Namens de Meerderheid.
Bijvoegsel aan «DE POPERINGENAAR 5-6-32. ^Nr 23.
Er is Vrijdagavondenzaterdagavond
weer gemeenteraadszitting geweest en
het is er leutig toegegaanzoo schrijft
Meester Butaye in Het Westland van
28 Mei laatst.
't Was er zóó leutig dat Meestere
gevonden heeft te moeten een brief van
hevig protest zenden aan den Heer
Burgemeester en leden der meerderheid
brief dien hij ook in Het Westland
doet overdrukken.
Bij 't lezen ervan zou men denken dat
de zitting van Zaterdag een soort van
krakeelpartij is geweest waaruit Meestere
gelukkig doch met moeite, aan doods
gevaar ontsnapte, en dat nog door de
schuld van den Heer Burgemeester,
veldwachter, enz... die het konden be
letten.
Eenige woordjes terechtwijzing aan
Meester's schrijven zal U volkomen gerust
stellen en de zaken een ander aangezicht
geven.
A. In het voorwoord.
M. Haghedooren heeft niet gezegd
dat zich onthouden eene lafheid is, maar
wel dat zich gedurig onthoudenop alle
punten aan het dagorde, zooals de natio
nalisten doen, eene lafheid is.
Meester boft ermeê in de gemeenteraad
te zetelen als vertegenwoordiger van 814
kiezers. Hij moet hun belangen verdedi
gen en de belangen van de gemeente
ook dat is zijn plicht. Wat doet hij met
zijn vier meê-gekozen. Hij verwaarloost
zijn plicht te kwijtenhij keurt niet af
wat hij slecht vindt, noch keurt niet goed
wat hij goed vindt; hij onthoudt zich Hij
wil of durft geen uitspraak doen uit vrees
van een kiezer te misdoen. Demagogie
Later zal hij voor het kiezerskorps
kunnen zeggen, Ik was daar niet tegen
ik heb mij onthouden. »-« Ik heb dat niet
helpen stemmen ik heb mij onthouden.
Ik weet niet of Pilatus de gewoonte
had zich te onthouden, doch iedereen
weet dat hij éénmaal ten aanzien van het
jodenvolk zijn handen gewasschen heeft
om te beduiden dat hij zich de zaak niet
aantrok en geen plicht wilde hebben aan
de dood van onzen Zaligmakerwij
alleen weten dat hij, door die miskenning
van zijn plicht, ten eeuwigen dage ge
schandvlekt staat bij de gansche kristen-
heid als de lafhertigste der lafhartigaards.
Maar genoeg daaroverhet volk van
Watou zal oordeelen over de onthoudin
gen van Meester Cie.
B. - Nu de brief zelve.
De drie eerste paragrafen zijn protest.
Het overige, ten minste viermaal zooveel,
is hutsepot, deels met betrekking aan de
raadsvergadering, deels geheel vreemd
eraan. Beide deelen zijn gelijk de ketter-
sche bijbelsVervalscht op vele
plaatsen.
Hetgeen waartegen Meester protesteert
gebeurde niet op de wetkamer,maar op de
bijgelegen zaal. Het was niet ter zitting
doch NA de zittingzoodat de Heer
Burgemeester niet meer tot de orde terug
roepen moest. Ten andere alles geduurde
nog geen minuutMeester was veel te
haastig om uit de voeten te geraken.
Als beleediging moet Meester hooren
van G. Heyman dat hij hem, over jaren,
uit de Gemeenestraat met eene verzon-
kene lading tabak verloste dat Meester
nu niet meer door hem zou geholpen
worden. Ook nog (daar Meester zocht
weg te geraken) dat hij niet moest weg-
loopen gelijk ne lafaard. Meestere vond
dat het aanbrandde en daalde gauw de
trappen af.
't Was uit met schelden.
Wat aangaat de dreigende gebaren van
O. Vancayzeele, daar weten wij niets
van. Waarin bestonden die
C. Het overige van Meester's brief
is een soort van verslag der zitting van
den gemeenteraad op Zaterdag 21 Mei.
't Bestaat uit genummerde deelen.
1. Meester zucht omdat hij geen
schepen werd gekozen.
2. Meester schrijft dat de meerder
heid meer dan eens gezegd heeft, dat
zij, nationalisten, in den raad absoluut
niets te zeggen hebben en dat de meer
derheid daarenboven niet verplicht is hen
de waarheid te openbaren. De meer
derheid, ziende dat de nationalisten zich
in alles onthieldenheeft mogelijks ge
zegd dat zij gelukkig waren voor te
kunnen zonder hunne hulp.. Het is volko
men valsch te zeggen dat de meerderheid
zou verklaard hebben dat de minderheid
de waarheid niet mocht kennen. Door
wie en wanneer werd zulks gezegd
3. Weeral de gal komt boven en
Meester zucht«Tweemaal kiezing voor
een schepen en ieder maal een lid uit de
meerderheid Maar hoe is het toch mo
gelijk, Meester, dat gij ooit het gedacht
hebt kunnen voeden van schepen te
worden In gansch het land bestaat er
wellicht geen geval van een schepen ge
kozen in de minderheid, als er eene partie
is die de volstrekte meerderheid bezit.
4. Ja, inderdaad wij kunnen uwe
hulp missen, vermits gij toch niet wilt
helpen. Maar wat zullen uwe kiezers
zeggen over uw niets doen gedurende
zes jaar
Over al hetgeen sedert 6 jaar gedaan
werd dragen wij de verantwoordelijkheid
zonder schamen. Maar spreek duidelijk
wie bedoelt gij door die onchristelijke
menschen die ons inblazen...?
De kiezels die ons 80.000 fr. zouden
kosten. Waarom, Meester, niet alles ge
zegd. Waarom niet bijvoegen dat aan de
gemeente omtrent 40.000 fr. zal weder-
keeren onder vorm van toelage van Staat
en Provintie. Waarom niet zeggen dat de
gemeente Steenvoorde, een deel van den
onkost zal betalen. De kiezel zal mis
schien aan de gemeente 20 a 30.000 fr.
kosten, 't Is best voor Butaye dat de be
volking dat niet weet, het cijfer zou niet
hard genoeg meer in de ooren klinken.
Het moet aanstonds zijn zegt Mees
ter. Weer niet waar Het moet slechts
zoo haast mogelijk zijn. Doch slechts
wanneer alles goedgekeurd is, met toela
ge en deel der gemeente Steen voorde, zoo
goedkoop en voordeelig mogelijk.
D. De meening van Meester.
Er is geen toelage meer mogelijk als de
kiezel voor de kiezing moet gelegd wor
den. Waar haalt gij dat uit
Besteenigen der Gemeenestraat is een
luxe-uitgave! Alwie langs daar nog is
voorbijgetrokken, belanghebbende die er
langs wonen, wat zegt gij daarvan
Meester en Consoorten kunnen zich geen
zulke luxe permitteeren. (In Vlaande
ren zuiver Vlaamsch.) 't Is luxe daar
kiezel leggen
R. Vancayzeele, zaliger memorie, was
niet tegen het besteenigen der Gemeene
straat, integendeel, 't Is gemakkelijk, hé
Meester, een overledene ter hulpe roepen
die u niet kan tegenspreken. Meester
eindigt met eene voorspelling Met de
aanstaande kamerverkiezing zal de
Vlaamsche democratie heel wat bevorde
ren er zal meer gedaan worden voor
Vlaanderen dan zullen al de kiezels van
Watou kunnen gelegd worden Schier
voor niets zeker! Wie gelooft er aan
Meesters voorzegging.
De brief door Meester aan den Heer
Burgemeester gezonden en het afschrift
er van in Het Westland verschillen
ook merkelijk (Meester is gewoon alles
te verdraaien).
1. In de gazet staat: «Maken van
nieuwe kiezels nog voor de gemeentekie-
zing
2. In nummer twee heeft Meester in
de gazet bijgelapten dat gij daarenbo
ven nog niet verplicht zijt om de waarheid
te veropenbaren
Vooral dit laatste is een grove leugen,
waarvan Meester niet afschrikt, en die hij
uitgevonden heeft na 't schrijven van zijn
brief aan den Heer Burgemeester. Die
zin kon dienen om de meerderheid hate
lijk te makenen lappe... hij staat in den
brief in de gazet
Als slot zendt Meester, in den geschre
ven brief, ter aanvaarding spijtige groe
ten en in den gedrukten brief spijtige
gevoelens
Wij zenden Meester onze beleefde
groeten.
WATOU
ANTWOORD op MEESTER's BRIEF