DE HOP HIER ELDERS 2S JAAR. - N' 35. De Paus spreekt 5 Ontroomec {VIELiOTTE i m m s Meisjes van Heden Vandaar die menigmaal herhaalde uitdrukkingen«In <;nzen tijd ging het heelemaal anders Politiek Overzicht .ZONDAG 1 SEPTEMBER 192S WEEKBLAD: 30 CENTIEMEN. abonnementsprijs per Jaar a 3ïs«h 14 #r *5 La*<4: IS h fcer pettf fimkrijkt H êr. C®ag»< ff \sdkir* tain.é«» Ï4 h TAKIEPi B«ricWt«* i I fr. per reek; imtnuimpriF oer inlassching: 4 fr. Postabonnenten in BeSgi* die van wconji I Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. veranderen, moeten dit aangeven in 't post bureel dat hun bedient, en niet «n on*. J TelefooQ N, g< Uitgever i SANSEN-VANNESTE, Poperinghe - Postcheck N' 15.578 Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een pontzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen sij- vooraf te betaler, en moeten tegen de- Donderdag no*,.» ingezonden word» KJsinc berichte» tegen den Vrijdag noeit TARIEF: h otarieefe V eritoopingsu M cent. per gewone reg*-* Annoncen i Prijzen op aanvri Gehoorzamen aan 't Gezag. Kr zijn katholieken, ook in ons land, wier gedrag in botsing komt met de vermaningen en wenken der bisschop pelijke overheid. Ze weigeren te luis teren naar de raadgevingen dier over heid. en sommigen zijn zelfs zooverre gevorderd op de baan van eigenzinnig- en weerspannigheid, dat zij ook wel hare bevelen in den wind zonden slaan en zich opstandig aan zonden stellen. Onder voorwendsel dat het louter politieke aangelegenheden, biprciL. staande buiten de bevoegdheid der geestelijke overheid, ontkennen zij de bisschoppen het recht hen opmerk zaam te maken op het verkeerde der richting welke zij volgen inzake par tijschappen en politieke betrachtingen willen het beter weten dan die hooge vertegenwoordigers der Kerk, bekleed met groot gezag en beladen met zwa re verantwoordelijkheid. Ten andere zöo beweren die d wa ters'— niet de bisschoppen hebben hier 't laatste woord te sprekenzoolang Rome zwijgt, geldt dit stilzwijgen voor ons zooniet als aanmoediging, dan toch als verrecht vaardiging. Eilaasdie zelfde taal voerden in Frankrijk ook de belhamels der Action Fran^aise, Daudet en con soorten maar toen de Paus sprak en hun dweepzuchtig drijven openbaarlijk veroordeelde, dan onderwierpen zij zich zoomin aan het vonnis van Z. H. I'ius X als vroeger aan de vermanin gen der Fransche bisschoppen liever dan hun dwaling in te zien. liever dan hunnen hoogmoed te breken, keerden zij de Kerk den rug toe en traden bui ten hare gemeenschap. Ongetwijfeld, de Belgische katho lieken hier bedoeld, hebben heelemaal niet het inzicht de gedragslijn van de mannen der Action Fran^aise tot het uiterste te volgen; maar de drift, on verpoosd aangewakkerd door lieden die eer vijandig staan tegenover de Ker»k, en met wie zij, die katholieken, aangespannen zijn en één front uit maken die drift kan hen verder brengen dan ze verlangen cif vermoe den;-'want niets is zoo glibberig en staat zoo steil als de helling der dweepzucht, bestweterij en weerspan nigheid. Maar 't is, bovendien, vanwege die katholieken uiterst dwaas, zich te be roepen op... het stilzwijgen van den Pans. Christus' Stedehouder laat geen ge legenheid voorbijgaan om de geloovi- gen te wijzen op de verplichting die voor hen bestaat te gehoorzamen aan 't bisschoppelijk gezag, door Hemzelf aangesteld om de katholieke gemeen schap te leiden en te besturen. Dit «beurde weer een dezer dagen, tijdens 't ontvangen der Malteesche bedevaarders aan 't Pauselijk Hof. De katholieken op Malta ondervin den ten huidigen stonde groote moei lijkheden vanwege het burgerlijk be stuur, wat natuurlijk geweldige be roering verwekt dp het eiland. In zulke oogenblikken is 't voor de geloovigen meer dan ooit plicht zich te gedragen naar de voorschriften dei- geestelijke overheid. Daarom, spre kende tot de katholieken van Malta, drong Z. II. I'ius XI er met klem op aan dat zij hun bisschoppen gehoor zaamheid verschuldigd waren, zoowel hun Fisschoppen als Hem zelf. want zij bezitten het gezag de leering van Christus voor te houden. En komt iemand u zeg-gen, sprak de H. Vader en dat gebeurt niet enkel op Malta, maar ook elders dat de Paus aan politiek doet, gelooft hem nietde Paus beoefent een eeni- »ge politiek, deze rakende het heil der zielen, de glorie van God. de eer der Kerk, en dat is geen politiek, maar wel louter godsdienst.. Ongetwijfeld, indien;op welke wij- ze ook, te welker plaats ook, onder welk voorwendsel, het heil der zielen en de eer der Kerk in gevaar worden gebracht, dan aarzelt de Paus niet »zich te begeven waar dat gevaar dreigt en de zielen en de Kerk te verdedigen. Indien iemand gelijk op allerlei plaatsen voorvalt - voorwendt goe- de katholiek te zijn en ie kunnen y> blijven, maar zonder te wil'exs ge- licorzamen aan de bisschoppen, zon- der den Stedehouder van Christus te willen eerbiedigen, pe'coft hem niet. Het is niet mogelijk katholiek te wezen, zeker niet goede katholiek. ZONDER TE GEHOORZAMEN AAN DE BISSCHOPPEN en aan het opperste gezag van Christus Ste- dehouder. Die woorden vragen noch ophelde ring, noch nadere verklaring; ze zijn duidelijk, afdoende voor ieder die ter goeder trouw is en niet zoekt zijn ge weten te vervalschen. Wij moeten het woord onzer lus- schoppen aanvaarden, en daarmee amen en uit. En willen we waarlijk katholiek zijn, niet bij name maar met terdaad. dan past het niet met hen te willen redetwisten, hun de les te wil len spellen, en, vooral niet, onze best weterij te willen dekken met het zoo genaamde stilzwijgen van den Paus. Beelden wij ons toch niet in dat wij. eenvoudige leeken, de meening van den Paus en de leering der Kerk klaar der zien en dieper doorgronden clan de bisschoppen, door Hem aangesteld om ons zijn woord voor te houden, om ons zijn leering te verkondigen. Dus, zeggen de bisschoppen: dit is goed, dit is minder goed, dit is slecht 1 aanvaarden wij het dan als goed. erkennen wij het als minder goed. ver afschuwen wij het als slecht. Want weigeren wij ons te schikken naar den raad, naar de hevelen van de bisschop pen. dan miskennen wij niet alleen het fffcÈSjlf 'dieT'bisschoppen, maar ook het gezag van Hem die, pas enkele dagen geleden nog, plechtig en luide ver klaarde Het is niet mogelijk goede katho liek te wezen zonder te gehoorzamen aan den raad van de bisschoppen. 3BBfiBBBfiSBK£BBSBSEa3g?ISBSSB8ë!l ZILVEREN MUNTSTUKKEN Ben kooper van fransche en vreemde muntstukken aan volgende prijzen Stukken van 5, voor 11. Stukken van 2, 1, 0,50, aan het dubbel. Men begeeft zich tenn huize. KESTELOOT-BOUCHART N° 9, recht over de Statie, Tel. 1, KOMEN. SBBS3aS3ESBESaSSaSBSSS32aS3£aE Daar de pluktijd nog niet halfwege is, zou het voorbarig zijn een gewisse schatting van den hopoogst vooruit te zetten een vermoedelijke raming kan men opmaken, zooals de afgeveerdig- den der hopbonden van Bohemen, Du it sell land, Polen. Joego-Slavië. Oos tenrijk en Klza-s declen in het interna tionaal Hopcongres den 15-16 Augusti 1.1 te ITiedrichshaven in Beieren. In Bohemen, of Tcheko-Slovakië, heeft de insektenplaag veel schade ge daan in de slechtbesproeide hopvelden, meer in de streek van Auscha dan in Saazer-land. Thans is die plaag ver dwenen, en men verwacht een ruimen oogst, van beste kwaliteit. Verleden jaar was de opbrengst 196.000 cente naren nu schommelen de ramingen van 200.000 naar 232.ÖÖ0 centenaren, voor eene oppervlakte van 16.000 hec taren. In Beieren zijn er vooral drie stre ken te beschouwen: Hallértau, Spait, en clan de Markt- en Berglagen. In Hallértau belooft het gewas veel hop van goede kwaliteit, indien de Roode Vlekziekte of Peronospora niet voortzet 'met het regenachtig weder. In Spalter-land zal er wat min geplukt worden uit reden van hagekschade en insektenplaag. In de Berg- en Markc- landen znTmcrn "evenveel, "of misschien iets meer plukken als verleden jaar, alhoewel de Peronospora wat schade aangericht heeft. In 1928 bracht Duitschland 223.000 centenaren voort nu schatten de eenen 215.000 centena ren, en de anderen 231.000 centenaren. In Polen bracht het gewas 1928 daaromtrent 53.000 centenaren voort thans vermoedt men een hopoogst van 58.000 centenaren, indien ahes gepinkt wordt. Immers een bericht uit Dubno (Polen) 20 Aug. meldt ons: «"Indien de handel geen groot belang stelt in onze hop .en geen hoogeren prijs be taalt, zal een deel niet geplukt wor den. In Yoego-SIavië heeft men 2000 hectaren hop uitgeroeid, toch heeft men er nog meer dan 10.000 hectaren: verleden jaar bracht die streek 134 000 centenaren op de nufrkt. Thans raamt men den hopoogst op minstens 123.000, en mogelijks 130.000 cente naren. De verkoopprijs valt te laag. en vergoedt bijna het plukken en het drogen. Het ware niét te verwonderen zoo schrijft men .ons uit Petrovac, (Batcka), dat soinmige hopboeren een deel cfer hop laten hangendan zoti het cijfer van het gewas merkelijk dalen. In Elzas staat een overvloedige hopoogst te verwachten. 70.000 cen tenaren, tegen 50.000 centenaren ver leden jaar. Al die landen van Midden-Europa zullen Edelhóp of. fijne hop ter markt brengen, daaromtrent 670.000 cente naren; oi misschien zei is 728.000 cen tenaren. Zooals re op het Hopcongres bestatigd werd, is er een overschot van minstens 75.000, of moge s jks 100.000 centenaren, hoven de behoef ten der brouwerijen van lage gisting. Geen wonder dat de prijzen laag staap. veel lager dan vo-ieden jaar. Voor het gewas 1928, ving de markt te Nurenberg aan, met de volgende prijzenMarkthop 120 tot 180 Mark Tettnaug en Hadertau, 215 tot 240 Mark. Dezer dagen integendeel ver handelde men de eerste halen 'IV. t- nauger-hop aan 100 tot 120 Mark. In Kaaz gold de hop verleden jaar, einde Augusti. 1600 tot 180Ö kronen, (de kroon l.fr. 5 centiem); dezer dagen werden eenige balen «nieuw ge was slechts 800 tot 900 kronen ver kocht. Derhalve blijven de hopplanters aldaar terughoudend van de markt. Voor Belgie en Noord-Frankrijk zal er slechts niet de binnenlandsche markt te rekenen zijn, en met de mo gelijken uitvoer tiaar Engeland, doch niet met de mogelijkheid van rentabe- len uitvoer naar Elzas of naar Duitsehiand. Op de" meeste buiten- landsche markten zal er overvloed van goede en fijne hop zijn. welke in hoedanigheid de meeste Belgische hop hetzij Aalstersche, hetzij Popering- sche hop overtreft. Hoe onbezonnen is de oproerigheid ofagitatie van sommige hoppekwee- kers. die gewone hop voortbrengen en zelf speculatie drijven, en dan kwansuis invoerrechten eischen van 's anderdaags, dat voor hen alle zaken slecht uitvallen. Waarom beschuldigen zij het Gou vernement dat het zijnplicht niet doet met aanstonds 500 frank inkom rech- ten te inposeeren De hopeommissie werd allenlijk samengeroepen om de hopcrisis te onderzoeken, en dan raad te geven aan het Ministerie. Maar de Minister zelf kan geen invoerrechten verhoogen, zonder dat de Kamer en Senaat zulks gestemd hebben. Zoo lean er geen veranderng voor de tol rechten wegens de vreemde hop ko men. vóór December. Het is spijtig, maar 't is toch zoo. ar BERICHT VAN WEGE HET HOPVERBOND. Alhoewel de prijs van de hop thans de productiekosten niet dekt, hebben de afgeveerdigden van de hopbonden van Poperinghe en omstreken, in de vergadering van 21 Juli besloten den loon van het plukken te behouden, zooals deze loon verleden jaar vast gesteld werd in overeenkomst met het Christen Werkersverbond50 centie men per kilo, met behoorlijken kost en slaping 60 centiemen, zonder kost en slaping. llBaBBBBBBBBBE3BB^8B3BBS'BlBS5@ 1 DE met verlaagden Melkbak draaiende om eene as egeBBgS£aSS8!SSa£BBB£SIBSBBB£SMa Veelvuldig zijn de oorzaken, die bij de jonge meisjes gewoonten van on afhankelijkheid hebben doen ontstaan, gewoonten welke vroeger niet zoo ge willig aanvaard werden en waar oude ren van dagen thans nog niet goed mee over de baan kunnen. De tijden na den oorlog hebben mee gebracht dat de meisjes een meer werkzaam aandeel namen in het be drijfsleven. Fit dit feit zelf vloeit voort een trek naar meer eigenmach tig handelen, naar meer vrijheid en onafhankelijkheid, naar meer verstan delijk en artistiek leven. Het meisje, aldus een sterkere per soonlijkheid vertoonend in haar optre den, komt meenigmaal in botsing met ouders of andere personen, die meer gehecht blijven aan de vroegere grondbeginselen in zake opvoeding. •Omdat hei anders 'gaat. 'is- het hog hiet slechter. Door die vaststelling is er nog geen I ev. ijs geleverd. Een blad, dat gaarne zijne kolom men openzet voor familie-opvoeding (XXième .Siècle) stelde de vraag aan zijne lezers: hoe moet een welopge voede dochter zijn? Een man, een vader denkelijk, ziet gaarne dat het meisje aan sport doét. Zij wint er bij, beur lichaam degelijk te ontwikkelen. Blanke gestalten op' een tennisveld zijn hem een lief tafe reel. Maar vele meisjes vertonnen eene neiging tot sport, dat niet voor hen deugt. Zi j spreken, tienken almannen, werven eene mentaliteit aan. welke hen alle idealisme doet verliezen. Tee- dcre liefde en huwelijksdroomen be boeren voor deze meisjes tot den ouden tijd, maar de natuur wreekt zich en dan krijgt de moderne tlirt-ziekte hen tè pakken. Die daardoor aangetast zijn. misachten het familieleven, het leven van echtgenoote en moeder. Voor eene welopgevoede dochter is flirt uit den booze. Doet zij aan sport, dan zal dit wezen totontwikkeling van lichaam en niet met het doel te schitteren, anderen in de schaduw te stellen of een record te halen. Zij boude haar idealisme rein en hoog dat is hear trek naar familiele ven, 't zij ais dochter of later als echt- genouje en moeder. Daar alleen buitel dc hpogere roepingen zullen haar liefdegaven tot hun volle recht komen. Eeil groep moeders beantwoordde de vraag nagenoeg in volgenden zin: Alhoewel de hedendaagsche meis jes veel moderne nieuwigheid» heeft moeten leeren, toch blijven zij bloot gesteld aan al de gevaren der jeugd. Zij zijn zonder ondervinding en moe ten strijden tegen -eigen slechte nei gingen en de bekoringen van buiten en varn binnen. De jonge meisjes heb- beiii&fNg altoos de bewaking der ouders noodjg en in de verhouding met jon gelieden moeten ze volle betrouwen hebben in den raad van vader en moe der. De ouders zelf zullen hunne kin deren inlichten over al hetgeen het latere leven aangaat. .Ze zullen het tochjerghns vernemen en 't is maar best dat ze het hooren uit den mond van iemand, die hen lief heeft. (J)nze meisjes moeten eene sterke godsdienstige basis bezitten om er hun leven op te houwen. pan ook zullen ze ook den diepe ren 'zin van het leven verstaan. pe welopgevoede moderne meis jes moeien zelf controol kunnen uit oefenen. Het streng zelftoezicht over eigen daden is van groot belang in een tijd !als de onze. Het jonge meisje, dat nogjzoo heel ver niet meegaat met de modernste leerstelsels, zal toch nog dikwijls zelfstandig moeten staan en bij zichzelf moeten te rade gaan. Moderne meisjes, in den goeden zin van 't woord, mogen niet denken dat het wacliten naar «Jan-van-pas hun leven moet vullen. Ze zullen ook niet in het tegenovergestelde euvel verval len, namelijk te gelooven dat het hu welijk eepe slavernij is. daar het van de vrouw'eene opoffering vergt van elk oogenblik in beur leven. Een meisje kwam nu ook aan 't woord. Wanneer er spraak is over ontvoogding, zegt zij heel gevat, is er geen grootere denkbaar dan deze, welke door het christendom bewerkt is en waardoor de vrouw niet langer slavin bleef, maar gezellin van den Dat was eene ware ontvoogding, die niemand betreuren zal. Doch wan neer', dit woord gebruikt wordt, wil men er doorgaaiw dingen mee bedui den als volgt: naar 't bal gaan. aan sport doen, flirten, minder zedig zijn in kieeding, naar cinema gaan, zich bezig houden mei literatuur of andere kunsten. Het meisje in kwestie, dat blijkbaar voor advokaat in de wieg gelegd is, vraagt onder andere Gingen de meisjes vroeger niet naar 't bal. En flirt i wei-meer nieuw- in het woord, dan in de zake zelve Wat de cinema betreft, daar gingen ze vroeger niet naar toe, want... daar was er geene. Zedigheid in kleed ij werd ook niet altijd zoo streng betracht, want op oude schilderijen, waarop meesters in de kunst de realiteit weergaven, staan dikwijls personaadjes, die volstrekt niet zedig gekleed gaan. En hebben de personen, die zoo gauw uitroepenin onzen tijd was het zus of zoo!» misschien niet een weinig hunnen tijd vergeten? Maar dat dit meisje de vraag niet al lachende opneemt bewijst zij door het slot van haar schrijven. De hoofdzaak is dat het meisje dien godsdienstig weze. Gevaren en gele genheden zullen dan niets vermogen. Eene andere brietvvisselaarster weet niet minder dan een-en-twintig puntje» op te sommen, welke het jonge meisje moet in 't oog houden, 't Is klaar dat die alle niet even belangrijk zijn. Doch eenige pareltjes mogen wij wel uit pikken De welopgevoede dochter zal lief en voorkomend zijn tegenover hare huLgenooten. Haar kleeding doe nici dadelijk aan ontkleed Tg denken. Zij weze in staat om deft last van kinderen te dragen, en voor hunne op- voeding te zorg'en. Zij moeten kunnen ja zeggen, maar dikwijler neen. Moedig genoeg zijn om een gesprek af te breken, waar kwaadsprekerij mee gemoeid is. tBiasEgseassssas sxasgasaaasaasat De mc.ei ïjke vrede. De Volkenbond verkeert in een las tig parket. Vooreer-1, de bekrachti ging van het plan Yomug, door de erin betrokken landen, Jo» pt van geen leien dakje. Daarbij komt nog tot overmaat van tegenslag dat de bemoeiingen van de mannen van Geneve z weinig in vloed gehad hebben op het Russisch- Chinéesch geschil. Volgens de laatste berichten zouden dc Russen in Mand- schurië binnengevallen zijn en zou de oorlogstoestand daar feitelijk heer- schen. Er is een groote reden; van de m >ei- lijkheden van den Volkenbond in het feit dat er toch zmlk een groot verschil bestaat in hetgeen de afgevaardigden in Zwitserland bedisselen en hetgeen de landen zelf er over denken. Te Ge neve wordt Kuropeesch gesproken, ja wereldtaal. Daar ziet men het alge meen wereldbelang in, doch eens dat de besluiten van Genève vóór de Par lementen komen, waar er maar lands taal gesproken wordt, komen de plaat selijke, de eigen belangen naar voren gedrongen. Zoo wordt het werk van den Volkenhond verminkt, te niet ge daan. Als de Volkenhond er thans zoo cri- tisch voorstaat dat is de schuld van ons, van het Volk. Wij iaten'den Bond te veel aan zijn lot over. Wij betuigen al te veel. .onverschil ligheid tegenover zijn toestand. Er op schimpen en ermede lachen, roepen dat het een miskooksel is en eene misluk king, is alles wat hij van ons krijgt. De Volkenbond» betreedt nochtans den weg die naar den vrede leidt en de goede verstandhouding tusschen de Volkeren. Hij alleen wil die verstand houding hereiken huiten allen oorlog, alle diplomatiek gekonkelfoes. Hij is, als ge wilt, van nu reeds de diplomatie van het federaal Europa. Indien in alle landen er een inniger betrekking bestond tusschen het Volk en de léden van den Volkenbond, dan zou het voor één land niet mogelijk zijn om ter wille van enkele millioenen ponden de bevrediging der volkeren in gevaar te brengen. Dat al wie de vrede werkelijk lief heeft zijn volle vertrouwen stelle in de werking van den Volkenhond, Dat hij ten minste zich onthoude van noode- loos stronkelsteenen te werpen op den vredeweg dien den Volkenbond zoo moeilijk opklimt. Eupen Malmedy. De bladen der kantons Eupen, Mal- rnedy en St Vith, bevatten een mani fest tot de Belgische staatslieden en de Belgische bevolking, om de bij Bel gie ingelijfde gebieden hun zelfbe schikkingsrecht weer te schenken. nu Duitschland over de uitkeering der marken een redelijke oplossing is toe getreden. De vraag is dus dat die menschen naar Duitschland zouden kunnen weer- keeren. iets wat een goed ware voor ons land, want een kleinen Elzas kun nen wij best missen! Een land zonder schoolkwestie. Dit gelukkig land is het Groot-Her togdom Luxemburg. Het officieel onderwijs is er, zoo schrijft de hoofdredacteur van de «Gazette de Liègeopenlijk gods dienstig. Elet omvat zooals bij ons, een catechismusles, waarvan het kind slechts op aanvraag der ouders ont slagen wordt. Bovendien schrijft de wet van het onderwijs voor de bur ger- en christendeugden in te pren ten, zoodat de atmosfeer zelf van de school doordrenkt is niet godsdienst. Tegen dit rëgiem maaht de"bevoTkmg hoegenaamd geen bezwaar en uiterst zelden wordt gevraagd om van de ca techismusles ontslagen te worden. Er zijn dan ook geen vrije scholen, even min als bij ons in den tijd toen het officieel onderwijs voldoening schonk aan het christelijk geweten. Onze oorlogsvloot. Daar bestaat nog eene Belgische oorlogvloot.^Zij telt tien torpilleurs en is ergens V eggestopt in een hoek van 't kanaal van Zeebrugge. Het is een der overblijfsels van ten tijde dat ons land, Belgie, leed aan grootheklswaan- zin. Nu zal die oorlogsvloot verkocht worden. Bericht aan de liefhebbers Dat men er maar spoedig mede op- krameAls men merkelijk wil gedaan maken met eiken nasleep van oorlogs ellende, dat men dan maar het FVansch - Belgisch militair akkoord mede verkoope met het oud-ijzer der oorlogsvloot. Dat men de belastingen vermindere, de Vlaamsche kwestie op- losse. de menschen van Eupen-Malme- dy naar huis zende, dit ziin beste mid dels om eiken nasmaak van den oorlog kwijt te geraken. De Conferentie van Den Kaag. Geheel de week heeft de Conferentie van I)en Haag een vervelend schouw spel gegeven van loven en bieden. In Holland noemt men ze: de vee markt F)n het heeft er veel van ook. Elk bemoedigend nieuws werd steeds door een pessimistisch opgevolgd. Wat in I>en Haag gebeurd is, men mag er nu overeenkomen of niet, is niet waar dig van den grooten inzet, de wereld vrede. Xa zulke bijeenkomsten moet men meer dan ooit een haat voelen voor den oorlog, als men weet dat, wanneer nu tusschen kannen en glazen de vrede bedisseld wordt, men ook op dezelfde- manier over den oorlog bes'echt. En dan gaat het om het leven en de dood van duizenden, wijl het hier toch maar enkel gaat om eenige armzalige fran ken. Iets voor de Vlaamsche Studenten. Over enkele dagen werd eene groote vergadering van studenten gehouden te Diest, de geboorteplaats van St Jan Berchmans. Het doel dezer bijeenkomst was de heilige Johannes Berchmans als Vlaamsche Heilige tot voorbeeld stél len aan onze Vlaamsche jeugd, vooral aan de studentenjeugd. Het sermoen dat E. P. Maes tot de studenten richtte kan in dezen zin sa-, men gevat worden In gepaste woorden wenschte de begaafde spreker de studenten geluk om hun onverhoopte talrijke opkomst. Daarna verduidelijkte hij hen in rake bewoordingen hoe zij steeds liet heer lijke voorbeeld van hun Vlaamschen patroon dienen voor oogen te houden, in het stipt vervullen van hun dage- lijksche plichten. Evènals huil schuts heilige moetep zij kunnen gettiig-enis van uiHstójiyLe,. karaktervast heid en diepen g-ódsdiën'stzin. Sint Jan Berchmans' hand omknelt geen mar telaarspalm. Hij wilde heilige worden door nauwgezet zijn dagelijksche plicht te vervullen en zijn sterke wil heeft hem doen zegepralen. Op tref fende wijze stelde spreker verder het studentenleven met Berchmans' jeugd* in verhand en wees tevens de ingeto gen toehoorders op de groote verant woordelijkheid die hen, als leiders der volksmassa in de toekomst te wachten staat. Daarom weze een ernstige stu die hun eerste doelhet gebed, naar Sint Jan Berchmans' voorbeeld, een krachtig middel om zich als zoovele toonbeelden in de latere samenleving op te werken. Daarbij kotiie dan ge zonde ontspanning heel gepast, na wel vervulden plicht. Mochten deze wijze woorden weer klank vinden in de harten van al onze Studenten. E'j en ook hun Vlaamsch en Christen Ideaal zouden er maar bij kunnen winnen. Vlaanderen en 's Lands Eeuwfeest. Uit-de Revue Catholique des Idéés et des F'aits de volgende waarschu wing Indien de goede patriotten de gele vlag met den Zwarten Leeuw met Weg met de Moffen blijven be groeten indien men ermede voortgaat TEGENOVER den Vlaamschen Leeuw de Brabanqonne TE STELLENin dien de Eranschschrij vende bladen aan hun lezers den waren toestand in Vlaanderen niet blootleggen; indien de regeering de politiek vdortzet, wel ke zij tot-nu-toe gevoerd heeft en welke vooral op onwetendheid en on begrip berust is het, eilaaszeer te vreezen. dat Vlaanderen in 1930 het eeuwfeest van 's lands onafhankelijk heid niet zal meevieren. De abdij van Orval. Z. Km. Kardinaal Van Roey heelt samen met Prins Leopold, den eersten steen gelegd van de nieuwe kerk der Abdij van Orval. Verleden jaar. in de schilderachtige puinen van he. koor der kerk. heeft men te Orval <F- eerste klok der nieu we abdij gewijd en aldus aan de her innering der oude verwoestingen de TBltroering en dc -vreugde der aloude abdij gemengd. De abdij van Orval is 8 eeuwen oud. Over 136 jaar werd zij tijdens de Fran sche revolutie door beschieting en door een brand in puinen gelegd. Het is uit die puinen dat zij thans heerlijk verrijst. In alle perioden zijner geschiedenis heeft Orval het geluk gehad onze vor stelijke personen aan zijn lotsbestem mingen belang te doen stellen. Het was overigens eene vorstin die aan de abdij haar naam schonk- Orval ligt eenzaam verborgen in de bosschen van Luxemburg. De abdij kende er dagen van rouw en van vreugde evenals de woede der vijan den en de bescherming der Vorsten. De belangstelling, die Koning Albert en Koningin Lüsaheth stellen in het werk van Pater Marie-Albert, den ge wezen Kommandant Albert 5'an der Cruvssen, ligt dus in de traditie van Orval. De tegenwoordigheid van Prins Leopold en van Kardinaal Van Roey hij de plechtigheid (Ier eerste steen legging toont aan dat de belangstel ling die Orval vroeger bij de grooten uit ons land genoot, thans nog onver minderd voortleeft. Thans gaan de zonen' van den heili gen Bernardus na een ballingschap van 136 jaar hun woning in de Gouden Vallei opnieuw betrekken. Deze terug keer is wel geschikt om het hart van den christen met blijdschap te vervul len. Wij mogen immers met vertrou wen aannemen dat het in 's Heeren oogmerken ligt de nieuwe communi teit te stellen tot een Teeken en Baken en de woesteni j der moderne, materia listische wereld. De liefde kan zingen. In zijn verslag over de Bedevaërt naar den Ijzer, geeft «Le XX" Siècle» uiting^van zijn bewondering voor den zang der bedevaarders. Ze zongen geestdrif :ig, streng juist en verras send gelijk. Dat is een bewijs dat.de Vlamingen daar waren in een gevoel van liefde, want alleen de liefde kan zingen, om dat alleen de liefde voor iets de noodi- ge bezieiing kan leggen in vers, ge dachte en vertolking. Te vee] onderwijzers? Naar wij uit een statistiek opma ken, zijn er 392 onderwijzers die in 1926, 1927 en 1928 uit de zeventien vrije normaalscholen gekomen zijn

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1