WEEKBLAD 35 CENTIEMEN lm. N 21 ve»XeTZ?tne„'ndiKietnTn^tT°t-l NOTARIEEL-, ANNONCEN- EN NIEUWSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN Telefoon N1 9. Uitgever SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570. SIN,XEN HET VLEESCH TEGEN DEN GEEST g HOE PELSEN BEWAREN n WEMMEL.. SPANJE... PAST HEM TOE! POLITIEK OVERZICHT 1MELOTTE WIJZIGING SN T MINISTERIE. ZONDAG 24 MEI 193L 28 JAAR. g Abonnementsprijs j| per jaar: (per post) gin 't Land18 fr.ü ito Stad: 17fris fjFrankrjjk35 iz. s ÈAndert landen: 40 ft. II TARIEF: I Kleins Berichten: 1| I 1 fr. per regel g 1 minimumprijs per f| 1 inlassching 4 fr. g s bureel dat hun bedient, en niet aan ons. I Wie inlichtingen begeert over aankondi- g gingen, wordt verzocht een postzegel voor g [antwoord bij zijn schrijven te voegen. Alle annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den! Donderdag noen ingezonden worden. Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. TARIEF: Notarieele Verkoopingen: 90 cent. per gewone regel. 1 Annoncen: Prijzen op aanvraag,! Voltallig bleven zij vereenigd, .De.Apostelen te Jeruzalem? De geest cier waarheid zou gaan komen, En biddend wachtten zij op Hem. Een ruischen als een félle windstroom... Da ai kwam de. Geest, die was beloofd! Zie. tongen als vasn vuur verschenen, (Die «zetten zich opiieders, hoofd. De Geest kwam met. zijn zeven gaven... Kleinmoedigen, gij eens zoo schuw, Hoe zijt ge plotseling zoo veranderd? Wat wrocht .de Heilige Geest in U? Hij kwam en schiep U om tot helden, Gij vreest geen dood of marteling meer, Nu treedt gij op voor 't oog der wereld En predikt des tGekruist enleer. i Gij predikt en bezegelt tevens Uw leering met uw martelbloed, De .Heilige Geest schonk U de wjjsheid Met Christendeugd en stervensmoed. G,-Geest, .van waarheid en van sterkte! Beziel ook ons, dat, zoo het moet, Wij voor 't geloof ten offer brengen. Den laatsten druppel van misbloed -#SaBBBflflBBaaBBBBBBflBBBflBBaBBflB: DE STIJGENDE VLOED VAN MISDADIGHEID Men.leest,dagelijks v.an; sluipmoorden,«dra mas van het wangedrag, frauduleuze bank roeten. enz., en dan vragen de mensehen zich ai: "'Waar gaan we naartoe.! .Watsstaat er ons te wachten! ..Ja! «Waar gaan wij naartoe?» De men- schen moeten maar eens rondom hen zien, naar de ste.'se 1 matigeontchrisfcenmg van het volk. Ze kennen ze nochtans reeds lang die moderne huishoudens, waar openlijk den spot wordt gedreven met de heilige .huwe lijksliefde en met de elementaire natuurwet ten; zij weten ondereen zoo goed, .hoe het staat met de huwelijkstrouw van .velen en met hun eerlijkheid in den handel; zij .héb ben, het zelf tienmaal gezegd: Dat kan daar niet ibljven dt;ren, ge zult het zien, xlat loopt eens .verkeerd. Ze hebben er, in het begin, door verergerd geweest, als ze hoorden, dat die Qf gene zoo maar, zonder reden, jie .Zon dagmis verzuimde en, als om de anderen uit! te dagen, slafélijk'werk verrichtte of in.zijni 'werkkleederen en met klompen aan, des Zon- dagvoormiddags over .de jstraat slenterde: .zij' hebben het hun schande gesproken .dat ze hun kinderen, naar scholen stuurden .zonder ■God en het bij het ergerlijk gedrag van die moderne jeugd, zoo dikwijls voorspeld: daar! zal wat nil groeten! a&\ zij hebb.en .het allen zien aankomen en nu dat de gevolgen tdoor een .samentreffen, elkander bij ons wal. sneller opvolgen krijgen zij schrik en vra gen zij zich angstig af: Waar moet dat heen? De Profeet uit het Oude Testament had wel gelijk, toen hij zegde: De Wereld is: somberlijk (droef, omdat er niemand is die nadenkt in zijn harte Neen! De men schep. denken :niet na, noch .over de bat ee kenis van hun leven, noch over hun eeuwige bestemming. Tegen hetgeen nu gebeurt is nochtans sedert lang, gewaarschuwd gewor den. door den Paus en de Bisschoppen; en Mgr. Stillemans schrijft in zijn Vastenbrief van 1897 over het geluk dat _de godsdiensst meebrengt voor de personen, voor het huisge zin, en voor de samenleving; dezelfde Bis schop. in zeer krachtige bewoordingen, spreekt in zijn Vastenbrief van 1905 over het christen gebruik des levens. Mgr. Segher.s verheft ook meermaals rijn vaderlijke stem, vooral in zijn Vastenbrief van .1921 over de Godsdienst, als het middel tegen de kwalen der maatschappij en ten slotte de huidige Mgr. '.Coppieters .schrijft in Zijn Vastenbrief van 19.28 over de h&erlijke .schoonheid van het christelijk leven en waarschuwt krachtdadig voor de gevaren, die het bedreigen,namelijk de onwetendheid in zake geloofsleer en het 'zedenbederf; voegt daarbij dat deze werkza me en waakzame bisschop, .in zijn talrijke redevoeringen en sermoenen, telkens opnieuw en overal den nadruk legt qp het stille, ge zonde familieleven, op de strengheid der op voeding-de matigheid in noodwendigheden cn uitgaven, het algemeen bijwonen der god delijke diensten en godvruchtige vergaderin gen; dit alles, schrijft hij, omdat over de wereld thans een storm woedt van onafhan kelijkheid, waarbij zeer dikwijls de regels der strenge christelijke zedenleer worden mis- kend AchJ luisterden onze geloovige menschen toch beter naar de stem hunner verantwoor delijke, geestelijke leiders, en dachten zij be ter na, zij zouden begrijpen en ondervinden .dat, in het zienlijk verband met de priesters, de redding van de zielen gelegen is. In den grond, -nochtans, is het vraagstuk, dat ons bezighoudt, niet ze-er ingewikkeld, ibet is eenvoudig en klaar, gelijk de waarheid zelve. Het is de .feuwige strijd van het •vjeesch tegen den geest spiritus atlversus rarnem de strijd die in elk menschenhart moet uitgestreden worden. Niemand is heel en al goed. niemand ook is heel en al slecht;; in eiken mensch is er een mengsel van goed' en kwaad, van licht ;enjdtijsternis, en die toe stand zal niet veranderen voordat de strijd tot het einde toe doorstreden is en, bij den öooü, ofwel het vleesch over, den geest ofwel de geest over het vleesch,de zege zal hebben behaald. Wat is dan het vleesch en wat is dan de geest? Door vleesch, in dg.i breeden zin. verstaaii wij het niet alleen ffe stof van ons lichaam maar gansch het natuurlijk leven van den .mensch, het lichaam ,en ook de ziel met de driften, die uit het verhand van die twee ontstaan. Het vleesch alzoo dat is de brandende wel lust, de prikkelende zinnelijkheid, de dier lijke gulzigheid in drinkprestaties en tafel orgiën, het is de dolle verkwisting in festij nen, waar het geld met hamers gebroken wmfdthet is .de verleidende, onzedige klee- derdraeht, de tè lage muur, om den hof waar in Sodoma's vruchten groeien, de gepoeder de zonde met de luiheid, volgend in het ge parfumeerde spoor; het is nog de verachting en de miskenning van Gods oppergezag, de hoogmoedige onafhankelijkheid van alle wet ten, de dwaze ijdelheid en ergerlijke praat zucht het is de hartelooze schraapzucht en he vermomde gierigheid, het is de afgunst, de gramschap, de wraakzucht en de haat; he.t zijn de grove leugens, die iemand te kort doen door lagen laster en de lieveleu gens van het dagelijkseh gezelschapsleven; het zijn de oneerlijkheden, de aftruggelarij- en. de bedekte diefstallen en andere bedrie gerijen uit het zakenleven; het is de liefde loosheid op gansch de lijn; het is, om het met een woord te noemen, de alles versto rende zelfzucht. En de geest daartegen? Dat is de bovenna tuurlijke mensch in ons; deze die, door het doopsel, in Christus wordt herboren en die leeft door de genade van de sacramenten; het is de erkenning van Gods oppergezag, onze lof, onze hulde, onze dank, onze gehoorzaam heid aan Hem; het is de liefde tot den even- mensch, de reine, de boetvaardige, de mede lijdende, de dienende, reddende liefde; het !s' binnen ons, de orde der nederigheid, de blijdschap der. reinheid, de zoete troost der versterving; het is al het goede, al het ware, al het schoone dat in ons is en dat naar hoo- ger streeft, naar God; het is het onoverwin nelijke in ons, het onbegrensde, het onver woestbare ,het eeuwige, het is, met een woord het goddelijke in ons. Van dezen strijd nu tusschen «vleesch» en geest hangt de redding af en het eeuwig geluk van iederen mensch, van dezen strijd hangt, de otde af, de vrede en de welvaart van ieder huisgezin en van gansch de maat schappij. Terug dus naar den godsdienst, naar de onvergankelijke en eeuwige goederen! Terug naar. het geloof in God, de hoop op God, de liefdé-' tóf? GW! 'TëTUg'" fitter de" Katholieke Kerk, die ons leidt, onderwijst en heiligt, uit naam van Hem, die gezegd heeft: Ik ben de Weg, de Waarheid en het Le ven CLEMENS. .^BBBBflflBQRiÜBBBBBBBBBBEBBBflBBB^ n H .Zend eenvoudig uw adres aan de flr- bi H ma F. Vandevoorde, 31, Boterstr., Yper. GRATIS ontvangt ge volledige be- g g schrijvipgen on. nuttige wenken. r&HBBBBBflBBBHHBBBBBBB&'lBBaBBBi? \We yeïhaalden de spijtige gebeurtenissen van-, Wemmei. Vandaar besluiten dat wij de nationalistische gedachten goedkeuren, is mis. De revolutionnaire strekkingen der Na tionalisten zullen we steeds bestrijden. We betreuren dat sommige, personen geen vlaamsche betcoging of vlaamsche vlag kun nen zien zonder hoorndul te. worden, en, we betreuren evenzeer dat sommige anderen- geen belgische vlag. of een vrijheidsboompje kunnen zien zonder van zelfde kwaal aan gedaan; te: zijn. Gezonde vlaamsehgezindheid mag men niet verwarren met zot. nationalisme. Vele: lëidersc derhNAtianalisten zijn troebel- .water-visscbers en zijn heel tevreden wan neer hunne betoogingsn rumoerig afloopen dat verbittert de jongeren en dat brengt st-eramen bij. Wat. de..Nationalisten willen, weten ze zelf niet. Bewijs ervan: maanden hebben- ze gestudeerd en geredeneerd over hetFedera tiefStatuutdat, naar hun oordeel, de op lossing der vlaamsche kwestie in 't land, moest, .mogelijk maken. .Onder hen hebben ze er, bij 't opmaken, zoodanig over gestreden, dat ze tot geen akkoord konden komen, en, den.dag dat ze het toch de wereldinzonden,, is hun partij in twee gevallen. De groep Van Severeri scheurde zich af en gaf de.Federatief-Natio- nalisten uit voor Neo-Belgicisten Maar over die tweedracht schrijven dé Federatief-Nationalisten.niet in. hun bladen, en onder deze die dat. niet durven, telt het nationalistisch blad onzer streek Het West- land Men vond er wel iff vermeld dat .de Nationalisten, hun federatief statuut hadden ingediend, maar verder kreeg men er niets uneer.Qver.t.e lezen. Naar de Federatief-Nationalisten besloten, blijft Bejgie bestaan onder Koning Albert, mits .aanpassingen voor de vlaamsche en waalsche. Provincies. Waarom:moeten we.dan op,alle nationalist tische betoogingen gedurig hooren van: Het Belgiekske kapotSlechte Belgen willen we wezen, Aktivisten willen we zijn», ,e.n andere.misplaatste en oproerige liederen? Hoe uitleggen dat onze Nationalisten van Poperinghe officieel meedoen met.de Federa-i tief-(Nationalisten maar het nuttig oordeelen, Van S.everen, de leider der Belgie kapot- mannen en der Weg met alle .gezag-man- nenop hunne vergaderingen hier uit te ncodigen om te. komen spreken? .Zuike .daden .komen niet overeen met de' woorden der Nationalisten en hunne pers, en, zijn wel .een bewijs dat de geest Weg met: alle gezag baas speelt in hunne rangen, of wel, dal ;d.e leiders zelf gevoelen dat ze aan hun volgelingen niets meer te zeggen hebben.: De .Nationalisten verwijten .soms dat del Katholieken samen werken met .de Liberalen.! Wanneer geen.meerderheid bestaat, ge-' lijk in de Kamers dan maat toch een be stuur .gevormd worden? Of moet het gaangelijk te Yper? Daar zijn dè Nationalisten, mat broeder lijke samenwerking der Liberalen en Socia listen, er in .gelukt, het katholiek .Schepen college we.g te krijgen, maar noch Nationa listen, noch Liberalen durven het aangaan de plaats in te .nemen. Schreeuwen en alles overhoop helpen is gemakkelijk, maar eens voor de daad gesteld, .staan die mannen met ijdel handen ,en durven ze de verantwoorde lijkheid niet op hun nemen. Ware het niet van de Katholieken, het land verging in anarchie! In de eene streek werken de Nationalisten onder de lenze van JRoomsch Katholiek en ze durven aan hun mannen niet zeggen dat in ander streken in hun rangen gekoze nen zitten die noch van God noch Kerk wil len weten. Godsdienst belijden en verdedigen met da den van gehoorzaamheid is beter dan, door het gezag van den Priester te ondermijnen, het godsdienstgevoel bij ons volk te verdoo- ven al den schijn aannemend met woorden yoor den godsdienst .uit te komen. .En wat zagen we dezer .dagen te Leuven? Daar werd een gedenkteeken ingericht te nagedachtenis van Z. Em. Kardinaal Mercier, de groote organisator onzer katholieke Hoo- geschool. Kardinaal Van Roey, de Koning en de Koningin, Mgr Micara, pauselijke nuntius, Mgr Ladeuze, rector der (hoogesehool en tal van Bisschoppen, geestelijke en wereldlijke Overheden waren er op tegenwoordig. We lezen hierover in De Tijd Terwijl de beiaard zijn hoogste lied uit galmde en een geestdriftige menigte ons vorstenpaar sympathiek toejuichte, weerklonk een valsche noot in deze blijde feestklanken en het was toen onze vorsten voorbij het lokaal der vlaamsche studenten trokken, en er gezongen werd Oranje bovenMaar hun misplaatste zang liep dadelijk verloren in het geroep der massa dat zijn juichkreten verdubbelde. Strooibriefjes werden ook uitgeworpen met In Vlaanderen zelfbestuur, denkt aan Ca- talonië! Van weerskanten de Tfaiensehe straat stonden twee groepen vlaamsche studenten geschaard, op pet en kraag gele vlagjes met zwarten leeuw dragende, en zingende, af en toe, Vliegt de Blauwvoet storm op zee! en roepende Voor 't Belgiekske, nikske! Wanneer de Koning en de Koningin, de Kardinaal, de Bisschoppen en de Prelaten daar yoorbij togen, begonnen die groepen studenten te zingen: «Oranje boven! Oranje boven! Oranje bovenal! Het gehui! duurde totdat de stoet voorbij was, doch weldra werd het overcloofd door het gejuich van de andere studenten en van het volk, en door het zingen der Braban- gonne door een groep studenten, welke den stoet sloot. Na het vertrek van ons Vorstenpaar heb ben zich nog enkele woelingen voorgedaan. Vlaamsche en waalsche studenten werden handgemeen, hetgeen heel wat herrie onder de bevolking vervyekte, Zoover heeft de werking der oproerzoeken- de Nationalisten en haatzaaiende franskil jons het gebracht, dat onze Bisschoppen uit gejouwd werden door katholieke jongelingen in de stad der katholieke Hoogesehool! bat noemen we een schande voor- den katholieken naam. Ter ontlasting moet gezegd worden dat op het huldefeest aan Mgr Mercier geen enkel woord vlaamsch gesproken werd 'tenzij door den Hollandschen Afgeveerdigden. Dat is een hoon tegenover de Vlamingen en dat zou niet mogen gebeuren maar er bestaan ander middels om daar zijn verontwaardi ging- over uit te drukken. -v En we moeten nog zoo vei' niet gaan om het noodlottig werk der Nationalisten na te gaan. Hadden we, hier in de streek, eenige maan den geleden, geen inhuldiging van een Pas toor, waar de nationalistische meerderheid zich onthield en waar zelfs geen vlag aan het Gemeentehuis mocht hangen? Hoe pijnlijk, dat in onze katholieke dorpen te moeten bcstatigen. Dat zijn zwarte vlekken in katholiek Vlaanderen, en, zoo de godsdienstzin bij ons volk weggaat alsook de eerbied voor den Priester, daar mogen de Nationalisten op bun borst kloppen en zeggen: Dat komt door ons Katholieken, overweegt dat alles goed en vraagt U dan af, of Ge, zoo doende, op den goeden weg zijt? De Nationalisten hebben gejuicht bij de gebeurtenissen van Spanje: het vallen van het koningdom en het inrichten der Vrije Stateri.Telegrammen van gelukwenschen wer den naar de Cataleensche Nationalisten gezonden. En laat ons nu, Katholieken, eens zien naar Spanje. Heel het land waar. allen willen meester zijn er waar niemand het is waar geen gezag meer is staat te vuur en te zweerd. Burgeroorlog heerscht er in alle steden; de bevolking treedt tegen elkaar op in de stra ten. Communisme viert er hoogtij. Tiental len katholieke kloosters en kerken werden er door de oproerlingen in brand gestoken en priesters en kloosterlingen vervolgd. En, dat is het gevolg van: «Weg met alle gezag En de Nationalisten, in hun plakbrieven, vragen ons de oogen te richten op Spanje. He wel ja; we kunnen ze er niet. genoeg op richten en dat kan ons enkel leeren dat we zulk onbezonnen voorbeeld nooit mogen vol gen en zulke oproerige taal nooit mogen aan- hooren, uit liefde voor de Ziel van ons Volk. Zonder gezag, geen leven mogelijk, en, er is enkel dan een waar gezag, als het katholiek wordt opgevat: komende van God, en eer biedwaardig, niet om de hoedanigheden van hem die het draagt, maar op zich zelf, omdat het eene, afstraling is van .Gods gezag. VELEN SPREKEN OVER AFSLAG DE FIRMA FL. VANDEVOORDE 31, Boterstraat, YPER DE JEUGD EN DE WERELDVREDE. Belgie is-er nog ver van op de hoogte te zijn van de beweging om Wereldvrede, die in sommigelanden reeds vasten wortel ge slagen hééft, tot in de meest verschillende standen van het volk. De beweging voor Wereldvrede is echter, zoo sterk, dat zij ook ons land langzaam maar,zeker komt overrompelen. Verledene week waren het ae Kinders van,' Wales die hun boodschap van Vrede de wereld inzonden en ditmaal is die vredestem ook gehoord geweest in ons land. Voor de tiende maal zonden zij op den Goedenwils- dag, 18 Mei, hun boodschap naar de jengens. en meisjes van Europa, Azia, Afrika, Amerika en de groote landen der Zuidzee. Zij gélooven dat alleen Vrede kan worden, bereikt door dagelijksche gedachten en da-: den van vriendschap tusschen de volkeren der wereld. .Zij juichen .over den vooruitgang die reeds bereikt is en besluiten te zamen zich met! hart en ziel er aan toe te wijden, om in de toekomst nog' grootere overwinningen te be-; Halen. Uit verschillige scholen van ons land werd, aan de kinders van Wales een groet en een wensch van vrede teruggestuurd. Men neme deze toenadering van de jeugd; tot ós -w.er.eld vrede miet op als ,een kindergril. Over enkele tientallen van jaren zal de we-' reld geworden zijn, zooals de kinderen van heden verlangen dat hij warden zal. .Zoodra: de jeugd van alle landen den Vrede werkelijk WIL, zal er ook Vrede ZIJN. En .daarom is: het goed .dat de .kinderen uit alle landen el kander de hand reiken om den oorlog voor goed onmogelijk te maken. De oorlog is zulk groot kwaad .dat geen enkel middel, hoe klein ook, onbeproefd mag gelaten worden om die ramp uit de wereld te helpen. De 18 Mei werd verkozen als Dag van goeden wilomdat over 32 jaar, op 18 Mei 1899 voor de eerste maal de Staatsmannen van vele landen in Den Haag te zamen kwamen, om t.e beraadslagen hoe ze Vrede zouden kunnen organiseeren. Dit klein begin was de oorsprong van de machtige beweging, welke later aan de we reld zou schenken: den Volkenbond. het Internationale Hof van Justitie, en de Internationale ar.beids-organisatie. Het gedacht van den Wereld-Vrededag' vond vooral in de laatste jaren veel bijval en breidt zich zoodanig uit dat het weldra alle landen der wereld zal bereiken. Al moeten wij bekennen dat de Protestant- sche landen het eerst bij die beweging ge wonnen werden, is het voor ons,, Katholie ken, nog geen reden om daarin met ganscher hart niet mede te doen en toe te juichen aan alle ernstige pogingen die gedaan worden bij dezen oorlog aan den oorlog NIEUWE PAUSELIJKE ENCYCLIEK Z, H, de Paus heeft een nieuwe Pauselijke Encycliek uitgegeven over het Sociale Vraag stuk. Zij wordt genoemd Quadragesimo Annooxn wel te toonen dat het verschijnen over veertig jaar van Rerum Novarum aan leiding gegeven heeft tot dit verschijnen. De Encycliek is in drie goed onderscheiden aeelen verdeeld. In het eerste deel somt de H. Vader de vele en kostbare voordeelen op, door Rerum Novarum aangebracht. Het tweede deel geeft de algemeene richt lijnen aan, waarlangs de sociale orde moet hersteld worden om te beantwoorden aan de wetten der rechtvaardigheid. Aan eiken klassenstrijd worde een einde gemaakt en een eendrachtige samenwerking der verschillige groepen worde opnieuw in het leven geroepen. Eindelijk geeft de H. Vader in bet derde gedeelte een samenvattend overzicht van den tegenwoordigen toestand van het moderne economische stelsel en, ofschoon Hij het niet veroordeelt ais verderfelijk in zich, kan Hij het toch niet anders zien dan zeer misvormd en belast met allerergste misbruiken. Con centratie en macht ontaardt in despotische tyranie. Het eenige geneesmiddel tegen dezs wanorde is de terugkeer tot de gezonde be ginselen der christelijke sociale politiek en ae wijze van toepassing ervan op het kapi taal, op den arbeid en op beider onderlinge verhoudingen. RERUM NOVARUM-VIERING TE ROME Wij willen niet wijzen op de buitengewoon talrijke plaatsen van ons land waar Rerum varum op een heerlijke, plechtige wijze is vierd géworden. Woensdag rond 5 uur waren de 500 Bel gische Bedevaarders geschaard rond Z. H. den Paus. Z. E. Pater Rutten had vooraf aan Zijne Heiligheid een adres van hulde en trouw overhandigd, namens de Christene Sociale Werkers uit Belgie. Z. H. de Paus heeft eene toespraak gehou den om welkom te wenschen aan zijne Lie ve Kinderen van het edele, geliefde Belgie. Hij heeft hen bedankt om hun bezoek en om de hulde die zij brachten aan Rerum "Nova rum. Hij heeft hen gezegend, en hunne vaan dels en al dezen die met hen medestreden, hunne huisgezinnen, familieleden. Ouders, Bisschoppen en Priesters. Al de aanwezigen knielden diep neder, wijl de zegenende woor den door Zijne Heiligheid den Paus in vader lijk gebaar werden uitgesproken. Een tweede plechtigheid had plaats Vrijdagavond om 5 uur. Deze werd door het Vaticaansche radiostation uitgezonden. Op het Damasus-plein was een estrade opgericht. Links en rechts daarvan stond de ontzag lijke menigte opgesteld, die uit ongeveer tien duizend pelgrims bestond, afkomstig uit acht en twintig verschillende landen. .De komst van Z. H. werd aangekondigd door trompetgeschal, dat echter onmiddel lijk overstemd werd door de uitbundige toe juichingen der pelgrims. Er waren 26 Kardinalen aanwezig. Z. H. sprak in het Italiaansch, Fransch en Duitsch en ontvouwde daarin eenige gedachten zijner nieuwe Encycliek Quadragesimo Anno Ten slotte gaf de H. Vader zijn aposto- lischen zegen die, zoo zegde Hij, moge neder dalen op u allen, op uw broeders en zusters in den arbeid, op allen die u werk verschaffen en met groote verantwoordelijkheid uw ar beid leiden en regelen. Een oorverdoovend gejuich brak los, nadat Z. H. den zegen gegeven had en wanneer Hij het plein verliet. DE BROODVERKOOP AAN DE FRANSCH-BELGISCHE GRENS Tot voor enkelen tijd mochten de Fran- schen, die een grensgemeente bewonen, in Belgie brood koopen, doch niet meer dan één kilo per persoon en per dag. Een nieuw mi nisterieel besluit heeft bepaald, dat alleen zij die 'tot twee kilometer van de grens wonen in pen gemeente van minder dan 1000 inwo- «ter,a, ,nog voor .vrij_hroodvervoep zullen in aanmerking kemen en alleen als zij in het bezit zijn van een grenskaart, die recht geeft op een aankoop van ten hoogste 500 gram Belgisch brood per persoon en per dag. FRANSCH-BELGISCHE OVEREENKOMST VOOR BELASTINGSZAKEN Eene Belgisch-Fransche overeenkomst is Zaterdagmorgen geteekend; deze zal de dub bele aanslagen beletten in zake rechtstreek- sche belastingen en ook zekere andere kwes- tiën van fiscalen aard regelen. De dubbeie aanslagen doen zich veelvul dig voor tegenover privaatondernemingen en maatschappijen van een der twee landen, die werken uitvoeren in het ander land en dikwijls in de twee landen getakseerd worden. GELIJKHEID IN RECHTE EN IN FEITE Tijdens het Congres van Stedenbouw te Brussel gehouden werd geen enkel woord Vlaamsch gesproken. Ja toch: de Voorzitter, heer Senator Vinck zegde in het Vlaamsch dat er geen Vlaamsch zou gesproken worden. De gelijkheid in rechte en feite komt best van al uit op de druksels die uit de Ministeries komen. Bekijkt ze maar, g-e ziet op de omslagen bij voorbeeld de fransche ti tels met reusachtige letters prijken en wie een deugdelijk vergrootglas op zak heeft zal ook de toch zoo kleine, dunne, nederige vlaamsche teksten kunnen lezen. Tusschen de reken kan men geheel duide lijk lezen: Zoo fopt men VERDAGING Het punt dat nu naar aanleiding van de debatten in de belgische Kamer op het voor plan van de belangstelling staat, is of ja dan neen, met het goedkeuren van de gevraagde militaire credietsn moét gewacht worden. Een motie in dezen zin zal in de Kamer wor den voorgelegd. Het is een feit, dat de mee ningen over de doeltreffendheid van het ver dedigingsstelsel, dat door de regeering voor gesteld wordt, zeer verdeeld zijn. De mili taire deskundigen staan in twee kampen ge schaard. En wij buitenstaanders kunnen nu toch moeilijk uitmaken, wie van beiden ge lijk heeft. Wij kunnen enkel vaststellen dat er onzekerheid heerscht. Maar dit element van onzekerheid zou nu juist niet mogen aan wezig zijn. De meerderheid van hen die be- Ireid zijn de nieuwe legeruitgaven goed te keuren, doen zulks maar als zij de overtui ging hebben, dat zij ditmaal aan het land- een veiligheidsgordel bezorgen, die, wanneer de nood dreigen zal, de meeste waarborgen van stevigheid en weerstandkracht biedt. Beeldt u in voor welke gewichtige gewe-! tenskwestie die parlementairen komen te- staan, wanneer hun gevraagd wordt voor de legercredieten te stemmen, waarvan de doel-: treffendheid niet klaar en duideiijk, wit op- zwart bewezen is. En als dan de regeering van haren kant de; vertrouwenskwestie stelt en verklaart, dat zij geen motie tot verdaging aanvaarden kan,1 dan komen die parlementairen nog te staan- voor de verantwoordelijkheid van een even-' tueelen val van de regeering. Is liet in dergelijke omstandigheden wen- schelijk en mogelijk, de bespreking te verda gen en de kwestie aan een nieuw en degelijk onderzoek te onderwerpen? De regeering zal hierover een besluit moeten treffen en het antwoord op die vraag wordt in de naaste dagen met veel spanning verwacht. DE PRESIDENTSVERKIEZING IN FRANKRIJK Belgische gelukwenschen Dadelijk nadat hij op de hoogte was ge bracht van de verkiezing van heer Doumer, tot president der fransche republiek, heeft de heer Hymans, minister van Binnenland- sche Zaken, den Belgischen gezant te Parijs, opdracht gegeven, de gelukwenschen van de Belgische Regeering aan den nieuwen pre sident over te maken. Fransche persoordeelen De nederlaag van heer Briand heeft, in de pers, grooten weerklank. De bladen leggen er nadruk op, dat de nederlaag van Briand, die zijn candidatüur stelde, meer op aandringen van zijn vrienden dan uit persoonlijke am bitie, meer moet geweten worden aan reden-en van binnenlandschen aard. Ook waarschuwen zij het buitenland ervoor, dat de verkiezing van heer Doumer niet mag aanzien worden als het bewijs, dat de Fransche openbare meening haar houding tegenover de vredes vraagstukken heeft gewijzigd. Het grootste gedeelte van de pers is van meening, dat de heer Briand, als minister van Buitenlandsche Zaken, moet behouden blijven en dat zijn prestige in het domein der buitenlandsche politiek, onaangetast is gebleven. Het nieuwe regiem opgekomen na den ver loren oorlog in Frankrijk van 1870-'71, heeft zijn dertienden president verkozen. Het lijs tje zal misschien wel eenige lezers aanbelan gen. Thiers: 17 Februari 1871 - 24 Mei 1873. Mac-Mahon: 24 Mei 1873 - 30 Januari 1879. Jules Grévy: 30 Januari 1879 - 1 Decem ber 1887. Carnot: 3 December 1887 - 24'j{ihl 1894. Oasimir Périer: 27 Juni 1894 - 15 Januari 1895. Félix Faure: 17 Januari 1895 - 16 Januari 1899. Louber: 28 Februari 1899 - 18 Februari 1906. Fallières: 18 Februari 1906 - 18 Februari 1913. Poincaré: 18 Februari 1913 - 18 Februari 1920. Deschandel: 18 Februari 1920 - 20 Septem ber 1920. Millerand: 23 September 1920 - 11 Juni 1924. Doumergue: 13 Juni 1924 - 13 Juni 1931. Doumer: 13 Juni 1931 - IN SPANJE Onder voorwendsel dat de dictatuur, ge steund door het koninkdom, in Spanje een cndragelijken toestand had geschapen, werd de Troon neergehaald op 't oogenblik zelf dat de dictatuur zichzelf vervallen had ver klaard, en een normaalgrondwettelijk regiem op komst was. Maar nu loopt Spanje gevaar het slachtoffer te worden van een andere dictatuur, de dictatuur van 't bolsjewisme de dictatuur welke bevolen en geleid wordt van uit Moscow, de dictatuur van 't schrik bewind, die plundert, moordt en brandt, die alle vrijheid in boeien klinkt, alle recht den oorlog verklaart en haar heerschappij grond vest op geweld en slavernij. Laten wij hopen dat de katholieken, dat alle ordelievende Spanjaards die medewerk ten tot het instellen der republiek, genoeg karakter en krachtdadigheid bezitten om zich schrap te zetten tegenover de pogingen dei- communisten, en weten te verhinderen dat hun land terechtkome in den afgrond van misdaad en ontaarding, waarin 't rampzali ge Rusland verzonken ligt! PROTEST VAN DEN H. STOEL De H. Stoel heeft nog een protest gezonden aan de Spaansche Regeering in verband met de gewelddadigheden tegen kerken en reli gieuze instellingen in Spanje. Het protest zal door den pauselijken nuntius te Madrid on verwijld aan het hoofd der Spaansche Re geering worden overhandigd. In de kringen van het Vaticaan wordt verklaard, dat met het protest tot nu toe is gewacht, omdat men eerst een uitvoerig verslag van de geweld dadigheden. wenschte..±Ê ontvangen, UINIIIB1IBIBHI1I1IIIHIIHI 29 eb Koopt geen Ontroomer vooraleer gij den M met verlaagden melkbak zame ouders. De schunnige film werkt de misdadigheid sterk in de hand. Dat is be wezen door statistieken. Een strenger toe zicht is geboden. Ook wat betreft de radio uitzendingen. De h. JANSON, minister van Justitie, ver klaart bijzonder belang te stellen in deze kwestie. Alle opvoeders zijn het er over eens, dat de kinema een noodlottigen invloed uit oefent op de jeugd. Het is werkelijk betreu renswaardig dat de meeste filmproducties op zulk een laag peil staan en van aard zijn om het oordeel niet alleen van jongeren maar ook van volwassenen op een dwaalspoor te brengen. Wij moeten er over waken, dat de besluiten der kontroolkommissie streng n? geleefd wor den. Zullen wij eveneens kunnen beletten dat de radio-uitzendingen misbruikt worden om dwaze, onzedelijke praatjes en liederen in den huiskring te smokkelen? VLAAMSCH IN HET GERECHT Het ontwerp over de vervlaamsching van het gerecht, ingediend door den heer Marck en reeds grootendeels goedgekeurd door de commissie, schijnt absoluut te voldoen. Het heeft tot nu toe weinig politieken tegenstand ontmoet; spijts de voorgestelde eentaligheid voor het vlaamsche land, de splitsing van de Brusselsche rechtbank, het Hof van Be roep en het Hof van Verbreking, en de ver plichting om in het Vlaamsch te pleiten voor de advokaten mits sommige overgangsbepa lingen. GEEN VERLAGING VAN DE SENAATVERGOEDING De rechterzijde van den Senaat heeft op hare vergadering van Woensdag een voor stel van den hr 'De Moffarts onderzocht strekkende om de vergoeding aan de sena toren uitbetaald, met de helft te verlagen. De hh. Tschoffen en Van Overberg heb ben dit voorstel bestreden. De vergadering trof geen besluit doch een meerderheid zal in den Senaat tegen de verlaging stemmen. Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN 't, is de beste. draaiende op eene spil die den si vooruit- I® gangs hebt werken Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt LEERRIJKE SOLDATENCIJFERS Wat Vlaanderen en Wallonië als weerwacht beteekenen Dezer dagen verscheen een merkwaardige statistiek over de samenstelling van 't Bel gisch Leger. Voor de lichting 1930 leverde Wallonië 31.321 miliciens. Het vlaamsche land 48.467. Brussel 9.839. Daarvan werden vrijgesteld wegens licha melijk letsel 7402 in Wallonië, 11.198 in het vlaamsche land en 2.699 in Brussel; 't zij 27.43 voor Brussel, 23.63 voor Wallonië en 23.10 voor het vlaamsche land. Het totaal aantal ingeschrevenen was 89.627. Na aftrek van de vrijgestelden, wegens lichamelijk letsel, bleven er 68.328, waarvan 23.919 uit Wallonië, 37.269 uit Vlaanderen zonder Brussel en 7.140 uit Brussel. Het vlaamsche land, Brussel inbegrepen, leverde dus 44.409 soldaten, of 65 In verband met het verzet van vlaamsche zijde tegen de militaire plannen van de Re geering, zijn deze cijfers bijzonder belang wekkend. DE TAALREGELING IN DE BESTUURSDIENSTEN Vrijdagnamiddag, bij den aanvang dei- Kamerzitting heeft M. Jaspar, eerste minis ter, het ontwerp neergelegd, aangaande de taairegeling in de verschillige staats- pro- vintie- en gemeentediensten. Wij hebben de voornaamste artikelen van het ontwerp medegedeeld. Een nieuw artikel is er echter bijgekomen. Dit artikel zegt dat in de kabinetten der ministers de kabinets- overste of een zijner adjunkten de beide landtalen moeten kunnen schrijven en spre ken. Aan een ander artikel werd een wijzi ging gebracht: de 20 der bevolking aan de gemeenten, die kunnen eischen dat de taal der minderheid ook gebruikt worde is ver hoogd tot 30 De wet is toepasselijk vanaf 1932. UIT HET SENAAT DE GEVAREN VAN KINEMA EN RADIO De h. DESSAIN (kath.), wijst op de vreese- lijke zedelijke verwoesting welke de kinema onder de jeugd aanricht. Wanneer men be denkt dat, rekening houdende met het getal zalen, men in ons land anderhalf millioen kinemabezoekers per week telt, kan men zich een voldoende denkbeeld vormen van den invloed der schunnige films op al de la gen der samenleving. Spreker protesteert ook tegen het feit dat ergerniswekkende foto's en aanplakbrieven van films die door minder jarige kinderen niet mogen gezien worden, aan den ingang der zalen, op straat, mogen prijken, tot verontwaardiging van alle eer DE TAALPOLITIEK TER KAMER. Dinsdag had de groote ondervraging plaats over de taalpolitiek der Regeering. M. Vos, namens de Vlaamsche Nationa listen, herinnerde de Regeering eraan dat zij hare beloften niet heeft gehouden aan gaande de vlaamsche vraagstukken. Hij verweet de Regeering dat zij de vlaamsche bevolking zoo lang liet wachten op wat haar toekomt, zonder te rekenen op de nadeelige gevolgen. Hij eindigde zijne rede met te verklaren dat hij er voor te vinden is zoo de Regee ring de zaak kan oplossen in het kader Belgie, maar dat de Regeering dat niet zal kunnen. M. Sap heeft in eene kalme, beleefde taal eene lange rede gehouden en veel', zeer veel groote waarheden gezegd. De toestand in Vlaanderen is ernstig, zoo ernstig, zelfs dat hij het separatisme ge makkelijk bevordert. De Regeering heeft een groote poging ge daan, dat moet iedereen toegeven. Doch de toestand is zoo scherp geworden, dat tal men gevaarlijk geworden is. Het is eene dwaling van den Minister dien toestand niet bijtijds te hebben inge zien. Het was eene verdere dwaling van het vlaamsche vraagstuk tot eene regeerings- kwestie te hebben gemaakt. De ontwerpen door de Regeering voorgesteld beantwoor den niet aan de wenschen van het vlaam sche volk. M. Sap zette, in eene sterk gedocumen teerde rede, den toestand van het vlaam sche volk uiteen en bezweerde de Regeering met spoed de vereischte oplossingen te ver wezenlijken, in het heil van Belgie zelf. M. Mathieu, socialist, verklaarde geen schrik te hebben van het federalisme. Hij vraagt enkel dat de Vlamingen hun vlaam sche belangen zouden bevorderen zonder de Walen te kwetsen. M. Jaspar heeft aan deze sprekers geant woord. Het zette uiteen wat de Regeering al ge daan heeft om de vlaamsche kwestie op te lossen. Hij wijst vooral op de vervlaam sching der Gentsche Hoogesehool en op het vlaamsch commando in het leger. Hij wijst op de rol van het parlement in deze belangrijke kwestie. Hij is bereid wijzigingen te aanveerden aan de voorstellen die gedaan geweest zijn en geeft blijkt van veel goeden wil. Hij vraagt dat men het volk zou opwek ken vertrouwen in de Regeering te hebben en doet een beraep op het Parlement om samen de hangende vraagstukken op te lossen. Op voorstel van M. Van Cauwelaert wordt besloten het debat binnen acht dagen voort te zetten. GUIDO. IBESBIiaBBBnHBBBBBHBBBBniSBanBiaHMn Op 't onverwacht heeft ons ministerie ver anderingen ondergaan. In 't Staatsblad ver schenen de volgende besluiten. Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931, aangeboden door den heer Henri-Louis Baels, Minister van Binnenlandsche Zaken en Volksgezondheid en Minister van Landbouw, uit zijn ambt van Minister van Binnenland sche Zaken en Volksgezondheid, wordt aan vaard. Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931, aangeboden door den heer Henri Jaspar, Eersten Minister, Minister van Koloniën, uit zijn ambt van Minister van Koloniën, wordt aanvaard. Art. 2. Onze Eerste Minister wordt be noemd tot Minister van Binnenlandsche Za ken en Volksgezondheid. Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931, aangeboden door den heer Maurice Vauthi-er, uit zijn ambt van Minister van Kunsten en Wetenschappen, wordt aanvaard. Art. 1. De heer Paul Charles, algemeen secretaris van het Ministerie van Koloniën, wordt benoemd tot Minister van Koloniën. Art. 1. De heer Robert Petitjean, lid van de Kamer der volksvertegenwoordigers, wordt benoemd tot Minister van Kunsten en We tenschappen. Dinsdagnamiddag vergaderde de libe rale groep van den 'Senaat en drukte haar misnoegdheid uit over de manier, in welke de wijzigingen aan de regeering werden ge bracht, zonder voorkennis der parlementaire groepen. Als besluit dezer vergadeing, heeft M. Forthomme, minister van Posterijen, Te lefonen en Telegrafen, ontslag genomen. De benoeming van den h. Bovesse, li beraal kamerlid voor Namen tot minister van posterijen en telegrafen en telefoon, in de plaats van den h. Forthomme, is officieel. Het ontslag van den h. Lippens, minister van verkeerswezen, dat ook werd 'gemeld, wordt nu gelogenstraft. De ministers zijn in geheime bijeen komst vergaderd Dinsdagavond, ten huize van den h. Jaspar, ten einde den politieken toestand te bespreken.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1