MISSIEVOORDRACHT
9e veriovitg van
Prinses mane-jose
f
flüüERHHIUIGEN
MISSIETEN TOONSTELLING
Allerzielen
Politiek Overzicht
Notsrieei-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
N' 43.
WEEKBLAD: 30 CENTIEMEN
ZONDAG 27 OCTOBER 1927
Abonnementsprijs
per Jaar:
Jn Stad: 14 fr.
Jn 't Land: 16 fr.
(per post)
Frankrijk: 28 fr.
Congo: 28 fr. i
Andere landen34 fr.
TARIEF
Kleine Berichten:
1 fr. per reek
minimumprijs per
inlassching: 4 fr.
Telefoon Nr 9. Uitgever SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570.
Postrabonnerrten in Belgie die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hun bedient, en niet aan on».
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel voor
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag neen
ingezonden worden
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
TARIEF
Notarieele
Verkoopingen:
90 cent.
per gewone regel.
Annoncen:
Prijzen op aanvraag.
Een zaligen Hoogdag van Allerhei
ligen wenschen wij al onze Lezers.
Allerheiligen is een feest van blijde
herinnering aan al die goede christe
nen, die ons in de eeuwigheid zijn
Voorafgegaan en die wij verhopen in
eeuwige vreugde te ontmoeten, als-
wanneer onze beurt zal komen om uit
Gods handen den onvergankeliiken
loon te ontvangen.
De Kerk hier op aarde is ook wel
eene vergadering van heiligen ge
noemd, maar 't is eene vergadering
van strijdende heiligen en onder den
strijd, .zelf bij dezen, die het best rnee-
nen, is er al eens misverstand en
al eens wrijving en tegenstelling van
gedachten en strekkingen, die den
vrede, naar welken allen trachten, toch
immer bedenkelijk maakt. Zelf de ge-
lukkigsten hebben nog veel last en
kommer, want ieder vreugde, hier be
neden. heeft haar schaduwzijde en de
volmaaktheid van toestanden is nooit
door iemand te bereiken.
Doch wat verdeelde en soms tegen
strijdige christene broeders tocb in
eendrachtige christene liefde kan sa
menbrengen, wat de hevigheid van den
strijd kan temperen, 't is de gemeen
zame hand, die hen allen verbindt met
de aflijvige geslachten, die hen daar
boven met dezelfde liefde verwachten,
om daar weldra met hen samen te
jubelen in onverdroten vreugde rond
den troon van hunner minzamen Ko
ning, Jesus, en van hunne liefdevolle
moeder Maria.
Daar strijdt men niet meer, men
zegepraaltmen drinkt er met volle
teugen 't genot der goddelijke liefde,
daar heeft men zulken overvloed, dat
men verlangend nedèrziet naar de aar
de, om van dat overstroomend geluk
mede te deelen aan die strijdende
broeders die weifelend zoeken door
den strijd vrede en rust te bereiken.
Terwijl vrede en geluk hier op aarde
als eene schim is, die gedurig verder
vliedt, naarmate men ze achterna
loopt, is volkomen vrede en geluk daar
de onbetwistbare werkelijkheid.
Doch ja 't is waar, de geest van
afgunst, van nijd, van hoogmoed en
eerzucht, even als de geest van
wufpschheid. van genotzucht en heb
zucht, die hier de menschen gedurig
tegen zichzelf en tegen anderen in den
strijd jagen, en den vrede storen, kun
nen in den hemel niet binnen. Daar
hebben ze niets meer te verrichten
door de heiligen zijn ze voor altijd
overwonnen.
Hoe moeten thans aan de heiligen
al ons menschelijk gedoe klein toe
schijnen, hoe onbelangrijk komen hun
die twisten voor van christene men
schen onder elkander over het beoor-
deelen van eenen toestand, over we-
derzijdsche schuld en onschuld, over
onderlinge rechten en plichten.
In den hemel kennen ze maar eene
gedragslijn meer, een middel tot over
eenkomst en die is de onbegrensde
liefde.
Geve God dat door de voorspraak
van alle heiligen ons een sprankel van
de liefde medegedeeld worde, omdat
hier op aarde de heiligen van de strij
dende Kerk eenigszins mogen genie
ten van de vreugde en den vrede der
zegenpralende heiligen.
ZICHT OP DE TENTOONSTELLING.
De tentoonstelling van naaiwerk be
stemd voor de missies werd Zondag
laatst druk bezocht. De ruime feestzaal
die de Zusters Benedictijnen welwil
lend ter beschikking gesteld hadden
van den Missiekrans was zeer smaak
vol versierd en daarom weze hier ter
loops een woord van dank gestuurd
aan degenen die bloemen of planten
ertoe leenden of die de zaal hielpen
opschikken.
De eerste indruk bij het intreden in
de tentoonstelling waswat is ér dit
jaar veel en schoon gewerkt voor de
missie, lien heele wand van de zaal was
Eene stem uit het vagevuur.
Ontfermt, ontfermt u mijner, gij
Ten minste, die mijn vrienden zijt,
Daar reeds de hand des Heeren mij
Getroffen heeft. Ik lijd, ik lijd!
De vlammen van het vagevuur,
De nacht, de dikke duisternis
Vergunnen mij noch rust noch duur
In 't rijk der smart en droefenis.
'k Verscheen voor Jezus' rechterstoel;
Slechts om een kleine zonde viel
Ik in dees diepen jam'renpoel,
Tot reiniging van mijne ziel.
Gij kunt mij helpen door gebed,
Door goede werken God gewijd,
Communie's waar de Heer op let
Barmhartigheid, zie hoe ik lijd.
Op aard' hield ons een echte hand
Zoo nauw gestrengeld aan elkaar,
Ik was uw vriend, uw bloedverwant,
Ik knielde naast u voor 't altaar.
Ik was uw moeder, 'k was uw kind,
Ik deelde uw vreugde en uw verdriet,
Ik heb u steeds zoo teer bemind
Barmhartigheid, vergeet mij niet'
Om 't luttel kwaad voor u begaan.
Voor U! verduur ik smart en pijn
Door 't Brood des Levens voortaan
Mijne arme ziel gen- i.
Op 't treurig Aller, ,ji z
Ben ik, nog krachtvol n gezond,
Met u op 't doodenveld geweest,
Nu ligt mijn rif in dezen grond.
Het leven gaat zoo snel voorhij,
Voor u naakt ook de stervenstijd.
Ontfermt, ontfermt u mijner, gij
Ten minste, die mijn vrienden zijt.
gedekt met kleedjes die, vervar
waarheid voorstellen. Zoo komen ze
stilaan over tot den Katholieken gods
dienst vooral de eenvoudige arme
landslieden. Voor 20 jaar hadden de
Laters enkel 3 missieposten, nu telt
men er honderde dorpen elk met een
goed getal christenen.
De Zusters van Liefde zijn er ver
deeld over 4 missiepostenLahore
(1897) Mooltaii (1899) Dalhou-
sie (1901) Khushpur (1904). Daar
houden zij zich vooral bezig met het
onderwijs, hebben er kostscholen en
externaten voor Indische meisjes, dan
ook lagere scholen, weeshuizen, mid
delbaar beroepsonderwijs, sanatori
urn, armen-apotheken, enz., zoo dat
zij er zich door allerhande liefdewer
ken verdienstelijk maken niet zonder
veel last want het klimaat is er zeer
warm. Doch graag wordt allen last ge
dregen want 't is voor 't heil der on
sterfelijke zielen.
igd
uit allerlei overschotjes, voor het
grootste deel het werk zijn van ééne
juffrouw-ijveraarster.
Wat de zaal een eigenaardig uitzicht
;'af, was het kleine altaar met het noo-
dige misgörief, staande onder eene
tent tusschen de sober
maar schoon gepinte beelden van het
I. Hart van Jesus en der Lieve Vrouw.
Ook de neger in volle priesterornaat
trok aller aandacht. Groot en lof ver
dient de albe waarmede hij gekleed
was, en die met voorbeeldig geduld
naar fonkelnieuw, kunstig en zinrijk
model .geborduurd was.
Een processiehemel met Congolee-
sche opschriften, eene prachtige koor
kap insgelijks voor Congo bestemd, en
eene gansche verzameling kleurrijke
processievlaggen hadden veel beziens.
Overigens was er zooveel voor de mis
sie bijeengebracht dat het onmogelijk
is in zoo 'n kort verslag alles te be
spreken en 't gebeurt wel eens dat
wat meest moeite en tijd kost nog het
minst opgemerkt wordt, maar dat
staat toch geboekt hij Onzen lieer.
Belangwekkend was nog de stand
der drie Pauselijke Missiewerken, met
zijne verzorgde statistieken, tabellen
en velerlei propagandamateriaal in
,-erschillende talen.
Proficiat, ijverige werkbietjes, en
werkt maar duchtig voor den grooten
missiekorf.
Alle GIFTEN voor den Missiekrans
kunnen overhandigd worden aan E. H.
Lowie op 't College, aan de geestelij
ken of mis si ei j veraar sters onzer stad.
Vergeet ook niet alle OUD PAPIER
te verzamelen. Dank in naam der zen
delingen.
BIJ HET AFREIZEN EENER
MISSIEZUSTER.
Op 26 dezer scheept te Venezie in
voor Indie onze stadsgenoote Zuster
Elisabeth der H, Drieeenheid der Zus
ters van Liefde van Gent, in de wereld
Laura Billiau. Ze trad in het klooster
den 2 Juni 1924 en sprak hare eeuwige
geloften uit den 8 December 1928. Ein
de 1927 deed ze aanvraag om naar de
missies te mogen vertrekken. Het
verre Indie namelijk de Punjab zal nu
haar arbeidsveld worden. I)e zusters
van Liefde zijn er werkzaam sedert
1897. Als missieveld is de Punjab toe
vertrouwd aan de Capucienenorde De
bevolking bestaat uit Muzelmannen en
Hindoes, daartusschen eenige duizen
den Kristenen. Doch daar is ook, God
dank, eene kentering op gang. Velen
zijn er heden overtuigd dat noch Hin
doeisme, noch Mahomedanisme de
BB8BBBBB!SflB3BBISlBflESflBBBBflBBfiBBBBBB!SISBfll33B2iSi; IBBKBBBHBBBBBBBfl
Advokaat Tschoffen, de leider der
EERWEERDE ZUSTER ELISABETH
(Juffrouw Laura Billiau.)
We wenschen dus goed heil aan
Zuster Elisabeth. Ginder in 't verre
Indie zal ze zeker welkom zijn want
daar ook ziet men verlangend uit naar
kloeke handen die de missionaris hel
pen zullen om de gouden schoven van
een rijken zielenoogst binnen te halen.
Doch we mogen onze duurbare
stadsgenoote niet alleen laten ver
trekken. Het mag niet blijven bij be
wondering voor een der besten on
zer Zusters Onze gebeden zullen
haar vergezellen. We moeten nog
meer doen en haar ook den steun van
onze milde gift nazenden.
Komt allen naar de
op Maandag 28 dezer, te 6 uur, in het
Klooster der Benedictinen. Ingang
kosteloos. 'Er zal eene omhaling voor
Zuster Elisabeth worden gedaan.
Komt luisteren naar de leerrijke
voordracht over Indie waar zoovele
onzer broeders en zusters hun leven
ten offer brengen voor de bekeering
der heidenen. Dat prachtige land met
zijn eigenaardige beschaving is niet
genoeg gekend.
Heerlijke lichtbeelden zullen u al
den pracht van dat land vertoonen.
Iedereen is welkom.
De Missiekrans.
loos. sociale verzekeringen, zorg voor
de kroostrijke gezinnen in zake huis
vesting.
Wat de Vlaamsche kwestie betreft,
in den laatsten tijd kwamen er verblij
dende teekens in de regeringskringen,
zoals de vervlaamsching der Nijver
heidsschool te Gent, het benoemen van
den lieer Meeuwissen, door de Vlaam
sche lijst voorgesteld, tot Rector der
Hoogeschodl te Gent, de intrede in de
regeering van mannen als Tschoffen
en Van Caeneghem.
Wij wenschen van harte dat Minis
ter Jaspar er moge in gelukken de
Vlaamsché kwestie op bevredigende
wij-re bp te lossen. Maar hoe hij dat
zal klaarspinnen met vijf Liberale Mi
nisters in zijne regeering, dat blijft
nog het groote raadsel.
Het nieuwe Ministerie Jaspar.
De Regeering zal voortaan dus be
staan uit twaalf in plaats van uit tien
leden, zeven katholieken en vijf libe
ralen. Het zijn:
M. Henri Jaspar, eerste Minister,
katholiek.
M. Graaf Karei de Brocqueville, Na
tionale Verdediging, katholiek.
M. Paul Hymans, Buitenlandsche
Zaken, liberaal.
M. Baron Houtart, Geldwezen, ka
tholiek.
M. Paul-Emiel Janson, Rechtswe
zen, liberaal.
M. Hendrik Heyman, Nijverheid,
Arbeid en Maatschappelijke Voorzorg,
katholiek.
M. Baels, Binnenlandsche Zaken,
Volksgezondheid en Landbouw, ka
tholiek.
M. Maurice Lippens, Spoorwegen
Zeewezen en Luchtvaart, liberaal.
M. Pieter Forthomme, Post, Tele
graaf en Telefoon, liberaal.
M. Vauthier, Kunsten en Weten
schappen, liberaal.
M. Van Caeneghem, Openbare Wer
ken. katholiek.
M. Paul Tschoffen, Koloniën, ka
tholiek.
De gecoöpteerde Senators.
De Senaat moet nog de gecoöpteer
de Senators aanduiden. De Socialisten
en de Liberalen hebben reeds hunne
kandidaten aangeduid. De Katholieken
zijn reeds bijeengekomen, maar geene
beslissing werd genomen.
Lr valt ëene plaats open bij de Ka
tholieken, namelijk door het wegtrek
ken van M. Esser. Het is mogelijk dat
dat de Katholieken een gecoöpteerde
Senator meer zouden krijgen dan
vroeger.
Voor die 2 plaatsen zijn er njet min
dan 22 kandidaten. Velen zijn geroe
pen, maar weinigen zullen uitverkoren
zijn
De Christen Democraten zouden
gaarne M. Duchatel, die als Kamerlid
niet herkozen werd, doen passeeren.
Heel veel Katholieken zouden ook
gaarne de fout herstellen welke tegen
over Kan. Broeckx begaan geweest is
tijdens de verkiezing der provinciale
Senators.
Als men weet dat onder de 22 kan
didaten er veel hoogstaande Katholie
ken zijn, dat zegt reeds hoe lastig de
keus moet zijn.
Onderhandelingen.
De Nationale Bond der Kroostrijke
Gezinnen heeft onderhandeld met de
Ministers Heyman en Houtart.
Deze bond, welke eene zeer vooruit
strevende familiepolitiek voorhoudt,
iets wat iedereen gaarne ziet, heeft
van de Ministers belangrijke beloften
losgekregen.
Met de verwisseling van Voorzitter,
Staatsminister Vande Vyvere is nu
Voorzitter in plaats van Staatsminis
ter Levie, is de bond als 't ware voort
varender geworden. M. Vande Vyvere
is een man van grooten invloed en hij
wil eere doen aan zijne taak. De re
geering zal met hem af te rekenen
hebben. Dat hebben de onderhandelin
gen met hoogergenoemde Ministers
reeds bewezen.
De vernieuwde Regeering.
Minster Jaspar heeft dus zijn
regeeringsploeg vernieuwd. Minister
CarnOy heeft zijn leeraarsambt ver
kozen boven het ministerschap en is
teruggekeerd naar de Katholieke Hoo-
geschool van Leuven. De Katholieke
Vlamingen, vooral deze van Brussel,
zijn spijtig om het heengaan van Mi
nister Carnoy. Tijdens zijn kort beheer
heeft hij de openbare gezondheid lief
derijk gediend en meer dan een daad
heeft hij gesteld om de wet op het
taalgebruik te doen naleven.
De 3 nieuwe Ministers zijn de hee
ren Tschoffen en Van Caeneghem. ka
tholieken en M. Forthomme, liberaal.
Als ingenieur heeft M. Van Caene
ghem reeds naam verworven. Het zal
de rechte man op dé rechte plaats zijn
in het Ministerie van Openbare Wer
ken, waar groote werken hem thans
wachten. Hij is daarbij een Christen
Democraat (lie de Vlaamsche kwestie
eene oplossing wil geven.
christen democratie in 't Luiksche, is
als oud-minister een gekend figuur.
Llij is Waal doch kan het Vlaamsche
volk best begrijpen, dat heeft hij vroe
ger reeds bewezen.
Er kwam een katholieke Minister
meer dan vroeger, de Liberalen moes
ten ook één meer hebben, zoogezegd
om de verhouding te behouden tus
schen Katholieken en Liberalen.
M. Forthomme, gewezen minister
van landverdediging, is thans minister
van Post, Telegraaf en Telefoon. Als
Voorzitter der liberale groep, die eene
oplossing zocht voor het Vlaamsche
vraagstuk, valt er niet te veel goeds
van hem te verwachten.
De vernieuwde regeering wijst op
een versterking van de Vlaamsche en
democratische elementen. M. Heyman,
M. Van Caeneghem en M. Tschoffen
zijn drie uitgesproken christen demo
cratische ministers.
In democratisch opzicht staan mach
tige ingrijpende hervormingen aan
de dagordede pensioenen, familie-
Ter oorzaak van
ALLERHEILIGEN
verzoeken wij beleefd alle MEDE-
DEELINGEN en AANKONDIGIN
GEN zoo spoedig mogelijk toe te
zenden. Alle berichten moeten ons
tegen WOENSDAG AVOND toeko
men.
Minister Vande Vyvere.
In eene vergadering van het Katho
liek Arrondissementsverbond te Roe-
selare .heeft Minister Vande Vyvere
gehandeld over de Vlaamsche kwestie.
Hij 7.egde onder meer:
Wij mogen U zeggen dat wij allen
zullen woord houden en dat voor ons
geen offer te zwaar zal zijn om een
oplossing te bewerken in den zin van
de motie die dor het Algemeen Chris
telijk Werkersverbond werd gestemd.
Ik denk dat wij een oplossing nabij
zijn, de omstandigheden zijn buiten
gewoon gunstig, niet alleen voor de
Vlaamsche beweging, maar ook voor
de sociale. Alle teekenen van den tijd
wijzen er op, dat het oogenblik uiterst
gunstig is.
Door de Katholieke kamergroep
werd de eentaligheid van Vlaanderen
en de Bestuurlijke aanpassing, met
algemeene eensgezindheid aanveerd.
De rechten der minderheid moeten ge
ëerbiedigd maar geen collectief recht.
Hij hoopt dat in de Kamers eene
gunstige meerderheid te vinden is voor
bevredigende oplossing.
Wij houden meer aan een rechtvaar
dige oplossing van het Vlaamsche
vraagstuk, dan aan onze Ministers, hoe
hoe lief ze ook zijn, omdat er van de
oplossing te veel afhangt.
Wanverhouding.
De nieuwe regeering is er verre van
de trouwe weergave te zijn van het
kiezerskorps, vooral niet van het
Vlaamsche.
Katholieken en Liberalen hebben
nagenoeg elk de helft der ministerze
tels. De Katholieke partij 78 Kamer
leden en 70 of 71 Senatoren. Zij heeft
7 Ministers.
De Liberale partij beschikt over
25 Kamerleden en 22 Senatoren en zij
heeft 5 Ministerzetels en daarvan wel
van de bijzonderste ministeries De
parlementaire sterkte der Liberalen is
min dan een derde van die der Katho
lieken en zij heeft slechts twee minis
terzetels min. De Liberalen hebben
vijf zetels en zij hebben in het Vlaam
sche land één vertegenwoordiger min
dan de partij der Vlaamsche Nationa
listen, welke zij zoo dikwijls met zoo
veel minachting bejegent.
Minister Jaspar heeft de Liberalen
tijdens de vorige regeeringsvormim
te veel toegegeven en zoo is hij ver
plicht geweest het ook ditmaal te
doen. Als de toegevingen die achter
de schermen gedaan zijn aan de Libe
ralen zoo groot zijn als deze welke wij
werkelijk zien, dan mogen wij alle
hoop op de gerechtelijke oplossing der
Vlaamsche kwestie door deze regee
ring laten varen. Mocht het anders
wezen.
De ontwapening ter zee.
De reis van Mac Donald, Eerste Mi
nister van Engeland, naar Amerika
is ten einde.
In eene gemeenschappelijke verkla
ring van Mac Donald en M. Lloover,
de Amerikaansche Voorzitter, wordt
gezegd dat de besprekingen voorna
melijk gelpopen hebben over de En-
gefsch-Amerikaansche betrekkingen
gezien bij het licht van den toestand,
die het verdrag van Kellog geschapen
heeft.
De beide regeeringen verklaren niet
alleen dat een Engelsch-Amerikaan
sche oorlog ondenkbaar is, maar ook
dat wantrouwen en verdachtmakingen
voortaan geen invloed meer mogen
uitoefenen op de politiek van hun
landen.
De gedachtenwisseling over de be
perking der vloten, bracht beide lan
den zoo dicht tot overeenstemming
dat alle hinderpalen van de vorige
conferentie thans geheel uit den weg
schijnen geruimd te zijn.
Frankrijk, Italië en Japan, als on
derteekenaars van de vlotcönferencie
van Washington in 1922, zijn op de
hoogte gesteld van den loop der be
sprekingen en het voorstel is gedaan
tot een nieuwe conferentie der vijf
mogendheden. In de uitnoodiging tot
de vlootconferentie van 1930 wordt de
hoop uitgedrukt dat men door gemeen
schappelijk overleg een programma
hoopt te kunnen opstellen, dat de taak
van de voorbereidende ontwapenings
commissie van dei) Volkenbond za
kunnen verlichten.
Vlaanderen en Congo.
Theoretisch staan onze beide lands
talen op den zelfden voet in Congo
Wetten en ordonnantiën moeten in het
Fransch en in het Vlaamsch bekenc
naakt worden. De rechtbanken
moeten zich bedienen van de taal van
den beschuldigde. Eenieder mag zich
in het Fransch of in het Vlaamsch tot
de administratie wenden. Onze taal is
zoowel als het Fransch, de officieele
taal van Congo.
Maar feitelijk is daar niets van.
Het is onbetwistbaar dat het
Fransch de bestuurstaal, is en dat het
Vlaamsch doodeenvoudig verloochent
wordt. De officieele wereld in Congo
doet alsof onze taal niet bestond en
schuwt ze als de pest.
De Vlaamsche volksgemeenschap
die zooveel offers brengt om den stof
felijken en vooral den zooveel meer
ondankharen zedelijken opgang van
de negers te bewerkstelligen, wordt
hierdoor schromelijk benadeeld en ge
krenkt.
Zoolang de wetgever van het moe
derland het Fransch de eenige he
stuurtaal van Congo laat, zal onze ko
lonie vreemd en zelfs vijandig staan
tegenover ons, want de taal van het
centraal gezag oefent een enormen
langzaam maar diep in werkenden in
vloed op het land uit.
Het edelmoedig Vlaanderen heeft
dit aan Congo niet verdiend.
De Vlamingen te Luik.
In dezen laatsten tijd werd er nog
al wat geschermd met de rechten van
de franschsprekenden in Vlaanderen
Dat deze die daarvoor ieveren dan ten
minste de eerlijkheid hadden ook te
spreken van de rechten onzer 300 dui
zend Vlamingen in Wallonië. Maar
PRINSES MARIE-JOSÉ
Toekomstige Koningin van Italië
PRINS UMBERTO
Kroonprins van Italië
Donderdag 24 October werd de ver
loving onzer Prinses Marie-José met
den Kroonprins van Italië, officieel be
kend gemaakt.
De Kroonprins met zijn gevolg is
Woensdag te Brussel aangekomen en
op liet kasteel te Laeken werd een
familieontbijt gehouden.
Donderdag na de officieele bekend
making, heeft de Kroonprins bloemen
nedergelegd op het graf van den On
bekenden Soldaat. Een galadiner ge
geven te Brussel, waarna ontvangst
der hooge geestelijke, burgerlijke en
militaire overheden.
Vrijdag op de Italiaansche ambas
sade ontbijt de Koninklijke Familie
aangeboden door den Kroonprins.
's Namiddags ontvangst op het
Stadhuis.
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
neen. Wijl de franschsprekenden in
Vlaanderen doorgaans begoederden
en geleerden zijn, onze Vlamingen in
Wallonië zijn maar werkers, meestal
dutsen.
Naar wie zou, redelijk gesproken,
de meeste hulp en bescherming moe
ten gaan
Onze Vlamingen vinden in Wallonië
niet de minste zorg. Dit bewijst eens
te meer een onderzoek te Luik gedaan.
Daar zijn 16 duizend personen die
de twee talen spreken en 4 duizend
alleen het Vlaamsch.
Welnu, van de 3 vrederechters in
Luik is er geen enkel het Vlaamsch
machtig. Noch op het stadhuis, noch
in de staties is geen enkele aanduiding
in het Vlaamsch te vinden.
Noch in de officieele scholen noch in
het vrij katholiek onderwijs is er niet
eene klas voor de Vlamingen te vin
den.
De Vlamingen worden misprezen en
veracht. Zij zijn beschaamd en vree
zen uitgelachen te worden of hunne
klienteel te verliezen als zij zich
Vlaamsch toonen.
Wat nog erger is, het blijkt dat de
Waalsche geestelijkheid in het alge
meen de Vlamingen te weinig genegen
is. Buiten de kerk der Redemptoristen
is er maar ééne kerk waar er 's Zon
dags eene korte Vlaamsche onder
richting gegeven wordt. Nooit hebben
de Vlamingen van Luik kunnen ver
krijgen dat de gewone aankondigin
gen van feesten of Quatertemperda
gen in de twee talen zouden gegeven
worden. Is er eene missie in de paro
chiën, nooit een Vlaamsch sermoen
voor de duizenden Vlaamsche paro
chianen van Luik.