Hon oDzs Lfezeps
Gaat onze Godsdienst achteruit
jdec gssehil China-Japan
De Hopkwestie in de Kaniers
DE OPPERSTE WET VOOR DE KATHOLIEKEN
Wat eik moet weten
GEZINSVERGOEDING
Politiek Overzicht
3 WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN,
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.
NAAR EEN AKKOORD?
TWEE PRINSESJES
over de
CHINEESCHE BOUWTRANT
DE POPERINGENAAR
ZONDAG 6 DECEMBER 1931
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1° bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2° bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3" bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prij3 op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond Ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon N' 9. - Posteh. Nr 15.570.
ABONNEMENTSPRIJS
PER JAAR:
Voor Belgie: 18 fr.
Frankrijk en Congo: 8 Belgas
of 40 fr.
Ander landen: 9 Belgas
of 45 fr.
Tcheco-Slowakije heeft in 1930-'31 20
mlllioen kronen gebruikt tot valorisatie
der hopvoortbrengst. Kortom alle landen
zijn om hunne hopcultuur bekommerd.
Hier in ons lanc. wordt cl hop geslacht
offerd ten bate van kolen of dergelijke.
Thans is er ook spraak van dat Tche
co-Slowakije den voorraad hop die verle
den Jaar werd opgekocni, zoekt aan den
man te brengen. Die massa zal voorzeker
zwaar op de hopmarkt wegen.
Tusschen Duitschland en Tcheco-Slo
wakije zijn onderhandelingen gaande be
treffende eene vermindering van het
duitsche toltarief ten bate van Tcheco-
Slowakijsche hop die in Duitschland zou
worden ingevoerd. Volgens de bladen zou
Duitschland een gunstig toltarief van
70 mark in plaats van 150 mark per
100 kilogr. voor den invoer van de in
Duitschland toegelaten hoeveelheden Bo-
heemsche hop hebben toegestaan. Tcheco-
Slowakijsche hop wordt aan een gunst
tarief ook in Frankrijk ingevoerd.
En wat gewordt er dan in Belgie van
de clausule van de meeste begunstigde
natie. Gf is ons voorrecht eenvoudig ge
negeerd of doodgezwegen!
M. de Minister, gij moet een oog in
't zeil houden, niets van onze rechten la
ten verbeuren en de boeren helpen met
rechten te leggen op vreemde hop.
We vragen geen bescherming voor
slechte hop, die verdient dat niet, maar
sinds jaren ijveren onze hopboeren om
betere producten voort te brengen die
jammer genoeg niet naar hunne waarde
betaald zijn.
We vragen van de Regeering, na aan
neming van het wetvoorstel dat ik de
eer had neer te leggen op 18 Juni 1931
(Nr 213), wij vragen steun voor een op
te richten klasseeringsorganisatie en mil
de toelagen voor de eerste klas producten,
voor prima hop. Boeren en brouwers wiens,
belangen solidair zijn, zullen er mede ge
diend zijn.
Men heeft in deze laatste tijden veel
gesproken van revalorisatie van tarwe
door den maalder te verplichten een deel
inlandsche tarwe te gebruiken. Men heeft
er van afgezien om de levensduurte in
deze benauwelijke tijden niet te verscher
pen maar de maatregel is in zijn eigen
niet af te keuren en waarom zou men de
brouwers niet verplichten volgens de
methode voor de tarwe voorzien door het
ontwerp Baels 25 inlandsche hop te
gebruiken?
De brouwerij heeft er alle belang bij dat
hop voort in 't binnenland gekweekt
worde. Daarom zal ze gaarne een handje
toesteken.
We vragen aan den Heer Minister van
Financiën en gij zult wel zoo goed zijn
hem dit over te maken, dat liij de klei
ne brouwerijen die meestal inlandsche
hop gebruiken, inlandsche gerst ge
bruiken zou, bevoordeeligen met een
verschillend accijnsrecht te leggen vol
gens het belang van de stortingen van
graan en suiker.
In Duitsci.land bestaat dat progressief
accijnsrecht: waarom zou dat systeem
ook in ons land niet toepasselijk zijn?
In Noorwegen zijn al de brouwerijen
die uitsluitend licht bier brouwen van
min dan 2.50 graden van alle accijns
rechten ontslagen. Met het gebruik van
lichte bieren te bevoordeeligen zullen we
niet alleen de hopteelt aanmoedigen maar
ook het alcoolisme bestrijden; immers
om lichte bieren van hooge gisting te
brouwen gebruikt men vooral inlandsche
hop terwijl om sterke bieren van lage
gisting voort te brengen men bijna uit-
sluiteiijk tot nog toe want we hopen
door betere hop in ons land voort te
brengen dat te veranderen uitheem-
sche hop gebruikt.
De heer Vandenbulcke. Dat is wat
wij reeds meermaals gevraagd hebben. Ik
ben volledig met u t'akkoord.
De heer Brutsaert. 'k Dank u wel.
Gij ziet het, Mijnheer de Minister, al
wat wij vragen is redelijk en billijk, en
daarom durven wij op uwen machtigen
steun en uw milde hulp rekenen.
Onlangs zat ik vermoeid in den trein.
Ik mijmerde over de gebeurtenissen
van den dag, toen mijne aandacht eens
klaps sterk werd getrokken door eene vrij
luidruchtige discussie.
Schuins over mij zaten twee personen
te praten over... het failliet van de Ka
tholieke Kerk!
Naar hun oordeel verminderde de in
vloed van de Kerk zier.deroogen, zij werd
door de massa verlaten, de aankomende
Jeugd was wars van godsdienst, het mo
derne leven kon zich niet meer op de
Kerk aanpassen, en dies meer.
Op slot van rekening werd de conclusie
getrokken dat het einde der Kerk nabij
was, en het menschdom het goed zonder
Haar kon stellen.
Zie, zoo dacht ik bij mezelf, hetgeen die
twee daar zoo oppervlakkig bazelen, vindt
tegenwoordig inslag bij duizenden perso
nen.
Niet enkel durven ongeloovigen de in
storting van den godsdienst voorspellen
maar stel u voor, achtbare lezer, dat er
Christenen zijn bezield met een gevaar
lijk, ja, zondig pessimisme aangaande het
voortbestaan d?r Kerk.
Stoel het Protestantisme op, en ontkent
hardnekkig het Roomsch gezag en het
grootste deel harer leer, en sleept de helft
van het Christendom met zich mede.
En uit het Protestantisme worden de
revoluties geboren, die verpletterd op haar
neervielen, de gevaarlijke fransche Revo
lutie, die zoo diep het vergift van de mis
plaatste vrijheid het menschdom heeft
ingespoten.
Na de besmetting van rtfct liberalisme
goldt over de wereld een brutaal hei-
densch socialisme, dat op een allergun
stigst oogenblik de uitgehongerden van
het liberalisme, opzweept met maagargu
menten tegen de Kerk.
Intusschen zal de Loge de gansche anti
godsdienstige wereld verbinden met de
geheime draden van hare duistere actie,
waardoor zij op sluwe wijze maar één
doel nastreeft, het doel om den invloed
van de Kerk te breken door een wereld-
offensief van personen uit alle standen en
klassen, die de logepriesters zullen zijn in
den dienst van haat, en laster, en duistere
actie.
Uit het Oosten wordt de wereld bedreigd
door het bolsjewisme als een orkaan,
waarvan de zware donderkoppen in de
verte aandrijven om neer te gieren in sa
tanisch geweld en vernieling.
Het is nogmaals de Kerk waartegen die
hellemacht hare scherpste pijlen afschiet.
up wat steunen zij hunne vrees?
Op den lijdensweg der Kerk?
Maar de gansche geschiedenis door Is
de Kerk aanhoudend bebeukt door zoo'n
vreeselijk offensief, dat zij sinds lang kra
kende ineengestort zou wezen, droege Zij
het karakter van eene gewoon mensche-
lijke instelling.
Wat er nu gebeurt op het wereldtooneel
is betrekkelijk gering in de geschiedenis
der Kerk; zij heeft waarachtig voor hee-
ter vuren gestaan.
Verbeeldt U dat, gedurende de drie eer
ste eeuwen van haar bestaan, de Kerk
droop van het martelaarsbloed.
Drie millioen Christenen werden toen
gemarteld, en door dit tijgerachtig terro
risme, wilde men de menigte van Haar
doen afschrikken.
Heeft het geholpen?
Maar het getal Christenen groeide zoo
ontzettend aan, en de Christen moed laai
de zoo bovenmenschelijk tegenover vuur
en zwaard, foltering en wilde dieren, dat
de martelaarsbladzijden uit de eerste ge
schiedenis der Kerk, zwaar den stempel
slaan van haar goddelijk karakter.
En nu durf ik zonder overmoed, maar
met het oog op het goddelijk karakter der
Kerk en hare geschiedenis, eene gewich
tige vraag stellen:
Hoeft de Kerk bang te zijn voor de
toekomst?
En mijn antwoord is NEEN, waarvan
de beteekenis gaat tot het uiterste grens
van het negatieve:
WANT noem mij eens eene wereldsche
instelling, hetzij op stoffelijk of geestelijk
terrein die den toets der aanhoudende
vervolging heeft kunnen verdragen
Het Boek der Geschiedenis is als een
staalboek der regeeringsvQrmen en ideëen,
maar dij als broos ijs zijn ineengestort en
weggevloeid!
De tijd zuigt het levensmerg op van
alles wat de mensch heeft opgebouwd.
In die vergankelijkheidswet staat eene
geweldige uitzondering: Dat is de
Roomsch-Katholieke Kerk, die door hare
leer eene pijnlijke prikkel is voor de na
tuurlijke gemakzucht der irensclien, maar
die de wraak dier menschelijke gemak
zucht, van af de steeniging van Stepha-
nus tot op den dag van heden, vreeselijk
heeft te verduren in een complex van on
ophoudende vervolging in den meest
scherpen vorm
Het lijden tn de vervolging zijn het
levenselement dier Kerk geworden.
En dit is weergaloos In de gansche
wereldgeschiedenis
Dat is niet natuurlijk meer, maar bo
vennatuurlijk.
Wij mogen gerust de toekomst inblik
ken.
Dat vraagt, ja dat eischt ons geloof.
De Kerk zal eens de vervolging van het
bolsjewisme, en alle andere ismendie
haar daarna zullen bevechten, aanteeke-
nen in haa- dik Botk oer Geschiedenis
nen in haar dik Boek der Geschiedenis,
klaring harer wondere leefbaarheid, de
goddelij.ie belofte van den Meester der
TijdenEn ziet, ik blijf met U alle da
gen, tot het einde der eeuwen toe
GLADIUS.
wenscht, noch gevraagd, noch gewild. In
tegendeel.
Wij voeren en blijven verkleefd aan
den schoolvredo en wij hebben er ook
naar gehandeld. Maar vermits de socia
listen het zóó willen, nemen wij den hand
schoen op. Wij zullen enze heiligste rech
ten tegen hen, in de volmaakste katholie
ke eendracht, verdedigen.
Meer dan ooit is het thans bewezen
hoe de katholieke democratische leiders
gelijk hadden de christelijke arbeiders te
waarschuwen tegen de lokstem van Van-
dervelde en consoorten.
Heel liet verder verloop der Kerk is eene
lijdenslitanie. Na de martelaarsperiode
rijzen de ketterijen als paddestoelen uit
den grond.
Het is nu het zwaard van de hoovaardij,
van de drogreden, dat neer zal hakken
hetgeen ontsproten is uit het martelaars-
bloed.
Omzettend was de verwarring, waar
door fataal iedere richting door geestes
revolutie zou bezweken zijn. De Kerk, ech
ter, rijst krachtig en stoer geformuleerd
uit dien su-ijd op leven en dood.
Dan vallen als een stortvloed op haar
neer het gespuis der Hunnen, Wandalen
en Gothen.
-in stilaan begint de wereldlijke macht
een noodlottigen invloed op Haar uit te
oefenen. Het gezag der Kerk wordt zwak.
De kerkelijke tucht vervalt, de gevolgen
eljn rampzalig! Ieder rijk zou omgekan
teld geweest zijn.
De Kerk echter hervormt zichzelf en
vangt een titannischen strijd aan tegen
de gekroonde hoofden, die hare bedervers
waren.
Dan rijst als een spook voor Fetrus'
voor verschillende gebruiken
dienende en met verlaagden
melkbak draaiende op eene spil
Ontroomers MELOTTE, ^V.
Remicourt
Dat iedere loontrekkende die werkt bij
een patroon die op 1 November 1930 meer
dan 5 arbeiders bezigde, voor den iaat-
iten trimester van 1931 kinder vergoeding
noet ontvangen, zoo hij ten minste 12
dagen in de maard en 4 uren oer dag
.verkt.
Van af 1 Januari 1932 wordt dat recht
ritgebreid ten voordeele ook van die
.verklieden die arbeiden in een minder
dedrijf, al werd er maar één loontrekken
de gebruikt.
Bemerking: 1) Onder de genieters wer
den ook begrepen de handelsreizigers,
uandelsvertegenwoordigers en de thuis
werkers.
2) De bovengenoemde 12 dagen mogen
worden overgëbracht bij verschillende
werkgevers.
3) Aan een en hetzelfde lr sgezin kan,
voor dezelfde kinderen, maar eenmaal
vergoeding worden toegestaan.
WIE BETAALT
DE KINDERVERGOEDINGEN
In algemeenen zin de Verreken'-as, ge
voed met de stortingen der werkgevers
(65 ctm. per manr.elijken en 3u ctm. per
vrouwelijken werknemer, plus een aandeel
in de bestuurskosten) of uit de Nationale
Kas, g de:'telljk «--- J --*■ Staatstoe1-'-
gen (30 miljoen 's s).
WIE MOET ZICH AANSLUITEN BIJ
EENE VERREKENKAS?
Elke patroon, hij weze nljveiaar, han
delaar, landbouwer, Gemeentebestuur,
Kerkfabriek, enz.
Enkel dient hij niet L. storten voor:
1) Zijne in wont de werklieden.
2) De personen die niet geregeld wer
ken (zie 12 dagen en 4 uren).
3) De schoon maaksters.
4) De slachtoffers der arbeidsongeval
len, beroepsziekten, ziekten, onvrijwillige
werkloosheid na 't verstrijken van 't ar-
beiseontract of bij gebreke daarvan na
den duur door 't reglement der Verreken
kas bepaald en dien niet minder dan
3 maand mag zijn.
5) De gepensiormeerde arbeiders.
6) Ook niet als hij, benevens de leden
van zijn gezin maar één of twee Jonge
lingen van minder dan 20 Jaar aan den
arbeid bezigt.
AAN WELKE WERKLIEDEN EN BE
DIENDEN BETAALT DE NATIONALE
KAS DE KINDEUVERGOEDING?
1) Aan de inwonende arbeiders (b. v.
dienstboden)
2) Aan de jongelingen zie Nr 6 hier
boven zoo zij broertjes of zustertjes
te hunnen laste hebben.
3) Aan de slachtoffers van werkon
gevallen of beroepsziekten, na den ter
mijn hierboven, (zie Nr 4) aangeduid.
4) Aan de schoonmaaksters.
6) Aan de gepensionneerde werklieden.
Bemerking: Voor 't geen de werkon
gevallen aangaat, wordt de kindervergoe
ding uitbetaald zelfs na den dood van
't slachtoffer.
DE KAMERKOMMISSIE AAN T WERK
Van zeer bevoegde zijde ontvingen wij
deze inlichtingen over de eerste zitting
van de Kamerkommissie voor het talen-
gebruik in het onderwijs, welke Woens
dag gehouden werd.
De Kommissie heeft vooraf de wets
ontwerpen door den Senaat gestemd op
het talengebruik in het lager en in het
middelbaar onderwijs, samengekoppeld.
Die ontwerpen vormen den grondslag
van een degelijke bespreking daar zij ge
zonde princiepen bevatten en alleszins
een stap vooruit zijn op de invoege zijn
de wetgeving.
Op een paar uitzonderingen na, waren
al de leden van de Kommissie het eens,
om te beslissen dat de talenregeling in
het lager- en in het middelbaar onderwijs
d Initief moet worden" opgelost, en de
teksten van den Senaat aldus te wijzi
gen, dat de wetgeving volledige gelijk
heid invoert voor de vlaamsche en voor
de waalsche leerlingen.
De katholieke, socialistische en libe
rale Walen, leden der Kommissie, waren
zeer onder den indruk der objectieve kri
tiek van den heer Van Cauwelaert, en
gaven er hun verwondering over te ken
nen dat er nog een zoo groot verschil be
stond tusschen de waalsche en de vlaam
sche leerlingen.
Het benoemen van den heer Poullet
tot verslaggever, is een bewijs dat de
kommissie een flinke talenregeling wenscht
tot stand te brengen.
Als wijziging aan de Senaatsteksten
kan 't volgende in *t vooruitzicht worden
gesteld.
Scherpe vaststelling der voorwaar
den waarin de minderheidsklassen zullen
toegelaten worden.
De transmutatie of overgang der
leerlingen naar de streektaal moet ge
ëindigd zijn na het zesde studiejaar, dus
vóór den vierden graad.
De regeling voor de taalgrens en
voor de Brusselsche omgeving moet her
zien worden, zoodanig dat de «brussel
sche tweetalige vlek», cli met kan uit-
vlekken tot de er aanpalende vlaamsche
gemeenten.
In het middel');: ar onderwijs moeten
alle leergangen in de eek!,aal onderwe
zen worden, dus mgen in
Vlaanderen in tie fr ie 1. Je fran
sche taal zal men in v< grondig
moeten aanleeren, doch met rechtstreek»
sclie taaileergangui.
Wij toonen twee kinders van don kei
zer van Japan: Prinses Taka- Kazuko en
Prinses Teru-Skiguko, twee en zes jaar
oud, gekiekt tijdens hun dagelijksche
wandeling in het park van Tokio, voor
do kinders voorbehouden.
•-•V
Hier ziet men een afweerkanon tegen de vliegtuigen. Het Is opgesteld In eene
loopgracht, langsheen de spoorlijn van Taonon naar Angangclii.
ISBaBaBESBBBBBBiaBaEEaBiEBBSIPfBBHIBHaS&HBBHHSiBB&easag&aBlW
om geen vertraging en geen nuttelooze
moeite te veroorzaken.
Wie zich nu abonneert op DE POPE
RINGENAAR» ontvangt het blad gratis
tot einde 1931.
Stuur aan de drukkerij Sansen-Van-
neste, Poperinge, enkel uw volledig adres
op een eenvoudige postkaart. Do Post
zal bij U dan 18,00 fr. komen ontvangen.
De Postboden beginnen hunne ronde
voor het inzamelen der abonnementen.
Wij rekenen op eene goede ontvangst
bij ai de trouwe Lezers van
Daar do Briefdragers maar EEN EN
KELE MAAL komen met de kwittancie
gelieve men het geld gereed te leggen
Niets zoo modern eenvoudig als in hst
Oosten. In China bewaart men steeds in
den bouwtrant de oude karakteristieke
stijl met veel versieringen en eigena aig-
heden. Hierboven een aardige brug die
leidt naar een bevallig théhuis.
Gébruikt Chicorci WYPELIER-TAFFIN
't is tie beste.