Ontslag van het Kabinet Renkin Zendt ons 3 frank in postzegels ZONDAG 23 OCTOBER 1932. WFF-KBLA.P? 35 GPNTiFMpfj KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. Inrichting der Woning De Aigeme&ne Missiezondag INHULDIGING VAN HET in het Sanatorium St Idesbald Eenige aspekten van het wereldgebeuren Het Kabinet Renkin geeft zijn ontslag ten gevolge de drijverijen dér Liberalen, staande onder dwang der vrijmetselarij. STAD POPERÏNGE GROOTE MISSIE TENTOONSTELLING OP ZONDAG 23 OCTOBER 1932 in de groote Zaal der Zusters Benedictinessen FANTAIS IE-POSTKAARTEN "DE POPERINGENAAR" Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERÏNGE Telefoon Nr 9. - Postch. N' 15.570. en van nu tot einde 't jaar ont vangt Ge wekelijks ons blad eiken Zaterdag morgen. ™®!29e JAAR. - Nr 43. S9 TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 1 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2" bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3' bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woerrdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Alhoewel de Algemeene Missiezondag slechts van jongen datum werd Ingesteld hij werd pas ln 1927 op het verlangen van Z. H. Plus XI over gansch de katho lieke wereld Ingericht toch heeft hij op die enkele Jaren zich zoo gebiedend aan de algemeene aandacht opgedrongen en is er van hem zulke forsche stuwkracht voor de Missiebeweging uitgegaan dat thans aan geen enkel rechtgeaard katho liek nog langer de ware en diepe beteeke- nis ervan kan ontgaan en die is: een als door God gewilde Missiehoogdag te zijn waarop alle Christenen zouden Ieeren het Goddelijk missieleven der H. Kerk van na derbij te beschouwen en zoo innig moge lijk meê te leven. De gewichtige dokumenten welke Rome aan dezen dag van christelijke expansie reeds heeft gewijd, maken ons duidelijk dat het hier gaat om eene aangelegenheid niet alleen van hoogst noodzakelijken maar ook van aller dringenden aard. Het is niet éénmaal dat de Paus spreekt maar herhaaldelijk, het is geen wensch die uit zijn mond komt maar een gebod: zijne opeenvolgende oproepen klinken ons telken toe als de smeekende S. O. S. kre ten van zijn heldhaftig missieleger dat thans overal ln volle branding staat. Zoo pas verscheen in Kerk en Missie een nieuwen oproep ln 's Pausen naam door Z. H. Exc. Mgr. Salotti, Bekretaris der Propaganda, aan de gansche katholie ke wereld gericht: het is een merkwaar dig stuk waarin de hoogste missieliefde en de diepstgevoelde missienood onweerstaan baar tot nadenken stemmen. Het is nogmaals de stem van den He raut uit Re rum Ecclesiae die wij mee- nen te hooren: Zoolang wij er aan den ken dat het getal heidenen geschat wordt op een milliard, heeft onze geest geen rust... En we begrijpen de onrust van onzen Heiligen Vader. Niemand ter wereld draagt grooter ver antwoordelijkheid dan Hij, niet alleen voor het handhaven van ons geestelijk goed ln de christenlanden maar ook voor de uitbreiding ervan onder de elndelooze massa der heidenen. Het moderne leven heeft het aanschijn van de wereld veranderd: alle afstanden werden overwonnen, alle landen komen haast neven elkaar te liggen: de gansche aarde is een gemeenschappelijk terrein geworden waarop de groote geestesstroo- mingen hun veroveringstocht koortsig in richten. Wat gisteren nog als afgelegen missie land braak lag, wordt nu door allerhande krachten onder vuur genomen: niet enkel het heidendom boeit er, ook het wangeloof rukt er uitdagend binnen, ook da godde loosheid verovert er vesting op vesting. En daartegenover staat de Paus met den last van het goddelijke missiebevel: gaat en onderwijst alle volkeren. Hij, de man met de grootste lief da maar met den hoogsten nood, de man met de ontzaglijke taak maar met het nederigste leger. Doch zijn leger is heldhaftig, het is onoverwinbaar omdat de hoogste liefde onoverwinbaar is, omdat de hoogste liefde God is. Maar dat leger kan lijden en gefolterd worden onder de wisselvalligheden des levens En dat leger lijdt. Het lijdt in zijn ziel en het lijdt in zijn lichaam. Het lijdt niet om het offer van zich zelf maar om de ontoereikendheid van zijn kracht, om de onverschilligheid en de lauwheid van zoo veel anderen. Doen alle Christenen hun mlssiepllcht ten volle? Begrijpen allen den eindeloozen nood van den Paus van Rome?... Daarom werd de algemeen8 missiezon dag ingesteld: opdat alle Christenen zou den begrijpen en steunen. En wat vergt deze dag van ons? De Algemeene Missiezondag is aller eerst een da* van gebed: missiewerk is bovennatuurlijk werk. Voor bovennatuur lijk werk passen eerst en vooral boven natuurlijke middelen. Het ware kinderachtig alleen met men- schelijke hulp de reuzentaak der evan gelisatie aan te vatten. Zonder God ver mogen wij niets: zelfs de grootste daden, maar bulten Gods geest gesteld, zijn da den in den wind. De kleinste daartegen, maar bovennatuurlijk opgevat, zijn al machtig op Gods barmhartigheid. En het is toch wel grenzelooze barmhar tigheid dat het zondige heidendom het meest van noode heeft. De algemeene Missiezondag is nog, zoo als Z. H. Exc. Mgr. Salotti hem noemt, een dag van propaganda, van solidariteit, van edelmoedigheid. Onze Katholieke Vlamingen die het geluk hebben op eigen grond een vrucht bare missiebeweging te zien opbloeien, zullen weten wat dat beteekent. PROPAGANDA: in eerste plaats voor de voortplanting des geloofs: de Pauselijke liefdewerken moeten vooral op dien dag al de andere prtmeeren. De missievrien den moeten Ieeren hunne aktie te orien- teeren naar de inzichten van Rome. SOLIDARITEIT: tegenover de missiona rissen die onze broeders zijn de beste en broeders in nood; tegenover da helden volken met wie wij ook door de banden der christelijke liefde zijn verbonden. EDELMOEDIGHEID: dat behoeft geen Uitleg, zelfs niet in crisistijd: ook da pen ning der rrme weduwe is aangenaam aan Gr _aar edelmoedigheid zegt iets meer dan aalmoezen geven. Elk schenke ook Iets van zijn eigen persoonlijkheid, elk vol gens eigen roeping en bekwaamheid, elk volgens het eigen midden waarin hij doen de goddelijke Voorzienigheid werd ge plaatst. Het worde een kruistocht van zie len voor zielen!... Dit jaar richt de Vatikaansche oproep zich niet tot de enkelingen alleen, maar ook tot alle KATHOLIEKE MAATSCHAP PIJEN zoo van vrouwen als van mannen, tot de jeugdinrichtingen ln 't bijzonder, opdat alle christenen ook in den schoot hunner vereenigingen het heerlijk missie- Ideaal zouden gedenken.. Wat een sublieme kroon zou het voor Vlaanderen niet zijn en wat een troost voor den Paus van Rome Indien ons volk ook collectief aan de missieaktle begon deel te nemen!... Indien zooveel Katholieke Vlaamsche Vereenigingen medewerkten om den Al- gemeenen Missiezondag zooveel mogelijk luister bij te zetten door b. v. het volgen of zelfs ineensteken van een of ander mis sieprogramma, of al ware het maar door eene officieele deelneming aan de Hoog mis! Het gebed der christenen, hun gezamen lijke geestelijke offerande is en blijft ten slotte het middel der middelen. Aan den voet van het altaar bevinden Wij ons het dichtst bij onze missionaris sen die werken voor Gcd, in God, met God. Daar weegt onze nederige hulp al machtig door en bespoedigt den rijpenden oogst. y Aan den voet van het kruis ondervinden Wij zelf het meest sterkte om steed3 kloek moedig verder te gaan in den veroverings tocht der zielen. Heer, Gij roept ons? Ziehier, we zijn bereid!... Sekutariaat der Pauselijke iüissieaktie. H. HARTEBEELD ALGEMEENE BESCHOUWINGEN In eene verafgelegene Missiestreek, waar de menschen als koopwaren behandeld werden, kocht de ieverlge Pater een ar men neger-slaaf vrij. Deze laatste was een Jonge man, die, door de mishandelingen en het verdriet verouderd, reeds diepe rimpels op het wezen droeg. De Missiona ris uit medelijden betaalde den losprijs, en de neger was vrij en zou voortaan als doopleerling een beteren meester dienen. Hij kon eerst zijn geluk niet gelooven. Vrij zijn, vrij ademen, op vrije voeten loopen. Leve de vrijheid! Gij weet niet wat het is vrij te zijn, gij, die nog nooit hebt moeten bukken onder het juk der slavernij. Gij weet niet wat vrede is, wan neer gij den oorlog niet hebt meegemaakt. En die man was opeens vrij, vrij lijk een vogel uit de kooi, vrij lijk een verloste uit het celgevang. In al zijn vreugde vergat hij toch niet te bedanken. Hij viel aan de voeten van zijn weldoener, omhelsde hem, en, niet wetend wat gezeid en wat gedaan om hem genoeg erkentelijk te zijn, beloofde hij hem trouw te volgen en te dienen, zijn leven lang: Ek zal alles doen wat gij mij gebiedt, uw minste begeerten wil ik vol doen, ik ben bereid voor u door het vier te springen en als t zijn moet, mijn leven voor u ten besta te geven Het voeren van de hulshouding is een belangrijk werk, het vraagt millioenen arbeidskrachten; het heeft een sterken invloed op den geestelijken en lichame- lijken toestand van het gezin. Iedere huishouding vraagt veel arbeid en veel tijd. Laten wij dien arbeid zoo goed mogelijk verrichten in den kortst mogelijken tijd met de minst lichamelijke kracht, zoo dat een goed resultaat beko men wordt en daarbij kracht, lust en tijd overblijft voor veel andere dingen die het gezin ten goede komen. Het gezin dat in deze gunstige omstandigheden verkeert zal een krachtigen bouwsteen kunnen vor men voor de maatschappij, want wat het gezin ten goede komt, komt ook ten bate van de gemeenschap die uit de gezinnen is opgebouwd. De mogelijkheid voor het voeren van een huishouding of een dergelijken eco- nomischen grondslag zal afhankelijk zijn van de werkplaats en van de werkmetho den. Deze twee factoren staan nauw in verband met elkaar. Evenmin als de werk man goed en economisch zal kunnen wer ken bij slecht licht, met ongeschikt mate riaal dat een verkeerde houding noodig maakt, dat overmatig krachtverbruik eischt, dat aanleiding geeft tot inademen van stof, evenmin zal de huisvrouw in soortgelijke omstandigheden het best werken. Als men bedenkt wat het zeggen wil, dat gezondheid, kracht, vrije tijd en opgewektheid gewonnen worden door het goed voeren van de huishouding, kan dan niemand zeggen dat de overdenking van de huiselijke problemen die leiden zullen tot verbetering, niet dubbel en dwars de moeite loonen? En behalve dat deze groo te voordeelen er het gevolg van kunnen zijn, wordt belangstelling gewekt voor de huishoudelijke bezigheden en is de huis vrouw met ijver er voor bezield. Dan is het doen van de hurihouding geen werk van sleur. Voorschriften kunnen opgevolgd en hulpmiddelen die in verschillende op zichten bezuiniging brengen, kunnen afge schaft worden maar hoofdzaak is dat de huisvrouw zelf haar gedachten in de rich ting van meer doelmatigheid brengt. De huisvrouw moet bewust de verschillende handelingen verrichten, zoodat zij een lan- geren weg van haar oude werkmethode goed overziet en daardoor gemakkelijker een eenvoudiger weg vinden zal. Dit zal haar in allerlei kleinigheden, die ten slotte samen het geheel van de huishouding uit maken kunnen helpen, waardoor zooveel mogelijk benadert wordt het belangrijke doelpunt: geen kracht, tijd en geld nut teloos gebruiken. Bij het koken wordt er in veel gevallen evenveel gas vermorst als nuttig gebruikt, een onpraktisch gebouwcï huis geeft aanleiding tot dageiijksch we derkeerend tijd- en krachtverlies, evengoed als het onpraktisch ingericht buffet. De .geheele woning moet beoordeeld worden, uit het oogpunt van goede bewoonbaar heid. Hiermede wordt bedoeld dat de wo ning zal zijn: praktisch, hygiënisch en gezellig. Geen dezer factoren kan gemist of verwaarloosd worden of de goede be woonbaarheid zal er onder lijden. De wo ning moet gezellig zijn want de bestem ming van de woning gaat niet boven het nut. Wij verlangen ervan dat het is ons tehuis en dat het ons geeft een gevoel van intimiteit, behagelijkheid en rust. Het drukke voortjagende leven om ons heen maakt dat we behoefte hebben aan een veilige have voor lichaam er geest, waar we afgesloten kunnen zijn van de bui tenwereld en waar we rust vinden na de inspanning van den arbeid. Onze woning en alie voorwerpen om on3 heen spreken tot ons als goede vrienden en de invloed die ervan uitgaat is groot. Hoe belangrijk en waardevol is dan onze woning! Geen moeite mag te groot zijn om van ons huis zoo'n kostelijk tehuis mogelijk te maken. Om dit te bereiken is het niet voldoende dat een kamer gestoffeerd wordt en dat er meubels gekocht worden. De sfeer van een huis hangt van zooveel andere facto ren af. De stempel van de bewoners zal op het huis gedrukt woruen alvorens het huis iets eigens gekregen heeft. De sfeer van behageiijkheid is zoo sterk een zaak van persoonlijke voorkeur dat er moeilijk in 't algemeen over te spreken is. Richten we ons naar den meer reëlen kant van het vraagstuk dat blijkt dat er heel wat over te praten valt. Niemand zal zeker willen bestrijden dat overdadige versiering achterwege moet blijven, evenmin dat meubels die niet gebruikt worden onnoo- dig en dikwijls lastig en leelijk vulmate riaal voor onze kamers leveren. Zien we dat in dan is het gevolg ervan dat die voorwerpen worden weggedaan. Soms zijn de omstandigheden ons gunstig n.I. dat we iemand weten dat we er plezier mee kunnen doen. De plaatsing van de meu bels zal zoo moeten zijn dat ze ons zoo veel mogelijk nut en gemak geven. Daar bij moeten we zorgen dat ze den doorgang in de kamers niet versperren. Te veel meu bels in verband met de ruimte zullen hin der geven bij het loopen en bij het schoon maken der kamers. De stoelen moeten stevige meubels zijn met voldoend groote zitting en goed steungevende leuning. Een tafel die vergroot kan worden en voor dagelijks gebruik niet grooter geno men wordt dan noodig is, is in iedere woonkamer praktisch. Om het gemakkelijk verschuiven mogelijk te maken voorziet men de pooten van glijdpennen of nog beter van metalen kogels. Op deze wijze kunnen we verder gaan met opmerkingen te maken en wenken geven. We zullen al leenlijk nog een woord zeggen over de schikking van de vertrekken daar dit een van de voornaamste factoren is bij een praktische woningindeeling. De woonkamer moet bij voorkeur bene den zijn liefst aan de tuin gelegen. De eet kamer moet naast de keuken gebouwd zijn." De kelders moet van de keuken uit gemakkelijk te bereiken zijn. De keuken mag niet ver van de woonkamer liggen. De badkamer moet van de slaapkamer uit te bereiken zijn. Bij gebrek aan een tuin is zeker een balkon noodig. Konden deze bovengenoemde raadge vingen in 't werk. gesteld worden, zeker zouden ze als uitslag veel genot en vol doening verschaffen. Zuster Marie-Alphonsine, (van Kortemark). De Missionaris was zienlijk aangedaan om die schoone gevoelens van wege een onbeschaafden heiden. Vriend, zegde de Pater, mij moet gij geen dank betuigen, maar wel aan Hem die 'ons allen heeft vrijgekocht toen wij slaven waren. Hij alleen verdient onze wederliefde, daar Hij ons niet met zilver of goud heeft afgekocht, maar met zijn dierbaar bloed, wat zeg ik, Hij heeft zich zelf als slaaf gesteld, ln onze plaats, om ons vrij te maken. Ongelooflijk. En is dat waar, Pater? Zoo zeker als gij thans vrij zijt, en 't is uit liefde tot Hem dat ik vopr u het geld heb gestort, ik ben zijn slaaf maar ook zijn broeder. En wie is dat, als ik het weten mag, Vader? Kristus, de Zone Gods. Hier is zijn beeld, (en de Missionaris toonde het Kruisbeeld). De neger bezag dit met veel belangstel ling doch niet zooals de Europeanen een Kruisbeeld bezien, om na te gaan of het ln koper is, zilver, been of ivoor. En toen de neger aandachtig het Kruis had gadegeslagen, dat hij voor n eersten keer in zijn leven te zien kreeg: Vader, zegde hij, WANNEER heeft men dien man vermoord? Zeker nachts, in de duisternis, op het uur der misdaden? Neen, vriend, bij klaren dage, in volle daglicht... van '8 middags tot 3 uur. Vader, waar is dat geschied? Zeker in de eenzaamheid van een donker dal of ln een dichte woud, ver van alle menschen- oogen? Neen, gij zijt er niet, op de hoogte van een heuvel, op Calvarie juist tegen de Heilige stad, en er was veel volk ter gelegenheid van de Paaschfeesten. Dat is schrikkelijk, maar bezie die wonden aan belde handen en voeten, en daar ook diep in t hart, en de doornen om het hoofd, t is wreed. Dat was voor zeker een ongesnoekte volkstam nog WIL DER dan de onze? Gij vergist u, mijn beste, die Gods moordenaars waren geen wilden. Het Joodsche volk was geen wild volk, maar het uitverkoren volk van God. En de op- stokers? Niet het schuim der bevolking, maar de OUDERLINGEN: dus die meest ondervinding en wijsheid hadden, of toch moesten hebben; degenen die zich voor de besten achtten, de SCHRIFTGELEER DEN, bijgevolg 't was de geleerdheid en de wetenschap, de fijnste koppen van dien tijd; de PRIESTERS zelf: t. t. z. degenen die den godsdienst verbeeldden, de deugd en de wet moesten verpersoonlijken. Maar nu versta ik er niets meer van, Pater. Toch... Ik durf het bijna niet zeg gen... misschien... wie weet... die mensch had mogelijks een groot SCHELMSTUK bedreven? Het was voorzeker een boos doener. Mag ik dat niet te recht veronder stellen? Een schelmstuk! Maar Hij was de Heiligheid, de Goedheid zelve. Nooit heeft HIJ het minste kwaad gedaan, niemand mlszeld, niemand een stroo in den weg gelegd, geen ander bloed heeft Hij ver goten dan het zijne. Zijn leven lang heeft Hij niets dan goed gedaan, door voorbeeld en door leering. Hij is voorbijgegaan al weldoende en door wonderen al de kran- ken genezende. HIJ was onschuldig en stierf om het kwaad van anderen uit te boeten. Het ia «ven onbegrijpelijk als de letters die daar boven zijn hoofd staan. L N. R. I. Die beteekenen: «Jezus Nazarenus, der Joden. Oh! Hij was hun KONING en zijn eigen volk heeft Hem van kant gemaakt. Maar was HIJ dan voor de zijnen geen hardvochtige tyran, geen onmenschelijke dwingeland geweest? Tyran? Neen, zijn rijk was van deze wereld niet. HIJ was gekomen niet om ge diend te worden maar om te dienen; Hij deed zijn onderdanen geen andere belas tingen betalen dan vrijwillige aalmoezen. Dwingeland? Zijn Juk wa3 zacht om dragen en zijn last niet te zwaar; zijn geboden waren die der zelfverloochening en der naastenliefde. Zijn gebod was niet: Vreest mij - maar: Bemint mij Zijn wet was niet: «Haat elkander» - maar: Bemint elkander, gij zijt allen broeders. En als dat allemaal zoo is, dan kus ik dat Kruis, dan bemin ik dien Kristus, ik kan niet anders, ik moet Hem liefheb ben. En hij voegde de daad bij het woord. Gebruikt ChicorefWYPELÏER-TAFFIN 't is de beste. GROOTE KEUS VAN voor Ste Catharina, Kerstdag, Nieuwjaar, enz. bij SANSEN-VANNESTE, Poperinge. Een Missietentoonstelling is geen gewone tentoonstelling. Zij ver dient meer dan gelijk welke andere om bezocht te worden; niet alleen om wille van de onloochenbare aantrekkelijkheid van de bijeenge brachte voorwerpen, maar vooral om wille van de hoogere waarde van het werk ter eere Gods volbracht. Een Missievriend aanziet het als een plicht een aangenamen en tesens vromen tocht te ondernemen door de weelderige verscheidenheid waarmede de verborgen vlijt van velen, onverpoosd de wereld met geestelijke doeleinden bevoorraadt. Ook houden wij allen ZEKÉR EN VAST DIEN DAG VRIJ voor een bezoek aan de Missie tentoonstelling... en de onverschilligen trekken wij meê! Open van 8 uur tot 18 uur. INGANG VRIJ EN KOSTELOOS. Bijzondere Prijzen voor Voortverkoopers. isra&BSfflaBssssBaBSBsasassBsaBH dus ook eene nieuwe orde. De enkeling wijkt voor de gemeenschap. Hoe nu wordt de gemeenschap geordend rondom ons, en meer bepaald in ons land? Dit is een vraag waarop we voorloopig althans niet kunnen antwoorden. Dit echter kunnen we erbij voegen: de nieuwe orde zal niet 'noodzakelijk fascistisch of kommunistisch zijn. Het wordt de resultante van een spel stroomingen en krachtendie allerwegen opborrelen. HERWIG.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1