De Gemeentelijke Verkiezingen
F—? ZONDAG 9 OCTOBER 1932.
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
'29" JAAR. - Nr 41.
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD,
Een Fransch Departement
waar kerken en dooden
vergeten worden
Monseigneur Lamiroy
over Katholieke Radio
De Paus
in Y/ereldactie
BalUngs-oord afgeschaft?
Eenige aspekten
van het wereldgebeuren
Katholieken, Volkschgezfnden,
Vlaamschvoelenden
R. D. DE MAN.
JONGGEHUWDEN.
STORT 4,90 FRANK
Naar de groote school
HOE MOET MEN STEMMEN
KIEZERS OPGEPAST
Strenge Winter in aantocht
De Bevolking van het Rijk
EEN FIGUUR DIE VERDWIJNT
Blasco Ibanez
DEN ELLENDIGEN DRANK
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1,00 fr.
Kleine berichten (minimum) 4,00 fr.
1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr.
Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr.
Berichten op 3' bl. per regel 1.53 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncem zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
"DE POPERINGENAAR
Uitgever
SANSEN-VANNESTE
POPERINGE
Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.570.
Abonnementsprijs tot einde 't jaar:
voor Belgie per post 4,90 fr.
te storten op onze postcheckrekening
met volledig adres;
voor Frankrijk 9,50 fr.
voor andere landen 10,70 fr.
te zenden per internationaal post-
mandaat met juiste adres.
Op 18 September laatstleden had er te
Brugge, zooals reeds werd gemeld, een
groötsche katholieke radiodag plaats. Bij
deze omstandigheid stuurde Mgr. Lamiroy,
de geëerde bisschop van Brugge, een
schrijven naar het Sekretariaat van K. V.
R. O., waaruit derhalve van gezaghebben
de zijde wordt duidelijk gemaakt, welk be
lang aan de radio-aktie dient te worden
gehecht.
De radiodag te Brugge, aldus Zijne
Excellentie, biedt mij een beste gelegen,
heid om mijn sympathie en goedkeuring
te betuigen voor de werking van den Ka
tholieken Vlaamsehen Radio Omroep.
Het hoogste gezag op aarde, onze Hei
lige Vader de Paus, heeft het apostolaat
door de radio aangemoedigd en aanbevo
len, en aldus nog eens de moderne tech
niek gebracht in den dienst van de Ka
tholieke Kerk.
Inderdaad, we mog-a cut moderne wa
pen ter verdediging en verspreiding van
ons geloof niet ongebruikt laten liggen, of,
wat nog erger Is, in de handen overlaten
van de vijanden van godsdienst en goede
zeden.
Mogen alle katholieke Vlamingen zich
bewust worden van den heilzamen invloed
dien de Radio kan uitwerken, en edelmoe
dig, met woord en daad den K. V. R. O.
steunen.
Brugge, 15 September 1932.
f HENRICUS,
Bisschop van Brugge.
iMBBBBBaBgHBaSEBBBSBSZSgiaag
GEZINSOPVOEDING
In Frankrijk Is ecne commissie aange
steld om te onderzoeken of het niet moge
lijk Is het berucht ballingsoord van
Fransch Guyana af te schaffen, waar zoo
veel galeiboeven in harden arbeid hunne
straf ondergaan.
HET NATIONAAL-SOCIALISME
IN DUITSCIILAND
weet dat de toekomst meer dan ooit vereischt, dat er op al de
Vlaamsche gemeenten een politiek worde gevoerd met eeuwigheids-
waarde!
Breekt af met alle kleinzielige dorpspolitiek! Het mikpunt van
ons werk en streven moet hooger worden geplaatst!
Hier ook gaat de strijd vóór of tegen den Christies!
Ook in het leven van de gemeente, dat een openbaar lichaam is,
moeten de kristacdheldere en stalen beginselen onzer lcristelijke ze
denleer worden toegepast en geëerbiedigd!
In al onze gemeenten moet Christus-Koning heerschen, niet al
leen op het marktplein in brons of hardsteen, 'maar in al de daden
en werken, gesteld door de verantwoordelijke bestuurders!
Het gaat er om de verdediging van de belangen van den heelen
mensch, beschouwd in het licht van zijn eindbestemmingvan den
mensch die niet alleen leeft van brood, maar die ook een ziel heeft
met behoeften die moeten voldaan worden!
Het gaat er om de verdediging vay ons Vlaming-zijn, van de
hoogste rechten die wij als volk kunnen laten gelden, omdat God
ons Vlaming schiep!
Katholiek, Volksch en Vlaamsch weze de strijdleuze en we trek
ken ter verovering
Ons volk en Vlaanderen voor Christus!
IBBBBBBBSBBBBBBBaBBBSaBBBBBBBgiBaiSBaBBBflBBBBflBBaESBBBBmBa
HET OORDEEL VAN EEN ISRAËLIET
In Amerika heeft zich een groep Isra
ëlieten gevormd met het doel, de Ency
cliek Quadragesimo Anno te bestudee.
ren.
Een der leden van deze groep, L. Mo-
schowltz uit Scranton (Pennsylvanie),
heeft In het te New-York verschijnende
blad The Brooklln Tablethierover een
artikel geschreven. De Osservatore Ro
mano vond dit artikel zóó belangrijk,
dat hij er een volledige vertaling van pu
bliceerde, welke drie kolommen van zijn
eerste bladzijde vulde:
De Joodsche schrijver verklaart daar
in, dat de in t' r wereld geheel éénige po
sitie van den Paus, welke hem plaats bo
ven de menschelijke twisten en wrijvin
gen, hem veroorlooft onafhankelijke oor-
deelen uit te spreken. Hij Is tegen elke
verdrukking, van welke zijde deze ook
komen moge.
De oorzaak van dit feit ls hierin gele.
gen, dat het Pausdom geen exclusieve be
langstelling heeft voor eenige natie, ln
dezen zin, dat belang stelt ln alle naties
zonder onderscheid. Republiek, monarchie
zijn het onverschillig; voldoende ls, dat
de eene klasse de andere niet tracht te
onderdrukken, hetzij door de openbare be
langen te overheerschen, hetzij door ln
weinige handen de finantlën en de natio
nale nijverheid samen te trekken.
Anderzijds houdt het Pausdom zich op
de hoogte van alle politiek, economische,
zedelijke, lndustrleele en sociale vraag
stukken, om ze te onderzoeken en te be-
studeeren. Het Vatlkaan ls daardoor de
reusachtigste informatie-bron welke men
ooit heeft kunnen zien. De verheven po
sitie van den Paus stelt hem boven de
nationale, politieke en economische aan
gelegenheden en van dit hooge standpunt
kan hij de daden der regeeringen, der vol
ken, der rassen, der sociale klassen over.
schouwen en met nauwkeurigheid de
werkelijke oplossing der problemen aan
wijzen.
De Paus oordeelt over de dingen uit
een wereld-gezichtspunt. Daarom wekt
zijn meening de belangstelling der gehee-
le wereld. Het ls het eenige universeele
gezag, als zoodanig erkend, dat onbevreesd
kan spreken over de vraagstukken van
sociale, zedelijke, politieke en economi
sche orde.
Na er dan in zijn artikel op gewezen te
hebben, dat voor den Paus alle rassen
evenals alle klassen gelijk zijn, en dat hij
slechts wenscht, dat de rechtvaardigheid
heersche tusschen de volken en de ras
sen, toont de h. Moschowltz aan dat de
Paus, op gelijken titel, de tegenstander is
van het communisme van Lenin als van
de monopoliseerders der rijkdommen.
HIJ voegt hieraan toe, dat men niet in
Genève den sleutel zal vinden van de
hedendaagsche problemen: elke natie
streeft daar ernaar zooveel mogelijk haar
eigen partikuliere belangen te behartigen,
terwijl ledereen zich kan wenden tot den
Paus, niet ln zijn hoedanigheid van Ste
dehouder Gods, maar als in zekeren zin
het middelpunt van elke natie en ieder
ras.
De stem van het Vatlkaan zoo ver
klaart hij tenslotte ls de éénige stem
die spreekt tot de geheele aarde; er be
staat geen gezag, dat met het zijne kan
vergeleken worden. Daarom, spoort deze
Jocdsche schrijver zijn lezers aan. naar
stig de Encycliek Rerum Novarumvan
Leo XIII, en Quadragesimo Annovan
Pius XI te lezen en te bestudeeren.
iHBsaBSssaaBBSBBB&saBaasGSBB
In een zijner laatste nummers gaf
L'Echo de Paris volgende beschouwin
gen over het verdwijnen van den Gods
dienstzin ln zekere Pransche Gewesten.
Het verdwijnen van allen godsdienst
zin neemt van langs om meer toé ln het
Département van de Creuse. Op dat "ge
bied kan men het Département in drie
gewesten onderverdeelen.
1. Dat waar de godsdienst nog sympathie
geniet, namelijk de kleine streek waarvan
het Canton Auzances het centrum ls.
2. Dat, en wel het grootste, waar er op
godsdienstig gebied, een onverschilligheid
zonder vijandschap aan den dag gelegd
wordt. Het meerendeel der bewoners, al
hoewel zij niet regelmatig de kerkdiensten
volgen, hebben toch niet heelemaal ver
zaakt aan alle godsdienstige ceremoniën
die den levensloop volgen: doop, huwelijk,
begraving.
3. Het gewest, het kleinste, waar de
godsdienst het voorwerp ls van de alge-
meene vijandschap.
Al de bijzondere plaatsen: steden en
canton-hoofdplaatsen, hebben eene prak-
tizeerende minderheid. De vijandschap ls
essentieel landelijk en leidt tot algeheele
verdwijning van de godsdienstige oefenin
gen.
In het Noorden van het Département,
in het Canton van Auzances, zijn de ker
ken nog goed onderhouden. Maar in de
andere gedeelten van 't Département, bij
zonderlijk ln het Zuiden, is zelfde lot de
kerken niet beschoren, en reeds werden
verscheidene godsdienstige gebouwen ver
laten of zijn ln puinen gevallen.
Zoo ls het gesteld met de kerken der
gemeenten Savennes, St Christophe, St-
Eloi en van Faux-Mazuras. In de streek
van Pontarlon en van Saint Sulplce des
Champs, ln het Zuiden van het arrondis-
semet van Bourganeuf, zijn de kerken in
zeer pleterigen staat, en zullen ln alle
waarschijnlijkheid binnen enkele Jaren
gansch ln puinen liggen.
Dit vervallen vindt zijne oorzaak ln het
niet onderhouden der gebouwen. Het valt
niet mogelijk de juiste datum aan te stip
pen alswanneer dien staat van zaken ls
Ingetreden, algemeen wordt geschat over
een dertigtal jaren. Men vindt er de oor
zaak van ln de algeheele vijandschap te
genover den godsdienst. Ten dezen opzich
te is er volkomen overeenstemming tus
schen de gemeentebesturen en de bevol
king.
Van de kerk van Savennes blijft er niets
over dan den toren en de muren. De helft
van het dak en den voorgevel zijn inge
vallen. Van de kerk van St Christophe
zijn de vier muren der kerk nog recht,
maar het dak is langs binnen Ingestort.
Overvloedige klimop heeft bezit genomen
van de puinen en onttrekken ze wat aan
de oogen van uit de verte gezien, maar van
nabij zijn die Jammerlijke overblijfselen
goed zichtbaar. Voor wat de kerk van Bt
Elol betreft, blijft er niets anders meer
over dan een vervallen toren; van de
muren valt er niets meer te onderschei
den. Deze algeheele vernietiging dagtee-
kent van den verkoop van het gebouw.
Immers, en dit klinkt bijna ongelooflijk
werd de kerk door het gemeentebestuur
aan de inwoners verkocht voor de som
van 500 fr. De koopers hebben de steenen
gebruikt om hunne hulzen te vermaken,
ellendige krotten voor het meerendeel. De
ze boeren zijn nog eerlijk want ln andere
gemeenten wordt er zelfs niet gewacht
tot dat de kerk te koope worde gesteld om
er de materialen van te gebruiken. De
middenbeuk van St Elol heeft plaats ge
maakt voor onbebouwd weiland dat zich
Ineensmelt met de omliggende gronden.
Alleen, hier en daar, toonen nog enkele
steenen de plaats aan waar de muren ge
staan hebben.
Natuurlijk brengen ue weergesteltenis-
sen ook het hunne hij om dat vervallen
te bespoedigen.
Het spreekt van zelf dat de priesters die
puinen ontvlucht hebben. Voor de 266 ge
meenten van het Département telt men
nog 121 priesters, en alhoewel dat 63 hun
ner tot zelfs vijf parochiën moeten be
dienen, verzekeren zij de godsdienstige
oefeningen ln 145 gemeenten. 63 Plaat
sen zijn totaal beroofd van de diensten
eens priesters. Zoo is het geval van 5
gemeenten op 10 in het canton van Béné-
vent-l'Abbaye, van 6 gemeenten op 13 in
het canton van Bourganeuf, en van 5 op
13 ln het canton van Boussac. In het
canton van St Sulpice des Champs is er
maar een priester meer voor 11 gemeen
ten. De godsdienstige oefeningen zijn maar
verzekerd ln Iedere gemeente ln 2 cantons
op de 25 van het Département, namelijk
ln deze van Auzances en van Bellegarde.
De vervallen kerken, niettegenstaande
de verwaarloozing waarvan zij het voor
werp zijn, zijn toch nog niet gansch bul
ten dienst gesteld. Wannéér bij toeval
eene familie een godsdienstige ceremonie
wenscht, dan doet zij een priester uit 't
een of 't ander dorp komen, en deze offi
cieert dan te midden der puinen, ln open
lucht... onder een regenscherm als het
regent, zooals dit reeds meermalen werd
gezien.
De gedenkteekens opgericht ln aanden
ken van de oorlogsslachtoffers, alhoewel
deze geen godsdienstig karakter bezitten,
zijn ook verwaarloosd, en bijzonderlijk te
Savennes en te St Elol waar de bevolking
er totaal onverschillig tegenover is.
Alhoewel van jongere oprichting dan de
kerken vertoonen zij een jammerlijk uit
zicht. Gras, onkruid, doornen en distels
groeien er in de plaats van bloemen. Af
val van alle natuur bestrooien den grond
ln hun onmiddellijke nabijheid. De plaat
sen waar de gedenkteekens werden opge
richt, in plaats van in eere te worden
gehouden zooals het behoorde, worden ge
bruikt door de gemeenten als gemeente
lijk stort. In vele gevallen zou amper een
uur werk voldoende zijn om aan de ge
denkteekens een net en deftig uitzicht te
geven, maar niemand neemt het initiatief
om zulks te verwezenlijken Geen enkel
inwoner toont zich beschaamd over dien
staat van zaken, den eerbied aan de doo-
den verschuldigd, onwaardig.
IV. PROGRAM DER NAZIS
Het vergt geen betoog dat de sedert
1920 vastgelegde programmapunten (er
zijn er 25), niet dezelfde interesse ver
toonen. Ze zijn weliswaar van zeer di
versen aard en omvatten nagenoeg alle
aspekten van een nationaal leven. Doch
uit het paar dozijn artikelen munten er
enkele uit door hun belangrijkheid en hun
beslissende beteekenis. We bedoelen: 1. De
strijd tegen het kapitalisme onder de leuze
Brechung der Zinsknechtschaftof
vernietiging van het Juk der intresten. 2.
De strijd tegen het historisch-materialis-
me of marxisme, of eenvoudiger kommu-
nisme. 3. De strijd tegen de Joden, (anti
semitisme). 4. Het streven naar een har
monisch nationaal leven onder de leuze
Gemelnnutz geht vor elgennutzge
meenschappelijk belang gaat vóór eigen
belang.
Vooraleer dus uit te welden over de
overige punten, die natuurlijk ook hun
waarde en beteekenis heben, verkiezen we
enkele regelen te wijden aan de opgesom
de hoofdpunten, die nagenoeg nationaal-
sociallstische dogmas geworden zijn.
We hebben ln den aanvang van onze
studie erop gewezen dat het nationaal-
soclalisme vóór alles een politieke partij
was. Het is dan ook niet verwonderlijk dat
de politieke programpunten beter afge
lijnd zijn dan de soclaal-ekonomische. Er
werd trouwens reeds herhaaldelijk gewe
zen op de zwakheid van het sociaal-eko
nomische bij de aanhangers van Hitier.
We meenen echter dat deze zijde slechts
dan tot haar waarde komen zal en moet,
wanneer het nationaal-socialisme Duitsch-
land ln handen heeft als het ooit zoo
ver komt.
Onze tijd is te veranderlijk, te zwanger
aan nieuwe oriëntaties van sociaal-eko-
nomischen aard, opdat nu reeds met een
scherp-afgebakend program kan uitge
pakt worden. Liever afwachten tot de om
standigheden dwingen.
En toch is de Brechung der Zins
knechtschaft een punt van sociaal-eko-
nomisch belang. De afschaffing van het
juk der intrestenis voor de Hitlerianen
van zeer ruime beteekenis. (Terloops
merken we aan dat de afschaffing van de
intrest, herhaalde malen onder katholie
ken besproken werd). Door het huidig re
giem ls de massa gedwongen te werken
voor enkele kapitalisten en kapitalistische
ondernemingen, die op e f onredelijke
manier (Bank-Beurs) profiteeren van het
werk van anderen.
Welnu het nationaal-socialisme veroor
deelt dergelijk steSel, verbiedt alle inko
men verkregen zonder werk en inspan
ning, verkondigt het recht en de plicht
op werk voor ieder arbeider en beoogt het
tot stand brengen van gematigde per
soonlijke eigendommen, in dienst van het
algemeen welzijn.
Dat de realisatie ervan nog tal van
moeilijkheden zal opleveren is onvermij
delijk, doch even zeker is de antikapita
listische geest der nationaal-socialisten.
Enkelen zullen zich dan misschien af
vragen naar de reden van de scherpe vij
andigheid tusschen marxisten en nazis.
Hitier zelf heeft erop geantwoord. Hij be
weert dat de marxisten wel de solidari
teit der volkeren erkennen naar buiten,
doch ln den schoot der natie zelf een ver
schrikkelijke strijd prediken tusschen de
verschillende volkselementen. En aange
zien het nationaal-socialisme streeft naar
harmonie in den schoot der gemeenschap,
moet het het dan wel opnemen tegen de
antwrichters dezer harmonie.
Onder de leuze gemeenschappelijk
belang gaat vóór eigenbelang», wordt
de gezondmaking van binnen uit van
het Duitsche volk beoogd. Hiervoor dient
een diktatoriaal gezag opgericht dat alle
draden van het nationaal leven ln han
den houdt. Voor de natie moet de bur
ger alles veil hebben, leven en dood.
De natie zelf bepaalt den aard der
geloofsovertuiging, wat aldus het na
tionaal-socialisme in konflikt brengt met
de kerk. Nadere details over de posi
tieve organisatie, zoowel als over het re
giem (republiek of monarchie), worden
niet aangegeven. Vermoedelijk wel zullen
de nazis het oog op Italië hebben, bij een
eventueel verwezenlijken van dit princiep.
Rest nog het anti-semistlsche facet van
het nationaal-socialisme. De nazis hebben
een verwoede haat tegen de Joden en het
ls zeker dat, moesten de nazis aan het
bewind geraken, de Joden bange mo
menten zouden beleven.
De Jood ls toch ook een mensch
werd Hitier opgeworpen Ja,ant
woordde hij, zooals de wolf een dier ls.
Voor de nationaal-socialisten zijn de Jo
den een vereeniging van aftruggelaars,
die met alle kracht dienen uitgeroeid te
worden. Geen nazi-vergadering gaat voor
bij zonder dat de Joden het verschrikke
lijk ontgelden moeten.
Ook de houding van Hitier tegenover
het buitenland, verdient onze aandacht.
Het gaat er vooral tegen de erf-vijand
Frankrijk.
We weten reeds lang dat Hitier, (en
niet alleqn hij), hardnekkig opkomt voor
de herziening van Versailles, voor de
vereeniging aller Germanen in een groot-
Duitschland, voer de gelijkberechtiging
van Duitschland met andere natiën,
voor de teruggave der koloniën.
Wat misschien echter minder publiek
is, is de opportunistische taktiek van den
filhrer tot het verwezenlijken van zijn
buitenlandsche eischen.
Wel is het een publiek geheim dat hij
toenadering gezocht en zeker wel ge
vonden heeft met Italië en Enge
land. Doch de tol die hij ervoor betaalde,
en die minder openbaar gemaakt werd,
werd hem in veie landen zeer euvel geno
men en ontnam hem, zelfs ln eigen land,
veel sympathieën.
Ten bate van Italië zag hij af van zijn
aanspraken op Zuid-Tyrool, en leverde
aldus een 6 duizend-tal Germanen aan
het Latljnendom over.
Wat ons buitenstaanders echter nog er
ger schijnt, ls de zonderlinge houding van
Hitier tegenover Engeland en Indië. Het
mag inderdaad wel een kurieus feit heeten
dat Hitier de Engelsche politiek tegenover
Indië goedkeurt, en slechts misprijzen
over heeft voor de onafhankelijkheids
beweging in het verre Oosten. Dat hier
onder opportunistische drijfveeren steken
ligt voor de hand. Dit belet echter niet dat
het nationaal-socialisme er tal van sym
pathieën bij inschoot.
Hiermeê hebben we natuurlijk slechts
het allerbelangrijkste van het nationaal-
socialisme onderlijnd. Om dit te realisee-
ren hoeft Hitier echter nog felle tegen
stand te breken.
Waaruit die tegenstand eigenlijk bestaat
leeren wij in onze eerstkomende bijdrage.
HER WIG.
2SHSH3S23SSSEIE;8EE2a3!E3EaSiEEES
op onze postcheckrekening 15.570, met
aanduiding van uw volledig adres, en
telken Zaterdag tot einde dit jaar wordt
ons blad U per post besteld.
Galeiboeven aan den dwangarbeid in
Fransch Guyana.
BssaaaEasaaaassaaaaiiiBsassjssi
Leo Vindevogel veroordeelt
het Vlaamsche Nationalisme
Wij geven ter overweging aan alle Vla
mingen, de treffende woorden die Leo Vin
devogel die een verbond met de Vlaam
sche nationalisten sloot en hen dus nu zeer
nabij kent na zijne ervaring van 4 jaar,
onlangs over hen schreef in «Het Volk
van Ronse
Het is een verpletterend oordeel.
Bert en Gust gingen 't vorig schooljaar
samen naar de kleuterschool!
Nu evenwel met 't begin van 't nieuw
schooljaar moesten belden naar de groote
school»! Dat was een groote gebeurtenis
voor deze knapen.
Bert telde de dagen op vol blijde ver
wachting, Immers moeder had hem al het
heerlijke voorspeld, dat hem aldaar te
wachten stond. Hij droomde des nachts
van al die groote jongens en van den
Meester»! En de laatste uren moest hij
bij Ma bewijs geven, dat hij zijn broek-
ske wel alleen kon af- en aandoen: 't liep
goed van stapel, hij was dus vaardig en
vol blijde verwachting!
Gust was er zoo goed niet op gestemd.
Hoe nader het oogenblik kwam, hoe meer
ingekeerd hij werd.
Moeder had hem Immers bij ieder mis
greep of kromme sprong gewezen op den
zoo gestrengen Meester, die hem dat alles
wel rap zou afleeren. Hij had dus veel
meer vrees dan trek naar die verandering
De dag brak aan en Bert op den velo
van Pa, kwam in de groote school aange
land Eveneens bracht Moeder norsig
haren anders zoo doenden Gust aan, maar
die thans zoo droomerig en ingekeerd was!
Daar riep ze hem bitsig toe nu zult
gij het wel gaan krijgen van dien Mees
ter »t
Pa bracht Bert tot bij den Bestuurder
om zijn naam, en de test verstond hij niet,
op te geven.
Bert had geen oogen genoeg, om alles
met den mond wijd open te bezien!
Buiten komende vroeg hijPa, komt
St. Niklaas hier ook al?
Waarom dan ventje?
Wel, al die pakken daar die op Mijn
heer zijn tafel staan, hebt gij dat niet ge
zien?
Ha Ja, ventje, St Niklaas komt over
al waar de kinderen braaf zijn en wel lee
ren!
Hierdoor aangemoedigd werd Bert nu
gebracht bij den Meester van al de nieu
welingen.
Was me dat een pret voor Bert!
Al nieuw en mooi wat te berde kwam
en toen hij thuis was had hij geen tijd
en woorden genoeg om te vertellen!
Ma, wij mogen nu niet meer zeggen
«Maseur», maar wel «Meester»; en cij
feren met stokjes dat wel om tellen Moe
der... een en twee ls drie... drie min twee
is een, zie zoo leggen wij dat. En ln rang
staan Ma, zóó fiks! Ja in de groote
school» dat gaat daar wel!
Gust kwam ook te huis, maar zei niets!
Alleenlijk bekijkt hij Moeder zonderling,
als wou hij zeggen: 't ls niet zooals gij
wel zegt, die Meester ls niet zoo wreed
als gij wel voorspelt».
Maar toch heeft hij er nog zijn lust niet
aan van die school, immers Moeder heeft
bij hem gansch het spel verbrod, met hem
zoo benauwd te maken. Waarom dan ook
bij de kinderen een afkeer van school en
meester aankweeken. 't Is glad verkeerd,
zulke kinderen werken er niet met genoe
gen, zijn meestal niet openhartig, maar
spelen soms den huichelaar en dat door
de schuld van onervaren ouders.
Vader en moeder werkt liever gulhartig
mede met school en onderwijzer. Gaat er
somtijds bij om in gemeenzaam overleg
voor 't welzijn der kinderen te handelen.
Er moet samenwerking zijn tusschen
school en huis!
sr'jjm&mmmtsmmrn,i*'-
Gebruikt Chicorel WYPELIER-TAFFIN
J 't is de beste.
De Vlaamsche Nationale partij is niet
noodig en ook niet best geschikt om de
Vïaamsch-nationale gedachte te bevor
deren.
De Vlaamsche Nationalisten schijnen
er behagen in te stellen hun tegenstre
vers voornamelijk de katholieke Vla
mingen zoo scherp en zoo bitter moge
lijk aan te vallen. De uitslag die daarmee
bereikt wordt is te duur betaald.
Hunne formidable werkzaamheid geeft
geen rendement.
Zij kweeken een verzuurd en onkatho
liek gemoed onder hunne volgelingen, dat
gemakkelijk overslaat tot allerhande wild
heid en de samenwerking met de katho
lieken bemoeilijkt.
Er is in dezen tijd maar een Vlaam
sche parlementaire actie mogelijk: deze
cp grondslag van het huidige Belgische
regiem.
Van Cauwelasrt is de vaandeldrager
van -het minimumprogramma. De me
thode van Van Cauwelaert ls onverbe
terlijk en moet door de VI. Nationalisten
worden gevolgd, t Is nu maar de kwestie
wie van de VI. Nationalist-n de Van Cau
welaert zal zijn om zoo'n beweging en op
zet door te loodsen.
De VI. Nat. leiders hebben hun volge
lingen opgevoerd in een vurigen haat te
gen Belgie en al wat Belgisch is. Het zal
absoluut onvermijdelijk zijn dat zij het
verkeerde daarvan inzien en, op hunne
stappen terugkceren.
Over de dualiteit welke in de ziel der
katholieke Jongelingen wordt gekweekt,
zeide de heer Vindevogel:
Overhoop met de bisschoppen en de
priesters, koleirig tegen de politieke ka
tholieken, kan 'n jonge man nog slechts
heel moeilijk katholiek-geloovig en prati-
seerend blijven. Die dualiteit is niet goed,
moet slecht verkeeren.
Wij zijn geloovigen en moeten naar
kerk en school bij de priesters, die
priesters die voor ons de beminde bedie
naars der Sacramenten en de onmisbare
opvoeders onzer kinderen blijven.
Wij vragen ons af waarop het wel zal
uitloopen als men zulke verwarde en ver
wilderde gemoederen voorts blijft aan
kweeken. Wij hebben het recht niet, van
nu tot aan de verwezenlijking van ons
politiek ideaal, katholiek-onvruchtbaar en
dood te zijn. En daarop komt de Vlaamsch-
Nationalistische politiek van heden uit.
ïsasaaaEiSBaaaaBaaEsaeasBESEiasia
De geweldige uitbarstingen van de vul
kanen, die over een oppervlakte van 50
vierkante mijlen verspreid liggen in het
grensgebied van Argentinië en Chili, heb
ben de temperatuur in Zuid-Amerika aan
merkelijk verlaagd. De vulkanische asch,
die tot in de allerhoogste lagen van de
atmosfeer werd omhoog gespoten, houdt
de zonnestralen veel meer tegen dan het
zwaarste wolkendek. Wanneer de uitbar
stingen eenigen tijd aanhouden, kan de
temperatuur over een grooter gebied, zelfs
over de geheele aarde verscheidene gra
den dalen.
Alle heftige vulkanische uitbastingen
werden door een koude-periode gevolgd.
De strenge Winter en de koude Zomer
van 1910 waren voorafgegaan door de ge
weldige uitbarstingen van den Temboro
op het eiland Soembawa (Nederlandsch
Indië).
De koude-periode van 1884-86 was een
gevolg van de uitbarsting van den Kraka-
tau (27 Augustus 1883).
Het koude jaar 1903 volgde op de ont
zettende ramp van de Pelée op het eiland
Martinique en de koude Winter van 1912-
13 op de uitbarsting van de Katmai.
Op grond van deze waarnemingen voor
spellen de meteorologen een strenge Win
ter als een gevolg van de vreeselijke uit
barstingen van de Zuid-Amerikaansche
vulkanen in het voorjaar.
VolksoptcIIing van 31 December 1931
Het Staatsblad van 6 Augustus kondigt
de officieele opgave af van het bevolkings
cijfer des Rijks op 31 December 1931:
Mannen: 4.041.707; vrouwen: 4.117.478.
Totaal voor het Rijk: 8.159.185 Inwoners,
waarvan 26.865 (14.273 mannen en 12.592
vrouwen) uit een vreemd land gekomen.
Bevolking per provincie: Antwerpen,
589.975 mannen en 598.378 vrouwen, totaal:
1.188.353. Brabant, 820.973 mannen en
873.767 vrouwen, totaal: 1.699.740.
West-Vlaanderen, 449.622 mannen en
462.138 wouwen, totaal: 911.760. Oost-
Vlaanderen, 573.313 mannen en 584.073
vrouwen, totaal: 1.157.386. Henegouw,
643.674 mannen en 630.701 vrouwen, totaal:
1.274.375. Luik, 485.815 mannen en
491.080 vrouwen, totaal: 976.895. Lim
burg, 191.820 mannen en 181.408 vrouwen,
totaal: 373.288. Luxemburg, 111.005 man
nen en 110.323 vrouwen, totaal: 221.328.
Namen, 175.510 mannen en 180.610 vrou
wen, totaal: 356.120.
De stad Antwerpen (zonder de agglo
meratie) telt 284.811 inwoners; Brussel
(idem) 200.707; Brugge 51.795; Gent,
170.576; Bergen, 27.904; Luik, 165.657;
Hasselt 22.885; Aarlen, 11.537; Namen,
31.611.
De meest bevolkte stad ls Antwerpen
en de minst bevolkte gemeente blijft Zou-
tenaaie, met 35 inwoners.
Deze foto werd genomen te Wendover
in Zuid-Engeland en stelt voor de jong
ste dochter van den Engelschen Premier,
Heer Mac Donald, Jufvrouw Joan, die
in huwelijke treedt met M. Dr Alastair
Mackinon. Het huwelijksfeest werd
met evenveel belang gevolgd alsof het
twee prinsen waren geweest. Men weet
dat Mac Donald de leider der Engel
sche Werkliedenpartij is.
DE BEROEMDE SPAANSCHE
ROMANSCHRIJVER GESTORVEN
IN DE ARMEN VAN ONZE MOEDER
DE HEILIGE KERK
Het zijn niet aïleen staatslieden die de
wereld verrassen met hun bekeering op
het sterfbed, want naar de Irish Catho
lic meedeelde, is hetzelfde geschied met
Blasco Ibanez, den bekenden Spaanschen
romanschrijver, die zoo hevig anti-kerke
lijk was en als patroon 'der Spaansche re
publiek kan worden beschouwd.
Ibanez was jarenlang balling te Mentone
in de Fransche Riviera, waar hij wel
leefde maar niet stierf als een verklaard
godloochenaar. Dit laatste is aan het licht
gekomen, toen de revolutionnairen te
Valencia Ibanez' lijk van Mentone wilden
overbrengen en ostentatief zonder kerke
lijk ritueel te Valencia wilden begraven.
Toen kwam uit, dat... Ibanez als katholiek
was gestorven! De weduwe van Ibanez
verklaarde, dat haar man met de Kerk
verzoend en van de Sacramenten der
Stervenden voorzien, overleden was.
Het bericht klonk zóó ongelooflijk, dat
ook anti-klerikale bewonderaars op in
formatie gingen bij Siegfried Blasco Iba
nez, een zoon van den overledene. Deze,
zelf vurig republikein en lid der Cortes
voor Valencia, bevestigtfe de mededeelin-
gen van zijn moeder en... vroeg de ver
tegenwoordiging van alle parochiekerken
van Valencia, wanneer het stoffelijk over
schot van zijn vader zou komen.
De anti-klerikalen hebben nu maar af.
gezien "an de npldiging van den man, op
wiens graf een kruis zal staan.
SESSBaSiSBEBaSgESBEïïEaragEaSEa
HOEVEEL KIEZERS WORDEN
OPGEROEPEN?
Voor de gemeenteverkiezingen van 9
Oktober a. s. zullen 5 millioen 168.399
stemgerechtigden worden opgeroepen, na
melijk 2 millioen 512.793 mannen en 2
millioen 655.603 vrouwen.
Men ziet tot waar onverschilligheid ln
godsdienstzaken het Fransche volk heeft
gebracht.
Dat dit ons steeds voor oogen blijve en
ons aanzette steeds en vooral godsdienstig
te blijven en et handelen.
MlBB&flSBBBiZaBiSiaRSBRSBSaasaS
Nauwkeurige optellingen en waarnemin
gen bewijzen dat bijna alle jongens en
meisjes die in verbeteringsgestichten en
werkhuizen terechtkomen, uit huisgezin
nen zijn die hun ondergang en schande
to wijten hebben aan den ellendigen
drank. Vele onder hen brengen reeds met
hun geboorte de.kiem van hun onr.eiuk
mede. Vele zijn zwak in hun ziels- en li
chaamskrachten en behept met een aan
leg voor ondeugden en gebreken die hen
later zeer dikwijls in een krankzinnigen
gesticht, ln een bedelaarskoloaie of ge
vangenis doen aanlanden.
De huurrijtuigen en hun typische koet
siers moeten in alle groote steden de
plaats opruimen door de groote concur
rentie hun aangedaan door de taxis en
autobussen. Hier ziet men een 79-ja-
rige Berlijnsche koetsier die bezig is zijn
motormet haver aan te vullen.