaterdag en Zondag, telden minstens een honderd belangstellenden, wat een ware bijval mag genoemd worden. Ingenieur Ai mé Van Waesberghe handelde over West-Vlaanderens Nij verheid. Zijne rede was zeer belang rijk dat wij hopen er terug te kunnen op komen. Ingenieur Louwerse van A.mster- dam sprak over Verkooporganisatie van kleine, middelgroote en groote be drijven. Hij deed in elk bedrijf onder scheiden den Einancieelen Dienst, den Technischen Dienst en den Conimer- cieelen Dienst. Heer Paul Scharpe gaf eene zeer practische les over «Inpakking». Na de theoretische uiteenzetting werd een bezoek gebracht aan de inpak-ten- toonstelling. De eerste dag besloot met een ge zellige avond in het «Vlaamsch Huis». De tweede dag werden de bespre kingen verdeeld in verschillige. afdee- lingen. Men had een afdeeling land bouwbedrijf, een afdeeling kantnijver heid, een afdeeling vlasnijverheid, eene textielnijverheidafdeeling en een over beheer en toezicht in naamlooze vennootschappen. In de afdeeling ver keerswegen kwam M Schmidt-Bau- drez, Voorzitter van het V.E.V. Yper- Poperinghe aan het woord Hij han delde over den vaart Yper naar den Yzer. Hij toonde aan hoe broodnoodig de voltooiing van deze vaart is voor de nijverheid van West-Ylaanderen Het West-Vlaamsche V. E. V werd op het stadhuis van Roeselare plech tig ontvangen. In den namiddag werd eene alge- meene vergadering ehouden, waarop Senator Ingenieur Van Coillie sprak over het Handelsverkeer in West- Vlaanderen. De gewestelijke studiedagen van het V. E. V., die zoo prachtig gelukten, werden gesloten met een banket in het Middenstandshuis. Het V. E. V. weze geluk gewenscht om de pogingen die het doet tot de economische vereffing van ons Vlaam sche Volk. Iets voor de vrouwen... Maar de mannen mogen het ook weten. Ik liet mij gezeggen dat in Engeland een vrouw komt te sterven die als een toonbeeld mag aangehaald worden. Zij had over zoo wat een tiental jaren haren echtgenoot verlorenhij is het die door de bekendmaking zijner laat ste wilsbeschikkingen het feit rucht baar gemaakt heeft. In zijn testament verklaarde hij dat zijne vrouw tijdens hun huwelijksle ven voor hem altijd een liefderijke en getrouwe gezellin was geweest, die er uitsluitelijk haar genoegen in vond hem gelukkig te maken; en hij bevool dat zijn gedenkenissen, geschreven korts vóór zijn dood, op een millioen afdruksels kosteloos zouden verspreid worden. Die gedenkenissen waren niets an ders dan een lofspraak over zijn ge liefde echtgenoote. De arme weduwe ontving brieven van ten allen kante. En 't was van vvege jonge dochters en gehuwde vrouwen immer dezelfde vraag: Zijn de deugden welke hij roemt u door de natuur geschonken, of hebt gij ze door uw wilskracht verworven? En onveranderlijk antwoordde de gelukkige vrouw: Weest zachtaardig, toegevend en verduldig. De mannen zijn meest allen gelijk groote kinders; ge doet er al meê wat ge wilt, wanneer ge ze langs hun goeden kant pakt. En ze voegde erbij als postcriptum Hoe slecht ze zijn. er is altijd wel een kant die iets heter is; neemt ze langs daar... Maar, niet lossen!» Plet middeltje is gemakkelijk en op ondervinding gesteund. Geheel de zaak is, niet waar, geachte lezeressen, den goeden kant te vinden en hem niet te verliezen. En dat bewijs is anders niet dan be rouw, biecht en penitentie. Zoo heeft Christus het gezegd, niet anders. De nieuwe religie is geheel gemak kelijk, Charlowie. Maar de oude alleen is zeker Wij houden ons aan het oud peloof. L E. Fondsenbank De 55® zitting der Katholieke Krin gen van Belgie werd Zaterdag en Zon dag gehouden te Brugge. De eer viel dit jaar aan Brugge te bèurt, ofïi'dat de plaatselijke Katholie ke Kring er zijn 75 jarig bestaan vièr- de. De Kath. Kring van Brugge is ech ter hoofdzakelijk een kring van ver maak, die slechts 135 leden telt. De heer Segers sprak er eene poli tieke rede uit waarbij hij den komen den kiesstrijd besprak en liet zien dat een verschuiven van honderdduizend stemmen en op de Katholieke lijsten te brengen, de volstrekte meerderheid aan de Katholieken kan bezorgen. Daartoe moeten alle Katholieken broederlijk, werkdadig en in nauwe eendracht samen werken in al de kies arrondissementen van geheel het land. De bijzonderste strijdpunten zullen zijn de pachtwet, de sociale verzeke ringen en de zesmaandendienst. De Katholieken zijn bekwaam om aan al deze punten eene beste oplos sing te bezorgen. De jubelvierende Brugsche Katho lieke Kring naamt De Eendracht Het was dan ook niet te verwonderen dat alle sprekers, en deze waren de voormannen uit de Belgische katho lieke partij, meest van al gesteund hebben op de noodzakelijkheid van een eendrachtig optreden van alle Katholieken. Burgemeester Van Hoestenberghe drukte zijn spijt uit dat men niet meer tegemoetkoming toont tegenover de christene werklieden Op vele plaatsten is men nog tegen de christene werk lieden gekant. Is dat redelijl^? Waar zouden nu de socialisten niet gestaan hebben, hadden de christene werklie den ze met hun machtige instellingen en voortreffelijke leiders niet bestre den Hij richte zich vervolgens tot de Waalsche Katholieken. Er zijn geen twee soorten katholieken en het is niet redelijk de vaderlandsliefde van de Vlaamsche Katholieken in twijfel te trekken. Er zijn Vlaamsche be trachtingen die eene oplossing vergen, doordat ze rechtvaardig zijn. Door de eensgezindheid van Katholieke Vla mingen en Walen zullen ze opgelost worden. Andere sprekers als Senator Baron Ruzette, Staatsminister Eenkin, Staatsminister Berryer, Volksverte genwoordiger Rubhens, Voorzitter van het A. C. W. en van het Katholiek Verhond van Belgie, Minister Ja spar, Staatsminister Vande Vyvere en an deren, allen hielden redevoeringen die vol waren van schoone geestdriftige beloften voor de toekomst en allen kwamen terug op de groote zaak der eendracht onder de Katholieken. Het is een goed teeken dat liet Ver bond der Katholieke Kringen dé Een dracht zoo genegen is en het is maar wenschelijk dat er van al die schoone voornemens iets werkelijkheid worde. Knetterende vuurwerken werden er reeds genoeg aangestoken de verkie zing is nakende, de tijd van handelen is daar. Wij vernemen dat onze ijverige Volksvertegenwoordiger D Brutsaert in onderhandeling is 1) Met het Ministerie van Land ver dediging, om te bekomen dat krach tens de nieuwe Legerwet, in de ver deeling der legerdiensten, Yper niet verstoken worde. 2) Met het Ministerie van Yzerwe- gen om een half-directen trein te be komen tusschen Ivortrijk-Yper en Po peringhe. 3) Met het Ministerie van Land bouw en Openbare Werken a) Om te bekomen, dat nu de aan besteding uitgeschreven is voor de herstelling van het tweede pand van het kanaal van Yper naar den Yzer (tusschen Boesinghe-Sas en de baan- brug te Boesinghe), er met den mees ten spoed gewrocht worde aan de aan besteding van de werken tot bouwen van een Sluis te Boesinghe b) Om te hekomen dat het Departe ment zich gelaste met de herstelling der waterwegen der streek of zoo niet aan de watering Het Zuiden van Veurne daartoe de noodige toelagen geve, dit om verdere overstroomingen te beletten. Het kuischen van den Poperinghe- vaart is daarin begrepen. (■■I De Amnestie. De Commissie,, belast met het instu- deeren van het amnestie vraagstuk heeft, na vier bijeenkomsten, hare werkzaamheden geëindigd Op een stem na heeft de Commissie zich eens gezind uitgesproken ten vóordeele van een oplossing die verder reikt dan wat de Regeering eerst voorgesteld had en ook dan hetgeen M Vande Vy vere voorhield. Er wordt uitdooving voorzien van de straffen die tegen po litieke veroordeelden werden uitge sproken. Een nieuwe bepaling zegt dat er amnestie zal verleend worden aan degenen die minder dan 10 jaar gevan genis opliepen. Aan deze veroordeel den zullen ook de burgerlijke rechten teruggegeven worden. Deze straffen worden eenvoudig uit het strafregis ter geschrapt. De andere straffen wor den uitgedoofd of verjaren en de bur gerlijke rechten worden niet terugge ven. Ook de straffen van de trafi- queurs en deserteurs zullen worden uitgedoofd. Enkele gevallen zullen evenwel buiten de wet vallen. Hiermede is 'evenwel de zaak niet opgelost. De Regeering heeft ook nog een woord mede te spreken. De toestand is nu de volgendeZal de Regeering het standpunt van de Commissie bijtreden ofwel zal zij de Kamer zich vrij laten uitspreken, zooals de heer Jaspar het in de Kamer beloofd had te doen, in het geval de Commissie het tot geen eensgezinde oplossing zou kunnen brengen Het ware natuurlijk verkieslijker dat de Regeering en de Kamer zich over een oplossing zoude accoord stellen. Doch tot nu toe staat het niet vast dat het zoo zal zijn. Enkele liberale bladen teekenen reeds verzet aan te-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1928 | | pagina 1