nieuuie Brandveiisters
ler Si JansHem
Vlaamsche Leergangen
te Leuven
paarderkoerser
uiereüMosrisieü!!!! ra merpen 1938.
inhuldiging uon esrui user de MMll ais Pastor
Viert
O.li. Vffoulu van St Jan
MELOTTF
PLANT AARDAPPELEN
WEEKBLAD m CENTIEMEN
27e JAAR. - N: 27.
KSIÏ
Notarise!-, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Telefoon
den
JUUI
Proefveld Covemaeker Pauwels.
GEMEENTE ZüiDSCHOOTE
OP ZONDAG 22 JUNI 11.
ZONDAG 6 JULI 1930.
Ml
S
'1
Abonnementsprijs
per Jaar:
ïb Stad: 17 Jr."
Ib 't Land: 18 Lr.)
(per post)
Frankrijk: S5 fr.1
Congo85 fr.i
Andere landen: 40 ft'.
TARIEF s
Kleii» Berichten:
1 fir. per reek;
minimumprijs per
iniasschir.g4 fr.
(|r. «*U»
I Aüe annonecL a life.
vooraf te betalen
en moeten tegen de®
i Slaaderdtg *otw
ingezonden w 5'lf Ütëtl
Kleine bericl itss.
tegen der
Vrijdag no«i
Postabonnenten in Ëeigie die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't post-
bureel dat hun bedient, en sist ssa <eni».
Uitgeven SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck N' 15.57§.
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel voor
antwoord bij zijn schrijven *e voegen.
TARIEF i
Notarieel*
Vs rkoopinc*
S{J cent.
per gewone reg«A
Annonces:
j Prijzen op aanvrs.re
Er is feest in Vlaanderland.
Op ll Juli wapperen de vlaggen en ver
kondigen tot in het meest verloren hoekje
van Vlaanderen, dat de Vlamingen hun
stam bewustheid terugwinnen. Een volk dat
fier is op zijn roemrijk verleden, dat werkt
in het heden, mag gerust en hoopvol de toe
komst te gemoet zien.
Daar zijn nog Vlaamsche steden, Vlaam-
sche gemeenten, die niet willen medevieren.
Wat geeft dat! Zij sluiten moedwillig de
oogen voor den Vlaamschen vloed die in aan
tocht is. Tegen zulke macht kan geen tegen
stand meer geboden worden. Wie niet wil
medegaan, die zal medegesleurd worden. Er
is geen andere uitkomst mogelijk.
Daar zijn er die door kleinzielig gepeuter
de beteekenis van X302 willen verminderen.
1302 was niet veel meer dan een strijd voor
wol, een handelsoorlog!
Vlaanderen weet het beter! De geschied
schrijver Godfried Kurth, Hoogleeraar 'te
Luik en Duitschsprekende Belg van geboorte,
schreef in 1904: Met reden zijn de Vlamin
gen fier op deze overwinning, die Vlaanderen
voorgoed van de Fransche overheersching
heeft bevrijd. Zij zal de Brugsche gemeente
en het Vlaamsche volk ten eeuwigen dage
tot eer verstrekken.
De Elfde- Julimannen vochten niet uit
vaderlandsliefde, want in die tijden was de
deugd van vaderlandsliefde nog niet ontwik
keld grollen andere nijdigaards tegen
Vlaanderen.
Dat is laster. Onze vaderen stonden in
't gelid uit onbluschbare liefde voor den bo
dem, waarop zij gewonnen en geboren waren
en ter verdediging van hunne voorrechten
en vrijheden, die geheel hun levensbestaan
regelden. Liever sterven, dan vrijheid der
ven! was hunne leus.
Wanneer de Vlamingen op 11 Juli op het
Groeningerveld een stukje aarde aan den
mond brachten, wijl de Priester zegenend met
den God-Mensch door de scharen trad, daar
door betoonden zij hunne groote liefde tot
den geboortegrond.
Soms wordt de Sporenslag voorgesteld als
een klassenstrijd. Is het dan niet genoeg
geweten dat het gansche volk daar was, als
in een broederband omsloten: edelen, bur
gerij, boeren en gildemannen, ja zelfs Walen
naast de Vlamingen. Het waren democraten,
die in de schoonste verstandhouding een ge
meenzaam goed verdedigden. Heerlijk voor
beeld voor ons.
Met de roemrijke zegepraal te Groeninge
werden twee vijanden klein geslagen: buiten
Vlaanderen de Koning van Frankrijk, Philip
de Schoone, die begeerlijk en hoogmoedig'het
graafschap Vlaanderen als de schoonste
perelin zijn kroon wilde doen blinken; bin
nen Vlaanderen de Leliaarts, die niets beters
vroegen dan den Franschen Koning kruiperig
te dienen.
In onze hedendaagsche franskiljons leeft
dat misselijk volkje nog voort. Maar met jjèt
opbloeien der Vlaamsche herwording worden
ze stilaan onschadelijk gemaakt. De uitingen
hunner razernij zijn hun laatste stuiptrek
kingen.
Er wordt nog beweerd dat de Elfde Juli
geen taalstrijd was. Het is genoeg te weten
dat, als gevolg van dien slag, de Vlaamsche
taal tot haar recht werd gebracht. Tot dan
toe waren alle charters in 't latijn of in
Fransch. Voortaan werd de Vlaamsche taal
gebruikt.
Zoo ook is het thans weerom aan 't worden
in Vlaanderen. Na de Hoogeschool het Ge
recht, de School, het Leger, ganseh het Be
stuur. Vlaanderen is en wil Vlaamsch blijven.
Ter wille van de rechtvaardigheid der
Vlaamsche zaak had Paus Bonifacius tegen
den Koning van Frankrijk partij gekozen
voor Vlaanderen.
In verband hiermede en bij gelegenheid
van Elfden Juli, moet er op gewezen worden
dat Vlaanderen, door de eeuwen heen, van
Kerk en Pausdom de kloekste steun was.
Nu nog spreken de Vlamingen van De
Paus van RomeVan dezen van Avignon
hebben zij nooit willen weten.
Van alle Germaansche Volkeren hebben
alleen de Vlamingen triomfeerend weerstand
geboden aan het Protestantismus.. Toen
Auter en Haard te verdedigen waren, vielen
onze Vlamingen met het kruis op de borst.
Sterven voor 't Kruis dat is Vlamingen-
moed!
Toen de hand uitgestoken werd, door het
hatelijk Liberalismus, naar de ziele van het
kind. rees Vlaanderen op als een reus. Onze
moeders, de sterke vrouwen, stonden in de
voorste rangen en het hellegebroed moest
wijken.
Welk land ter wereld beantwoordt thans
nog meer den oproep van Z. H. den Paus en
zendt meer Broeders, Zusters en Missionaris
sen naar 's Heerens akker dan het huidige
Vlaanderen?
Elfde Juli herinnert er ons aan dat het
Vlaamsche Volk een geschiedenis, een let
terkunde, een eigen kunst, eigen gebruiken
en eigen zeden heeft. Dat alles moet en zal
het rotsesterk handhaven en wat verdoofd
lag, zal het als diamant opnieuw wederom
doen opflikkeren.
Vlaanderen steune zijn Pers, zijn Tooneel,
zijn kunstenaars, zijn schrijvers. Het drijve
gansch zijn programma van herwording
door: Vlaamsch in het Bestuur, in het Ge
recht, het Leger, de School. Het werke vooral
aan de kultureele verheffing van het Vlaam
sche volk. Het drijve de ambachtskunde van
zijn volk op. Het eische dat de dragers van
beschaving en wetenschap in- de tale van het
volk zouden denken, spreken, schrijven, op
dat het volk zich naar zijn volle bekomste
aan die bronnen zoude kunnen laven.
Elfde Juli, leer Vlaanderen waardig vol
houden aan zijn-Geloof, aan zijn zeden, aan
zijn geheele verleden en Vlaanderen zal in
den loop der tijden glorierijk voortleven.
En in de glorie van Vlaanderen ligt ook
de grootheid en de sterkte van het geheele
vaderland besloten.
Elfde Juli! Wees gegroet!
M III I IBflHWWUkJ- 'ABKgai»W3afcW*-tBf.lllWI IBIW
STAD POPERINGHE
PLECHTIGE OMMEGANG
ter eere van
Heden Zondag 6 Juli, zal de dankprocessie
ter eere van O. L. Vrouw in de St Janskerk
sedert eeuwen aanroepen, haren ommegang
door de stad Poperinghe doen.
•Dit jaar gaat nog eens de nieuwe groep,
die verleden jaar samengesteld werd, mede.
Na het O. L. Vrouwvaandel, de twee tapij
ten met de voorstelling van het mirakel (de
oiitgraving en het doopsel van f" f kind) en
de negen koren der engelen, zullen muziekan
ten volgen in middeleeuwsche kleedij en eene
talrijke schare van zingende maagden in
't wit gekleed met 't blauwe naamletter van
Maria op de borst. Daarachter de praalwa
gen met het wonderdadig beeld te midden
bloemen en planten. Vóór het beeld het mi
rakelkindje en kleine engelen in dankgebed.
Mocht het weder gunstig zijn zijn!
IBflSBSaHBESBBSBflBBBSaeBSBBSBBa
TE POPERINGHE
In het middenkoor der St Janskerk ter
stede werden onlangs vier nieuwe brandven-
sters geplaatst die het leven van St Jan den
Dooper, patroon der kerk en der parochie,
verbeelden.
Het eerste venster, links van den toeschou
wer, verbeeldt onderaan de verschijning van
den engel Gabriël aan Zacharias. Deze
laatste had, gelijk dit iederen dag moest
geschieden, en als priester door het lot daar
toe aangewezen, wierook geofferd op het
reukaltaar in den tempel, toen hem een engel
verscheen die hem de blijde mare bracht
dat zijne echtgenoote Elisabeth een zoon zou
baren, dewelke zou groot zijn vóór den Heer
en Joannes moest genoemd worden. Daar hij
en zijne vrouw reeds gevorderd waren in
jaren, twijfelde Zacharias aan de woorden
van Gods gezant en werd, als bewijs der
voorspelling en tevens als straf zijner onge-
loovigheid met stomheid geslagen, zoodat hij
den gebruikelijken zegen over het volk na
het offer niet uitspreken kon. Onder de
afbeelding van dit fc'A staat ter verduidelij
king op het venster te lezen:
Gods engel brengt de ontvangnismaar
Den vader bij het reukaltaar.
In het. bovenste gedeelte van hetzelfde
venster wordt voorgesteld dé bezoekingvan
Maria aan hare nicht Elisabeth. Wanneer
Maria van den engel Gabriël het nieuws had
vernomen dat zij uitverkoren was om de
Moeder Gods te worden, ging zij haastiglijk
hare nicht opzoeken. En wanneer Elisabeth
Maria's groet hoorde, sprong het kind op in
haren schoot en zij werd vervuld van den
H. Geest en riep uitGebenedijd zijt gij
boven alle vrouwen en gebenedijd is de
vrucht uws lichaams Die gebeurtenis wordt
voorgesteld als voorgevallen in de aanwezig-,
heid van St Jozef en Zacharias, en het on
derschrift lijdt:
De moeder voelt hoe 't kind verblijdt
Als zij Gods Moeder benedijdt.
Ganseh bovenop in het venster staat halfs-
lijfs afgebeeld de propheet Jeremias met op
een strookje papier de woorden«Ex utero
sanctificatusVan in den moederschoot
geheiligd In het begin van het boek door
Jeremias geschreven, getuigt God dat Hij
den propheet vóór zijne geboorte geheiligd
had; en die woorden worden door de H. Kerk
op den H. Joannes den Dooper toegepast in
het officie van den feestdag zijner geboorte.
Op het onderste gedeelte van het tweede
venster zien we de voorstelling dezer geboorte
en besnijdenis. Toen men het kindje wilde
den naam van zijnen vader geven, verzette
de moeder zich daartegen en wilde het Joan
nes heeten, zooals het de engel Gabriël be
volen had. De vader werd geraadpleegd en,
niet kunnende spreken, schreef hijJoan
nes is zijn naam». Joannes, dat wil zeggen:
de Heer is genadig. Meteen werd Zacharias
van zijne stomheid genezen, en, vervuld met
H. Geest, sprak hij den lofzang Benedictus
uit waaruit hij God loofde en de zending
van den Voorlooper voorspelde. Het onder
schrift vat dit samen als volgt:
Joannes wordt het kind genoemd
En God om zijn gena geroemd.
Het tafereel daar boven is er een van
huiselijk geluk en vrede. De christelijke le
gende, zoo bevallig vertolkt in een oud
vlaamsch liedeken door Pater Poirters, ver
telt hoe Jezus en Sint Janneken makkertjes
waren en speelden met een lammeken. 't Is
hetgeen hier onder de oogen van Maria en
Elisabeth, de gelukkige moeders, en van
Zacharias en St Jozef, in dezes timmermans
winkel geschiedt, terwijl een engeltje met
snarenspel een kinderliedje schijnt te bege
leiden. Van Sint Jan getuigde later de God-
mensch dat er geen grooter opgestaan was
onder de kinderen der menschen. Daarom
staat onder dit tooneeltje:
Het menschgeworden Woord bemint
En speelt met 't grootste Menschenkind.
Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN
't is de beste.
Het middenvenster bespreken we laatst
omdat het niet een feit uit het leven van
Sint Jan voorstelt, doch wel dezes verheer
lijking.
Het vierde venster (rechts van den toe
schouwer) verbeeldt onderaan de prediking
van Joannes in de woestijn. Terwijl hij
zijne toehoorders aanzette tot boetvaardig
heid, zag hij Jezus naderen en terstond wees
hij Hem aanroependZie het Lam Gods
dat de zonden der wereld wegneemt Van
Christus was immers voorzegd dat God op
Hem al onze misdaden zou leggen en Hij als
een schaap, zonder eenige klacht,ter slachting
zou worden geleid. Op die voorzegging doelde
de Dooper toen hij Jezus het Lam Gods
noemde, het Lam door God bestemd ten offer
om de wereld met God te verzoenen. Op die
getuigenis van Sint Jan volgden twee zijner
leerlingen, Andreas en Joannes, den Zalig
maker. Onder dit deel van het brandvenster
leest men:
De boetgezant getuigt voor 't Lam
Dat 's werelds zonden delgen kwam.
Boven het tafereel ziet men het doopsel
van Christus in den Jordaan. Velen kwa
men tot den Boetgezant om hunne zonden te
belijden en tot teeken van inwendige zuive
ring des gewetens gedoopt te worden in de
wateren van den Jordaan. Ook Christus
kwam tot Joannes en deze weigerde aanvan
kelijk Hem te doopen, bewust als hij was
van Jezus' waardigheid. Op Dezes aandrin
gen liet hij Hem toch toe tot die daad van
nederigheid en zie! de Geest Gods daalde
neder onder den vorm eener duif over het
hoofd van Dengene die de wereld zou ver
lossen uit den vloed der zonden, en eene
stem, de stem des Vaders, sprak uit den
hemelGij zijt mijn welbeminde Zoon, in
wien ik mijn behagen heb Op de afbeelding
van dit feit draagt een engel de kleederen
van den Zaligmaker, zcoals men het op oude
schilderijen ziet en onderaan staat te lezen:
De Vader spreekt, de Geest daalt neêr
Terwijl de dienaar doopt den Heer.
H
Het vijfde en laatste venster stelt ons de
marteldood voor van St Jan. De vorst
Herodes Antipas, die regeerde over Galilea
en Perea, had zich plichtig gemaakt aan
echtbreuk en bloedschennis met Herodias, de
wettige vrouw zijns broeders, als vrouw te
nemen en zijne eigene echtgenoote te ver-
stooten. Joannes, die alle kwaad en bij gelijk
wien te keer ging, verweet hem dit schandig
gedrag en werd daarom in de gevangenis
geworpen. Herodias zocht hem te doen doo-
den maar Herodes Antipas vreesde het volk
dat Joannes voor een profeet hield en hij
had zelfs zooveel achting voor hem dien hij
aanzag als een heilig man, dat hij gaarne
naar zijnen raad luisterde. Op den verjaardag
van Herodes' geboorte kreeg Herodias einde
lijk een gunstige gelegenheid om haren haat
te koelen. Salome, hare dochter, wist tijdens
het feestmaal, door een wulpschen dans den
vorst zóó te bekoren dat hij haar beloofde
alles te geven wat ze zou vragen. Op haar
moeders raad eischte zij dat het hoofd van
Joannes haar op een schotel zou overhandigd
worden; hetgeen de vorst, hoe bedroefd en
bevreesd ook, toestond. De beul deed zijn
werk en het bloedig hoofd werd op een
schotel door Salome ter feestzaal gebracht.
Zoo stierf degene die altijd de waarheid en
rechtvaardigheid had voorgehouden; de laat
ste propheet, door Jezus meer dan een pro
pheet genoemd. Onder de onthoofding
staan de volgende rijmpjes:
De wreede wulpschheid 't loon verwerft:
De laatste en grootste ziener sterft.
men:
Geen dood, maar afschuw sluit den mond
Die recht en waarheid maakte kond.
Bovenop in dit laatste venster staat halfs-
lijfs de profeet Elias, met op een bandje de
woordenPracibit ante Dominum.Hij
zal voorgaan vóór den HeerNaar het
woord van den engel Gabriël ging Joannes
de eerste komst van Christus vooraf in den
geest en de deugd van Elias, gelijk deze
profeet de tweede komst van Christus op
den oordeelsdag zal bereiden.
is eene vereeniging zonder winstgevend doel,
in hoofdzaak opgericht ten einde de volledige
vervlaamsehing van de leergangen in de
katholieke Hoogeschool van Leuven zooveel
mogelijk te bespoedigen.
Aan alle katholieke Vlamingen wordt daar
om geldelijke hulp gevraagd.
Uit het tijdschrift Na het vijfde jaar
dat we deze week komen te ontvangen geven
we volgend overwegenweerdig uittreksel dat,
moest het door alle katholieke Vlamingen
■éjepast worden, ons veel verder zou bren
ger» dan al het niets-opleverend geschreeuw
en hevig schrijven dat we nu heele dagen
hooren en lezen.
Vlamingen, leest 't volgende aandachtig en
past het toe:
Het Katholieke Vlaanderen vindt weinig
baat bij ideologie en, om een woord te ge
bruiken dat veel in den mond ligt, doch niet
altijd in den wil: het Kathlieke Vlaanderen
heeft dringend behoefte aan de daad.
Het is hoogst wenschelijk, zegt men, dat
de vervlaamsching van Leuven sneller en
methodischer vooruitgaat. Wij zijn het daar
mee volkomen eens. En de Vlaamsche Leer
gangen gebruiken al hun invloed, overal
waar het kan, om het maximum te verkrijgen
wat mogelijk is. Tot nog toe echter was die
werking in de hoofdzaak van moreelen aard:
de Vlamingen moeten ten slotte inzien wat
we, sedert vijf jaar, niet ophielden te zeggen
en te schrijven: Het lijdt geen twijfel of
de invloed van de Vereeniging zal gelijken
tred houden met de middelen die de Vlaam
sche vrijgevigheid haar zal weten te ver
schaffen
De opleiding van de leerkrachten is een
probleem waaraan in dSj Vlaamsche kringen
niets steeds de gewenschte aandacht wordt
geschonken. Aan moties en manifesten doet
onze jeugd meer dan genoeg, De student
heeft echter een anderen, zeer dringenden
plicht te vervullend. i. zich op te werken
tot een beschaafd en hoogstaand vakman,
wil hij eenmaal Vlaanderen dienen zooals het
behoort. Op allerlei terrein liggen er voor de
flinke, jonge Vlamingen groote mogelijkheden
openhet bestuur, het leger, de magistratuur,
de industrie, de handel, de kolonie, de bank
wereld, het verzekeringswezen, enz. wachten,
en ondertusschen verspilt de Vlaamsche
jeugd haar krachten aan getheoriseer en
gevoelspolitiek. Wat hier gezegd wordt geldt
in de eerste plaats voor de loopbaan van
Universiteitsprofessor. Wij hebben Vlaam
sche geleerden noodig. Indien het jonge
Vlaanderen niet waakt, loopen we gevaar de
vooraanstaande betrekkingen, waaronder be-
Onder het gastmaal van Herodes leêé de leerstoelen m Vlaanderen, te :pen
innemen door jonge krachten wier hart nooit
met ons was en het waarschijnlijk nooit zal
zijn, wier oog echter dadelijk heeft ingezien
of zal inzien welk voordeel ze uit de nieuwe
toestanden kunnen halen.
Het wordt tijd dat Vlaanderen eindelijk
uit zijn romantischen roes ontwaakt. Dat de
jonge natie haar opborrelende leven bij voor
keur uitzong in gedichten en muziek, in
kleuren en tooneel, is geheel natuurlijk. Nu
echter schijnt voor het Vlaamsche Volk de
tijd te zijn aangebroken om in de wereld van
de gedachte zijn plaats te gaan innemen.
Nooit bestond er voor de jonge Vlamingen
een zoo ruime gelegenheid tot wetenschap
pelijke vorming. Daar is het Nationaal Fonds
voor Wetenschappelijk Onderzoek, waarvan
ae Vlamingen hun deel niet vragen, bij ge
brek aan belangstelling hunnerzijds. Daar is
de Vlaamsche Wetenschappelijke Stichting,
die elk jaar aan enkele Vlaamsche studenten
en oud-studenten een verblijf in Nederland
mogelijk maken. Daar zijn de reisbeurzen van
den Staat en van de Universitaire Stichting,
de Universitaire wedstrijden. Daar zijn prij
zen allerhande, waaronder de Helleputte-
Schollaertprijs, door onze Vereeniging be
heerd, en waarvoor in 1928 een enkel werk,
en in 1929 geen werk hoegenaamd werd in
geleverd. En ten slótte zijn daar de Vlaam
sche Leergangen zelf, die zich bereid houden
om aan de toekomstige Vlaamsche leeraren
aan onze Universiteit toelagen te verleenen
voor reizen naar den vreemde, tot voltooiing
van hun wetenschappelijke opleiding. De
Vlaamsche jeugd zou zich aan een onver
schoonbare nalatigheid schuldig maken, in
dien ze, onverschillig, deze hulpmiddelen aan
anderen overliet.
Wellicht zal de lezer deze bedenking som
ber vinden. Het zij zoo. We hebben gemeend
dat het onze plicht is, deze waarschuwing tot
de élite van onze Vlaamsche jeugd te richten
nu het nog tijd is.
Het middenvenster, dat we onbesproken
lieten, is eenigszins meer ingewikkeld. De
St Janskerk werd in 1290 gesticht door Wal
ter II, abt der St Bertinusabdij te St Omaars,
en Jacob van Boonen, bisschop van Teren
burg (Therouanne) van wie Poperinghe te
dien tijde afhing. Daarom knielen beide
stichters, met de schilden der abdij en der
bisschopsstad boven hun hoofd, onderaan in
het venster, terwijl tusschen hen de schuts
engel van Poperinghe staat. Boven het hoofd
van den engel hangt het wapenschild der
stad en in 't verschiet achter hem ziet men
de torens der St Bertinus- en der O. L.
Vrouwkerk. De schutsengel draagt de Sint
Janskerk op, in naam der stichters en der
stad zelve, door den H. Joannes den Dooper
(aan 't kemelharen onderkleed herkennelijk)
patroon der parochie, en door O. L. Vrouw,
van wie hier een genadebeeld bizonder ver
eerd wordt, aan Christus-Koning, aan wien
de parochie werd toegewijd. Boven Hem ze
telt God de Vader met den wereldbol in de
eene hand, met de andere hand de wereld
zegenend terwijl nog hooger de H. Geest in
de gedaante eener duif zweeft. Rond den
Vader zijn engelen in aanbidding en achter
Hem hangt de regenboog, die door hare vol
heid van kleuren een zinnebeeld is der God
heid. Geheel bovenop in het venster staat
ten halven lijve afgebeeld de propheet Isaïas,
de woorden dragendVox clamantis in de-
sertoDe stem des roependen in de woes
tijn St Jan getuigde inderdaad van zich'
zeiven dat hij was de stem des roependen
in de woestijn; degene die den weg des Hee-
ren bereiden moest, gelijk Isaïas, de propheet,
gezegd had.
Wie aandachtig toeziet, zal bemerken dat
als versiering in alle vijf de koorvensters de
groene distel met purperen bloem aange
bracht werd, de plant die in woeste plaatsen
groeit en zoo een zinnebeeld is van St Jan
die in de woestijn leefde. Evenzoo werd de
schelp als ornamentsmotief gebruikt omdat
St Jan veelal voorgesteld wordt doopend met
eene schelp.
De vijf koorvensters samengenomen maken
als een reusachtig en prachtig veelluik uit,
waarvan de zijluiken het leven van St Jan,
patroon der kerk en der parochie verbeelden,
en het middenpunt is Christus-Koning tro
nend tusschen O. L. Vrouw en St Jan, over
de parochie en de gansche stad.
De vensters zijn het werk van het huis
Peene-Delodder te Brugge.
■STAD POPERINGHE.
Dinsdag 8 Juii 1930 (Kermis)
GROOTE
18.000 FRANK PRIJZEN.
Wie^ geen Ontroomer
voor verschillende gebruiken
dienende en met verlaagden
melkbak draaiende op eene spil
benut-
STORT 9.50 FRANK
op ons postcheckrekening Nr 15.570 en van
nu tot einde 't jaar wordt ons blad U weke
lijks per post tehuis besteld.
VOOR FRANKRIJK
bedraagt de abonnementsprijs tot einde jaar
18 frank.
Huis van Vertrouwen te Poperinghe
PRpEViÈp
C BVfMAUER J>,V»'WtlS
J>OPf«NO»
Hierboven geven we een zichtje van het proefveld der verschillende soorten aard
appels door de Firma Covemaeker Pauwels van Poperinghe ingevoerd. Op de foto
ziet men echter maar enkele soorten; nog verschilende soorten zijn op het zelfde veld
te zien.
Heeren Landbouwers het veld is gelegen te Poperinghe, langs den Ouderdomschen
steenweg-, bij de herberg De Kloef Brengt er een bezoek ten einde er U te over
tuigen van den goeden oorsprong.
IBBBBB3&BB&3ÜBB9 iSBBSKBBBBBBBiaBBSSiSanHflBBfilBBBB '«ÜBBHBBBBBKISIBI
DEZE NATIONALE MANIFESTATIE
WORDT BEGUNSTIGD
DOOR HEERLIJKE ZOMERSCHE DAGEN
Badend in het heerlijke zonnelicht, viert
de Tentoonstelling, die zooals Algiers, de
Witte Stad wordt genoemd, haar triomf
en blijft de groote massa tot zich trekken.
Alle inhuldigingen zijn nu een voldongen
feit. Verleden week werd de stand van Ve
nezuela ingehuldigd, daarna was het de beurt
aan het Venetiaansch huis dat in het poëti
sche decor van Oud-Belgiezoo aardig
opvalt door zijn lieflijk aandoende architec
tuur, die aan lang vervlogen tijden doet
denken.
Italië heeft er aan gehouden de dingen
goed te doen. Het heeft zich niet alleen be
perkt tot een schitterende deelname door
haar prachtig ingricht paviljoen, maar bo
vendien heeft het er aan gehouden in Oud-
Belgie een huis op te trekken, dat toehoort
aan de Stad Venetië, dat doorheen de tijden
steeds in verbinding was met Antwerpen.
Hier kunnen wij nog aan toevoegen dat
Venetië, ter gelegenheid van de Eeuwfeesten,
prachtige gondels naar Antwerpen heeft ge
zonden, om te spelevaren op den vijver van
Oud-Belgie
Zoo ziet men dus dat de aantrekkelijkheden
op de tentoonstelling steeds in aantal toe
nemen.
Daarbij komen dan de steeds toenemende
congressen cn bezoeken. Talrijk zijn de groe
pen die te Antwerpen aankomen en er meer
dere dagen blijven om de Tentoonstelling in
alle détails te bezoeken. De dienst voor Huis
vesting, (Statieplein), is uitstekend ingericht
en wanneer men zich enkele dagen van te
voren schriftelijk wendt tot dezen dienst,
kan men er verzekerd van zijn goede kamers
aan billijke prijzen te huren.
Nog dient te worden vermeld het buiten
gewone succes behaald door de Romeinsche
spelen, die verleden Zondag werden ingericht
op het Wilrijksche plein, gelegen naast de
tentoonstelling. Onnoodig te zeggen dat een
overgroote menigte die spelen bijwoonde.
Kortom, de Tentoonstelling blijft vanwege
het publiek de belangstelling wekken en is
een triomf over de gansche lijn.
De bezoekers die naar Antwerpen komen
zullen maar een spijtig iets ondervinden:
namelijk de Tentoonstelling te hebben, moe
ten verlaten om weer naar huis te gaan.
HET UERUM NOVARUM PALVIL JOEN OP DE TENTOONSTELLING
Dit is een zichtje van het Rcrum Novarum Spijshuis ingericht door de Christene
Arbeiders organisatie. Voor elke katholieke Vlaming die naar de Tentoonstelling gaat is
dit de geschikte plaats om wat uit te rusten en zich wat te versterken en te verfris-
schen. Men wordt er wei bediend en aan fatsoenlijken prijs. Het is niet moeilijk om
vinden: de tentoonstelling eens binnen, honderd stappen gaan, den rechts en men valt
er in. Van daar ook vertrekt de Liliput trein die U voor 5 fr. rond heel de tentoon
stelling voert
Van af den vroegen morgend waren allen
aan 't werk... prachtig versierde huizen, de
wegen met sparren en praalbogen beplant.
Van 's middags begon het verkeer toe te ne
men en rond 2 G u. zagen we iets buiten
gewoons. Auto's en autobussen van Bisse-
ghem en omliggende, de eene volgden de
andere op. Weldra werd de stoet samenge
steld en wat na 3 uur trok hij vooruit. E. H.
De Jaegher met de Overheden namen den
stoet in oogeaaschoinv op Lizerne. nadat Hem
den herderstaf door Michel Pecceu werd aan
geboden. Prachtigen stoet, bijna een G uur
trok hij in de beste orde voorbij. De 3 mu-
zieken speelden opgewekte marchen, terwijl
we de 38 groepenpeerden, velo's, wagen, enz.
zagen voorbij trekken. Buiten ieders ver
wachting volgden achter Nr 20 een 30-tal
auto's van Bisseghem, en 'k hoorde toeschou
wers meermalen zeggen bij het zien van dien
groep mannen en vrouwen van Bisseghem
(ongeveer 500) en die talrijke auto's:'«Wat
moeten ze toch M' Pastoor beminnen om met
zóó een macht volk naar Zuidschoote te ko
men Maar 'k hoorde de Bisseghemnaars
antwoorden: Ge moogt God danken dat Hij
U zóó'n braven, werkzamen, priester geeft
't Ware te lang ieder groep afzonderlijk
te bespreken, allen wedijverden om ter
schoonst. Talrijke paarden, veelkleurige ve
lo's, fiere houding van ruiters en paarden der
vaandeldragers, deftige verbeelding van Sint
Eloi, St Sebastiaan, Oud-Strijders; indruk
wekkend het mirakel van den H. Isidoor,
prachtige voorstelling van de wagens Hei
lige Isidoor en Boerenwagen, lachende ge-