Hon oDzs Lfezeps Gaat onze Godsdienst achteruit jdec gssehil China-Japan De Hopkwestie in de Kaniers DE OPPERSTE WET VOOR DE KATHOLIEKEN Wat eik moet weten GEZINSVERGOEDING Politiek Overzicht 3 WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN, KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. NAAR EEN AKKOORD? TWEE PRINSESJES over de CHINEESCHE BOUWTRANT DE POPERINGENAAR ZONDAG 6 DECEMBER 1931 TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1° bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2° bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3" bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prij3 op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond Ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Posteh. Nr 15.570. ABONNEMENTSPRIJS PER JAAR: Voor Belgie: 18 fr. Frankrijk en Congo: 8 Belgas of 40 fr. Ander landen: 9 Belgas of 45 fr. Tcheco-Slowakije heeft in 1930-'31 20 mlllioen kronen gebruikt tot valorisatie der hopvoortbrengst. Kortom alle landen zijn om hunne hopcultuur bekommerd. Hier in ons lanc. wordt cl hop geslacht offerd ten bate van kolen of dergelijke. Thans is er ook spraak van dat Tche co-Slowakije den voorraad hop die verle den Jaar werd opgekocni, zoekt aan den man te brengen. Die massa zal voorzeker zwaar op de hopmarkt wegen. Tusschen Duitschland en Tcheco-Slo wakije zijn onderhandelingen gaande be treffende eene vermindering van het duitsche toltarief ten bate van Tcheco- Slowakijsche hop die in Duitschland zou worden ingevoerd. Volgens de bladen zou Duitschland een gunstig toltarief van 70 mark in plaats van 150 mark per 100 kilogr. voor den invoer van de in Duitschland toegelaten hoeveelheden Bo- heemsche hop hebben toegestaan. Tcheco- Slowakijsche hop wordt aan een gunst tarief ook in Frankrijk ingevoerd. En wat gewordt er dan in Belgie van de clausule van de meeste begunstigde natie. Gf is ons voorrecht eenvoudig ge negeerd of doodgezwegen! M. de Minister, gij moet een oog in 't zeil houden, niets van onze rechten la ten verbeuren en de boeren helpen met rechten te leggen op vreemde hop. We vragen geen bescherming voor slechte hop, die verdient dat niet, maar sinds jaren ijveren onze hopboeren om betere producten voort te brengen die jammer genoeg niet naar hunne waarde betaald zijn. We vragen van de Regeering, na aan neming van het wetvoorstel dat ik de eer had neer te leggen op 18 Juni 1931 (Nr 213), wij vragen steun voor een op te richten klasseeringsorganisatie en mil de toelagen voor de eerste klas producten, voor prima hop. Boeren en brouwers wiens, belangen solidair zijn, zullen er mede ge diend zijn. Men heeft in deze laatste tijden veel gesproken van revalorisatie van tarwe door den maalder te verplichten een deel inlandsche tarwe te gebruiken. Men heeft er van afgezien om de levensduurte in deze benauwelijke tijden niet te verscher pen maar de maatregel is in zijn eigen niet af te keuren en waarom zou men de brouwers niet verplichten volgens de methode voor de tarwe voorzien door het ontwerp Baels 25 inlandsche hop te gebruiken? De brouwerij heeft er alle belang bij dat hop voort in 't binnenland gekweekt worde. Daarom zal ze gaarne een handje toesteken. We vragen aan den Heer Minister van Financiën en gij zult wel zoo goed zijn hem dit over te maken, dat liij de klei ne brouwerijen die meestal inlandsche hop gebruiken, inlandsche gerst ge bruiken zou, bevoordeeligen met een verschillend accijnsrecht te leggen vol gens het belang van de stortingen van graan en suiker. In Duitsci.land bestaat dat progressief accijnsrecht: waarom zou dat systeem ook in ons land niet toepasselijk zijn? In Noorwegen zijn al de brouwerijen die uitsluitend licht bier brouwen van min dan 2.50 graden van alle accijns rechten ontslagen. Met het gebruik van lichte bieren te bevoordeeligen zullen we niet alleen de hopteelt aanmoedigen maar ook het alcoolisme bestrijden; immers om lichte bieren van hooge gisting te brouwen gebruikt men vooral inlandsche hop terwijl om sterke bieren van lage gisting voort te brengen men bijna uit- sluiteiijk tot nog toe want we hopen door betere hop in ons land voort te brengen dat te veranderen uitheem- sche hop gebruikt. De heer Vandenbulcke. Dat is wat wij reeds meermaals gevraagd hebben. Ik ben volledig met u t'akkoord. De heer Brutsaert. 'k Dank u wel. Gij ziet het, Mijnheer de Minister, al wat wij vragen is redelijk en billijk, en daarom durven wij op uwen machtigen steun en uw milde hulp rekenen. Onlangs zat ik vermoeid in den trein. Ik mijmerde over de gebeurtenissen van den dag, toen mijne aandacht eens klaps sterk werd getrokken door eene vrij luidruchtige discussie. Schuins over mij zaten twee personen te praten over... het failliet van de Ka tholieke Kerk! Naar hun oordeel verminderde de in vloed van de Kerk zier.deroogen, zij werd door de massa verlaten, de aankomende Jeugd was wars van godsdienst, het mo derne leven kon zich niet meer op de Kerk aanpassen, en dies meer. Op slot van rekening werd de conclusie getrokken dat het einde der Kerk nabij was, en het menschdom het goed zonder Haar kon stellen. Zie, zoo dacht ik bij mezelf, hetgeen die twee daar zoo oppervlakkig bazelen, vindt tegenwoordig inslag bij duizenden perso nen. Niet enkel durven ongeloovigen de in storting van den godsdienst voorspellen maar stel u voor, achtbare lezer, dat er Christenen zijn bezield met een gevaar lijk, ja, zondig pessimisme aangaande het voortbestaan d?r Kerk. Stoel het Protestantisme op, en ontkent hardnekkig het Roomsch gezag en het grootste deel harer leer, en sleept de helft van het Christendom met zich mede. En uit het Protestantisme worden de revoluties geboren, die verpletterd op haar neervielen, de gevaarlijke fransche Revo lutie, die zoo diep het vergift van de mis plaatste vrijheid het menschdom heeft ingespoten. Na de besmetting van rtfct liberalisme goldt over de wereld een brutaal hei- densch socialisme, dat op een allergun stigst oogenblik de uitgehongerden van het liberalisme, opzweept met maagargu menten tegen de Kerk. Intusschen zal de Loge de gansche anti godsdienstige wereld verbinden met de geheime draden van hare duistere actie, waardoor zij op sluwe wijze maar één doel nastreeft, het doel om den invloed van de Kerk te breken door een wereld- offensief van personen uit alle standen en klassen, die de logepriesters zullen zijn in den dienst van haat, en laster, en duistere actie. Uit het Oosten wordt de wereld bedreigd door het bolsjewisme als een orkaan, waarvan de zware donderkoppen in de verte aandrijven om neer te gieren in sa tanisch geweld en vernieling. Het is nogmaals de Kerk waartegen die hellemacht hare scherpste pijlen afschiet. up wat steunen zij hunne vrees? Op den lijdensweg der Kerk? Maar de gansche geschiedenis door Is de Kerk aanhoudend bebeukt door zoo'n vreeselijk offensief, dat zij sinds lang kra kende ineengestort zou wezen, droege Zij het karakter van eene gewoon mensche- lijke instelling. Wat er nu gebeurt op het wereldtooneel is betrekkelijk gering in de geschiedenis der Kerk; zij heeft waarachtig voor hee- ter vuren gestaan. Verbeeldt U dat, gedurende de drie eer ste eeuwen van haar bestaan, de Kerk droop van het martelaarsbloed. Drie millioen Christenen werden toen gemarteld, en door dit tijgerachtig terro risme, wilde men de menigte van Haar doen afschrikken. Heeft het geholpen? Maar het getal Christenen groeide zoo ontzettend aan, en de Christen moed laai de zoo bovenmenschelijk tegenover vuur en zwaard, foltering en wilde dieren, dat de martelaarsbladzijden uit de eerste ge schiedenis der Kerk, zwaar den stempel slaan van haar goddelijk karakter. En nu durf ik zonder overmoed, maar met het oog op het goddelijk karakter der Kerk en hare geschiedenis, eene gewich tige vraag stellen: Hoeft de Kerk bang te zijn voor de toekomst? En mijn antwoord is NEEN, waarvan de beteekenis gaat tot het uiterste grens van het negatieve: WANT noem mij eens eene wereldsche instelling, hetzij op stoffelijk of geestelijk terrein die den toets der aanhoudende vervolging heeft kunnen verdragen Het Boek der Geschiedenis is als een staalboek der regeeringsvQrmen en ideëen, maar dij als broos ijs zijn ineengestort en weggevloeid! De tijd zuigt het levensmerg op van alles wat de mensch heeft opgebouwd. In die vergankelijkheidswet staat eene geweldige uitzondering: Dat is de Roomsch-Katholieke Kerk, die door hare leer eene pijnlijke prikkel is voor de na tuurlijke gemakzucht der irensclien, maar die de wraak dier menschelijke gemak zucht, van af de steeniging van Stepha- nus tot op den dag van heden, vreeselijk heeft te verduren in een complex van on ophoudende vervolging in den meest scherpen vorm Het lijden tn de vervolging zijn het levenselement dier Kerk geworden. En dit is weergaloos In de gansche wereldgeschiedenis Dat is niet natuurlijk meer, maar bo vennatuurlijk. Wij mogen gerust de toekomst inblik ken. Dat vraagt, ja dat eischt ons geloof. De Kerk zal eens de vervolging van het bolsjewisme, en alle andere ismendie haar daarna zullen bevechten, aanteeke- nen in haa- dik Botk oer Geschiedenis nen in haar dik Boek der Geschiedenis, klaring harer wondere leefbaarheid, de goddelij.ie belofte van den Meester der TijdenEn ziet, ik blijf met U alle da gen, tot het einde der eeuwen toe GLADIUS. wenscht, noch gevraagd, noch gewild. In tegendeel. Wij voeren en blijven verkleefd aan den schoolvredo en wij hebben er ook naar gehandeld. Maar vermits de socia listen het zóó willen, nemen wij den hand schoen op. Wij zullen enze heiligste rech ten tegen hen, in de volmaakste katholie ke eendracht, verdedigen. Meer dan ooit is het thans bewezen hoe de katholieke democratische leiders gelijk hadden de christelijke arbeiders te waarschuwen tegen de lokstem van Van- dervelde en consoorten. Heel liet verder verloop der Kerk is eene lijdenslitanie. Na de martelaarsperiode rijzen de ketterijen als paddestoelen uit den grond. Het is nu het zwaard van de hoovaardij, van de drogreden, dat neer zal hakken hetgeen ontsproten is uit het martelaars- bloed. Omzettend was de verwarring, waar door fataal iedere richting door geestes revolutie zou bezweken zijn. De Kerk, ech ter, rijst krachtig en stoer geformuleerd uit dien su-ijd op leven en dood. Dan vallen als een stortvloed op haar neer het gespuis der Hunnen, Wandalen en Gothen. -in stilaan begint de wereldlijke macht een noodlottigen invloed op Haar uit te oefenen. Het gezag der Kerk wordt zwak. De kerkelijke tucht vervalt, de gevolgen eljn rampzalig! Ieder rijk zou omgekan teld geweest zijn. De Kerk echter hervormt zichzelf en vangt een titannischen strijd aan tegen de gekroonde hoofden, die hare bedervers waren. Dan rijst als een spook voor Fetrus' voor verschillende gebruiken dienende en met verlaagden melkbak draaiende op eene spil Ontroomers MELOTTE, ^V. Remicourt Dat iedere loontrekkende die werkt bij een patroon die op 1 November 1930 meer dan 5 arbeiders bezigde, voor den iaat- iten trimester van 1931 kinder vergoeding noet ontvangen, zoo hij ten minste 12 dagen in de maard en 4 uren oer dag .verkt. Van af 1 Januari 1932 wordt dat recht ritgebreid ten voordeele ook van die .verklieden die arbeiden in een minder dedrijf, al werd er maar één loontrekken de gebruikt. Bemerking: 1) Onder de genieters wer den ook begrepen de handelsreizigers, uandelsvertegenwoordigers en de thuis werkers. 2) De bovengenoemde 12 dagen mogen worden overgëbracht bij verschillende werkgevers. 3) Aan een en hetzelfde lr sgezin kan, voor dezelfde kinderen, maar eenmaal vergoeding worden toegestaan. WIE BETAALT DE KINDERVERGOEDINGEN In algemeenen zin de Verreken'-as, ge voed met de stortingen der werkgevers (65 ctm. per manr.elijken en 3u ctm. per vrouwelijken werknemer, plus een aandeel in de bestuurskosten) of uit de Nationale Kas, g de:'telljk «--- J --*■ Staatstoe1-'- gen (30 miljoen 's s). WIE MOET ZICH AANSLUITEN BIJ EENE VERREKENKAS? Elke patroon, hij weze nljveiaar, han delaar, landbouwer, Gemeentebestuur, Kerkfabriek, enz. Enkel dient hij niet L. storten voor: 1) Zijne in wont de werklieden. 2) De personen die niet geregeld wer ken (zie 12 dagen en 4 uren). 3) De schoon maaksters. 4) De slachtoffers der arbeidsongeval len, beroepsziekten, ziekten, onvrijwillige werkloosheid na 't verstrijken van 't ar- beiseontract of bij gebreke daarvan na den duur door 't reglement der Verreken kas bepaald en dien niet minder dan 3 maand mag zijn. 5) De gepensiormeerde arbeiders. 6) Ook niet als hij, benevens de leden van zijn gezin maar één of twee Jonge lingen van minder dan 20 Jaar aan den arbeid bezigt. AAN WELKE WERKLIEDEN EN BE DIENDEN BETAALT DE NATIONALE KAS DE KINDEUVERGOEDING? 1) Aan de inwonende arbeiders (b. v. dienstboden) 2) Aan de jongelingen zie Nr 6 hier boven zoo zij broertjes of zustertjes te hunnen laste hebben. 3) Aan de slachtoffers van werkon gevallen of beroepsziekten, na den ter mijn hierboven, (zie Nr 4) aangeduid. 4) Aan de schoonmaaksters. 6) Aan de gepensionneerde werklieden. Bemerking: Voor 't geen de werkon gevallen aangaat, wordt de kindervergoe ding uitbetaald zelfs na den dood van 't slachtoffer. DE KAMERKOMMISSIE AAN T WERK Van zeer bevoegde zijde ontvingen wij deze inlichtingen over de eerste zitting van de Kamerkommissie voor het talen- gebruik in het onderwijs, welke Woens dag gehouden werd. De Kommissie heeft vooraf de wets ontwerpen door den Senaat gestemd op het talengebruik in het lager en in het middelbaar onderwijs, samengekoppeld. Die ontwerpen vormen den grondslag van een degelijke bespreking daar zij ge zonde princiepen bevatten en alleszins een stap vooruit zijn op de invoege zijn de wetgeving. Op een paar uitzonderingen na, waren al de leden van de Kommissie het eens, om te beslissen dat de talenregeling in het lager- en in het middelbaar onderwijs d Initief moet worden" opgelost, en de teksten van den Senaat aldus te wijzi gen, dat de wetgeving volledige gelijk heid invoert voor de vlaamsche en voor de waalsche leerlingen. De katholieke, socialistische en libe rale Walen, leden der Kommissie, waren zeer onder den indruk der objectieve kri tiek van den heer Van Cauwelaert, en gaven er hun verwondering over te ken nen dat er nog een zoo groot verschil be stond tusschen de waalsche en de vlaam sche leerlingen. Het benoemen van den heer Poullet tot verslaggever, is een bewijs dat de kommissie een flinke talenregeling wenscht tot stand te brengen. Als wijziging aan de Senaatsteksten kan 't volgende in *t vooruitzicht worden gesteld. Scherpe vaststelling der voorwaar den waarin de minderheidsklassen zullen toegelaten worden. De transmutatie of overgang der leerlingen naar de streektaal moet ge ëindigd zijn na het zesde studiejaar, dus vóór den vierden graad. De regeling voor de taalgrens en voor de Brusselsche omgeving moet her zien worden, zoodanig dat de «brussel sche tweetalige vlek», cli met kan uit- vlekken tot de er aanpalende vlaamsche gemeenten. In het middel');: ar onderwijs moeten alle leergangen in de eek!,aal onderwe zen worden, dus mgen in Vlaanderen in tie fr ie 1. Je fran sche taal zal men in v< grondig moeten aanleeren, doch met rechtstreek» sclie taaileergangui. Wij toonen twee kinders van don kei zer van Japan: Prinses Taka- Kazuko en Prinses Teru-Skiguko, twee en zes jaar oud, gekiekt tijdens hun dagelijksche wandeling in het park van Tokio, voor do kinders voorbehouden. •-•V Hier ziet men een afweerkanon tegen de vliegtuigen. Het Is opgesteld In eene loopgracht, langsheen de spoorlijn van Taonon naar Angangclii. ISBaBaBESBBBBBBiaBaEEaBiEBBSIPfBBHIBHaS&HBBHHSiBB&easag&aBlW om geen vertraging en geen nuttelooze moeite te veroorzaken. Wie zich nu abonneert op DE POPE RINGENAAR» ontvangt het blad gratis tot einde 1931. Stuur aan de drukkerij Sansen-Van- neste, Poperinge, enkel uw volledig adres op een eenvoudige postkaart. Do Post zal bij U dan 18,00 fr. komen ontvangen. De Postboden beginnen hunne ronde voor het inzamelen der abonnementen. Wij rekenen op eene goede ontvangst bij ai de trouwe Lezers van Daar do Briefdragers maar EEN EN KELE MAAL komen met de kwittancie gelieve men het geld gereed te leggen Niets zoo modern eenvoudig als in hst Oosten. In China bewaart men steeds in den bouwtrant de oude karakteristieke stijl met veel versieringen en eigena aig- heden. Hierboven een aardige brug die leidt naar een bevallig théhuis. Gébruikt Chicorci WYPELIER-TAFFIN 't is tie beste.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1931 | | pagina 1