Nr I of 5 Onder Nr4 Nr I L 300 s HANDELSBANK FONDSENBANK - NOORDSTAR - SINKSEN De Hoofdzaak Terug naar den goeden uieg ONDER ONDER s 3 3 30 CENTIEMEN. Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. MEI - BLOEIMAAND. Men Stemt voor Senaat en Manier Arrondissement YFER Plechtige Inhuldiging van Z. E. H- DE BAECIiER Nr I of 5 Arrondissement KORTRIJK Arrondissement VEURNE-OOSTENOE Arrondissement ROE3ELARE I sa 1 s MAAKT DEEL VAN DE GROEP ten der groatste Kapitaal -concentraties van hst Vlaamsche land en vertegenwoordigt ruim 3 I 9LLI9EN Abonnementsprij* per Jaar: ia Stai: 14 fr. Sa 'I L&aih IC fr. (per post) FraaHjki li fr. Ctngo SC Sr. Aadcra landen 34 fr, TARIEF» Ei®;*® Bsrickttsi 1 fr. per reek; minimumprijs rser inlassching4 fr. vmmmw Postabonnenten in Belgie die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hun bedient, en niet aan on». Telefoon Nr S. Uitgever t SANSEN-VANNESTE, Poperinghe, Postcheck Nr 15.578. Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen dj» vooraf te betalen en moeten tegen des Donderdag noas ingezonden wordea Kleine berichten tegen den Vrijdag soes. TARIEF» Notarieels Varkoopingeat M cent. per gewone regel. Annoncen» Prijzen op aanvranr. 19 Z SiNXEN. H. Petrus Celestinus, paus. 20 M Tw. Sinxendag. H. Bernard, v. Senen. 21 D H. Valens, bel. H. Itisberga, mart. 22 W Quatert. H. Julia, m. 23 D li. Guibertus, mon. H. Desiderius, bel. 24 V Quatert. O. L. V. hulp der Christenen. 25 Z Quatert. H. Gregorius VII, paus. mgBBSKMHËBBBaBBBBEHBBBaHaBBB De wereld verandert niet; en haar mentaliteit is 7.00 oud als de straat, waar onkruid tusschcn de keien groeit Toen de apostelen tiit het Cenakel tra k r voor een zee van menschen', uit alle deelen van de oostersche lan den naar Jeruzalem gestroomd, pre dikten met klank in de stem en met manmoedige overtuiging, dan zeiden de nreiisehèH ontsteld en verlegen: V at mag dat beteekenen 1;n an deren nog spottend: «Zij zijn dron ken van jongen wijn. Doch zi j wisten niet wat er gebeurd was; zij waren verbaasd over het ge- ruisch dat zij gehóórd hadden zij kenden niet de geheime kracht van den wind welke gewaaid had over 't Cenakel. Vervuld met den Heiligen (leest op den feestdag van Sinksen, hadden zij verstaan dat zij hier op aarde leven en sterven moesten voor God, en dat de ware wijsheid bestaat in trouw te blij ven altoos en in alles aan de stem van den Heer. Onder den drang van hier boven, wisten zij wat zij wilden, en zij vreesden niet meer. De ereld verandert niet; de we- reldsche menschen geraken nooit moe van hun vitterijen. Blijft de wereld jong en frisch in 't vernis van die vit terijen. haar oppositie-geest blijft oud als de straat. Op den dag van beden leggen velen •niet uit hoe geloovigen, die nooit stu deerden over hooge dingen van den godsdienst, praten met een eenvoud en een klaarduic'lebjkheid, die de we- reldlinger den neus doen optrekken. Anderen maken veel katholieken uit voor fanatieke» omdat deze zoo kra nig' durven optreden ter verdediging van het geloof en zedenzij houden onze eenvoudige geloovigen nog voor .conservatieven, achterblijvers, feite lijk... omdat zij midden de genot zieke wereld voet 'bi j stek houden in de on derhouding van hun gewone plichten en het verketteren van nieuwerwet- sche moden en gebruiken. Kr wordt gekild over de diepe in zage van den godsdienst, over de standvastigheid en het uithoudings vermogen van vele geloovigen die daartegen opkomen. Maar in het cenakel van hun zielen hebben .die geloovigen den 1 feest van waarheid en den Geest van sterkte ontvangen, die de wereld niet krent, noch kan kennen zoolang zij zoo ple- zierachtig leeft. De gaven van den Heiligen Geest kunt gij niet zien met uw oogen gelijk de vlammen van uw lampenhet werk van den H. (keest kunt gij niet schudden, gelijk gij vrushten schudt van uw hoornen De gaven van den H. Geest worden in de zielen gestort en zijne werking straalt naar buiten in de zedelijke schoonheid van de menschen. Doch de wereld kan dien geest niet vatten, om dat' haar hart onrein is en zij bezig is met de dingen die gebonden zijn aan de'stof en die het licht schuwen Maar er zijn zielen die de gaven van den H. (keest ontvangen hebben en die onder den drang van de dade lijke genade die gaven laten openbloe semen. Soms ontmoeten we simpele werkmenschen die spreken over gods dienstzaken, over God en zijn Kerk en de genademiddelen zoo duidelijk dat ze waarlijk blijk geven van door dringend verstaan.Zij redeneeren niet igelijk geleerden, maar zij zeggen in treffende beeldspraak of diwölder nog naakt weg. wat de oogen van hun ziel zien: God en de eeuwige bcgin- ■selen: het werk van God en zijn voor zienigheid. Zij brokkelen die beginse len niet af, ze zetten ze daar rotsvast neer als lichttorens in zee. Zoo wordt het geloof van die men schen opgehouden. Is het dan wonder dat zij geen duimbreed wijken van hun eenvoudig-schoon levenspad, dat zij sterk vasthouden. Want de Geest van sterkte grijpt ook in hun leven. raagt u niet af, waarom zoovele christenen het uithouden tegen gek scheren en lasteren, uitgekraamd te- gen het geloof en het godsdienstig en zedelijk leven, zoo gij niet gelooft in de gftve van sterkte van den H. Geest. Die Geest geeft overtuigingskracht genoeg om de onderdrukking te door staan en zelf dan .nog het offensief te nemen. De (keest van sterkte leeft in de Kerk en hare geloovigen. Het Sinksenfeest het feest waar op de H. Geest met zijne gaven is neergedaald in de zielen duurt im mer voort. De Kerk bezit Christus niet zichtbaar meer; maar Hij heeft haar een hare kinderen niet als werr- looze veezen achtergelaten. Hij heeft gezonden den Geest van waarheid en sterkte die de wereld niet kent. Zie daar het uitwerksel van he. mysterie van Sinksen. Hoe dichter de kiezing nadert, hoe meer het blijkt dat cle inzet van den kiesstrijd gaat over de vraag: boe zul len de partijen zich gedragen ten op zichte van de godsdienstige en zede lijke belangen der katholieken Tijdens het debat, dat onlangs te Brussel plaats had tusschen de heeren Devèze, liberaal en E. Vandervelde. socialist, beiden oud-minister, kwam deze kwestie scherp tot uiting. De heer Devèze wees er op hoe libe ralen, socialisten en katholieken t' ak koord gingen nopefis het noodzakelij ke der maatschappelijke werken. Niemand heeft hier het monopool, beweerde hij, om zich de sociale wet geving ten voor deel e der arbeiders toe te eigenen Doch wanneer het ging over de toe lage aan de katholieke scholen, dan werd er gezwegen. De heer Devèze stelde categoriek de vraag aan den heer Vanderveldeof hij geneigd was de toelagen aan de katholieke scholen te onttrekken, en de heer Vandervel de, van zijnen kant, trachtte hierop eene verklaring van den heer Devèze uit te lokken. Doch beiden hieven het antwoord schuldig. Dergelijke houding is meer dan eene waarschuwing. Noch de liberale, noch de socialisti sche hoofdman sprak zich uit. Het bevestigt hetgeen reeds vroe ger werd' gezegdHet schenken van toelagen aan de vrije scholen wordt aanvaardt als een feit. Met andete woorden: wij anti-katholieken moeten ons op dit oogenblik neerleggen met of tegen dank, bij dit feit,, in afwach ting dat we eens de kans zien om hiermede op te ruimen. Immers, waren én liberalen, én so cialisten rechtzinnig en eerlijk in hun ne beweringen, in zake hunnen zooge zegden eerbied tegenover de gods dienstige en zedelijke opvattingen der katholieken, waarom leggen zij dan geene categorieke verklaring af Middelerwijl kunnen wij zooal en kele voorteekenen opspeuren van de nizichten der vrijzinnige, nietkatho- lieke partijen. De socialisten hebben in verschilli^'e arrondissementen zich bepaald uitge sproken tegen het subsidieeren van de katholieke scholen. In 1926 bij de gemeenteverkiezin gen te Antwerpen gaf de toenma lige leider der liberale partij, heer Pécher, aan de liberale vereenigiug van onderwijzers, de verzekering dat de liberalen heslist het gelijkstellen dei- scholen zouden bekampen en afschaf fen. Nu zien wij liberale candidate!! te Brussel en elders openlijk hun stand punt bekend maken, en zich uitspre ken als volstrekt vijandig aan het toe kennen van alle toelagen aan dc ka tholieke scholen. De liberale minister Vauthier heeft in een paar politieke redevoeringen zijn anti-clerikaal hart blootgelegd. De kiespropaganda van sommige politieke groepen der tegenpartij is fanatiek tegen de katholieke scholen en den godsdienst gericht. O, wij we ten het wel, de partijleiders schudden soms hier hunne verantwoordelijkheid weg, doch zij keuren nooit openlijk deze propaganda af. Zoo hebben wij onder oogen een kiesleuze der zoogezegde vrijzinnigen met den volgenden oproep Vrijzinnigen, genoeg getalmd Eischt van uwe politieke leiders de volgende punten op hun programma te brengen afschaffing van de toela- ge aan de katholieke scholen, faculta- tieve lijkenverbranding, den burger- lijken eed». Natuurlijk, noch liberalen, noch so cialisten, noch frenters durven het aan, hiervoor openlijk uit te komen. Kwes tie van taktiek. Deze tactiek noopt ónze tegenstre vers van alle kleure en pluimage, tot voorzichtigheid.De socialist Huysmans vordert gematigdheid van zijne pro pagandisten, wanneer het zou gaan over den godsdienst teneinde op den buiten de menschen beter te vangen de liberalen zweren bij hoog en bij laag, dat het oude anti-clerikalisme tot het verleden behoort, en de fronters van wie een der leiders schreef Los van Rome gebruiken nu Roomsch- katholieke verdwaalden om er hun vrijzinnige candidaten door te halen. Hèt draait altijd om hetzelfde' de katholieken moeten er onder, niet meer met brutaal geweld, zooals vroe ger. want dit heeft niet gepakt, doch met gehuichel en zeemzoete beloften wat, trouwens, ook niet zal pakken. Widervelde heeft de gepaste uit- drutkung gevonden wanneer hij bö het behield debat uitriep: «Voor de Re- geering Van morgen staan tegen- over elkaar de roode vlag en het Pauselijk vaandel (De liberale geuzenvlag de roode volgen, naar 't woord van Atiseele). En dit is, in der naarheid, de hoofd zaak. Voor of tegen het katholiscisme is de inzet van dezen kiesstrijd. Een versterkte toonaangevende ka tholieke, ofwel eene verzwakte en vervolgde katholieke partij - daar over gaat het en over niets anders De hoofdzaak van dezen strijd is dus kort en goedhet behoud der toe lagen aan de katholieke school, het besehermen van de godsdienstige en zedelijke belangen der katholieken; Wij hebben 'er reeds Op gewezen, hoe de geestelijke overheid ons daar over heeft gewaarschuwd de hardnek kigheid en de sluwste berekeningen onzer tegenstrevers bevestigen dit meer en meer iederen dag. Naarmate de stemming nader komt, volgt ook dringender het gebod de katholieke partij te steunen en te ver sterken. Geen enkel kiezer mag zich laten beïnvloeden noch door de lokstem dei- liberalen, noch door deze der socialis ten, noch door de fronters, die, voor al op den buiten, de katholieken trach ten te verschalken. De katholieke school, eerbied voor Kerk en Godsdienst, dit is hoofdzaak. Daarvoor staat ieder katholiek pal en rotsvast, en strijdt opd'at wij na 26 Mei gerust de toekomst kunnen tege moet zien. Heer Opsteller, Ik doe niet aan politiek, doch ik volg met belangstelling den kiesstrijd. Ik stel vast dat het, hier althans, vooral gaat tusschen Ka tholieken en Nationalisten en laat mij toe het te zeggen het spijt me dat de strijd niet op een meer verheven peil gevoerd wordt. Ik vind dat, om met de Nationalisten te redetwisten, men zich op luin standpunt moet plaatsen dan, zal men beter begrijpen wat. bij hen goed en wat verkeerd is om dan te kunnen rechtzetten wat verkeerd is. Ik ben ook nationalist, zooals overigens alle echte Vlamingen in den grond nationa list zijn en moeten zijn. Het nationalisme is de natuurlijke utkomst van de ontwikkeling van de Vlaamsche beweging. De gebeurte nissen tijdens den oorlog hebben deze ont wikkeling op onvoorziene wijze verhaast. Hel nationalisme staat op het programnfS en zal er niet meer van te krijgen zijn. Laat me beginnen met de vraag te stellen Zijn de Vlamingen een volk, ja of neen? Iedereen zal antwoordenja. Welnu, dat is het uitgangspunt en dc grondslag van het Vlaamsh nationalisme want daaruit volgt natuurlijk dat het Vlaamsche volk als volk moet worden erkend. Men mag dus eischen dat aan het Vlaamsche volk zijn bestaan- recht alsmede de mogelijkheid om als volk, volgens zijn aard. te leven en te ontwikke len, wordtverzekerd. Dat te betrachten is nationalisme, gezond en gewettigd nationa lisme, waartegen zeker niets in te brengen is. Als wij kunnen bekomen dat wij Vlamin gen, ons leven als vrij" volk kunnen uitleven, dan hebben we wat we hebben moeten. Meer moeten wij niet wenschen. Hoe kan dat nu worden verwezenlijkt? Sommigen hebben zoo maar aanstonds ge- zeid dat dit in Belgie niet te verwezenlijken is en zij beroepen zich op de handelwijze der Belgische regeeringen ten opzichte van de Vlamingen en in hunne verbittering welke 'overigens zeer goed te verklaren is, hebben zij in Belgie den oorlog verklaard en de vernietiging van Belgie ten doel gesteld. Dat was een eerste fout, een eerste af dwaling van den goeden weg, van het ge zond en geoorloofd nationalisme. Men heeft het doeleinde van den Vlaam- schen strijd verplaatst en ongelukkiglijk misplaatst, lm de plaats van de positieve, opbouwende doeleinde voor Vlaanderen, stelt met het negatieve, afbrekendetegen België 1 Wat men soms als positief doeleinde voor stelt, te weten de versmelting met Holland, is niet te verwezenlijken. De Hollanders zelf weten er niets van. Overigens- dat is geen Vlaamsch nationalisme meer. Immers, de Hollanders en de Vlamingen, al spreken zij dezelve taal, zijn twee verschillende volken, die elk hun eigen verschillende geschiedenis en ontwikkeling en aard en belangen heli- hen. Die twee volken kunnen en moeten niet versmolten worden. Ons nationalisme is een Vlaamsch en niet een Nederlandsch, is een volks- en niet een taalnationalisme. Tc beweren dat Vlaamsch nationalisme in België niet kan verwezenlijkt worden is maar een bewering. Het kan als Wij Vlamin gen maar willen en het moet omdat het niet anders kan. De overgroote meerderheid der Belgen, en de Vlamingen inbegrepen, wil niet de vernietiging van België en zal het nooit wil len. Dat is een feit. Daarbij de vernietiging van België kan niet geschieden zonder de medehulp van het buitenland. Welnu het buitenland zal zich daar nooit toe leenen. Het bestaan van Bel gië is eene internationale noodzakelijkheid. Én veronderstelt dat eene andere vreemde mogendheid daarvoor zou te vinden zijn, er is er een wier toestemming onmisbaar is, eene die, in haar belang, het huidige België heejt gemaakt, en in haar belang nooit zal dulden dat het ontmaakt wordt, en dat is Engeland. Men is dan verder gegaan op den weg van het verkeerd nationalisme. Men heeft meteen den oorlog verklaard tegen al wat en al wie staat voor het behoud van België, tegen wat men noemt Belgicism. Welnu, al de groote partijen, ook de katholieke partij, zijn voor het behoud van België. Daarom heeft men zich uit de partijen teruggetrok ken, om een afzonderlijke partij te stichten. En dat is een tweede groote fout geweeest en verdere afdwaling van den goeden weg. Kleine partijen in ons land zijn niet leef baar en alleszins onvruchtbaar. Voor hen die zich noemen Katholieke Vlaamsche Nationalistische partij is de be gane fout bij zonder zwaar en onvergeeflijk. Zij onttrekken zich aan huil plicht, die een gewetensplicht is, de katholieke macht niet te verzwakken maar te helpen versterken. Zij handelen wanordelijk, want in de rang orde der waarden, staat de waarde van ons Katholiek geloof op de eerste plaats en het Vlaamsch' "belang te willen dienen ten na- deele van liet Katholiek belang is vèrkeerd. Eens dat men zich blindweg op den ver keerden weg heeft begeven,, is men van langsom verder afgedwaald. Het was te ypörzien dat men vroeg of laat in hotsing zou komen met de kerkelijke overheid. En dat moest ten alle tijde voorkomen worden. Want wie in Vlaanderen de geestelijke macht tegen zich heeft, is ten verdere ge doemd.. Zoo is geschied. De Bisschoppen hebben zich verplicht, geacht de nationalis tische politiek te veroordeelenniet het na tionalisme dat voor doel heeft de erkenning en de Verzekering van het bestaansrecht en (Lr ontwikkelingsmogelijkheid van het Vlaamsche volk als volk, maar het natiqna.lis- ïnfe'klat de vernietiging nastreeft van Belgie ëfffo katholieke macht ondermijnt. Nu was het de gelegenhèid om de begane fouten te herkennen en te herstellen, 't Zou eeit edelmoedig gebaar geweest zijn en te- véifs een daad van wijsheid. Men heeft het niet gedaan. Integendeel. Men heeft zich Verzet tegen het kerkelijk gezjig, tot groote ontstemming en ergernis van alle goedmeenende christen menschen. Daarmee hebben zij nu hun nationalisme den doodsteek gegeven, 't Is gegaan lijk met sommige stroomen. die ontstaan op hooge bergtoppen en uitsterven in lage moerassen, vooraleer de wijde zee te bereiken. Dit droevig verloop van dit nationalisme bestatigen wij met spijt, niet met leedver maak. 't Was zoo schoon begonnen en 't kon zoo schoon worden. Zooveel edele mannen en Jongelingen zijn op den verkeerden weg meégeslèept. Veel is ben te vergeven, zij meenden 't goed. En veel is te verklaren, omdat zij geen leiders hebben gehad, wijs en machtig genoeg otn hun beweging met forsche hand te grijpen en in rechte spoor te houden. Is nu alles reddeloos verloren? Neen. 1 Is nog tijd terug te keeren tot den goeden weg, dat wil zeggenals katholieken terug te keeren in de katholieke rangen om er mede te strijden voor ons booste goedons dier baar geloofen als \'lamingen terug te kee ren tot het gezond en gewettigd nationalis me, dat betrachten wil de vrije en eigenaar dige ontwikkeling van het vlaamsche volk in het kader van België, hetgeen mogelijk is. Wilden alle Vlamingen zich vereenigen bijv. op het programma voorgesteld door het A. C. W„ en allen eendrachtig en volhar dend samenwerken en samenstrijden, dan zouden wij en dat in een korten tijd want er is in het land een gunstig kentering in dien zin waar te nemen, dan zouden wij verwezenlijken wat wij allen betrachten. Voor rechtschapen lieden is het nooit een schande, meer een eer, zijn dwaling te er kennen en van zijn dwaling terug të keeren. Daarvoor is er gewis moed noodig, maar dien zal men vinden in de liefde die. ons al len bezielt en de drijfveer is van ons streven, de oprechte liefde voor Vlaanderen en ons duurbaar vlaamsche volk. 3ju$laar,-.Heer Opsteller, wat mij op het hart lag en 'k zou u dankbaar zijn, wildet gij dit schrijven in uw blad overnemen. X. f Dit schrijven werd gezonden haar De Mandelbodete Iseghem. Wij nemen het op omdat het komt van iemand die klaar ziet en, .^en rechten weg toont. iBBBBBBBBBBBBBEBBBBBBBBBBBBBBB YPER-POPERINGHE-WERVIK ALS PASTOOR TE RENINGHE. -«O»- -«O»- Ter gelegenheid der benoeming van den Z. E. H. Joye als Pastoor van O. L. Vr. te Poperinghe en der benoe ming van Z. H. De Baecker als Pastoor te Reninghe, meldt men ons nog volgende I)ees dagen hebben de Reninghenaren wa re bewijzen gegeven van eerbied en gene genheid voor hun overheden, en van dank voor bekomen weldaden. 1. - Ailen waren vol spijt toen ze vernamen dat Eerw. H. Joye hun parochie moest ver laten en velen gingen hun gewezen Herder hunne laatste hulde brengen bij zijne inha ling te Poperinghe. 2. - Bij de inhuldiging van E. H. Debae- cker, veel volk, prachtige stoet, mooie alge- meene versiering, heldere verlichting der huizen, talrijke opschriften. E. H. De Baecker kwam geerne naar 't schoone Reninghe en 't volk ontving hem geerne. Het ziet steeds in Hem een weerdi- gen Opvolger van den geachten Heer Joye. Nieuwmunster, van waar de E. H. De Baecker komt, was in de inhaling te Renin ghe als volgt vertegenwoordigd: Gemeente, Kerk en C. O. O. besturenHoerengilde eti aïdeelingen Boerinnen-, Pensioen- en Spaar- en LeengildeLevens-, Ongevallen-, Brand-, Hagel-, Paarden- en Varkensver- zekering; LanbouwonderwijsLesgever en leerlingen, als blijk van hulde, erKentelijk- heid en dank aan hun gewezen Pastoor e'u Proost. 3. - Op 8 Mei om 11 !A uur decide Eerw. H, Tóye de inzegening van het huwelijk SSE Mr Frangois Baert, notaris te Dixmuide met 'Jer Marie-Thérèse Pieters, dochter van on zen geachten Heer Burgemeester, in de prachtig en mooi versierde Kerk van Renin ghe. 't Was het laatste werk als pastoor van Reninghe en hij kon nog eens smaken, ge nieten van zijn -ievervol werk. 't Was in fa milie, prachtig, stil, godsdienstig. Mr Charles Pieters, grootvader. 92 jaren oud, nog heel flink, was getuige. Spijtig ylat grootvader EI. Toye ook 92 jaren, door ziekte belet was het feest bij te wonen, 't Mag ze ker een zeldzaamheid heet en dat een bruid nog bei haar grootvaders heeft. Zonder iets te schikken was heel het dorp bevlagd en was er veel volk in de mis. Nog maals bewijs van eerbied, genegenheid, edi dank voor de overheid. Proficiat Reninghenaren die dit doen uit eigen beweging. Aan de jonggehuwdenbeste gelukwwenschcn Aanspraak van een leerling der aangeno men knecbtenschool, bij de inhuldiging van E. IE. De Baecker Zeer Eer weerde Herder, Wees duizendmaal welkom op onzen bo dem. Ja, wees welkom midden uwer kudde! Uwe plechtige intrede doet ons.ajler herten van vreugde en aandoening kloppen, want wij weten het een goede vader komt tot ons. Gedoog dat wij het U zeggen, wij waren diep bewogen wanneer ons- gewezen: welbe minde Herder op zijn naamdag het feest niet kon bijwonen, welke we Hem voorbe reid hadden, daar Hij naar het bisdom ge roepen was. Maar onze herten waren vooral diep geschokt toen we 's- avonds vernamen dat Hij hier den Herderstaf, moest neerleg gen en ophouden onze kudde te bewaken- welke sedert tien jaren aan zijne goede zor gen en oti vermoei harén- ijver was toever trouwd. Deze droefheid was slechts, de uit drukking onzer dankbaarheid', liefde en ge negenheid: Wij herdachten- zijne weldaden en we stonden met hekropt gemoed doch heden komt eene groote vreugde onze droef- ■aas heid matigen, want wij zien in U eenen weer- digen opvolger van den geachten Eleer Joye. Dezelfde gevoelens van liefde koesteren wij voor U, dezelfde verknochtheid zullen wij U betoonen en met dezelfde ge!rouwigheid wil len wij allen uwen herderstaf volgen. Een- pariglijk zullen wij wedijveren om ons vol gens uwe begeerten te schikken opdat Gij in ons midden gelukkige dagen zoudet slijten en al de voldoeningen smaken welke een herder fan genieten. Geweerdig, achtbare Herder, de jongsten van uwe kudde te zegenen en ze te aan schouwen als de schitterendste perels der onverslensbare kroon welke de goddelijke Herder U in het hemelsch Jerusalem zal bereiden. De leerlingen der aangenomen knechten- school van Reninghe. Hier nu de opschriften: HOOGALTAAR CoV Jesu, sacro corpore tuo, Pastoren» ovesque due regiis teternis. PREEKSTOEL Verba Ohristi praedica, insta opportune importune, obsecra increpaque in patient ia. DOOPFONT Ibi- culpis ablutis capiti multos injtrnge fi ddles. HOOGZAAL: Laudemus chori vocibus organi, alleluia! INGANG DER KERK: "De klokken ze juichen met weügdJge klaii- fken Om samen met 't volk den Eleere te danken Nu dat in Gods huis Onder d'hoede van 't krtsis Des Heeren gezant komt ingetreden Die hemelwaarts wendt onze schreden. PREEKSTOELL 'F Is hier dat Gij den. weg zult wijzen Denweg van onze zaligheid 't Is hier dat Gij den geest zult spijzen Met 't woord van Gods onfaalbaarheid. BIECHTSTOEL: Macht dikwijls hier uw priesterhand De kranke, en zwakke- ziel vol leed, Ontheffen van haar zoudenband En schenken 't rein: genadekleed. PASTORIJ Van hier zal troost uitstralen Niet eens maar wel honderd malen Voor die hem komen zoeken Zelfs van uit de verste hoeken. Goede Herder weidt uwe kudde Langs blijde wegen Lachend onder Gods zegen Dat noch duivel noch mensch ze schudde. Huis van E. H. Kapelaan: Goddank dan dat Ge onz' Moeder zijt Onz'' hulp en onderstand Die al wie bemint, geleidt Naar 't zalig Vaderland. Heer Burgemeester Pieters: Welkom waarde Heer De Baecker Herder, leeraar, zielbewadcr Weid uw schapen langs die baan Die hun doet 't geluk ingaan. Bij Ch. Pieters: Ik voeg mij bij den kreet, die klinkt alom Eerwaarde Herder, wees bij ons welkom Wij zullen U beminnen en U eeren, Omdat Gij komt tot ons in naam des Heeren, God geve dat uw kudde in vrede en deugd, U nooit niets bare dan geluk en vreugd. Kerk: Hemelwagen: Richt uw schaapkens hemelwaarts, Gij, oprechte zielenherder. DE REDDER DER KONIJNEN! Dokter-veearts Domicent, de gekende specialist in kleinveekunde, beeft zich eens te meer verdienstelijk gemaakt door het uitvinden van het poeder Lapinexdat een onfeilbaar voorkomend- en genezend j middel is tegen de ziekten, die tot hiertoe onze konijnenstallen teisteren. Ziehier het afschrift van een der duizenden brieven die hem hierover reeds gezonden werden. Mijnheer, Ik veroorloof mij u te feliciteeren, voor uw poeder Lapinex dat een ï'adikaal mid del is om de sterfte bij de konijnen tegen te houden! Sinds ik «LAPINEX» gebruik, heli ik geen enkel verlies meer gehad in mijnen kweek. Ik was ook zoo gelukkig uw poedër aan verscheidene werkmansfamiliëti te doen kennen, die het nu allen met de 'grootste voldoening gebruiken. U moogt met reden zeggen dat «LAPINEX» de redder der konijnen is. Get. Jan WOESTIJNE, Hoofdonderwijzer. Ploegsteert. Door het gebruik van LAPINEX wordt het konijnenfokjken eene bron van welzijn. «LAPINEX doet geld winnen, zijn gebruik kost slechts 5 ets. per week en per konijn. Lapinex: 5 fr. de doos; 17 fr. de (Z kgr. 30 fr. de kgr., in de apotheken Notredame, Groote Markt, Poperinghe; Snoeck, Groote Markt en Van Robays, Boterstr., 24, Yper. Waagt gratis en vrachtvrij liet nuttig 'boekje Handboek van den Konijnenkwee- keraan Dokter Veearts Domicent, Cure- g-hemstraat, 35, Brussel sa a i ss SS m ■i a BBB3SBBR88EBIIKIBII1HIH8SBIEK83BEHB&IH1HII

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1