WEEKBLAD 35 CENTIEMEN
lm.
N 21
ve»XeTZ?tne„'ndiKietnTn^tT°t-l NOTARIEEL-, ANNONCEN- EN NIEUWSBLAD VOOR POPERINGHE EN OMSTREKEN
Telefoon N1 9. Uitgever SANSEN-VANNESTE, Poperinghe. Postcheck Nr 15.570.
SIN,XEN
HET VLEESCH
TEGEN DEN GEEST
g HOE PELSEN BEWAREN n
WEMMEL.. SPANJE...
PAST HEM TOE!
POLITIEK OVERZICHT
1MELOTTE
WIJZIGING SN T MINISTERIE.
ZONDAG 24 MEI 193L
28 JAAR.
g Abonnementsprijs j|
per jaar:
(per post)
gin 't Land18 fr.ü
ito Stad: 17fris
fjFrankrjjk35 iz. s
ÈAndert landen: 40 ft.
II
TARIEF:
I Kleins Berichten: 1|
I 1 fr. per regel g
1 minimumprijs per f|
1 inlassching 4 fr. g
s bureel dat hun bedient, en niet aan ons.
I Wie inlichtingen begeert over aankondi- g
gingen, wordt verzocht een postzegel voor g
[antwoord bij zijn schrijven te voegen.
Alle annoncen zijn
vooraf te betalen
en moeten tegen den!
Donderdag noen
ingezonden worden.
Kleine berichten
tegen den
Vrijdag noen.
TARIEF:
Notarieele
Verkoopingen:
90 cent.
per gewone regel. 1
Annoncen:
Prijzen op aanvraag,!
Voltallig bleven zij vereenigd,
.De.Apostelen te Jeruzalem?
De geest cier waarheid zou gaan komen,
En biddend wachtten zij op Hem.
Een ruischen als een félle windstroom...
Da ai kwam de. Geest, die was beloofd!
Zie. tongen als vasn vuur verschenen,
(Die «zetten zich opiieders, hoofd.
De Geest kwam met. zijn zeven gaven...
Kleinmoedigen, gij eens zoo schuw,
Hoe zijt ge plotseling zoo veranderd?
Wat wrocht .de Heilige Geest in U?
Hij kwam en schiep U om tot helden,
Gij vreest geen dood of marteling meer,
Nu treedt gij op voor 't oog der wereld
En predikt des tGekruist enleer.
i Gij predikt en bezegelt tevens
Uw leering met uw martelbloed,
De .Heilige Geest schonk U de wjjsheid
Met Christendeugd en stervensmoed.
G,-Geest, .van waarheid en van sterkte!
Beziel ook ons, dat, zoo het moet,
Wij voor 't geloof ten offer brengen.
Den laatsten druppel van misbloed
-#SaBBBflflBBaaBBBBBBflBBBflBBaBBflB:
DE STIJGENDE VLOED
VAN MISDADIGHEID
Men.leest,dagelijks v.an; sluipmoorden,«dra
mas van het wangedrag, frauduleuze bank
roeten. enz., en dan vragen de mensehen zich
ai: "'Waar gaan we naartoe.! .Watsstaat er
ons te wachten!
..Ja! «Waar gaan wij naartoe?» De men-
schen moeten maar eens rondom hen zien,
naar de ste.'se 1 matigeontchrisfcenmg van het
volk. Ze kennen ze nochtans reeds lang die
moderne huishoudens, waar openlijk den
spot wordt gedreven met de heilige .huwe
lijksliefde en met de elementaire natuurwet
ten; zij weten ondereen zoo goed, .hoe het
staat met de huwelijkstrouw van .velen en
met hun eerlijkheid in den handel; zij .héb
ben, het zelf tienmaal gezegd: Dat kan daar
niet ibljven dt;ren, ge zult het zien, xlat loopt
eens .verkeerd. Ze hebben er, in het begin,
door verergerd geweest, als ze hoorden, dat
die Qf gene zoo maar, zonder reden, jie .Zon
dagmis verzuimde en, als om de anderen uit!
te dagen, slafélijk'werk verrichtte of in.zijni
'werkkleederen en met klompen aan, des Zon-
dagvoormiddags over .de jstraat slenterde: .zij'
hebben het hun schande gesproken .dat ze
hun kinderen, naar scholen stuurden .zonder
■God en het bij het ergerlijk gedrag van die
moderne jeugd, zoo dikwijls voorspeld: daar!
zal wat nil groeten! a&\ zij hebb.en .het
allen zien aankomen en nu dat de gevolgen
tdoor een .samentreffen, elkander bij ons wal.
sneller opvolgen krijgen zij schrik en vra
gen zij zich angstig af: Waar moet dat heen?
De Profeet uit het Oude Testament had
wel gelijk, toen hij zegde: De Wereld is:
somberlijk (droef, omdat er niemand is die
nadenkt in zijn harte Neen! De men
schep. denken :niet na, noch .over de bat ee
kenis van hun leven, noch over hun eeuwige
bestemming. Tegen hetgeen nu gebeurt is
nochtans sedert lang, gewaarschuwd gewor
den. door den Paus en de Bisschoppen; en
Mgr. Stillemans schrijft in zijn Vastenbrief
van 1897 over het geluk dat _de godsdiensst
meebrengt voor de personen, voor het huisge
zin, en voor de samenleving; dezelfde Bis
schop. in zeer krachtige bewoordingen,
spreekt in zijn Vastenbrief van 1905 over het
christen gebruik des levens. Mgr. Segher.s
verheft ook meermaals rijn vaderlijke stem,
vooral in zijn Vastenbrief van .1921 over de
Godsdienst, als het middel tegen de kwalen
der maatschappij en ten slotte de huidige
Mgr. '.Coppieters .schrijft in Zijn Vastenbrief
van 19.28 over de h&erlijke .schoonheid van het
christelijk leven en waarschuwt krachtdadig
voor de gevaren, die het bedreigen,namelijk
de onwetendheid in zake geloofsleer en het
'zedenbederf; voegt daarbij dat deze werkza
me en waakzame bisschop, .in zijn talrijke
redevoeringen en sermoenen, telkens opnieuw
en overal den nadruk legt qp het stille, ge
zonde familieleven, op de strengheid der op
voeding-de matigheid in noodwendigheden
cn uitgaven, het algemeen bijwonen der god
delijke diensten en godvruchtige vergaderin
gen; dit alles, schrijft hij, omdat over de
wereld thans een storm woedt van onafhan
kelijkheid, waarbij zeer dikwijls de regels der
strenge christelijke zedenleer worden mis-
kend
AchJ luisterden onze geloovige menschen
toch beter naar de stem hunner verantwoor
delijke, geestelijke leiders, en dachten zij be
ter na, zij zouden begrijpen en ondervinden
.dat, in het zienlijk verband met de priesters,
de redding van de zielen gelegen is.
In den grond, -nochtans, is het vraagstuk,
dat ons bezighoudt, niet ze-er ingewikkeld,
ibet is eenvoudig en klaar, gelijk de waarheid
zelve. Het is de .feuwige strijd van het
•vjeesch tegen den geest spiritus atlversus
rarnem de strijd die in elk menschenhart
moet uitgestreden worden. Niemand is heel
en al goed. niemand ook is heel en al slecht;;
in eiken mensch is er een mengsel van goed'
en kwaad, van licht ;enjdtijsternis, en die toe
stand zal niet veranderen voordat de strijd
tot het einde toe doorstreden is en, bij den
öooü, ofwel het vleesch over, den geest ofwel
de geest over het vleesch,de zege zal hebben
behaald.
Wat is dan het vleesch en wat is dan de
geest? Door vleesch, in dg.i breeden zin.
verstaaii wij het niet alleen ffe stof van ons
lichaam maar gansch het natuurlijk leven
van den .mensch, het lichaam ,en ook de ziel
met de driften, die uit het verhand van die
twee ontstaan.
Het vleesch alzoo dat is de brandende wel
lust, de prikkelende zinnelijkheid, de dier
lijke gulzigheid in drinkprestaties en tafel
orgiën, het is de dolle verkwisting in festij
nen, waar het geld met hamers gebroken
wmfdthet is .de verleidende, onzedige klee-
derdraeht, de tè lage muur, om den hof waar
in Sodoma's vruchten groeien, de gepoeder
de zonde met de luiheid, volgend in het ge
parfumeerde spoor; het is nog de verachting
en de miskenning van Gods oppergezag, de
hoogmoedige onafhankelijkheid van alle wet
ten, de dwaze ijdelheid en ergerlijke praat
zucht het is de hartelooze schraapzucht en
he vermomde gierigheid, het is de afgunst,
de gramschap, de wraakzucht en de haat;
he.t zijn de grove leugens, die iemand te kort
doen door lagen laster en de lieveleu
gens van het dagelijkseh gezelschapsleven;
het zijn de oneerlijkheden, de aftruggelarij-
en. de bedekte diefstallen en andere bedrie
gerijen uit het zakenleven; het is de liefde
loosheid op gansch de lijn; het is, om het
met een woord te noemen, de alles versto
rende zelfzucht.
En de geest daartegen? Dat is de bovenna
tuurlijke mensch in ons; deze die, door het
doopsel, in Christus wordt herboren en die
leeft door de genade van de sacramenten; het
is de erkenning van Gods oppergezag, onze
lof, onze hulde, onze dank, onze gehoorzaam
heid aan Hem; het is de liefde tot den even-
mensch, de reine, de boetvaardige, de mede
lijdende, de dienende, reddende liefde; het
!s' binnen ons, de orde der nederigheid, de
blijdschap der. reinheid, de zoete troost der
versterving; het is al het goede, al het ware,
al het schoone dat in ons is en dat naar hoo-
ger streeft, naar God; het is het onoverwin
nelijke in ons, het onbegrensde, het onver
woestbare ,het eeuwige, het is, met een woord
het goddelijke in ons.
Van dezen strijd nu tusschen «vleesch» en
geest hangt de redding af en het eeuwig
geluk van iederen mensch, van dezen strijd
hangt, de otde af, de vrede en de welvaart
van ieder huisgezin en van gansch de maat
schappij.
Terug dus naar den godsdienst, naar de
onvergankelijke en eeuwige goederen! Terug
naar. het geloof in God, de hoop op God, de
liefdé-' tóf? GW! 'TëTUg'" fitter de" Katholieke
Kerk, die ons leidt, onderwijst en heiligt,
uit naam van Hem, die gezegd heeft:
Ik ben de Weg, de Waarheid en het Le
ven CLEMENS.
.^BBBBflflBQRiÜBBBBBBBBBBEBBBflBBB^
n H
.Zend eenvoudig uw adres aan de flr- bi
H ma F. Vandevoorde, 31, Boterstr., Yper.
GRATIS ontvangt ge volledige be- g
g schrijvipgen on. nuttige wenken.
r&HBBBBBflBBBHHBBBBBBB&'lBBaBBBi?
\We yeïhaalden de spijtige gebeurtenissen
van-, Wemmei. Vandaar besluiten dat wij de
nationalistische gedachten goedkeuren, is
mis. De revolutionnaire strekkingen der Na
tionalisten zullen we steeds bestrijden.
We betreuren dat sommige, personen geen
vlaamsche betcoging of vlaamsche vlag kun
nen zien zonder hoorndul te. worden, en, we
betreuren evenzeer dat sommige anderen-
geen belgische vlag. of een vrijheidsboompje
kunnen zien zonder van zelfde kwaal aan
gedaan; te: zijn.
Gezonde vlaamsehgezindheid mag men
niet verwarren met zot. nationalisme.
Vele: lëidersc derhNAtianalisten zijn troebel-
.water-visscbers en zijn heel tevreden wan
neer hunne betoogingsn rumoerig afloopen
dat verbittert de jongeren en dat brengt
st-eramen bij.
Wat. de..Nationalisten willen, weten ze zelf
niet. Bewijs ervan: maanden hebben- ze
gestudeerd en geredeneerd over hetFedera
tiefStatuutdat, naar hun oordeel, de op
lossing der vlaamsche kwestie in 't land,
moest, .mogelijk maken.
.Onder hen hebben ze er, bij 't opmaken,
zoodanig over gestreden, dat ze tot geen
akkoord konden komen, en, den.dag dat ze
het toch de wereldinzonden,, is hun partij
in twee gevallen. De groep Van Severeri
scheurde zich af en gaf de.Federatief-Natio-
nalisten uit voor Neo-Belgicisten
Maar over die tweedracht schrijven dé
Federatief-Nationalisten.niet in. hun bladen,
en onder deze die dat. niet durven, telt het
nationalistisch blad onzer streek Het West-
land Men vond er wel iff vermeld dat .de
Nationalisten, hun federatief statuut hadden
ingediend, maar verder kreeg men er niets
uneer.Qver.t.e lezen.
Naar de Federatief-Nationalisten besloten,
blijft Bejgie bestaan onder Koning Albert,
mits .aanpassingen voor de vlaamsche en
waalsche. Provincies.
Waarom:moeten we.dan op,alle nationalist
tische betoogingen gedurig hooren van:
Het Belgiekske kapotSlechte Belgen
willen we wezen, Aktivisten willen we zijn»,
,e.n andere.misplaatste en oproerige liederen?
Hoe uitleggen dat onze Nationalisten van
Poperinghe officieel meedoen met.de Federa-i
tief-(Nationalisten maar het nuttig oordeelen,
Van S.everen, de leider der Belgie kapot-
mannen en der Weg met alle .gezag-man-
nenop hunne vergaderingen hier uit te
ncodigen om te. komen spreken?
.Zuike .daden .komen niet overeen met de'
woorden der Nationalisten en hunne pers, en,
zijn wel .een bewijs dat de geest Weg met:
alle gezag baas speelt in hunne rangen, of
wel, dal ;d.e leiders zelf gevoelen dat ze aan
hun volgelingen niets meer te zeggen hebben.:
De .Nationalisten verwijten .soms dat del
Katholieken samen werken met .de Liberalen.!
Wanneer geen.meerderheid bestaat, ge-'
lijk in de Kamers dan maat toch een be
stuur .gevormd worden?
Of moet het gaangelijk te Yper?
Daar zijn dè Nationalisten, mat broeder
lijke samenwerking der Liberalen en Socia
listen, er in .gelukt, het katholiek .Schepen
college we.g te krijgen, maar noch Nationa
listen, noch Liberalen durven het aangaan
de plaats in te .nemen. Schreeuwen en alles
overhoop helpen is gemakkelijk, maar eens
voor de daad gesteld, .staan die mannen met
ijdel handen ,en durven ze de verantwoorde
lijkheid niet op hun nemen.
Ware het niet van de Katholieken, het
land verging in anarchie!
In de eene streek werken de Nationalisten
onder de lenze van JRoomsch Katholiek
en ze durven aan hun mannen niet zeggen
dat in ander streken in hun rangen gekoze
nen zitten die noch van God noch Kerk wil
len weten.
Godsdienst belijden en verdedigen met da
den van gehoorzaamheid is beter dan, door
het gezag van den Priester te ondermijnen,
het godsdienstgevoel bij ons volk te verdoo-
ven al den schijn aannemend met woorden
yoor den godsdienst .uit te komen.
.En wat zagen we dezer .dagen te Leuven?
Daar werd een gedenkteeken ingericht te
nagedachtenis van Z. Em. Kardinaal Mercier,
de groote organisator onzer katholieke Hoo-
geschool. Kardinaal Van Roey, de Koning en
de Koningin, Mgr Micara, pauselijke nuntius,
Mgr Ladeuze, rector der (hoogesehool en tal
van Bisschoppen, geestelijke en wereldlijke
Overheden waren er op tegenwoordig.
We lezen hierover in De Tijd
Terwijl de beiaard zijn hoogste lied uit
galmde en een geestdriftige menigte ons
vorstenpaar sympathiek toejuichte, weerklonk
een valsche noot in deze blijde feestklanken
en het was toen onze vorsten voorbij het
lokaal der vlaamsche studenten trokken, en
er gezongen werd Oranje bovenMaar
hun misplaatste zang liep dadelijk verloren
in het geroep der massa dat zijn juichkreten
verdubbelde.
Strooibriefjes werden ook uitgeworpen met
In Vlaanderen zelfbestuur, denkt aan Ca-
talonië!
Van weerskanten de Tfaiensehe straat
stonden twee groepen vlaamsche studenten
geschaard, op pet en kraag gele vlagjes met
zwarten leeuw dragende, en zingende, af en
toe, Vliegt de Blauwvoet storm op zee!
en roepende Voor 't Belgiekske, nikske!
Wanneer de Koning en de Koningin, de
Kardinaal, de Bisschoppen en de Prelaten
daar yoorbij togen, begonnen die groepen
studenten te zingen: «Oranje boven! Oranje
boven! Oranje bovenal!
Het gehui! duurde totdat de stoet voorbij
was, doch weldra werd het overcloofd door
het gejuich van de andere studenten en van
het volk, en door het zingen der Braban-
gonne door een groep studenten, welke den
stoet sloot.
Na het vertrek van ons Vorstenpaar heb
ben zich nog enkele woelingen voorgedaan.
Vlaamsche en waalsche studenten werden
handgemeen, hetgeen heel wat herrie onder
de bevolking vervyekte,
Zoover heeft de werking der oproerzoeken-
de Nationalisten en haatzaaiende franskil
jons het gebracht, dat onze Bisschoppen uit
gejouwd werden door katholieke jongelingen
in de stad der katholieke Hoogesehool! bat
noemen we een schande voor- den katholieken
naam.
Ter ontlasting moet gezegd worden dat
op het huldefeest aan Mgr Mercier geen
enkel woord vlaamsch gesproken werd 'tenzij
door den Hollandschen Afgeveerdigden. Dat
is een hoon tegenover de Vlamingen en dat
zou niet mogen gebeuren maar er bestaan
ander middels om daar zijn verontwaardi
ging- over uit te drukken.
-v
En we moeten nog zoo vei' niet gaan om het
noodlottig werk der Nationalisten na te gaan.
Hadden we, hier in de streek, eenige maan
den geleden, geen inhuldiging van een Pas
toor, waar de nationalistische meerderheid
zich onthield en waar zelfs geen vlag aan
het Gemeentehuis mocht hangen?
Hoe pijnlijk, dat in onze katholieke dorpen
te moeten bcstatigen.
Dat zijn zwarte vlekken in katholiek
Vlaanderen, en, zoo de godsdienstzin bij
ons volk weggaat alsook de eerbied voor den
Priester, daar mogen de Nationalisten op
bun borst kloppen en zeggen: Dat komt
door ons
Katholieken, overweegt dat alles goed en
vraagt U dan af, of Ge, zoo doende, op den
goeden weg zijt?
De Nationalisten hebben gejuicht bij de
gebeurtenissen van Spanje: het vallen van
het koningdom en het inrichten der Vrije
Stateri.Telegrammen van gelukwenschen wer
den naar de Cataleensche Nationalisten
gezonden.
En laat ons nu, Katholieken, eens zien
naar Spanje.
Heel het land waar. allen willen meester
zijn er waar niemand het is waar geen
gezag meer is staat te vuur en te zweerd.
Burgeroorlog heerscht er in alle steden; de
bevolking treedt tegen elkaar op in de stra
ten. Communisme viert er hoogtij. Tiental
len katholieke kloosters en kerken werden er
door de oproerlingen in brand gestoken en
priesters en kloosterlingen vervolgd.
En, dat is het gevolg van: «Weg met alle
gezag
En de Nationalisten, in hun plakbrieven,
vragen ons de oogen te richten op Spanje.
He wel ja; we kunnen ze er niet. genoeg op
richten en dat kan ons enkel leeren dat we
zulk onbezonnen voorbeeld nooit mogen vol
gen en zulke oproerige taal nooit mogen aan-
hooren, uit liefde voor de Ziel van ons Volk.
Zonder gezag, geen leven mogelijk, en, er
is enkel dan een waar gezag, als het katholiek
wordt opgevat: komende van God, en eer
biedwaardig, niet om de hoedanigheden van
hem die het draagt, maar op zich zelf, omdat
het eene, afstraling is van .Gods gezag.
VELEN SPREKEN OVER AFSLAG
DE FIRMA FL. VANDEVOORDE
31, Boterstraat, YPER
DE JEUGD EN DE WERELDVREDE.
Belgie is-er nog ver van op de hoogte te
zijn van de beweging om Wereldvrede, die
in sommigelanden reeds vasten wortel ge
slagen hééft, tot in de meest verschillende
standen van het volk.
De beweging voor Wereldvrede is echter,
zoo sterk, dat zij ook ons land langzaam
maar,zeker komt overrompelen.
Verledene week waren het ae Kinders van,'
Wales die hun boodschap van Vrede de
wereld inzonden en ditmaal is die vredestem
ook gehoord geweest in ons land. Voor de
tiende maal zonden zij op den Goedenwils-
dag, 18 Mei, hun boodschap naar de jengens.
en meisjes van Europa, Azia, Afrika, Amerika
en de groote landen der Zuidzee.
Zij gélooven dat alleen Vrede kan worden,
bereikt door dagelijksche gedachten en da-:
den van vriendschap tusschen de volkeren
der wereld.
.Zij juichen .over den vooruitgang die reeds
bereikt is en besluiten te zamen zich met!
hart en ziel er aan toe te wijden, om in de
toekomst nog' grootere overwinningen te be-;
Halen.
Uit verschillige scholen van ons land werd,
aan de kinders van Wales een groet en een
wensch van vrede teruggestuurd.
Men neme deze toenadering van de jeugd;
tot ós -w.er.eld vrede miet op als ,een kindergril.
Over enkele tientallen van jaren zal de we-'
reld geworden zijn, zooals de kinderen van
heden verlangen dat hij warden zal. .Zoodra:
de jeugd van alle landen den Vrede werkelijk
WIL, zal er ook Vrede ZIJN. En .daarom is:
het goed .dat de .kinderen uit alle landen el
kander de hand reiken om den oorlog voor
goed onmogelijk te maken.
De oorlog is zulk groot kwaad .dat geen
enkel middel, hoe klein ook, onbeproefd mag
gelaten worden om die ramp uit de wereld
te helpen.
De 18 Mei werd verkozen als Dag van
goeden wilomdat over 32 jaar, op 18 Mei
1899 voor de eerste maal de Staatsmannen
van vele landen in Den Haag te zamen
kwamen, om t.e beraadslagen hoe ze Vrede
zouden kunnen organiseeren.
Dit klein begin was de oorsprong van de
machtige beweging, welke later aan de we
reld zou schenken:
den Volkenbond.
het Internationale Hof van Justitie,
en de Internationale ar.beids-organisatie.
Het gedacht van den Wereld-Vrededag'
vond vooral in de laatste jaren veel bijval en
breidt zich zoodanig uit dat het weldra alle
landen der wereld zal bereiken.
Al moeten wij bekennen dat de Protestant-
sche landen het eerst bij die beweging ge
wonnen werden, is het voor ons,, Katholie
ken, nog geen reden om daarin met ganscher
hart niet mede te doen en toe te juichen aan
alle ernstige pogingen die gedaan worden
bij dezen oorlog aan den oorlog
NIEUWE PAUSELIJKE ENCYCLIEK
Z, H, de Paus heeft een nieuwe Pauselijke
Encycliek uitgegeven over het Sociale Vraag
stuk. Zij wordt genoemd Quadragesimo
Annooxn wel te toonen dat het verschijnen
over veertig jaar van Rerum Novarum aan
leiding gegeven heeft tot dit verschijnen.
De Encycliek is in drie goed onderscheiden
aeelen verdeeld.
In het eerste deel somt de H. Vader de
vele en kostbare voordeelen op, door Rerum
Novarum aangebracht.
Het tweede deel geeft de algemeene richt
lijnen aan, waarlangs de sociale orde moet
hersteld worden om te beantwoorden aan de
wetten der rechtvaardigheid.
Aan eiken klassenstrijd worde een einde
gemaakt en een eendrachtige samenwerking
der verschillige groepen worde opnieuw in
het leven geroepen.
Eindelijk geeft de H. Vader in bet derde
gedeelte een samenvattend overzicht van den
tegenwoordigen toestand van het moderne
economische stelsel en, ofschoon Hij het niet
veroordeelt ais verderfelijk in zich, kan Hij
het toch niet anders zien dan zeer misvormd
en belast met allerergste misbruiken. Con
centratie en macht ontaardt in despotische
tyranie. Het eenige geneesmiddel tegen dezs
wanorde is de terugkeer tot de gezonde be
ginselen der christelijke sociale politiek en
ae wijze van toepassing ervan op het kapi
taal, op den arbeid en op beider onderlinge
verhoudingen.
RERUM NOVARUM-VIERING TE ROME
Wij willen niet wijzen op de buitengewoon
talrijke plaatsen van ons land waar Rerum
varum op een heerlijke, plechtige wijze is
vierd géworden.
Woensdag rond 5 uur waren de 500 Bel
gische Bedevaarders geschaard rond Z. H.
den Paus. Z. E. Pater Rutten had vooraf aan
Zijne Heiligheid een adres van hulde en
trouw overhandigd, namens de Christene
Sociale Werkers uit Belgie.
Z. H. de Paus heeft eene toespraak gehou
den om welkom te wenschen aan zijne Lie
ve Kinderen van het edele, geliefde Belgie.
Hij heeft hen bedankt om hun bezoek en om
de hulde die zij brachten aan Rerum "Nova
rum. Hij heeft hen gezegend, en hunne vaan
dels en al dezen die met hen medestreden,
hunne huisgezinnen, familieleden. Ouders,
Bisschoppen en Priesters. Al de aanwezigen
knielden diep neder, wijl de zegenende woor
den door Zijne Heiligheid den Paus in vader
lijk gebaar werden uitgesproken.
Een tweede plechtigheid had plaats
Vrijdagavond om 5 uur. Deze werd door het
Vaticaansche radiostation uitgezonden. Op
het Damasus-plein was een estrade opgericht.
Links en rechts daarvan stond de ontzag
lijke menigte opgesteld, die uit ongeveer
tien duizend pelgrims bestond, afkomstig uit
acht en twintig verschillende landen.
.De komst van Z. H. werd aangekondigd
door trompetgeschal, dat echter onmiddel
lijk overstemd werd door de uitbundige toe
juichingen der pelgrims.
Er waren 26 Kardinalen aanwezig. Z. H.
sprak in het Italiaansch, Fransch en Duitsch
en ontvouwde daarin eenige gedachten zijner
nieuwe Encycliek Quadragesimo Anno
Ten slotte gaf de H. Vader zijn aposto-
lischen zegen die, zoo zegde Hij, moge neder
dalen op u allen, op uw broeders en zusters
in den arbeid, op allen die u werk verschaffen
en met groote verantwoordelijkheid uw ar
beid leiden en regelen.
Een oorverdoovend gejuich brak los, nadat
Z. H. den zegen gegeven had en wanneer Hij
het plein verliet.
DE BROODVERKOOP
AAN DE FRANSCH-BELGISCHE GRENS
Tot voor enkelen tijd mochten de Fran-
schen, die een grensgemeente bewonen, in
Belgie brood koopen, doch niet meer dan één
kilo per persoon en per dag. Een nieuw mi
nisterieel besluit heeft bepaald, dat alleen zij
die 'tot twee kilometer van de grens wonen
in pen gemeente van minder dan 1000 inwo-
«ter,a, ,nog voor .vrij_hroodvervoep zullen in
aanmerking kemen en alleen als zij in het
bezit zijn van een grenskaart, die recht geeft
op een aankoop van ten hoogste 500 gram
Belgisch brood per persoon en per dag.
FRANSCH-BELGISCHE OVEREENKOMST
VOOR BELASTINGSZAKEN
Eene Belgisch-Fransche overeenkomst is
Zaterdagmorgen geteekend; deze zal de dub
bele aanslagen beletten in zake rechtstreek-
sche belastingen en ook zekere andere kwes-
tiën van fiscalen aard regelen.
De dubbeie aanslagen doen zich veelvul
dig voor tegenover privaatondernemingen en
maatschappijen van een der twee landen,
die werken uitvoeren in het ander land en
dikwijls in de twee landen getakseerd worden.
GELIJKHEID IN RECHTE EN IN FEITE
Tijdens het Congres van Stedenbouw te
Brussel gehouden werd geen enkel woord
Vlaamsch gesproken. Ja toch: de Voorzitter,
heer Senator Vinck zegde in het Vlaamsch
dat er geen Vlaamsch zou gesproken worden.
De gelijkheid in rechte en feite komt
best van al uit op de druksels die uit de
Ministeries komen. Bekijkt ze maar, g-e ziet
op de omslagen bij voorbeeld de fransche ti
tels met reusachtige letters prijken en wie een
deugdelijk vergrootglas op zak heeft zal ook
de toch zoo kleine, dunne, nederige vlaamsche
teksten kunnen lezen.
Tusschen de reken kan men geheel duide
lijk lezen: Zoo fopt men
VERDAGING
Het punt dat nu naar aanleiding van de
debatten in de belgische Kamer op het voor
plan van de belangstelling staat, is of ja dan
neen, met het goedkeuren van de gevraagde
militaire credietsn moét gewacht worden.
Een motie in dezen zin zal in de Kamer wor
den voorgelegd. Het is een feit, dat de mee
ningen over de doeltreffendheid van het ver
dedigingsstelsel, dat door de regeering voor
gesteld wordt, zeer verdeeld zijn. De mili
taire deskundigen staan in twee kampen ge
schaard. En wij buitenstaanders kunnen nu
toch moeilijk uitmaken, wie van beiden ge
lijk heeft. Wij kunnen enkel vaststellen dat
er onzekerheid heerscht. Maar dit element
van onzekerheid zou nu juist niet mogen aan
wezig zijn. De meerderheid van hen die be-
Ireid zijn de nieuwe legeruitgaven goed te
keuren, doen zulks maar als zij de overtui
ging hebben, dat zij ditmaal aan het land-
een veiligheidsgordel bezorgen, die, wanneer
de nood dreigen zal, de meeste waarborgen
van stevigheid en weerstandkracht biedt.
Beeldt u in voor welke gewichtige gewe-!
tenskwestie die parlementairen komen te-
staan, wanneer hun gevraagd wordt voor de
legercredieten te stemmen, waarvan de doel-:
treffendheid niet klaar en duideiijk, wit op-
zwart bewezen is.
En als dan de regeering van haren kant de;
vertrouwenskwestie stelt en verklaart, dat zij
geen motie tot verdaging aanvaarden kan,1
dan komen die parlementairen nog te staan-
voor de verantwoordelijkheid van een even-'
tueelen val van de regeering.
Is liet in dergelijke omstandigheden wen-
schelijk en mogelijk, de bespreking te verda
gen en de kwestie aan een nieuw en degelijk
onderzoek te onderwerpen? De regeering zal
hierover een besluit moeten treffen en het
antwoord op die vraag wordt in de naaste
dagen met veel spanning verwacht.
DE PRESIDENTSVERKIEZING
IN FRANKRIJK
Belgische gelukwenschen
Dadelijk nadat hij op de hoogte was ge
bracht van de verkiezing van heer Doumer,
tot president der fransche republiek, heeft
de heer Hymans, minister van Binnenland-
sche Zaken, den Belgischen gezant te Parijs,
opdracht gegeven, de gelukwenschen van de
Belgische Regeering aan den nieuwen pre
sident over te maken.
Fransche persoordeelen
De nederlaag van heer Briand heeft, in de
pers, grooten weerklank. De bladen leggen er
nadruk op, dat de nederlaag van Briand, die
zijn candidatüur stelde, meer op aandringen
van zijn vrienden dan uit persoonlijke am
bitie, meer moet geweten worden aan reden-en
van binnenlandschen aard. Ook waarschuwen
zij het buitenland ervoor, dat de verkiezing
van heer Doumer niet mag aanzien worden
als het bewijs, dat de Fransche openbare
meening haar houding tegenover de vredes
vraagstukken heeft gewijzigd. Het grootste
gedeelte van de pers is van meening, dat de
heer Briand, als minister van Buitenlandsche
Zaken, moet behouden blijven en dat zijn
prestige in het domein der buitenlandsche
politiek, onaangetast is gebleven.
Het nieuwe regiem opgekomen na den ver
loren oorlog in Frankrijk van 1870-'71, heeft
zijn dertienden president verkozen. Het lijs
tje zal misschien wel eenige lezers aanbelan
gen.
Thiers: 17 Februari 1871 - 24 Mei 1873.
Mac-Mahon: 24 Mei 1873 - 30 Januari 1879.
Jules Grévy: 30 Januari 1879 - 1 Decem
ber 1887.
Carnot: 3 December 1887 - 24'j{ihl 1894.
Oasimir Périer: 27 Juni 1894 - 15 Januari
1895.
Félix Faure: 17 Januari 1895 - 16 Januari
1899.
Louber: 28 Februari 1899 - 18 Februari 1906.
Fallières: 18 Februari 1906 - 18 Februari
1913.
Poincaré: 18 Februari 1913 - 18 Februari
1920.
Deschandel: 18 Februari 1920 - 20 Septem
ber 1920.
Millerand: 23 September 1920 - 11 Juni 1924.
Doumergue: 13 Juni 1924 - 13 Juni 1931.
Doumer: 13 Juni 1931 -
IN SPANJE
Onder voorwendsel dat de dictatuur, ge
steund door het koninkdom, in Spanje een
cndragelijken toestand had geschapen, werd
de Troon neergehaald op 't oogenblik zelf
dat de dictatuur zichzelf vervallen had ver
klaard, en een normaalgrondwettelijk regiem
op komst was. Maar nu loopt Spanje gevaar
het slachtoffer te worden van een andere
dictatuur, de dictatuur van 't bolsjewisme
de dictatuur welke bevolen en geleid wordt
van uit Moscow, de dictatuur van 't schrik
bewind, die plundert, moordt en brandt, die
alle vrijheid in boeien klinkt, alle recht den
oorlog verklaart en haar heerschappij grond
vest op geweld en slavernij.
Laten wij hopen dat de katholieken, dat
alle ordelievende Spanjaards die medewerk
ten tot het instellen der republiek, genoeg
karakter en krachtdadigheid bezitten om zich
schrap te zetten tegenover de pogingen dei-
communisten, en weten te verhinderen dat
hun land terechtkome in den afgrond van
misdaad en ontaarding, waarin 't rampzali
ge Rusland verzonken ligt!
PROTEST VAN DEN H. STOEL
De H. Stoel heeft nog een protest gezonden
aan de Spaansche Regeering in verband met
de gewelddadigheden tegen kerken en reli
gieuze instellingen in Spanje. Het protest zal
door den pauselijken nuntius te Madrid on
verwijld aan het hoofd der Spaansche Re
geering worden overhandigd. In de kringen
van het Vaticaan wordt verklaard, dat met
het protest tot nu toe is gewacht, omdat men
eerst een uitvoerig verslag van de geweld
dadigheden. wenschte..±Ê ontvangen,
UINIIIB1IBIBHI1I1IIIHIIHI
29 eb
Koopt geen Ontroomer
vooraleer gij den
M met verlaagden melkbak
zame ouders. De schunnige film werkt de
misdadigheid sterk in de hand. Dat is be
wezen door statistieken. Een strenger toe
zicht is geboden. Ook wat betreft de radio
uitzendingen.
De h. JANSON, minister van Justitie, ver
klaart bijzonder belang te stellen in deze
kwestie. Alle opvoeders zijn het er over eens,
dat de kinema een noodlottigen invloed uit
oefent op de jeugd. Het is werkelijk betreu
renswaardig dat de meeste filmproducties op
zulk een laag peil staan en van aard zijn om
het oordeel niet alleen van jongeren maar
ook van volwassenen op een dwaalspoor te
brengen.
Wij moeten er over waken, dat de besluiten
der kontroolkommissie streng n? geleefd wor
den.
Zullen wij eveneens kunnen beletten dat
de radio-uitzendingen misbruikt worden om
dwaze, onzedelijke praatjes en liederen in
den huiskring te smokkelen?
VLAAMSCH IN HET GERECHT
Het ontwerp over de vervlaamsching van
het gerecht, ingediend door den heer Marck
en reeds grootendeels goedgekeurd door de
commissie, schijnt absoluut te voldoen. Het
heeft tot nu toe weinig politieken tegenstand
ontmoet; spijts de voorgestelde eentaligheid
voor het vlaamsche land, de splitsing van
de Brusselsche rechtbank, het Hof van Be
roep en het Hof van Verbreking, en de ver
plichting om in het Vlaamsch te pleiten voor
de advokaten mits sommige overgangsbepa
lingen.
GEEN VERLAGING
VAN DE SENAATVERGOEDING
De rechterzijde van den Senaat heeft op
hare vergadering van Woensdag een voor
stel van den hr 'De Moffarts onderzocht
strekkende om de vergoeding aan de sena
toren uitbetaald, met de helft te verlagen.
De hh. Tschoffen en Van Overberg heb
ben dit voorstel bestreden. De vergadering
trof geen besluit doch een meerderheid zal
in den Senaat tegen de verlaging stemmen.
Gebruikt Chicorei WYPELIER-TAFFIN
't, is de beste.
draaiende op eene spil
die den
si
vooruit- I®
gangs
hebt
werken
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remicourt
LEERRIJKE SOLDATENCIJFERS
Wat Vlaanderen en Wallonië
als weerwacht beteekenen
Dezer dagen verscheen een merkwaardige
statistiek over de samenstelling van 't Bel
gisch Leger.
Voor de lichting 1930 leverde Wallonië
31.321 miliciens.
Het vlaamsche land 48.467.
Brussel 9.839.
Daarvan werden vrijgesteld wegens licha
melijk letsel 7402 in Wallonië, 11.198 in het
vlaamsche land en 2.699 in Brussel; 't zij
27.43 voor Brussel, 23.63 voor Wallonië
en 23.10 voor het vlaamsche land.
Het totaal aantal ingeschrevenen was
89.627. Na aftrek van de vrijgestelden, wegens
lichamelijk letsel, bleven er 68.328, waarvan
23.919 uit Wallonië, 37.269 uit Vlaanderen
zonder Brussel en 7.140 uit Brussel.
Het vlaamsche land, Brussel inbegrepen,
leverde dus 44.409 soldaten, of 65
In verband met het verzet van vlaamsche
zijde tegen de militaire plannen van de Re
geering, zijn deze cijfers bijzonder belang
wekkend.
DE TAALREGELING
IN DE BESTUURSDIENSTEN
Vrijdagnamiddag, bij den aanvang dei-
Kamerzitting heeft M. Jaspar, eerste minis
ter, het ontwerp neergelegd, aangaande de
taairegeling in de verschillige staats- pro-
vintie- en gemeentediensten.
Wij hebben de voornaamste artikelen van
het ontwerp medegedeeld. Een nieuw artikel
is er echter bijgekomen. Dit artikel zegt dat
in de kabinetten der ministers de kabinets-
overste of een zijner adjunkten de beide
landtalen moeten kunnen schrijven en spre
ken. Aan een ander artikel werd een wijzi
ging gebracht: de 20 der bevolking aan
de gemeenten, die kunnen eischen dat de taal
der minderheid ook gebruikt worde is ver
hoogd tot 30
De wet is toepasselijk vanaf 1932.
UIT HET SENAAT
DE GEVAREN VAN KINEMA EN RADIO
De h. DESSAIN (kath.), wijst op de vreese-
lijke zedelijke verwoesting welke de kinema
onder de jeugd aanricht. Wanneer men be
denkt dat, rekening houdende met het getal
zalen, men in ons land anderhalf millioen
kinemabezoekers per week telt, kan men
zich een voldoende denkbeeld vormen van
den invloed der schunnige films op al de la
gen der samenleving. Spreker protesteert ook
tegen het feit dat ergerniswekkende foto's
en aanplakbrieven van films die door minder
jarige kinderen niet mogen gezien worden,
aan den ingang der zalen, op straat, mogen
prijken, tot verontwaardiging van alle eer
DE TAALPOLITIEK TER KAMER.
Dinsdag had de groote ondervraging plaats
over de taalpolitiek der Regeering.
M. Vos, namens de Vlaamsche Nationa
listen, herinnerde de Regeering eraan dat
zij hare beloften niet heeft gehouden aan
gaande de vlaamsche vraagstukken.
Hij verweet de Regeering dat zij de
vlaamsche bevolking zoo lang liet wachten
op wat haar toekomt, zonder te rekenen op
de nadeelige gevolgen.
Hij eindigde zijne rede met te verklaren
dat hij er voor te vinden is zoo de Regee
ring de zaak kan oplossen in het kader
Belgie, maar dat de Regeering dat niet zal
kunnen.
M. Sap heeft in eene kalme, beleefde taal
eene lange rede gehouden en veel', zeer veel
groote waarheden gezegd.
De toestand in Vlaanderen is ernstig, zoo
ernstig, zelfs dat hij het separatisme ge
makkelijk bevordert.
De Regeering heeft een groote poging ge
daan, dat moet iedereen toegeven. Doch de
toestand is zoo scherp geworden, dat tal
men gevaarlijk geworden is.
Het is eene dwaling van den Minister
dien toestand niet bijtijds te hebben inge
zien. Het was eene verdere dwaling van het
vlaamsche vraagstuk tot eene regeerings-
kwestie te hebben gemaakt. De ontwerpen
door de Regeering voorgesteld beantwoor
den niet aan de wenschen van het vlaam
sche volk.
M. Sap zette, in eene sterk gedocumen
teerde rede, den toestand van het vlaam
sche volk uiteen en bezweerde de Regeering
met spoed de vereischte oplossingen te ver
wezenlijken, in het heil van Belgie zelf.
M. Mathieu, socialist, verklaarde geen
schrik te hebben van het federalisme. Hij
vraagt enkel dat de Vlamingen hun vlaam
sche belangen zouden bevorderen zonder de
Walen te kwetsen.
M. Jaspar heeft aan deze sprekers geant
woord.
Het zette uiteen wat de Regeering al ge
daan heeft om de vlaamsche kwestie op te
lossen. Hij wijst vooral op de vervlaam
sching der Gentsche Hoogesehool en op het
vlaamsch commando in het leger.
Hij wijst op de rol van het parlement in
deze belangrijke kwestie.
Hij is bereid wijzigingen te aanveerden
aan de voorstellen die gedaan geweest zijn
en geeft blijkt van veel goeden wil.
Hij vraagt dat men het volk zou opwek
ken vertrouwen in de Regeering te hebben
en doet een beraep op het Parlement om
samen de hangende vraagstukken op te
lossen.
Op voorstel van M. Van Cauwelaert wordt
besloten het debat binnen acht dagen voort
te zetten. GUIDO.
IBESBIiaBBBnHBBBBBHBBBBniSBanBiaHMn
Op 't onverwacht heeft ons ministerie ver
anderingen ondergaan. In 't Staatsblad ver
schenen de volgende besluiten.
Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931,
aangeboden door den heer Henri-Louis Baels,
Minister van Binnenlandsche Zaken en
Volksgezondheid en Minister van Landbouw,
uit zijn ambt van Minister van Binnenland
sche Zaken en Volksgezondheid, wordt aan
vaard.
Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931,
aangeboden door den heer Henri Jaspar,
Eersten Minister, Minister van Koloniën, uit
zijn ambt van Minister van Koloniën, wordt
aanvaard.
Art. 2. Onze Eerste Minister wordt be
noemd tot Minister van Binnenlandsche Za
ken en Volksgezondheid.
Art. 1. Het ontslag, den 18 Mei 1931,
aangeboden door den heer Maurice Vauthi-er,
uit zijn ambt van Minister van Kunsten en
Wetenschappen, wordt aanvaard.
Art. 1. De heer Paul Charles, algemeen
secretaris van het Ministerie van Koloniën,
wordt benoemd tot Minister van Koloniën.
Art. 1. De heer Robert Petitjean, lid van
de Kamer der volksvertegenwoordigers, wordt
benoemd tot Minister van Kunsten en We
tenschappen.
Dinsdagnamiddag vergaderde de libe
rale groep van den 'Senaat en drukte haar
misnoegdheid uit over de manier, in welke de
wijzigingen aan de regeering werden ge
bracht, zonder voorkennis der parlementaire
groepen. Als besluit dezer vergadeing, heeft
M. Forthomme, minister van Posterijen, Te
lefonen en Telegrafen, ontslag genomen.
De benoeming van den h. Bovesse, li
beraal kamerlid voor Namen tot minister van
posterijen en telegrafen en telefoon, in de
plaats van den h. Forthomme, is officieel.
Het ontslag van den h. Lippens, minister
van verkeerswezen, dat ook werd 'gemeld,
wordt nu gelogenstraft.
De ministers zijn in geheime bijeen
komst vergaderd Dinsdagavond, ten huize
van den h. Jaspar, ten einde den politieken
toestand te bespreken.