MOEDER Burgersstrijd J f a— ip Zz\ het Graanvraagstuk eindelijk zijn beslag krijgen Aanslag op den Oostenrijkschen Kanselier WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN. 30® JAAR. - N' 41. KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN De nieuwe Belasting op het Vervoerbedrijf lokt hevig protest uit - ea vergeten wij hier de waren ZUIDPOOLVLIEGERS mm afleggen. Gevaarlijke reis! VERANDERING VAN UUR DE TWEE-FRANKSTUKKEN GOED NIEUWS VOOR DE TE LAAT KOMERS DEPRUS VAN HET BROOD Gemeentekrediet van België LEENING 5 P.C.met LOTEN 1932 HUISZOEKINGEN IN VERSCHEIDENE LOKALEN STORT 4,50 FRANK DE BETOOGING DER PASTEIBAKKERS TE BRUSSEL ZONDAG 8 OCTOBER 1933 "D3 POFERINGENAAR" Uitgever SANSEN-VANNESTE POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' I5.C70 ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) In 't Land IS,60 fr. Frankrijk 35,— fr. Congo, Engeland 19,— fr. Amerika, Canada en an dere landen 60,— fr. mamma TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1° bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1,75 fr. Berichten op 3" bl. per regel 1,50 fr. Rouw ber. en Bedank, (min.) 7,00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. (Voorden Feestdag van 't Moederschap O.L.V., 11 Oktober). Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind, Geen hoogte, geen diepte kan ons scheiden, Geen plaats, waar 'k weet dat gij zoudt moeten lijden, Of ik kom u ter hulp, bij d'eersten kreet, 't Is van de wiege reeds, dat gij dat weet. En als gij ooit aan mijn deur staat te schreien, Klop maar ééns, gij zult niet moeten beien Al kwaamt gij ook naar huis als moordenaar, 'k Deed open, juichend: «O mijn zoon is daar! Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind. Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind, Er is geen zee zoo diep waar 'k u niet vind. Al was uw hart zoo koud als noorderwind Om uw hart aan mijn hart te laten warmen, Nam ik u aan, met wijd, wijd-open armen. En wist ik u, mijn kind, in 't vagevuur, Ik ging er heen en had noch rust noch duur. Al was ik in den hemel, 'k moest er henen. 'k Ging eerst van al tot bij Maria weenen: Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind. En Maria zou naar haar Jezus gaan En bidden: Wil uw moeder goed verstaan, Mijn kind, gij hebt nog op mijn knie gezeten, Mijn lieven zoon, zoudt gij dat niet meer weten? Hart van mijn hart, ziel mijner ziel, mijn kind, Gedenk maar, hoe uw moeder u bemint. Gelijk uw moeder is, o Jezu mijn, Weet wel, dat ook al d'andere moeders zijn. A. B. QiEasaiBEOSSBsasia&saBssaEiassaaaeBsaGsaEEgsBEaBaBaEscsss Als we nu rondzien en de bladen lezen Js het onbetwistbaar, lijk Prof. Eyskens het Zondag laatst nog in «De Standaard» schreef, dat de Middenstand en zijne be langen op het voorplan komen. Iedereen wil zich nu als redder van iien Middenstand aanstellen. Zien we zelfs de socialisten, vooral in het Wa lenland, niet afkomen als de redders van dien stand, die, volgens hun progamma door Anseele op een hunner naoorlog- sche congressen voorgehouden, verdwij nen moet? Niet gerust, was zijn woord, zoolang een Middenstander bestaat! Is het te Luik niet dat ze op drie achtereenvolgende vergaderingen aan de herbergiers ver klaarden dat bij hen alleen de redding •was, dat zij den alcohoiwet zouden ver anderen, als iedereen weet dat de pa troon, Vandervelde, de grootste tegen stander is dier verandering? Nu alle middelen zijn goed, als de bedrogen Mid denstanders hunne gedunde rangen maar konden aanvullen! Luidruchtiger, om de Middenstanders op verkeerde wegen te brengen, is de werking van Burgersstrijd, sinds enkele maanden op touw gezet. Door den tam-tam met automobielbe- toogingen door die mannen gemaakt, hebben ze belangstelling gaande gemaakt en sommige bladen, lijk Flandre Ma ritime van 23 Sept. 1.1. schijnen te den ken dat de Middenstandsbeweging nu eerst ontstaan is!!! Voor wie het wil weten is het een be kend feit dat onze Kristene Micïden- staiiasbeweging reeds meer dan dertig jaar bestaat, over heel het Vlaamsche land bloeiende vertakkingen heeft, meer dan 30.000 leden telt en reeds op veel gebied belangrijke verbeteringen heeft kunnen bewerken. Zelfs het congres van Gent, waarmede de mannen van Bur- gerssirijd hoog schijnen op te loopen, door wie werd het geleid, van waar kwa men de bijzonderste verslaggevers? Was dit alles niet vooral het werk der kris- tene organisatie of van hare leden. Daar bij, lang voor den oorlog ook, bestonden daarnevens neutrale of zoogezegde onaf hankelijke bonden: men denke maar b. v. aan Brussel, Antwerpen, Mechelen, Gent, St-Niklaas, Aalst en te Brugge aan den vroegsren Burgersbond. Dat men dus niet spreke van een ont staan der beweging, maar veeleer van eene nieuwe krachtenverdeeling, die on gelukkiglijk het middenstandswerk ken merkt! Dat die nieuwe luidruchtige beweging eenen schijn van bijval vertoont, kan niemand verwonderen. In onze provincie ln 't bijzonder is de onverschillige Mid denstander door jaren werken der pro pagandisten onzer kristene organisatie wakker geschud. Daarbij er heerscht on gemeen© misnoegdheid ten gevolge van het erbarmelijk fiscaal stelsel waaronder we leven: de Middenstander is niet al leen de onbezoldigde bediende van den Staal in 't zegelplakken enz., maar al lerhande al te zware taksen dreigen hem met ondergang. Gedenken we hier enkel, onder de laatste, de 9 in de pastei bakkerij met haren onmogalijfcen fabri- catieboek, en de onrechtvaardige nieuwe taksen op het automobielvervoer. Daartegen moet gewerkt en gestreden en dat deed reeds van meet af onze Kristen Landsbond in samenwerking met de groepeeringen der belanghebbenden. Burgersstrijd was er dan niet noo- dig omi die tegenwerking op touw te zet ten. Niettegenstaande dezen toestand zijn het geen ware Middenstanders die het grooie contingent van Burgersstrijd uit maken: benevens misnoegde graan- en meststofhandelaars zijn het vooral groot handelaars, wat ook het groot aantal luxe auto's bij de vergaderingen van Burgersstrijd bewijst onze gewone Middenstanders hebben geen luxe auto!... En hier ligt een komieke kant. Ik zou groothandelaars, leden van Burgersstrijd, kur-Den noemen, die destijds bij onze winkeliers toch Middenstanders het «amen aankoopen hebben gedwarsboomd en bestreden, terwijl zij leverden aan werk- liedencooperatieven. Nu dat «Welvaart» al d;e coöperatieven heaft samengebacht en nj dus niet meer te leveren hebben, .ontpoppen zij zich in een oogenblik, ln Burgersstrijd, tot redders van den Mid denstand, dien ze vroeger hebben be- kampt! Kenschetsend! Wat de beruchte tien punten betreft ln hun congres van Kortrijk op 17 Sep tember als minimumprogramma aange nomen, maar dat zijn punten die, voor het ineerendeel, ook op het programma staan onzer Kristene organisatie en Waarvan sommige, door hare werking, al Verbeteringen hebben ondergaan. Nog eens niets nieuws! En dan de twee voor nam.» stokpaarden: de automobieltaks, dien we reeds vernoemden en de werk lieden- en boerencooperatieven. Terwijl We volmondig het recht dezer laatste er kennen, zeggen we ook en daarin gaan We ru eens akkoord met Bugersstrijd dat daar alles niet is goed te praten, dat er misbruiken bestaan, en groote somtijds, ea dat we tegen deze met hand en tand ons mieten en zullen verzetten. Vóór tien laar en meer, ais veel mannen van Bur- tenririjd nog niet wisten dat een Mid denstand te helpen was en te verdedigen, Is OEze Kristene organisatie reeds legen dergelijke misbruiken opgekomen en heel dikwijls met volledig welslagen en op dien Weg zal ze immer voortgaan, maar dat tart niet in eensn handomdraai en daar- «1 in veel gevallen zal geweld den toe stand eerder verslechten dan verbeteren. Dat we onze Middenstanders, met alie Wettelijke middelen den toestand drage lijker willen maken, onrechtvaardige stialshehandelhjg willen weren en alle Mlstetrdken en onrecht, van waar zij ook huizen niet en tutti quantl, vrelke men ln sommige middens schijnt te vergeten krachtdadig zullen bekampen, getuigen wij eens voor heel de wereld de besluiten genomen op het overheerlijk geslaagd congres van den Kristen Middenstand te Hasselt, Zondag 23 September. Maar wat gezegd van die menschen die zich katholiek noemen en lijk de Flandre Maritime in haar hooger aan gehaald nummer Burgersstrijd toejui chen? Immer stonden zij onverschillig te genover onze steeds groeiende Kristene Middenstandsbeweging: zij schenen ze te negeeren, als zij wel moesten weten dat onze organisatie, volop goedgekeurd door het kerkeijk gezag, aan wie alle katholie ken eerbied en gehoorzaamheid verschul digd zijn, geleid werd door en steunde op de eeuwigs grondbeginselen der Kerk. En Burgersstrijd, essentieel neutraal, wordt bewonderd en opgebeurd, wanneer de Kerk de neutraliteit veroordeelt en aan katholieken verbiedt, tenzij in zekere uit zonderlijke omstandigheden en op zekere voorwaarden, lid te zijn van neutrale vereenigingen. Eene inrichting of beweging waar alle gosdienstige begrippen ontbreken en zelfs uitdrukkelijk geweerd werden, die bulten de grondslagen wil staan der kristene zedeleer, soms wel rechtstreeks in strijd is er mede, is het wel daar de heropbouw der maatschappij door den roemrijken Pius XI voorgehouden in zijnen zoo merkwaardigen wereldbrief Quadragesi- mo anno De vraag stellen is voor ieder onbe vooroordeeld mensch ze met de meeste beslistheid ontkennend beantwoorden. Men mag dus gerust verzekeren dat Burgersstrijd rechtstreeks indruischt te gen de richtlijnen gegeven door het hoogste gezag op aarde, door Paus Pius XI. Een laatste woord nog. Burgersstrijd staat, zeggen zij, boven alle politiek, ver wijt de kristene organisatie's aan politiek te doen en wil alle bestaande politieke partijen omvergooien. Vooreerst wie zegt kristene sociale beweging zegt niet nood zakelijk politiek. Tot aan den oorlog kan niet gezegd dat de kristene organisatie zich met politiek inmengde, wel sommige neutralen. Maar sinds den oorlog hebben de omstandigheden men kan het nu betreuren misschien, maar 't is een feit de noodzakelijkheid aan politiek te doen opgedrongen en nu hoort men allen- thenen de klacht dat de Middenstanders er nog te veel aan onverschillig blijven, en dat is ook waar. Maar geen politiek buiten de bestaande partijen, lijk er leden van Burgersstrijd het doen. Neen, dat leidt tot niets, of zelfs tot min of niets: de vree se- lijke les door de zoogenaamde Midden- stiandspartij in Noord-Nederand onder vonden, is daar een genoegzaam bewijs van. Veronderstellen wij nog dat, bij on mogelijke, Burgersstrijd inderdaad de po litieke partijen omver gooien kan, en dan? Zal er dan aan geen politiek meer moeten gedaan worden? 't Ware uitzinnig zulks te beweren en zoo zien we Burgersstrijd, die zegt aan geen politiek te doen, prak tisch van meet af daadwerkelijk politiek voeren. Neen, Vrienden Middenstanders, gij zult u niet laten bedriegen door troebel- watervisschers die u vroeger bestreden hebben en nu, gebruik makend van uwen moeilijken toestand, als redders opdagen, maar eigenlijk slechts hun eigen zoeken te redden; gij zult niet medewerken aan ver- brokkelingswerlc dat niets anders kan dan uw macht verminderen, maar gij zult al len, die nog iets van uw katholiek zijn voelt, gehoor geven aan den oproep der Kerkelijke Overheid, en aansluiten bij onze Kristene Middenstandsorganisatie, die nu in West-Vlaanderen alleen boven de 9.000 leden telt. Burgersstrijd zegt afbreken, wij zeggen met de kristene werkgevers, op hun con gres, ook te Kortrijk op 17 Sept. 11., opbouwen. «Het Beifort». Een Middenstander. iBüBEgasssasanasaEasssEüssasssi De twee Zuidpoolvliegers de Ame rikaan Lincon Ellsworth (links) en de Noor Bernt Balcben, hebben zich op weg gezet naar de Zuidpool. Ze zijn zinnens den Zuidpool te over vliegen en moeten daarvoor 4.680 kim. De wet der nieuwe belastingen op het vervoer per zware autocamions is Zon dag verschenen en is dadelijk van toe passing. In heel 't land is er hevig protest te gen deze nieuwe taksen opgegaan en dit me t reden Ten eerste die taks is veel te inge wikkeld; de bureelmannen der ministe- rieele bureelen denken waarschijnlijk dat iederen autocamion-eigenaar een aantal bedienden kan houden om al die onmo gelijke tabels en staten in te vullen. Weten die menschen te Brussel hoe veel keeren ze verwenscht worden door handelaars en neringdoeners die het nu reeds lastig genoeg hebben bij het invullen van al die formulen en dit om toch nooit in regel te zijn. En zoo van den eenen dag tot den anderen maken zij maar wetten waar voor men van 's anderdaags een hoop registers moet invullen. De nieuwe maatregel is eene ongeluk kige verordening. Een onzer geachte Lezers schrijft ons zijne verontwaardiging en zegt onder meer; Weten die heeren dat die taksen bin- nen den tijd van een jaar verviervou- digd zijn? Weten die heeren dat deze vcertui- gen meest alle in handen zijn van kleinhandelaars en menschen ver van ijzerwegstatiens afgelegen, en die er hun brood mede moeten verdienen, ter- wijl de prachtige luxe autos van eige- naars en groot-financiers met rust ge- laten worden? Meenen die heeren misschien dat de Middenstanders, die reeds overbelast zijn volgens d-e verklaringen van onze Ministers zelf zich zoo maar altijd moeten laten uitbuiten om alle slach van misbruiken in stand te houden zonder er tegen te mogen protesteeren.» In heel 't land is de opspraak even ge weldig en ook werd een PROTEST VAN HET V. E. V. naar het Ministerie opgestuurd. Hier geven wij den tekst ervan: Het Vlaamsch Economisch Verbond heeft zich, als volgt, tot den Heer Eer sten Minister, alsook tot den bevoegden Minister, den Heer Jaspar gewend, met het oog op de nieuwe taksen voorge schreven door het Koninklijk Besluit van 14-8-'33: Hooggeachte Heer Eerste Minister, Het zij ons toegelaten Uw hooge aan dacht in te roepen op het volgende geval. Verscheidene bij ons Verbond aan geslotene firmas, die een eigen zelfstan dig vervoerbedrijf uitoefenen, hebben zich tot ons gewend ten einde de aandacht te vestigen op de nieuwe belastingen op het vervoer die het onderwerp uitmaken van het Koninklijk Besuit dd. 14-8-'33, welk besluit op 1 Oktober a. s. in voege zou moeten treden. Indien deze verhoo ging werkelijk ingevoerd wordt zou het grootste deel der vervoerbedrijven moe ten stilvallen, daar een ernstige vervul ling hunner opgelegde plichten als uitge sloten mag beschouwd worden. Dit zou beteekenen, dat de levensbron en de toe komst van tienduizenden zelfstandige on dernemers en van een groot aantal fa brieken, die een eigen vervoerdienst heb ben ingericht, zou worden verwoest. In dit verband werd onze aandacht gevestigd op de reeds zoo zware belastin gen van het wegenvervoer en wij zijn zoo vrij onderstaand een opstelling te geven waaruit blijkt, welke overgroot© lasten op dezen tak van bedrijvigheid reeds wer den gelegd, zoodat hij dreigt onder, den zwaren last te worden geknakt. Op één liter benzine, die voor het oogenblik ver kocht wordt tegen den prijs van 1,95 fr, wordt 1,53 fr. belasting betaald. De kost prijs van de benzine zou dus nagenoeg slechts 0,40 fr. bedragen, terwijl de be lastingen bijna het drievoudige uitmaken. Bovendien^ worden op luchtbanden voor vrachtautos 7 t. h. belastingen geheven, wanneer ieder toch weet. dat een vracht auto geen luxevoertuig is, maar wel als het ware bedrijfstosrusting en bedrijfs kapitaal. Door de jongste Konkl. Besluiten zijn eveneens de invoerrechten op de vreemde autos op buitengewone wijze verhoogd, zoodat het aanschaffen van een voertuig meer kapitaal vordert dan wanneer de vrije concurrentie zou kunnen plaats grijpen. De taks op de rijplaten, die reeds een zekere hoogte had bereikt, is intusschen ook nog vermeerderd. Indien bovenver melde besluiten werkelijk zouden door gevoerd worden, zou de overdrachttaks op camions op 7 t. h. komen, de rijplaat op 100, 150 en 200 fr. per 100 kgr. Bo vendien zou de prijs der luchtbanden met 9 t. h. belast worden en het autovervoer nogmaals in zijn geheel met 20 t. h. ze gelrecht. Het zij ons toegelaten Uwe aandacht er op te vestigen dat wij niet begrijpen hoe een dergelijke voorname factor van 's lands bedrijvigheid als het autovervoer op een dusdanige zware wijze belast wordt, blijkbaar ten voordeele van het vervoer der Nationale Maatschappij van Spoorwegen. Uit de lessen der geschiedenis Is an ders ten overvloede gebleken, dat iedere belemmering van den technischen voor uitgang steeds fatale gevolgen na zich heeft gesleept. Wij hoeven slechts te wij zen op de belemmering van de eerste spoorwegen vanwege de vrije diligenties, enz. Wij zien niet goed in waarom een zijdig het spoorwegbedrijf zou moeten beschermd worden, daar, volgens onze opvatting autovervoer en spoorwegbedrijf elkander kunnen aanvullen, zonder dat daarom van verdringing van een van beide sprake hoeft te zijn. Vooral in een land als het onze, dat hoog geïndustria liseerd is en waar de verkeersmiddelen in de kostprijzen onzer produkten een groote rol hebben gespeeld zou een bui tenmatige verhooging der belastingen op het autovervoer onvermijdelijk een ver hooging na zich steepen van den kost prijs onzer industrieele- en landbouwpro ducten. Nu vooral in deze zware krisistijden overal gestreefd wordt naar verlaging van het prijsniveau en den kostprijs der goederen, is een dergelijke belasting van het vervoerwezen te beschouwen als een noodlottige maatregel. Wij zijn dan ook zoo vrij ons tot U te wenden, Hooggeachte Heer Eerste Mi nister, ten einde een nader onderzoek te willen instellen over dezen aard van be lastingen en wij zouden het zeer op prijs stellen mocht U gehoor geven aan de stemmen die opgaan uit de handels- en nijverheidskringen van het land, ten einde deze verhooging der belastingen op het autovervoer niet te laten in werking treden. Gelieve, Hooggeachte Heer Eerste Mi nister, enz. Het valt te hopen dat de dwaling zal ingezien en de besluiten gewijzigd wor den. De taks ls onredelijk en ten tweede niet toe te passen omdat de controol ervan onmogelijk ls Indien de Regeering beoogde een groot deel der Middenstanders naar het leger der misnoegden te drijven, dan kon ze niet anders handelen. De belanghebbenden verwachten dan ook dat de Regeering aan deze besluiten zal verzaken en redelijker taksen in voege brengen. DE WET IS TOE TE PASSEN VANAF 1 OCTOBER... MAAR NIETS IS GEREED! Een ander onzer Lezers schrijft ons: De wet werd op een Zondag uitgege ven en is vanaf zelfden dag door de be langhebbenden toe te passen. Woensdag dus 3 dagen later gin gen wij bij den Heer Ontvanger onzer stad om inlichtingen te vragen nopens de registers die we moeten houden en de for mulen die we moeten invullen. Het antwoord van den Ontvanger luid de als volgtIk heb vernomen door de dagbladen dat de nieuwe taksen toe te passen zijn vanaf 1 October, dus dat de registers vanaf dien dag moeten gehouden worden, maar officieel weten wij hier niets. Ik kan U dus geen inlichtingen ge ven noch over registers, noch over for mulen! Administra...tie! |BQBSB3SaaB!a@aSEES9SSSlE^SQBISD Vergeet niet in den nacht van Zater dag 7 op Zondasf 8 Oktober uwe uur werken en horlogiën een uur ACHTER UIT te zetten. De Nationale Bank deelt mede dat het tijdperk vastgesteld voor het inwisselen van de twee-frankfetukken verlengd werd tot op den 14 Oktober e. k. Eenmaal die datjim voorbij zullen deze stukken niet meer door de Staatskas worden in ontvangst genomen. WAAR BLIJVEN DE TWEE FRANKSTUKKEN Een noodig uitstel voor het binnenbrengen der twee frankstukken De bezitters van twee frankstukken heb ben zich niet gehaast deze in te leveren. Gelukkig voor velen werd het tijdstip voor de inlevering uitgesteld tot op 14 Oktober. Zaterdag waren er nog maar voor 25 millioen stukken binnengebracht. Er zijn er dus nog voor een tien millioen ln om loop of anders zitten zij veilig verscholen in spaarpotten en dies meer. Voor tien millioen is een reusachtig be drag. Men kan moeilijk aannemen dat er zooveel van die muntstukken zouden ver loren zijn. Of anders zijn het de verzame laars van oude munten welke er beslag hebben op gelegd. Alvorens echter dat geld zijn intrest op zal brengen zullen zij nog al een tijdje mosten wachten. Daar de 5 frankstukken ontbreken en het publiek van de 20 frankstukken niet weten wil, heeft men er toe besloten eene zekere hoeveelheid 10 frankstukken, die stilaan ingehouden werden, opnieuw in omloop te brengen. Dit is evenwel slechts voor eene overgangsperiode, namelijk tot de zilveren stukken van 20 frank in om loop zullen gebracht zijn. Tijdens eene vergadering welke Maan dagmorgen werd gehouden door de Com missie der levensduurte werd er op ge drukt dat de prijs van het meel per 100 kgr. sedert enkelen tijd is verminderd. Het meel 00 werd 120 fr. betaald, thans kost het nog 105 fr. Men heeft niettemin geene enkele ver mindering in den prijs van het brood kun nen vaststellen. Aldus de commissie. Trekking van 2 October 1933 R. 510.116 wint 2 millioen fr. R. 735.483 wint 1 millioen fr. R. 176.977 wint 500.000 fr. Winnen elk 100.000 fr. de reeksen: 761.985 743.946 282.881 391.874 790.067. Winnen elk 50.090 fr. de reeksen: 273643 493.479 401.807 989.052 845.295 630.283 112.497 230.294 879.587 376.015 901.036 923.563 224.651 593.508 752.505 161.112 961.699 938.745 1016.872 1050.661 WINNEN ELK 25.000 FRANK: 200.631 204.639 206.543 228.229 252.332 253.845 257.954 275.274 289.233 302.949 309 581 325.955 327.557 330.874 346.679 359.734 378.528 403.195 408.171 411.508 412.867 419.225 425.584 426.946 446.933 451.621 458.043 459.357 462.376 464.707 468 895 484.335 489.394 494.811 508.049 509.237 529.511 540.486 543.533 563.742 564.911 569.958 571.C39 575.827 581.274 594.922 606.092 609.670 627.473 641.592 644.101 644.690 660.019 660.928 661.448 661.822 664.519 667.999 701.392 705.111 707.697 718.685 726.455 737.683 741.419 741.887 768.707 772.226 772.970 778.887 791.652 795.727 803.898 815.331 832.092 847.937 865.900 887.163 892.666 908.312 912.304 930.619 947.464 954.867 958.334 974.162 976.058 986.685 987.847 997.816 1.021.443 1.026.786 1.027.120 1.028.095 1.029.430 1.052.619 1.977.715 1.079.806 1.082.228 1.091.140 «BBBBISaBHBBBSBBBnBBBBBBBBBBB Zoolang de graanprijs n.et tot een nor maal peil wordt gebracht zal het voor die landen slecht gaan. Verder beweren dezelfde bladen dat de uitvoerlanden het uitvoerkwotum onder elkaar moeten verdeelen, maar kanten zich tegen eiken maatregel van regee- ringswege genomen. Het moet aan het oordeel van den landbouwer overgelaten worden in hoever de beperking moet door gevoerd worden. Allemaal goed en wel. Maar vooraleer de landbouwers uit eigen beweging de op pervlakte hunner graanlanden verminde ren zullen er verschillende jaren over heengegaan zijn. En de toestand van den landbouw is zoo dat hij geen uitstel meer duldt. Een snel doorgevoerde en goed ge ordende actie is allernoodzakelijkst. Daarom zien we, ook in België, met spanning de verdere uitslagen van de Graanconferentie tegemoet. Het ware een verblijdend teeken indien al de landen dezelfde oplossing bijtraden. H. M. ROND EEN CONFERENTIE Een lakoniek berichtje, onlangs in de pers verschenen, meldde dat de Graan conferentie opnieuw te Londen was bij eengekomen. Da vertegenwoordigers van Frankrijk en Duitschland legden korte verklaringen af omtrent de wijze waarop hun wederzijdsche regeeringen de prijs- verhooging van het graan in de hand had den gewerkt. Daarmede was de voormid dagzitting ten einde. In den namiddag besloten de afgevaardigden dat, om tot een overeenkomst inzake de contingentee- ring van den graanuitvoer te geraken, de besprekingen tusschen de vier groote graanproductielanden, hst is te zeggende Vereenigde Staten, Canada, Argentinië en Australië eenerzijds en Rusland ander zijds, zouden worden voortgezet. De vol gende bijeenkomst werd op 27 November a. s. vastgesteld. Een der gewichtigste internationale vraagstukken werd aldus opnieuw op het voorplan der wereldaandacht geschoven. Sinds de jammerlijke mislukking van de Economische Wereldconferentie te Lon den doken er weliswaar af en toe geruch ten op omtrent een aanstaande graan- overeenkemst, maar die geruchten bleken naderhand steeds voorbarig te zijn opge laten. Rusland vormde ongetwijfeld de groote struikelsteen. Het eischte voor zijn deel in den werelduitvoer minstens 75 mil lioen schepel, terwijl het enkel 45 millioen schepel werd toegewezen. Zullen de besprekingen, die op dit oogenblik te Londen gevoerd worden, ver mogen de kloof te overbruggen? Het is mogelijk. Indien men het probleem van naderbij beschouwt blijken geen onoverkombare moeilijkheden een gezonde oplossing in den weg te staan. Er wordt van de groote graanproductielanden een opoffering ge- eischt in den vorm van voortbrengstver mindering. Want het is een feit: er wordt te veel graan gewonnen, en daarom is de prijs in lang niet meer loonend. En hoe paradoxaal het ook voor menigeen moge klinken: een verhooging der graanprijzen is van het allergrootste belang voor de op lossing der crisis. Het graan vormt in den economischen bouw een der bijzonderste peilers waarop voorspoed en welvaart rus ten. Millioenen landbouwers, omtrent een halve wereld, hangen geldelijk van den prijs van het graan af. Zoolang hun koop kracht niet hersteld wordt, kan de nijver heid niet herbloeien, en kan er dus niet gezegd worden dat de economische we reldstructuur opnieuw op gezonden grond slag is gevestigd. Gedurende en na den oorlog hebben de vier voornoemde groote graanproductie landen van de aanhoudende vraag van wege de oorlogvoerende, kwistig gebruik gemaakt om hun voortbrengst te vermeer deren. Zoo steeg op eenige jaren tijd de met graan bezaaide oppervlakte in de Vereenigde Staten van 47 millioen acre tot 71 millioen acre. Canada bleef niet achterwege. De 10 millioen acre in 1914 met graan bebouwd waren na den oorlog tot ruim 27 millioen acre gestegen. In Australië en Argentinië ging het navenant. Maar wat te verwachten was gebeurde. Na den oorlog hernamen de Europeesche landen snel hun bloei, Rusland uitgezon derd. Het peil van den graanvoortbrengst in 1913 bereikt was spoedig overschreden. In 1913 bracht Frankrijk 90 millioen cen tenaar graan voort. In 1926 was dit cijfer tot 100 millioen centenaar gestegen. Ook Duitschland zag zijn vooroorlogscbe voort brengst van 40 milüoen centenaar aan groeien tot 52 millioen centenaar. Dat er daarbij onder het hitleriaansch bewind niet zal blijven, spijts de belofte te Lon den afgelegd, lijdt geen twijfel. Duitsch land wil in zijn eigen nooden en behoeften voorzien, daarin het voorbeeld van Musso lini volgende, die er in Italië toekwam dc graanproductie van 50 millioen tot 75 mil lioen centenaar op te voeren. De voortbrengstvermeerdering had voor gevolg dat sinds 1926 de productie het verbruik overschreed, en dat de graan prijzen van jaar tot jaar daalder.. Weiswaar verminderden de Noord-Ame- rikaansche landbouwers van toen de be zaaide oppervlakte- de Vereenigde Staten met 15 en Canada met ongeveer 10 De graanvoortbrengst viel dan ook in die landen van 390 millioen tot 315 millioen centenaar terug. Maar in Europa ging het net andersom. Van 1926 tot en met 1932 verhoogde de graanproductie in Europa van 331 millioen tot 405 millioen centenaar, aldus de voort brengst van 1913 met 10 overschrij dende. In plaats van af te nemen vermeerder den de wereldstocks. Van 68 millioen cen tenaar in 1926 stegen ze tot 200 millioen centenaar in 1932. De prijzen gingen natuurlijk in tegen overgestelde richting. De volgende cijfers geven daarvan een trouw beeld. In 1914 was de gemiddelde prijs 110 cents per schepel; In 1920 was hij op zijn hoogste: 350 cents per schepel; In 1925 was hij terug normaal: 135 cents per schepel; In 1932 was hij beneden alles: 42 cents per schepel; Op dit oogenblik ls hij iets beter: 90 cents per schepel. De prijs van 1925 kan als een normale prijs beschouwd worden en loonend voor de landbouwers. Dus moet er nog een flink eind weg afgelegd worden vooraleer de toestand in den landbouw bevredigend kan genoemd worden. Daarbij moet dan de aandacht gevestigd worden, dat we hier enkel over het graan spreken, maar dat het met de andere landbouwproducten alleszins niet beter gesteld is. Voor de eerste maal sinds 1926 zal dit jaar, gezien de ongunstige weeromstan digheden in Noord-Amerika, het graan- verbruik de voortbrengst overtreffen. In hoever is echter nog niet bepaald geweten. De eerste schattingen gewagen van eenige millioenen centenaar. Dit feit draagt natuurlijk bij om den prijs van het graan te verstevigen, maar de redding kan het niet brengen. Immers indien toekomende jaar de weeromstan digheden gunstiger zijn zal die kleine ver mindering der wereldstocks weer dubbel en dik worden ingehaald. Er wordt wel in- zekere liberale pers beweerd dat we ons ln Europa van heel het geval niets aan te trekken hebben. Europa brengt niet eens genoeg graan voort om in eigen behoeftens te voorzien, dus kan er van beperking geen spraak zijn. Dat is het ook niet. Er wordt alleen ge vraagd dat de Europeesche landen hun graanvoortbrengs"# niet verder zullen uit breiden. En daarbij voor de Donaulanden is het graanvraagstuk een levensprobleem. <Zie vervolg onderaan 4' kolo»). DOOR TWEE REVOLVERSCHOTEN GETROFFEN. ENKEL LICHT GEKWETST. HEER DOLLFUSS. Dinsdag 1.1. was Heer Dollfuss, kanse lier van Oostenrijk, een vergadering van de Christelijk-Socia'.e partij gaan bijwo nen in het Parlementsgebouw. Na afloop der vergadering, toen hij de trappen van het gebouw wilde afkomen, richtte een jongeling een revolver op hem en loste twee schoten. Bondskanselier Dollfuss verloor zijn koelbloedigheid niet, en alhoewel gewend en bloedend ging hij hst gebouw terug binnen terwijl toeschouwers den aanran der te keer gingen en aanhielden. iiasseaBSBzsaaaeiaBassiaaaaaasgaaaBsasaBsaBaasBaaaBBSBaBEEHm M. PIERRE COT IN RUSLAND DINASO-TEHUIS TE GENT Een schot had den Heer Dollfuss licht gekwetst aan de borst en de andere kogel was hem in den rechterarm gevlogen. Naderhand werd de toestand van den, Heer Dollfuss bevredigend gevonden. Woensdag sprak hij reeds tot zijn volk en zal voorts de regeeringszaken blijven behandelen. Hij dankte ook God dat hij aan een ernstig gevaar was ontsnapt. De aanrander is zekers Rodolg Dertll, gewezen soldaat van het bondsleger, er weggejaagd wegens zijne politiek, en he vig Nationaal-Socialist. Gansch zijn fa milie is ten andere Nationaal-Socialist. De dader loochende den kanselier te heb ben willen dooden. In zijn revolver zaten ook maar twee kogels. Van wege Z. H. de Paus, den Volken bond, en verscheidene regeeringen werd de Heer Dollfuss geluk gewenscht voor zijn ontsnapping aan een groot gevaar. Ook de Duitsche regeering stuurde haar gelukwenschen. Een Mis van dankzeg ging werd opgedragen door Kardinaal Innitzer. In zekere kringen meent men dat da aanslag het signaal moest zijn voor een. algsmeene putsch der Nationaal-Socia- listen maar dat deze mislukte, doordat het hoofd der regeering niet gedcod werd en zijn werkzaamheden voort kon ver richten. 's Anderendaags werd spontaan door honderden en honderden leden der Heim- wehren en andere voorstaanders van Oostenrijk's onafhankelijkheid een be toog gehouden voor het gebouw waar Kanselier Dollfuss verbleef. Kanselier Dollfuss antwoordde dat geen wraak zou genomen worden maar dat alleen ge rechtigheid zou geschieden en dat de orde voorts met ijzeren hand zal ge handhaafd blijven. We verhaalden reeds hoe de Eerste Fransche Minister Harriot en de Minis ter van Luchtvaart naar Rusland op be zoek gingen en er alles zagen... wat de Russen hun wilden too-nen. Hier ziet men de Heer Pierre Cot, Frankrijks Mi nister van Luchtvaart, op bezoek op de acrodrocm van Moskou; de Minister staat rechts en nevens hem de Keer Litvinov; iinks de Russische Kommissaris van het vliegplein. dasss22E3S3GaazjJxsa,3Mfiicas2Z3 KIEZINGEN TE TOKIO Zondag 1.1. hadden de Dinaso's te Gent ontworpen hun nieuw lokaal, waarvan een zicht hierboven, plechtig in te hul digen. Om alle botsingen te vermijden had het Stadsbestuur van Gent alle samen scholingen en betoogingen op dien dag verboden te Gent. Daags voor de inhuldiging werden huis zoekingen gedaan in de lokalen Voor uit», Lenine-huis«Uilenspiegel» ea Dinaso-tehuis In de vier lokalen werden knuppeli aangeslagen. Op den Zondag der inhuldiging wer den de omringde straten en lanen van het Dinaso-tehuis door de politie schoon ge houden en alles verliep vervolgens in kalmte zonder dat Dinaso's in de stad ontwaard werden. In 't kort zouden de Dinaso's ooS ©en huis openen te Brussel in de Nieuw Brugstraat. Hier worden bij verkiezingen alle «blin de» muren met reklaam-affichen volge plakt bij tijden van kiezing, maar in Japan is het nog erger. Daar worden nog alle winkelramen volgehangen. Hier krijgt men een staaltje van een Japaan- sche winkel te Tokio in kiezingstijd. Men ziet er niet anders dan plakbrieven ten voordeele der kandidaten door den win kelier voorgehouden. 't Is dus nog er ger dan hier, maar wat er in Japan be ter is, is dat elke lijst in den dag na de kiezing zijn plakbrieven moet doen ver dwijnen en van de muren afwasschen. Dat hebben we van de Japanners nog te loeren. Zichtje op de ingangspoort van het Dinasohuis te Gent. IB&BBEBBBBaSOBaBBBBBÜiaaBBBBB Belgische fabriek van Chicorei Wyppelier-Taffin. IBBBBBBBBBBBESSBBBBBBBBBBSBSIt VOOR FRANKRIJK 8,40 frank op postchecknummer 15.570 van V. San- sen-Vanneste, drukker, Poparinge, en we kelijks wordt ons blad U door de postbod* tehuis besteld. Vergeet niet uw volledig adres aan t* geven en wel er bij te voegen: storting voor een abonnement op «DE POPEKÏNGENAAR Zondag 1.1. had te Brussel de betooging plaats der pasteibakkers, als pr6te«& tegen de taks van 9 op het pasteigced. Gansch de betooging veldiep in kalmte. Verscheidene spandoeken werden in den stoet gedragen, allen weinig gunstig gestemd voor de taksenmakers. Hierboven ziet men enkele der spandoeken.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1933 | | pagina 9