ALLERHEILIGEN Hervorming van de Katholieke Unie KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD nieuwe Wetgevende Verkiezingen Eai ontbindingskabinet gevormd onder Voorzitterschap van Baron d3 Broquevillo. De Nieuwe Regeermg Bij yt Feest van Christus-Koning De Katholieke Partij naar een vernieuwd en verjongd uitzicht Het doel der Katholieke Unie. Vergadering der Kath, Kringen en Vereenigingen te Tongeren. Het Bloempje van ^oekelbe?g LEES ONS NIEUW MENGELWERK Vergadering der Vlaamsche Rechterzijden van Kamer en Senaat. Onderzoek van den algemeenen toestand en vaststelling van het programma op Vlaamsch gebied. WEEKBLAD 35 CENTIEMEN. ®*1 MSB?! ZONDAG 30 OCTOBER 1932. TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 tr. 2 fr. toeL v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bl per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3* bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Wo -nrdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POFERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570. in postzegels en van nu tot einde 't jaar ont vangt Ge wekelijks ons blad eiken Zaterdag morgen. Nieuwe Kamerkiezingen op 27 November. Nieuvre Provinciekiezingen op 4 December. Geschil tusschen Kerk en Staat in Mexico De politieke gebeurtenissen van de.laat ste dagen worden door de werklieden druk besproken. Het is lastig om in het ver loop der feiten klaar te zien en om den uitslag, welke in sommige opzichten ver rassend is, te begrijpen. Waarom is de Regeering Reiikin geval len? Waarom gaan wij naar ontbinding van de Kamer, op het oogenblik dat de toepassing van een plan tot financieel her stel dringend en noodzakelijk wordt ge noemd? De Regeering Renkin is ten val gebracht door de liberalen. Waarom? Is het omdat dliberalen tegenstanders zijn van de cont ingenteermg, welke de le vensduurte deed stijgen? Maar gansch de Regeering Renkin heeft, gezamenlijk, de maatregelen getroffen wel ke noodzakelijk werden geacht tot de be scherming van nijverheid en' landbouw tegen een deloyale concurrentie van het buitenland. En de scherpe maatregelen tot invoerbeperking van de visch, ge- eischt dcor Ansecle ten bate van de Roo- de Vloot, werden geweigerd door den christen democraat Van Isacker en later toegestaan door den liberaal Forthomme. Hadden de liberalen misschien geen ver trouwen in het financieel plan van Mi nister Renkin? Kenden zij hem niet vol gen bij de hervormingen welke noodzake lijk bleken? Zeker miste de nationale liberale par tij den moed om, vóór de verkiezingen noodzakelijk gebleken hervormingen door te voeren. Maar als zij hun katholieke bondgenooten hebben in den steek gela ten, dan is het nist om het financieel plan van M. Renkin. Er zijn tegenstanders die beweren dat M. Renkin niet door de financieele moei lijkheden geraakte. Dit is onjuist. De be snoeide budgetten voor 1933 waren goed gekeurd, cok door de liberale Ministers. En er werd flink geschrapt in het budget van Landsverdediging. Er werd niet geraakt aan het bedrag van de pensioenen, van de werkloozenvergoedingen, van de wedde der Staatsagenten. En een der groote Ministersvan de liberalen, M. Bovesse, sprak niet de waar heid, toen hij kwam vertellen dat de libe ralen heengingen omdat zij niet aanvaard den dat het financieel evenwicht hersteld werd op den rug der invalieden. Aan de rechten van de invalieden werd niet getornd. Maar de christen democra ten aanvaarden niet dat de cumul Iblijft bestaan voor hoofdofficieren die tegelij kertijd invalied genoeg zijn om een hoog pensioen te genieten en invalied genoeg om aan het hoofd te staan van de Lands verdediging. De liberalen zijn uit de Regeering Ren kin gevlucht omdat de Brusselaars en M. Devèze de ontbinding wenschten, onmid dellijk, en naar ze hoopten, ten koste van de katholieken, ten gerieve van de socia listen, met wie zij morgen een anti-kle rikaal kartel hopen ts sluiten. MM. Devèze en Hymans, de hoofden van de liberale partij van ordedie mee- nen dat zij heel het land vertegenwoordi gen, hebben de plaats van den Koning in genomen die alleen over Kamerontbin ding te beslissen heeft, en hebben plech tig, door een officieele mededeeling aan de pers.hun besluit tot Kamerontbinding aan het land kenbaar gemaakt. Als die heeren Brussel hebben bekeken, hebben ze heel het land overzien. Verblind door het klei ne liberaal succes bij de gemeenteverkie zing te Brussel, heeft Devèze vergeten raad te vragen aan zijn liberale vrienden van Antwerpen en Luik en Gent, heeft hij voorbijgezien dat in het Vlaamsche land de laatste overschotten van de libe rale partij werden verminkt of wegge vaagd. De liberalen dachten hun kiesbe- lang te dienen door de Regeering Renkin omver te werpen. Nu gaan wij naar ont binding: 1° omdat zij gezocht is door de socialis ten, die hopen, in dezen krislstijd, poli tieke munt te slaan uit hun Jarenlange oppositie; 2° omdat ze ook gewild wordt door d» Brusselsche liberalen. En nu krijgen wij een Regeering voor 40 dagen. Een vernieuwing van de katho lieke-liberale samenwerking. Een samen werking op korten termijn die de socialis ten gaarne willen, maar niet kunnen aan klagen. Want zijzelf hebben die liberaal- katholieke samenwerking bestendigd, toen ze beslisten vóór de verkiezingen buiten elke Regeering te blijven. DE CHRISTEN DEMOCRATEN IN DE REGEERING De Regeering de Broqueville is geen burger-regeering. Vroeger zetelde Anseele naast Jaspar, nu Tschoffen. Het is geen Regeering van ds Baronnen der financie. In 1926 werkten Wouters en Vandervelde samen met Frar.equi om den financieelen toestand te redden. In 1932 vervullen Poul- let en Heyman diezelfde taak. De christen democraten steunen deze Regeering tot op den dag der verkiezingen, door da toetreding van da beste hunner leiders: Poullet, Tschoffen en Heyman. Ja, ook Heyman. Er zijn liberalen die vroeger moeizaam en weigerig de sociale wetgeving van Hey man hebben aanvaard en zij hadden gaar ne gebruik gemaakt van deze gelegenheid om een christen democratische Minister aan kant te zetten, die in tijden van voor spoed, een vooruitstrevende sociale wetge ving had opgebouwd, die, in tijden van krisis, deze verwerven rechten der arbei ders krachtdadig had verdedigd. Mogelijk zijn er ook financiers, zeker zijn er conservatieve bladen, die niet wenschen dat het Ministerie van Arbeid geleid blijve door een man die onwrikbaar de sociale wetgeving verdedigt, een Minis ter die zelf het Initiatief neemt om mis bruiken te bestrijden, maar weigert de bondgenoot te zijn van diegenen die, in krisistijd, een rechtmatige tusschenkomst ten bate van de werklieden zouden opge ven. Er zijn conservatieve bladen die schrij ven dat M. Heyman zijn vrienden bewerkt heeft om Minister te kunnen blijven. Dit is volstrekt valsch. Als men vijf jaar lang met groote werkzaamheid het Ministerie van Arbeid heeft bestuurd, dan komt er een oogenblik dat men gaarne aan be trouwbare vrienden deze taak overdraagt. Als M. Heyman de inspraak van zijn hart had gevolgd, dan stond hii nu terug aan de leiding van onze sociale organisaties, waar men zijn arbeid niet blijvend ont beren kan. Maar hetA. C. W. heeft het anders ge- wenscht, heeft het anders gewild. Het Al gemeen Christen Werkersverbond heeft van de nieuwe Regeering de verzekering bekomen dat aan de sociale wetgeving niet zal geraakt worden. En de christelijke werkhedenorganisaties wenschten dat, tot waarborg van dit behoud, tot geruststel ling van den arbeidersstand, Minister Hey man zelf blijve waken over zijn werk. Tegen liberalen en tegen conservatieven, tegen financieele invloeden en tegen een conservatieve pers, die reeds te veel ka tholieke democratische Ministers heeft klein gekregen, heeft het A. C. W. stand gehouden en deze krachtdadige houding, welke Minister Heyman op zijn plaats heeft gehouden en den democratischen in vloed in de Regeering heeft versterkt, zal aan de werklieden, in dit land, het bewijj (Zie vervolg onderaan 6® kolonp Den feestdag van Christus Koning vierteen heerlijken morgen zoo schoone hun de Kerk, en is het er niet om gedaan, dat Eerste Communie. Jammer die vurigheid het altijd den Zondag vóór Allerheiligen was geen feu continuEen ander vuur komt? Ja, Christus is de grootste Heilige, laaide weldra, dit der driften. Eens ver- het toonbeeld ende Koning van al de langden zij naar dit Heilig Gastmaal, he- uitverkorenen. Dit vergeten zooveel men- den zijn ze manne-grootte en op de hoog- schen die alle waarden omverwerpen en dagen zelfs is het brood der engelen sma den hoveling of de hofdame vereeren, ter- keloos, en zouden ze zich daarvoor deran- wljl ze den Koning laten staan die zoo geeren? Ze moeten vroeg uit, ze hebben een groot is in zich zelf, en zoo wonderbaar andere uitnoodiging ontvangen en houden in zijn dienaren. Christus Koning is een raar menage. Wat zal er overblijven geen filmheld, maar een ware Koning. van hun levensbanket? Niets meer, geen Alle heiligen moogt gij vieren, na Chris- ander rest dan wat overblijlft na hun dl- tus, de met doornen gekroonden Koning, ner, een carcasse. te hebben gehuldigd, als de kroon van alle Toen ze nog kinderen waren, enkel met zaligen. den naam Jezus uit te stameren, zeg- Zulk feest ekllpseert den Hemelvorst den ze meer dan de grootsprekers en luld- niet, integendeel, de glorie van zijn vrien- sprekers zonder geloof die ze later zijn den zendt op zijn diadeem haren weer- geworden. Ze vergeten dat ze als kind reeds glans, want 't zijn ridders van zijn Kroon- met de tien geboden 's avonds op te zeg- orde. gen, In den familiekring al de wet konden Het is goed van uit ons tranendal een dlcteeren aan zich zelf, en aan heel 't blik naar boven te werpen; een blik he- menschdom om zalig te worden, melwaarts, in deze dagen waar de wolken T zoo laag boven ons hangen, doet verlan- gen naar den Terminuswaar we God Ze drinken en schinken, ze reizlgen en zullen mogen aanschouwen zonder wol- doen hun zaken, za slapen, veramuseeren ken. Zulke hoop en troost kunnen beter zich en... zondigen. Terwijl zij er eentje onze pijn verdooven dan cocaïne. Het doet pakken, al lachende: die drank is bever deugd eens in aanraking te komen met in ons warm lijf dan in den kouden kel- menschen die niet klagen over krisis, met der begraven vergeten zij, dat ze maar hemelingen die niet zwart kijken en geen een vogel zijn op de broze branke. gal spuwen; we moeten eens in onze tij- Met 't vallen van 't blad herinnert de den van sociale beweging in een land ko- kerk hen aan hun dooden en het lot men waar niemand werkeloos is, bij zie- aller zielen. We moeten onze dierbare over- len die hierboven onze belangen beherti- ledenen herdenken en ons afvragen: hoe gen door een tusschenkomst en onder- is 't met zulke menschen? steuning, waar geen misbruiken insluipen. De kerkelijke diensten dezer dagen roe- Blnst deze dagen huldigen wij de pen tot ernst ook die heden, die zich in troostende waarheid: de gemeenschap der een salon aan alles interesseeren, naar heiligen; den grooten onderlingen bij- alles luisteren, en over alle onderwerpen stand die het breedste veld heeft en meest meespreken; letterkunde, wetenschap, ge- standen omhelst; den Volkerenbond die schiedenis, politiek, en op het einde ook niet wankelt; de geestelijke internationale, nog sport, jacht en commerenpraat, alle die geen grenzen traceert; de eenige Mo- onderwerpen, uitgenomen geestelijke za- gendheid die geen toldienst plaatst, die ken. Alle andere goestingen hebben ze, niet hooren wil van contingenteeren; de uitgenomen den appetijt en de goeste naar eenige ware Solidariteit of saamhoorig- God. En als zij dit hemelgerecht in lange held; de eenige groote Bank zonder trust- niet meer gesmaakt of geproefd hebben, mannen, speculateurs of wapenfabrikan- het zegt hun niets, ze meugen het niet ten. meer. En bij dien ruimen blik, jaagt het hart De heiligen, eens stervelingen lijk wij, geestdriftig en men voelt maar één wee: vragen u heden: «Gij, aardelingen, hoe- heimwee naar zulk een vaderland; één veel hebt gij aan de wereld betaald voor verdriet, het eenige dat we mogen hebben uw geluk? Wat antwoordt gij, en moet op aarde, het verdriet dat we lijden omdat gij antwoorden? Veel te veel, ze hebben wij zulke helden en heiligen niet zijn. ons zien komen, we hebben niets voor ons geld en onze moeite ontvangen, ze heb- ben ons waarlijk zien komen. Kan dat ideaal Heilignog In een. De heiligen verlangen ook om u te zien modern-ontwikkelden geest dringen, die komen, nog meer dan de wereld, niets beoogt dan comfort en de gedu- «We zijn geen heiligen», werpt gij op. rige aanbiddingvan zijn gepomma- Dat nemen wij aan zonder verder be- deerd lichaam? Hem wordt alles thuis ge- wijs, gij moet er uwen eed niet op doen, dragen, vleesch, pasteigebak, concerten gij die 's Zondags te ver al achter in de door de radio, sermoenen zelfs, als hij kerk verblijft om eenige schaarsehe wij maar 't knoopje niet draait voor die waterdruppels van den kwispel te vangen, zaag en liever luistert naar een nach- en die de prediking, het gezang, het Sa- tegaal met valsche noten, of een neger- crificie, 's Heeren bloed, met al het ove- daas die geen toon geeft van eeuwigheid, rige laat afleken van den imperméable Ze horken liever naar den radio dan naar uwer onverschilligheid. Gij zijt, voorwaar, de stem der genade. geen heiligen; maar ook gij, kunt het met Is het niet te hoog gemikt, spreken van Gods genade nog worden, zoo gij eindelijk heiligheid aan gewone menschen, paasch- eens het offensief neemt tegen uw eigen beesten en jaarlingen, brave heidenen, die Ikzoo gij dagelijks uwen accu wilt werken en klauwieren, eerlijk-bekommerdladen door gebed en overweging, zoo gij met zich zeiven alleen, lieden die geen op- i het regiem der heiligen wilt volgen, tot spraak willen maken ook niet voor hetvasten en boeten inbegrepen, goede? Is het niet hoogdravend en ver- j Gij ontvangt geen nieuws en geen weldaad metel in onze eeuw van haat en zonde, uit den hemel, de genadekrisis woedt aan da aardbewoners op te tillen, tegen alle de vier hoeken der wereld, niets komt nog wearekeeren, hooger dan de stratosfeer, van boven, vanwaar de eenige redding waar Go<|g. klaarte scjjijnt bij dage, en moet uitgaan, gij.ontvangt niets, omdat ook bij nachte de sterreh tot lichtreklame gij niets vraagt, uw antenne is afgewaaid, des hemels prijken. Is het niet te veel gij kijkt naar de wolken en uw blik gaat gevraagd aan onze katholieke intellectu- niet verder. eelen die dagelijks twee, drie dagbladen Kijkt op naar de heiligen, die mannen lezen... maar ze hebben nog nooit de en die vrouwen Hadden een heel andere pulkste brieven van S. Pa''lus doorbla- mentaliteit, hun gedacht stond niet op het derd. voorbijgaande, hun lichaam telde niet, Het geloof dat hen moet belichten als vodden en beenenzeiden ze daartegen, een vuurtoren, geeft hun maar den vagen maar van hun ziel hadden ze elk een hoo- glim weer van een zaklampje, omdat zij gen dunk en maakten ze zooveel te meer een tweespalt aanvaard hebben tusschen prijs, omdat ze wel wisten dat die onver hun denken en doen, een echte echtschei- gankelijke ziel een oneindige waarde had, ding bekwamen tusschen hun princiepen betaalbaar aan den drager. en hun daden, hun geloof en hun gedrag, zoodat elk al zijn kant trekt en op zijn eentje leeft. Beziet heden de engelen en de heiligen? Velen vegeteeren ondertusschen ln 't Wat doen zij? God kennen in zich zelf, diepe dal der genoegens, en al dansend God ln alles zien en alles in God. Wat rond den pick-up, bekommeren ze zich niet doen zij nog? Wat ze alle dagen doen, God met de verderfelijke mistdampen die bo- volmaakt beminnen, en ons meteen. Maar ven de hoofden zweven; ze beklimmen op vandaag bizonderlijk wenken ze ons, den berg niet waar de molen kruiswijze roepen ze op ons. Ze vragen niet beter dan nog zijn armen strekt als hij niet meer dat wij ook als zij en met hen zouden ge- maalt; ze zijn bang voor de hoogte die niet lukkig zijn. Ziet op naar hen, als tot de meer wenkt. Ze ademen de reine berg- schoonste specimens der menschheid. Aan lucht niet. hun hoofd staat Christus Koning, die ons Er zijn geen Alpenbeklimmers meer. Ze roept en aanmoedigt: Weert u, we ver- wfilen toch hoogvllegen, hun vlucht ne- wachten u, zonen der heiligen. men ln monoplan... naar de eereplaatsen, Onze Christus Koning is geen type in och arme; als meezetjes en vogeljongen den genre van die oude Koningen en kunnen ze nog hun vlerkjes niet slaan Keizers, die van op hun triomfwagen op om de hoogte te bereiken van het altaar zekere plechtige dagen, zilver- en goud en het verborgen offer. stukken te grabbel gooiden voor een be- Mag men nu in onze twintigste eeuw geerige naamlooze menigte, om daardoor tot die fijnbeschaafde dames en heeren een kortstondige populariteit te verwer- nog prediken; Weest Heiligen?» ven. De waarheid voor elk seizoen is deze; Onze Koning peinst alle dagen op ons, Er komt een tijd die geen tijd meer en elke brief die van Hem uitgaat en elke zal heeten, ten .ongste dage, waar men Vveldaad die van Hem verzonden wordt, nooit geen Allerzielen meer vieren zal, draagt ons persoonlijk adres. Onze Chris- maar gedurig een blijde Allerheiligen, en tus Koning deelt onzeggelijk veel schat- al die niet zullen meevieren op den berg- ten uit in deze dagen van vereeniging top rullen moeten medezuchten ln den der kerkenen het communisme der afgrond. Formidabel dilemma: Leveran- heiligen.». cler voor hemel of voor hel, heilig of ver- Die Koning gaf eens zijn Wetboek en doemd.zijn geboden, die Koning gaf de acht za- r ligheden als gansch zijn Evangelie in comprimés.De heiligen hebben die in- Er zijn gedoopten voor wien het leven gezwolgen en zich er goed mee bevonden, niets meer beduidt dan een grap. De hei- Ze hebben dien goddelijken tekst serieus ligen waren geen farceurs. Er zijn gedoop- opgevat als leus, ideaal en levensprogram ten die reizen in derde klas omdat er geen ma. Geen duimbreed zijn zij ervan afge- vierde is in den bommeltfein des levens, weken. De heiligen waren geen diiettan- doch na him dood willen ze toch een be- ten. Ze wisten wel dat de Heer zijn berg- gravingsdienst van eerste klas. Hun reeds rede niet hield voor de mussohen maar rattend lijk moet nu eerst in 't koor ko- voor de menschen. Want menschen zijn men; waarom zijn ze niet meer bekom- meer weerd dan musschen, zegde de Heer merd dat hun ziel in 't Hoogkoor, zou ge- zelf. raken hierboven? Ze schieten wakker in Zij schakelden geen woorden uit het 't ander leven en hun levensreis komt hun Evangelie, ook niet die snijdende woorden voor als de droom van een droom. Eerst die kappen in ons eigenliefde en in ons nu zien ze klaar ln, dat het leven ernstiger vleesch dat het zeer doet: Verloochen u is dan een partij vogelpik. Rijke lieden zelf, neem uw kruis op en volg mij. werken en zamelen heel hun leven lijk De strijdende kerk die haar dagen telt bleën, onbezorgd wie er den honing zal door de feesten harer zegevierende leden, cylinderen? Niet meer dan de bieën, weten (waar bestaat er nog zulk een maatschap- zij te midden al hun bedrijvigheid of zij pij?) moet niet verre zoeken om elke blad- het geluk zullen hebben zich aan hun eigen zijde' van 't H. Schrift te illustreeren; de zeem te mogen goed doen. Een ander die schoonste portretten vindt zij daartoe in niet gaarde zal 't zeem lekken. De Staat haar beste leden, in haar ontelbare heili- zal de biekassen rooven in 't kinderloos gen, figuren uit eiken stand, van allen sterfhuis. leeftijd, van beide geslachten. Gejaagd rennen ze om ter «eerst van Krachtiger en meesleepender nog dan 't een naar 't andere en komen ze hier de wonderdokters en de apothekers, die uit, 't is daar niet dat ze zijn moesten, ze tot publiciteit voor een panacea, honder- keeren weer van waar ze uitgingen, nog den getuigschriften, handteekens en foto's rapper dan zeereloopers die hun schoenen bijbrengen hunner genezenen die zij mees- willen binden al loopend. En thuis geko- terden, wijst de Kerk door een belang- men bekennen ze dat het geluk verre te looze reklaam op tienduizenden getee- zoeken is op de wereld. Honderd per uur kendenuit elk ras, uit elk volk, tiendui- op de asphalten auto-baan, maar op den zenden en honderdduizenden geredden weg der volmaaktheid, voetje voor voetje die door hun voorbeeld, hun getuigenis en nog met vele misstappen. en hun schriften ons zijn voorgegaan en Het ergste van al is, dat God hun niet naar de hoogte trekken, mankeert, dat ze erzonder kunnen, of ten- De lichtreklame dier Kerk, die als een minste dat ze voortdoen alsof ze erzonder vlammende toorts sinds eeuwen schittert konden; ze hebben niets te kort, ze heb- midden al de trekgaten der open lucht, ben een schoone villa, een mooie vrouw, werd nog nooit uitgeblazen en zal het nooit niets ontbreekt hun tenzij het geloof, ze worden. voelen de noodwendigheid niet meer God De oproep van den Paus om een chris- te bezitten, ze voelen maar één drang: tene oplossing aan de huidige wantoe- God te wiilen missen. standen te brengen, is de inwendige om- Het is lang geleden en ze waren nog mekeer, de eeuwenoude wijze door de hei- klein en liefelijk, engelachtige jongentjes j lig en. geoefend on gepredikt; zelfheiliging oi' teere maagdekens, zij deden eens op jen apostolaat. A. B, Heeft men niet beweerd dezen laatsten tijd dat de tijd der koningen voorbij is?... 't Heeft er allen schijn van. Van één toch werd voorzegd dat ZIJN rijk zonder einde duren zou. En o schijnbare tegenstrijdigheid! nu juist de troon van velen omgestooten wordt, staat de zijne steviger dan ooit en wordt hem hulde gebracht om zijn ko ningschap gelijk nooit te voren. De Clirlstustroon kent geen wankelen, en de Christuskroon kan niet verbrijzeld. Hij is en blijft de Koning der eeuwen: de eenige. De viering van een BIJZONDER FEEST ter eere van Christus-Koning is van jon gen datum: den 11 December 1925 schreef Z. H. de Paus een heerlijken wereldbrief om officieel aan heel de christens wereld de viering van het ChrLtus-Koningfeest op te leggen, den Zondag vóór Allerheili gen, met plechtige vernieuwing van de toewijding van 't menschdom aan 't Al lerheiligste Hart. De erkenning echter en de huldiging van Christus als Koning is eeuwenoud. Van een nieuw geloofspunt is dus geen spraak: enkel van een nieuwe liturgische plechtigheid, waardoor een oud leerpunt meer op den voorgrond treedt. 't Was niet zonder BEDOELING dat deze plechtige feestviering werd ingesteld. De Paus schrijft immers in zijn Ency cliek: Wanneer wij nu aan alle katholieken ter wereld voorschrijven Christus ais Ko ning te vereeren, is het onze bedoeling in den bijzonderen nood van onze dagen te voorzien, en het voornaamste heelmiddel aan te wenden tegen de plaag die nu het menschdom teistert. Dis pest van onze da. gen is: het zoogenaamd LAICISME met al zijn dwalingen en verderfelijk streven! Er ligt heel wat psychologisch doorzicht in deze woorden. Van uit de hoogte van Rome heeft de Paus een uitzicht over de heele wereld en al de groote kwalen van dezen tijd wist hij samen te vatten in dit ééne: de wereld wordt ONTKRISTEND: wat haar ontbreekt en ongelukkig maakt is de afwezigheid van CHRISTUS en zijn geest. Eén grond-oorzaak. Dus ook één hoofd- redmiddel: de HERKERSTENING der we reld, CHRISTUS terug te brengen in de ontredderde wereld die niet leven kan zonder Hem. "in dien zin gaat dan ook 's Pausen VER WACHTING. Dezo openbare eeredienst van Koning Christus moet vruchten leve ren zoowel voor Kerk en maatschappij, als voor het heil van eiken christen in 't bij zonder Wat in de Encycliek in den bree- de wordt uitgelegd. En wie niet ziende blind wil zijn kan van nu af aan zien hoe er reeds een heele kentering in de geloovige wereld plaats grijpt. De verstoksie pessimist moet opti mist worden bij het zien van het prachtig herleven rond den verheerlijkten Chris tus' troon: de klnderkens der E. K. wuiven met palmen gelijk de Hosannakinderkens van Jerusalem; onze Kajotters en Kajot- sters jong en geestdriftig defileeren voor zijn beeld met tienduizenden en leg gen al zingend hun eed ''an getrouwheid af; onze werkhedenorganisaties die groei en tot een reuzenmacht huldigen Hem om zijn Evangelie van rechtvaardigheid en liefde; onze machtige bonden van 't H. Hart komen knielen voor zijn voeten en dragen zijn zegen en zijn geest mede naar hun huisgezinnen om ervan te leven en godsdienstig te zijn; onze priesters en kloos terlingen vormen een eerewacht rondom Hem en luisteren naar zijn woord, terwijl onze missionarissen met duizenden, onder de kracht van zijn zegen naar den vreemde trekken om tot aan de uithoeken der we reld zijn naam te doen gebenedijden en zijn Rijk te verbreiden... De christene wereld ontwaakt en nillens willens zal de zonneschijn de schaduwen der duisternis stilaan verdrijven van boven de hoofden van velen die nog zoeken in 't donker en dolen in 't onzekere. De instelling van 't Christus-Konlngfeest ls aldus een feit van beteekenis en de wijs heid van den regeerenden Paus kan niet genoeg bewonderd en geprezen. De prachtige hoofdkerk Sint Fieters te Mexico. In ds laatste maanden is het geschil tusschen Staat en Kerk in Mexico zeer verscherpt, zoodanig zelfs dat de pause lijke legaat uit het land werd verdreven. Volgens de laatste dekreten der Regee ring worden de katholieke kerken niet meer toegelaten voor de godsdiensten, zij zullen veranderd worden in scholen, of in magazijnen om «nuttig te zijn voor het proletariaat ïHssaasaaESE-aaHaEssaaESSBsassa Dinsdag namiddag vergaderde de Ka tholieke Unie onder voorzitterschap van den Heer Baron de Kerckhove d'Exaerde, en heeft zich eenparig akkoord verklaard met de nieuwe statuten de Unie voor een vernieuwing en verjonging der partij. Bij de nieuwe statuten zullen bepalin gen worden voorzien om politieke moei lijkheden die zich zouden mogen voor doen om eendrachtslijsten voor te bren gen te regelen. In geval van niet over eenkomst mogen beide partijen een scheidsrechter aanduiden en deze twee zuiien een derde aanduiden om samen dan een regeling van het geschil te tref fen. Mochten beide partijen de regeling niet naleven, dan zullen maatregelen getrof fen worden door de Unie tegenover de betrokken afdeelingen. Een der voornaamste hervormingen welke zijn ingebracht geweest is de ma nier van samenstellen der leiding. Vroe ger was het bureel samengesteld uit een gelijk getal leden van de vier betrok kene organisaties bij de Unie, namelijk de Vereenigingen der Katholieke Krin gen, de Boerenbond, het Kristen Wer kersverbond en de Middenstandorganisa tie. Thans zal de federalistische organi satie der Unie ingedeeld worden in po litieke arrondissementsorganisaties. Van de algemeene vergadering der Unie zui len nu deel maken twaalf leden van de Vlaamsche zijde en twaalf van de Waal- sche kathoüeke zijde, benevens de voor zitters der Unie van elk arrondissement met drie afgevaardigden van ieder ar rondissement. Verders nog de Katholieke Staatsministers en de Katholieke minis ters alsook afgevaardigden van de rech terzijden der Kamer, Senaat en Provin- tier ad en. Door den Algemeenen Raad zal dan een hoofdbestuur aangesteld worden om de politieke leiding te nemen der partij vol gens de richting gegeven door den Alge meenen Raad. De nieuwe hervorming geeft aan ons, Vlamingen, veel voldoening daar het Vlaamsche Land zijn rechtmatig aan deel in kracht en getalsterkte zal beko men in den nieuwen Raad en in de lei ding der Kathoüeke partij. Het deel der Katholieke Unie, gesticht in 1921, is de vier bestaande Katholieke organisaties, de Vereeniging der Katho lieke Kringen, de Boerenbond, het Kris ten Werkersverbond en de Middenstand hi een organisme te groepeeren om meer onderlinge samenwerking en eendracht te bekomen. In den loop der verledene week heeft het Verbond der Katholieke Kringen een welgeslaagde vergadering gehouden te Tongeren. Door de HH. Scgers, du Bus de Warnaffe, Koelman, senator Jans- sens, Z. E. H. Kan. Broccks werden re devoeringen gehouden met betrek op den toestand der Katholieke partij en wer den verscheidene punten van allergrootste belang voor de Katholieke partij en voor de naaste verkiezingen besproken. Alles laat uitschijnen dat het Congres nog zal bijgeholpen hebben om meer een dracht te bekomen in de groote Katho lieke partij en dat de strijd door gansch het land voor de nakende wetgevende verkiezingen onder gpede leiding en met stoere wilskracht zal ingezet worden. «B&Bfiaaa2SBSaKa3BS22333S;33Sa Het feest van Kristus-Koning moet dit Jaar een algemeene bloemenhulde zijn. Ieder christen mensch zal heden Zondag het Bloempje van Koekelberg dragen. Het wordt, het land door, op 30 Okto ber tegen 1 fr. aangeboden door de leden van het Vrouwelijke Jeügdverbond voor Katholieke Actie aan den ingang van elke parochiekerk of openbare bidplaats. De opbrengst van dien verkoop moet dienen tot een blijvende hulde aan het H. Hart, namelijk het opbouwen der basiliek die moet oprijzen te Koekelberg, als een getuigenis van verkleefdheid en trouw aan Kristus-Koning. Komt, aanbidden wij den Koning der Koningen 1 Laat de vlaggen wapperen, en wuift met palmen en zingt lofzangen Hem ter eere! Hij ls de Koning der verstanden: HIJ is het licht der waarheid, het eenig-eekere. Hij is de Koning der harten: zijn gebod ls een gebod van liefdeen liefde ls leven. Hij ls de Koning van den vrede: zonder Hem geen blijvende vrede mogelijk ln hulsgezin, maatschappij en volkerenge meenschap. Vrede veronderstelt orde: en de orde veronderstelt zijn wet en zijn ge bod. Hij ls de Koning der glorie: in den he mel en op de aarde. En de erkenning van zijn glorie zal zegen brengen over de we reld. Neen, de tijd der koningen is niet voor bij... voor goed ls nu de tijd van Koning Christus aangebroken. Hem zij glorie I Hem zij eerl Hij ls de Koning der eeuwenl PATER PAUWELS O. P. icaaBBBasu&BsasisBaai&BCsaBEisB» op 6e en 7e Blad. ~l«uii in in» "iwiii Koopt geen Ontroomer vooraleer gij den De Vlaamsche katholieke groepen van dracht in de hand te werken, opdat katho- Kamer en Senaat vergaderden Woensdag- liek Vlaanderen al zijn kracht en massa namiddag in het parlement onder voorzit- zou doen gelden. De pogingen welke wor- terschap van den h. Frans Van Cauwe- den aangewend om al de katholieken te laèrt. Ministers Sap, Poullet en Heyman, vereenigen om eendrachtig een schitteren- oud-minlsters Van Isacker en Baels, de se- de Vlaamsche en katholieke zegepraal te nator Z. E. H. Kan. Broeckx en vele an- bevechten werden eensgezind goedge- dere kamerleden en senatoren waren op keurd. deze talrijk bijgewoonde vergadering aan- Wat nu het programma betreft: op wezig. Vlaamsch gebied zal de verdere verwezen- Officieel werd medegedeeld dat deze lijking van geheel het Vlaamsch probleem bijeenkomst werd gehouden «om te on- worden nagestreefd: vervlaamsching van derzoeken welk programma op Vlaamsch het gerécht, vervlaamsching van het hoo- gebied zou worden aangenomen voor de ger onderwijs in al zijn takken ook inzake a. s. verkiezingen, en cm een gedragslijn veeartsenijkunde en hooger handelsonder op taalgebied tegenover-de Andere partijen wijs. De Vlaamsche groepen zullen de ver- vast te stellendediging der landbouwbelangen voort ter De algemeene politieke toestand werd harte nemen en een gematigde gezonde besproken en nagegaan werd in welke po- beschermingspolitiek voorstaan, sltie de katholieke partij zich in verschil- De eerbiediging der bestaande sociale lende arrondissementen bevindt. Verdeeld- wetgeving zal met de noodige krachtda- heid dient zooveel mogelijk geweerd, zoo- digheid in alle omstandigheden worden af- wel in Vlaamsch als in katholiek opzicht, gedwongen, en de Middenstand blijft zijn en van Vlaam3ch-katholieke zijde zal al verdedigers in den schoot der katholieke het mogelijke worden gedaan om de een- partij vinden. met verlaagden melkbak draaiende pp eene spil «O» die den. Gebruikt Chicorei WYPELIEK-TAFFIN 't is de beste. vooruit leveren dat het A. C. W. vóór de verkie zingen en na de verkiezingen met beslist heid zal weten op te treden opdat de rech ten van de arbeiders gewaarborgd blijven. De arbeidersstand in Belgie heeft hon ger geleden en ellende gekend tijdens de krisissen van 1838 en 1848, in 1857 en in 1874; in 1891 en ln 1901. Maar thans is het A. C. W. sterk en onafhankelijk ge noeg om te beletten dat aan de sociale veroveringen worde geraakt. Als er nood zakelijke en onafwendbare offers te bren gen zijn, dan zullen alle standen en groe pen daartoe bijdragen volgens ieders draagvermogen. En het voorbeeld kome van boven1 PAUL W, SEGERS, X'Z - zien ij werken fc Ontroomers MELQTTE, N. V. Remicourt I BMeoe*sE®am»«3Eaa™S2;ï5a»B$EEB£»n«DZ,S Koperen Beelden - Kruisbeelden aan verminderde prijzen bij SANSEN-VANNESTE, Poperlnge. Koperen Dagbladhangers, Spreuken, enz.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1