Kasbons 5
KASBONS 5
s
s
ZONDAG 9 MAART 1930.
WEEKBLAD 35 CENTIEMEN
27° JAAR. Nr 10.
e telefoon Nr
Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Uitgever t SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570.
06É8RK1 dat S3 Stof Zijl...
Sint Jozef
A
i
i
1
1
ONTROOMER.
MELOTTE
ver- m
laagden
melkbak i
draaien
de op
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remicourt
i BB8 map—m - m - *2-'
EEN NIEUWE KRUISTOCHT
aLLE BUREELMEUBELEN
Een treffend protest van
Z. Em. Kardinaal Van Roey
GEMEENTEKREDIET
Handelsbank
Politiek Oi/erzicht
Abonnementsprijs
per Jaar:
In Stad: 11 fi
In 't Land: 18 f:
(per post)
Frankrijk: 35 fi
Congo35 f r.|
Andere landen: 40 fr.
TARIEF
Kleine Berichten;
1 fr. per reek
minimumprijs per
inlassching4 fr.
Postabonnenten in Belgie die van woonst i Notarieei-
veranderen, moeten dit aangeven in 't post- S
bureel dat hun bedient, en niet aan om. j
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een po»tzegel voor
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
Alle annoncen zij»
vooraf te betalen
en moeten tegen den
Donderdag noes
ingezonden worden
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
TARIEF t
Notarieel*
Verkoopingeaï
S3 cent.
per gewone regel.
Annoncen:
Prijzen op aanvraag
Deze week zijn we weer den vastentijd in,
die voorzeker de tijd is met de meeste litur
gische verscheidenheid en de meest diep
zinnige beteekenis van het kerkelijk jaar.
In de eerste eeuw van het christendom,
was dit de tijd van voorbereiding tot het
Doopsel van Catechumenen, en ook de pe
riode van openbare en strenge boetedoening
voor de groote zondaars.
Heden ten dage, is het gebleven de tijd
van boetdoening en versterving om onze zon
den uit te wisschen, jawel, maar vóór alles,
om den zin van het aardsche leven te leeren
vatten, dat ten slotte de oplossing,zelf is van
het wereldraadsel.
Elke mensch van natuur uit, streeft naar
geluk. Het geluk is het doel van ons bestaan,
is dus de reden van het Leven. Elke mensch
wil zijn geluk bezitten, en waar hij denkt
dat deze schat gelegen is, daar is ook zijn
hart. Zoo staat het te lezen in het Evangelie
van de H. Mis van Aschwoensdag. De groote
vraag echter is, wat dan eigenlijk wel ge
luk is.
Is het geluk nu gelegen in de aardsche
liefde? Wat zal dan die liefde stempelen
tot een blijvende bond?
Is het gelegen in het geld? IJdele waan
te denken, dat men zich door fortuin al zijn
strevingen kan voldoen, of de wereld te be-
heerschen
Is het dan te vinden in roem en eer?
Roem en eer veranderen met de mode..
IJdelheid der ijdelheden, want er komt een
oogenblik dat we allen sterven moeten, en
waar blijft dan onze liefde, ons geld, onze
eer?
Wat van al deze dingen maakt ons ge
lukkig ook na de dood?!...
Dit leert ons het katholiek geloof, dat ons
leven zijn doel en zin heeft in het Hierna
maals, niet in zich zeiven. Dat we niet leven
voor het maken van een carrière, het ver
zamelen van een fortuin, of het uitleven van
lage driften; ze leert ons dat, juist op het
toppunt onzer carrière, we oud worden en
pensioen moeten vragen, juist op het maxi
mum van onze fortuin we alleen staan in de
wereld met enkele begeerige erfgenamen rond
ons; juist na het uitleven van ons laagste ik,
gaan walgen van ons zelf.
Dit leert ons de H. Kerk; dit leert ons zelfs
het gezond verstand. Maar wie dit alles weet,
handelt daarom nog niet volgens deze wijs
heid. Wie alle theorien kent over de H. Drie
vuldigheid, wie zelfs gansch de theologie zou
kennen, is daarom nog niet een groote heilige.
Dat weet Onze Moeder de H. Kerk.
Niet in de wetenschap ligt de heiligheid,
wel in het versterven van onzen wil en onze
neigingen. Dat leerde ons Jezus, als Hij van
afgrijzen vervuld voor het lijden, dat Hem
te wachten stond, zijn walg en tegenzin over
won en zei; Vader, uw wil geschiede en
zich zelf als offer bood voor onze zonden.
Ook wij, niettegenstaande onze kennis van
den Katechismus en ons geloof in een hier
namaals, worden, in den sleur van het dage-
lijksch gedoe, bedwelmd door de illusie van
het aardsch genot, het geld en de roem.
Daarom moeten we dien schijn wegrukken,
om van zelf te staan voor het wezen zelf van
óns bestaan.
Wij moeten dus in het versterven van
onzen wil en onze zinnelijke neigingen; in
het kastijden van ons lichaam, in het verlan
gen naar het lijden, den wil trachten te doen
van God. 't Is juist in die ontkenning van al
het aanlokkelijke van het aardsche, dat we
de bevestiging zullen zien van de heerlijkheid
en de wenschelijklieid van het Hemelsch
Geluk.
We moeten, in Navolging van Christus, ons
zeiven ten offer brengen om onze verslaafsch-
heid uit te boeten aan de aardsche be
goocheling.
Het lijden en de versterving voor God
bestaat niet alleen in het derven van spijzen,
verre van daar!
Onthouden we in dien zin, de woorden van
den profeet Isaias (58, 1-9)Is dit niet
veeleer (dan spijsonthouding een vasten dat
ik verkies: Maak los de kwellingen der god
deloosheid, ontbind de drukkende banden,
laat degenen die verbrijzeld zijn, vrij en
verbreek eiken last. Breek den hongerige uw
brood en breng behoeftigen en zwervelingen
in uw huis... Alsdan zal uw verlossing door
breken als de morgen, en mv genezing zal
spoedig ontspruiten, en voor uw aangezicht
zal uitgaan uwe gerechtigheid, en de Heer
lijkheid des Heeren zal U verzamelen. Als
dan zult gij roepen, en de Heer zal u ver-
hooren; gij zult schreien, en Hij zal zeggen:
Zie, hier ben Ik. Want Ik ben barmhartig,
Ik de Heer, uw God.
Belgische Fabriek
Chicorei WYPE LIER-TAFFIN
Naanil. Vennootschap, YPER.
't Was de vooravond van Maart.
Sint Jozef zei tegen Onzen Lieven Heer:
hij zou eens gaan kijken of er voor hem nog
geen correspondentie was aangekomen. Mis
schien was er ook wel een beetje nieuwsgie
righeid meê gemoeid. Immers, alle jaren pa
leerden ze voor Hem, en daar hadden ze in
den hemel een handje van weg. Sedert dagen
had Hij van daarboven bemerkt dat er veel
vertier was beneden in de straten, en de
engelen zien sleuren met slingerplanten en
bloemen, en de commando's hooren klinken
en de hamerslagen der heiligen, die aan de
bogen en de poorten timmerden.
Maar indien ze Hem erkenden dan was
't spel verbrod en 't plezier vergald. En daar
om zou hij best «incognito reizen. En Hij
ging naar de kleerkamer om een anderen
baard en mantel. En toen Hij weerkwam
moest Ons Lieve Vrouwke eventjes lachen,
en vondneen, ze zouden Hem niet erkennen.
En Sint Jozef boog voor Onzen Lieven
Heer, groette Ons Lieve Vrouwke, en ging.
Toch een goed hart! zeide Ons Lieve
Vrouwke.
Net als Gij, Moeder, antwoordde Onze
Lieve Heer. Wilden de menschen dat maar
begrijpen, dan werden er hier nog veel meer
binnengesmokkeld.
Al de huizen van de Patriarchen waren
bevlagd. Tusschen de ramen flapperden geel
zwarte wimpels, en onderaan boogden rozen-
en klimopkransen. Abraham sat in zijn bal-
con, overkeek het werk en lachte gemoedelijk
in zijn witten baard. In de straat rezen
twaalf reuzenpoorten, bekleed met meidoorn
en mirtebloemen. tusschenin wiegelden gou
den schakels en festoenen, en in de kroonlijst
van eiken boog vlamde de gouden hulde:
Licht der Patriarchen!
Onder de poorten lagen de zonen van Jacob
een pijp te rooken.
Ge hebt er al meê gedaan, mannen, zei
Sint Jozef,
Ja, zei Ruben, de engelen hebben een
handje toegestoken.
Schoon!
'k Geloof u, zei Juda, 't is naar een
plan van David, het kon niet schoon genoeg
voor zijn afstammeling.
Sint Jozef knikte, en ging voort. Hij liet
de laan der Profeten links liggen. Ze waren
er volop aan. het werk, en Elizeus, die te
zweeten stond als een paard, wenkte van
verrehelpen
De boulevard van de Maagden was één
witte weelde, als madelieven en leeljen: de
weg, de haag, de bogen. Onder een prieël
repeteerden ze een lied. Sint Jozef had nau
welijks de eerste bloemen betreden, of Sint
Agnes kwam aangedreven, en vroeg hem
heel vriendelijk het siersel niet te schenden:
't is voor Sint Jozef, onzen beschermer!
Sint Jozef grenigde, en vloog verder over
de lei der martelaren, die met roode en witte
rozen zijn litanie over den vloed slingerden.
Hij daalde op den singel der Belijders, die
uitgeeft op de poort.
Hier hadden ze 't nog druk. Uit de mirte-
bosschen kwamen ze met heele karrevrach-
ten groen gereden, honderden zaten guirlan
des te vlechten, en schrijlings op de kroon
lijst der triombogen gelegen, spijkerden de
jongsten bailonnekens vast.
Ge doet er wat voor! vond Sint Jozef.
'k Geloof u geren, riep een dokter, als
er buiten Onzen Lieven Heer en Ons Lieve
Vrouwke één moet bestoken worden, dan is
het Sint Jozef.
Dat moogt ge wel 'zeggen, Sjarel, lachte
zijn gebuur. Zonder zijn ladder waren we
niet over den muur geraakt.
Hij is Patroon van den goeden dood!
zei de andere.
Heer eens mannen, riep over zijn schou
der een boerke die 'nen keper opstak, hij is
patroon van vele zaken. Kwestie van Hem
in eere te houden.
Ook hier, zei Sjarel, trok Hij er met
zijn Familie van onder, dan stonden we te
geeloogen.
Wel, wel, wel, waar heb ik al die glorie
verdiend, peinsde Sint Jozef, en ging voort.
Een weinig verder zat er een te timmeren
aan een bord.
Waartoe dient dat, vroeg Sint Jozef.
Seffens komt Sint Lucas en schildert er
op: Toonbeeld der werklieden! en dan ste
ken we het schild in den boog, zei de man,
en klopte voort. Hij sloeg op zijn vinger, ai!
en stak hem in den mond.
Zeg, vriend, dat ge liever een handje
hielpt
Dat zou 'k nog wel kunnen, maar ik
moet verder.
En Sint Jozef verdween in de poort.
De werkman keek hem achterna, smeet
zijn hamer weg, en riep: Mannen, voor hoe
veel gewed dat het Sint Jozef zelf was. Maar
zien dat we Hem morgen verrassen!
Sint Pieter zat gebogen over zijn perka
menten registers, toen er aan zijn deur werd
geklopt.
Binnen! Hij schoof zijn bril over 't ge
rimpeld voorhoofd, en keerde zich om in zijn
leunstoel.
Ehwel, man?
SintJozef vraagt of er voor hem geen
brieven zijn aangekomen?
- Is 't er al op? Zijn maand is nog niet
begonnen.
De ander zweeg.
Hoor eens man, die Sint Jozef heeft
schier alle lading aan dek. Trieër ik brieven,
't is al Sint Jozef wat de klok slaat. Om niet
uit te houden: vier bestellingen per dag. Wat
zal 't deze maand worden!
Hij is ook Patroon der huisgezinnen, der
werklieden, der stervenden, der...
Goed en wel, maar hij speelt hier ma
joor, en laat sloepvolk binnen dat ik als
't mij ie doen stond over de schans gooide.
Hij is de troost der ellendigen!
Maar als compassie rechtvaardigheid
blijft verdringen, dan geef ik mijn sleutels
af.
Sint Pieter, had Onze Lieve Heer geen
medelijden met U?
Sint Pieter mommelde binnensmonds,
draaide zijn stoel, scharrelde in de corres
pondentie... daar! en wensch hem van mij
nentwege een blijvend succes. Een ouwe zee
rob moet al eens brommen.
En Sint Jozef steeg met zijn brieven in een
asem naar boven.
Hij scheurde den omslag van een vinger-
dikken brief, bekeek de handteekening en
lachte: van de Pycke's.
Zoo, en wat vragen ze? wilde Onze
Lieve Heer weten.
Pycke wenscht zijn volk steeds voorop
te mogen gaan over den goeden weg,, en bidt
om zijn dagelijksch brood.
Schoon! zeide Onze Lieve Heer.
Nelleke vraagt reine vreugd in huis en
in 't hart van allen.
Ons Lieve Vrouwke sloeg de handen ineen.
De kleine pagadders vragen dat ik den
Greef van half-vasten zou bewerken, en zor
gen voor een nieuw kostuum tegen Paschen.
Ze zullen braaf zijn, en trachten hun assche-
woensdagskruiske te behouden tot dien dag.
De heilige Familie schoot in een lach.
En Truike zou zendelinge willen worden,
en Seppe pastoor.
Onze Lieve Heer knikte.
En Frans vraagt een sterke ziel en...
en een deugdzaam meisje toe vrouw.
Die menschen vragen weinig of geen
tijdelijke dingen, peinsde Onze Lieve Heer.
Ze betrouwen op de Voorzienigheid,
zoon!
Vader, geef wat ze vragen, en doe er
maar een goeien greep van die zaken bij.
Ik zal er straks hun engelenbewaarders
meê gelasten, zei Sint Jozef. Hij plooide de
brieven en stak ze in zijn binnenzak op zijn
hart.
In Pycke's huis hadden ze 't Rozenhoedje
gebeden. Ze kropen op hun knieën voor de
Beelden die op de schapraai pruikten. Sep
mocht het gebed tot Sint Jozef opzeggen;
hij stond in zijn vaantje op een stoel, vlak
vóór het beeld. Als hij gedaan had, woef!
hij blies het kaarsken uit.
En zouden ze dat in den hemel allemaal
hooren? vroeg hij.
Ja 't, zei Teune, die den kleine onder
de oksels pakte en op den vloer zette,' in
den hemel hebben ze een radio waarin ze de
heele wereld hooren.
Maar als ge 't stillekens peinst, zoo
zonder iets te zeggen?
Dan nog, zei Nelieke. Ze zien er in uw
zieltje lijk wij door een vergrootglas in een
kommeke water. Toe, vraagschotels, nu naar
bed.
Wel, moeke, ik heb heel stillekens iets
gevraagd.
- Ik ook, peinsde Frans, die zijn pijp aan-
pafte ,en ais Sint Jozef dat geeft, dan komt
Hij bij ons ook onder eene vaas op de kast.
DE KEMPE.
iBBgaBSBssassBgaBBHasHggisasiaiiië
S H
Koopt niet den eerste den beste g
Indien gij uwe belangen lief g
hebt, verlangt den Ontrocmer.
met
eene
In de jaren 1000 en volgende vonden de
kasteelheeren er hun grootste genoegen in
elkander te bevechten en uit te plunderen.
Ja, daar zijn in onze tijden nog mensehen
die zich edel noemen en er fier op gaan de
afstammelingen te zijn van die baanstroopers
van vervlogene eeuwen.
Terwijl onze ridders en slotheeren elkan
der aan het bestrijden waren, nam in het
verre Oosten een volk in macht toe. Hoé
sterker de Turken werden, hoe meer ook zij
hun muzulmanschen haat tegen de christe
nen wisten bot te vieren. Zij vermoordden
de pelgrims die naar Palestina trokken, zij
vervolgden de Christenen van het Heilig
Land en vonden er hun behagen in de Hei
lige Plaatsen te onteeren.
Het middeleeuwsche Europa scheen het
gevaar niet te kennen, waarmede de Turken
het bedreigden.
Plots echter weerklonk eene stem die weer
galmde over de geheele beschaafde wereld.
Het was als een donderslag als Paus Urba-
nus II, te Clermont in 1095, in de vermaarde
Kerkvergadering, de edelen wees op hunne
plichten als christenen en op het gevaar dat
hunne haarden bedreigde.
Z. H. de Paus wist de harten te beroeren.
De kruistochten werden ingericht. De Tur
ken, in plaats van zelf Europa te kunnen
verwoesten werden in hun eigen land aan
gevallen. Hunne macht werd grootelijks ver
minderd en het was hun slechts mogelijk in
veel verdere eeuwen Europa binnen te vallen.
Wel zijn de Heilige Plaatsen nog niet in de
handen van Christene volkeren, toch werd
een einde gesteld aan de krenkende ont-
eeringen waarvan zij het voorwerp waren.
Nu wordt een nieuwe kruistocht gepredikt.
Onlangs deed onze Heilige Vader de Paus,
wederom de allereerste, een oproep om de
aandacht der -beschaafde wereld te trekken
op hetgeen nogmaals in het Oosten gebeurt.
Nu is het geen oproep tot het gebruik van
wapens en het is niet de Turken dié het
gevaar daarstellen. Ditmaal predikt Z. H.
Pius XI een kruistocht van gebeden en wijst
op het goddelooze, heiligschendende werk
dat in Rusland verricht wordt. De Paus
laat ook niet na te wijzen op het gevaar
voor het geloof, en ook voor de beschaving
en de rust van Europa die door de Russen
bedreigd worden. Als vertegenwoordiger van
den Oppersten Rechter, als hoogste zedelijke
macht der wereld, wijst Onze Heilige Vader
op hetgeen de Russen doen en op de moge
lijke gevolgen van hun duivelsch werk.
Het is ongelooflijk hoeveel weerklank de*
stem van den Paus gevonden heeft in de
gansche wereld. Niet alleen in Katholieke
middens, maar ook bij Protestanten heeft
men geluisterd naar de stem van Paus
Pius XI.
Uit alle landen gaan protesten op tegen
de gruweldaden der Russische machthebbers.
Overal worden alle invloeden in gang ge
stoken, opdat de Sovjetregeering van elke
godsdienstvervolging afzie en de vrije uit
oefening dfr geloofs- en gewetensvrijheid in
vollen omvang mogelijk make.
Als Katholieken, als trouwe onderdanen
van Z. H. Paus Pius XI, sluiten wij ons dicht
rond onzen Heiligen Vader. Daarom geven
wij gehoor aan Zijne stem en voegen wij ons
door ons diep en krachtig gebed, bij den
nieuwen Kruistocht waartoe de Paus alle
christenen komt op te roepen. Bidden wij
God dat Hij het verdwaalde Rusland moge
genadig zijn en dat het op den goeden weg
moge terugkeeren. Bidden wij ook dat de
ramp, die van uit het Oosten Europa bedreigt,
van ons moge afgekeerd worden.
Z. H. de Paus zal op 19 Maart in de Sint
Pieterskerk een mis lezen om de Heiligen te
bidden om redding uit den grooten nood.
Hij hoopt dat de Katholieken van geheel de
wereld Hem dien dag door hun gebed zullen
steunen.
Wanneer de Paus zelf, als groote Generaal,
voorop stapt in den Kruistocht van het Ge
bed, is het maar al te duidelijk dat wij Hem
moeten en zullen volgen.
■BBSBasaiBiiEEBBBasgBisiaiBaE
Bij ons te verkrijgen.
VERVROEGDE TERUGBETALING DER
O
O
van het
GEMEENTEKREDIET.
De dragers van Kasbons 5 van het Ge
meentekrediet, terugbetaalbaar met 1 Octob.
1930, zullen voordeel vinden, zich zonder uit
stel en zoo mogelijks in de loop der week van
4Maart op 11 Maart aanstaande aan te
bicden ter
NATIONALE BANK VAN BELGIE
St Jaeobstraat, Nr 1, te YPER,
-"-ri -
rzien van voormelde titels.
Aartsbisschon van Mechelen
Z. Em. de Kardinaal-Aatrsbisschop van
Mechelen komt volgenden brief te richten
aan de geestelijkheid en aan de geloovigen
van het Aartsbisdom:
Zeer Beminde Broeders,
Onze Heilige Vader de Paus heeft zoo even
een aangrijpend protest de wereld ingezonden
tegen de kerkvervolging die, hoe langer hoe
heviger, in het ongelukkige Rusland voort-
woedt.
Onder 't afschuwelijk bewind van het bol-
chevisme, gaat dit land zijn pijnlijken calva-
rieweg steeds verder op. Na den privaat
eigendom afgeschaft en het volk aan sombere
ellende en hongersnood prijsgegeven te heb
ben, na de familie door de opheffing van het
huwelijk en het loochenen van het ouderlijk
gêzag te hebben ontbonden, na de jeugd, door
een opleiding die als een uitdaging is voor
de menschelijke natuur, aan het bederf te
hebben overgeleverd, richt de Moskovitische
dwingelandij hare aanvallen tegen wat er het
heiligste is in de wereld en wat de mensch en
de samenleving het minst derven kunnen:
zij wil nu den godsdienst uitroeien, niet enkel
het katholiek geloof, niet enkel het christen
dom onder welken naam deze ook voorkome,
maar den godsdienst kortweg.
Sinds lang worden de bisschoppen, de
priesters en de geloovigen, zoo orthodoxe als
katholieke, vervolgd, verbannen, opgesloten,
gemarteld en gefolterd, om het leven ge
bracht, enkel en alleen om hun getrouwheid
aan hun geloof en aan hun godsdienstige
plichten. Thans werd er besloten een einde
te maken met allen godsdienst; aan God zelf
werd de oorlog verklaard. Meteen heeft de
üjwmslging haar geweldigste en tevens af
schuwelijkste punt bereikt.
Hier herinnert de Kardinaal aan het
plechtig protest van Z. H. Paus Pius XI,
dat v/ij over eenigen tijd in zijn geheel afge
kondigd hebben.
Gij zult het u, Zêer Beminde Broeders, tot
een vromen plicht rekenen aan dezen drin
genden oproep van Zijne Heiligheid den Paus
te beantwoorden. Het is niet mogelijk, ge
voelloos, getuige te zijn van dien verwoeden
oorlog tegen God, tegen Christus en de zie
len. Gij zult het gebed, het alvermogend wa
pen dat u voor handen ligt, aanwenden: gij
zult u grootmoedig aansluiten bij den kruis
tocht van smeekgebeden en boetedoeningen,
waartoe de Gemeenzame Vader der geloo
vigen ons aanzet.
Wij verzoeken er u om, in 't bijzonder het
aanstaande feest van den Heiligen Jozef,
Patroon van geheel de Kerk, in vereeniging
van gebed met Onzen Heiligen Vader den
Paus, mede te vieren. Wij koesteren de hoop
dat zeer veel geloovigen, dien dag, een vurige
communie zullen opdragen voor het heil van
de diepongelukkige Russische bevolking.
Tot het zelf inzicht, zullen de priesters,
in het Heilig Misoffer, gedurende den heelen
Vastentijd, salvis rubricis, het gebed Con
tra pesecutores et male agentesbidden.
Aanvaardt, Zeer Beminde Broeders, met
onzen herderlijken zegen, de betuiging onzer
genegenheid in J.-C.
J. E. Kard. VAN ROEY,
Aartsbisschop van Mechelen.
t.'
VOOR DE UITWISSELING DER
van het
vervallende met 1 Oktober 1930
Wendt U tot de
(voorheen Fondsenbank)
Ypcr, 9, Groote Markt.
Poperinghe, 5, Yperstraat.
Proven, bij Emiel Delava.
Wytschaete, Plaats, bij G. Alleman.
West-Nieuwkerke, Plaats, bij L. Lemaire.
Aiveringhem, Dorp, bij G. Vandenweghe.
en bij al onze plaatselijke agenten.
LEVE DE VLAAMSCHE
IIOOGESCHOOL VAN GENT.
Jarenlang werd er met spijt gezongen De
Vlaming heeft geen Hoogeschool, hij alleen
op aard Nu zullen er Jubelklanken opgaan,
nu zal de Beiaard spelen, want nu heeft de
Vlaming zijne' Hoogeschool.
De Kamer heeft Donderdag met eene over
weldigende meerderheid het beginsel ge
stemd van de vervlaamsching der Gentsche
Hoogeschool. De uitslag der bespreking en
stemming ter Kamer is een schitterende uit
slag, is een zegepraal voor de Vlaamsche
zaak.
De strijd was lang, de strijd was geweldig
en de zege is er des te grooter om.
Wij hebben redens om er ons rechtzinnig
over te verheugen.
Het is eene schoone zaak voor het Parle
ment. Nu dat in sommige landen het parle
ment een gezagcrisis doormaakt, mochten
wij met reden twijfelen of ons landsbestuur
wel de macht had, of de mogelijkheid wel
bestond recht te geven aan de Vlamingen.
Nu zien wij dat ons Parlement als in 1914,
als 'tijdens de muntcrisis, zich zeiven heeft
weten te beheerschen en in groote oogen-
blikken ook groote daden kan stellen.
Het is een schoone zaak voor Belgie, ons
land. Iedereen is er van overtuigd. Belgie is
ziek. Het lijdt aan een slepende ziekte en het
Vlaamsche onrecht is er niet de kleinste
oorzaak van. In Belgie en ook in de buurlan
den heeft "men eertijd getwijfeld óp het
voortbestaan van Belgie als land. Er moest
een daad komen die aantoonde dat die vrees
ongegrond was. Die daad werd nu gesteld.
Al is de ziekte daarmede op verre na niet
genezen, nu ten minste heeft men de hand
gelegd op het gepaste geneesmiddel. Dat Bel
gie voortga op dien weg. Dat de Vlamingen
volledig reeht krijgen en Belgie zal onder de
Vlamingen zijn beste, zijn trouwste zonen
vinden. Dan zal zijn toekomst verzekerd zijn.
Plet is ook een schoone zaak voor de Katho
liek;, Partij. Welk heerlijk beeid van eenheid
heeft de Katholieke Partij hier niet gegeven!
Zij telt niet een enkel afvallige. Alle Katho
lieken hebben ais één man gestemd voor
Gent Vlaamsch Dat kunnen de Liberalen
en de Socialisten niet zegegn.
Mocht de Katholieke Partij in dien zin
voortdoen, volledig alle onrecht hersteilen
en het zal geen jaren duren vooraleer de
Katholieke Vlamingen, die zich Nationalist
noemen, terug zullen komen om de Katho
lieke rangen te versterken. Dat is voor de
Katholieken van Belgie de eenige gelegen
heid en de eenige mogelijkheid om de macht
en de sterkte van vroeger terug te krijgen.
Het is zoo goed als zeker dat de Vlaamsche
Nationalisten zelf niets beters vragen. Het
stemmen der Vlaamsche Hoogeschool is een
bijzonder prachtige zaak voor Vlaanderen.
Ons geliefde Vlaanderen ziet zich heerlijk
gewroken. De Vlaamsche strijd was eene
schoone, ware en rechtveerdige zaak en zulke
zaak moet zegevieren.
Is het niet schoon een volk uit de kluisters
der moedwillige verdrukking te rukken om
het in al zijn historische grootheid te her
stellen? Is het niet waar dat een volk zich
in zijn eigen taal volledig moet kunnen ont
wikkelen? Is het niet rechtveerdig dat een
volk in zijn eigen gebied, met zijn eigen taal,
alle posten moet kunnen bekleeden?
De zaak was schoon en de strijders in de
Vlaamsche rangen waren de zaak waardig.
Zonder namen op te noemen mogen wij toch
hulde brengen aan al dezen welke Gent
Vlaamsch bewerkstelligd hebben.
Er drijven echter nog wolken aan den
Viaamschen hemel en onze vreugde is nog
ver van volledig te zijn. Hoe schoon de zaak
ook zij, de vervlaamsching van Gent is maar
een eerste stap naar rechtsherstel voor
Vlaanderen. Maar het was een moeilijke
stap en die moest gesteld worden.
Moge de bespreking over verder rechtsher
stel even voornaam en ernstig gebeuren als
tot nu toe het geval was. Moge welhaast
gansch het taalproblema in denzelfden geest
een algeheele oplossing krijgen.
Dan zouden geen noodklokken, maar vreug-
deklokken luiden en dan zou 1930 het groot-
sche nationale feest worden, waaraan Vla
mingen en Walen even geestdriftig zouden
deelnemen. Dit is de wensch van de overgroo-
te meerderheid van het Vlaamsche volk:
GUIDO GEZELLE EN
KANUNNIK LOOTEN.
Het jaar 1930, dat met het Eeuwfeest van
Guido Gezelle een zoo gewichtigen datum in
de geschiedenis der Vlaamsche beweging
vormt, zal ook door de Vlamingen van
Fransch-Vlaanderen met geestdrift worden
gevierd.
Deelnemende aan de hulde aan den Pries
ter-Dichter Gezelle door zijn broeders van
den overkant der grens gebracht, zullen zij
daarbij nog den Z, E. H. Kanunnik Looten
feestelijk gedenken, ook een Priester-Dichter
die thans nog in Fransch-Vlaanderen leeft.
In 1930 zal de Z. E. H. Kanunnik Looten
den 75n° verjaardag zijner geboorte vieren,
den 50'" van zijn Priesterwijding en den
30"" van zijn benoeming tot bestuurder van
die machtige wetenschappelijke vereeniging:
het Comité flamand de France
Als eere-voorzitter van het Vlaamsch
Verbond van Frankrijkheeft M. Looten
veel zedelijke en stoffelijke diensten bewezen
aan zijne landgenooten. Als Vlaamsche Let
terkundige heeft hij eene vermaardheid ver
worven die ver buiten de grenzen van het
land gaat. Zijn liefde voor de traditiën ma
ken hem tot een zuiver Vlaming.
Het is een gelukkig gedacht vanwege onze
stam- en taalbroeders uit Fransch-Vlaande-
ren van in ééne feestviering hulde te brengén
aan de twee Vlaamsche priesters-dichters,
onzen Guido Gezelle en hunnen Kanunnik
Looten.
DAAR GELIJK HIER.
Mechelen heeft, zooals wij hier, eene anti
katholieke meerderheid in den Gemeente
raad.
Zooals hier werd de aanvraag gedaan om
eene toelaag voor Heldenhulde Spijts de
goede faam van de Vlaamsche en Vlaamsch-
voelende Dijlestad werd die toelaag gewei
gerd.
Daar gelijk hier kwam er verzet bij de
bevolking. De vlaamschvoelende maatschap
pijen kwamen er ook in roering, met het ge
volg dat, daar gelijk hier, de geweigerde
toelaag door vrije giften tot het tiendubbele
van het gevraagde bedrag werd vermeerderd.
Er was 500 frank gevraagd en de Mechel-
naars hebben aan het Bedevaartkomiteit
meer dan 5000 frank overgemaakt.
Daar gelijk hier houdt de Vlaamsche be
volking zulke gebeurtenis in het geheugen
en daar gelijk hier moeten dezelfde oorzaken
ook dezelfde gevolgen hebben.
EEN PROCES TEGEN VOORUIT
De Congregatie der Zusters van Liefde te
Rousselaere, heeft een proces ingespannen
tegen Vooruitwegens laster bij gelegen
heid der uitdrijving van de Zusters te Moes-
kroen.
De eischen zijn:
1. - 100.000 fr. ten titel van schadevergoe
ding;
2. - In drie volgende nummers van Voor
uit het te vellen vonnis af te kondigen;
3. - Hetzelfde vonnis in tien dagbladen te
Brussel of uit de Provincie, ter keuze van de
verzoeksters en ten koste van Vooruitte
doen afdrukken ieder inlassching den kost
van duizend franken bedragend
DE BEGROOTING VAN ARBEID.
Als ge nu weet dat Minister Heyman te
antwoorden heeft gehad aan 52 redenaars
en evenveel diskoers, kunt ge niet zeggen dat
de begrooting van zijn Ministerie niet is be
sproken geweest. De Minister heeft in alle
geval schitterend zijn politiek verdedigd. De
socialisten zelf geven dat toe.
M. CHARLES,
BEHEERDER DER COLONIEN.
Tot nu toe was M. Tschoffen niet vervan
gen als Minister van Coloniën. Het Staats
blad van Zaterdag kondigde de benoeming
aan van M. Jaspar, als Minister van Colo
niën. Er komt echter eene nieuwigheid bij.
De heer Paul Charles wordt benoemd als
generaal-beheerder der Coloniën. Hij is om
zoo te zeggen ónder-minister, met dien ver
stande dat zijn ambt van bestendigen aard
blijft en niet verbonden is aan de wissel
valligheden van de Regeering. Wordt de Re
geering gewijzigd, dan blijft M. Charles zijn
ambt behouden.
Er is verder sprak dat M. Marck in de
Regeering zal komen na de eindstemming
over het Hoogeschoolvraagstuk. Dan zal men
wellicht een plaatske voor hem vinden.
Intusschen zijn de Katholieken voor al
dien tijd met één Minister min in de Regee
ring. De 28 Liberalen beschikken over 5 ze
tels en de 78 Katholieken alleen over 6. En
zeggen dat er van die 28 Liberalen er nog
verschillige zijn die geen vertrouwen stellen
in M. Jaspar en zijne Regeering.
DE FRANSCHE REGEERINGSCRISIS
OPGELOST.
Tardieu is Zondag klaar gekomen met
de samenstelling zijner nieuwe Regeering,
die vooral dit kenmerk draagt, dat zij niet
onderworpen is aan de radicalen en die ter
Kamer aanspraak maken kan op een meer
derheid van 30 tot 40 stemmen.
Een christen-democraat Champetier de
Ribes (Pensioenen) heeft ook zitting in het
Kabinet.
DE REEKS GAAT VOORT.
Te Moescroen zetten de Socialisten de Zus
ters uit de gods- en gasthuizen.
Te Wilseie-Putkapelle (bij Leuven) jagen
zij de Zusters uit de scholen.
Te Anderlecht verbreken zij hun contrakt
met de Katholieken gesloten, om toelagen te
schenken aan het vrij katholiek onderwijs.
Zoo komt iedere dag bevestigen dat de
Socialisten godsdiensthaters zijn en dat zij
huichelen met hun slagwoord godsdienst is
privaatzaak
NAAR EGYPTE.
Op Woensdag laatst zijn de Koning en de
Koningin naar Egypte vertrokken, om er een
tegenbezoek te brengen aan Koning Fouad,
die in 1927 aan Belgie een bezoek bracht.
Onze Vorsten zijn vergezeld door M. Hy-
mans, Minister van Buitenlandsche Zaken en
verschillige hoogwaardigheidsbekleeders.
Het Gemeentebestuur van Alexandrië heeft
het prachtig paleis Antoniadis in orde ge
bracht, waar onze Vorsten zullen verblijven.
De terugkeer zal rond het einde der maand
plaats hebben.
OUD-BELGIE
Oud-Belgie wordt bepaald een belang
rijke wijk in de wereldtentoonstelling van
Antwerpen.Zoo door haar juiste ligging en
haar schikking, 't Wordt een geheele wijk
op zichzelf, met kerk en belfort en visch-
markt en zelfs met water, waarin de sierlijke
huisjes zich netjes zullen in weerspiegelen,
t Wordt werkelijk een Belgische wijk, want
overheerscht nu eenmaal de Vlaamsche
bouwkunst, ook wordt de Waalsche schoon
heid niet vergeten. Met verbazende snelheid
wordt er te werk gegaan. De wijk groeit
zienderoogen. Wel is men nog volop aan het
optrekken, toch belooft alles dat men zeker
op tijd en stond klaar zal zijn.
De Christen Arbeiders zullen ook in de
Wereldtentoonstelling van Antwerpen hun
eigen thuis hebben: het Rerum-Novarum-
huis. Het paviljoen is uiterst wel gelegen,
nabij den hoofdingang van Oud-Belgie
rechtover het Engelsche paviljoen. Het zal
ingericht- als café en daar zal ook een koud
buffet voorhanden zijn.
DE ELLENDIGE VERTRAGING
ONZER TREINEN.
Niettegenstaande alle getroffen maatrege
len heeft de vertraging onzer treinen weer-
eens een hoogtepunt bereikt.
Zoo kwamen naar blijkt uit officieele
gegevens in de eerste helft der maand
Februari, van de 2.600 ingelegde reizigers
treinen, er dagelijks gemiddeld een 500-tal
te laat op hun bestemming toe.
Van de 2.300 goederentreinen liepen er
verder gemiddeld 850 met vertraging.
Voelt de Nationale Maatschappij zich dan
werkelijk onmachtig een regelmatig reizi
gers- en goederenverkeer te verzekeren?
MUNTSTUKKEN VAN 5, 10 EN 20 FRANK.
Naar men weet, zijn hervormingen op
muntgebied op til. Besloten is tot het slaan
van muntstukken van 5 en 10 fr. De bank
briefjes van 5 fr. zouden vervallen.
Naar verluidt is er ook spraak van het
uitgeven van muntstukken van 20 fr. met
den beeldenaar van Leopold I, Leopold II
en Albert.
E. II. WALGRAEVE IS OVERLEDEN.
Vlaanderen treurt om het heengaan van
een zijner edelste zonen, met heerlijke let
terkundige gaven begiftigd en een ware kun
stenaarsziel getooid: Priester Walgraeve is
niet meer.
E. H. Walgraeve gaf verscheidene dicht
bundels uit. Voor het tooneel schreef hij
De Blindgeborene en Vrede op Aarde
twee bijbelspelen. Hij was de schrijver van
Maria's leven een Maria-spel in den trant
der middeleeuwsche mysteriespelen, dat aan
de stad Halle reeas meermaals roem ge
schonken heeft.
Hij is vooral gekend als Gezelle-kenner en
de Gezelle-vereerder bij uitmuntendheid.
E. H. Alois Walgraeve was nu Voorzitter
van het Gezelle-Comiteit, dat den Meester
zou vieren bij zijn eeuwfeest. Meer dan wie
ook verdiende Hij op die plechtigheden te
genwoordig te zijn. De Heer heeft er anders
over geschikt, want de E. H. Walgraeve is
op 54 jarigen ouderdom gestorven te Brugge,
de oude stad van zijnen Gezelle. Het aan
denken aan E. H. Walgraeve, den Priester
dichter, zal in Vlaanderen met eere bewaard
worden.
DE VLAAMSCHE LEEUW IN FRANKRIJK.
Als de Vlaamsche Leeuw eens den inval
krijgt van een tochtje te doen door de stra
ten van Brussel, dan worden de politieagenten
van M. Max schichtig en de deuren van den
bak vliegen open om het vaandel en den
vaandeldrager in verzekerde bewaring te
brengen.
Komt de Vlaamsche Leeuw aan onze
Noordzeekust gewandeld, dan zien de patrio-