Hoog vliegen - Laag vallen
STORT 5,60 FRANK
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD,
tsmmmmss
-j- Deken DE BO
ener al Motors
nieuwste creatie
^UjgAG 14 SEPTEMBER
1931 H
Hofbouwten-
toonstelling te Poperinge
Bezoekt de Stand van het Huis
Eden. STEVENS-PATTOU Zonen
POLITIEK OVERZICHT
PAST HEM TOE!
GEWEZEN
CHINEESCH KEIZER
Zondag 13, en Maandag 14 Sept
IN DE LOKALEN
DER GEMEENTE
SCHOOL, Komstraat
POPERINGE de
Fruit
Planten
Bloemen
Croensels
Kleinvee
Pluimgedierte
Landbouwmachienen
enz. Radio's enz.
Muziekkoncerten
Qpenluchtbal
smmmrmmtmimwwmMmMimMMmBMt WFFK-BLAD: 35 CENTIEMEN
gaaasa 28* JAAR. Nr 37.
^SZONDAG 13 SEPTEMBER 1931
TARIEF VOORBERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op*l* bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3' bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Donderdag
noen ingezonden worden: Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.570.
op onze postcheckrekening en in heel
Belgie wordt ons blad U wekelijks
tot Nieuwjaar per post besteld.
Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar
11,20 FRANK.
De omstandigheden dringen tot bespa
ring, ook wat het gebruik van automobie
len betreft. Zich de gcede diensten van
deze bij uitstek practische voertuigen te
ontzeggen, zou echter aan den verkeer
den kant zijn zuinigheid die de wijsheid
bedreigt.
Meer clan ooit moet de zakenman, daar
toe gedreven door de verscherpte concur
rentie, woekeren met zijn tijd. Meer dan
ooit voelt hij de onmisbaarheid van een
snel vervoermiddel, dat hem in staat stelt
een veel grootere activiteit te ontwikkelen,
en, onafhankelijk van spoor, tram of
bus, zaken te doen, waar en wanneer de
gelegenheid daartoe zich voordoet. En ook
meer dan ooit is de automobiel voor hem,
van wien de strijd om het bestaan dag
aan dag zijn volle werk- en geestkracht
eischt, onontbeerlijk als middel tot aan
gename en gezonde ontspanning, waar
ook zijn gezin in meedeelt.
De economische depressie heeft de
vraag naar en de productie van kleine
wagens, goedkoop in aanschaffing en ge
bruik, sterk in de hand gewerkt. De over
weging, dat voor het vervoer van vier
personen slechts een betrekkelijk lichte
motor wordt vereischt en dat door de
carosserie-ruimte tot het strikt noodza
kelijke te beperken, eveneens belangrijke
besparingen op de kosten van een auto
worden verkregen, leidde in de laatste
jaren tot den bouw van talrijke kleine
wagens, waarvan echter vele het bezwaar
hebben, dat ter wille van goedkoop
rijden te veel aandacht aan goedkoop
en te weinig aan het rijden is besteed.
Het principe, iat aan de vraag naar
kleine, economische wagens ten grondslag
ligt, is evenwel volkomen gezond. Een
belangrijke besparing op de rijkosten is
mogelijk zegt General Motors, het groo-
fce amerikaansche automobiel-concern,
zonder dat daaraan het rijgenot en de
factoren, die de gebruikswaarde van een
auto bepalen, worden opgeofferdMet
haar laatste creatie, den kleinen Opel, die,
na twee jaar lang te zijn beproefd, nu
juist op de markt is gekomen, heeft zij
zich tot taak gesteld dit te bewijzen.
Deze in vele opzichten interessante
nieuweling in de klasse der kleine wagens
wordt gebouwd In de Opel-fabrieken te
Rüsselsheim, en kan wat betreft lijn en
constructie worden beschouwd als een
kleinere editie van den zescylinder Opel,
welke in het voorjaar uitgebracht werd
en waarvan in vier maanden tijds meer
dan 12000 exemplaren zijn verkocht.
Voor zijn afmetingen de wielbasis is
2,29 meter biedt de nieuwe Opel, als
tweedeurs vierraams Coach, een merk
waardig ruime en comfortabele accomoda-
tie aan vier volwassen personen. Doordat
de voorzitplaatsen onafhankelijk van el
kaar verstelbaar zijn, en de vloer achterin
is verzonken, kunnen ook lange personen
zich een gemakkelijke positie achter het
stuurwiel uitzoeken en hebben zij achter
in voldoende plaats voor hun beenen.
Breede portieren en zoowel samen- ais
naar voren omklapbare voorzittingen ver
gemakkelijken het instappen naar de ach
terzitbank, die aan weerszijden van arm-
steunen is voorzien. Alles bij elkaar ge
nomen voldoet het comfort, ook voor lan
ge ritten, aan de allerhoogste eischen, die
men aan een automobiel van zoo lage aan-
schaffings- en bedrijfskosten maar kan
stellen.
Wij willen onze lezers niet vervelen met
technische bijzonderheden omtrent chas
sis en motor, en volstaan er mee op te
merken, dat als krachtbron fungeert een
viercylinder zijkleppen-motor, die on
danks zijn geringen cylinderinhoud Van
1,2 liter en laag benzineverbruik (7 9
liter per 100 km.), over een opvallende
krachtreserve beschikt en den wagen een
snelheid van over de 80 km. kan geven.
Hij onderscheidt zich door een ongemeen
soepelen, rustigen en trilling vrij en gang,
en toont in zijn constructie verschillen
de belangwekkende details, die hem boven
andere motoren uit deze klasse doen uit
steken.
Als men, na de evenwichtige proporties
en de degelijke afwerking van het geheel
te hebben bewonderd, met den Opel den
weg op gaat, valt het direct op hoe hij
veert en op den weg ligt en hoe gemakke
lijk en eenvoudig alle bedieningsorganen
werken. Het ook op minder goede wegen
volkomen schok- en trillingvrije stuur is,
in den letterlijken zin van het woord, vin-
gerlicht; daarbij draait de wagen zoo kort,
dat mede door den pittigen motor en
de krachtige, maar soepel aangrijpende
remmen het rijden in druk stadsver
keer tot een plezier en parkeeren op nau
we plaatsen kinderspel wordt.
Ziehier een handige, gerieflijke en ca
pabele kleine wagen, die tegen eèn stootje
kan, er zeer goed uitziet, en door zijn at
tractieven prijs en lage rij- en onder
houdskosten zijn bezitter in staat stelt
voor weinig geld werkelijk automobiel te
rijden. De nieuwe vlereyi.nder Opel, die
behalve als Coach nog geleverd wordt als
Coach de Luxe (met openschuifbaar dak)
en tweepersoons Cabriolet, moet uit dien
hoofde wel gretig aftrek vinden.
Poperinge In da Lokalen van de Gemeenteschool
en leper.
Landbouwmachienen nieuw model.
Wa8chmachienen met moderne drogerij.
Brandkassen. Elektriciteit. enz.
Vraagt inlichtingen voor het plaatsen van Elektriciteit
in vochtige plaatsen.
Wie geen Ontroomer
voor verschillende gebruiken
dienende en met verlaagden
•nelkbak draaiende op eene spn
tiSo. benut
'SsgT fmei
^^Sacsi» kerij.
Ontroomers MELOTTE, N. V.
Remicourt
m. 11 --1"- lir
boren, stierf hij in het Armenhuis van St-
Marcus. Het schijnt wel, dat Maderspergers
de eigenlijke uitvinder is geweest, al wordt
de prioriteit ook door anderen opgeëischt.
Zoo zou de eerste naaimachine uitge
dacht zijn door de Amerikanen Stone en
Handerson, in het jaar 1S04. Deze machi
ne, nog heel primitief, leverde geen bruik
bare resultaten op. Ze werd vervangen
door de machine van Thimonnier Bar-
thelemy, geboren te Arbusle, nabij Lyon,
in 1793. Te Amplepuis leerde hij het kleer
makersvak. Het duurde lange jaren eer
hij met zijne beperkte middelen er toe
kwam, zijne machine af te maken. In
het Historisch Museum, te Lyon, wordt
nog zijn eerste machine, hoe onvolledig
ook, bewaard.
Thimonnier kwam met een gezel, die
hem het noodige geld had voorgescho
ten en de plannen der machine had ge
maakt, naar Parijs, waar hij zijn geluk
wilde beproeven.
In den beginne scheen alles goed te
zullen gaan, doch weldra kreeg de uit
vinder hevige tegenkantingen, en niet
het minst van zijne ambtgenooten, die
in de nieuwe uitvinding een gevaar zagen
van hun ambacht. Op zekeren dag viel
een groepje zijn atelier binnen, sloeg alles
kort en klein, en Thimonnier zelf ont
snapte amper aan hunne woede.
Thimonnier was heel zijn bezit kwijt.
Met één zijner machines, die hij nog had
kunnen herstellen, kwam hij in 1832 te
rug naar Amplepuis. Tegenkantingen
stonden hem weer te wachten. Na meer
dan 20 jaar in de zwartste ellende te
hebben geleefd, lukt het hem, te Ville-
franche, een afnemer te vinden.
De revolutie van 1848 kwam eens te
meer zijne plannen vernielen.
Thimonnier ziende dat hij in Frankrijk
geen geluk kon hebben, trok naar Enge
land, waar hij dadelijk succes had.
Op de tentoonstelling te Parijs, in 1855,
behaalde hij een officieel getuigschrift.
Doch dat was ook al wat hij kon ver
krijgen.
De ongelukkige uitvinder stierf 2 jaar
later in de grootste armoede.
Thimonnier krijgt eerlang zijn monu
ment te Amplepuis. De ofiicieele erken
ning zijner verdiensten komt na zijn
dood, zooals het ook voor de meesten is
gegaan.
Aan wien het nu ook zijn moge dat de
uitvinderstitel toekomt, het nut van de
naaimachine is klaar gebleken.
En welke hulsvrouw kan ze nu nog ont
beren?
Hoevele menschen heeft ze niet een be
staan verschaft?
Zij is eene der nuttigste en meest on
misbare werktuigen geworden, die we te
genwoordig in gebruik hebben.
WIT EN ZWART
De vlaamsche liberalen sloten te Kort-
rijk hunne vergadering met De Vlaam
sche Leeuw
Waar is de tijd toen de liberalen door
stokslagerskoorts werden aangetast, tel
kenmale dat ze ons, katholieke Vlamingen,
dit lied hoorden aanheffen?
Maar, kom, 'fc doet ons genoegen da*
EUCHARISTISCH CONGRES
TE DUBLIJN JUNI 1932
Voor eenigen tiju verscheen in Du-
blljn en werd op groote schaal verspreid,
het eerste nummer van The Congress
Newswaarvan 710.000 exemplaren
werden verspreid in de Irish Free State,
die een bevolking telt van 3.000.000 in
woners. In dit blad gedeeltelijk in het
Gaelisch en gedeeltelijk in het Engelsch
vinden wij treffende bijzonderheden over
de reusachtige voorbereiding van het Con
gres. Wij ontleenen er eenige bijzonder
heden aan.
Nationale omhaling. In iedere parochie
werden in de maand Januari bijzondere
omhalingen gedaan om zooveel mogelijk
te voorzien in de ontzettende kosten van
deze reusachtige betooging.
Men weet dat Ierland over het algemeen
zeer arm is. Zonder uitzondering heeft
iedere Ier het zijne bijgedragen om het
Congres te doen lukken.
Anderzijds hebben de grootste organisa
ties en firma's, banken, spoorwegmaat
schappijen enz., hun uiterste best gedaan
om het Congres finantieel te steunen.
Zoo vinden we dat de bekende brouwerij
Guiness voor 1000 pond sterling heeft
ingeschreven (175.000 fr.) Andere inrich
tingen schreven in voor 100.000 fr.
Voorbereiding door gebed. Sinds drie
jaar wordt deze voorbereiding intensief
gevoerd door geheel Ierland dat zulke
godvruchtige bevolking heeft.
Op 20 Maart van dit Jaar was het ge
tal goede werken beloofd tot het welge-
lukken van het Congres, gestegen tot
ongeveer 186.000.000, waaronder wij de
volgende ontzettende en zeer troostrijke
cijfers aantreffen:
Bijwonen der H. Mis: 6.500.000; H.
Communies: ongeveer 4.000.000; H. Uur
1.118.000; Kruiswegen: 4.000.000, enz., enz.
Zou het Goddelijk Hart van Jezus on
verschillig blijven voor de godvruchtige
edelmoedigheid van een geheel volk? En
geeft dit ons niet de verzekering dat dit
Congres iets eenigs zal zijn.
Een volgenden keer spreken wij over
onze eigene deelneming aan dit interna
tionaal Congres.
DE STAKING VOOR EEN MAAND
AFGEWEND
De gemengde mijnkommlssie, Vrijdag
namiddag vergaderd, is tot een vergelijk
gekomen volgens hetwelk de werklieden-
afgevaardigden het referendum over de
staking in de koolmijnen voor een maand
verdagen.
Indien over een maand geen overeen
komst is bereikt betreffende de nieuwe
voorstellen der werkgevers, zal het refe
rendum hernomen worden.
HET HONDERDJARIG BESTAAN
DER NAAIMACHIENEN
In de hovingen van de Technische hoo-
geschool te Weenen, wordt het borstbeeld
tentoongesteld van Jozef Maderspergers,
de uitvinder van de naaimachine.
Maderspergers was een arme kleerma
ker van Kufstein (in Tirol). In 1766 ge-
Velen spreken over AFSLAG
DE FIRMA F. VANDEVOORDE
31, Boterstraat, IEPER
's Zondags
Maandagavond
Hsuan-tung, verbltjft thans in Japan,
met naam Mijnheer Henri Pu-yi; zijne
vrouw eischt de echtscheiding om reden
van slechte behandeling. Op onze foto
de gewezen Zoon des Hemels met zijne
vrouw.
Gebruikt Chicorei WYPELIER-ÏAFFIN
't is de beste.
Ingangspr'tjs :2 FR,