Plechtige fnnaliog van 7. Eerui Heer JOYE
30 groepen en wagers. - 10 muzieken.
26' JAAR. - N' 19.
Notarieel-, Arsrsoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Eea meerfegging
van het Rationalisme
STAD POPERINGHE.
ZONDAG IS MEI 1929.
BONDAG 12 MEI 1929.
30 CENTIEMEN.
mtaMammgvmtgamamaemm
Abonnementsprijs
per Jaar:
la Siili 14 fe.
!i 't Londi 16
(per post)
Fsswtrijk: fr.
Csb^c' SS fr.
A»<S»r«j Icndon J4 it.
TARIEFs
Kieie* Baricktaai
1 fr. per reek;
tn'nimumprijs per
iiik»schisttg;j4 fr.
Postabonnejvten in Belgis die van woonst
veranderen, moeten dit aangaven in 't post-
bureel dat hun bedient, en niet aan one.
Telefoon Nr 9. Uitgeven SANSEN-VANNESTE, Poperinghe, Postcheck N' 15.579
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel vooi
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
Alle annoncen sdj
vooraf te betalen
en moeten tegen des
Donderdag noes
•ngezonden worde*
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noess
TARIEF!
Notarieels
VerkoopingeS!
S3 cent.
per gewone regel,
Annonceni
Prijzen op aanvraag
FEESTDAGEN DER WEEK,
MEI - BLOEIMAAND.
12 l Exaudi. H. Pancratius. H. Rictrudis.
33 M H. Servatius, bis. van Tongeren.
14 JB H. Bonifacius, mart. H. Pacomius.
15 W Tri. Dymphna. H. Joan. Bapt. d. 1. Salie.
16 B H. Joannes Nepomuc, mart.
17 V H. Paschalis Baylon, bel.
18 Z Sinxenavond. Vastendag. H. Venantius.
«RESSSEEiaSaRSSHREBBRRnBHSaffiBR
W'aaheem, onder honderd voorbeel
den, heeft Thuis Leo XIII, de Paus van
de katholieke staatsleer, .aan de fra'n-
sche Katholieken geboden zich bij den
be staand en staatsvorm neer te leg
gen
Doch, hier ligt uwe dwaling, v, aar
de West-Vlaming
Alle staatsvormen zijn, abstract ge-
Een antwoord in De Schelde
antwoorden. Ziehier:
a) Isn feite is de actie der Nationalis
ten niet hoofdzakelijk gericht tegen
de Liberalen en Socialisten, maar wel
tegen 'l geen ze noemen de Katholieke
Staatspartij...
Als ge in hunne gazetten West-
Vlaming-Ypersche Dode», enz.)
drie regelkes leest, zijn er geen twee
sproken, goed, zeker; maar in bepaal- tegen de Staatskatholieken en am-
De Nationalisten maken veel herrie,
om ons artikel «GEWETEN EN KIE
ZING» van Zondag, .28 April.
Heeft soms die waarheid te diep te
getroffen 1
Een West-Vlaming schrijft in
De Scheldevan 1 Mei een ant
woord, en wil één voor één de redens
weerleggen, waaruit we'besloten had
den dat het een Katholiek in geweten
niet toegelaten is, voor <tle 'Nationa
listen te stemmen.
Voor de princiepen die <ora« geweten
moeten leiden bij 't uitbrengen onzer
stem. verwijzen we naar ons arLkel
van 21 en 28 April in dit blad.
Hier een wederantwoord op de 'uit
latingen van De Schelde
1. - Als eerste bewijs dat een Katho
liek voor de Nationalisten niet mag
stemmen, schreven we:
De Nationalisten werden veroor
deeld door de Kerkelijke Overheid.
Veroordeelde Katholieken zijn toch
aardige Katholieken
In 't zelfde nummer van De(n)
'Poperinghenaar op de tweede blad
zijde, stond die veroordeeling- bewezen
met de woorden zelf van 't bisschop
pelijk document.
Eu nu antwoordt De Schelde
«Het is een uitgemaakte zaak dat
onze Bisschoppen het hadden over een
vrije kwestie?...»
Wat wilt ge daarmede zeggen Na
tionalisten
We 'kunnen U wel toegeven dat ons
Vlaamsch Nationalisme misschien wel
kon doorgaan als een vrije kwestie
vóór de beslissing en veroordeeling
der Bisschoppen. Maar nu de Bis
schoppen herhaaldelijk zóó klaar ge
sproken hebben, is 't zekerlijk geen
vrije kwestie meer!
Wij verstaan katholiek-zijn alzoo
gehoorzamen aan de Bisschoppen, «die
de H. Geest aanstelde om de Kerk
.Gods te besturen.»
Maar de theologen zijn over dit
vraagstuk verdeeld», zegt «De
Schalde
Daarop antivoord ik 1
a) Alle ernstige theolögen staan aan
de zijde van hun Bisschoppen zooals
't hun plicht is. Dat kunnen we U ge
rust verzekeren.
En alleen zulke theologen hebben
gezag in de theologische wetenschap.
b) Zelfs theologen en priesters, als
ze niet spreken en werken in overeen
stemming met hun Bisschoppen., zijn
van geen tel. De voorstellingen wel
ke door de Pauzen en Bisschoppen ge
schieden, hebben door zich zeiven ge
zag. terwijl de andere, die door de
Universiteiten, de Seminariën, de Pas
toors en de Priesters geschieden, maar
gezag hebben voor zooveel zij met de
leering der Pauzen en der Bisschop
pen overeenstemmen. Mgr I arn-
brechtVerklaring van den Mechel-
schen Catechismus I, blz. 50»).
Doch met 't gezag der Bisschoppen
is de theologant van De Schelde
weinig verlegen.
Luistert maar: «Een bisschop is,
zelfs in het oefenen van zijn leerge
zag, niet onfaaibaar, inzonder wan
neer hij tegen de eeuwen-oude leer der
Kerk iets veroordeelt. En zijn be
stuursmacht heeft zich enkel en alleen
te richten naar de katholieke leer!...
Diet andere woorden: Belgische
Bisschoppen, ik «Een West-Vlaming»
die schrijf in De Scheldeik zal
U zeggen wat gij moogt leeren en be
velen, om waarlijk Katholiek te han
delen.
Dus: 't is, 't schaapje dat den herder
leidt
En wat leert hun die West-Vla
mi ng?
De katholieke leer sinds twintig
eeuwen bekommert zich niet om
staatsvormen
Ei, simpele duif, ge kunt ook toch
al te simpel zijn; en onderscheid ma
ken brengt soms klaarheid:
Neen, de Kerk zegt niet dat zulke
of gene staatsvorm onveranderlijk
noodzakelijk is voor die maatschappij
't Akkoord.
Maar daaruit besluiten dat ge al
moogt boeren wat ge wilt, lijk een
kind met zijn speelding, zonder om
zien naar de vele belangen van een
volk, vooral zijne godsdienstige, dat
moogt ge niet!
Ten eerste, het bestaand wettig ge
zag moet altijd gëeerbiedigd... Kees
eens Sint Paulus, West-Vlaming...
Ten tweede, buiten de cultureele be
langen zijn er vele andere, vele hoo-
gere, waarmede het niet toegelaten is
te spelen.
de omstandigheden kan die of die
staatsvorm uitermate slecht zijn.
Die of gene daad kan abstract ge
nomen onverschillig,zijn of in bepaal
de omstandigheden goed. Maar de
zelfde daad kan in andere omstandig
heden zedelijk slecht zijn.
Doch daarom is ze dan ook niet min
zedelijk slecht!
Of hebt ge zoo weinig theologisch
doorzicht dat ge niet eens dat alge
meen theologisch princiep kentEene
daad is zedelijk .slecht ofw el in haar
zelf ofwel om de bedoeling waarmede
ze gesteld wordt, ofwel door de om
standigheden!...
Wat vroeger zedelijk kwaad was en
verboden kan bij verloop van tijd en
door verandering van omstandigheden
geoorloofd worden, en omgekeerd...
Zoo b. v. verbood Paus Piit-s TX in
1870 aan de Italiaansche Katholieken
te kiezen of gekozen te worden om
w.ille van den toestand aldaar. En
nochtans in 1929 mochten ze triomfan
telijk ter stembus gaan...
Lachen is geen kwaad. Maar lachen
in de Kerk is kwaad (omstandigheid
van plaats).
In vroegere economische omstan
digheden was kroos opstrijken voor
geleend geld kwaad. In de huidige om
standigheden echter niet meer. Enz...
Maar dat elementair theologisch
beginsel kendet ge niet, nietwaar
theologant uit De Schelde
De voorbeelden die ge aanhaalt be
wijzen het ten klaarste;
De gemeentescholen werden vroe
ger veroordeeld, zegt ge. Nu niet
meer
Maar de gemeentescholen, als zulk-
danig, werden nooit veroordeeld,
doch wel de liberale gemeentescholen
van den schoolstrijd 1879-84, die 't ge
munt hadden op de ziel van 't kind
Kwestie van omstandigheidEn
daarmede moet een katholiek geweten
rekening houden
De actie voor onmiddelijke invoe
ring van Hooger Vlaamsch onderwijs
wierd in 1906 afgekeurd, maar nu de
vlaamsche gedachte bij onze men
sapen breed is binnengedrongen en ze
bereid zijn de offers te brengen om
ook een katholiek Hooger Onderwijs
te verzekeren, wordt diezelfde actie
niet meer afgekeurd... Wat is daar
zoo wonderbaars in?...
West-Vlaming uit De Schelde
mag ik U aanraden eerst uw Cathe-
ch'smus wat te gaan leeren, vooraleer
de Bisschoppen de les te spellen, en
zulke theologische enormiteiten te
verkoopen zooals ge nu doet
Dan zoudt ge weten dat het niet aan
U is het zedelijk oordeel te vellen over
eene daad, maar aan de Bisschoppen.
Aan U echter te gehoorzamen.
Dan zoudt ge weten dat Potters
zegt in, zijne Verklaring van den Ca
techismus Bd. III, blz. 59: Het komt
den Bisschop toe, de algemeene ka
tholieke gedragslijn nader te bepalen
en aan te passen aan de eigenaardige
omstandigheden van zijn bisdom.
Het oordeel over de zedelijkheid is
jij hem, niet bij U.
Wij stellen met smarte vast welke
uwe verhouding is tot uwe Geestelijke
Overheid, als ge durft schrijven: Dat
men ons geweten gerust late... en dat
de priesters tot ons groot leedwezen
hun eigen gezag niet meer kapot
slaan
Als ge Katholiek zijt, dan moet ook
uw burgerlijk, uw openbaar leven ge
leid worden, door uw geweten, op ka
tholieke wijze gevormd, dan moet ge
U herinneren dat Pius X deze dwaling
der Modernisten veroordeeldeEen
Katholiek, als burger, heeft het recht
en den plicht te doen, wat hij in het be
lang acht van den staat, zonder zich
aan het gezag en de vermaningen of
de bevelen der Kerk te verstoren
(Kamentabili Denz. N° 2092.)
De Bisschoppen hebben gesproken
en een katholiek geweten zegtge
hoorzaam
2. - Het tweede argument dat we
aanvoerden om te bewijzen dat een
Katholiek voor de Nationalisten niet
mag stemmen, luidde als volgt
Wat ook hunne intentie zij, hun
grootste vijand dien ze hoven allen
bestrijden, is de katholieke partij (dat
is zoo in feite, en Borins zei het te
Antwerpen)dat wil zeggen dat ze
het noodzakelijke bolwerk tegen het
antiklerikaal front van Socialisten en
Eiberalen willen kapot hebben».
Daarop antwoordt die West-Vla
ming uit «De Schelde» met een uit
barsting van fransche koleire en met
de scheldwoorden«moedwillige las
teraars, onbeschofterikken, doortrap
te bedriegers, driedubbele leugenaars
aanvaardt onzen diepsten walg voor
uw wetens en willens verkeerde voor
stelling».
Wij hebben in dien toon niet ge
schreven. Wij zullen in dien toon niet
per één tegen Socialisten en Libe
ralen
Al 't geweld hunner propagandisten
zal aan de eenvoudige katholieke
menschen 't contrarie niet doen getoo-
ven van 't geen ze gansche dagen on
dervinden...
b) Ziehier de woorden van Borms
te AntwerpenWij hernemen den
strijd tegen Belgie, die mij losliet uit
het gevang tegende katholieke partij,
die meest voor die loslating werkte,
en tegen Van Cauwelaert die het dap
perste pleitte voor die loslating.»
Wat het eekent dat
3. - Ons derde argument«Hun pro
gramma kan in korte woorden samen
gevat wordenAlles kapot.
Een kiezer moet bij de stemming
Land en kerk dienen.
Dient een kind zijn familie als het in
cle kamer alles aan stukken slaat om
dat er een kader scheef hangt
Daarop wordt in «De Schelde» geen
eigenlijk antwoord gegeven. De
schrijver spreekt een beetje over die
onnoozele tegenstelling Belgie-
Vlaanderen, en peist dan dat we gek-
sche-eren
We meen en 't nochtans heel se
rieus...
4. - Ons vierde bewijs: Menschen
die besturen moeten volgens S. Tho
mas twee hoedanigheden hebben
Kennis van zaken en voorzichtigheid.
Het kenmerk der Nationalisten is:
kortzichtigheid en gemis aan gezond
oordeelZe hebben zoodanig veel ge
keken op één belang en het zoo dicht
bij hun neus gehouden, dat ze als
't ware geen andere belangen meer
zien en kennen: en dat ééne vlaamsche
belang willen ze behartigen met dolle
drift...
Een kiezer die zulke menschen aan
't bestuur van 't land stelt, spant dolle
paarden voor den wagen en helpt on
gelukken doen.
En 't antwoord van den Nationalist?
O, heel eenvoudig: Ik zal dus
stemmen voor een Belgicist», zegt hij.
Doch een Katholieke, nietwaar?
5. - En eindelijk ons laatste argu
ment washet katholiek onderwijs
laten de Nationalisten aan zich zelf
over en een sociaal programma heb
ben ze niet...
Daarop wIj de schrijver in De
Schelde toch antwoorden, maar het
geval van Denderleeuw, waar de Na
tionalisten de meerderheid uitmaken,
waar ze de vrije katholieke scholen
weigerden aan te nemen en alle toela
gen ontzegden. Denderleeuw steekt
hem leelijk in de schoenen...
Ja, ja, zegt hij, dat is zoo een apart
geval, en ge moogt ons daarom niet
allemaal over denzelfden kam sche
ren...
't Is te ziene, 't is te zieneDe
volle waarheid zeggen! hoor!...
En die volle waarheid staat op het
strooibriefje dat de Nationalisten in
die streek verspreid hebben om hunne
houding te verrechtvaardigen: «Deze
houding werd bepaald niet alleen in
overeenstemming met onze plaatselij
ke leiding, maar tevens met de leiding
onzer Partij.
De tekst van deze verklaring, afge-,
legd uit naam van gansch de Vlaam
sche Nationalistische Partij, is te vin
den in De Dender van 9-12-28.
En Samyn van Dixmuide stemde hij
niet samen met de liberalen tegen de
toelage aan de Vlaamsche Leergangen
der vrije Katholieke Universiteit van
Leuven
En onthielden de Nationalistische
Volksvertegenwoordigers zich niet in
de Kamers, wanneer gestemd werd
voor de toelage aan de Katholieke
Hoogeschool van Leuven
Waar zijn uwe waarborgen voor
't duurbaarste waar ons katholiek ge
weten aan houdt: voor de schöone ziel
van 't kind?
Om die zaak te verraden kunnen
geen redens vdldoende zijn.
En hun sociaal programma? Ach
arme! hunne syndicaten in West-
Ylaanderen zijn wel een groot gevaar
voor de Christene organisatie, in dien
zin, dat de Nationalisten meest al hun
ne leden rekruteeren niet Dij Socialis
ten. maar bij Katholieke Werklieden,
en zoo de katholieke sociale krachten
verzwakken.
Maar dat ze ernstig sociaal werk j
leveren Iedereen weet dat hier in j
West-Vlaanderen, een paar centers
misschien uitgezonderd, hunne orga
nisatie een lieve warboel is.
Die sociale actie komt feitelijk hier
op uiteen wonde te meer eten in de
kristene sociale organisatie, de eenige
die onderworpen is aan de Geestelijke
Overheid. (Zooals het nochtans zijn
moet volgens Leo XIII - Ene. Graves
de Connnuni, par. Eonge pariter
P. S. Wanneer dit reeds geschre
ven is, zien we hoe De Ypersche
H-rMe in verscheidene artikels bijna
haar gansche blad besteedt aan 't be-
antwoorden van ons artikel. Daaróm i
nog eenige bemerkingen nopens het j
antwoord van De Ypersche Bode
1. - 't Eerste artikel slaat meer op
plaatselijke toestanden te Poperinghe
zelf. Schrijver dezes kan zich daar
mede niet inlaten.
Enkel dit: In ons artikel «Geweten
en Kiezing» hebben we de zaak prin-
als Pastoor van O, L. Vr. te Poperinghe.
huldigd. I Zeer Eerw. Heer Deken, door Volks-
Van 's morgens vroeg was iedceen j vertegenwoordiger Heer Dr Brut-
op de heen om huizen en straten met j saert, door Heer Pieters, l'urgemees-
Zeer Eerw. Heer Joye met de herderstaf in de hand in dén stoet
i j t i 1 i w <- opgeleid door Zeer Eerw. lieer Kan. Vervaecke, Deken. Aan den hoek
cipieel behandeld Waarom antwoor- z E H D ke> Paslor van St ,,n en ,etui van Z. L. li. J„vede an
cien met persoonlijkheden der getuige was zijn broeder Z. E. II. Pastor van Stavele.
De vraag komt hoofdzakelijk hier
op neer: Hoe zullen die mannen die
we ter Kamer zenden zich houden in
den gemeenen strijd om onze katho
lieke en sociale belangen?
27- We leggen aan de menschen hun
plicht voor oogendat ze moeten ge
hoorzamen aan hun Geestelijke Over
heid. j
Als «De Ypersche Bode» zulks mis
bruik noemt van den Godsdienst, dan
is elk sermoen op den predikstoel,
waar de menschen op hun plicht ge- i
wezen worden, misbruik van den
Godsdienst?! j
3. - We hebben nooit gezegd dat
alle Nationalisme veroordeeld is. Eén
gezond cultureel Nationalisme 1.1. z
de liefde en de behartiging der natio
nale goederen is zekerlijk niet verbo-
den, maar eerder geboden.
In de huidige omstandigheden vin
den we de term cultureel Nationalis
me toch eerder verwarringstichtend. De Praalwagen, een rots verbeeldend, zinnebeeld der spreuk: «Niet op
Maar wat veroordeeld is staat dui- Keizers maar op deze rots zal Christus zijn kerk bouwen
delijk in den Bisschoppelijken Briefj
Politicam, ut aiunt, nationalisticam,Zooals we aankondigden werd Zeer| Na de kerkelijke plechtigheden had
sic dictum nationalisnmm flandricum» Eerw. Heer Joye, als Pastoor van een feestmaal plaats in den Katho-
't is te zeggen het politiek Nationalis- Onze Lieve Vrouw parochie in Pope- lieken Kring»,, waaronder Wilrijke
frie zocals het zich concreet voordoetriiighfe. Zondag - lafïfsfplë'chfijsF" Inge-j heildróhlïeh vór-rjyeUeTf! 'werden, door
in Vlaanderen, dat is veroordeeld.
5 En daarom juist is het hier te doen.
4. - 't Is niet ernstig iedereen voor
franskiljon uit te geven die geen Na
tionalist is.
We hebben de pretentie ons Vlaam
sche volk beter te dienen met óp te
bouwen dan met alles kapot te slaan
5. - Zich niet willen onderwerpen
aan onze Bisschoppen omdat ze niet
onfaalbaar zijn is alle Bisschoppelijk
gezag loochenen.
De Kerk geeft heel zelden onfaal-
bare definities.
We zijn verplicht ons te onderwer
pen aan hare uitspraken, ook waar ze
geen dogmatische definitie geeft.
Spreken over onfaalbaarheid bij
't gebruiken van hare bestuursmacht
is onzin.
6. - Zeggen dat ons artikel Gewe
ten en Kiezing feitelijk alleen tegen
de Nationalisten gericht is, omdat
wij ons toch wenden tot Katholieken»,
is ons betoog verdraaien.
Men herleze enkel onze beoordee-
fling van Socialisme en Liberalisme.
Of zijn er werkelijk niet velen onder
onze Katholieken die socialistisch of
liberaal stemmen Ook die handel
wijze en die nog het meest, hebben
we als misdadig gebrandmerkt!...
7. - kien vraagt ons één bewijs dat
een katholiek Vlaamsch Nationalis- zeggen dat de inrichters eere halen
tisch voorman gezegd heeft: Eerst het' van hun werk.
vlaamsch belang en daarna het gods-) De samenstelling der groepen was
dienstig belang... 'goed uitgekozen en bijzonderlijk wel
De Ypersche Bode spreekt niet uitgewerkt,
van de Nationalisten waarmede ze' Groep I van den H. Julius (Paus
zich verbindt en die goddeloos .zijn.337-352) die drie deelen bevatte, miek
Als het godsdienstig belang voor U indruk dóór zijne machtige vertooning
het hoogste is, waarom smelt ge dan en bijzonderlijk door de heel deftige
samen op grond van 't vlaamsch he- houding der deelnemers,
lang en niet op grond van 't katholiek j De volgende groepen Vreugde
belang? groeji, Onze Lieve Vrouwe groep en
We schreven dat het niet genoeg Herdergroep waren alle goed ver
was, zich Katholiek te noemen, maar zorgd en liefelijk om aanzien,
dat men katholiek moest handelen. J Zeer Eerw. Heer Joye, gelijk ten
Handeldet gij katholiek in leper,andere de drukke menigte op de «tra
wanneer ge de toelage van dé H. Har- ten rondgeschaard, drukte over de
tefeesten weigerdet? samenstelling zijne hooge tevreden
Handelen ze katholiek, zij die de heid uit.
toelagen aan de vrije scholen afstem- Bij 't aanvangen van den Ltoet
men? werd de herderstaf den Eerw. H. Joye
Handelen ze katholiek, zij die de aangeboden door de jonge heer Jozef
Geestelijke Overheid bezwadderen? Dan.neels.
Wanneer de stoet bij O. L. V. kerk
aankwam werden de sleutels der kerk
hem aangeboden door de jonge juffer
Godelieve Eeterme.
De kerk ook was den dag wcerdig
ze stond op haar best, flitlk gepint
door den heer Remi Eerouge van
Oyghem (dien we tusscben kaakjes
gezegd voor zulke omstandigheden
aan iedereen mogen aanbevelen voor
't versieren van kerken en huizen)
De gewone ceremonien in de kerk
werden door velen gevolgd en in ont
roerde bewoordingen stelde Zeer
Eerw. Heer Kan. Yervaeke, Deken
der stad, de Eerw. Heer Joye aan de
parochianen voor als hun nieuwe Her
der en Leider.
bloemen en w impels en groen te ver
sieren de hevige wind en de dreigen
de wolken konnen den iever der pa
rochianen niet bedwingen.
Aan de manier van werken zag men
dat Eer weerde Heer Joye's goede
faam naar Poperinghe voren was ge
komen en elk wilde het zijne hijdra-
gen om den nieuwen Herder even
weerdig en hertelijk te verwelkomefi.
Praalpoorten, opschriften, wappe
rende vlaggen, alles riep den Eerweer-
den Heer Jove wélkóni toe.
De plechtigheden 's namiddags had
den niettegenstaande het gure we
der talrijke nieuwsgierigen aange
trokken van Reninghe ook waren er
veel aanwezigen om hulde te brengen
aan den Herder die zij betreuren.
De stoet vergaderd rechtover 't Col
lege, en met Katholiek Muziek en
Katholieke Turners vorenop, zette
zich in gang om 3 uur en werd in
oogenschouw genomen door Z. Eer-
weerde Heer Deken, Zeer Eerw. Joye
en de talrijke groep uitgenoodigden,
bij het klooster der Zeer Eerw. Zus
ters Benedictijnen.
Orde en uitleg van den stoet gaven
we verleden week onnoódig dus dit
te herhalen, maar we moeten toch
ter van Reninghe, door Heer Lahaye,
Burgemeester van Poperinghe, door
Heer Becquaert, Burgemeester van
Sweveghem die aiien de goedheid den
sterken wil en de dienstwilligheid te
genover iedereen van den nieuwen
astoor van O. E. Vr. deden uitkomen.
Ten slotte nam E. H. Joye het
woord, bedankte God om de benoe
ming omdat hij altijd gereed is te doen
wat hem opgelegd wordt, niettegen
staande dit soms hard valt. Reninghe
had hij lief, ieder huis was voor hem
een geschiedenis, zijn kerk was al zijn
voldoening en alle inwoners kende hij
en allen waren hem genegen. Zijn
droom was geweest daar te mogen
blijven, maar de Goddelijke Voorzie
nigheid schikte er anders over en
geerne nam hij het nieuwe werk aan,
de verzekering uitdrukkend dat hii nu
reeds al de Parochianen van O. L.
Vrouw lief heeft.
Warm handgeklap sloot deze in
drukwekkende aanspraak.
De Poperinghenaar voegt zijne
wensehen bij deze der parochianen en
roept den Eerw. Her Joye welkom toe
in onze stad.
Doch dit zij genoeg.
Voor 't overige leze men ons bo
venstaande antwoord op De Schel
de
Hieronder eenige opschriften:
ven de bcorlen
GoD srhenke Den nleUWen HerDer
eChReLUkUge, hcILVoLLe Jaren.
JoYe Is V'ePgDe. UWe pnroChle zaL
I 'h oM l'W bestier Verhef ge®; WIJ
WensChfft 't
De VERHEUGDE Popei ingnaren
Toegestroomd in dichte scharen
Wensehen JOYE lange jaren
In hun midden te bewaren.
Bij Hi nire Lel.vre
Waardige Herder wees gegroet.
Wij verwachten van U alle goed.
B'j Jercme Desender'.
Uit ter herten wensehen wij
Heil en we!kom gul en b'ij
Wijze werking, wijs bestier
U ons nieuwe pastoor hier.
Bij A'iiote Goussev
Mi jnheer den Pastoor, de familie Goussey-
[Logie
Wenscht II een lang en goed bestier.
Wij zullen U ook zeggen wat wij verkoo-
[pen hier
Water, limonade, en goed tafelbier,
Rn nog iets anders dit is zeer fijn.'
Fijne dranken, champanje en goede wijn.
Hebt Gij soms van onze ware vandoen
Gij zuh hier gediend zijn al met fatsoen.
Bij Ilcnii Bo'lencier
Eerwaarde Pastoor, wees welkom
Wij jub'len en w ensehen alom
Da t Gij mogi t döor blijde dagen
Hier deh staf des Herders dragen.
Vol van vreugde, vrij van druk
Voor Uw Heil, en ons geluk.
Bij While Room
Heer Pastoor, wees welkom
Hoort men roepen alom
Konden wij U lange jaren
In ons midden steeds bew aren.