Kachel BRUXO CHRISTUS KONING Hulde aan Edward Vermeulen BWEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.' 28° JAAR. - Nr 43.1 STORT 3,50 FR. 7,00 FRANK. KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. De Bedevaart der Katli. Vlaamsche Studenten naar Rome TURKIJE VEREERT HAAR ZOON LICHTPUNTEN EENE NIEUWIGHEID OP DE IJZERENWEGEN Wat doen wij voor de Katholieke Pers AARDBEVING IN JAVA Uit den inventaris tijd (Warden Oom) te ROUSSELARE LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN 0e Beste Belgische Fabricatie Albert Denys, Poperinge. Tel.tjjl. EDISON OVERLEDEN KERKBEZOEK Politiek Overzicht DE ONTROOMER MELOTTE Ontroomers MELOTTE, N. V. Remicourt ZONDAG 25 OCTOBER 1931. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570. op onze postcheckrekening en ln heel Belgie wordt ons blad U wekelijks tot Nieuwjaar per post besteld. Voor Frankrijk van nu tot Nieuwjaar nPEBnmuR TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2® bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3" bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Donderdag noen ingezonden worden; Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Onze huidige wereld is ontredderdWie twijfelt er nog aan? Wat al stemmen gaan er tegenwoordig hiet op, zelfs bij andersdenkenden om te klagen over de steeds toenemende los bandigheid en zedeloosheid? Moet dat ons verwonderen? Zedelooze, schunnige bladen en schriften Waarin de ontucht wordt aangeleerd; slechte herbergen en danszalen waar de dierlijke driften worden opgehitst; thea ters en slechte cinemas waar de zedelijke grootheid en huwelijkstrouw worden be zwadderd, bederven overal, dag in dag uit de jeugd, vooral de arbeidersjeugd; een schandelijke mode neemt zelfs bij welop gevoede, christelijke menschen alle ge voel, alle begrip van eerbaarheid en ze digheid weg; een helsch propaganda on dermijnd den grondslag van het christe lijk huisgezin, verdroogt de bronnen van het leven en aarzelt niet kindermoord te verontschuldigen, ja zelfs op te hemelen, om geene lasten meer te moeten dragen en vrijer te kunnen genieten. Ja! Het zedelijk peil is geweldig aan het zakken. De ontelbare liefdedramas en dramas van de ontucht, de moorden en zelfmoorden waar de dagbladen lederen dag mede vol staan; de schrikverwek kende statistieken over kindermoord in het Walenland en onze groote steden, dat alles en nog meer bewijst het ten over vloede. Daarnevens hebt ge nog de onder mijning van den geest van eerbied voor het gezag: de ouders klagen over hunne kinders dat ze niet meer kunnen gehoor zamen, de werkgevers over hun werkvolk dat ze overal meester willen zijn; burger lijk en geestelijk gezag wordt maar al te dikwijls niet rneer erkend. En dan hebt ge nog de strijd onder de verschillende standen, de geest van onrust en opstand die heerscht in de arbeidsmiddens, waar het socialisme hoogtij viert. Ja, ook op maatschappelijk gebied is er een groote ontreddering. En op internatio naal staatkundig gebied! Spijts Volkeren bond en allerlei verdesconf eren ties; spijts de bemoeiingen van hooggeroemde staats lieden, is men er nog ver van af den wa ren echten vrede en den geest van ware broederlijkheid te hebben hersteld onder de volkeren. Maar van waar al die droevige toestan den? "an waar de ontreddering in het bijzonder persoonlijk leven van zoo velen? Van waar de ontreddering op maatschap pelijk en wederlansch staatkundig gebied! Is het niet omdat men Christus, den God- mensch miskent? Is het niet omdat de wereld zich wellicht meer dan ooit verzet tegen zijn Heerschappij? Men wil niet dat Hij over ons heersche. Men wil zijn koningschap niet erkennen! Weg moet Hij, weg met het leven der enkelingen, weg uit de scholen, weg in 't familieleven, weg uit gansch het open baar leven, weg uit volkerenbond en vre desconferenties Dat willen velen en dat bewerken ze. Maar de gevolgen blijven niet uit. Want bij het licht van de huidige we reldgeschiedenis begrijpt men zoo klaar wat de kerk zingt op heden: Vergaan zullen de volkeren, de ko- ninkrijken die U niet willen dienen! Christus de Heer, onze Koning. Hij al ii leen zal ons redden!... Ik heb U aan- ii gesteld tot licht der volkeren, opdat ■1 Gij hunne redding zoudt zijn Waar gaan we naartoe? IB133aBBBflBBBB3BBBHEB9B3BBBB S Is er geene hoop meer? Toch wel, want Gods liefde en Gods barmhartigheid zijn zonder palen, en de werking en de leiding van de Goddelijke Voorzienigheid, zooals ze zich zienderoogen openbaart en op dringt in onze dagen wijst reeds op de redding en den weg, die zij zal volgen: Door zijn wereldbrief Quas primas waarbij Hij het feest van Christus-Ko ning heeft ingesteld, heeft Z. H. Paus Pius XI bewezen dat hij meer doorzicht heeft in de nooden van onze maatschap pij, dan al die beroemde staatslieden, die meenen de wereld te kunnen redden zon der Christus. Hij heeft aangetoond waai de redding ligt: Christus' heerschappij moet hersteld worden over het aloude Europa. Hij moet heerschen als Koning, dat moet het wachtwoord zijn van alle ka tholieken. Hij moet heerschen! Hij de God-mensch want zonder Hem gaat de wereld redde loos verloren. Hij moet heerschen omdat Hij de Verlosser is. Hij moet heerschen omdat Hij alleen met zijn leering over rechtvaardigheid en naastenliefde verzoening kan brengen on der de standen onder de volkeren. Hij moet heerschen in ons bijzonder leven, over ons verstand dat zich onder werpt aan zijne leering over christelijk leven, over de noodzakelijkheid van ge bed en veelvuldig gebruik van de HH. Sacramenten, over onze harten die zich onderwerpen aan de eischen die Hij stelt op gebied van kuischheid en huwelijks leven. Hij moet heerschen in onze scholen, in de zielen van onze kinderen door een meer-christelijke opvoeding. Hij moet heerschen in onze huisgezin nen opdat men er de wetten van het christelijk huwelijk in eere houde wat er de wereld ook moge op nahouden. Hij moet heerschen in onze vereenigin- gen, hoerengilden, burgersbonden, werk- liedensyndikaten, in onze bladen en tijd schriften, in gansch ons openbaar leven opdat de ware geest van christelijke naas tenliefde en broederlijkheid meer en meer heersche onder de menschen. Hj moet heerschen in onze wetgeving en wederlandsche bijeenkomsten, opdat de zoo lang gedroomde, en door zoo velen verwachte wereldvrede toch eindelijk eens werkelijkheid worde. Mochten alle katholieke Vlamingen daar op heden eens over nadenken. Ook de toekomst van ons katholiek Vlaanderen staat op het spel. Zeker veel wordt er g laan om ons volk christelijk en zedelijk te houden. De macht van den Boerenbond, de bloei van onze christelijke Arbeidersinrichtingen met de heerlijke beloften van de Kajot- tersbeweging onder de arbeidersjeugd, de groeiende invloed van den Landsbond der christelijke Middenstanders en van de christelijke Werkgevers, met een woord, de geleidelijke ontwikkeling van de chris telijke vlaamsche democratie laten veel verhopen voor de toekomst. Maar laten we nooit uit het oog ver liezen wat ons vandaag zoo welsprekend wordt herinnerd: dat Christus-Koning- de ziel moet blijven van gansch die heerlijke werking. Zijn leering, zijn geest moet alles meer en meer doordringen; gansch ons per soonlijk leven, gansch het leven van ons volk in al zijne uiterijen. Dit is en blijft voor ons Katholieken hoofdzaak. Te Samsum in Turkije zal een grootsch standbeeld van Mustafa Kemal, in Wee- nen gemaakt, opgericht worden. Men ziet de turksche staatsman, gelijkend aan een engelsch officier, te paard gezeten de hand aan het gevest van zijn sabel. EBSBBRBBEaBBflBSHBBBEBBBHaBB In de driftigheid van langdurig pers-Daarover werd reeds gezegd, en wij her geschrijf, waarbij onze eigen katholieke i halen het hier: onze wensch is het tus- overtuiging wel eens in opspraak werdschen de vlaamsche en de waalsche ka- gebracht, dreigt het essentieele op den tholieke jeugd volmaakte eendracht en achtergrond te geraken. Het lijkt daarom j liefde te doen heerschen. Werken niet aan de inrichters van de bedevaart der j allen voor hètzelfde doel? Bij broederlijke Katholieke Vlaamsche Studenten naarsamenwerking zullen allen winnen. De Rome, passend de beteekenis der pause- j Vlamingen staan paraat voor eiken goe lijke woorden even te onderlijnen. den strijd, en wij zijn de vele Waalsche Niemand zal het betwijfelen dat dejongeren dankbaar, die ons in deze om- jonge studenten, leden der bedevaart, de j standigheden woorden van waardeering woorden v r den Vader aller geloovigen en aanmoediging hebben toegesproken. met eerbied en deemoed hebben aanhoord, omdat het de woorden waren van Gods vertegenwoordiger op aarde. Geen oogen- blik hebben ze ervoor geaarzeld aan den H. Vader •:olkomen onderwerping te be tuigen, en zijn richtlijnen te volgen. Waartoe immers waren ze naar Rome ge komen, tenzij om zich dieper te doordrin gen met Romeinschen geest? Dat is pau selijke, dat is kerkelijke geest, dat is de geest van Christus zelf. Door al wat in hun macht ligt zullen ze, naar het woord van den Faus, den schat van 't katholiek geloof, de kostbaarste parel van Vlaanderen, in eere houden, onverminderd en onverminkt, wat er ook gebeure. Zender pose en zonder groot doenerij, maar met volle klaarheid van inzicht, hebben de jongens eenvoudig be loofd Faus en Bisschoppen te volgen, ten keste wat het wil. Den andere houding ware niet eens katholiek. mi daarom ook behouden de woorden van ZJne Heiligheid voor ons hun volle (haagkracht; ze zullen ons lichtpunten z..n door vele, soms moedwillig opge- lv op te duisternis. .Iet eerste woord dat we hoorden, was een blijk van waardeering voor 't katho lieke België. Een Vlaming die dit blijk n et dankbaar zou aanvaarden, kent de geschiedenis niet van zijn volk. Voor ons is het van zelf sprekend geworden, zoozeer zijn we eraan gewoon, dat in België vol ledige godsdienstvrijheid heerscht, vrij heid waarvan de katholieken een prachtig gebruik hebben weten te maken. Wij wenschen niet dat de onzalige beperkin gen uit den Hollandschen tijd weer zou den herleven. En een vergelijking met de meeste Europeesche landen wijst duidelijk aan, hoezeer wij in dit opzicht bevoordee- ligd zijn. Een Katholiek zal niet schroo- m;n dit volmondig te erkennen. Z. H. de Paus heeft ook aangedrongen op den geest van saamhoorigheid tus- schen katholieke Vlamingen en Walen. Wij zullen dat gebaar steeds blijde blijven gedenken. De godsdienstige vraag staat in de rangorde der waarden bovenaan. Waarom op de eerste plaats? Omdat God eerst komt, zegt ons Jeugdtijdschrift Lente- weelde en daarna pas de rest. Omdat we verder ook niet gediend zijn met een vlaamsch Vlaanderen dat niet Katholiek zou zijn. Wij hebben dit zelf op onze land- en gouwdagen zoo dikwijls her haald, dat we enkel met vreugde door het hoogste gezag op aarde deze waarheid hooren bevestigen. Geheel het streven van het Jeugdverbond is daarop gericht. Ten slotte heeft Zijne Heiligheid ge drukt op de noodzakelijkheid der katho lieke tucht, volgens den ouden stelregel: Niets zonder den Bisschop. Wij weten dat wie met den Paus wil houden, ook houdt met zijn Bisschop. Het zal niemand verwonderen, dat in al het bovenstaande de politiek niets eens werd vernoemd, omdat politieke bekom mernis aan de Jeugd niet is opgedra gen: zij heeft eerst en vooral voor hooger waarden te kampen. Dat zijn de woorden van den Paus voor ons geweest: wij zullen niet dulden dat iemand daar afbreuk zou aan doen, en beschouwen het als een plicht ze gansch de vlaamsche jeugd kenbaar te maken en aan te bevelen. Wij zijn ook nu, misschien meer nog dan vroeger, ervan overtuigd dat de H. Vader het goed met ons meent, en wij zullen ervoor zorgen dat het Ev- viva Pio Undecimodat bij ons vertrek uit Rome, en onze aankomst te Brussel zoo luide heeft geklonken, blijve nadreu nen in gansch onze werking. Heil de ka tholieke vlaamsche studenten! Heil het Jeugdverbond voor Katholieke Aktie! G. PHILIPS, priester-bestuurder der Stud. Bede vaart van het Jeugdverhond voor Katholieke Aktie, leeraar aan het Seminarie, Luik. C9E£3a;i7!SaS3!aaSE3ËiSIH9aS2l!a3S2!^IBHB9HDiaaRHBRaBBBBB3ISBBaa9 Motorrijtuig en wagen in De befaamde fransehe fabrikant van gummi-banden, Michelin, had het ge dacht opgevat de wagens en trektuigen op de ijzerenwegen te voorzien van gum mi-banden, hetgeen zou toelaten die voertuigen veel lichter te maken en de sleet te verminderen op het materiaal. De proeven gelukten volkomen en zulke tuigen worden reeds in gebruik gesteld staal op gummibanden op de fransehe ijzerenwegen. Op de lijn van Parijs-Deauville, heeft een motor rijtuig de reis afgelegd in 2 u. 14, hetzij 21 minuten min dan de snelste trein. Bij de terugreis ging het nog sneller, men deed het op 2 u. 3 m., dus met eene snelheid van 107 km. per uur. Wie weet zien we weldra niet zulke wagen op de tramlijn Poperinge-Veurne? Op de Sovjet-afdeeling van de Pers tentoonstelling te Keulen was er brutaal weg een hoek opengehouden: De Hoek der Godsvijanden Het geheel was verblindend verlicht in roode, groene, blauwe, paarse lichtjes, en als symbool van hun Pers-actie zag men in 't midden: een reusachtige bloedroode bliksem die neerschiet in een elkaar stortende kerk. In cijfer en statistiek werd schaamteloos tentoongesteld, het spel dat tegen God gedreven wordt. Men krijgt er een huivering van, maar 't is klaar en duidelijk; die, vechten met open vizier en ze spelen het valsche spel niet van onze slechte bladen die tegen den godsdienst niet zijn Katholieken, we mogen van den vijand leeren! Het wordt tijd dat wij onze leuzen her zien en er ook klaar en duidelijk mede vooruitkomen... tijd dat we het geweten gaan onderzoe ken van onze zich katholiek noemende pers en haar vragen: Wat doet gij voor God en Kerk?... tijd dat wij ook ons eigen geweten gaan onderzoeken en ons afvragen: Wat doen wij voor de Katholieke Pers? Niet meedoen; 't is al politiek! Daar! Politiek: Te strijden tegen eene bescha ving die God loochent en wegcijfert? die met 'n huwelijk in kameraadschap den grondslag van 't leven aantast? die aan de zonde kapitalen vergooit waarvan armen zouden kunnen leven? die in een rottend kapitalism het mono- pool van 't geluk opeischt voor enkele geluksvogels? die zonder gewetenswroeging voor 'n tank petróTeum de wereld in oorlog brengt en in- en uitvoer organiseert van blan ke slavinnen? Dat is politiek! Bladen prediken aan de massa een rijk van vrijheid dat eigenlijk het rijk van het vrije beest moet genoemd!... en wij lezen ze of zeggen niets. 't Ware po litiek! Schreeuwerige reklaambiljetten lokken het volk aan zich te amuseerenvieze papiertjes worden gratis in de brievenbus gesteken; strooibiljetjes worden uitge deeld in de drukke straten en aan de poorten van 't fabriek: «Recht op geluk voor allen, recht op geluk voor de ar beiders! De godsdienst staat in den weg! De Pauzen zeggen: Bidt en gaat schooi en! Werkt daartegen: 't Is politiek! Ga praten met een arbeider of zelfs met een ontwikkelden jongeling die eeni- gen tijd een slecht blad heeft gelezen en ge zult huiveren om de macht van de pers met haar leuzen en groote woorden. De massa ziet zelf niet, ze ziet wat haar blad ziet; ze gaat af op een woord en de leuze van 't blad wordt haar leuze. Meegesleept door de pers kan ze van daag Hosanna zingen en acht dagen later Kruisig Hemen dan gromt de revolutie in de straten en de rijen sluiten tot regimenten en cordons van kommu- nisten, en: Dat is 't werk van de pers! Kijkt naar Spanje! En dan zijn er onder ons Katholieken die... niet meedoen aan politiek... zeggen ze, en een neutraal blad lezen, of, erger nog; die weigeren een zuiver katholieke Pers te helpen opbouwen of de katholieke Pers te steunen. Wordt het niet hoog tijd dat we afbre ken met dat soort kliekjesgeest waardoor het groote algemeen Katholiek belang wordt ondergeschikt gemaakt aan per soonlijke-, of stand-, of fami/iebelan- getjes die zich afzijdig houden van een groote schoone Roomsch-Katholieke actie voor missie en propaganda voor God en Kerk, omdat... Ja waarom? Om dezelfde reden waarom tot op de missiedagen en ln de retraitehuizen toe, sommige menschen de eeuwige waarhe den onmogelijk kunnen aanhooren in de taal van 't gewoon volk, of waarom ze niet kunnen samenzitten en werken met anderen die met zooveel dividend minder zijn opgeschreven in 't kadaster. Katholieken, de tijd dien we beleven vraagt de oplossing van ernstiger en grooter vraagstukken dan die kleine vit terijen. Onze godsdienst geeft de oplossing. Onze Katholieke Pers is de predikstoel van eiken dag, die onze waar, onze gods dienstige waar, moet brengen bij de massa. Dat is 't werk van iedereen; de plicht van iedereen. Wie het hardst roept, wint het! Wie de sterkste iicht-reclame uitzet, wint het! Wie de pers bezit, wint het! D. G. IBBBBBBBBBBBBSBBBBBBBBBBBBBB! 18 Dorpen vernield. 50 Slachtoffers. Te San Cristobal op Java, heeft den October een geweldige aardbeving plaats gehad, van een golfzee vergezeld. Er werden 18 dorpen van inlanders ver woest. Het getal slachtoffers moet rond da vijftig beloopen. Het ls ongeveer 25 jaar geleden dat het goddelooze Combes-gouvernement in Frankrijk bevel gaf den inventaristé maken in al. de kerken. De Katholieken van heel 't land ge voelden zich door dien maatregel diep gekwetst in hun godsdienstzin, en, in 't Noorden van Frankrijk, ging dat in ventaris «-maken niet altijd gemakkelijk. De aangestelde ambtenaars werden door de bevolking op de vlucht gedre ven en moesten onverrichterzake zich wegtrekken. Toen werd de macht in gang gesteld: gendarmen en soldaten moesten de amb tenaars vergezellen en in veel plaatsen werden de kerkdeuren opengebeukt. In onze buurt, in Fransch-No 'rden, grepen hevige opstooten plaats. In Eoe- schepe werd een betooger in de kerk doodgeschoten. Te Abeele was heel de bevolking te beer jachtgeweren, zei sen, rieken, vlegeij n aan den ingang van het straatje dat naar de kerk geleld, la gen wagens en karren omgekeerd, om te dienen als vesting; gelukkig kwamen de inventaris-mannendien dag niet af, anders zou daar bloedig gevochten zijn geweest. We herinneren het ons nog heel goed: te Sint-Jans-Cappel was de kerk omzet met pinnekensdraad, juist als later binst den oorlog; de peerdemannen gendar men konnen er niet door en 't was daar dat kapitein Magniez weigerde aan zijn mannen het bevel te geven de kerk deur open te beuken. Deze flinke Katholiek wist wat hem daarvoor zou te wachten staan, maar hij had liever zijne positie te verliezen dan eene daad te stellen die stuitte tegen zijne godsdienstgevoelens. Verleden week komt kapitein Magniez te sterven en te dezer gelegenheid lezen Ww over hem in «La Croixhet groote fransch katholiek dagblad: DE GEWEZEN KAPITEIN MAGNIEZ OVERLEDEN De kapitein, of liever de gewezen ka- patieinMagniez, zooals hij zich zelf noemde ter herinnering zijner afzetting, is na een langdurige ziekte over'eclen te St-Martin-de-Beaupreau (Maine Loire) Het is ongetwijfeld onnoodig langdradig aan te halen hoe hij zijn schitterend ambt verloor, door zijn soldaten geen be vel te willen geven, bij een inventaris, de deuren eener kerk in te beuken. Met welken heldenmoed, die heden nog alle Katholieken tot voorbeeld mag strek ken, offerde hij zijn ambt op voor het geloof. Bij den inventaris van de kerk van Sint-Jans-Cappel, werd de kapitein Mag niez, die behoorde tot het 8" Voetvolk en garnizoen hield te Sint Omer, verzocht manu militarite doen openen, 't is te zeggen, de deuren dezer kerk in te slaan. Daar het leger echter, volgens de veror deningen, niet moest tusschenkomen, dan bij gebrek aan burgerlijke ambtenaars, weigerde de kapitein vlak-af dit heilig schennend werk aan zijn mannen te be velen. Voor de oorlogsrechtbank van Rijssel gebracht, gaf kapitein Magniez dit heftig antwoord aan de rechters: Ik alleen ben schuldig; kristen in de ziel, verkies ik eer der den docd dan nltj plichtig te maken aan heiligschennis. IJ heb het recht niet meineedig te zijn en niemand heeft het recht van me tot meineed te verplichten Noch zijne rondborstigheid, noch zijne bekwaamheid kon zijne veroordeeling tot afzetting beletten. Hij verloor zoo, zijn graad, zijn rang en heel zijn militaire toekomst. Weg uit het leger, gebruikt hij zijr. pen tot verdediging van het geloof en den godsdienst. Dezelfde moed, met dewelke hij bezield was toen hij een heiligschen nend bevel weigerde uit te voeren, vindt men terug in zijne «Répliques du bon senswaar, in een eenvoudige, klare en boeiende taal, hij de verwijten, den laster en de laatste zottighedentegen de kerk en den godsdienst bevecht. Zijn 25-jarig militaire leven indachtig, waarin hij zoo wel de zwakheden en de noodwendigheden van dat leven geleerd heeft, geeft hij aan de soldaten zijn Sois bon soldatmet zijne nuttige en gepaste raadgevingen. En tot de jonge lingen wendt hij zich ook, maar veel In niger en met meer durf, in zijn werk: A tol, Père Zijne boekjes welke eene waardige verspreiding en bijval hadden zijn eene weerspiegeling van zijne schoone soldaat- en apostelziel, die land en godsdienst in één liefdeband snoert. En 't is nog voor de verdediging van den godsdienst, dat hij in 2 boekdeelen (Les faus Christs du Protestantisme, les faux prophètes du Protestantisme) bru taal, hard maar rechtschapen de protes- tantsche godsdienst bestrijdt. 't Mag gezegd, de wereld verliest een goed en getrouw dienaar Gods. 5 t. h. 1923. - Trekking van 20 October Dinsdag morgen ten 10 ure heeft de 101® trekking plaats gehad der leening van oorlogsschade 5 t. h. 1923. De uit slag is: S. 317823 Nr 1 uitkeerbaar met fr. 100.000 S. 99614 Nr 2 uitkeerbaar met fr. 50.000 S. 267261 Nr 5 uitkeerbaar met fr. 50.000 S. 389565 Nr 4 uitkeerbaar met fr. 50.000 De volgende obligaties winnen elk een lot van 10.000 fr.: S. Nr S. Nr S. Nr S. Nr 10605 1 37850 2 138364 4 139616 3 139616 3 139811 2 151777 2 184899 3 191292 3 239902 4 240779 2 260543 3 283861 3 314494 1 349608 2 393076 4 Al de andere nummers van die series zijn uitbetaalbaar met 550 frank. IBBBBBBBBBEBaSfilBBBBBHBBBBBBB WARDEN OOM, gezien in den iep der feestzitting Zondag was 't vlaamsche land in feest dos en 't vlaamsche volk vol levensvreugd: een zijner grootste kinderen, zijner meest graag gelezen romanschrijvers werd te Rousselare liefderijk en dankbaar gehul digd: Edward Vermeulen, beter gekend onder den naarn van Warden Oom, bij 't overschrijden van den levensdrempel van zijn 70° jaar, en 't verschijnen van zijn £0® boekwerk. Alle vlaamsche menschen, alle' leesgie- rigen zijner diep-menschelijke. romans, hebben den vreugdeklop van dit feestgetij in hun ziele hooren klinken. De wijde beuken van Gods tempel zijn gansch bezet; schier geen zitplaats meer te kiezen. Om 10 uur wordt er een solemnsele dankmis met offerande gecelebreerd door de Z. E. H. De Saegher, deken van Rous selare, bijgestaan door de EE. HH. Ney- rinck en Eeel. Tijdens de H. Mis, las de E. P. Reypens S. J., zijn aangrijpend sermoen. DE FEESTZITTING In 't Klein Seminarie had de feestzit ting plaats, bijgewoond door de Geeste lijke en Burgerlijke Overheden, Letter kundigen, Vrienden, Kamerleden, enz. Bij 't binnenkomen van den Gevierde, omringd van zijn Familie, gaat gejuich en gezang op. Het orkest speelt De Leeu wen dansen Heer Jozef Van den Berghe sprak de openingsrede uit, wenscht Warden Oom hartelijk geluk en biedt hem zijn bron zen borstbeeld aan. Eerw. Heer Cyriel Verschaeve, hield daarop de FEESTREDE Samenhoorigheid tusschen den schrij ver en hem vindt jiij in de liefde tot God, tot Vlaanderen. Huldigend Vermeulen in zijn 20 ro mans spreekt hij zijn lof*A#it en vraagt hulde voor den man wiens herfst in lente veranderde. Aan de schoonheid van 't vlaamsche volk heeft Vermeulen de herleving ge schonken: U zijt de vrucht boven de tijden. 't Schoonst van 's schrijvers roem is echter geweest zijn volk de levenslijn te doen zien, want zij is de weg naar de eeuwigneid, gegroeid als zij is uit samen levende en -strevende cellen, 't Volk ziet zijn «eeuwigheid» niet, noch zijn «mensch- zijndat toch is een eeuwigheid te ma ken Hij die dit ziet en 't volk dat doet zien, zal lichtelijk daarover goed en vee] prediken, uitstekend, den goeden mensch daardoor den triomf schenkend, den tijd overwinnend. Na het zingen van Mijn Vlaanderen heb ik hartelijk liefwordt het woord gevoerd door M. André Demedts, die Warden Oom huldigt als zoon van de aarde, van de natuur, met wie hij zich vermengd gevoelde, aan wie hij trouw is gebleven, den gloed zijner liefde voor haar doende overslaan naar ons allen en ons haar deugden openbarend. Namens de vereen ging van Vlaamsche Letterkundigen en Schrijvers werd dan hulde gebracht door Dr Jos. Muls. Met een welgepast slotwoord van den voorzitter, waarin hij nogmaals gelegen heid vindt Edw. Vermeulen te- huldigen, wordt de vergadering om 1 u. 30 gesloten met 't zingen van den Vlaarnschen Leeuw IJKT FEESTMAAL In de opgesmukte eetzaal van het Ar senaal greep het feestmaal plaats. Een rijke bloem*. nversiering geschonken door den heer Abel Vallaeys, van Poperinge, die een nieuwe variëteit van Dahlias den naam van Warden Oom heeft gegeven, trok eenieders aandacht. Er werd eerst lezing gegeven van een overgroot aantal telegrammen van ge- lukwenschen, waaronder verscheidene uit onze stad. De grootste gulhartigheid en opgewekt heid, heerscht onder de feestgenooten. Heildronken werden ingesteld door St.ijn Streuvels, Kanunnik Boon, namens het Davidsfonds, Senator Van Collie, Burge meester Mahieu, M. Hemeryck, Burge meester van Hooglede, Dr Allaeys, Ant werpen, Professor Scharpé, Apotheker Karei Dewolf van Brugge, Dr Jan Grauls en Dr Ernest Cla- s WARDEN OOMS DANKWOORD De sympathieke gevierde drukte daar na een gevoelig dankwoord uit: D'r zijn hier zeker veel menschen die zich afvragen zou Warden Oom preutsch zijn? Volstrekt niet, menschen. Warden Oom heeft nooit beter dan vandage ge voeld dat een mensch maar is, wat hij is in de oogen van God. Daar is met mij en in mij niets veranderd. Daar is veel ge drukt geweest over mij en bedank daar om. doch dat is allemaal het voornaamste niet. Walden Oom dankt achtereenvolgens Onze Lieve Heer, het hoofdberek, zijn vriend Ach. Denys, Z. E, H. deken De- saegher, die niets spaarde in zijn kerk om een schoone Dankmis te zingen, Z. E. H. Quaghebeur, superior van het Klein Se minarie, Heeren Burgemeester, Schepe nen en Gemeenteraadsleden van Rousse lare, de verschillende sprekers, Z. E. H. Pastoor van Hooglede en de Burgemeester en zijn Schepenen dezer gemeente, het volk van Hooglede en Beselare en Rous selare, beeldhouwer Cantré, de opschlk- kers van de zaal. Warden Oom brengt hier een dankbare hulde aan dc priesters, blij omdat er zoo veel priesters aan den öisch zitten. We moeten ze zoo geerne zien ons priesters, en veel voor bidden omdat ze goede pries ters zouden zijn, omdat ze met liefde tot het volk zouden gaan. We moeten bidden opdat het woord van den Psalmist niet bewaarheid zou worden, dat het volk zich tot den booze keert, omdat de gecseling der roede blijft aanhouden. We moeten ook ons Volk geerne zien en er ook voor bidden en voor ons zelf omdat we onze groote verantwoordelijkheid be ter beseffen en klaarder zien. Drinken we dus op 't heil van Vlaande ren, op 't heil van ons vlaamsche volk en op enze wederzijdsche gezondheid. (Da verend applaus). Het feestmaal volhardde in vlaamsche leute en luimigheid. Wij voegen onze nederige hulde bij de algemeene waardeering en hoogschatting aan Warden Oom gejund. Moge de Heer hem nog menigvuldige jaren, jaren van geluk en gezondheid ver- leenon Het Berek dat voor de goede inrichting der hulde zorgde en hierover de beste gelukwenschen verdient. Op 1° rang, van links naar rechts: Advokaat Van Tyghem, Eerw. Heer Ver- haeghe, Heer Achiel Denys, Styn Streuvels, Heer Jozef Van den Berghe, Heer Senator Alfons Van Collie, Heer Achiel Lo'oel, Heer Joris Van den Driessche. Op 2® rang, van links naar rechts: Heer Rgfaël Dequeker, Heer Paul Jon- ckeere, Heer Gilbert Denys, Heer Jozef Ketele, Dr Ghekiere, Heer Jozef Laga, Heer Adelson Vermandere, Heer Omer Allegaert, Heer Jozef Cantré, beeldhouwer van het borstbeeld Warden Oom aangeboden, Dr Allaeys, Eerw. Heer Boon, lg. Best. van het Davidsfonds, Dr Cattry, Eerw. Pater Reypens, Heer Jozef Debruy- cker, Heer Alfons Scharpé. De groote uitvinder Thomas Edison is Zondagochtend vroeg, om 3.24 u. te West- Oranje overleden. Hij werd geboren, op 10 Januari 1847, te Milan, in den amerikaanschen staat Ohio; hij ls van vaderszijde, van ne- derlandsche afkomst. Edison was eerst «trainboy», klein bediende op het spoor, daarna krantenjongen. Door zijne uitvindingen heeft hij het menschdom veel diensten bewezen en zijn afsterven is een zwaar verlies voor de wetenschap. Met hem verdwijnt niet alleen een groot geleerde, maar tevens een weldoe ner van de samenleving, een edel mensch. Onze kerken staan heel den dag open en... verlaten. Zou het dan toch zoo moeilijk zijn wanneer men voorbij eene kerk gaat daar eens even binnen te loo- pen en goeden dag te gaan zeggen aan O. L. H. Geen tijd? Hoe dikwijls blijft ge op de straat niet staan voor uitstal lingen van winkels, om te praten met iemand die ge ontr ook bij gebrek aan tijd? Zou het met eerder zijn een gebrek aan geest van geloof, van edel moedigheid? Zendt ons 3 fr. 50 in postzegels en van nu tot einde Jaar wordt ons blad U wekelijks per post tehuis besteld. HET BEDEVAARTFROCES Onze Lezers zullen nog goed in het ge heugen hebben, dat er zich erge woelin gen voordeden bij de 11° Bedevaart naar den Yzer, den 24 Augustus 1930 te Diks- muide. Tot nog toe zijn de vliegers, die de schuld zijn van alles, nog niet gevonnist. De rechtbank van Veurne heeft op 10 Februari 1931 vonnis geveld ten laste van Vlamingen, die ervan beschuldigd zijn de belgische vlag afgerukt te hebben en ob- stand gepleegd te hebben tegen de rijks wacht. Frans Schellekens werd verwezen tot 3 maanden gevangenisstraf, Marechal Emiel tot 1 maand en acht dagen, en Jacob Alfons tot 15 dagen, allen met daarbij 182 frank boet. Alle straffen wa ren onvoorwaardelijk. Tegen dit wraakroepend vonnis werd beroep aangeteekend. Voor het beroepshof van Gent kwam deze week de zaak opnieuw te berde. Drie getuigen kwamen er op eede bevestigen dat Schellekens op de brug was wanneer de vlag op de markt afgetrokken was. Het stuk vlag déf afgetrokken werd en bij het dossier gevoegd, bleek onvindbaar te zijn. De debatten zijn gesloten en het Hof zal uitspraak doen op Zaterdag, 7 No vember. DE TAALREGELING IN HET MIDDELBAAR ONDERWIJS In zake den taalstrijd is er ook opluch ting ingetreden. De tekst, die door de Se naatscommissie voor kunsten en weten schappen inzake de vervlaamsching van het middelbaar onderwijs werd voorge steld, werd door de commissie goedge keurd, de liberale leden inbegrepen. Dit is het besluit dat eveneens door den Landsraad van de liberale partij werd ge troffen. Dit beteekent evenwel niet dar al de liberale afgevaardigden in het Parle ment den tekst zullen goedkeuren. Het verzet bestaat nog tegen de mogelijkheid dat in het Walenland lesser in het vlaamsch zouden kunnen gegeven worden indien een zeker aantal huisvaders die tezamen 10 kinderen per studiejaar heb ben dit aanvragen. Anders is het standpunt van de laatste overblijfselen van het liberaal franskil jonisme in het vlaamsche land. D.e hee ren zijn maar enkel bedacht op het lot van de franschsprekende minderheid in Vlaanderen. Zij willen de ongelijkheid behouden die bestaat tusschen het Wa lenland en het Vlaamsche land en uitzon derlijke wetsbepalingen treffen ten be hoeve van de minderheid in Vlaanderen die zich maar niet aanpassen wil aan den gewijzigden toestand. Deze bekam- pers van het volledig vlaamsch rechtsher stel dragen de groote verantwoordelijk heid voor al wat thans geschiedt. Zij blij ven onverzettelijk, doch hun verzet zal niet eeuwig duren en in hun partij zelf worden zij reeds losgelaten. De dagorde van den Landsraad der liberale partij werd goedgekeurd tegen hen. Wij begin nen ernstig er aan te twijfelen dat die menschen ooit tot een beter inzicht zi en komen. Met al dat meenen wij toch dat inzake onderwijs een oplossing zal getroffen wor den die bevrediging brengen zal. Het aan tal dergenen die klaar zien wordt met den dag grooter. De regeering Renkin ze ff weet wat zij wil en wil wat rechtvaardig is. Alle hoop op een volledige oplossing van het vlaamsche vraagstuk is op dit oogenblik gewettigd. jGebruikt Chicorei WYFELIER-TAF1 IN i 't is de beste. ANTI-ALCOHOLISCHE PROPAGAND A IN DE SCHOLEN Het personeel der Onderwijsgestichten werd door den Bond tot bestrijding van het alcoholisme verzocht, bijzondere lea sen in te richten ter bestrijding -an not alcoholisme. Meerdere anti-alcohoiische dagen zuilen met dit deel in den loop dezer maand ..i alle jongens- en meisjesscholen werden ingericht. GESCHRAPT Het staat nu vast dat de Regeeturg de 210 millioen geschrapt heeft v/elke ia o.e begroo ting voor 1932 wegens vesting- wer ken voorkwamen. Proficiat! NAAR VERMINDERING DER OORLOGSSCHULDEN M. Hoover zou, naar een teiegram uit New-York, geneigd zijn een vermindering voor te stellen van 50 t. h. der ocriog. - schulden en een evenredige vermindering eischen der bewapeningskosten die nu be taald worden ten titel van herstei. DE BEWAPENINGSKVVESTÏE Mussolini voor een lange schorsing In een artikel der Annalesover den ftnancieelen toestand zegt Mussolini, dat ontwapening een der sleutels is, die het mogelijk maken de economische moeilijk heden op te lossen. Aan de financiële crisis zou zeer zeker een e.nde komen door een bewapeningsvacant'.e van 10-13 jaar. I'rankrijk's begrooLng Bij 't opmaken der begrooting hebben de Ministers van Oorlog, Zee en Lucht vaart bezwaar gemaakt tegen al te groote vermindering hunner begrootingen., en, naar het schijnt, is met hun bezwaren rekening gehouden. De begrooting voor 1932 toont een vereerdering met ruim een milliard franks voor de bewapingsuitga- ven aan en naar verluidt heeft de meer derheid van het kabinet op aandringen van den oppersten raad voor de nationale verdediging, deze verhooging der uitgaven goedgekeurd. Is dat nu ontwapenen? net verlaagden melkbak draaiende op eene spi 1 voorstaanders des vooruitgangs roomer i

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1