fLieilijk, Flink, betrouwbaar
co stammen in loom Framrija
lal ieure Balg sver
lozen car go i§ Mei
zijn alle toestellen
LES FOÜDERIES BRÜXELLOISES
Politiek Overzicht
Notarieel™, Annoncen- en Nieuwsblad voor Poperinghe en Omstreken.
Geef ons jVloeders
De School
MELOTTE 1
Te Liang en te l^ort
üandbouïxikronijk
27e JAAR. N» 33.
minimumprijs per
inlassching4 £r.
mwmam
Alle annonceB
vooraf te betalta
en moeten tegen deS
Donderdag «oea
ingezonden weidss
Kleine berichtea
tegen den
Vrijdag now.
«CaasSSa«BBSJHüH
Postabonnenten in Beigic die van woonst
veranderen, moeten dit aangeven in 't posi-
bureel dat hun bedient, en »<®t aan rasta,
Telefoon 9. Uitgever. SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Poatcheck 15.576.
Wie inlichtingen begeert over aankondi
gingen, wordt verzocht een postzegel voor
antwoord bij zijn schrijven te voegen.
TARIEF
Notarieels,
Verkoopmees:
88 cent.
per gewone regel
Annonceas
Prijzen op aanvraag.
Paus Pius IX heeft eenmaal gezegd
Geeft mij moeders en ik bekeer de gansche
wereld d. w. z. indien elke moeder haar
plicht beseft en ten uitvoer brengt, dan zal
de maatschappij die staat en valt met het
huisgezin, spoedig' van aanschijn veranderen.
De moderne nijverheid heeft de volks-
ir.ceder geverwd met 'n grauw-groeterige fa-
briekskleur d. i. de moederlijkheid ont
worteld in 't wezen der vrouwelijke ziel.
Bij 't verlaten onzer zusterscholen zijn de
meisjes als engelen van blije reinheid, na
zes-acht maanden fabriekarbeid loopen ze
kortgerokt en .mode-openhartig' uit de zwar
te werhuispoort', hebben zich ruwe onbe
schofte jongensmanieren eigen gemaakt,
doen aan schunnigen klap. en verliezen al-
maardoor de schoonheid van 't maagdelijk
meisjeszijn: eenvoud, godsvrucht, deemoed,
karaktersterkte, kuischheid, teederheid, le
venslust en zelfopofferingsgeest, in één woord
de moederlijkheid
De moederlijkheid openbaart zich reeds in
't kleine meisje. Geef 'n bengel van 'n jon
gen een pop, hij zal ze stukslaan zooals zijn
houten paard, maar 'n meisje zal ze lief'
hebben, in slaap wiegen, troosten en zoetjes
toespreken. Dit klein meisje wil reeds moe
derken zijn, de moederlijkheidis haar
ingeboren.
Dat moeder-zijn is eens schoon uitge
drukt geworden door de dichteres Anna
Schieber. Moeder-zijn, dat is 't leven baren,
bewaren en voeden opdat het zich versterke
en in zich-zelf rijp en vol worde. Het is:
aan 't strand staan en kijken, vreugden en
smarten deelen en medelijden met het kind,
dat verre rondzwemt op de zee des levens.
Moederlijkheid zegt niet noodzakelijk
moederschap.
We hebben in onze eeuw veel moederschap
zonder moederlijkheid, maar ook Goddank,
veel moederlijkheid zonder moederschap. De
kloosterzuster aan de sponde van den lijder,
bij 't onderwijs der kinderen, de jongvrouw
in de wereld, bij de armen en in de sociale
werken, de jonge dochter die zich offert voor
ouders en huisgezin, zijn sprekende en ver
heffende voorbeelden van moederlijkheid
zonder moederschap, die 't laatste verzaken
om hooger idealen, 't eerste ruim uitdeelen
in den overvloed en den heldenmoed hunner
maagdelijke harten, zonder huwelijksliefde
in goddelijke Liefde dienend.
Moeder is als de heilige vlam in wier hel
len gloed we ons verwarmen en waarin het
ons welgaat. Zonder moederlijkheidis
ons leven koud en donker. We hebben be
hoefte aan 'n liefde die naar 't woord van
den apostel zich-zelf niet zoekt we moe
ten ons moe-gewond hart kunnen dompelen
in 'n warme "zét'Tah vréde" eïTVörgeten, waar
de ril-gure adem dei- botte levenswerkelijk-
heidons niet komt verkillen. En wanneer de
oude pelgrim den avond van zijn leven in
gaat als in 'n stervenhuis, dan nog plooit
de gedachte aan moeder-zaliger zijn tocht
open tot 'n tuin waar rozen wegen van drop
pels teer en lief, vaagt hij de trage traan
uit 't bevend oog en voelt om 't rilde lijf
'n zonne-kleed, de moederlijkheid
We leven in 'n tijd van onderwijs, niet
van opvoeding. De Staat schijnt al meer en
meer te zeggen aan 't onderwijzend perso
neel: Opvoeding! Daar houdt er je je mond
over! De Staat wil de kinderen wapenen
met wetenschap en techniek, kennis en ar
beidsvaardigheid, maar vergeet dat g Aon de
levensbeschouwingen sterke wilskracht, door
den godsdienst alleen mogelijk, de stuw
krachten zijn, die de i^aatschappij opheffen.
Anderzijds zijn de hedendaagsche ouders
in gebreke daar ze den opvoedingsarbeid der
kinderen aan den Staat overlaten. Buiten
het gezin, mogen anderen de kinderen meer
voorlichten in lager en hooger onderwijs, in
vakbedrijven en godsdienstleer, de eigenlijke
opvoeding op godsdienstigen grondslag, is
en blijft de taak van de ouders, bijzonder
van de moeder, aan wien de Heer gezegd
heeft: Neem dit kind en voed het voor
Mij op
Ware de bron van 't gezinsleven niet troe
bel, leerde de moeder haar kinders de tien
geboden Gods en deze der Kerk., waren de
voorbeelden van «moederlijkheid», de wan
orde in de maatschappij zou afnemen en
't politiek plichtsbesef van ons volk zou
katholiek-vlaamsch-democratisch stemmen.
Dus de huisgezinnen aan Christus voor
altijd! ii en daarom «onze katholiek-vlaam-
sche moeders, zij worden als de zoete Lieve
vrouw met het Kind
Geef ons dan moeders, o Heer! opdat de
kinders hun handjes zouden saamvouwen
in deze hunner moeder en biddenOnze
Vader, die in de hemelen zijt»
Geef ons dan móeders, o Heer! opdat
onze jongens en meisjes, 't warfig groeisel
van glinsterige dorens zouden laten wieden
door moeders hand, uit ziel en hart.
Geef ons dan moeders, o Heer! opdat de
maatschappij zou leeren uit moeders mond,
dat de eerste en laatste hap brood haar door
God wordt gegeven, 't brood der ziel, 't brood
des lichaams oneindig overtref t en niet meer
stemmen zou voor hen, die heil en heul
zoeken in 't brood der aard alleen.
Geef ons dan moeders, o Heer! opdat in
't geweldige uur der bekoring, de bekoring
van moeders gratielijke verschijning, haar
twee trouwe ingoede oogen zou sterker
zijn dan deze van het kwaad.
Geef ons dan moeders, o Heer! opdat de
oud zondaar, na jaren doling, zich aan
't roepen zou zetten en snikkend u bidden:
O God, geef me mijn moeder, mijn moeder
weer Verjeugdigd en verjongd zal hij dan
boete doen en zijn zonden biechten.
Geef ons dan moeders, o Heer! opdat de
de bede van moeder, rein open kinderoogen,
zouden blikken aiover de wijdten en de ver
ten van 't aardsche leven, naar boven, naar
den einder waar de zon vonkt van 't heilig
vuur, en Vlaanderen zou priesters, klooster
lingen en zendelingen baren om de wereld te
vermooien en zielen in te oogsten in de
schuur van den Heer.
Geef ons dan moeders, o Heer! en de aarde
zal worden de voorhal des hemels, waar de
liefde van 't vaderhuis hoogtij viert.
E. HOUTBORG.
VADER, MOEDER
I.
Slechts tot mijn elf jaar mocht ik ter
schole gaan. Toch is het mij gelukt in het
leven een gewaardeerde positie te bekleeden.
Ik dank zulks aan het christelijk onder
wijs en aan mijn christelijke opvoeding.
Dat durf ik elk Vader en lyloeder ter over
weging geven.
II.
Zijne "Heiligheid de Paus Pius XI heeft
over de opvoeding der Jeugd een Pauselijken
Brief uitgegeven.
't Volgende staat er in te lezen:
Sinds de eerste tijden van het Kris-
tendom tot op onze dagen, zenden de
ouders, zelfs dezen die weinig of niet ge-
looven, hun kinderen, bij millioenen, naai
de onderwijsinrichtingen door de Kerk ge
sticht en geleid.
Die vastelling van den Paus, het hoogste
zedelijk Gezag der heele - wereld, is de be
vestiging van het onbeperkt vertrouwen,
vroeger en nu, door de ouders van alle denk
en levenswijze in het christelijk onderwijs
en in de christelijke opvoeding gesteld.
Is dat niet een prachtig en onweerspreek
baar bewijs der ware deugdelijkheid van het
christelijk opvoedend onderwijs?
III.
In ons land is het onderwijs in twee hoofd
kenmerken ingedeeld officieel onderwijs,
ingericht door de gemeente, de provincie
of den Staat, en het vrij onderwijs, tot stand
gebracht door private schoolkomiteiten.
Het officieel, kan voor óns, christen men-
schen, beter zijn dan het vrije; het vrije
geniet onzen voorkeur als het werkelijk met
onze levensbeschouwingen overeenstemt.
Alsdus mag als regel gesteld worden, dat
het officieel onderwijs van katholieke ge
meentebesturen goed is; in het tegenover
gestelde geval moeten wij het vrij christelijk
onderwijs op den voorgrond plaatsen.
Het is dus niet waar dat wij princiepieel
het officieel onderwijs bekampen. Als prin
ciep geldt bij ons dat het onderwijs en de
opvoeding volledig en onbeperkt de christe
lijke leerstelsels dienen te huldigen.
Het is ook niet waar, gelijk bestrijders
van het christelijk onderwijs het misleidend
pogen voor te stellen, dat het vrij onderwijs
minder onder - officieel toezicht staat dan
het officeele. Al de vrije lagere volksscholen,
zijn door den Staat aangenomen, en alle
moeten zij aan de voorschriften voldoen,
zoowel voor het leerprogramma, als voor de
schoollokalen en. Me. ülgemeene gezpadheids
voorwaarden van de kinderen.
Waar de tegenstrevers van het christelijk
onderwijs die onwaarheden rondstrooien
plegen zij bedrog en wie tot zulke afkeu-
ringswaardige middelen zijn toevlucht neemt,
is het vertrouwen van de ouders niet waardig.
IV.
Vader, Moeder, wat hebben wij, land
bouwers, middenstanders, bedienden, werk
lieden, onze kinderen meê te geven?
Geld en hooge bescherming, zeer weinig
Maar een flink onderwijs en een kloeke
opvoeding, dat is het wat wij het bloed van
ons bloed, moeten en kunnen schenken!
Dat is voor ons een zware gewetensplicht!
Kinderen dienen onderwezen en opgevoed
te worden in den geest van het offer, jon
gens en meisjes dienen zich te sterken tot
het leven; zij dienen steeds te staan aan de
zijde hunner ouders in de verhevendste
liefde
Ons christelijk onderwijs schenkt nevens
de schoonste opvoeding, een flinke geleerd
heid.
Dat is algemeen erkend.
Vader, Moeder, tot uw eigen welzijn en
voor 't grootste goed van uw kinderen, stuur
uw kinderen naar Katholieke scholen!
sg Koopt geen Ontroomer
vooraleer gij den
met verlaagden melkbak
draaiende op eene spil
die den h
werken
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remicourt
MEUBELPAPIER
in t Groot BIJ in 't Klein
SANSEN-VANNESTE
't Betreft hier een zonderlinge staking.
Met 1 Juli 1.1. moest in Frankrijk de sociale
verzekeringswet in toepassing komen.
Een paar maanden te voren onderging die
wet nog zekere wijzigingen, zoodat de voor
bereidende periode voor de toepassing ont
brak.
Toen de wet afgekondigd werd. hadden de
werklieden nog anderhalve maand tijd om de
mutualiteit te kiezen, aan dewelke ze hunne
verzekeringsbelangen zouden toevertrouwen.
De Belgische werklieden, die in Frankrijk
werken, vallen ook onder de toepassing van
die verzekeringswet, 't Is wel dat onze chris-
tene syndikaten en mutualiteiten rap bij ge
weest zijn om de frontaliers voor te lichten.
Dank aan die rappe werking hebben wij de
Christene mutualiteiten in de Belgische
grensgemeenten versterkt, en de frontaliers
in Frankrijk kunnen inlijven in vertrouw
bare mutualiteiten.
't Is in de mutualiteiten van hun keus dat
hunne verzekeringsbijdragen zullen worden
overgedragen. Zonder onze werking en deze
van de socialisten zouden de meeste fronta
liers ingelijfd zijn geweest 'bij de patronaf
mutualiteiten.
Dat is verijdeld in zooverre het mogelijk
was.
Naar de bepalingen van de Fransche ver
zekeringswet moesten de verzekeringsplichten
vanaf 1 Juli eene bijdrage storten van 4 op
hunne loonen. De patroons moesten er even
veel aan toevoegen.
De toepassing van die wet ging gepaard
met eene beweging van de syndikaten, die in
Noord-Frankrijk nog bestaan in de laatste
jaren is de syndikale beweging daar veel ver
zwakt om de verzekeringslasten teenemaal
ten laste te leggen van de %erkgevers.
De eisch werd gesteld: de loonen moeten in
dezelfde verhouding verhoogen als de ver
zekeringslasten. Dus 4
Rechtzinnig gezegd, wij gelooven niet dat
de Belgische syndikaten van verscheidene
strekking bij de uitvoering van eene sociale
verzekeringswet, die ook de werkgevers ver
plicht 4 op de uitbetaalde loonen te stor
ten, ooit zulke syndikale eisch en in zulken
vorm zouden willen stellen.
Maar de Fransche syndikaatleiders man
gelt het aan methode, aan praktisch syndi
kaal inzicht.
Ge kunt niet zeggen, dat de stakingsbewe
ging eigenlijk gericht was tegen de invoering
van de verzekeringswet. Dat zou te sterk
zijn. Maar 't heeft er toch gelijkenis aan.
En van die invoering werd in elk geval ge
bruik gemaakt om aan de werkgevers geheel
den verzekeringslast op te dragen, 4
als eigen verzekeringsbijdrage, en 4 onder
den vorm van loonverhooging, aldus den ver
zekeringslast der werklieden overnemend.
De patroonsorganisaties zijn op dien eisch
niet ingegaan.
Het Consortium der Textielnijverheid van
Noord-Frankrijk, dat te Roubaix is geves
tigd, onder de leiding staat van M. Ley en
de meeste textielnijveraars van Roubaix
Wattrelos, Toureoing, Halluin en omgeving
omsluit, was bereid de verzekeringslasten der
werklieden over ie nemen maar zou dat kop
pelen aan de invoering eener getrouwheids
premie. In dezen zin opgevat: de verzeke
ringsbijdragen dér werklieden zouden hun
jaarlijks worden terugbetaald, doch op voor
waarde dat zij niet vrijwillig van 't werk
zouden gebleven zijn in den loop van dat
jaar.
Zonder het zoo uitdrukkelijk te zeggen
was dat tegen de stakingsbewegingen ge
richt, dus onrechtstreeks tegen de syndika
ten.
Over de modaliteiten der toepassing van
de getrouwheidspremie was het Consortium
te spreken. Aan de intrekking van het ont
worpen plan niet. En 't is niet te gelooven,
■dat de tegenwoordige stakingsbeweging de
houding van het Consortium hal gewijzigd
hebben.
In dien zin werd in elk geval nog niets
vernomen.
Wel werd dezer dagen melding gemaakt
van een groot getal werkgevers, die zouden
toegegeven hebben.
In welken zin? Hebben zij loonsverhooging
van 4 toegekend? Dat was niet te verne
men. En zijn er onder die werkgevers leden
van het Consortium met zetel te Roubaix
en onder de leiding van M. Ley? Dat weten
we evenmin.
De stakingsbeweging heeft zich intusschen
uitgebreid tot andere nijverheidsplaatsen
van Frankrijk, waar geen kwestie is van de
invoering van getrouwheidspremiën.
't Moet derhalve beschouwd worden als
eene beweging tegen den verzekeringslast
door de Verzekeringswet opgelegd, of als
eene beweging voor loonopslag ter gelegen
heid der invoering van de verzekeringswet.
Ge kunt het niet anders uitleggen.
Om nu den toestand te begrjpen we
komen daar met enkele woorden op terug
moet ge weten de syndikale organisaties in
Noord-Frankrijk weinig aan 't lijf hebben.
Hoogstens 1/5 van die 100.000 werklieden van
Frankrijk zelf die thans in de stakingsbewe
ging zijn betrokken, zijn vereenigd. In verge
lijking met bij ons betalen ze onbeduidende
syndicale bijdragen. De ondersteuning staat
in verhouding. Men wil het daar vooral van
de solidariteit hebben. Maar eene solidariteit
die weinig binnenbrengt in de familie als
't staking is.
G'hebt wellicht gelezen dat de roode mu
nicipale Raad van Roubaix dezer dagen'
300.000 frank voor de stakers heeft gestemd.
Zeker 'n groote som. Maar verdeelt dat onder
't getal stakers, en 't komt op 'n bagatelle
van enkele franken per kop en per week.
Alleen de Belgische werklieden die in
Noord-Frankrijk werken, zijn in gunstige
verhouding en ernstig vereenigd. In meer
derheid zijn ze bij de socialisten, maar onze
Centrale van Christen Textielbewerkers heeft
daar ook minstens 10.000 leden.
Streng gezegdde Fransche syndikaten
hebben weinig aan 't lijf. En de nijverheids
bazen weten het wel.
De communistische geest is daar overwe
gend. Wat niet hetzelfde is als eene over
wegend meerderheid van communistische
gesyndiceerden. De «cégétisten» (aanhangers
van de soc. Confédération Générale du
Travail») moeten nu het ordewoord van de
communisten volgen. Zij kunnen en durven
niet anders. De leiders van de'Belgische so
cialistische syndikaten schreeuwen meê, ook
omdat ze niet anders zouden durven, reke
ning houdend van het communistisch gevaar
in eigen organisatie.
De Christen syndicaten van Noord-Frank
rijk zijn niet sterk genoeg om hunne eigen
houding te doen aanvaarden.
Onze Belgische Christen Textielcentrale
heeft hare eigen houding vastgesteld. Zij
alleen geeft leiding, maar heeft in Noord-
Frankrijk op dit oogenblik niet den noodi-
gen invloed om hare opvatting te doen aan
vaarden. De uitkomst van het konflikt zal
echter zeker bewijzen, dat zij het bij 't goede
eind heeft gehad. Eenmaal is het haar ge
lukt 't was bij de staking te Halluin die
26 weken duurde en onder communistische
leiding stond eene oplossing te brengen.
t Is gansch zonderling: tot in Hazebrouck
toe, waar tot dusverre schier van geen syn
dikale organisatie kwestie was, zijn de com
munisten nu toongevend. Te Armentières is
de Municipale Raad thans in overwegende
meerderheid uit communisten samengesteld.
De vrije syndikaten van christelijke strek
king tellen nagenoeg viermaal zooveel leden
als deze van de socialisten en de communis
ten te zamen. Kunt ge dat uitleggen?
Anderzijds heeft de ondervinding reeds
geleerd de langdurige staking van Hal
luin onder meer dat het uithoudingsver
mogen van de communistische leiding niet
zoo gauw faalt. Als men geen verantwoorde
lijkheid opneemt tegenover de familien die
in de konflikten betrokken zijn, zich niet
bekommert om de heerschende armoede, in
tegendeel een schrikbewind kan handhaven
waarvan dezer dagen aan de Fransche grens
reeds talrijke staaltjes werden geleverd, hebt
ge deh uitleg.
't Is wellicht sedert een halve eeuw, dat
zulke mentaliteit daar overheerschend is. De
Fransche werklieden zijn er niet wijzer op
géworden. Misschien rijker aan communis
tische mentaliteit, maar in elk geval steeds
zwïkl ïer tegenover Consortium der groot-
industrieelen.
Het effekt van de toegevingen van de tal
rijke werkgevers wiens namen dezer dagen
werden aangegeven, vindt ge in de staking-
cijfers nergens terug. In de eene plaats
neemt het getal stakers 'n beetje af, en in
andere plaatsen neemt de beweging toe. Wat
is er van die toegevingen? We laten de vraag
open. R. D.
Planten Heveas, gomboomen, copalboo-
men, cacaoplant, koffie, suiker, riet, tabak,
cocosboomen, aardnoten, bananen, rijst, aga
ven, maniok, sisal, papyrus,, katoen, rici
nus, enz.
Delfstoffen: Goud, koper, tin, diamant,
radium, steenkolen, petroleum, zink, ijzer,
nikkel, graniet, zout, enz.
Openbare macht: Ongeveer 17.000 man
sterk (zwarte soldaten). Deze worden aan
geworven als vrijwilligers en het tekort
wordt aangevuld door militie-oproepingen.
Alle officieren zijn blanken.
Geschiedenis: Eenige jaren na de bijzon
derste ontdekkingen van Stanley werd de
Congo-Vrijstaat gesticht (1885). In 't jaar
1908 werd de Congo-Vrijstaat door Belgie
overgenomen en Belgisch Congo genoemd.
BE KATH. FRANSCHSCHRIJVENDE
Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN
't is de beste.
Uw tong is te lang...
en uw gedacht is te kort.
Uw bloote hals is te lang...
en uw kleed te kort.
Voor den spiegel staat ge te lang...
en uw bezoek in de kerk is te kort.
Te lang is uw vermaak...
en uw gebed is te kort.
Ge ligt te lang in uw bed...
en bij het werk schiet gij te kort.
Uw misnoegen om een kleinigheid duurt te
lang...
en uw dankbaarheid om een weldaad is te
kort.
Uwe aanmerkingen zijn te lang...
en uw geduld is te kort.
De rekening van nutteïooze uitgaven is te
lang...
en de som van uw spaarpenningen is te kort.
De lijst van uw gebreken is te lang..,
en uwe goede voornemens zijn te kort.
Gij spreekt te lang over andermans gebre
ken...
en over zijn goede hoedanigheden is uw
gesprek te kort.
Uw bezoek aan herberg of theater is te
lang.
Jen uw verblijf aan den haard is te kort.
De kortste mis vindt gij te lang...
maar de langste film vindt gij te kort.
De preek in de kerk is u te lang...
maar lipt lied van den kluchtzanger vindt
gij steeds te kort.
De eeuwigheid noemt gij te lang...
en het leven te kort.
De minimumwet, die eenieder beter kan
begrijpen door de bepaling van wet van
het t evenredig verbruik der messtoffen
wordt nu, tengevolge van het beter bekend
zijn met de landbouwwetenschap meer dan
vroeger door de praktijk nageleefd.
De bemesting met ale is reeds lang in onze
streken in voege, maar tot nu toe waren de
landbouwers niet genoegzaam overtuigd van
de noodzakelijkheid aan den bodem de ver
schillende stoffen noodig tot de voeding der
planten, volledig terug te geven, en dit in
evenredigheid van hun verbruik door de
planten zelf. Zoo heeft men berekend, dat
haver voor eene opbrengst per Ha. van 3600
Kgr. graan en 567)0 Kgr. strooi, ongeveer
160 Kgr. zuivere stikstof, 86 Kgr. phosfoor-
zuur, 150 Kgr. potasch en 52 Kgr. kalk uit
den bodem put.
Deze gegevens bezittende, en kennende den
aard en den toestand van zijnen bodem, nu
moet de nadenkende landbouwer er voor
zorgen dat deze stoffen zich in juiste ver
houding en hoeveelheid in den grond be
vinden; maar bovendien moeten zij er in
gepasten vorm voorhanden zijn, ten einde
cp alle tijdstippen van den groei door de
plant te kunnen opgenomen worden.
Want als nu nagaat, dat voor wat de stik
stof alleen betreft, de haver b. v. op 20 dagen
na haar ontkiemen, reeds 40 van de haar
noodige hoeveelheid heeft verbruikt, zal men
inzien dat de stikstof dus vanaf het begin
van den groei onder wel opneembaren vorm
in het bereik der planten moet worden ge
steld,, zelfs nog wanneer er in den bodem
eene voldoende hoeveelheid traagwerkende
stikstof zou tegenwoordig zijn, waarvan de
werking op het kwijnende gewas, het lege
ren zou ten gevolge hebben. Met traagwer
kende stikstofmesten kan men immer deze
Schadelijke ervaring opdoen; maar met So-
danitraat van Chili alleen, dat gemakkelijk
oplosbaar en opneembaar is, moet men zulks
niet vreezen; bijzonderlijk als men het in
gepaste hoeveelheid en vroegtijdig zelfs
voor het zaaien of planten toedient.
S. C. Landbouwingenieur.
fEi
Uitgestrektheid: 2.350.000 vkm., ongeveer
tachtig maal Belgie.
Bevolking: Blanken 20.700 van alle rassen,
waaronder 14.100 Belgen; Negers ongeveer
10.000.000.
HoofdstadLeopoldstad.
Provinciën: Congo-Kasai, Evenaar, Ooste
lijke Provincie en Katanga. Er zijn 21 dis-
trikten en 179 gewesten.
Jaargetijden: Aan den Evenaar bestaat er
weinig verschil tusschen de jaargetijden;
warmte en vochtigheid duren heel het jaar
door. In de Zuidelijke en Noordelijke ge
westen; droog seizoen van Mei tot October;
vochtig seizoen van Oktober tot Mei.
Negerrassen Bantunnegers, Dwergen,
Soedaneezen, Hamiten.
Vervoermiddelen Ongeveer 12 duizend
km. bevaarbare waterwegen; id 3.500 km.
spoorwegen; id. 3.495 km. luchtvaartwegen;
id. 14.500 km. straatwegen.
Dieren Leeuwen, luipaarden, olifanten,
rivierpaarden, girafen, antilopen, apen, wilde
konijnen, zebras, neushoorndieren, okapis,
maraboes, zilvertijgers, papegaaien, verschil-
lige soorten van slangen, enz.
PERS.
Het is een treurig verschijnsel, zwanger
van onheil voor de toekomst van ons land,
dat in heel de katholieke franschschrijvende
pers er slechts twee belangrijke bladen zijn,
namelijk de XX6 Siècleen de Revue
Catholique des idéés et des faitsdie een
edelmoedige, en volstrekt eerlijke poging-
doen om het Vlaamsche Volk en den Vlaam-
schen strijd te begrijpen en die met een
hooger besef van hunne verantwoordelijk
heid en een breeden werkelijkheidszin, naar
oplossingen zoeken die onze beide volks
stammen moeten nader brengen en de
Staatkundige eenheid en de grootheid van
ons land verzekeren.
De eeuwfeesten zijn nog niet geheel van
de lucht en daar is La Libre Belgique
terug' met een campagne van leugen en op-
hitserij, welke voornamelijk ten doeel heeft
de Standaard-politiek in hatelijk en valsch
daglicht te stellen. Daniel Ryelandt, wien de
Revue Catholiques des idéés et des faits
nog pas verleden week aan zijn verantwoor
delijkheid over de Vlaamsche bitternis heeft
herinnerd, zoekt onze godsdienstige gezind
heid in opspraak te zetten, en legenden in
omgang te brengen over onze politieke hou
ding. Hij behoort tot dit geslacht van ras-
vervreemden in Vlaanderen, die door hunne
laatdunkendheid en hunne anti-sociale hou
ding dit dubbel leedwekkend drama over
Vlaanderen hebben gebracht: het drama
van het politiek anti-Belgisch nationalisme,
en het drama van het gezag.
Het is leelijk werk steeds de kinderlijke
verknochtheid der Vlaamsche geloovigen
aan hunne geestelijke gezagvoerders, aan de
leiders hunner gewetens, in twijfel te trek
ken .Het is on-katholiek zulks te doen En
nochtans dat is het werk van La Libre
Belgiqueen van velen onder hare mede
werkers.
De Libre Belgiqueis het katholieke
bladdat het meest heeft bijgedragen om
den gemoedstoestand in 't Vlaamsche land
door halsstarrige bestrijding onzer edelste
rechten te verbitteren, om de openbare opi
nie in Brussel en in Walenland op te ruien
en te misleiden door stelselmatige verdraai
ing of verduiking der feiten.
DE WERKLOOSHEID.
In de wereld zijn thans ongeveer 12 mil
joen werkloozen, waarvan 4 a 5 miljoen in
Amerika (22 van de werklieden)in En
geland 2 miljoen, in Duitschland 4 miljoen
en in Italië ongeveer 1 miljoen. In Belgie
zijn wij nog begunstigd. Toch neemt de
werkloosheid bestendig toe. In November
1928 waren in Belgie 155.000 gekontroleerde
werkloosheidsdagen. In November 1929,
190.000; in December 416.000; in Januari
1930, 595.000; in Februari, 624.000; in Maart
628.000; in April 635.000; in Mei 571.000; in
Juni 610.000. De kolenstock in de mijnen
stijgt steeds.
CHRISTELIJKE VROUWENGILDEN.
Het Nationaal Verbond der Christelijke
Vrouwengilden, dat zijn weldoende werking
uitstrekt over gansch het land, over Vlaan
deren en Wallonië, viert dit jaar zijn tien
jarig bestaan.
Dat Nationaal Verbond is een macht ge
worden in de Christen Arbeidersbeweging,
het mag bogen op een zeer vruchtbaar en
zegenrijk verleden, en met immer stijgende
veroveringszucht gaat het een glansrijke
toekomst te gemoet.
Het Nationaal Verbond bevat twee af-
deelingen:
De Vlaamsche groepeerend 69.384 leden
over 293 gilden.
De Waalsche groepeerend 69.268 leden
verdeeld over 365 gilden:
Samen 658 gilden met 138.652 leden.
Zulke cijfers zijn van beteekenis.
De Vlaamsche gilden staan onder de wijze
en toegewijde leiding van Mejuffers Baers
en De Coster.
De Waalsche gilden onder deze van Me
juffers de Lalieux en Japsenne (voorheen
was het de te vroeg ontslapen Mej. Cappe).
Aan die flinke vrouwen is de christen ar
beidersbeweging veel verschuldigd!
DE NATIONALE BASILIEK
VAN KOEKELBERG.
Vrijdag morgen had onder voorzitterschap
van M. Braun, Staatsminister, in de studie
van Mter Scheyven, notaris te Brussel, de
opening plaats der aanbiedingen voer den
opbouw van het hoogkoor der Nat. Basiliek
van Koekelberg.
Zestien ondernemers zonden aanbiedingen
in met meer aanzienlijke prijzen.
Zoo is er tusschen het hoogste en het
laagste aanbod een verschil van 7 millioen.
Het gunstigste cijfer is dit van M. E. Goes,
van Oostende, die voor de uitvoering der
plans den prijs stelt van 12,780,000 fr. werk
te voltooien in 700 werkdagen.
Daarop volgt MM. Van Pottenbergh en
zoon te Erembodegem, met een aanbod van
12,971,404 fr., meer 170,000 fr. voor da af
sluiting.
Het hoogste aanbod gaat uit van een
Gentsch ondernemer, namelijk 19,780,000 fr.
De bevoegde kommissie moet thans tus
schen deze aanbiedingen uitspraak doen.
DE LES VAN DEN KONING.
In La Revue catholique des idéés et des
faitslezen wij een schrander en helder
ziend overzicht van Belgie's eeuwfeesten.
De redactie verheugt zich over den luister
waarmede de nationale feesten worden
gevierd, maar waarschuwt moedig voor be
goochelingen over den echten gemoedstoe
stand der .Vlamingen. Er blijft nog immer
een menigte zware fouten te herstellen,
noodlottige vergissingen worden nog steeds
begaan De actie van de Kroon voor verzoe
ning met Vlaanderen wordt door het blad
ten voorbeeld gesteld aan alle gezagdragers
en bewindvoerders in den lande. Maar er
blijft nog machtig veel reddingswerk bij
hoogdringendheid te doen, zoo waarschuwt
La Revue catholique des idéés et des faits
DE TOEPASSING DER NIEUWE
TAALREGELING IN HET LEGER.
Er doet zich een zonderling verschijnsel
voor op de wervingsbureelen van Brabant.
De gestudeerden die naar het speciaal
pelotonworden gestuurd om onderofficier
of reserveofficier te worden en die het aan
durven een Vlaamsch regiment te vragen,
worden zachtjes bedreigd. Er wordt hun ge
zegd: «ge zijt van Brabant of uit de Brus-
selsche omgeving. Ge verlangt in garnizoen
te liggen te Brussel, doch dat gaat niet op,
te Brussel is geen Vlaamsch speciaal peloton
voorzien; ge zult naar Gent, Antwerpen of
misschien naar Hasselt moeten". Die jon
gens worden dus voor de keuze gesteld, ofwel
een Vlaamsche copagnie te kiezen en ver
van hun dorp gekazerneerd te zijn, ofwel een
Fransche compagnie te kiezen om te Brussel
te kunnen 'Blijven.
Het is uiterst zonderling dat men te Brus
sel, waar toch heel wat Vlaamsche compag-
nie's zullen zijn, geen Vlaamsch speciaal
peloton voorzag. Hoe rijmt dat? Hoeven er
geen onderofficieren of reserveofficieren te
zijn voor deze die in Brussel in het Vlaamsch
zullen worden gedrild? Of wil men verhin
deren dat in de Brusseische regirrjenten
Vlaamsche intellectueelen zouden treden?
Is dat een eerlijke en logische toepassing
der nieuwe regeling?
HET H. BLOED NAAR MECHELEN.
De kostbare relikwie van het H. Bloed zal
bij gelegenheid van het aanstaand Eucharis
tisch Congres, voor de eerste maal het grond
gebied der stad Brugge verlaten.
Het zal met een bijzondere trein en met
koninklijke eer den Zondag morgen 31
Augustus, naar Mechelen worden gebracht
en op heel den doortocht, aan iedere statie,
door de geloovigen de gebruikelijke eer wor
den bewezen.
Aan de statie te Mechelen zal de kostbare
Relikwie door Z. D. Hgw. Mgr. Lamiroy,
Hulpbisschop van Brugge, worden in ont
vangst genomen en processiegewijs naar de
Metropolitane kerk van St Rombouts wor
den gedragen.
's Avonds rond 7^ uur zal het H. Bloed met
hetzelfde ceremonieel naar de statie en ver
volgens naar Brugge worden overgebrahet.
Gedurende heel de reis zullen de leden der
Confrérie van het H. Bloed, de Eerewacht
rondom de relikwie uitmaken.
AMERIKAAN SCHE TOERISTEN.
Ondanks de groote krisis in de Amerikaan-
sche Beurswereld en in de zaken, zijn er
zelden meer Amerikaansche toeristen naar
Europa gekomen dan dit jaar. Naar ffifici-
eele cijfers, uit New-York, zouden er, in Mei,
40,000 Amerikanen naar Europa ingescheept
zijn; op 15 Juli zijn negen Oceaanstoomers
uitgevaren, met meer dan 10.000 toeristen.
ZONDAGMIS VERZUIM.
Wanhopig, bedroevend is de toestand in
de nijverheidsstreek in Wallonië. De helft
der bevolking hoort er geen Zondagmis meer.
Bij ons in Vlaanderen komen Gent en Brug
ge op de zwarte lijst met 90 p. h. misverzui-
mers. Volgen Mechelen en Antwerpen met
2 3 tot 1 2. Op het platteland zakt dat p. h.
tot 2. Ons liefste Vlaamsche volk, wiens
grootheid ons zoozeer aan 't harte ligt ver
liest stilaan ook zijn eerste en voornaamste
eigenschap: zijn diep godsdienstig leven. En
het is meer dan tijd dat we ingrijpen om
ailes te verwijderen wat het van zijn eigen
ontvreemdt en het doet afdalen tot een
lager godsdienstig en z.'delijk peilDe
vijand is onwetendheid kwestie godsdienst
en materialisme, gesteund door het socialis
me. Zondag rust beteekent voor hen alleen
stoffelijk plezier. Geneesmiddel daartegen:
de grootheid der H. Mis doen begrijpen, en
de H. Mis leeren volgen en meeleven door
liturgische opleiding.
EEN NOODLOTTIGE BRABANQONNE
Een man bezwijkt te Chiney.
Een concert werd gegeven op de Groote
Markt te Ciney. Bij de uitvoering van de
Brabonqonne bleef een muzikant, die in ge
sprek was met een vriend, met den hoed op
het hoofd. Twee politieagenten sprongen toe
en sleurden hem naar het politiebureel. De
muziekmaatschappij uit Sint-Gervais, waar-
DE BESTE BELGISCHE FABRIKATIE
HHHnBHHniHRaBJii