LFB
Liellijk, Flink, Betrouwbaar
n nesie Belgische Fabricatie
zijn alle toestellen
Gevoel en Versland
Politiek Overzicht
MELOTTE
De grootste gekken...
ZONDAG 11 MEI 1930.
WEEKBLAD x 35 CENTIEMEN
27' JAAR. N 19.
j Alle annoncea «dj»
vooraf te betalen
Jen moeten tegen den
Notarieel-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Telefoon Mr Uitgeven SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck N' 15.578.
UITVOER VAN PAARDEN
NAAR FRANKRIJK
issienieucns
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remicourt
4,000 VLIEGVELDEN
NEDERLANDSCH (VLAAMSCH)
DE ZESDE WERELDTAAL
EEN GEESEL VAN DEN TIJD
DE VREEMDE ARBEIDERS
IN PAS-DE-CALAIS
DE ONTVOLKING IN FRANKRIJK
Abonnementsprijs
per Jaar:
In Stad
Id 't Land: 18 fr.
(per post)
Frankrijk: 35 Ir.
Congo: 35 fr.jj
Andere landen: 40 fr,
TARIEF
Kleine Berichten:
1 fr. per reek
minimumprijs per
inlassching: 4 fr.
Donderdag aa«a
jj ingezonden worde»
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
Postabonnenten in Belgie die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hun bedient, en niet aan on*.
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel voor
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
TARIEF x
Notarieels
Verkoopkanen:
99 cent.
per gewone regel.
Annon een:
Prijzen op aanvra&s*.
We weten op voorhand niet waar we de
wijsheid gaan opdoen. Vaak worden ons
nuttige zaken en onverwachte raadgevingen
toegeroepen uit verborgen hoeken welke we
voorbijgingen zonder er ook maar éénmaal
aandacht op te slaan.
Zoo moesten we, over een tijdje, onder
vinden. dat het soms nuttig' is reklaamarti-
kelen te lezen.
Men kan levenswijsheid opdoen daar waar
men ze minst verwachtte. Zoo lazen we over
schoonheidsmiddelen. Eene dame verhaalt
dat ze een schatrijk man huwde, die zijn
hoofd en zijn) hart aan haar Vèrloörterwille
van haar wondermooie «teint». Ze had die
namelijk verkregen door die en die kunst
middelen, daar en daar te verkrijgen tegen
een prijsken van niemendal... Enfin, spot
goedkoop in vergelijking met de munt die
er... misschien, kan uitgeslagen worden.
Wie weet, schoone opgeschikte dochters,
waar uw goed gesternte en uwe schoon
heidsmiddeltjes u den Indische®! prins of
den Amerikaanschen milliardair doen ont
moeten.
Een ander reklaamartikel handelend over
een gelijkaardig onderwerp, beweert dat de
man, wanneer het op liefde en huwelijk aan
komt, alleen door zijn gevoel beheerscht
wordt en zijn verstand heelmaal op zak
steekt, wegmoffelt.
Deze filosoof-reklaamschrijver schijnt de
vrouwen slimheid en verstand toe te kennen
in de huwelijkskwestie. De man zegt hij
de man, maar die gaat er zonder hersenen
op los.'
Het komt er uit een reklaamartikel en
het doer ons lachen, maar het is toch de
moeite waard er even op stil te blijven.
Zcodus. laten we het onthouden, wij, vrou
wen, gaan slim en verstandig uit ter man-
nenverovering en de man denkt niet eens
na, hij trouwt zonder hersenen!
Maar. het zonderlingste is, dat deze fijne
vos van een reklaamschrijver niet alleen zoo
denkt. Deze meening schijnt ook de moeder
toegedaan, die ons schreef voor eenige da
gen:
Ik wenschte reeds lang dat mijn zoon
kennis kreeg met een geschikt meisje. Mijn
raad daaromtrent scheen hij niet noodig te
hebben. Hij antwoordde me steeds: Ik zal
daarin mijn plan zelf wel trekken! Ach,
hoe heeft hij het getrokken!
Hier kwam het me voor dat ik de moeder
hoorde weenen.
Ze gaat voort:
Het moet wel waar zijn, dat de liefde
blind maakt, want het meisje, dat hij uit
verkoren heeft, bezit geep enkele van de
hoedanigheden, welke, volgens hemzelf zijne
vrouw "zou moeten bézitten, en die hij zelf.
in tijden van koel verstand, scheen te
eischen.
Waar hij op eenvoud en huiselijkheid
gesteld is, toont zij vooral trek naar lawaai
en uithuizig' vermaak.
Hij hechtte steeds aan ernstige, schoone
lectuur. Zij vindt in een balzaal den hemel
op aarde en het vroolijkste, om niet te zeg
gen lichtzinnigste tooneel verkiest zij.
Wanneer ik hem vraag: Jongen toch,
waar zijn uw zinnen? dan haalt hij de
schouders even op, of kijkt me hoofdschud
dend aan en zwijgt. Het gebeurt wel eens
dat hij antwoordt: Ach moeder,, bekom
mer er u niet om, dat zal wel veranderen,
dat komt wel van zelf terecht!... Wat kan
ik daar nu op ontwoorden? Hij wil naar
geen goeden raad luisteren. Hij is ziende
blind en hoorende doof... en die ziekte is
ongeneesbaar, dat weet gij zoo goed als ik.
«Het zal wel veranderen!... Arme jongen,
met dit onzeker wisseltje op de toekomst
schijnt gij heelemaal gerust! Moge de Goede
God zijn verstand verlichten en dat de toe
komst hem genadig weze... dat is mijn vurig
ste wensch. Ik ben tot hiertoe zoo gelukkig
geweest. Dit is nu, na het afsterven van
mijn man. het eerste kruis, dat ik te dragen
krijg, maar het is een zeer zwaar kruis, want
het geluk van mijn kind hangt af van deze
keuze.
Is het dan toch waar dat mannen zich
al te vaak laten leiden door hun gevoel? We
lazen het nu driemaal in dezelfde week.
Hetzelfde wordt echter altoos over de
vrouwen gezeid. We zullen dan maar denken
dat alle menschen, én mannen, én vrouwen,
aan hetzelfde euvel mank gaan, en allen
zich veel laten leiden door hun gevoel.
Het is, inderdaad, te betreuren, wanneer,
in eene zoo belangrijke zaak als het huwe
lijk, onberedeneerd wordt te werk gegaan.
Een diepgaande verschil in levensopvat
ting, in geaardheid, in meeningen, zal later
onvermijdelijk botsingen teweeg brengen.
Er is echter eene moderne oplossing, die
aan deze moeilijkheid gegeven wordt, name
lijk: ieder zijn gang gaan! Maar dat is eene
oplossing, die niet kan overeen gebracht wor
den met onze christelijke princiepen.
Ieder zijn gang gaan is eene oplossing die
gelijk staat aan eene wanhoopsdaad en die
misschien Engelsch of Amerikaansch is, maar
zeker heelemaal on-Vlaamsch.
Samen een gezin opbouwen vergt een
drachtig werken en onverpoosd samen ar
beiden.
Gehuwden moeten samen, niettegenstaande
voorbijgaande misverstanden, één lijn trek
ken.
Daarom komen karakter en levensopvat
ting' eerst en vooral in aanmerking.
ELZA WOLF.
Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN
't Is de beste.
Het Staatsblad van 30 April kondigt het
volgende ministerieel besluit af: Om den uit
voer naar Frankrijk van Belgische trekpaar
den te vergemakkelijken, zullen deze paar
den, aan het verminderd toltarief. Belgie
mogen verlaten alleenlijk langs een der vol
gende tolkantoren: Athus (statie), Lamorteau
(statie). Florenville, Les Dions, Agimont (sta
tie), Petit-Doische, Momignies (statie), Leu-
gnies, Cul-des-Sarts, Erquelinnes (statie),
Quévy (statie), Quiévrain (dorp), Bonsecours,
Hertain, Moeskroen (statie), Klein-Auden-
aerde (Herseeuw), De Barakken (Meenen),
Wervtk, Abeele (statie), Kapelhoek (Beveren-
a/den Yser), Adinkerke (statie) en Adin-
kerke (dorp).
Dit besluit treedt van heden af in voege.
E. Z. Maria-Clementia der II. Eucharistie
Den 23 Mei aanstaande vertrekt naar den
Missiepost te Aketi in Uele (Belgisch Congo)
de Eerwaarde Zuster Maria-Clementia der
H. Eucharistie, in de wereld Jufvr. Octavie
Geerardijn.
De Eerwaarde Zuster Maria-Clementia
werd geboren te Noordschote, den 2 Novem
ber 1903 en trad in 't Klooster der Kanun
nikessen van het H. Graf te Turnhout den
9 Mei 1927. Ze studeerde te Leuven en te
Brussel en beschikt over het officieel diploma
van onderwijzeres en van verpleegster.
Met haar reizen af terzelfde bestemming
de Eerwaarde Zusters Maria-Basilia, Maria-
Longina en Maria-Alvera die tot hetzelfde
klooster behooren.
Een woordje over de kloosterorde van het
H. Graf en haar missiegebied.
De kanoniale orde van het H. Graf Onzes
Heeren Jesus-Christus werd gesticht in 1114
te Jerusalem na de eerste kruistocht en volg
de den regel van St Augustinus. Het eerste
klooster werd gebouwd aan den voet der
H. Grafkerk, waar de puinen nü nog van
zijne heerlijkheid getuigen. Reeds tien jaar
later werd de orde uit het H. Tand naar het
Westen, namelijk in de Rijnstreek, overge
bracht door vrome kruisvaders en pelgrims.
Het eerste klooster voor kanunnikessen werd
in onze streken gesticht in 1480 te St Odiliën-
berg (Hollandsch Limburg) van waaruit de
vrouwelijke tak der orde zich verspreidde,
eerst in het Limburgsche en Luiksche, later
in Duitschland, Frankrijk en Engeland.
Het klooster te Turnhout dagteekent van
1662 en wijdde zich van eerst af aan het
schoonste apostolaat: .het onderwijs en da,
opvoeding' der jeugd. De kostschool was er
een toevluchtsoord voor Nederiandsche jonge
meisjes die er heenkwamen om in het oude
katholiek geloof gegrond te worden. Evenzoo
waren in de 16" en 17" eeuw de kostscholen
derzelfde orde te St Truiden en Hasselt be
schermingsoorden voor de katholieke jeugd
uit het protestantsche Engeland en Duitsch
land. Thans nog treffen wij in het gesticht
van het H. Graf te Turnhout een kleine
kolonie aan van Deensche leerlingen. Dit ook
is missiewerk in den breeden zin van het
woord.
De Fransche Revolutie verjoeg de zusters
die evenwel het kloosterleven hernamen in
1826 en voort wrochten aan de verstandelijke
en zedelijke vorming der jonge meisjes. Hier
toe werden tal van lagere scholen gesticht,
onder andere in de Limburgsche mijnstreek.
De orde schonk ook hare medewerking aan
de heerlijke H. Land-Stichting te Nijme
gen (Holland) waar ze zich wijdt aan de
Gedurige Aanbidding van het Allerheiligste
voor de bekeering van andersdenkenden, en
aan de verzorging der bezoekers in het
Plegrimshuis: katholieken die er eenige da
gen in gebed en overweging overbrengen, en
ook andersdenkenden die er nader kennis
komen maken met onzen godsdienst en met
het kerkelijk leven.
In 1926 hebben de kanunnikessen van het
H. Graf hulp toegezegd aan de Paters Nor
bertijnen die sinds meer dan 30 jaren wer
ken aan de bekeering van West-Uele (Con
go). De zusters hebben er twee missieposten
gestichtAketi en Likati. Aketi telt twee
lagere scholen met ruim honderd leerlingen,
eene naaischool voor grootere meisjes en
vrouwen en een hospitaal. Likati heeft eene
lagere school met 90 leerlingen, eene naai
school voor grootere meisjes en vrouwen en
een dispensarium. Beide posten hebben nu
en dan vrouwen ten gaste die zich voorbe
reiden voor het H. Doopsel en het Huwelijk.
De zusters worden niet alleen gelast met de
ziekenverpleging waar ze de handen mede
vol hebben maar ook met huisbezoeken in
de dorpen. De bekeering der inboorlingen
wordt bemoeilijkt door de geheime sekten,
de bijgeloovigheid en de veelwijverij.
Mochten de eerwaarde zusters die, gelijk
eertijds de kruisvaarders, het roode kruis op
schouder en borst dragen, ook het zwarte
land veroveren voor het Christi kruis!
Mochten de kloosterlingen van het H.
Graf, die, gestorven voor de wereld, hun le
ven begroeven in Christus voor God, zoowel
het koude protestantsche Noorden als het
heete heidensche Zuiden doen verrijzen uit
het graf van ketterij en ongeloof tot het
eenigware, volle katholiek leven!
Alle giften voor de Missie worden met dank
aanveerd door E. H. Lowie in 't Collegie te
Poperinghe, en door E. H. R. Debevere,
St Janskruisstraat, 5, Poperinghe (Post-
checknummer 197972).
131
IEB5"
DE GEZELLE-VIERING.
Het moet ons, Vlamingen, deugd aan het
hart doen te zien en te vernemen hoe
grootsch, hoe algemeen de feesten geweest
zijn, die gehouden werden ter herdenking
der geboorte van den Vlaamschen Priester-
Dichter Guido-Gezelle.
Geen stad, geen gemeente van eenig be
lang van geheel Vlaanderen of er was een
of meer Gezelle-avonden. Uit alle mogelijke
hoeken werd het leven van Gezelle bezien
en beschreven. De dichten van Gezelle wer
den uitgepluisd en als op gulden schotels
werden ze het Vlaamsche volk opgedischt.
Nooit weerklonken meer Gezelle-liederen dan
op deze laatste dagen.
Niet alleen in Vlaanderen maar ook in
alle Nederlandsch-sprekende gewesten wer
den feestzittingen gehouden, Gezelle ter eere.
In Fransch-Vlaanderen, in Zuid-Afrika, op
het verre Oost-Indië en vooral en meest in
Noord-Nederland werd Gezelle gevierd als
schoonste telg van den Nederlandschen stam.
Bij middel van den Radio werden de feest
vieringen van Gezelle de wereld door ver
spreid.
De kroon werd op de feestvieringen gezet
te Brugge, alwaar het standbeeld van Guido
Gezelle onthuld werd, midden een toeloop
van duizenden en nog duizenden bewonde
raars en in tegenwoordigheid van onze Vor
sten Koning Albert en Koningin Elisabeth.
Het is niet mogelijk weder te geven wat
aile bladen en tijdschriften over Gezelle ge-,
geven hebben. Het is om ganschë boeken
ermede te vullen.
Als er ooit een Vlaming op koninklijke
wijze door zijn taalgenooten, door zijn stam
broeders, door zijn landgenooten gevierd ge
weest is dan is het wel Guido Gezelle, de
eenvoudige Vlaamsche Dichter, de nederige,
miskende heilige Priester.
Wanneer Hij schreef:
Men zegt dat 't Vlaamsch te niet zal gaan
't En zal! 't En zal! 't En zal
dan vermoedde Hij voorzeker niet dat zijn
eigen eeuwfeest zoo algemeen zou gevierd
worden en den tijd zou inluiden van een
algemeen heropleven van zijn geliefde, maar
zoozeer miskende Vlaamsche taal.
Mocht het aandenken van Guido Gezelle
immer levendig blijven bij onze Vlaamsche
bevolking.
DE AANHOUDING VAN GANDHI.
De grootste wereldgebeurtenis dezer laatste
dagen is zeker wel de aanhouding van den
Indischen leider Gandhi.
Gandhi wil Indië vrij. Hij is begonnen
met zijne zoutweek. Hij wilde daardoor den
indruk geven dat de Hindoesche bevolking
zich vrij wilde maken van het Engelsch
gezag. Na de zoutweek, die tegen de ver
wachting der Engelschen op eene zegepraal
voor Gandhi uitgeloopen is, is hij overge
gaan tot een nieuwe campagne. Nu ging het
tegen de europeesche stoffen, wijl hij de
vrouwen ten strijde dreef tegen den alcool.
Zoo wilde hij de bevolking van alle belang
rijke Indische middens in beweging brengen.
Engeland heeft Gandhi in de eerste pe
riode niet willen aanhouden. De Engelschen
meenden de werking van Gandhi belachelijk
te maken. Zij rekenden echter niet dat die
houding vatbaar was voor anderen uitleg,
namelijk de vrees en de onmacht van Enge
land. De bevolking heeft er dezen uitleg aan
gegeven. Engeland zit nu in het hopeloos
geval dat toezien in lijdzaamheid of ingrij
pen met geweld beide in het voordeel van
Gandhi waren.
Nu is Engeland overgegaan van de lijd
zame naar de geweldige methode.
Gandhi is nu aangehouden. Het- bevel
luidt: De regeering heeft redenen om zich
ongerust te maken over de handelingen van
Gandhi, die voor onbepaalden tijd zal wor
den gevangen gezet te Poona.
De groote vraag is nu, welke de gevolgen
zullen zijn der gevangenneming van Gandhi.
Dat kan niemand voorzien.
KAPOT
Oud-(Minister Huysmans hv.ft het ge
schreven en de socialistische bladen hebben
het gedrukt, de Christene Democratie is ka
pot! 't Moet dus waar zijn!
De Christene Mutualiteiten hebben verle
den jaar 26.390 werkende leden en 55.843 ge
zinsleden bijgewonnen. Bij de geneeskundigen
dienst zijn er 863.391 leden aangesloten. Voor
een bond die kapot is, kan dit nogal gaan.
Het Algemeen Christen Vakverbond telt
thans 181 duizend leden. In het laatste jaar
kwamen er 20 duizend nieuwe leden bij.
Toch niet heelemaal kapot, zooals ge ziet!
De Christene vakbeweging kwam verbrok
keld uit de oorlogsperiode. Dat is waar. V/at
is dan ook gaaf gebleven? Maar zij heeft
zich geestdriftig herpakt en bloeit thans
heerlijk.
Zondag hield de Jeunesse Ouvrière Chre-
tienne J.O.C.) te Brussel eene vergadering
der afgevaardigden van Wallonië. Zes dui
zend jongelingen vulden den Koninklijken
Circus en legden er getuigenis af van hun
geloof in Christus-Koning, van hun hoop en
betrouwen in de schitterende toekomst der
Christene Arbeidersbeweging in 't Walen
land.
In gansch Belgie telt de Christene Arbei
dersjeugd, J.O.C. en K.A.J., rond de 70 dui
zend 'leden. Van kapot zijn geen spraak,
want in de jeugd ligt de toekomst.
De Socialisten beweren dat de Christene
Democratie omgevallen is, gekrenkt zielto
gend ligt en neergedrukt voor het gouden
kalf, kortom kapot, geheel en gansch kapot!
Als de rooden plezier hebben dit te geloo-
ven, zij mogen het gerust doen.
Intusschen wordt er venijniger, harder en
geestdriftiger doorgewrocht om de Christene
Democratie in al hare uitingen springlevend
te houden en ze tot meerdere groei uit te
werken. Tot spijt van wie 't benijdt.
NAAR CARTHAGO
Voor de eerste maal sinds hun bestaan
wordt het Jaarlijksch Eucharistisch Congres
gehouden in Afrika. Z. H. de Paus zelf heeft
Carthago daartoe uitverkozen.
De Congresdagen zijn van Donderdag 8 tot
Zondag II Mei.
Ze zijn er naartoe de H. Hartebonders, de
pelgrims uit alle streken der wereld. Voor
ons land staat Z. Em. Kardinaal Van Roey
met den bestendige Voorzitter der Congres
sen Mgr Heylen, bisschop van Namen, aan
het hoofd der Belgische Congressisten.
Carthago, de vroegere vijandin van het
heidensche Rome, welke later door het chris
tene Rome voor Christus werd veroverd en
weldra niet moest onderdoen in godsvrucht
en geloof voor het Rome van de Pausen.
Carthago, de stad van groote heiligen als
de H. Augustinus, de H. Monica, de H. Lo-
dewijk.
Carthago, waar het bloed der martelaren
vergoten werd evenzeer als in het Romeinsch
Coliseum.
Carthago, waar de H. Eucharistie in de
III" Eeuw het centrum en de levende sa
menvatting was van al de christene gehei
men.
Carthago, vroeger begiftigd met prachtige
basilieken, nog schooner dan de Roomsche
basilieken.
Dat Carthago uit vervlogen eeuwen werd
in 698 door de zonen van Mahomed vernield.
Nu zal Carthago na 1400 jaren getuige zijn
van de machtige plechtigheden van een
Eucharistisch Congres.
PARLEMENTAIR WERK.
Om de Socialisten niet te misdoen, met op
1 Mei Kamerzitting te houden, heeft de Ka
mer beslist het Paaschverlof tot 6 Mei te
rekken. Moest nfbn de leerjongens vrij laten
zelf hun verlof te regelen, ze zouden het
niet beter doen.
Zoo komt het dat deze week de Senaat
alleen gezeteld heeft. Twee achterstallige
begrootingen werden afgewerkt en de be
sprekingen werden ingezet over een wets
voorstel betreffende den Handelseigendom.
Na twee dagen waren de Senaatheeren het
beu en de Senaat ging uiteen tot verdere
bijeenroeping'. Er is nochtans werk genoeg,
maar 't is gereed om besproken te worden.
De Kamerzittingen zijn herbegonnen met
6 Mei. Er zullen vier dagen per week zittin
gen gehouden worden, met dubbele zittingen
den Woensdag en den Donderdag.
Eene geheele reeks ondervragingen is op
handen. Deze over het geval van den soldaat
Joris De Leeuw komt vooraan. De fiskale
hervorming komt ook aan de beurt. De alge-
meene bespreking is gedaan maar de bespre
king' der artikelen zal nog wel menig diskoers
uitlokken.
't Blijft altijd een voorname bekommering
wat er gebeuren zal met de sociale wetsont
werpen. Gezinsvergoedingen en ouderdoms
pensioenen zouden ten minste moeten afge
werkt worden. Anders zal er veel ontstem
ming' zijn.
Koopt niet den eerste den beste
ONTROOMER.
Indien gij uwe belangen lief g
hebt, verlangt den Ontroomer.
met
ver- H
laagden n
melkbak
draaien- s
de op 5
eene
spil.
DAAR MOETEN WIJ KOMEN.
De weg welke de Vlaamsche beweging, de
beweging van Recht voor de Vlamingen in
Vlaanderen, afgelegd heeft, was lastig en
pijnlijk. Het doet echter deugd op dien moei
lijken weg eens te mogen uitrusten om te
kunnen nagaan waar men is, wat afgelegd
geweest is en wat er nog te doen valt.
Vlaanderen was Zondag aan een rustpunt,
aan een keerpunt in zijne geschiedenis.
Daar moesten wij komen, dat geheel Belgie
hulde bracht aan de zoozeer miskende
Vlaamsche taal, de taal van den zoetge-
vooisden Gezelle.
Daar moesten wij komen dat de Belgische
Koning, en ook de Belgische Koningin, hun
ne hulde brachten aan Vlaanderen en aan
de Vlaamsche kuituur.
Daar moesten wij komen dat de Vlaamsche
vlag, de klauwende leeuw op het gele veld.
vrij mocht wapperen boven de hoofden der
Belgische Vorsten, zooals de Leeuwenvlag het
Zondag van op den Halletoren te Brugge
deed.
Daar moesten wij komen dat onze Koning
eerbiedig rechtstaat en de tonen begroet van
den «Vlaamschen Leeuw» en van het Vlaam
sche strijdlied: De Leeuwen dansen».
Daar moesten wij komen dat onze Konin
gin de Gezelle-bloem aanveerdt welke haar,
als zinnebeeld van Vlaanderen, liefderijk
geschonken werd.
Daar moesten wij komen dat onze Vorsten
minachtend nederzien op de enkele frans-
kiljonsche ruziemakers, die hen in Vlaan
deren in het Fransch toeroepen, om alleen
den Vlaamschen groet der opgetogen mènigte
te beantwoorden.
Wat mogelijk geacht werd is werkelijkheid
geworden.
De Vlaamsche vrijheidsbrief werd Zondag
met het koninklijk wapen gezegeld.
Vlaanderen is de zege nabij.
DE WERELDTENTOONSTELLING
VAN LUIK.
Zaterdag, 3 Mei, werd de tentoonstelling
van Luik, midden allerhande plechtigheden
ingehuldigd.
De versnippering der tentoonstellingen,
deels te Antwerpen, deels te Luik wordt door
velen betreurd. Twee tentoonstellingen, zoo
ver van elkander gelegen, moeten noodza
kelijk elkander min of meer in den weg
staan. Dat de schikkingen zoo genomen wer
den is voorzeker om Vlamingen en Walen te
voldoen.
Wij weten wel dat de tentoonstelling van
Antwerpen, die veruit de grootste en be
langrijkste is, de voorkeur der Vlamingen
en ook van veel buitenlanders zal genieten.
Dat wil toch echter niet zeggen dat de ten
toonstelling van Luik zonder belang is en te
verwaarloozen. In het geheel niet. De 60 hect
aren die de Luiksche tentoonstelling beslaat
zijn ingedeeld in twee sektors die ten Noor
den en ten Zuiden der stad harmonisch
langs den Maasstroom gelegen zijn. Van op
de omliggende heuvelen 4gezien hebben zij
een machtig en schilderachtig schouwspel.
In de tien hectaren van den Zuidelijken
sektor zijn twee prachtige stadsparken be
grepen, benevens statige paleizen en pavil
joenen, landelijke afdeelingen, pachthoeven,
werkhuizen, alles volgens de laatste bevin
dingen der techniek opgevat en met alle
moderne middelen van versiering toegerust.
Het Boerendorpis uiterst interessant.
Hier is ook een afdeeling voor oud-waalsche
kunst ingericht en een bijzondere afdeeling
voor muziek. De Noordelijke sektor ligt langs
de beide Maasoevers, onderling verbonden
door de brug van Coronmeuse, de grootste
van Belgie.
Welweters beweren dat het is om die brug
te krijgen, en die natuurlijk zal blijven, dat
de Luikenaars zoo op een deel van de ten
toonstelling' 1930 aanspraak gemaakt heb
ben.
De machtig aandoende paleizen der we
tenschappen en der nijverheid zijn hier ge
flankeerd door het Paleis der Natiën en be
vinden zich op den rechteroever. Op den
linkeroever vindt men het Park der verschil
lende vermakelijkheden. Als meest in 't oog
vallende paleizen vernielden wij die van
Frankrijk, van Italië, van Egypte en van de
stad Luik zelf.
Alle gebouwen wedijveren in achitectuur-
lijnen en vormen een harmonisch geheel.
Hieruit valt op te maken dat er voor dezen
die de tentoonstelling van Antwerpen afge-
loopen hebben en nog niet «moegekeken zijn»
ook nog iets belangrijks te zien is in Luik.
EERVOLLE ONDERSCHEIDING.
De Hongaarsche Regeering heeft aan
Z. Em. Kardinaal Van Roey de Ster van het
Ilongaarsch Rood Kruis overhandigd en aan
zijn Secretaris Kan. Dessain het Kruis der
zelfde orde.
Deze onderscheidingen werden door de
Hongaarsche Regeering gegeven in naam
van het Hongaarsche Volk, als dankbare
hulde voor de groote diensten welke aan het
Liefdewerk der Hongaarsche kinderen wer
den bewezen.
Deze onderscheidingen werden wel per
soonlijk toegekend aan Kardinaal Van Roey
en Kan Dessain. Maar toch daardoor toont
het Hongaarsch Volk en dezes Regeering' ook
zijn dank aan al dezen die door hunne me
dewerking en het aanveerden van Hongaar
sche kinderen, hulp en troost verleend heb
ben .aan het Katholiek Hongarije tijdens de
beproeving die het heeft komen te onder
staan.
HET GEVAL JORIS DE LEEUW.
In de Kamer.
Dinsdag namiddag werd ter Kamer on
dervraagd door M. Vos over het geval Joris
De Leeuw.
Minister de Brocqueville zit met het geval
verlegen. Hij beloofde stellig dat vanaf
31 Mei de nieuw binnengeroepenen, onder
toepassing der nieuwe legerwet, in het
Vlaamsch zullen aangevoerd worden.
De Leeuw werd verdedigd door M. Vos,
De Backer, Huysmans. M. Vande Vyvere
zegde dat De Leeuw hem ook niet anti-
patiek was.
Voor den Krijgsraad.
De Leeuw werd veroordeeld tot de hoogste
straf die mogelijk was.
Het Openbaar Ministerie vroeg dat de
straf der eerste weigeringen zouden verval
len. De Krijgsraad weigert dit en dienten
gevolge word Joris De Leeuw veroordeeld:
Voor de eerste weigering tot 14 dagen ar
rest, voor de tweede weigering tot één maand
militaire gevangenisstraf, voor de derde wei
gering tot twee maand gevangenisstraf. Alles
te zamen dus 3 maand en half opsluiting.
Ten gevolge der beroering door dit geval
verwekt heeft de Minister van Landsverdedi
ging de invrijstelling van De Leeuw bevolen.
Tegen de veroordeeling werd beroep aaji-
geteekend.
GUIDO.
Is 't waar of is 't niet waar, dat meer dan
de helft van 't menschdom letterlijk verzot
is op records
Records in de hoogte en in de lengte.
Records in 't loopen, boksen, vliegen, rijden,
rollen, roeien, zwemmen. Record in 't eten en
't drinken, in menschlievende of liefdadige
werken?! Neen die menschen kennen geen
naastenliefde.
't Is al van sport en cinema waarover onze
jeugd nog spreken kan. Waar gaan we met
zulk volksken naartoe en waar draait de
nieuwe wereld heen?
Wat voordeel levert 't volk de cinema op?
En toch worden daarvoor wekelijks duizen
den en duizenden frank uitgegeven door men
schen, die steen en been klagen over de on
toereikendheid van hun werkloon.
De cinema, wonderlijke uitvinding, die en
kel zou moeten dienen tot ontwikkeling en
verheffing' van het volk, wordt veelal ge
bruikt om hebzucht, laagheid, onzedelijkheid
en echtbreuk op te hemelen en, bijgevolg
aan te prijzen.
Een Amerikaansch blad heeft een onder
zoek ingesteld over de zedelijkheid der cine
ma's en deelt het volgende mede:
Op 632 onderzochte films zijn er 117 die
tooneelen van echtbreuk voorstellen; 38 die
de echtscheiding ophemelen; 113 over aan
slagen op de eerbaarheid; 172 waar de figu
ranten ergelijk ontkleed zijn; 192 met sterk
uitgesproken wulpschheid.
En wat in Amerika afgerold is, wordt heel
gretig in Europa aanvaard.
Is de verwittiging: kinderen onder de 16
jaar niet toegelaten een afdoend behoed
middel?
Geenszins, want de keurders zijn zeer
breed en jongelieden boven de zestien jaar
zijn niet bestand tegen zoo'n besmetting.
Sport en cinema: 't is voor velen alles.
Ware veredeling', ware gemeenschapszin,
ware naastenliefde zijn voor de meesten
verloren. Al wat den mensch schoon en groot
maakt, wordt verwaarloosd.
Waar moet dat eindigen?
Wel, dat kan overal eindigen. En als die
uitzinnigheden nog toenemen dan moet dat
voor velen vroeg of laat tot zijn eind komen
in een gekkenhuis.
Hadden onze oudjes ongelijk als ze zegden:
De grootste gekken loopen los
Er bestaan thans zoowat 120,000 km. vlieg-
lijnen in de wereld, hetzij driemaal den om
trek der aarde, waarop geregelde vliegdien-
sten worden onderhouden. In 1917 vermeldde
de statistiek 641 vliegvelden in Europa. Dit
aantal is sedertdien gestegen, en voor 1930
voorzag men in de Vereeriïgde Staten 1464
vliegvelden. In andere werelddeelen en lan
den, zooals Japan, China, Engelsche bezit
tingen en Fransche koloniën, heeft de lucht
vaart eveneens eene belangrijke uitbreiding
genomen, zoodat men thans het aantal vlieg
velden reeds op 4000 mag schatten.
In Belgie telt men 16 vliegterreinen: 4
burgerlijke vlieghavens, te Brussel (Harren),
Antwerpen (Deurne), Luik (Ans), en Oost
ende. 3 openbare vliegvelden onder toezicht
van den Staat: Charleroi' (Gosselies), St
Hubert en Knocke (Het Zoute); 1 privaat
vliegveld te Hody en 8 militaire vliegvelden
te Luik Bierset-Awans), Tienen, Diest,
Kortrijk, Nijvel, I^everloo, Brasschaet en
Elsenborn, terwijl het vliegveld te Haren-
Evere gedeeltelijk voor burgerlijke en mili
taire vliegtuigen gebruikt wordt.
In Congo, waar nagenoeg 4000 km. lucht
lijnen, het zij meer dan het aantal km.
spoorlijnen bestaan, zijn er 12 vliegvelden
en 77 hulpterreinen.
IB&BBBEBBBBBSflEBBflBBBHBflBiaBBflB
Tot stichting van al degenen, die het over
alle daken kraaien, dat men met Neder -
landsch (Vlaamsch) nergens komten ook
ten behoeve van sommige goedgeloovigen,
die in naieve onbewustheid bereid zijn om
dezen onzin te slikken, geven wij volgend
staaltje, waaruit blijkt, dat het Nederlandsch
de zesde plaats bekleedt onder de wereld
talen.
Het Engelsch bekleedt onder de wereldta
len met 46.7 t.h. van 't wereldverkeer den
eersten rang.
Het Fransch bekleedt den tweeden rang
met 11.4 t.h. over een bevolking' van 100
millioen.
Het Duitsch komt in de derde plaats, het
Spaansch in de vierde (het wordt in gansch
Zuid-Amerika gesproken, Brazilië uitgezon
derd) het Russisch bekleedt de vijfde
plaats en het Nederlandsch de zesde, (Ne
derland, Nederlandsch-Indië. Vlaamsch-Bel-
gië, Zuid-Afrika) dan komen het Itali-
aansch op de 7" en het Portugeesch op de
achtste plaats.
In. de Vereenigde Staten heeft de Werkloos
heid op verschrikbare wijze toegenomen. Men
telt tegenwoordig meer dan 6 millioen men
schen die zonder werk zitten. De nood
onder hen is zoo groot dat de Regeering een
krediet van 50 millioen dollar of een milliard
750 millioen frank moeten openen heeft voor
den aankoop van voedings- en kleedingsstof-
fen. De toestand is erg. De Amerikaansche
werkliedenfederatie heeft 22 harer leden,
die tot staking gedwongen zijn. In de bouw
nijverheid heeft men 43 werkloozen.
De toestand, vol van droeve ekonomische
gevolgen, moet noodzakelijk zijn invloed
doen gevoelen in Europa.
IBBBBBBBBBBBBEBBBBBBBBBBBBBBBI
Groote keus beste kwaliteit
TAFEL TOILE-CIRÉE
in alle breedten,
Geele, Zwarte en Bruine
BEDDEVELLEN
Caoutchouc schorten
bij
SANSEN-VANNESTE. Pop.
RBBBBBBBBBBEBBBBBBBBBBBBBBBI
ER ZIJN 17.500 BELGEN
In het Fransch departement van Pas-de-
Calais verblijven 153.200 vreemde arbeiders,
getal dat de drie laatste jaren weinig werd
gewijzigd De vreemdelingen maken het 6°
deel uit der bevolking van het departement,
waar men er in 1921 slechts 37.000 telde.
De streek heeft echter eene groote uitbrei
ding genomen op nijverheidsgebied, zooda
nig dat men er zelfs in 1925 en 1926 niet
min dan 225.000 vreemdelingen telde. Na
den heropbouw der verwoeste gewesten,
verminderde dit cijfer met 75.000 eenheden.
Thans telt men er 113.000 Polen, 17.500 Bel
gen, 6.000 Italianen, 3.000 Serven, 2.000
Hongaren, 1.200 Portugeezen, enz.
BBBaBBBBBBflBHEBBBBBBBBBBBBBBBi
De bevolking van Frankrijk daalt op
schrikwekkende wijze. Het departement Cal
vados heeft 93,700 zielen minder dan in 1830.
Het is niet alleen op den buiten dat de be
volking vermindert doch ook in de kleine
steden en de groote dorpen: Falaise, met
zijne 8,920 inwoners in 1830, telt nog slechts
5,667 zielen; Bayeux komt van 9,376 tot 7,525.
Vire van 7,269 tot 5,871; Honfleur, van 9,360
tot 8,494; Conde-sur-Noireau, van 6,349 tot
4,937.
De bevolking is gestegen te Caen en in
eenige nijverheidsplaatsen, alsook te Lisieux
(3.437 inwoners) ten gevolge van de bede
vaarten, en te Deauville, die van 107 inwo
ners in 1830 geklommen is tot 4,208.