kosteloos De Goede Herder "En waar de Ster bleef stille staan" iV De Politieke Toestand in 't Land winterhanden wintervoeten 1932. KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. Van nu tot Nieuwjaar ZENDEN WE ONS BLAD v&tzctcfd en cfeneesé TER GEDENKENIS DER EERSTE VLIEGERS Op aanvraag zenden we de reeds verschenen nummers wmmBssczx van het Mengelwerk. Gezonde lectuur voor ons volk Assisen van West-Vlaanderen DE MOORD TE BRUGGE De 'Onbekende Arbeider, Onze Boeren in Frankrijk N'suw Eirrrelsch soldatenpak DE SOCIALISTISCHE PERS «DE LEVENDE BOUDHA DE ONTWAPENIGS- CONFERENTIE DUITSCHLAND NEEMT ER TERUG DEEL AAN DONALD BUCKLEY de nieuwe Goeverneur Aan enze Aboimenien Onze Abonnenten in Frankrijk STAD POPERSKOC Op 24 December 1832 (Kerstavond), om 7 uur slipt, DEREGEEMNG DER 40-DAGEN TREEDT AF. Heer De Broqaevills opnieuw belast met het samenstellen der Regeering. DE LEIDERS DER DRIE GROOTE POLITIEKE GROEPEN "DE POPERINGENAAR Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.570. ABONNEMENTSPRIJ S VOOR 1 JAAR In Stad 17,— fr. In 't I.and 18,60 fr. Frankrijk 35,fr. Congo. Engeland 40,fr. Amerika, Canada en an dere landen 60,fr. mm TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1* bi per regel 2,50 fr. Berichten op 2» bl. per regel 1.75 fr. Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr. Rouwt er. en Bedank, (min.) 7.00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woc-isda? avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. 2. HET SCHAAP TERUG Hij maakt het verwarde beestje los en kwetst zijn handen nog meer aan de doornen. Was het de beenhouwer ge weest, hij zou eerst gevloekt hebben op dat dier dat hem zoo had doen loopen, bienen in zijn voeten en daarna nog zijn handen vol kneuzingen en schrammen. 't Is uw eigen fout. dom schaap, lk zal u wel te pakken krijgen bij uw schapenboutzou hij getierd hebben. Et. was het de chef-kok geweest die 't schaap ontdekte, hij zou gelachen heb ben: Schaap, schaap, blaat maar op, het kan niet helpen. Gij wordt beschul digd, botte tuite, weggeloopen te zijn en smakelijk vleesch te hebben, zacht om door een strootje te zuigen. Beide groo- te misdaden verdienen de doodstraf, zon der uitstel. Dat komt ervan als men wegloopt Verzachtende omstandigheden willen wij aanvaarden: uw vel zal die nen als kussen op mijn zetel en gij moogt kiezen en zelf zeggen wat ge begeert: gekookt te worden, gebraden of ln hut sepot gestoofd.Het zou blaten, maar dat kan niet helpen want de kok, een steeling, zou gekscheren als hij dat den eersten keer hoort: Zoo heb ik dat niet geleerd op schöol, zoo blaten de schapen niet. Gelukkiglijk ls het geen beenhouwer of geen kok, het ls de goede herder die zoo meegaande is, en zoo zacht zijn lief beestje onthaalt en streelt in plaats van te slaan. Het schaap knielt deemoedig neer om vergiffenis te vragen. Hij kijkt niet noch verwijt, hij geeft het zijn handsvol kla- verkens en stelt het gerust, vertroetelt het, neemt het op zijn schouders als een warme sjerp een warme vriendschap een levende deugdelijke fourrure voor den kouden nacht en keert verheugd naar huis. Niemand ls zoo herderlijk, niemand zoo vaderlijk, beter dan al wat goed is. Hij zal het nooit berispen later, geen zinspeling erop maken, geen pijnlijke herinnering verwekken, nooit of nooit zal hij het uitbrengen, de goede, goede herder. Bè, bè. het had niet moeten gebeurd zijnzegt het schaap altijd reke zonder in herhaling te vallen. De herder laat zijn schaap zijn herte lossen, hij ls geen van die schoolvossen, die meenen dat ze de schapen moeten leeren blaten. Bè, bè doet het schaap en de man verstaat den klagenden spijt voor zijn fout, 't oprechte leedwezen en den recht- zinnigen dank voor de liefdevolle at tentie. En gij zult nooit meer wegloopen, mijn zoeteken, en nooit meer ondank baar zijn, nietwaar? Laten we naar onze schaapjes terugkeeren. Bè, bèbevestigt de ste die niet bang is voor den herder. De herder ver staat duidelijk: Had ik het maar niet gedaan. Gij zult thuis zoowel behandeld wor den en 't is al vergeten, mijn lieveling gaat de herderlijke vermaning voort. Bè, bè. ik kan u niet genoeg bè bè- danken. Hoe had ik toch kunnen weg loopen van zoo een goeden herder? zoo bidt het op zijn manier als in sekreet. En zijn het die eigenste woorden niet, het komt daarop neer. De bermhertige liefde van den schaper zegt honderden keeren hetzelfde en het rouwhebbend beestje ook. Zoo blij ls de herder van zijn vondst dat hij alle ver moeidheid vergeet en zich naar huis spoedt. Het plezier van dezen avond, zoo terug gedragen te worden, is nog grooter dan het wegloopen van te morgen. 't Is zijn goedheid die den mensch zijn verloren schaap deed opzoeken... en vin den, 't Is zijn liefde die hem verheugt als hij het weergevonden heeft. Hij heeft zijn schaapje terug, hij heeft genoeg en zal 't bewaren. Het schaap ls in slaap, als dood voor de wereld, aan niets meer gehecht dan aan den herder. Het heeft geen eigen gedacht meer, het laat zich dragen waar zijn meester ook wil, het rust zoo zacht als zijn wol, vereenigd en als één ge worden met den herder die 't koestert; het droomt en het geniet ln de verruk king der blijheid, ln de zalige vervoe ring van dank en liefde. De herder houdt het stevig en zacht met zijn nog-bebloede handen, het zal hem niet ontvallen. Het moet niet terug hinkelen of manken. Het wordt gedra gen. De herder gaat zelf te voet, krepel ven vermoeienis, hij gaat door dik en door dun in 't holle van den nacht. De last weegt door den langen duur, maar verlicht door de liefde. Het laat zijn pootjes hangen op 's meesters borst, zoo familiair; het laat zijn kopje zinken tegen de wang van den meester, als met een zoen, het fluis tert Dank Uln 's meesters oor, ter wijl zijn voorpootjes samengevouwen lijk biddende handen rusten op 's heeren hert. Is dat geen geernezieninge! Sluit maar uw oogjes, lammeken, de herder kijkt voor u, hij kent den weg als gij hem niet kent; hij zal in 't beekje niet loopen waar gij dezen morgen uit gedronken hebt; hij zal in de gracht niet vallen lijk gij, hij gaat voorzichtig om met zijn dierbaren last niet te sobbelen; rust maar uit, de herder gaat in uwe plaats langs die paden over berg en over dal, alwaar gij heden hebt gereisd. Het schaapje tukkebolt. moe van gaan en van sukkelen den ganschen dag. Het sluimert ln, gewiegd op die schouders. O, nu ls 't fraai, als 't slaapt, lijk elk schaap; nu zal het niet wegloopen of bokkesprong- jes doen. Het geeft zich voor goed aan den herder, volledige overgave, niet ge lijk vroeger om het eene uur braaf te zijn en 't ander droef, vandaag geven en morgen weerevragen, nu ls 't voor goed. Het ls zoo onbekommerd en zoo gerust op die schouders, weet niet hoe ver en onveilig de weg is voor een hul peloos lam, hoe glibberig de wegel langs de diepten en de afgronden. «Doe maar slapertjes», zegt de her der, de weg komt toch uit aan den stal. De reis duurt lang; die verre dwaalt, moet verre weerekeeren. Max en Baron bassen. En daar schiet het schaapje wakker, de oogen gaan open... eindelijk... thuis. Daar komt het bij de andere schapen die welkom blaten omdat ze blij zijn dat de herder daar weer ls met zijn vracht; het keert weer binnen, weer Op zijn warm plekje. O, 't beklaagt het zoo, den herder te heb ben bedroefd. Het zegt het aan de an deren Ik heb er genoeg vanen hoe diep ongelukkig het was, ver van den goeden herder. Wegloopen is niets, maar weerekeeren! Het kijkt den herder aan met een blik van doe met mij voor taan wat gij wilt, ik ben blij, dat gij mij onder uw schapen wilt tellen, al ware het maar uw honderdste. Eens het stoutste, maar van nu voort het ge- trouwste. Hier ls 't zoet om te leven. Het minste plekje ls wel genoeg voor mij, lk wil hier blijven, dicht bij u, altijd ge dwee zal ik de andere schaapjes volgen, de gerskantjes scheren en nooit verder gaan dan lk mag, u nooit ontloopen; sluit mij op, of zend mij 'ht, gij moogt mij scheren, ik zal niet blaten en later al mijn melk gewillig geven en al mijn wol is voor u. En als gij mij naar den slachter zult leiden, zal ik meegaan zon der mijn mond te openen om te klagen. Ik wil gansch de uwe zijn en al uw vreugde uitmaken, goede herder. Thuis liefkoost hij zijn schaapje, laait de zeere plekjes, vermaakt zijn pootje, reikt een panneken warme zoete melk versch uit den elder. O schaapje, 'k weet niet hoe uw naam was, uw meester kende beter uw naam dan wij, uw naam is verloren zooals gij eens zelf verloren gingt, kleine deugniet, maar lk ken een ander schaap met naam en toenaam, dat ook eens wegdrentelde, en 't was nog zoo piepjong toen het dacht dat het zonder den herder kon, en nog niet wist dat de herder niet voortkon zonder zijn schaap. En eiken deen kent alzoo een verloren schaap dat zich liet meetweefelen, we moeten alle maal niet verre zoeken om er zulk een te vinden. Hoe vele zulke loopen er niet verloren die bij klaren dage nog n:': te vinden zijn met een lantaarn, scha.—n met een strooit je te verleen? Maar de goede her der zoekt zijn schaap; deed hij het niet, dan was hij de goede herder niet. De goede herder doolt niet. 't Mag hellepek- donker zijn, geen berg is te hoog, geen gracht te diep, niets zal hem tegen hou den Me.n hoorde menigmaal van een ver loren schaap, nooit van een verloren her der. De goede herder ls nooit verlegen, hij heeft van alles handeling en verstand, hij weet met alles raad. De goede herder ls het hert in, wanneer hij eerst het on geluk merkt, maar het blijft niet bij ge voelen, liefde geeft Iniatief; weten dat zijn schaap aan den hals komt en thuis blijven, dat kan geen goede herder. Liefde blijft niet thuis, liefde gaat op zoek naar de verste verte, liefde telt de- stappen niet, al zijn het groote, liefde ziet niet op haar schreden al deed zij er veel verloren. De goede herder gaat, hij heeft geen aandacht voor al dat zijn schaap niet ls en al wat hij tegen komt hij schaft er niet op, als het zijn schaap niet ls en al wat hij tegen komt, hij laatste om te wanhopen. Hij gaat niet als huurling, par acquit de conscience hij gaat uit liefde; niets kan daartegen op. 't Is laat, alles slaapt reeds uitgeno men de zonde. Het lam ligt lamlendig vast ln de doornen. Gelukkig dat er doornen zijn, doornen die 't beletten nog verder te dwalen, doornen der plezier- rozen, doornen die helmwee in 't hert steken naar den schaapstal. Het schaapje roept; Kom. Geen echo antwoordt op die stem in de woestijn. Het herhaalt: Kom, kom.De wolf alleen huilt te gen: Ik kom.». Eindelijk klinkt een stem tegen die alle zielevezels trillen doet: Zie lk kom.'t Is de herder en die keert nooit met IJdele handen weer. Was het een Farizeër, hij zou op zijn schaap sabatteren en nog wonden bij slaan of het in den gapenden afgrond verwenschen, ofwel ronkende teksten of offlcieele zedepreeken afdoppen om zijne veronbweerdiging uit te spuwen en 't schaap onder zijn veroordeeling te ver pletteren, of lijk een Jupiter in kolerie, het in de diepte van de rotskloof stooten waar het neereploft, geradbraakt om er nooit meer uit te komen. Maar de goede herder is geen Farizeër, dat spreekt van zelf. Och arme, mijn dutskenzoo spreekt hij heel zachtjes: behoedzaam als met moederarmen draagt hij zijn schaap. Een dankwoordje, een streelingsken van zijn lieveling ls zijn eenige belooning, niemendal in zijn eigen, maar zoo kostelijk ln 's herders oogen, omdat het komt van zijn schaap. Dat is het verloren schaap niet, 't is het misschien geweest, maar nu is 't geen verloren schaap meer. Blijheid der blij heden. De herder drukt het aan zijn boe zem met den instinktmatigen duw van een moeder die haar kind tegen haar hert drukt, zonder woorden. Het gebaar zegt meer dan elk woord't Is het mijne Herder, als gij zoo goed zijt voor mij, waaronf was ik niet beter voor u? Tel mij niet meer onder uwe schapen, zelfs het honderdste niet, ik mag van geen tel meer zijn. En werd het honderd ste schaapje honderd jaar oud, het ver geet zijn weldoener niet meer. Toen ik, als een bucht van een verloren schaap, ver van u afdwaalde, heb ik het geschokt. Het was de Opperherder in hoogst eigen Persoon, die achter mij zocht, zich lam liep om mij en mij vond ten prijze van enthoevele kneuzingen. Goede Herder, Gij die er uw leven bij schoot, Gij die U hebt geslachtofferd als een lam, op het hoogaltaar van Calvarie, na achttien eeuwen dragen uw voeten nog de wonden ervan, uw handen de litteekens, en uw Hert de liefdekwetsuur. A. B. SdBBllRBBflBEB£i99BBBBBBBHBflpBBfl!BfBI3BBflB!IBBBBBBflBBflHBBBSB3ZI!9 gebarsten lippen, gesprongen huid Dbos4 en Tk frank. In alle Apotheken aan alwie ons per postkaart of brief een postabonne ment vraagt voor 19 3 3 In 1903 gelukten de Amerikaansche gebroeders Orville en Wilbur Wright erin te Kitty Hamk, in Noord Californie, hun ne eerste gelukkige vlucht af te leggen en 20 meters hoog te vliegen. Op zelfde plaats werd nu ter herinnering aan die belangrijke gebeurtenis, hierbovengaande gedenkteeken Ingehuldigd. SlBaBSSUBBESSBaBSBBBSlBÜSBI Daar hebben we weer de door eenieder begeerde lange winteravonden, waarbij een tijd rest om eens gezellig te praten en te vertellen in den familiekring. Zeker en vast is het dat er in het moderne le ven een onnoemlijk tekort is aan huise lijkheid; zulks treft men aan in alle standen. Het hoeft geen betoog dat ge mis aan huiselijkheid schadelijk inwerkt op den familiegeest. We mogen toch ook anderzijds «moderne» niet synoniem hee- ten van «verderfelijk». Gaat er te loor; er wordt ons gegeven. Zoo bieden de bibliotheken, heden, allerhande gezonde lectuur waaraan we zeer vruchtdragend onze vrije uren kunnen besteden. In Vlaanderen werd de grootste stoot tot leeslust bij het volk gegeven door den volksschrijver bij uitmuntendheid: den Antwerpenaar Hendrik Conscience. Van hem zegt men terecht dat hij zijn volk leerde lezen. Dat was zijn grootste wel daad. Lezen verruimt den blik; opent nieuwe horizonten voor den geest We treden uit den dikwijls zeer nauwen kring van onze alledaagsche bezigheden om contact te voelen op andere gebieden waarvan we gescheiden zijn door stand, werk, opvoe ding of afstand; b. v. door reisverhalen leeren we niet enkel over den bodem der streek maar ook over de menschen: hun woningen, werk, bezigheden, godsdienst, economisch leven, enz. Lezen veredelt het gemoed. Een wei belezen mensch ls ontegensprekelijk een gevormd mensch; niet enkel een veelzij dige geestontwikkeling maar ook een ruim en warm hart bezit hij. Vermocht de op voeding niet het karakter te vormen, door veredelende lectuur kan daaraan verhol pen worden. Een schoon karakter, een edel gemoed wordt overal op prijs gesteld, is de sleutel tot het hart van den naaste. Wanneer is lectuur vormend? We hoe ven niet te reppen van schunnige schrif ten, een christen zou dat nooit mogen in handen nemen. Hoevelen zijn ze die langs daar verloren gingen? En nog er veel brave menschen die zulke lectuur niet aanzien voor wat ze is: vergift van de ergste soort. Vooreerst moet de lectuur passend we zen. Passend ls ze naar den ouderdom, naar het werk van den lezer, naar zijn eigen geaardheid, naar de omgeving waar in hij leeft, 't Is zeer aan te raden voor aleer een boek te lezen te vernemen naar den inhoud. Daarbij ze moet veredelend wezen. Een boek voldoet aan deze vereischte als het door zijn strekking den lezer aanspoort tot deugdenbeoefenüig als b. v. werkzaam heid, eerlijkheid, naastenliefde. Ten slotte een vormend boek moet kerngezond wezen. Zonder te strijden met de geboden van de Kerk of met de ka tholieke moraal kan lectuur ongezond we zen. Dit geschiedt door den lezer te doen ongeregeld hunkeren naar rijkdom, door hem het avonturenleven zeer bekoorlijk voor te stellen. In onze staties vinden we meer dier ongezonde boeken. Wat te denken van gevaarlijke boeken? Is hier op 't spreekwoord niet toepasse lijk: «Wie met vuur speelt zal zich al licht verbranden Hoe staat het nu bij ons volk? Som mige boeken zijn letterlijk stuk gelezen; andere blijven onaangeroerd. Er worden te veel romans gelezen. Hier brandmerken we den slechten, zooveel romans die zeer behendig worden gevul gariseerd. Kenschetsend is 't hoe ln veel gezinnen dg vrouw en de kinderen enkel het feuilletonlezen. Er wordt ook te veel gelezen om het verhaal; van vor ming komt daarvan zeker niets te recht. Ons volk moet meer ontwikkelende, ver edelende boeken ter hand nemen. Het moet dieper zijn godsdienst instudeeren; voor velen blijft de bron van kennis op dit gebied een Zondagpreek. Onze tegen strevers gaan er anders op los; alle mid delen worden aangewend om hun valsche theorlën te verspreiden. Onze vaklieden moeten kunnen een vakboek instudeeren. Meer ontwikkelden mogen letterkundige werken wel eens lezen. Thans staat het zoo: men schrikt voor zulke boeken te rug. De bibliotheek is toch niet ingericht om alleen aan jongens en halfvolwasse- nen verhaaltjes aan te bieden. Ze biedt een rijke keus aan van boeken voor elk vak, voor eiken stand, voor lederen leef tijd. Zoo gij, Katholieken, de volksbiblio theek steunt door lezing zal ze ook bloei en. Doet aan eigen ontwikkeling. Zorgt er voor dat ernstige boeken worden ge lezen, dat katholieke werken worden ge geerd. Waar de katholieke massa onge nadig haar wil doet gelden moet zulks onberekenbaar goede gevolgen hebben. Gode ter eer, Vlaanderen ten bate. In den loop der laatste week werd voor het Assisenhof van West-Vlaanderen de zaak behandeld van den vreeselijken roof moord begaan door de genaamden Tran- cez en Flamey te Brugge. De uitspraak luidde: DE DOODSTRAF VOOR TRANCEZ EN FLAMEZ; drie maanden voorwaardelijk voor Carets. Na de uitspraak roept Flamey met cy nisme uit: Gë zijt bedankt, mijnheer de voorzitteren bij het wegbrengen roept hij tot het publiek: Tot later De katholieken van Canada hebben te Quebec eene Sociale Week gehouden. Z. H. Paus Pius XI zond ter dezer gele genheid een brief aan den Aartsbisschop van Montréal. Die Pauselijke brief handel de over den Onbekenden Arbeider In alle landen zijn monumenten opge richt voor den Onbekenden Soldaatal dus den dank vertolkend van het vader land, voor hetwelk de onbekende zijn leven offerde. Na deze herinnering schreef Z. H. de Paus: Maar er ls ook een slagveld van den Arbeid, waar vele onbekend blijvende slachtoffers geëischt worden, vooral in dezen droevigen tijd, dien wij tengevolge der wereldcrisis beleven. Tot die onbekende arbeiders behoo- ren ook vele werkloozen. die met drocf- held in het hart de handen slap langs het lichaam laten hangen, ofschoon ze zoo gaarne zouden werken om ln het levensonderhoud te voorzien voor hen zelf en hun gezin. Deze onbekende arbeiders hebben een onvervreemdbaar recht op werk en wel op loonend werk, dat hun stoffelijk en zedelijk verheft en tot tevreden staatsburgers maakt. Daaruit volgt dat de staatslieden (de regeerders) den plicht hebben om naar middelen en wegen te zoeken, om aan al deze onbekende arbeiderswerk en brood te verschaffen. Er moet een fout zijn in de economi- sche wereldorde als de oplossing van het werkloosheidsvraagstuk zoo moeilijk is. In den regel liggen de fouten daar waar de tegenstellingen te groot zijn, of- wel in den nationalen of kolonialen rijk- dom der afzonderlijke staten, ofwel tus- schen kapitaal en arb ld, daar het groot- ste deel van den crisislast op de arbei- ders weerkomt, die op die wijze, de on- bekende slachtoffers worden van den economischen oorlog Nietwaar de H. Vader heeft het schoon gezegd ln Zijne boodschap aan de Sociale Week van Quebec? In onze rangen zijn de onbekende ar beiders tegenwoordig bij duizendtallen te tellen. Zij dragen een schromelijk leed, dat door de hardvochtige menschen van onzen tijd niet gezien en niet gedeeld wordt. Die onbekende arbeiderszijn onze broeders en zusters. Wij ten minste moe ten ens over hun lot bekommeren. De grootste dienst die we hun kunnen bewij zen, is hun tot het bewustzijn te brengen dat ze in onze organisatie moeten treden om deelachtig te worden aan het verze keringswezen, en om later met kracht den strijd te kunnen aanbinden tegen de maatschappelijke ongerechtigheden, waar op de Vader aller christenen met zooveel nadruk de aandacht vete' ,t. iB33BSBSS»«ssgas- saaaasisaasE Voor de talrijke boeren, lezers van De Poperingenaar in Frankrijk gevestigd, schrijf ik het volgende: De Belgen, in Frankrijk gevestigd, die, vóór zij naar Frankrijk kwamen, stortingen deden in de Belgische lijfrentkas en door den oor' log, door hunne uitwijking naar Frankrijk, of gelijk welke oorzaak van hun lijfrent- boekje ontbloot zijn, behouden hun volle recht krachtens vroeger gedane stortingen. Zij moeten enkel op adres: Mijnheer de algemeene bestuurder Üer algemeene Spaar- en Lijfrentkas, Brussel, Bslgique, een dupllcata vragen van hun oorspronke lijk lijfrentboekje. Dat wordt hun koste loos toegezonden uit Brussel. Op die du- plicata zal ingeschreven zijn al wat zij ge stort hebben, bijlagen erbij, met vermel ding der bekomen renten. Aan den ouderdom gekomen welke zij vastgesteld hebben voor de ingenottreding hunner renten, moeten zij op zelfde adres hun rentebrevet vragen. Dat rentebrevet zal vermelden de rente welke zij jaarlijks op 1 Januari, voor hun leven lang zullen bekomen. Bij dat rentebrevet zullen de formulieren gevoegd zijn welke zij moe ten invullen om per internationaal post- mandaat het bedrag dier rente in Frank rijk te ontvangen. Wie stortte met voorbehouden kapitaal, zal er formulieren bij ontvangen om, op den ouderdom der Ingenottreding, de af- koopweerde van de sommen gestort met voorbehouden kapitaal, in Frankrijk te ontvangen. Sommen gestort met voorbehouden ka pitaal, worden na overlijden: 97 uitbe taald aan de erfgenamen. Indien er dus zijn, die, sedert hun ver blijf ln Frankrijk, overlieden zijn, de erf genamen kunnen de uitbetaling bekomen der sommen met voorbehouden kapitaal gestort. Zij moeten daartoe de noodige formulieren vragen voor uitbetaling aan de erfgenamen. De titularissen der vernietigde of verlo ren lijfrentboekjes, kennen waarschijnlijk het nummer niet' van hun boekje. Opdat het bestuur der lijfrentkas hunne pen sioenrekening zou kunnen vinden, aange ven, leesbaar geschreven: Naam, voorna men, dag, maand, jaar en gemeente van geboorte. KAREL VAN EECKE, Aalmoezenier Chateau d'Arcamont, Sts Christie, GERS, Frankrijk. Le Peupleschreef op 10 Oktober 1.1.: Onze tegenstrevers, die onze vernieti ging hadden voorzien, staan verstomd over de buitengewone strijdlustigheid onzer troepen. Met buitengewoon doorzicht heb ben zij geoordeeld en verklaard dat deze strijdlustigheid te danken is aan de ont wikkeling, aan de volmaking en de over tuigende kracht onzer pers. Deze vaststelling is gansch juist. De arbeidende klas, aangezet door ons, geniet heden van den oogst der moreele en stoffelijke opofferingen die zij zich zoo heldhaftig voor hare pers heeft getroost. Laten wij uit deze gebeurtenis de gepas te les trekken. Later kunnen wij rusten. Dat geen enkele uur, geen enkele minuut verjpild of verwaarloosd worde om onze dagbladen te doen lezen, de twijfelachti- gen te bekeeren, de aarzelenden te overtui gen. Katholieken, wat denkt gij hiervan? Steunt de katholieke Pers! Abonneert op De Poperingenaar Het nieuw soldatenpak van het Engelsch voetvolk, langs voren en langs achter gezien. De oude kleederdracht van den soldaat werd in het meestendeel der landen ver wezen voor eene nieuwe en meer passende op de eischen van den tijd. Zelfs Enge land heeft zulk een besluit genomen voor het voetvolk. BELGISCHE FABRIEK VAN CHICOREI WYPELIER-TAFFIN Eoudhas zijn Chineesche goden In den Thibet vereeren de Chineezen echter ook een levenden Boudha maar alleen eenigen weten waar hij verblijft. Nu zal deze zijn verborgen woonplaats verlaten en de stad Pieping gaan bewo nen waar hij het hoofdkwartier van zij nen godsdienst wil vestigen. Foto hier boven is de eerste die van dezen merk- weerdigen man gemaakt werd. SGSBBEeiSQBBSBBISESEBZGXBBrESB! Om mogelijk te maken dat de ontwape ningsconferentie haar werk zou kunnen voortzetten, werd een formuul gezocht waarbij Duitschland weer zou kunnen deelnemen aan de besprekingen. Aan Duitschland werd voorgesteld dat de conferentie hare werkingen zou voort zetten, met de medehulp van Duitschland, op grond dat een regiem in zake bewape ning zou tot stand gebracht worden waar aan alle naties zouden verbonden worden en waarbij de overwonnen naties op gelij ken voet zouden gesteld worden met de andere. Duitschland heeft het voorstel aanvaard en terug een afvaardiging gestuurd om de besprekingen bij te wonen. aaBBBBBBBBEflBBflBBgBBBHSnBB De nieuwe goeverneur van Ierland, Donald Buckley, mag eene uitzondering heeten, daar hij, van de 10.000 pond zijner wedde, er 9000 terug geeft, en daar hij wil blijven wonen ln zijn klein huis te Maynooth in de omstreken van Dublin, ln plaats van 't paleis van den onder-koning, hem aangewezen, te be trekken. «BBBaaBSBBBBZflnaSIB&BaSBaBSBB De post is sinds eenige dagen bezig met het innen der kwijtschriften voor de vernieuwing der abonnementen. Wij hopen en vertrouwen dat al onze lezers ons zullen trouw blijven en we vragen dat de abonnenten die niet te huis waren toen de postbode met het kwijtschrift kwam of dit bij vergissing niet betaalden, het bedrag onverwijld zouden storten op postchecknummer 15.570 van V. Sansen-Vanneste, Po- peringe. Aldus zijn ze ervan verzekerd dat ze ons blad zonder onderbreking zullen ontvangen. worden vriendelijk verzocht het bedrag 35 fr. belgisch geld te willet} opzenden vóór Nieuwjaar, 't zij per internationaal postmandaat, 't zij per aanbevolen brief. Zendt geen geld in gewonen brief. A Onze Abonnenten van ander landen (zie abonnementsprijs bovenaan op le blad) zullen ook willen zorgen dat het bedrag ons vóór Nieuwjaar geworde. Aan allen dank 1 in de zaal van den KATHOLIEKEN KRING zal de Tooneelbond van den Christen Middelstand opvoeren: Kerstmislegende van Felix Timmermans Op 12 en 13 laatstleden werd dit pracht stuk door de tooneelspelers van onzen ste delijken Middenstandsbond opgevoerd. Een overgroot sukses beloonde deze stoute poging. Op algemeene aanvraag wordt het her opgevoerd op 24 December a. s. Aldus wordt aan ALLE ware tooneelliefhebbers de gelegenheid aangeboden te genieten van deze echt-vlaamsche kunstbrok. Met opzet werd de datum van 24 (Kerst» avond) gekozen. Immers, vele menschmf houden eraan de nachtmis bij te wonen. De beste kermiststemming zullen ze op doen met deze prachtige kerstmislegende te komen medeleven. Ze zullen er leeren aan de drie volkstypen van Timmermans: Pitje Vogel, Suskewict en Schrobberbeeck, hun hart ontvankelijk te maken voor de ailesvernieuwende kerstdaggenade. Over irerte Jaren voerde het Vlaam- sche Voikstooneel, met reuzensucce's het tooneelspel op van Félix Timmermans: En waar de Ster bleef stille staan Hun ronde in de meeste Vlaamsche steden ge leek een echte triomftocht. Zoo ver ging het dat het ook in het buitenland in 't hartje van Parijs in oorspronkelijke taal werd opgevoerd. Zco vol vervoering waren de toeschouwers dat ze zonder een iota ervan te snappen de spek rs als 't ware van het tooneel haalden om eene eindeloo- ze ovatie toe te zwaaien. En ditzelfde meesterstuk dat overal zoo'n overweldigden bijval genoot, heeft onze jeugdige tooneelbond van den Chr. Middenstand aangedurfd Maandag en Dinsdag laatst in den Kath. Kring ter ge legenheid van de Ceciliafeesten. 't Was ontegensprekelijk een stout en gewaagd aanpassen, maar dat Goddank bekroond werd met een groeiend succes; want voor de tweede opvoering was d^ zaal letterlijk te klein om al de leden te bevatten. En geen wonder De Sterls een van die volksche tooneelspelen. eenvoudig van trant en taal, gemakkelijk om begrijpen, lustig om zijn fijne zetten en guitige spreu ken op zijn Timmermans'. Het beeft aan doenlijke en tevens benauwelijke passa ges en laat ten slotte een zedelijk besten indruk achter; met één woord De Ster bezit al wat noodig ls om de menschenziel diep te schokken en de toeschouwers te begeesteren voor een hooger gedachte; het is onderwijzend en opvoedend. Zoo een prachtig tooneelstuk, met zulk een edelpn Inhoud, verdiende wel een meesterlijke vertolking en 't was het in derdaad. Ook wenschen wij de spelers van harte geluk; een bijzonder «proficiat» aan den knappen en onvermoeibaren lei der die het tooneel opvat en uitvoert niet alléén als eene aangename liefhebberij, maar ook als een deugddoende apostolaat. De Ster doet ons terugdenken aan die eenvoudige, en toch zóó diep godsdienstige mysteriespelen uit de Middeleeuwen: Men ademt er met volle longen de frissche kerstvrede. Om dit jaar ten volle die blij de kerststemming te smaken zal als voor bereiding van den nachtdienst De Ster in extra-vertooning heropgevoerd worden op KERSTAVOND, den 24 DECEMBER, te 7 uur. Eenieder is welkom, ook onze goede bevolking van te lande en zelfs van de omliggende parochiën. De sobere ensceneering bekwam een echt tooverachtig uitzicht dank zij de veelkleu rige lichteffekten van de moderne instal latie geplaatst door het Huis Stevens-Pat- tou, Gasthuisstraat, Poperinge. Genummerde kaarten aan 8 en 5 fr. en niet-genummerde kaarten aan 3 fr. zijn te bekomen ln het lokaal van den Kath. Kring, Zondag 18 Dec. en Vrijdag 23 Dec. H. Van der Velde II. Graaf De Broqueville Heer Devèze De politieke leiders die besprekingen voeren tot het samenstellen van eene nieuwe regeering. 1. Heer VAN DER VELDE, leider der socialistische partij, die geantwoord heeft op het verzoek om medewerking van den Heer Devèze, dat alleen een verzoek gestuurd door den Kabinetsvormer kan in aanmerking genomen worden. 2. Heer GRAAF DE BROQUEVILLE, die opdracht gekre gen heeft om een kabinet samen te stellen. 3. Heer DEVÉZE, Voorzitter van den liberalen iandsraad. DE BESLUITEN VAN HET LIBERAAL KONGRES Zondag dus hadden de Liberalen zich uit te spreken in hun kongres nopens de vraag of zij wel of niet zouden me dewerken aan eene regeering. De vergadering was zeer woelig en de meenlngsverschillen in de partij bleken zeer uiteenloopend. Enkelen onder de deelnemers wilden de verdere samen werking met de Katholieken zooals vroe ger; anderen wilden een drieledig be wind en de meest extremistische, deze meestal de jongeren, wilden eene nauwe samenwerking met de Socialisten, dit bij zonderlijk gericht tegen de vrije katho lieke scholen. De vergadering werd geopend door den Heer Devèze, Voorzitter van den Libera len Landsraad. De Heer Devèze drukte zijnen spijt uit dat de Liberalen zoo be drogen werden ln hunne verwachtingen bij de laatste verkiezingen, deed de schade onder oogen zien veroorzaakt door het opkomen van verscheidene kleine lijsten en drukte toch zijne voldoening uit dat er niet kan geregeerd worden zonder hunne partij. Door spreker werd alsdan de politieke toestand onder oogen gelegd en werden de verscheidene oplossingen voorgesomd die door de liberale partij zouden kunnen genomen worden en die zijn: 1" Zich afzijdig houden van gelijk welke medewerking ln de regeering; 2° Eene nieuwe ontbinding, wat den totalen ondergang zou kunnen teweeg brengen van hunne zoo gehavende groe peering; 3° Kartel met de Socialisten; 4" Eene drieledige Regeering; 5° Nog samengaan met de Katholie ken. De Socialisten hebben verklaard niet mede te willen werken aan een drieledig ministerie, zoodat him alleen het sa mengaan met de Katholieken mogelijk blijft. Maar dit zou niet kunnen gaan zonder groote eischen te stellen en die namelijk zouden zijnhet aannemen der richtsnoe ren der liberale partij ln zake economisch en flnantieel herstel; krachtdadig optreden tegen de slechte burgers die de organi satie van het land ondermijnen; beteu geling der misbruiken ln zake werkloo- zensteun, gezinsvergoeding of ouderdoms pensioen; alle onderwijstakken moeten naar het Ministerie van Wetenschappen en Kunsten; nieuwe opgerichte vrije scholen zouden geen toelagen meer mo gen ontvangen, en de vrije scholen zou den aan een grooter toezicht van den Staat moeten onderworpen worden. Dat waren dus de voorstellen van den Heer Devèze. Maar andere sprekers wa ren het ver van eens te zijn met hem. De Heer Marechal stelde voor nog geen besluit te nemen. De Heer Buisseret pleit te tegen de deelneming aan elke regee ring, de Heer Braun zette aan om eene samenwerking met de Socialisten, de Heer Tirou was voorstaander van een Zaken kabinet, de H.H. Ministers Hymans en Bovesse dreven aan voor de samenwer king met de Katholieken, de Heer De Stobbeleer, van Aalst, was voor onthou ding en voor latere afschaffing van allo schooltoelagen aan het vrij onderwijs. Nog veel meer moties werden neerge legd die bijna alle aandreven tot ont houding bij elke regeering. In den namiddag nam de Heer Jen- nissen het woord, tegen de onthouding en voor eene drieledige regeering, en eischte dat de toelagen aan het vrij on derwijs onmiddellijk zou verlaagd wor den met 100 miliioen. De Heer Baelde van Antwerpen kwam uit met het nieuw bestuur van Antwer pen en pleitte voor zelfde samengaan ln het land. Zijn woorden werden door som mige Liberalen onthaald op spotgelach en door anderen op handgeklap. Vervolgens kwam de zitting zoo woelig dat het bestuur, met den Voorzitter aan het hoofd, dreigde ontslag te nemen als niet onmiddellijk een besluit zou worden genomen en de reeks incidenten die de vergadering kenmerkten niet zou eindi gen. Door den Heer Max werd dan een motie ingediend waarbij vertrouwen wordt ge steld in de leiders. Deze motie werd eindelijk gestemd met 227 stemmen tegen 139 en één onthou ding, mits voorwaarde dat zou aange stuurd worden voor eene drieledige re geering, en bij weigering, met een voor- loopig samengaan met de rechterzijde, onder voorwaarde de eischen voorgesteld ln zake de toelagen aan het vrij onder wijs stiptelijk te doen navolgen. Er dient opgemerkt dat de meeste Li beralen partijgangers bleken te zijn voor het samen optreden met de Socialisten, maar daarvan voorloopig afzien omdat de omstandigheden niet gunstig blijken DE HEER GILLON VAN KORTRIJIC NEEMT OOK HET WOORD De Heer Gillon, liberale afgevaardigde van Kortrijk, nam ook het woord om te verklaren dat de Liberalen van West- Vlaanderen de afzijdigheid wenschen. Verders wist hij te vertellen dat Indien opnieuw samen zou gewerkt zijn met de Katholieken de liberale partij weldra, eene partij zou zijn met een uitgelezen staf zonder soldaten. Om zijn rede te sluiten wist hij nog een hevigen uitval te doen tegen de katholieke Vlamingen. Wat zou onze liberale confrater van Poperinge daarover wel weten te zeggen, alswanneer hij zijn hoofdartikel van Zondag 11. nagaat, waarin hij doet door* (Zie vervolg' 3' blad.),

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1932 | | pagina 1