Plechtige fnnaliog van 7. Eerui Heer JOYE 30 groepen en wagers. - 10 muzieken. 26' JAAR. - N' 19. Notarieel-, Arsrsoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. Eea meerfegging van het Rationalisme STAD POPERINGHE. ZONDAG IS MEI 1929. BONDAG 12 MEI 1929. 30 CENTIEMEN. mtaMammgvmtgamamaemm Abonnementsprijs per Jaar: la Siili 14 fe. !i 't Londi 16 (per post) Fsswtrijk: fr. Csb^c' SS fr. A»<S»r«j Icndon J4 it. TARIEFs Kieie* Baricktaai 1 fr. per reek; tn'nimumprijs per iiik»schisttg;j4 fr. Postabonnejvten in Belgis die van woonst veranderen, moeten dit aangaven in 't post- bureel dat hun bedient, en niet aan one. Telefoon Nr 9. Uitgeven SANSEN-VANNESTE, Poperinghe, Postcheck N' 15.579 Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel vooi antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen sdj vooraf te betalen en moeten tegen des Donderdag noes •ngezonden worde* Kleine berichten tegen den Vrijdag noess TARIEF! Notarieels VerkoopingeS! S3 cent. per gewone regel, Annonceni Prijzen op aanvraag FEESTDAGEN DER WEEK, MEI - BLOEIMAAND. 12 l Exaudi. H. Pancratius. H. Rictrudis. 33 M H. Servatius, bis. van Tongeren. 14 JB H. Bonifacius, mart. H. Pacomius. 15 W Tri. Dymphna. H. Joan. Bapt. d. 1. Salie. 16 B H. Joannes Nepomuc, mart. 17 V H. Paschalis Baylon, bel. 18 Z Sinxenavond. Vastendag. H. Venantius. «RESSSEEiaSaRSSHREBBRRnBHSaffiBR W'aaheem, onder honderd voorbeel den, heeft Thuis Leo XIII, de Paus van de katholieke staatsleer, .aan de fra'n- sche Katholieken geboden zich bij den be staand en staatsvorm neer te leg gen Doch, hier ligt uwe dwaling, v, aar de West-Vlaming Alle staatsvormen zijn, abstract ge- Een antwoord in De Schelde antwoorden. Ziehier: a) Isn feite is de actie der Nationalis ten niet hoofdzakelijk gericht tegen de Liberalen en Socialisten, maar wel tegen 'l geen ze noemen de Katholieke Staatspartij... Als ge in hunne gazetten West- Vlaming-Ypersche Dode», enz.) drie regelkes leest, zijn er geen twee sproken, goed, zeker; maar in bepaal- tegen de Staatskatholieken en am- De Nationalisten maken veel herrie, om ons artikel «GEWETEN EN KIE ZING» van Zondag, .28 April. Heeft soms die waarheid te diep te getroffen 1 Een West-Vlaming schrijft in De Scheldevan 1 Mei een ant woord, en wil één voor één de redens weerleggen, waaruit we'besloten had den dat het een Katholiek in geweten niet toegelaten is, voor <tle 'Nationa listen te stemmen. Voor de princiepen die <ora« geweten moeten leiden bij 't uitbrengen onzer stem. verwijzen we naar ons arLkel van 21 en 28 April in dit blad. Hier een wederantwoord op de 'uit latingen van De Schelde 1. - Als eerste bewijs dat een Katho liek voor de Nationalisten niet mag stemmen, schreven we: De Nationalisten werden veroor deeld door de Kerkelijke Overheid. Veroordeelde Katholieken zijn toch aardige Katholieken In 't zelfde nummer van De(n) 'Poperinghenaar op de tweede blad zijde, stond die veroordeeling- bewezen met de woorden zelf van 't bisschop pelijk document. Eu nu antwoordt De Schelde «Het is een uitgemaakte zaak dat onze Bisschoppen het hadden over een vrije kwestie?...» Wat wilt ge daarmede zeggen Na tionalisten We 'kunnen U wel toegeven dat ons Vlaamsch Nationalisme misschien wel kon doorgaan als een vrije kwestie vóór de beslissing en veroordeeling der Bisschoppen. Maar nu de Bis schoppen herhaaldelijk zóó klaar ge sproken hebben, is 't zekerlijk geen vrije kwestie meer! Wij verstaan katholiek-zijn alzoo gehoorzamen aan de Bisschoppen, «die de H. Geest aanstelde om de Kerk .Gods te besturen.» Maar de theologen zijn over dit vraagstuk verdeeld», zegt «De Schalde Daarop antivoord ik 1 a) Alle ernstige theolögen staan aan de zijde van hun Bisschoppen zooals 't hun plicht is. Dat kunnen we U ge rust verzekeren. En alleen zulke theologen hebben gezag in de theologische wetenschap. b) Zelfs theologen en priesters, als ze niet spreken en werken in overeen stemming met hun Bisschoppen., zijn van geen tel. De voorstellingen wel ke door de Pauzen en Bisschoppen ge schieden, hebben door zich zeiven ge zag. terwijl de andere, die door de Universiteiten, de Seminariën, de Pas toors en de Priesters geschieden, maar gezag hebben voor zooveel zij met de leering der Pauzen en der Bisschop pen overeenstemmen. Mgr I arn- brechtVerklaring van den Mechel- schen Catechismus I, blz. 50»). Doch met 't gezag der Bisschoppen is de theologant van De Schelde weinig verlegen. Luistert maar: «Een bisschop is, zelfs in het oefenen van zijn leerge zag, niet onfaaibaar, inzonder wan neer hij tegen de eeuwen-oude leer der Kerk iets veroordeelt. En zijn be stuursmacht heeft zich enkel en alleen te richten naar de katholieke leer!... Diet andere woorden: Belgische Bisschoppen, ik «Een West-Vlaming» die schrijf in De Scheldeik zal U zeggen wat gij moogt leeren en be velen, om waarlijk Katholiek te han delen. Dus: 't is, 't schaapje dat den herder leidt En wat leert hun die West-Vla mi ng? De katholieke leer sinds twintig eeuwen bekommert zich niet om staatsvormen Ei, simpele duif, ge kunt ook toch al te simpel zijn; en onderscheid ma ken brengt soms klaarheid: Neen, de Kerk zegt niet dat zulke of gene staatsvorm onveranderlijk noodzakelijk is voor die maatschappij 't Akkoord. Maar daaruit besluiten dat ge al moogt boeren wat ge wilt, lijk een kind met zijn speelding, zonder om zien naar de vele belangen van een volk, vooral zijne godsdienstige, dat moogt ge niet! Ten eerste, het bestaand wettig ge zag moet altijd gëeerbiedigd... Kees eens Sint Paulus, West-Vlaming... Ten tweede, buiten de cultureele be langen zijn er vele andere, vele hoo- gere, waarmede het niet toegelaten is te spelen. de omstandigheden kan die of die staatsvorm uitermate slecht zijn. Die of gene daad kan abstract ge nomen onverschillig,zijn of in bepaal de omstandigheden goed. Maar de zelfde daad kan in andere omstandig heden zedelijk slecht zijn. Doch daarom is ze dan ook niet min zedelijk slecht! Of hebt ge zoo weinig theologisch doorzicht dat ge niet eens dat alge meen theologisch princiep kentEene daad is zedelijk .slecht ofw el in haar zelf ofwel om de bedoeling waarmede ze gesteld wordt, ofwel door de om standigheden!... Wat vroeger zedelijk kwaad was en verboden kan bij verloop van tijd en door verandering van omstandigheden geoorloofd worden, en omgekeerd... Zoo b. v. verbood Paus Piit-s TX in 1870 aan de Italiaansche Katholieken te kiezen of gekozen te worden om w.ille van den toestand aldaar. En nochtans in 1929 mochten ze triomfan telijk ter stembus gaan... Lachen is geen kwaad. Maar lachen in de Kerk is kwaad (omstandigheid van plaats). In vroegere economische omstan digheden was kroos opstrijken voor geleend geld kwaad. In de huidige om standigheden echter niet meer. Enz... Maar dat elementair theologisch beginsel kendet ge niet, nietwaar theologant uit De Schelde De voorbeelden die ge aanhaalt be wijzen het ten klaarste; De gemeentescholen werden vroe ger veroordeeld, zegt ge. Nu niet meer Maar de gemeentescholen, als zulk- danig, werden nooit veroordeeld, doch wel de liberale gemeentescholen van den schoolstrijd 1879-84, die 't ge munt hadden op de ziel van 't kind Kwestie van omstandigheidEn daarmede moet een katholiek geweten rekening houden De actie voor onmiddelijke invoe ring van Hooger Vlaamsch onderwijs wierd in 1906 afgekeurd, maar nu de vlaamsche gedachte bij onze men sapen breed is binnengedrongen en ze bereid zijn de offers te brengen om ook een katholiek Hooger Onderwijs te verzekeren, wordt diezelfde actie niet meer afgekeurd... Wat is daar zoo wonderbaars in?... West-Vlaming uit De Schelde mag ik U aanraden eerst uw Cathe- ch'smus wat te gaan leeren, vooraleer de Bisschoppen de les te spellen, en zulke theologische enormiteiten te verkoopen zooals ge nu doet Dan zoudt ge weten dat het niet aan U is het zedelijk oordeel te vellen over eene daad, maar aan de Bisschoppen. Aan U echter te gehoorzamen. Dan zoudt ge weten dat Potters zegt in, zijne Verklaring van den Ca techismus Bd. III, blz. 59: Het komt den Bisschop toe, de algemeene ka tholieke gedragslijn nader te bepalen en aan te passen aan de eigenaardige omstandigheden van zijn bisdom. Het oordeel over de zedelijkheid is jij hem, niet bij U. Wij stellen met smarte vast welke uwe verhouding is tot uwe Geestelijke Overheid, als ge durft schrijven: Dat men ons geweten gerust late... en dat de priesters tot ons groot leedwezen hun eigen gezag niet meer kapot slaan Als ge Katholiek zijt, dan moet ook uw burgerlijk, uw openbaar leven ge leid worden, door uw geweten, op ka tholieke wijze gevormd, dan moet ge U herinneren dat Pius X deze dwaling der Modernisten veroordeeldeEen Katholiek, als burger, heeft het recht en den plicht te doen, wat hij in het be lang acht van den staat, zonder zich aan het gezag en de vermaningen of de bevelen der Kerk te verstoren (Kamentabili Denz. N° 2092.) De Bisschoppen hebben gesproken en een katholiek geweten zegtge hoorzaam 2. - Het tweede argument dat we aanvoerden om te bewijzen dat een Katholiek voor de Nationalisten niet mag stemmen, luidde als volgt Wat ook hunne intentie zij, hun grootste vijand dien ze hoven allen bestrijden, is de katholieke partij (dat is zoo in feite, en Borins zei het te Antwerpen)dat wil zeggen dat ze het noodzakelijke bolwerk tegen het antiklerikaal front van Socialisten en Eiberalen willen kapot hebben». Daarop antwoordt die West-Vla ming uit «De Schelde» met een uit barsting van fransche koleire en met de scheldwoorden«moedwillige las teraars, onbeschofterikken, doortrap te bedriegers, driedubbele leugenaars aanvaardt onzen diepsten walg voor uw wetens en willens verkeerde voor stelling». Wij hebben in dien toon niet ge schreven. Wij zullen in dien toon niet per één tegen Socialisten en Libe ralen Al 't geweld hunner propagandisten zal aan de eenvoudige katholieke menschen 't contrarie niet doen getoo- ven van 't geen ze gansche dagen on dervinden... b) Ziehier de woorden van Borms te AntwerpenWij hernemen den strijd tegen Belgie, die mij losliet uit het gevang tegende katholieke partij, die meest voor die loslating werkte, en tegen Van Cauwelaert die het dap perste pleitte voor die loslating.» Wat het eekent dat 3. - Ons derde argument«Hun pro gramma kan in korte woorden samen gevat wordenAlles kapot. Een kiezer moet bij de stemming Land en kerk dienen. Dient een kind zijn familie als het in cle kamer alles aan stukken slaat om dat er een kader scheef hangt Daarop wordt in «De Schelde» geen eigenlijk antwoord gegeven. De schrijver spreekt een beetje over die onnoozele tegenstelling Belgie- Vlaanderen, en peist dan dat we gek- sche-eren We meen en 't nochtans heel se rieus... 4. - Ons vierde bewijs: Menschen die besturen moeten volgens S. Tho mas twee hoedanigheden hebben Kennis van zaken en voorzichtigheid. Het kenmerk der Nationalisten is: kortzichtigheid en gemis aan gezond oordeelZe hebben zoodanig veel ge keken op één belang en het zoo dicht bij hun neus gehouden, dat ze als 't ware geen andere belangen meer zien en kennen: en dat ééne vlaamsche belang willen ze behartigen met dolle drift... Een kiezer die zulke menschen aan 't bestuur van 't land stelt, spant dolle paarden voor den wagen en helpt on gelukken doen. En 't antwoord van den Nationalist? O, heel eenvoudig: Ik zal dus stemmen voor een Belgicist», zegt hij. Doch een Katholieke, nietwaar? 5. - En eindelijk ons laatste argu ment washet katholiek onderwijs laten de Nationalisten aan zich zelf over en een sociaal programma heb ben ze niet... Daarop wIj de schrijver in De Schelde toch antwoorden, maar het geval van Denderleeuw, waar de Na tionalisten de meerderheid uitmaken, waar ze de vrije katholieke scholen weigerden aan te nemen en alle toela gen ontzegden. Denderleeuw steekt hem leelijk in de schoenen... Ja, ja, zegt hij, dat is zoo een apart geval, en ge moogt ons daarom niet allemaal over denzelfden kam sche ren... 't Is te ziene, 't is te zieneDe volle waarheid zeggen! hoor!... En die volle waarheid staat op het strooibriefje dat de Nationalisten in die streek verspreid hebben om hunne houding te verrechtvaardigen: «Deze houding werd bepaald niet alleen in overeenstemming met onze plaatselij ke leiding, maar tevens met de leiding onzer Partij. De tekst van deze verklaring, afge-, legd uit naam van gansch de Vlaam sche Nationalistische Partij, is te vin den in De Dender van 9-12-28. En Samyn van Dixmuide stemde hij niet samen met de liberalen tegen de toelage aan de Vlaamsche Leergangen der vrije Katholieke Universiteit van Leuven En onthielden de Nationalistische Volksvertegenwoordigers zich niet in de Kamers, wanneer gestemd werd voor de toelage aan de Katholieke Hoogeschool van Leuven Waar zijn uwe waarborgen voor 't duurbaarste waar ons katholiek ge weten aan houdt: voor de schöone ziel van 't kind? Om die zaak te verraden kunnen geen redens vdldoende zijn. En hun sociaal programma? Ach arme! hunne syndicaten in West- Ylaanderen zijn wel een groot gevaar voor de Christene organisatie, in dien zin, dat de Nationalisten meest al hun ne leden rekruteeren niet Dij Socialis ten. maar bij Katholieke Werklieden, en zoo de katholieke sociale krachten verzwakken. Maar dat ze ernstig sociaal werk j leveren Iedereen weet dat hier in j West-Vlaanderen, een paar centers misschien uitgezonderd, hunne orga nisatie een lieve warboel is. Die sociale actie komt feitelijk hier op uiteen wonde te meer eten in de kristene sociale organisatie, de eenige die onderworpen is aan de Geestelijke Overheid. (Zooals het nochtans zijn moet volgens Leo XIII - Ene. Graves de Connnuni, par. Eonge pariter P. S. Wanneer dit reeds geschre ven is, zien we hoe De Ypersche H-rMe in verscheidene artikels bijna haar gansche blad besteedt aan 't be- antwoorden van ons artikel. Daaróm i nog eenige bemerkingen nopens het j antwoord van De Ypersche Bode 1. - 't Eerste artikel slaat meer op plaatselijke toestanden te Poperinghe zelf. Schrijver dezes kan zich daar mede niet inlaten. Enkel dit: In ons artikel «Geweten en Kiezing» hebben we de zaak prin- als Pastoor van O, L. Vr. te Poperinghe. huldigd. I Zeer Eerw. Heer Deken, door Volks- Van 's morgens vroeg was iedceen j vertegenwoordiger Heer Dr Brut- op de heen om huizen en straten met j saert, door Heer Pieters, l'urgemees- Zeer Eerw. Heer Joye met de herderstaf in de hand in dén stoet i j t i 1 i w <- opgeleid door Zeer Eerw. lieer Kan. Vervaecke, Deken. Aan den hoek cipieel behandeld Waarom antwoor- z E H D ke> Paslor van St ,,n en ,etui van Z. L. li. J„vede an cien met persoonlijkheden der getuige was zijn broeder Z. E. II. Pastor van Stavele. De vraag komt hoofdzakelijk hier op neer: Hoe zullen die mannen die we ter Kamer zenden zich houden in den gemeenen strijd om onze katho lieke en sociale belangen? 27- We leggen aan de menschen hun plicht voor oogendat ze moeten ge hoorzamen aan hun Geestelijke Over heid. j Als «De Ypersche Bode» zulks mis bruik noemt van den Godsdienst, dan is elk sermoen op den predikstoel, waar de menschen op hun plicht ge- i wezen worden, misbruik van den Godsdienst?! j 3. - We hebben nooit gezegd dat alle Nationalisme veroordeeld is. Eén gezond cultureel Nationalisme 1.1. z de liefde en de behartiging der natio nale goederen is zekerlijk niet verbo- den, maar eerder geboden. In de huidige omstandigheden vin den we de term cultureel Nationalis me toch eerder verwarringstichtend. De Praalwagen, een rots verbeeldend, zinnebeeld der spreuk: «Niet op Maar wat veroordeeld is staat dui- Keizers maar op deze rots zal Christus zijn kerk bouwen delijk in den Bisschoppelijken Briefj Politicam, ut aiunt, nationalisticam,Zooals we aankondigden werd Zeer| Na de kerkelijke plechtigheden had sic dictum nationalisnmm flandricum» Eerw. Heer Joye, als Pastoor van een feestmaal plaats in den Katho- 't is te zeggen het politiek Nationalis- Onze Lieve Vrouw parochie in Pope- lieken Kring»,, waaronder Wilrijke frie zocals het zich concreet voordoetriiighfe. Zondag - lafïfsfplë'chfijsF" Inge-j heildróhlïeh vór-rjyeUeTf! 'werden, door in Vlaanderen, dat is veroordeeld. 5 En daarom juist is het hier te doen. 4. - 't Is niet ernstig iedereen voor franskiljon uit te geven die geen Na tionalist is. We hebben de pretentie ons Vlaam sche volk beter te dienen met óp te bouwen dan met alles kapot te slaan 5. - Zich niet willen onderwerpen aan onze Bisschoppen omdat ze niet onfaalbaar zijn is alle Bisschoppelijk gezag loochenen. De Kerk geeft heel zelden onfaal- bare definities. We zijn verplicht ons te onderwer pen aan hare uitspraken, ook waar ze geen dogmatische definitie geeft. Spreken over onfaalbaarheid bij 't gebruiken van hare bestuursmacht is onzin. 6. - Zeggen dat ons artikel Gewe ten en Kiezing feitelijk alleen tegen de Nationalisten gericht is, omdat wij ons toch wenden tot Katholieken», is ons betoog verdraaien. Men herleze enkel onze beoordee- fling van Socialisme en Liberalisme. Of zijn er werkelijk niet velen onder onze Katholieken die socialistisch of liberaal stemmen Ook die handel wijze en die nog het meest, hebben we als misdadig gebrandmerkt!... 7. - kien vraagt ons één bewijs dat een katholiek Vlaamsch Nationalis- zeggen dat de inrichters eere halen tisch voorman gezegd heeft: Eerst het' van hun werk. vlaamsch belang en daarna het gods-) De samenstelling der groepen was dienstig belang... 'goed uitgekozen en bijzonderlijk wel De Ypersche Bode spreekt niet uitgewerkt, van de Nationalisten waarmede ze' Groep I van den H. Julius (Paus zich verbindt en die goddeloos .zijn.337-352) die drie deelen bevatte, miek Als het godsdienstig belang voor U indruk dóór zijne machtige vertooning het hoogste is, waarom smelt ge dan en bijzonderlijk door de heel deftige samen op grond van 't vlaamsch he- houding der deelnemers, lang en niet op grond van 't katholiek j De volgende groepen Vreugde belang? groeji, Onze Lieve Vrouwe groep en We schreven dat het niet genoeg Herdergroep waren alle goed ver was, zich Katholiek te noemen, maar zorgd en liefelijk om aanzien, dat men katholiek moest handelen. J Zeer Eerw. Heer Joye, gelijk ten Handeldet gij katholiek in leper,andere de drukke menigte op de «tra wanneer ge de toelage van dé H. Har- ten rondgeschaard, drukte over de tefeesten weigerdet? samenstelling zijne hooge tevreden Handelen ze katholiek, zij die de heid uit. toelagen aan de vrije scholen afstem- Bij 't aanvangen van den Ltoet men? werd de herderstaf den Eerw. H. Joye Handelen ze katholiek, zij die de aangeboden door de jonge heer Jozef Geestelijke Overheid bezwadderen? Dan.neels. Wanneer de stoet bij O. L. V. kerk aankwam werden de sleutels der kerk hem aangeboden door de jonge juffer Godelieve Eeterme. De kerk ook was den dag wcerdig ze stond op haar best, flitlk gepint door den heer Remi Eerouge van Oyghem (dien we tusscben kaakjes gezegd voor zulke omstandigheden aan iedereen mogen aanbevelen voor 't versieren van kerken en huizen) De gewone ceremonien in de kerk werden door velen gevolgd en in ont roerde bewoordingen stelde Zeer Eerw. Heer Kan. Yervaeke, Deken der stad, de Eerw. Heer Joye aan de parochianen voor als hun nieuwe Her der en Leider. bloemen en w impels en groen te ver sieren de hevige wind en de dreigen de wolken konnen den iever der pa rochianen niet bedwingen. Aan de manier van werken zag men dat Eer weerde Heer Joye's goede faam naar Poperinghe voren was ge komen en elk wilde het zijne hijdra- gen om den nieuwen Herder even weerdig en hertelijk te verwelkomefi. Praalpoorten, opschriften, wappe rende vlaggen, alles riep den Eerweer- den Heer Jove wélkóni toe. De plechtigheden 's namiddags had den niettegenstaande het gure we der talrijke nieuwsgierigen aange trokken van Reninghe ook waren er veel aanwezigen om hulde te brengen aan den Herder die zij betreuren. De stoet vergaderd rechtover 't Col lege, en met Katholiek Muziek en Katholieke Turners vorenop, zette zich in gang om 3 uur en werd in oogenschouw genomen door Z. Eer- weerde Heer Deken, Zeer Eerw. Joye en de talrijke groep uitgenoodigden, bij het klooster der Zeer Eerw. Zus ters Benedictijnen. Orde en uitleg van den stoet gaven we verleden week onnoódig dus dit te herhalen, maar we moeten toch ter van Reninghe, door Heer Lahaye, Burgemeester van Poperinghe, door Heer Becquaert, Burgemeester van Sweveghem die aiien de goedheid den sterken wil en de dienstwilligheid te genover iedereen van den nieuwen astoor van O. E. Vr. deden uitkomen. Ten slotte nam E. H. Joye het woord, bedankte God om de benoe ming omdat hij altijd gereed is te doen wat hem opgelegd wordt, niettegen staande dit soms hard valt. Reninghe had hij lief, ieder huis was voor hem een geschiedenis, zijn kerk was al zijn voldoening en alle inwoners kende hij en allen waren hem genegen. Zijn droom was geweest daar te mogen blijven, maar de Goddelijke Voorzie nigheid schikte er anders over en geerne nam hij het nieuwe werk aan, de verzekering uitdrukkend dat hii nu reeds al de Parochianen van O. L. Vrouw lief heeft. Warm handgeklap sloot deze in drukwekkende aanspraak. De Poperinghenaar voegt zijne wensehen bij deze der parochianen en roept den Eerw. Her Joye welkom toe in onze stad. Doch dit zij genoeg. Voor 't overige leze men ons bo venstaande antwoord op De Schel de Hieronder eenige opschriften: ven de bcorlen GoD srhenke Den nleUWen HerDer eChReLUkUge, hcILVoLLe Jaren. JoYe Is V'ePgDe. UWe pnroChle zaL I 'h oM l'W bestier Verhef ge®; WIJ WensChfft 't De VERHEUGDE Popei ingnaren Toegestroomd in dichte scharen Wensehen JOYE lange jaren In hun midden te bewaren. Bij Hi nire Lel.vre Waardige Herder wees gegroet. Wij verwachten van U alle goed. B'j Jercme Desender'. Uit ter herten wensehen wij Heil en we!kom gul en b'ij Wijze werking, wijs bestier U ons nieuwe pastoor hier. Bij A'iiote Goussev Mi jnheer den Pastoor, de familie Goussey- [Logie Wenscht II een lang en goed bestier. Wij zullen U ook zeggen wat wij verkoo- [pen hier Water, limonade, en goed tafelbier, Rn nog iets anders dit is zeer fijn.' Fijne dranken, champanje en goede wijn. Hebt Gij soms van onze ware vandoen Gij zuh hier gediend zijn al met fatsoen. Bij Ilcnii Bo'lencier Eerwaarde Pastoor, wees welkom Wij jub'len en w ensehen alom Da t Gij mogi t döor blijde dagen Hier deh staf des Herders dragen. Vol van vreugde, vrij van druk Voor Uw Heil, en ons geluk. Bij While Room Heer Pastoor, wees welkom Hoort men roepen alom Konden wij U lange jaren In ons midden steeds bew aren.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1