Zedenbastaardij De Gesiigmaiiseeme uan Ksmersreuih MELOTTE Politiek Overzicht Be RegeeriRDScrisis is opgelost ZONDAG 8 DECEMBER 1929. WEEKBLAD s 36 CENTIEMEN. 26" JAAR. Nr 49. Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken. I Telefoon Nr 9. Uitgever SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570. L flRBaBSBBEBBBHBBRBBSaBSBBBBRBBI Ontroomers &1ELOTYE, N. V. 9 RESVSICOURT De Poperinghenaar De boeiendste Detectivenroman door William Holt HET SCHOT OP HET SPOOK. IBBBBBHlsXB»»aSBSBBB8EB»flBStSBBB Vraagt een abonnement op «DE POPERINGHENAAR» BALATUM Ab0BBemeritsprijs per Jaar: jn StaJ- i jn 't LaHd: 18 fr. (per post) Frankrijk: 35 fr. Congo: 35 fr.A Andere tanden: 40 fr.' TARIEF Kleine Berichten: 1 fr. per reek minimumprijs per inlassching4 fr. IHFEBHIBBBttAR Posta'oonnenten in Belgie die van woonst veranderen, moeten dit aangeven in 't post- bureel dat hun bedient, en niet aan ona. Wie inlichtingen begeert over aankondi gingen, wordt verzocht een postzegel voor antwoord bij zijn schrijven te voegen. g Alle annoncen zijn vooraf te betalen jen moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF t Notarieels Verkoopingenj 90 cent. per gewone regel. Annoncen: j Prijzen op aanvraag. Algemeen wordt er thans over de zeden- rerbastering geklaagd. Met het zedenverval, dat ons sedert den oorlog zoo erg teistert, wordt de verbastering van den gezonden fa miliegeest van dag tot dag erger. Terecht heeft men gezegd dat een zedelijk volk, waar de huiselijke haard onbevlekt blijft, nooit kan vergaan. Het kan onheilen heb ben, verdrukking lijden en zelfs tijdelijk onder vreemde heerschappij moeten bukken, en zal het niet. Hetgeen wij in dit op- it met Polen hebben zien gebeuren, geeft de proef op de som. De machtigste volkeren integendeel, waar de familie uiteenvalt, gaan onvermijdelijk te niet. Er komen verschillende oorzaken in aan merking waaraan het zedenbederf dient toe geschreven te worden. De oorlog is een ge past midden geweest om die in gisting en in werking te brengen. Echter zijn er onder die oorzaken, zoo rampzalig en zoo nood lottig, aeker geen als het verval en het ver lies van den godsdienstzin. Daarom is 't dat het Socialisme de grootste schuld draagt in het verval der openbare zedelijkheid. Ellen delingen en sluwe volksbedriegers zijn het, die onder het snoode voorwendsel van volks verheffing, ons arm volk zoo diep verlagen en maar immer voort veronedelen, ja ver beesten, om het blindelings voort te stuwen in den modderpoel. En als wij zeggen blin delings, dan doelen wij op ons schamele volk dat niet ziet noch beseft waar het naartoe ge stuwd wordt. Wij spreken dus niet van die volksopruiers die de lompe massa vooruit - duwen, want zij werken niet blindelings, immers zij weten maar al te wel wat zij doen en waar zij naartoe willen; zij doen satan's werk. Het Socialisme bederft de volkszeden door zijne snoode leering en door zijn sluw be drijf. Ziet toe hoe de verderfelijke sekte overal te werk gaat waar zij aanhangers vindt. Nergens wordt er een zoogezegd volks huis opgericht of er is een danskot bij waar het van lieverlede eene wemeling wordt van opgejaagde booze driften die botgevierd wor den in slemppartijen, in ruwe vloeken en venvenschingen. Kan het anders dan dat er bij die nieuwe vol gelingen na korten tijd geen sprankje gods dienstzin noch zedenleer overblijft. Beide: onzedigheid en ongelooviglieid werken op malkander in. Uit het verlies der zeden volgt het godsdienstverval en het verval van het geloof verergert nog het zedenverval. Wanneer nu aldus het christen geloof en de goede zeden ten tijde en ten ontijde be streden worden in meetingen of vaandel feesten, in bladen en vlugschriften en dage lijks door een bende propagandisten op de treinen, dan valt het niet te verwonderen dat het zedelijk peil der openbare zedelijkheid verlaagt; steeds meer en meer echtschei dingen, steeds min en min geboorten. Zoo gaat een land zedelijk en later stoffelijk ten onder! Eens werd Polen het slachtoffer van inwendige verdeeldheden, doch het be waarde zijn geloof en zijn eigen zeden. Daar aan had het zijne opstanding te danken. Edoch, welke onheilen staan ons hier niet te wachten indien men voortgaat met wulpsch genoegen te vinden in Duitschë théoriën en in Fransche zeden. Het is meer dan tijd dat allen die het met volk en land goed meenen, evenals de openbare besturen, krachtdadig daartegen opkomen. Er valt niet te dralen en klagen en jammeren kunnen niet meer volstaan. Da den zijn onmisbaar, en spijts alles moet er tegen het ontzenuwend bederf een dam op geworpen worden. Mochte 's Pauzens De kreet tot Katholieke Actie begrepen en ge volgd werden om nog te redden wat te red den is: de jeugd die anders mee verzwinden zal in den draaikolk van zedelijk verval en godsdienstlgen ondergang en met haar de toekomst van land en volk. PEDO De H. Tkeresia van 't Kind Jesus beschermt haar. Getuige van de Passie. Niet uit tc leggen bevoegdheden in de wetenschap. Geestesverrukking tijdens de H. Com munie. We lezen in La Revue Catholique des idéés et des faitsnog eene merkwaardige studie over Theresia Neumann, de gestig teatiseerde van Konnersreuth. Schrijver van het artikel, P. Morard, O. P. leeraar in Wijsbegeerte, deelt over de bege nadigde Gods, belangwekkende bijzonderhe den mede, welke we onze Lezers gaarne me- dedeelen. «Op 19 November 1925 deelde de H. The resia van het Kindje Jezus aan Theresia Neumann mede, dat ze genezen was van de blindedarmontsteking, waarvoor men heur dien avond nog, wilde opereeren. De H. The resia zegde haar, dat de heelkundige bewer king niet noodig zoude wezen, vermits zij genezen was. Opdat de wereld wete dat er eene hóogere tusschenkomst bestaat. Op 19 November van het volgende jaar was Theresia Neumann weer zeer ziek. De gebeden der stervenden werden gezegd. Weer hoorde ae de stem van de lieve heilige van lisieux, die haar meldde, dat ze genezen was. 1 Om aan de wereld te toonen, dat er eene hoogere tusschenkomst bestaat Tot den ouderdom van twintig jaar was Theresia een zeer gezond en sterkgebouwd meisje, zeer godvruchtig, zeer werkzaam en die niets vreemds vertoonde in heur karak ter, noch in haren omgang. Ouders en voor ouders, langs beide zijden, waren gezond en kloek. Dus kan er geen sprake wezen van overerving, wanneer er later zal gewag ge maakt worden van hare ziekte. Van 19 Maart 1918 af begon de gezondheid van Theresia achteruit te gaan en in den Herfst moest ze te bed blijven liggen. Van Maart 1919 af is ze geheel blind geweest, vier jaar lang. Ze leed onbeschrijflijke pij nen, en was gedeeltelijk lam. Op den rug en aan den linkervoet had ze nog etterende Wonden. In een woord, haar toestand was ellendig. Op 29 April 1923, dag der gelukzaligverkla ring vaa Theresia van Lisieux, wordt There sia plots genezen van hare blindheid, in Mei 1925 gamezen, na aanroeping van de heilige van lisieux, de wonden van haar voet. Eenige dagen later, op 17 Mei, dag der heiligverklaring' van Theresia van het Kindje Jezus, genezen de wonden van den rug zoo volledig, dat men hedendaags zelfs de won- deteekens niet meer ziet. Op 30 September van hetzelfde jaar, ver jaardag van den dood van Theresia van het Kindje Jezus, stond Theresia Neumann op en kon zich weer bewegen en gaan. Daarna kwamen nog de twee genezingen, waarover we reeds in 't begin spraken. Op den derden Vrijdag van den Vasten, in 1926, was Theresia Neumann weer ziek en moest te bed blijven. Toen kreeg ze het lijden en den doodstrijd van den Zaligmaker. Van dien dag af zag ze regelmatig, eiken Vrijdag, de Geeseling, de Kroning, de Kruisdraging. Van de eerste geestverwikkeling af werd eene wonde zichtbaar in de hartstreek. Die wonde bloedt eiken Vrijdag, tijdens de stonden dat zij het lijden van Jezus mede leeft. Op Goeden Vrijdag van hetzelfde jaar zag ze het lijden van Gethsemanie tot op Golgotha. Tegen c!en avond, wanneer ze te rug tot bewustzijn Kwam, droeg zc, in handen en voeten, de wondeteekens van Jezus-Chris- tus. Eenige weken later kreeg ze de wonde teekens van de kroning rond het hoofd. Tij dens de Vrijdagen van den Iaatsten Vasten, dus in 1929, bemerkte men eene breede bloe dende wonde op den schouder, waarop Jezus zijn kruis gedragen had. Op Goeden Vrijdag 1929 ontving ze de stigmaten der Geeseling. Eiken Vrijdag weent ze ook overvloedige tra nen. Men heeft beproeft die wonden langs ge neeskundigen weg te doen genezen. Dit was echter onmogelijk. De wonden dragen niet het minste spoor van ontsteking of ettering. Eiken Vrijdag leeft ze dus, met lichaam en ziel, het lijden mede van den Zaligmaker. Theresia hoort al de personen hun eigen taal spreken, welke ze niet verstaat. Heur lijden heeft altoos een doel, en de verdiensten worden toegewezen aan levenden en dooden. Gewoonlijk weet ze, na het lijden eerst, waarom God haar die smarten heeft overgezonden. Ze heeft niet enkel verrukkingen en visi oenen nopens het lijden, maar ook nopens de H. Moeder van den Zaligmaker, de Apos telen en andere heiligen. Op 29 Januari 1929 was ze tegenwoordig bij den dood van den H. Franciscus van Sales. We hebben reeds terloops gemeld, dat Theresia Neumann vast sedert Kerstmis 1922. Van dien datum af heeft ze, buiten de H. Communie, geen vast voedsel meer geno men. Ze nam enkel thee, koffie en water. Stilaan verminderde ook de hoeveelheid drank. Sedert Kerstmis 1926 neemt ze niets meer dan, na de Communie, eenige druppels wa ter, om heur het doorzwelgen van het stukje Hostie te vergemakkelijken. Sedert September 1927 slaapt Theresia Neumann haast niet meer. Toch blijft haar gewicht normaal. Ze is niet voortdurend te bed en slijt hare dagen niet in ledigheid. Ze komt en gaat in het ouderlijk huis, ze verzorgt de vogels en de bloemen. Ze werkt aan de versiering der ker ken, schrijft brieven, legt bezoeken af en brengt den nacht in gebed door. Door de diocesane overheid werden vier liefdezusters gelast Theresia Neumann dag en nacht te bewaken, veertien dagen lang. Ze hebben onder eed verklaard dat in het meisje geen bedrog was en geene leugen. Het vasten van het meisje, zonder gewichtsver mindering en met het steeds instandhouden van hare gezondheid, is niet uit te leggen op natuurlijke wijze. Eiken keer dat de gestigmatiseerde in geestverrukking gaat op het oogenblik dat zij de H. Communie ontvangt, ziet ze den Heiland haar tegemoet treden. De geheele Hostie, welke de priester op haar tong legt verdwijnt aanstonds, eer Theresia den mond gesloten heeft, en zonder dat ze het minste gebaar van inzwelgen heeft gedaan. Schrijver van het artikel gaat voort: Nu zullen menige Lezers zich afvragen: Wat denkt de H. Kerk erover? De bevoegde geestelijke overheid in deze zaak is, in eersten aanleg, de Bisschop van Ratisbonne (Regensburg) tot welks bisdom de parochie Konnersreuth behoort. Daar boven staat onze Heilige Vader de Paus. Geene andere geestelijke overheid heeft over deze feiten een beslissend oordeel uit te spre ken. In algemeenen regel komt de bevoegde geestelijke overheid er nooit tusschen, in ge vallen van dezen aard, om officieel het bo vennatuurlijk karakter der feiten uit te roepen. Wanneer de bevoegde overheid echter, na grondig onderzoek, zich onthoudt van alle afkeurende tusschenkomst, dan mogen we daaruit wel afleiden dat ze de zaken niet beschouwt als verdacht. Wanneer de buitengewone feiten, welke zich afspeelden te Konnersreuth, door het publiek al meer en meer werden gekend, scheen de toenmalige bisschop van Ratis bonne, Mgr von Henle sedertdien gestor ven zeer ontevreden. Later is hij op die gedachte teruggekomen en was hij over tuigd dat Theresia Neumann waarlijk eene begenadigde Gods was. De bisschop deed zich volledig inlichten door pastoor Naber. Hij wou de ouders van Theresia overhalen om hunne dochter een tijd in observatie te plaatsen in het hospitaal van Waldsassen. Theresia was aanstonds be reid, maar vader Neumann verzette er zich tegen met hand en tand. Toen werd het veertiendaagsche onder zoek thuis gedaan waarover we reeds gespro ken hebben. In October 1927 nam de geestelijke over heid het besluit de menigvuldige bezoeken aan Theresia af te schaffen. Het was niet gedaan om een blaam te werpen op het 1 meisje, maar om den vloed bezoekers te stui ten, en ook om gezondheidsredenen. De be zoeken vermoeiden uitermate Theresia Neu mann. In 1928 werd, naar een besluit van den Bisschop van Ratisbonne, de toelating gege ven om de gestigmatiseerde te bezoeken, aan de personen die een certificaat meebrachten van hun eigen pastoor, en daarna moest het nog onderteekend worden door den bisschop. In Juni 1928 ontvinj pastoor Nabes, door bemiddeling van de nunciatuur van Mun- chen, een eigenhandig geschreven zegen van den H. Vader voor hem en voor Theresia Neumann. Die zegen werd geschonken zon der dat de twee belanghebbenden er om ge vraagd hadden. Den dag zelf dat de H. Vader de woorden van den zegen had onderteekend, zei The resia tegen pastoor NaberOp dees oogen blik zelf geeft de H. Vader zijn zegen... aan u en aan mij. Dit goedgunstig teeken vanwege den H. Vader, was het onmiddellijk gevolg van het onderzoek gedaan te Konnersreuth, door E. P. Gemelli, rector van de Universiteit van Milanen. De omgeving van Theresia Neumann is er ten stelligste van verzekerd dat Gods genade in het meisje werkt. Ze zijn allen met ont roering getuigen van hare stigmaten, hare extasen, hare visioenen. Ze zien, hoe zieken door haar gebed de genezing bekomen. Dr Aïgner, van Munchen, een beroemd geneesheer, die veel artikelen heeft geschre ven en conferenties heeft gegeven tegen het mirakel van Lourdes, schreef volgende woor den over het vasten van Theresia Neumann. De beweringen van dezen vrijdenker maak ten indruk in de wereld der wetenschap. We staan hier voor iets eenigs, voor een li geneeskundig verschijnsel dat tothiertoe, in ii geen enkele kliniek werd waargenomen. Dit •I verschijnsel verdient de meest ernstige ii aandacht der specialisten. Hier is geen sprake van bedrog en kunstmatige hande- lingen. De gewone uitleg hysterie heeft ■I met dees geval niets te maken. i> De volledige vasten van Theresia Neu- I. mann, zonder vermindering van gewicht, is ii voor de hedendaagsche wetenschap een raadsel. Het onderzoek heeft, tothiertoe, ii geen 't minste bedrog kunnen aanwijzen. i> De wetenschap lijdt schipbreuk in de feiten ii van Konnersreuth. Over de H. Communie die Theresia soms in geestverrukking brengt, wordt door een ooggetuige, Dr Fritz Gerlich, een protestant, geschreven, dat hij met eigen oogen heeft gezien dat de Heilige Hostie van hare tong verdween, zonder ze te hebben doorgezwol gen. Een ander ooggetuige verhaalt: Die com munie, waardoor Theresia in geestverruk king komt, wordt niet alle dagen gedaan, Dikwijls ontvangt Theresia de H. Communie als naar gewoonte. De priester legt een klein deeltje der H. Hostie op hare tong en slechts met de grootste moeite komt zij er toe dit door te zwelgen. Dikwijls drukt het aangezicht van There sia de grootste vreugde uit wanneer de pries ter nadert met de H. Hostie. Ze steekt ver langend de armen uit en wil Jesus tegemoet. Dan ziet ze den priester niet, noch de Heilige Hostie, meer Jesus-Christus zelf. Dan krijgt ze eene lieele H. Hostie op de tong. Deze hostie verdwijnt zonder inzwelgen. Dan voelt Theresia in zich de aanv/ezigheid van Jesus Christus. Eerst 's anderdaags, een weinig tijds voor de volgende communie neemt de sacramenteele aanwezigheid van Jesus-Chris tus een einde. Dan komt een groot heimwee over haar en ze leeft met het vurig verlangen naar de volgende communie. Een hooggeplaatst priester, Z. E. H. Graf von Galen, secretaris der Unio Catholica verhaalt Zekeren dag bracht ik, om half zes 's morgens, de H. Communie aan Theresia. Blijde zuchtte ze: Zaligmaker... zoete Za ligmaker... ii Eensklaps zette ze zich recht en op haar gelaat kwam de uitdrukking eener groote blijdschap. Ik legde de H. Hos tie op hare tong en onmiddellijk verdween ze, zonder inzwelgen. Na tien minuten dank zegging riep Theresia uit: De moeder van Jezus is daar! Daarna zei ze nog, op smee kenden toonLaat me meegaan.Daarna liet ze zich terug vallen op haar oorkussen. Hij heeft nog menig keeren de H. Com munie aan Theresia gegeven en altoos in dezelfde voorwaarden. Hij heeft nog menige keeren de H. Com- vendig, opgeruimd, geestig, zonder maar het minste greintje kwezelarij. Dr Mayer, leeraar in psychologie aan de Universiteit van Salzburg, sprak voor dui zenden toehoóiders het woord mirakel uit, handelend over Konnersreuth. P. Marard sluit zijn artikel met volgende woordenWe mogen daarin de hand Gods erkennen, die aan de wereld wil toonen dat er een hoogere macht bestaat. 4BBBBBBBBBRBBBBBBBBSBBBBBBBBBM Koopt geen Orttroomer vooraleer gij den met verlaagden melkbak draaiende op eene spil die den DE POLITIEKE ZONDAG. Lees Zondag aanstaande in In Poperinghe-stad, te huis besteld 17 fr. In Belgie, met de post 18 fr. In Frankrijk, bedrag op te sturen 35 fr. Andere Landen, bedrag op te sturen 40 fr. Zondag was het in ons iand een belang rijke politieke dag. Het Algemeen Christelijk Werkersverbond hield zijn achtste Jaarcon gres en de Liberalen hielden hunne fameuze vergadering waar geheel het land reikhal zend naar uitzag. In beide bijeenkomsten was de Vlaamsche zaak nogeens de hoofdschotel. Het kon niet anders. Zoolang deze kwestie niet opgelost is, kap er van ernstig politiek werk in ons lanu geen spraak meer zijn. De Christene Werklieden staan er goed voor. Zij waren de eersten om klaar en dui delijk te zeggen hoe zij de Vlaamsche kwes tie wilden opgelost zien. Hunne formule van Vlaamsch in Vlaanderen en Fransch in Wa lenland, werd door geheel de katholieke par tij bijgetreden. Aan vurige reden, aan krach tige verklaringen heeft het op het Congres niet ontbroken. Eens te meer weten wij door het Congres dat het A.C.W. dank aan zijne standvastig heid en beginselvaste krachtpositie geheel de Vlaamsche rechterzijde vereenigt. De katholieke Vlamingen zullen geen duimbreed wijken en ook op ander- gebied niet de minste toegeving doen aan de Libe ralen om tot een vergelijk te komen. Gent moet Vlaamsch, van kop tot teen en de andere punten van het Vlaamsch program ma moeten één voor één, in dezen zittijd nog, opgelost worden. Wij hebben den plicht volle vertrouwen te hebben in onze Christene Vlaamsche Volksvertegenwoordigers. Het lot van Vlaan deren is in goede handen. Bij de Liberalen was her al tweedracht en dubbelzinnigheid wat de klokke sloeg. Zij gevoelen nu welke ellendige houding zij in de Hoogeschool-kwestie gehad hebben en nu spartelen zij als de duivel in een wijwater vat, om de blauwe Ministerfraks uit den poel te kunnen redden. Na een urenlange bespreking, die soms maar al te geweldig was, hebben de Libera len een* besluit genomen dat rekbaar is als een kouseband. Ze moeten wel gauw tevre den zijn om daarmede genoegen te kunnen nemen. Nu, de schijn is gered en dat is 't bijzonderste. De motie der Liberalen erkent den voor uitgang welke den vlaamschen geest ge maakt heeft. Noode genoeg leggen de Libe ralen zich neder bij een toestand die zij niet kunnen verhelpen. Zij keuren de houding der liberale Ministers goed en geven hun toelating om met den heer Jaspar weer een akkoord te maken. De potsierlijke houding der Liberalen is niets meer dan een slag in 't water^ Ze laten de zaak zooals zij was!... Aan de liberale Ministers wordt niet toe gelaten zich te verbinden tot de vervlaam- sching der bijzondere scholen en er werd hen opgedragen het Vlaamsche vraagstuk in eene commissie te brengen, ingeval over het vraagstuk geen akkoord tusschen rechts en links voor de vorming der regeering kan worden bereikt. Er liggen dus nog blauwe wolfijzers. De Vlamingen kunnen niet genoeg op hunne hoede zijn en alle mogelijke voorzorgen ne men om geene betreurenswaardige verras singen op te loopen. BEZOEK AAN Z. H. DEN PAUS. Voor het Vaticaan was het bezoek dat de Koning van Italië en Koningin Helena op 5 December laatst brachten aan Z. H. den Paus, zeker wel eene der grootste gebeur tenissen welke het in deze tijden beleefd heeft. Het bezoek en de ontvangst hebben met allen mogélijken luister plaats gehad. Op 7 Dec-.mber zou de Kroonprins Um- berto, in gezelschap van zijn beide onge huwde zusters Giovanna en Maria, aan den Paus een bezoek brengen. De Hertog en de Hertogin van Aosta zul len op 26 December en de Hertog van Genua, met zijne kinderen, den 28 December naar het Vaticaan gaan. Aldus zullen alle representatieve persona liteiten van het Huis van Savooie den Vader der Kristenheid zijn gaan groeten in zijn jubeljaar. GLTDO GEZELLE EN DE VLAAMSCHE GEMEENTEN. In 1930 zal men de 100 jarige geboorte vieren van Vlaanderens grooten dichter Guido Gezelle. De Brugsche Gemeenteraad heeft reeds 100 duizend frank uitgetrokken voor het op richten ven een standbeeld. Thans heeft het feestcomiteit opnieuw van Brugge 10 duizend frank gekregen voor de algemeene viering van den dichter en de uitgave zijner volle dige werken. Thans wordt een oproep tot steun gericht naar al de Vlaamsche gemeenten. Reeds veel gemeenten, uit alle hoeken van het Vlaam sche land, hebben dit verzoek ingewilligd en dragen alzoo bij om de verheerlijking van onzen grootsten dichter wezenlijk nationaal te maken. Mochten ditmaal alle Gemeenten van ge heel Vlaanderen hun plicht begrijpen. Al is er voor de feestelijkheden en vooral voor het uitgeven der werken veel geld noodig, toch wordt er niet altijd geen duizenden franken gevraagd. Met eenige honderden franken kunnen de Gemeenten reeds aantoonen dat zij hun plicht tegenover Vlaanderens dich ter verstaan. ZOO HAASTIG NIET... De Liberalen zijn van gedacht dat men in ons land veel te haastig is om die lastige taalzaken te regelen. Eene commissie, dat is het nieuwe slag woord deze week door de Liberalen uitge vonden, om den rollenden wagen toch maar aan het remmen te krijgen. Alles zou naar eene studiecommissie ge zonden worden, die alles grondig, zeer gron dig zou onderzoeken en verslag uitbrengen het jaar I, als de uilen zullen preeken. Vlaanderen wordt in kuituur-opzicht reeds goede 99 jaar verdrukt en voor de Liberalen is de tijd nog niet gekomen om daar ver andering aan te brengen. In het jaar 1857 werd zoo een soort commissie ingesteld en ze zit nog immer op hare voorstellen te broeden. Dit zou nog lang kunnen duren, want ze zit op keien in plaats van op eiers. Vlaanderen wil van geene commissies, geene begravingscommissies meer. Er moet den Vlaming voldoening gegeven worden, niet als een soort van toegevendheid l of uit noodzaak maar als een Recht. En er mag daar nogal meer haast bij komen dan de Liberalen wel vermoeden. Tijd genoeg komt immers altijd te laat. KAMER EN SENAAT. De eerstkomende zitting van Kamer en Senaat zal gehouden worden op Dinsdag 10 December. Dan zal Minister Jaspar zijn vernieuwd Ministerie voorstellen en de ver klaring doen die over veertien dagen moest plaats hebben. BLOEI VAN HET A. C. W. Men hoort soms menschen die met een soort minachting spreken over het Algemeen Christen Werkersverbond. Zeker, hebben die menschen ongelijk. Dat personen, die tot de Katholieke partij niet toebehooren, een zeker wantrouwen koesteren tegenover het A.C.W. en dit door minachting uitdrukken, dat kan nog be grepen worden. Maar dat er nog Katholieken zijn die aan de inrichting der Christene Werklieden de achting en den steun niet geven die zij verdient, dat is min wel. De weerde eener inrichting ligt niet in de getalsterkte zijner leden. Maar omdat de getalsterkte bij sommigen nog kracht heeft geven wij hier eenige cijfers, getrokken uit het verslag dat Zaterdag op het Congres van het A.C.W. door Z.E.H. Dr Colens afgelezen werd. Het Algemeen Christen Werkersverbond telt 199.527 leden. Dat is 17.250 meer dan vorig jaar. Er zijn 30 arrondissementsbonden die verspreid zijn zoowel in Waalsch als in Vlaamsch Belgie. Vooral Waalsch Belgie werd in den Iaatsten tijd sterk bewerkt en het levert goede uitslagen. Het Algemeen Christelijk Vakverbond telt 170 duizend leden, zijnde eene vermeerdering in één jaar van 5 duizend leden. De Landsbond der Christene mutualiteiten boekt 310.961 werkende leden, dit is eene ver meerdering van 20 duizend leden in het laatste jaar. De Vrouwengilden tellen 121.143 leden. Winst 7.000 leden. De Jeugdorganisatie in Walenland kon in hare 532 afdeelingen 30 duizend jongelingen vereenigen en de Kajotters van het Vlaam sche land tellen 14 duizend leden in 350 af deelingen. Deze, en nog veel meer cijfers uit het ver slag toonen aan dat het A.C.W. met zijne vertakkingen gezond is, groeit en bloeit. DE GOUDEN ROOS. Met de komende Lente zal Z. II. de Paus de Gouden Roosdie een rijke en betee- kenis volle gift is aarv da Kefninginnea voor behouden, plechtig toekennen aan de Ko ningin van Italië. In 1886 bood Z. H. Leo XIII haar aan Koningin Marie-Christine van Spanje; in 1886 aan de keizerlijke Prinses van Brazilië; in 1892 aan Koningin Amelia van Portugal; in 1893 aan de Koningin van Belgie. Z. H. Pius XI bood haar in 1923 aan Ko ningin Victoria van Spanje en 1925 aan Ko ningin Elisabeth van Belgie. De Gouden Rooszal door Zijne Heilig heid eerst gezegend worden en zal dan door den Nuncius, als buitengewoon legaat, aan de Koningin overhandigd worden. BEDROGEN Wat komt de Liberale partij toch deerlijk bedrogen uit het onverkwikkelijk avontuur tje, hetwelk zij deze week medegemaakt heeft. Wat was het toch triestig om zien, dat vijf liberale Ministers op de vlucht gaan, wanneer eene bedreiging opgaat uit eenige kleine kliekjes hunner partij! Wat is het beschamend voor de Liberale partij het bewijs te moeten leveren van alle gemis aan tucht, als het er op aan komt een eerste brokje recht te geven aan Vlaande ren. Hoe zal de Liberale partij de politieke fout, die zij tegenover geheel Vlaanderen begaan heeft, ooit kunnen goedmaken? Wat was het vernederend voor de Libe rale partij, die altijd schermt met hare Vaderlandsliefde en haar Ordegeest, door het optreden van enkele onmachtigen, het land ten prooi stellen aan den meesten war boel en de grootste wanorde die wij ooit zouden beleefd hebben. En dat het de Libe ralen zijn die de nationale feestviering van 1930 in gevaar brengen! 't Is om het niet te gelooven. Mogelijks hebben de Liberalen gemeend dat zij, door een crisis te verwekken, de eensgezindheid der Katholieken zouden ge broken hebben en meteen de Vlaamsche rechtsherstelling onmogelijk zouden gemaakt hebben. Dat ze zoo wreed bedrogen zijn en blijde moeten zijn dat de vijf liberale Minis ters wederom opgepikt en in de Minister zetels geplaatst worden, dat moet de Libe ralen maar hard op de maag liggen. Nu is de verantwoordelijkheid min of meer verschoven van de Regeering tot de Kamer. Maar als de Liberalen meenen dat ze daar door eene halve Hoogeschooloplossing in de handen der Vlamingen zullen kunnen stop pen, dan loopen ze gevaar een tweede maal deerlijk bedrogen te worden. Dat de vijf oud-nieuwe liberale Ministers alzoo niet weinig van hun gezag ingeboet hebben bij het gebeurde der laatste dagen, dat moet zeker niet gezegd worden. Vlaanderen ziet een beetje medelijdend spottend neer op die vijf Mijnheeren, die de toelating aan eenige franskiljonsche haan tjes moesten afbedelen, om de blauwe minis terfrak voort tegen hun narte te mogen snoeren. De liberale mannen van orde hebben door hunne domme manieren het parlementair regiem van ons land een fermen deuk ge geven. Als men nagaat dat er na zes maan den verlof en na een maand opening van het Parlement door Kamer en Senaat niets gedaan werd, en zulks door de schuld der Liberalen, dan kan men den verschuldigden eerbied niet meer hebben voor het werk onzer Wetgevers. Wat de Liberalen toch hebben kunnen bekomen is dat te Gent een 300 tal franskil jonsche studenten, meestal vreemdelingen, eene flinke rammeling opgeloopen hebben vanwege de Vlaamsche studenten, gesteund door werklieden en burgers. Ook te Leuven zijn Vlaamsche en Waalsche studenten aan den slag geweest. Als de Liberalen dat bedoeld hebben, daar in ten minste zijn ze niet bedrogen geweest. NA DRIE MAANDEN. Wie herinnert zich niet de ergerlijke ge beurtenissen die voorgevallen zijn einde Augustus te Knocke. Op 30 Augustus werd een klacht ingediend cn op 25 November, dus na drie maanden, werden voor de eerste maal de klagers on- derhoord. Wat werd er toch niet al gedaan om deze zaak in den doofpot te steken! Het dossier was een geheelen tijd spoorloos verdwenen. Nu is 't beestje weergevonden. Nu kan men nog een tijdje wachten om tot het oproepen van de getuigen over te gaan en zoo het Vlaamsche geduld ten volle uitputten. Wanneer zal het Gerecht dan maar op voldoende wijze ingrijpen? Al is er hier spraak van vreedzame, brave Vlamingen, toch mag er aan de kwade trouw en de moedwillige Vlaamscnhaterij niet toegegeven worden. Personen mogen niet ingezien wor den, er moet recht geschieden, noch min, noch meer. EINDE DER BELGISCHE BEZETTING. Zaterdag werd Rijnland ontruimd door de Belgische troepen. Het zevende Belgische infanterieregiment, het laatste dat in 't be zet Duitschland garnizoen hield, is na tien jaar in Belgie teruggekeerd. Zaterdag had de laatste wapenschouw plaats. Generaal Pouleurs, bevelhebber van het bezettingsleger, schouwde vóór zijn hoofdkwartier te Aken de gelederen. Terwijl de muziek van het 1" linieregiment de Brabangonne speelde, werd de Belgische vlag van het hoofdkwartier-gebouw wegge nomen. Met deze officieele plechtigheid eindigde de Belgische bezetting van Rijn land. Het is krachtens de beslissingen der 1" Haagsche Conferentie dat Aken en het belendende gebied, door de Belgische troe pen op 30 November gansch moest ontruimd worden. TERUG AAN DEN AFZENDER IN 'T VLAAMSCH A. U. B. Plakzegeltjes met bovenstaanden tekst zijn te verkrijgen op het Algemeen Vlaamsch Sekretariaat, Em. Jacqmainlaan, 109, Brus sel. Zij worden, op aanvraag, gratis verstrekt. Het staat de aanvragers echter vrij een pen ning te storten ten bate van het Vlaamsche Fonds (postrekening 8224, Toussaint, Brus sel). DE ACHTERUITSTELLING DER VLAMINGEN. Het is een bekend feit dat de Vlamingen, waar 't nog eenigszins kan geschieden zonder al te véél schandaal te verwekken en stof op te jagen, worden voorbijgestreefd door Wa len, zelfs in het Vlaamsch gedeelte van het land. Te Moll in het hart der Kempen be staan twéé weldadigheïdssclioien van den Staat, die tot nu toe bestuurd werden door een Waalsch direkteur en een Waalsch on- derdirekteur. Eenige dagen geleden nu wer den deze gestichten gesplitst omwille der bezuiniging voorzekeren een nieuwe bestuurder aangesteld. Nu zou 't zeker een Vlaming zijn. O lamme goedzakken toch Een Waal werd benoemd! Totaal: twee Waalsche direkteurs en een Waalsche onder - direkteur. En zeggen dat er nog Liberalen zijn die beweren dat de Walen verdrukt wor den! GUIDO. IBBBBRBBBBBBBBBRBBBBBBBBBBBBBl Groote keus van B LINOLEUM bij SANSEN-VANNESTE, 15, Gasthuisstraat, Poperinghe. Men belast zich met het plaatsen. IBS1 M. Jaspar en al de ontslagnemende Ministers blijven aan. Na dagen onderhandeling, kreeg M. Jas par voldoening en Woensdag werd de nieuwe regeering samengesteld juist gelijk ze vroe ger was. De nieuwe Regeering. M. JASPAR, eerste minister, minister zon der portefeuille. M. HOUTART, minister van financies. M. TSCHOFFEN, minister van kolonies. M. HEYMAN, minister van nijverheid, ar beid en sociale voorzorg. M. VAN CAENEGHEM, minister van open bare werken. M. BAELS, minister van landbouw en bin- nenlandsche zaken. M. DE BROQUEVILLE, minister van lands verdediging. M. HYMANS, minister van buitenlandsche zaken. M. JANSON, minister van justicie. M. LIPPENS, minister van post, telefoon, telegraaf. M. FORTHOMME, minister van vervoermid delen. M. VAUTHIER, minister van wetenschappen en kunsten. A De Standaarddie in deze dagen van strijd wel de gedachten van het Vlaamsche Volk vertegenwoordigt en verdedigt, zegt over de oplossing het volgende: Het Ministerie, negen dagen geleden heen gegaan om een kwestie van politiek prestige en verantwoordelijkheidsgevoel de eerste minister kon niet dulden dat een der beide fracties op advies van de partij zou wachten komt terug, na regelingen te hebben ge troffen waardoor de voorwaardelijke toe lating van den Landsraad der liberale partij in zekere mate vervuld wordt. Daar is geen afstand van Vlaamsche eischen geschied, wij weten het wel, maar daar is toch het jam merlijke feit, dat om dezen terugkeer moge lijk te maken, de heer Jaspar zijn program ma van Vlaamsch herstel beperking heeft moeten afleggen. In de politieke geschiede nis van het land werd een kwaad precedent gesteld. Wij zullen van onze zijde niet lang zeuren over den geschapen toestand, alleen nog aanstippen dat het den heer Jaspar on mogelijk gemaakt werd de verantwoordelijk heid van een oplossing van het Hoogeschool- vraagstuk door regeeringsinitiatief volledig op te nemen. De regeering neemt slechts een gedeelte lijke verantwoordelijkheid, aan het Parle ment wordt ook een gedeelte overgelaten. In den schoot der regeering luidt de opgave der

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1929 | | pagina 1