Nr I of 5
Onder Nr4
Nr I
L
300
s
HANDELSBANK
FONDSENBANK
- NOORDSTAR -
SINKSEN
De Hoofdzaak
Terug naar den goeden uieg
ONDER
ONDER
s
3
3
30 CENTIEMEN.
Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
MEI - BLOEIMAAND.
Men Stemt
voor Senaat en Manier
Arrondissement YFER
Plechtige Inhuldiging van Z. E. H- DE BAECIiER
Nr I of 5
Arrondissement KORTRIJK
Arrondissement
VEURNE-OOSTENOE
Arrondissement ROE3ELARE
I
sa
1
s
MAAKT DEEL
VAN DE GROEP
ten der groatste
Kapitaal -concentraties
van
hst Vlaamsche land en
vertegenwoordigt ruim
3
I
9LLI9EN
Abonnementsprij*
per Jaar:
ia Stai: 14 fr.
Sa 'I L&aih IC fr.
(per post)
FraaHjki li fr.
Ctngo SC Sr.
Aadcra landen 34 fr,
TARIEF»
Ei®;*® Bsrickttsi
1 fr. per reek;
minimumprijs rser
inlassching4 fr.
vmmmw
Postabonnenten in Belgie die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hun bedient, en niet aan on».
Telefoon Nr S. Uitgever t SANSEN-VANNESTE, Poperinghe, Postcheck Nr 15.578.
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel voor
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
Alle annoncen dj»
vooraf te betalen
en moeten tegen des
Donderdag noas
ingezonden wordea
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag soes.
TARIEF»
Notarieels
Varkoopingeat
M cent.
per gewone regel.
Annoncen»
Prijzen op aanvranr.
19 Z SiNXEN. H. Petrus Celestinus, paus.
20 M Tw. Sinxendag. H. Bernard, v. Senen.
21 D H. Valens, bel. H. Itisberga, mart.
22 W Quatert. H. Julia, m.
23 D li. Guibertus, mon. H. Desiderius, bel.
24 V Quatert. O. L. V. hulp der Christenen.
25 Z Quatert. H. Gregorius VII, paus.
mgBBSKMHËBBBaBBBBEHBBBaHaBBB
De wereld verandert niet; en haar
mentaliteit is 7.00 oud als de straat,
waar onkruid tusschcn de keien
groeit
Toen de apostelen tiit het Cenakel
tra k r voor een zee van menschen',
uit alle deelen van de oostersche lan
den naar Jeruzalem gestroomd, pre
dikten met klank in de stem en met
manmoedige overtuiging, dan zeiden
de nreiisehèH ontsteld en verlegen:
V at mag dat beteekenen 1;n an
deren nog spottend: «Zij zijn dron
ken van jongen wijn.
Doch zi j wisten niet wat er gebeurd
was; zij waren verbaasd over het ge-
ruisch dat zij gehóórd hadden zij
kenden niet de geheime kracht van
den wind welke gewaaid had over
't Cenakel.
Vervuld met den Heiligen (leest op
den feestdag van Sinksen, hadden zij
verstaan dat zij hier op aarde leven en
sterven moesten voor God, en dat de
ware wijsheid bestaat in trouw te blij
ven altoos en in alles aan de stem van
den Heer. Onder den drang van hier
boven, wisten zij wat zij wilden, en zij
vreesden niet meer.
De ereld verandert niet; de we-
reldsche menschen geraken nooit moe
van hun vitterijen. Blijft de wereld
jong en frisch in 't vernis van die vit
terijen. haar oppositie-geest blijft oud
als de straat.
Op den dag van beden leggen velen
•niet uit hoe geloovigen, die nooit stu
deerden over hooge dingen van den
godsdienst, praten met een eenvoud
en een klaarduic'lebjkheid, die de we-
reldlinger den neus doen optrekken.
Anderen maken veel katholieken uit
voor fanatieke» omdat deze zoo kra
nig' durven optreden ter verdediging
van het geloof en zedenzij houden
onze eenvoudige geloovigen nog voor
.conservatieven, achterblijvers, feite
lijk... omdat zij midden de genot zieke
wereld voet 'bi j stek houden in de on
derhouding van hun gewone plichten
en het verketteren van nieuwerwet-
sche moden en gebruiken.
Kr wordt gekild over de diepe in
zage van den godsdienst, over de
standvastigheid en het uithoudings
vermogen van vele geloovigen die
daartegen opkomen.
Maar in het cenakel van hun zielen
hebben .die geloovigen den 1 feest van
waarheid en den Geest van sterkte
ontvangen, die de wereld niet krent,
noch kan kennen zoolang zij zoo ple-
zierachtig leeft. De gaven van den
Heiligen Geest kunt gij niet zien met
uw oogen gelijk de vlammen van uw
lampenhet werk van den H. (keest
kunt gij niet schudden, gelijk gij
vrushten schudt van uw hoornen
De gaven van den H. Geest worden
in de zielen gestort en zijne werking
straalt naar buiten in de zedelijke
schoonheid van de menschen. Doch de
wereld kan dien geest niet vatten, om
dat' haar hart onrein is en zij bezig is
met de dingen die gebonden zijn aan
de'stof en die het licht schuwen
Maar er zijn zielen die de gaven
van den H. (keest ontvangen hebben
en die onder den drang van de dade
lijke genade die gaven laten openbloe
semen. Soms ontmoeten we simpele
werkmenschen die spreken over gods
dienstzaken, over God en zijn Kerk
en de genademiddelen zoo duidelijk
dat ze waarlijk blijk geven van door
dringend verstaan.Zij redeneeren niet
igelijk geleerden, maar zij zeggen in
treffende beeldspraak of diwölder
nog naakt weg. wat de oogen van hun
ziel zien: God en de eeuwige bcgin-
■selen: het werk van God en zijn voor
zienigheid. Zij brokkelen die beginse
len niet af, ze zetten ze daar rotsvast
neer als lichttorens in zee.
Zoo wordt het geloof van die men
schen opgehouden. Is het dan wonder
dat zij geen duimbreed wijken van
hun eenvoudig-schoon levenspad, dat
zij sterk vasthouden. Want de Geest
van sterkte grijpt ook in hun leven.
raagt u niet af, waarom zoovele
christenen het uithouden tegen gek
scheren en lasteren, uitgekraamd te-
gen het geloof en het godsdienstig en
zedelijk leven, zoo gij niet gelooft in
de gftve van sterkte van den H. Geest.
Die Geest geeft overtuigingskracht
genoeg om de onderdrukking te door
staan en zelf dan .nog het offensief te
nemen. De (keest van sterkte leeft in
de Kerk en hare geloovigen.
Het Sinksenfeest het feest waar
op de H. Geest met zijne gaven is
neergedaald in de zielen duurt im
mer voort. De Kerk bezit Christus
niet zichtbaar meer; maar Hij heeft
haar een hare kinderen niet als werr-
looze veezen achtergelaten. Hij heeft
gezonden den Geest van waarheid en
sterkte die de wereld niet kent. Zie
daar het uitwerksel van he. mysterie
van Sinksen.
Hoe dichter de kiezing nadert, hoe
meer het blijkt dat cle inzet van den
kiesstrijd gaat over de vraag: boe zul
len de partijen zich gedragen ten op
zichte van de godsdienstige en zede
lijke belangen der katholieken
Tijdens het debat, dat onlangs te
Brussel plaats had tusschen de heeren
Devèze, liberaal en E. Vandervelde.
socialist, beiden oud-minister, kwam
deze kwestie scherp tot uiting.
De heer Devèze wees er op hoe libe
ralen, socialisten en katholieken t' ak
koord gingen nopefis het noodzakelij
ke der maatschappelijke werken.
Niemand heeft hier het monopool,
beweerde hij, om zich de sociale wet
geving ten voor deel e der arbeiders toe
te eigenen
Doch wanneer het ging over de toe
lage aan de katholieke scholen, dan
werd er gezwegen. De heer Devèze
stelde categoriek de vraag aan den
heer Vanderveldeof hij geneigd was
de toelagen aan de katholieke scholen
te onttrekken, en de heer Vandervel
de, van zijnen kant, trachtte hierop
eene verklaring van den heer Devèze
uit te lokken. Doch beiden hieven het
antwoord schuldig.
Dergelijke houding is meer dan eene
waarschuwing.
Noch de liberale, noch de socialisti
sche hoofdman sprak zich uit.
Het bevestigt hetgeen reeds vroe
ger werd' gezegdHet schenken van
toelagen aan de vrije scholen wordt
aanvaardt als een feit. Met andete
woorden: wij anti-katholieken moeten
ons op dit oogenblik neerleggen met
of tegen dank, bij dit feit,, in afwach
ting dat we eens de kans zien om
hiermede op te ruimen.
Immers, waren én liberalen, én so
cialisten rechtzinnig en eerlijk in hun
ne beweringen, in zake hunnen zooge
zegden eerbied tegenover de gods
dienstige en zedelijke opvattingen der
katholieken, waarom leggen zij dan
geene categorieke verklaring af
Middelerwijl kunnen wij zooal en
kele voorteekenen opspeuren van de
nizichten der vrijzinnige, nietkatho-
lieke partijen.
De socialisten hebben in verschilli^'e
arrondissementen zich bepaald uitge
sproken tegen het subsidieeren van de
katholieke scholen.
In 1926 bij de gemeenteverkiezin
gen te Antwerpen gaf de toenma
lige leider der liberale partij, heer
Pécher, aan de liberale vereenigiug
van onderwijzers, de verzekering dat
de liberalen heslist het gelijkstellen dei-
scholen zouden bekampen en afschaf
fen.
Nu zien wij liberale candidate!! te
Brussel en elders openlijk hun stand
punt bekend maken, en zich uitspre
ken als volstrekt vijandig aan het toe
kennen van alle toelagen aan dc ka
tholieke scholen.
De liberale minister Vauthier heeft
in een paar politieke redevoeringen
zijn anti-clerikaal hart blootgelegd.
De kiespropaganda van sommige
politieke groepen der tegenpartij is
fanatiek tegen de katholieke scholen
en den godsdienst gericht. O, wij we
ten het wel, de partijleiders schudden
soms hier hunne verantwoordelijkheid
weg, doch zij keuren nooit openlijk
deze propaganda af.
Zoo hebben wij onder oogen een
kiesleuze der zoogezegde vrijzinnigen
met den volgenden oproep
Vrijzinnigen, genoeg getalmd
Eischt van uwe politieke leiders de
volgende punten op hun programma
te brengen afschaffing van de toela-
ge aan de katholieke scholen, faculta-
tieve lijkenverbranding, den burger-
lijken eed».
Natuurlijk, noch liberalen, noch so
cialisten, noch frenters durven het aan,
hiervoor openlijk uit te komen. Kwes
tie van taktiek.
Deze tactiek noopt ónze tegenstre
vers van alle kleure en pluimage, tot
voorzichtigheid.De socialist Huysmans
vordert gematigdheid van zijne pro
pagandisten, wanneer het zou gaan
over den godsdienst teneinde op den
buiten de menschen beter te vangen
de liberalen zweren bij hoog en bij
laag, dat het oude anti-clerikalisme tot
het verleden behoort, en de fronters
van wie een der leiders schreef Los
van Rome gebruiken nu Roomsch-
katholieke verdwaalden om er hun
vrijzinnige candidaten door te halen.
Hèt draait altijd om hetzelfde' de
katholieken moeten er onder, niet
meer met brutaal geweld, zooals vroe
ger. want dit heeft niet gepakt, doch
met gehuichel en zeemzoete beloften
wat, trouwens, ook niet zal pakken.
Widervelde heeft de gepaste uit-
drutkung gevonden wanneer hij bö het
behield debat uitriep: «Voor de Re-
geering Van morgen staan tegen-
over elkaar de roode vlag en het
Pauselijk vaandel (De liberale
geuzenvlag de roode volgen, naar
't woord van Atiseele).
En dit is, in der naarheid, de hoofd
zaak.
Voor of tegen het katholiscisme is
de inzet van dezen kiesstrijd.
Een versterkte toonaangevende ka
tholieke, ofwel eene verzwakte en
vervolgde katholieke partij - daar
over gaat het en over niets anders
De hoofdzaak van dezen strijd is
dus kort en goedhet behoud der toe
lagen aan de katholieke school, het
besehermen van de godsdienstige en
zedelijke belangen der katholieken;
Wij hebben 'er reeds Op gewezen,
hoe de geestelijke overheid ons daar
over heeft gewaarschuwd de hardnek
kigheid en de sluwste berekeningen
onzer tegenstrevers bevestigen dit
meer en meer iederen dag.
Naarmate de stemming nader komt,
volgt ook dringender het gebod de
katholieke partij te steunen en te ver
sterken.
Geen enkel kiezer mag zich laten
beïnvloeden noch door de lokstem dei-
liberalen, noch door deze der socialis
ten, noch door de fronters, die, voor
al op den buiten, de katholieken trach
ten te verschalken.
De katholieke school, eerbied voor
Kerk en Godsdienst, dit is hoofdzaak.
Daarvoor staat ieder katholiek pal en
rotsvast, en strijdt opd'at wij na 26
Mei gerust de toekomst kunnen tege
moet zien.
Heer Opsteller,
Ik doe niet aan politiek, doch ik volg met
belangstelling den kiesstrijd. Ik stel vast dat
het, hier althans, vooral gaat tusschen Ka
tholieken en Nationalisten en laat mij toe
het te zeggen het spijt me dat de strijd niet
op een meer verheven peil gevoerd wordt.
Ik vind dat, om met de Nationalisten te
redetwisten, men zich op luin standpunt
moet plaatsen dan, zal men beter begrijpen
wat. bij hen goed en wat verkeerd is om dan
te kunnen rechtzetten wat verkeerd is.
Ik ben ook nationalist, zooals overigens
alle echte Vlamingen in den grond nationa
list zijn en moeten zijn. Het nationalisme is
de natuurlijke utkomst van de ontwikkeling
van de Vlaamsche beweging. De gebeurte
nissen tijdens den oorlog hebben deze ont
wikkeling op onvoorziene wijze verhaast.
Hel nationalisme staat op het programnfS
en zal er niet meer van te krijgen zijn.
Laat me beginnen met de vraag te stellen
Zijn de Vlamingen een volk, ja of neen?
Iedereen zal antwoordenja. Welnu, dat is
het uitgangspunt en dc grondslag van het
Vlaamsh nationalisme want daaruit volgt
natuurlijk dat het Vlaamsche volk als volk
moet worden erkend. Men mag dus eischen
dat aan het Vlaamsche volk zijn bestaan-
recht alsmede de mogelijkheid om als volk,
volgens zijn aard. te leven en te ontwikke
len, wordtverzekerd. Dat te betrachten is
nationalisme, gezond en gewettigd nationa
lisme, waartegen zeker niets in te brengen
is. Als wij kunnen bekomen dat wij Vlamin
gen, ons leven als vrij" volk kunnen uitleven,
dan hebben we wat we hebben moeten.
Meer moeten wij niet wenschen.
Hoe kan dat nu worden verwezenlijkt?
Sommigen hebben zoo maar aanstonds ge-
zeid dat dit in Belgie niet te verwezenlijken
is en zij beroepen zich op de handelwijze der
Belgische regeeringen ten opzichte van de
Vlamingen en in hunne verbittering welke
'overigens zeer goed te verklaren is, hebben
zij in Belgie den oorlog verklaard en de
vernietiging van Belgie ten doel gesteld.
Dat was een eerste fout, een eerste af
dwaling van den goeden weg, van het ge
zond en geoorloofd nationalisme.
Men heeft het doeleinde van den Vlaam-
schen strijd verplaatst en ongelukkiglijk
misplaatst, lm de plaats van de positieve,
opbouwende doeleinde voor Vlaanderen,
stelt met het negatieve, afbrekendetegen
België 1
Wat men soms als positief doeleinde voor
stelt, te weten de versmelting met Holland,
is niet te verwezenlijken. De Hollanders zelf
weten er niets van. Overigens- dat is geen
Vlaamsch nationalisme meer. Immers, de
Hollanders en de Vlamingen, al spreken zij
dezelve taal, zijn twee verschillende volken,
die elk hun eigen verschillende geschiedenis
en ontwikkeling en aard en belangen heli-
hen. Die twee volken kunnen en moeten niet
versmolten worden. Ons nationalisme is een
Vlaamsch en niet een Nederlandsch, is een
volks- en niet een taalnationalisme.
Tc beweren dat Vlaamsch nationalisme in
België niet kan verwezenlijkt worden is
maar een bewering. Het kan als Wij Vlamin
gen maar willen en het moet omdat het niet
anders kan.
De overgroote meerderheid der Belgen,
en de Vlamingen inbegrepen, wil niet de
vernietiging van België en zal het nooit wil
len. Dat is een feit.
Daarbij de vernietiging van België kan
niet geschieden zonder de medehulp van het
buitenland. Welnu het buitenland zal zich
daar nooit toe leenen. Het bestaan van Bel
gië is eene internationale noodzakelijkheid.
Én veronderstelt dat eene andere vreemde
mogendheid daarvoor zou te vinden zijn, er is
er een wier toestemming onmisbaar is, eene
die, in haar belang, het huidige België heejt
gemaakt, en in haar belang nooit zal dulden
dat het ontmaakt wordt, en dat is Engeland.
Men is dan verder gegaan op den weg
van het verkeerd nationalisme. Men heeft
meteen den oorlog verklaard tegen al wat
en al wie staat voor het behoud van België,
tegen wat men noemt Belgicism. Welnu, al
de groote partijen, ook de katholieke partij,
zijn voor het behoud van België. Daarom
heeft men zich uit de partijen teruggetrok
ken, om een afzonderlijke partij te stichten.
En dat is een tweede groote fout geweeest
en verdere afdwaling van den goeden weg.
Kleine partijen in ons land zijn niet leef
baar en alleszins onvruchtbaar.
Voor hen die zich noemen Katholieke
Vlaamsche Nationalistische partij is de be
gane fout bij zonder zwaar en onvergeeflijk.
Zij onttrekken zich aan huil plicht, die een
gewetensplicht is, de katholieke macht niet
te verzwakken maar te helpen versterken.
Zij handelen wanordelijk, want in de rang
orde der waarden, staat de waarde van ons
Katholiek geloof op de eerste plaats en het
Vlaamsch' "belang te willen dienen ten na-
deele van liet Katholiek belang is vèrkeerd.
Eens dat men zich blindweg op den ver
keerden weg heeft begeven,, is men van
langsom verder afgedwaald. Het was te
ypörzien dat men vroeg of laat in hotsing
zou komen met de kerkelijke overheid. En
dat moest ten alle tijde voorkomen worden.
Want wie in Vlaanderen de geestelijke
macht tegen zich heeft, is ten verdere ge
doemd.. Zoo is geschied. De Bisschoppen
hebben zich verplicht, geacht de nationalis
tische politiek te veroordeelenniet het na
tionalisme dat voor doel heeft de erkenning
en de Verzekering van het bestaansrecht en
(Lr ontwikkelingsmogelijkheid van het
Vlaamsche volk als volk, maar het natiqna.lis-
ïnfe'klat de vernietiging nastreeft van Belgie
ëfffo katholieke macht ondermijnt.
Nu was het de gelegenhèid om de begane
fouten te herkennen en te herstellen, 't Zou
eeit edelmoedig gebaar geweest zijn en te-
véifs een daad van wijsheid.
Men heeft het niet gedaan. Integendeel.
Men heeft zich Verzet tegen het kerkelijk
gezjig, tot groote ontstemming en ergernis
van alle goedmeenende christen menschen.
Daarmee hebben zij nu hun nationalisme
den doodsteek gegeven, 't Is gegaan lijk met
sommige stroomen. die ontstaan op hooge
bergtoppen en uitsterven in lage moerassen,
vooraleer de wijde zee te bereiken.
Dit droevig verloop van dit nationalisme
bestatigen wij met spijt, niet met leedver
maak. 't Was zoo schoon begonnen en 't kon
zoo schoon worden. Zooveel edele mannen
en Jongelingen zijn op den verkeerden weg
meégeslèept. Veel is ben te vergeven, zij
meenden 't goed. En veel is te verklaren,
omdat zij geen leiders hebben gehad, wijs
en machtig genoeg otn hun beweging met
forsche hand te grijpen en in rechte spoor
te houden.
Is nu alles reddeloos verloren? Neen. 1 Is
nog tijd terug te keeren tot den goeden weg,
dat wil zeggenals katholieken terug te
keeren in de katholieke rangen om er mede
te strijden voor ons booste goedons dier
baar geloofen als \'lamingen terug te kee
ren tot het gezond en gewettigd nationalis
me, dat betrachten wil de vrije en eigenaar
dige ontwikkeling van het vlaamsche volk in
het kader van België, hetgeen mogelijk is.
Wilden alle Vlamingen zich vereenigen bijv.
op het programma voorgesteld door het
A. C. W„ en allen eendrachtig en volhar
dend samenwerken en samenstrijden, dan
zouden wij en dat in een korten tijd want
er is in het land een gunstig kentering in
dien zin waar te nemen, dan zouden wij
verwezenlijken wat wij allen betrachten.
Voor rechtschapen lieden is het nooit een
schande, meer een eer, zijn dwaling te er
kennen en van zijn dwaling terug të keeren.
Daarvoor is er gewis moed noodig, maar
dien zal men vinden in de liefde die. ons al
len bezielt en de drijfveer is van ons streven,
de oprechte liefde voor Vlaanderen en ons
duurbaar vlaamsche volk.
3ju$laar,-.Heer Opsteller, wat mij op het
hart lag en 'k zou u dankbaar zijn, wildet
gij dit schrijven in uw blad overnemen. X.
f
Dit schrijven werd gezonden haar De
Mandelbodete Iseghem. Wij nemen het
op omdat het komt van iemand die klaar ziet
en, .^en rechten weg toont.
iBBBBBBBBBBBBBEBBBBBBBBBBBBBBB
YPER-POPERINGHE-WERVIK
ALS PASTOOR TE RENINGHE.
-«O»-
-«O»-
Ter gelegenheid der benoeming van
den Z. E. H. Joye als Pastoor van
O. L. Vr. te Poperinghe en der benoe
ming van Z. H. De Baecker als
Pastoor te Reninghe, meldt men ons
nog volgende
I)ees dagen hebben de Reninghenaren wa
re bewijzen gegeven van eerbied en gene
genheid voor hun overheden, en van dank
voor bekomen weldaden.
1. - Ailen waren vol spijt toen ze vernamen
dat Eerw. H. Joye hun parochie moest ver
laten en velen gingen hun gewezen Herder
hunne laatste hulde brengen bij zijne inha
ling te Poperinghe.
2. - Bij de inhuldiging van E. H. Debae-
cker, veel volk, prachtige stoet, mooie alge-
meene versiering, heldere verlichting der
huizen, talrijke opschriften.
E. H. De Baecker kwam geerne naar
't schoone Reninghe en 't volk ontving hem
geerne. Het ziet steeds in Hem een weerdi-
gen Opvolger van den geachten Heer Joye.
Nieuwmunster, van waar de E. H. De
Baecker komt, was in de inhaling te Renin
ghe als volgt vertegenwoordigd: Gemeente,
Kerk en C. O. O. besturenHoerengilde eti
aïdeelingen Boerinnen-, Pensioen- en
Spaar- en LeengildeLevens-, Ongevallen-,
Brand-, Hagel-, Paarden- en Varkensver-
zekering; LanbouwonderwijsLesgever en
leerlingen, als blijk van hulde, erKentelijk-
heid en dank aan hun gewezen Pastoor e'u
Proost.
3. - Op 8 Mei om 11 !A uur decide Eerw. H,
Tóye de inzegening van het huwelijk SSE
Mr Frangois Baert, notaris te Dixmuide met
'Jer Marie-Thérèse Pieters, dochter van on
zen geachten Heer Burgemeester, in de
prachtig en mooi versierde Kerk van Renin
ghe. 't Was het laatste werk als pastoor van
Reninghe en hij kon nog eens smaken, ge
nieten van zijn -ievervol werk. 't Was in fa
milie, prachtig, stil, godsdienstig.
Mr Charles Pieters, grootvader. 92 jaren
oud, nog heel flink, was getuige. Spijtig ylat
grootvader EI. Toye ook 92 jaren, door ziekte
belet was het feest bij te wonen, 't Mag ze
ker een zeldzaamheid heet en dat een bruid
nog bei haar grootvaders heeft.
Zonder iets te schikken was heel het dorp
bevlagd en was er veel volk in de mis. Nog
maals bewijs van eerbied, genegenheid, edi
dank voor de overheid.
Proficiat Reninghenaren die dit doen uit
eigen beweging. Aan de jonggehuwdenbeste
gelukwwenschcn
Aanspraak van een leerling der aangeno
men knecbtenschool, bij de inhuldiging van
E. IE. De Baecker
Zeer Eer weerde Herder,
Wees duizendmaal welkom op onzen bo
dem. Ja, wees welkom midden uwer kudde!
Uwe plechtige intrede doet ons.ajler herten
van vreugde en aandoening kloppen, want
wij weten het een goede vader komt tot ons.
Gedoog dat wij het U zeggen, wij waren
diep bewogen wanneer ons- gewezen: welbe
minde Herder op zijn naamdag het feest
niet kon bijwonen, welke we Hem voorbe
reid hadden, daar Hij naar het bisdom ge
roepen was. Maar onze herten waren vooral
diep geschokt toen we 's- avonds vernamen
dat Hij hier den Herderstaf, moest neerleg
gen en ophouden onze kudde te bewaken-
welke sedert tien jaren aan zijne goede zor
gen en oti vermoei harén- ijver was toever
trouwd. Deze droefheid was slechts, de uit
drukking onzer dankbaarheid', liefde en ge
negenheid: Wij herdachten- zijne weldaden
en we stonden met hekropt gemoed doch
heden komt eene groote vreugde onze droef-
■aas
heid matigen, want wij zien in U eenen weer-
digen opvolger van den geachten Eleer Joye.
Dezelfde gevoelens van liefde koesteren wij
voor U, dezelfde verknochtheid zullen wij U
betoonen en met dezelfde ge!rouwigheid wil
len wij allen uwen herderstaf volgen. Een-
pariglijk zullen wij wedijveren om ons vol
gens uwe begeerten te schikken opdat Gij in
ons midden gelukkige dagen zoudet slijten
en al de voldoeningen smaken welke een
herder fan genieten.
Geweerdig, achtbare Herder, de jongsten
van uwe kudde te zegenen en ze te aan
schouwen als de schitterendste perels der
onverslensbare kroon welke de goddelijke
Herder U in het hemelsch Jerusalem zal
bereiden.
De leerlingen der aangenomen knechten-
school van Reninghe.
Hier nu de opschriften:
HOOGALTAAR
CoV Jesu, sacro corpore tuo, Pastoren»
ovesque due regiis teternis.
PREEKSTOEL
Verba Ohristi praedica, insta opportune
importune, obsecra increpaque in patient ia.
DOOPFONT
Ibi- culpis ablutis capiti multos injtrnge fi
ddles.
HOOGZAAL:
Laudemus chori vocibus organi, alleluia!
INGANG DER KERK:
"De klokken ze juichen met weügdJge klaii-
fken
Om samen met 't volk den Eleere te danken
Nu dat in Gods huis
Onder d'hoede van 't krtsis
Des Heeren gezant komt ingetreden
Die hemelwaarts wendt onze schreden.
PREEKSTOELL
'F Is hier dat Gij den. weg zult wijzen
Denweg van onze zaligheid
't Is hier dat Gij den geest zult spijzen
Met 't woord van Gods onfaalbaarheid.
BIECHTSTOEL:
Macht dikwijls hier uw priesterhand
De kranke, en zwakke- ziel vol leed,
Ontheffen van haar zoudenband
En schenken 't rein: genadekleed.
PASTORIJ
Van hier zal troost uitstralen
Niet eens maar wel honderd malen
Voor die hem komen zoeken
Zelfs van uit de verste hoeken.
Goede Herder weidt uwe kudde
Langs blijde wegen
Lachend onder Gods zegen
Dat noch duivel noch mensch ze schudde.
Huis van E. H. Kapelaan:
Goddank dan dat Ge onz' Moeder zijt
Onz'' hulp en onderstand
Die al wie bemint, geleidt
Naar 't zalig Vaderland.
Heer Burgemeester Pieters:
Welkom waarde Heer De Baecker
Herder, leeraar, zielbewadcr
Weid uw schapen langs die baan
Die hun doet 't geluk ingaan.
Bij Ch. Pieters:
Ik voeg mij bij den kreet, die klinkt alom
Eerwaarde Herder, wees bij ons welkom
Wij zullen U beminnen en U eeren,
Omdat Gij komt tot ons in naam des Heeren,
God geve dat uw kudde in vrede en deugd,
U nooit niets bare dan geluk en vreugd.
Kerk:
Hemelwagen:
Richt uw schaapkens hemelwaarts, Gij,
oprechte zielenherder.
DE REDDER DER KONIJNEN!
Dokter-veearts Domicent, de gekende
specialist in kleinveekunde, beeft zich eens
te meer verdienstelijk gemaakt door het
uitvinden van het poeder Lapinexdat
een onfeilbaar voorkomend- en genezend j
middel is tegen de ziekten, die tot hiertoe
onze konijnenstallen teisteren. Ziehier het
afschrift van een der duizenden brieven die
hem hierover reeds gezonden werden.
Mijnheer,
Ik veroorloof mij u te feliciteeren, voor
uw poeder Lapinex dat een ï'adikaal mid
del is om de sterfte bij de konijnen tegen te
houden! Sinds ik «LAPINEX» gebruik,
heli ik geen enkel verlies meer gehad in
mijnen kweek. Ik was ook zoo gelukkig uw
poedër aan verscheidene werkmansfamiliëti
te doen kennen, die het nu allen met de
'grootste voldoening gebruiken. U moogt met
reden zeggen dat «LAPINEX» de redder
der konijnen is.
Get. Jan WOESTIJNE,
Hoofdonderwijzer. Ploegsteert.
Door het gebruik van LAPINEX wordt
het konijnenfokjken eene bron van welzijn.
«LAPINEX doet geld winnen, zijn gebruik
kost slechts 5 ets. per week en per konijn.
Lapinex: 5 fr. de doos; 17 fr. de (Z kgr.
30 fr. de kgr., in de apotheken Notredame,
Groote Markt, Poperinghe; Snoeck, Groote
Markt en Van Robays, Boterstr., 24, Yper.
Waagt gratis en vrachtvrij liet nuttig
'boekje Handboek van den Konijnenkwee-
keraan Dokter Veearts Domicent, Cure-
g-hemstraat, 35, Brussel
sa
a
i
ss
SS
m
■i
a
BBB3SBBR88EBIIKIBII1HIH8SBIEK83BEHB&IH1HII