s.PUROL gesprongen handen DE NOOD VAN ONZE TUD WEEKBLAD: 25 CENTIEMEN.! [31* JAAR. N" DE POPERINGENAAR SANSEN-VANNESTE Het Wonderbaar geheim Nazareth van Belgische fabriek van Chicorei Wyppelier-Taffin. IBBBBBBBBB9EBÜBB1SSSBSBB33BBB KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. POLITIEKE in. DE KONINGIN BIJ DE GO KL OGSINVALIEDEN TE UKKEL POLITIEK SOCIAAL ALLERLEI door Volksvertegenwoordiger R.-D. DE MAR Een Nationale Instelling van Krediet op Onroerende goederen TREKKINGEN BELGISCHE LOTENLEENING 23® Trekking der leening 5% 1932 Reeks 271.789 is uitkeerbaar met 500.090 frank. Vaderliefde HET NOODWEER De Fransche Regeering bezweken onder den druk der schandalen EEN NIEUWE REGEERING DALADIER FRATSEN VAN bohemers WIND EN ELECTRICITEIT! ZONDAG 4 F" "UAR1 1324. Uitgever. POPERINGE Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.57G ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 18,SO fr. Belgisch Congé 35,tr. Frankrijk 35,tl. Alle andere landen 55,fr. Koning Herodes stierf enkele maan den na den kindermoord te Bethle hem. Toen de H. Familie dit nieuws in Egypte vernomen had, keerde zij naar Palestina terug. Het lag in de bedoeling van den H. Jozef zich we derom te vestigen te Bethlehem. Daar immers werd Jezus geboren; vandaar waren zij, veertig dagen na de ge boorte, opgegaan naar Jerusalem voor de opdracht in den tempel; daar ver toefden zij nog wanneer de Ooster- sche Wijzen het Kind kwamen aan bidden. En vandaar waren ze naar Egypte heengevlucht. Doch Bethlehem was niet een vei lige woonplaats. Archelaüs, die over de streek regeerde, was voor geen zier betrouwbaar, en moest in wreedaar digheid niet onderdoen voor zijn moordlustigen vader Herodes. Zij gingen dus wonen te Nazareth in de streek van Galilea. Galiiea was aanzien als een arme en verachterde provincie. De voor name stadslui van het beschaafde Jerusalem, als zij den tongval uit Galilea hoorden, zeiden met smalend misprijzen: «Zijt gij ook soms uit Galilea?En hadt gij het ongeluk te Nazareth te wonen, dan werdt gij geschuwd en met den vinger gewe zen Kan uit Nazareth iets goeds komen?»... In dat verachte Nazareth woonde de H. Familie. Hoe lief en bekoorlijk het dorp kon zijn 't was als een loovernest van groene palmboomen en wijngaarden 't was toch maar een onnoozel- klein buitendorp, met een eentonig- grijs, en ook wel misschien klein geestig dorpsleven. Nazareth lag als in den vergeet hoek van 't land. Het had daarbij, verdiend of niet, geen goeden naam, en 't moet dan ook voor de H. Familie geen paradijs geweest zijn. Maar, het paradijs van Nazareth was het arme woonhuisje van den timmerman Jozef. Daar leefden zij alle drie in verborgen eenvoud, zoo verborgen dat er over die drie levens schijnbaar niets te zeggen valt. Het waar geluk loopt ten andere niet op straat, en buitenhuis. Vroeger hadden zij, Maria en Jozef, daar gewoond. Doch wie zou, buiten een klein aantal klanten, zich bekom meren om een kleinen ambachtsman? Niemand moest er van spreken: 't waren arme menschen uit de lagere volksklasse. Niemand moest ze vree zen: ze waren doodbraaf, en leefden stil, en gerust en eerzaam. En toch waren ze schatrijk. Maar niemand wist het; niemand kende het groot geheim! Herders uit Bethle hem wisten er iets van. Maar, ze keren nacht was het wonderkind spoorloos verdwenen. Jerusalem kreeg een opschudding toen de Wijzen aan kwamen om het Kind te aanbidden; maar 't duurde geen 24 uren, en 's anderendaags hernam het woelige stadsleven zijn normalen gang. De Wijzen kenden het geheim, maar ze droegen het geheimzinnig mede naar de landen van het verre Oosten. De oude Simeon, en de oude profetes Anna, te Jerusalem, dankten God in den tempel om de openbaring van den Verlosser van Israël; doch 't maakte geen sensatie, dat enkele arme oudjes, naar ze beweerden, het Kind hadden aanschouwd nabij de tempelzuilen. Te Nazareth nu waakten Maria en Jozef over den duurbaren Schat. Ma ria herinnerde zich de woorden der hemelsche Boodschap: «Hij zal Zoon van den Allerhoogste worden ge noemd. Hij zal Koning zijn over het huis van Jacob in eeuwigheid. Het Heilige, dat uit U wordt geboren, zal Zoon van God worden genoemd! terwijl Jozef dacht aan het visioen van den engel: Vrees niet, Maria uw vrouw tot U te nemen. Wat in haar is geboren, is van den H. Geest. Gij zult zijn naam Jezus noemen, want Hij zal zijn volk verlossen van hun zonden. En beiden bewaarden het geheim ln hun hart, en zij waren gelukkig. Waar Jezus is, daar is het para dijs, zelfs op aarde. En Maria en Jozef bezaten Jezus. Wat moesten zij meer hebben, dan Maria haar kind, en Jozef zijn pleegkind? dienen, en zich tevreden moesten stellen met een erg zuinig maal: dat alles leek hun van geen tel in ver gelijking met hun goddelijken rijk dom. Zij alleen kenden het geheim en de bron van hun vredig geluk: het won derbaar geheim van Nazareth, dat het armtierigste huisje, onder de schutse van Gods zegen, omscheppen kan in een hemelsch paradijs. Wat kon het hun schelen dat zij arm waren! Zij vonden het goed, dat de meeste bewoners van het dorp veel beter waren dan zij, meer te zeggen hadden dan zij, meer aantrek had den dan zij. Zij kenden en eerden de notabelen en de begoeden, die zelfs niet eens wisten, wie in dat werk manshuisje daar zoo stil en vreed zaam woonde. Wat kon het hun schelen dat zij werden moesten, dag in dag uit, voor de schamele korste brood! Het geluk ligt niet in 't geld, en het ongeluk niet in den arbeid. En dat anderen meer en beter werk hadden dan zij; dat hun handen door hanteeren van hamer en beitel of huiselijk werk ver eelt en ruw waren geworden; dat zij, ondanks den vlijtigsten arbeid, toch maar een karig dagloon konden ver- IBfiBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB MfWl In olie Apotheken mwmw TARIEF VOOR BERICHTEN» Kleine beriehten per regel 1,00 fr. Kleine beriehten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. t»el. v. ber. met adr. t bur. Berichten op 1" bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2» bL per regel 1,75 fr. Beriehten op 3' bl. per regel 1,50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7,00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraas?. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingeasmden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. ISSSP Paul Bourget schreef Le sens de la mortV/ij moeten de be- teekenis van het leven aanleeren. Heldhaftigheid zal er de glans van zijn en HET WILLEN het werktuig. Willen is essentieel aktief. Het is de bewuste omzetting of poging tot omzetting van beegerfen in werkelijkheid het positie] najagen van een vooropgesteld doel. Willen is meer mannelijk dan vrou welijk. Willen is geestelijke kracht en met alle respekt voor de vrouw maar kracht is haar hoofdhoedanig- heid niet. Wil is sterkte, is kloekte. De wil is een dynamo! Men kan de wil in dienst stellen van r. aterieele en lichamelijke waar den, t' ;ch de verhevenste funktie van de w l ligt in het daadwerkelijk be oog ei van zedelijke en geestelijke waarden. Een vakman die zich werkelijk tot de eerste klasse wil opwerken, beoogt materieel belang. Wat hij verwerft is nog afhankelijk van omstandigheden (woonplaats, tijdkonkurrentie) waar tegen hij dikwijls machteloos is. Hij die leven wil naar het woord Gods jaagt geestelijke waarden na, die, eens verworven, niet meer te loor gaan. De wil veronderstelt een begeerte, een neiging, een doel? Waar is dit sedert 1918 Waarom heeft de mensch moeten willen vermits hij de beteekenis van het leven verleerd heeft? De mensch is van natuurswege doorgaans het tegenovergestelde van aktief. Partisan du moindre ef fort vraagt hij gewoonlijk veel rust voor weinig kracht. En hiervoor zijn de naoorlogsche levensomstandigheden hem buitenge woon gunstig geweest. Het is begrijpelijk zonder im pliciete goedkeuring dat hij na 1918 fantastisch-dol gereageerd heeft op de gruwelijkheden die hij vier lang aangevoeld en meegemaakt had. Jazz, radio en bioskoop hebben hem hierin trouw terzijde gestaan, hem verdoofd, de werkelijkheid omgezet in illusies Panem et circenses Brood en spelen! Had de mensch toen maar kunnen of willen WILLEN! Waren er toen niet voldoende doo- den en menschenwrakken om het schitterendste eenheidsfront tegen dc oorlog te wettigen? En als het pacifisme niet veel meer dan een inerte kracht gebleken is, aan wien de schuld? De roes duurde voort. Niet meer zoo impulsief, niet meer zoo gewel dig. De sprint werd vervangen door temporijden. De illusie werd werke lijkheid. Of was het schijnwerkelijk heid? Het leven scheen een droom, geen nare, schuwe droom, maar een pret tige, fantastische droom. Alles sloeg mee. Handel en nijver heid regelden het ritme, breed en im- poneerehd. Er was werk, veel werk en drukte maar vooral veel geld. Geld is een ruilwaarde of beter een transiet, een doorvoerartikel. Sport en bioskoop, dancings en speelzalen zorgden voor de bestemming, hielden er de moed in. «C'était un rêve... Waarom willen? En vooral WAT iviBen? Alles was er, tot de overvloed toe. De narigheid van den oorlog lag achter de horizont, en de toekomen de tijdenwerden eenvoudig buiten de vervoegingvan het leven ge houden. De mensch kende enkel het heden. En het heden was één feestelijke op tocht met het gouden kalf royaal op de vlaggen geborduurd. Het is slechts een cavalcade ge weest, met Mistinguett en la Gar- gonne in top. En om Ronsard te pa- raphraseeren: Ei rose, elle a vécu cs que vi- vent les roses, L'espace d'un matin De mensch bedriegt niet ongestraft zich zelf. Na de opium-illusie, de ont goocheling der bezinning. De bezinning is brutaal en rauw gekomen. Er waren reeds enkele groepen af gevallen. Ze kwamen van het para dijs in de hel terecht. De Kommunisten in Rusland heb ben feitelijk nooit meegedaan aan het onnoozele levensspel. Het moet ter hunner eer erkend worden dat ze van hun hel op zijn minst een vage vuur gemaakt hebben. Zonder in het minst hun levensopvatting te huldi gen moeten we de moed hebben om hun energie te waardeeren, op een tijdstip dat de wereld charleston- de van waanzin. Italië is toen achtergebleven. Of ze er baat bij gevonden hebben, weet iedereen zoo goed als wij. Als het zwaard van Damoclès is de krisis over onze hoofden gekomen, en ze is er nog. We hebben het vroeger reeds ge schreven en we herhalen het: de krisis is er geen louter ekonomische, het is wel degelijk een levenskrisis, alle statistieken ten spijt. Thans zou de boetperiode komen. Vasten met het oog op de verrijzenis en de verlossing is niets, maar vas ten zonder ander uitzicht dan de vasten is hopeloos. En dit verklaart waarom het na- tionaal-socialisme op een betrekkelijk korten tijd carrière gemaakt heeft. Het ware onzinnig van iedere mensch de noodige wilskracht te ver gen om zich zélf te hervormen, om zich zelf te redden uit het straatje zonder eind waarin hij door zijn eigen kortzichtigheid versukkeld is. De massa is niet konstruktief, niet opbouwend. Ze is enkel het oorzake lijk en tegelijkertijd het meewerkend voorwerp. Ze is het deeg dat zich laat kneden. Ze is begeerte zonder wil. Ze is passief. Ze laat zich redden. Hitier kioam en zijn stem klonk an ders dan de tijd, klonk door de tijd. En waar de Duitscher reeds zocht naar reddingeen oplossing begeerde zonder te KUNNEN willen, bracht Hitier de verwachte boodschap. Ze werd met beide handen vastge grepen. Er moest hier niet gewild worden, enkel gevolgd en gehoor zaamd. Gehoorzamen is gemakkelijker dan willen. We willen hier geen verrechtvaar diging geven van het nazisme, we pogen het enkel psychologisch te ver klaren. En als parenthesis voegen we eraan toe, dat wanneer in troebele tijden, de massa smacht naar heropstanding en redding, ze bijna altijd de dikta- tuur zal dulden. Wanneer diktatuur begrepen wordt zooals het hoort en niet verward met despotisme, is er hier ook diktatuur en veel. Dit behandelen we wel eens in een afzonderlijke bijdrage. Ook in West-Europa zijn we op een keerpunt gekomen. De krisis duurt nu reeds tamelijk lang, en de zeven vette jaren zijn nog slechts een verre illusie. Met illusies zonder-geld leeft men niet. Waar er nood is aan geld, wordt er nagedacht. Resultaat: Er is thans vrijwel nie mand meer die niet voelt, of ziet of weet dat het mank loopt met het huidige leven. Iedereen is er pertinent goed van overtuigd dat het leven een onleven geworden is, een miskenning van de mensch zelf met zijn inherente gees telijke bestanddeelen. De hervormingstemperatuur is er. De wil ontbreekt. De mensch kan niet meer willen. Wassermann schreef als ondertitel van Kasper Hauser: La paresse du cceur.Wij mogen on der onze naam gerust la paresse de la volonté«de luiheid van de wilschrijven. We zijn tien, twintig, honderd, dui zend die de kanker van dezen tijd beseffen, die inzien dat we de weg terug moeten aanvangen. We behoeven een grondslag voor ons leven, een disciplien, een richt snoer. We weten het en het katholi cisme is een ideale levensbeschou wing. Er moet glans over ons leven ko men. We weten dat we moeten held haftig, kloekmoedig, onvervaard zijn. Waar is onze wil Willoosheid is een andere nood. Kunnen we nog willen? Het jonge geslacht kan geen ver ontschuldiging aanvoeren. Het heeft de maag- en plezier- periodeniet meegemaakt, waar de wil der ouderen beroestte. Het leeft in een periode die zwan ger is aan schoone waardenomdat ze arm is. Het kent de nood en de heelmiddels. Willoosheid wordt dan zwakheid en luiheid. Als de jongeren thans niet willen, zullen anderen het doen voor hen, ten goede of ten kwade. (Verboden nadruk.) Herwig. De Koningin begaf zich naar het Instituut van Oorlogsinvalieden te Ukkel, waar zij geschenken uitdeelde. De invaiicd Pirard, huldigde de Koningin met hen voor heel de Koninklijke Familieeerende bezoek, en de beste gelukwensc Het vraagstuk var. het krediet voor den middenstand is voorzeker een van de moeielijkste en deiikaatste vraagstukken die zijn op te lossep. Reeds jaren en tien tallen jaren wordt pie kwestie in alle lan den bestudeerd en' beproeft men er een degelijke en duurzame oplossing aan te geven. Thans wordt door den heer Volksverte genwoordiger Van Ackere van de Midden- standsgroep der Kamer een wetsvoorstel neergelegd waarbii w dt opgericht een nationale Kredietinstelling op onroerende goederen. De heer Van Ackere schetst zelf in zijn memorie van toelichting de beginse len van waar zijn voorstel uitgaat. Hij schrijft: De middenstand doorworstelt voor het oogenblik een dergelijke crisis, waar van de voornaamste kenmerken zijn: 1° Kapitalen ontleend in een tijd van credietinflatifi gevolgd door een tijd van deflatie welken wij thans beleven; 2° Devalorisatie van de panden tenge volge van de crisis en te groote toevoer op de markt der onroerende goederen: 3" Meestal, voor dezen tijd, te hoogen rentevoet; 4" Uitbuiting van onwetende ontleeners door al te stuwe geldschieters. Twee wetsvoorstellen hebben reeds het licht gezien, allebei even gevaarlijk, daar zij in poofee mate afbreuk doen aan de inrichting van het krediet: 't is te zeg gen aam het bedrijfsleven en aan de Na tie zelf. De middenstand is er tegen. Deze vraagt, noch de inflatie, noch zijn schuld te verloochenen. Hij ziet in dat, in de huidige omstan digheden en moeilijkheden van allen aard, de stichting van vereenigingen tus- sehen schuldenaars of tusschen geldschie ters niet meer volstaat of de moeilijkhe den van het oogenblik op te lossen. In de plaats hiervan moet gestreefd worden naar verstandhouding tusschen schtild- eischers en schuldenaars, naar samenhoo- righeid tusschen geldschiteers en ontlee ners, waarvan het doel een voorloopige stabilisatie zijn moet en een compensatie van risico's van verschillenden aard. Zulke verstandhouding, zulke samen- hoorigheid blijken thans onmogelijk zon der een tusschertkomst van den Staat. Bijgevolg, vraagt de middenstand aan den Staat, dat deze zijn gezag in de schaal leggen en rijn controle ten dienste stellen zou. ten einde ofwel een minnelijke schikking tusschen schudeischer en schuldenaar te bewerken, hetzij een wer kelijke samenhoorigheid tusschen schuld- eischers en schuldenaars te verwekken. Hij vraagt dat de geest van individueel of collectief egoïsme zcu vervangen wor den door den geest van samenhoorigheid en van onderlingen bijstand. De middenstanders wijzen het begrip van Staat~v"cciriei:te^id" vah dê hand. Zij vragen aan den Staat noch geld, noch krediet. Zij vragen hem alleen de hulp welke hij hun normaal geven moet, 't is te zeggen den steun van zijn gezag en van zijn toezicht. Ons wetsvoorstel gaat uit van deze be ginselen. In breede trekken komt het hierop neer: Aan een zekere categorie van hypo theeknemers (dezen van klein en gemid deld belang), slachtoffers van misslagen begaan sedert den oorlog, moet een hel pende hand toegestoken worden om hen te helpen de crisis te boven te komen. Deze bijstand zou den vorm moeten aan nemen van een overeenstemming tusschen schuldeiseher en schuldenaar. Het kan misschien onmogelijk zijn die verstand houding door te voeren. Er is dus een ver- bindingsorgaan noodig, hetwelk, wanneer er geen verstandhouding tusschen schuld eiseher en schuldenaar mogelijk is, een rechtvaardig vergelijk zou mogen opleg gen, waarhij rekening behouden wordt én met het verlangen van den schuldenaar om te kunnen levenén met dit van den schuldeiseher om zijn gelden te kun nen losmaken. Beider verlangen is even gewettigd. Zulks is echter niet mogelijk zonder tus- schenkomst van het gezag van den Staat, noch zonder contröle van den Staat. Wij zijn van oordeel dat eene Crediet- insteiling hare werking aan de krediet markt moet kunnen aanpassen. Daarom bepaalt de wettekst er zich bij de principes op te noemen, zonder in bij zonderheden van toepassing te treden. Deze zullen geregeld worden door de Uitvoerende Macht, onder vorm van Ko ninklijke besluiten die zelf slechts de al- gemeene lijnen van toepassing zullen aangeven. De bijzonderheden behooren tot de be voegdheid van het bestuur zelf van de Instelling. De Koninklijke besluiten kunnen ge makkelijk gewijzigd worden, om rekening te houden met nieuwe economische om standigheden als deze zich mochten voor doen. Aldus opgevat, beantwoordt ons wets voorstel aan de algemeen uitgedrukte wenschen: 1" Het parlementair werk vereenvoudi gen, met de vervelende of door hun be trekkelijke onveranderlijkheid gevaarlijke bijzonderheden te vermijden; 2Q De Uitvoerende macht versterken in haas onderscheidene graden, met haar de zorg over be laten om de bijzonderheden te regelen, naar de onderscheidene trappen van die Macht; 3" Een samengaand toezicht Invoeren van de Wetgevende macht (Parlement en de Uitvoerende macht (Regeering) op een reeks creihetverxiehtingen die, door hun getal, de openbare orde iaanbelangen. l3SBBEBSfl3iaaS3BBBB33SBBSSa3 Donderdag 1.1. had te Brussel deze trekking plaats. Ze gaf volgenden uitslag; Met 25.GQO fr. zijn de volgende reeksen betaaibaar: 247.857 233.200 167.147 123.610 147.312 293.257 297.856 214.508 275.170 236.658 186.071 203.852 264.571 110.693 180.224 271.327 282.794 219.451 294.146 238.053 272.401 253858 224.683 188.801 152.632 207.234 259.917 196.082 207.739 150.216 220.328. Elke obligatie, behoorende tot een dezer reeksen, heeft recht op 1/10 van het lot. Vader kan alles. Vraag aan zijn mach tigen arm: Werp als 't u belieft dien berg in de zee, want hij staat in mijn weg o. Probeere-n zal Hij, om u plezier te doen. En het zal gaan. Indien de menschen, hoe slecht of hoe h on de-gierig ze ook zijn, toch goe dingen weten te geven aan hun kroost, hoeveel meer zal die Vader aan zijn lievelingen uitdeelen? De reeks weldaden en geschenken van Zijnentwege is een tafel van vermenig vuldiging, die ge nooit zu-lt van buiten kennen. Hij zal u leeren spellen in t boek der natuur, daar leert gij zijn Naam lezen en op het kruis zijn liefde. Hij schreef schoone boeken voor u, wie leest niet geerne Vaders boeken en Vaders brieven, het H. Schrift Hoe langer ge kiein büjft, hoe meer geheimen Hij u zal bekend maken. Opdat gij van Hem niet zoudt wegloopen. verkeerde stappen doen en ver dolen, onderwerpt Hij u aan een zachte tucht. Vader is rijk, Hij moet er niet op zien. Hapert er iets, ge most maar spreken, hebt gij iets te kort, ge moet maar vra gen. Ge moogt zeven dingen vragen. (Meer dan die zeven zult ge zelf niet vinden). Vraagt ge brood, Hij zal u geen steen geven. Vraagt en ge zult krijgen, zijn geluk, zijn leven. Hij zal ook tot u komen en geerne in u wonen, met de liefde van Vader en Zoon: den H. Geest. Kunt gij niet voort, Hij zal u dragen. Moest ge ooit van huis wegloopen, Vader zou eiken dag naar den berg gaan zien en in de verte staren of ge nog niet afkomt. En als zijn zoon Absalon de wapens tegen Hem opneemt, dan zal Hij midden den striid nog smeeken: Spaar toch mi.in kind. Wat moest ik voor u doen, dat ik niet heb gedaan? Meer Vader dan al de Vaders, verre de beste, in den overtref- fenden trap, de Vader boven alle verge lijking.. Blijft gij mijn kind, ge wordt mijn erfgenaam, ge doet een groeten deel, al wat ik heb, zal 't uwe zijn. Ge moogt mij altijd Vader noemen. Zijt ge niet blij? Ik vraag alleen uwe KINDERLIEFDE Vader ik stamel nog en klap nog krom. Dat hoor ik ook gaarne. Kind rijn, Vader mogen zeggen, tot aan de aderverkalking van den ouden dag, kind blijven... het Aardseh Paradijs gaat weer open. Weg met de droefgeestigheid. de 8® hoofd zonde. Leve Vader. En voor de keeren dat ik geen kind genoeg was, offer ik in de plaats de heilige kindsheid op van Uw eigen Zoon. Mijn ziel is georiënteerd naar Uw Vaderschap. Met de logiek der liefde redeneer ik als kind: Indien Gij mijn Vader rijt, dan ben ik uw kind en dan word ik bemind.». Opdat ik uit mijn bedje niet zou vallen, bindt Gij mij met zachte geboden, het rijn geen ketens. Ik leef in équilibre instableen val gauw, maar van niet hoog. Uw Voorzie nigheid waakt, niemand is zoo Vaderlijk. Ik moet ook in de aaken mijns Vaders rijn, als ik een waar kind ben. Geheiligd rij dan Uw Naam, op aarde als in den hemel; toekome Uw rijk op aarde als in den hemel; Uw wil geschiede op aarde als in den hemel. Ik geloof in God den Vader. Ik geloof in zijn goedheid, en 't is al wel. Gij zijt Vader, 't is genoeg, daarmee is 't al gezeid. Ik rit met niets meer in, God is mijn vader en langer dan ik, Weet Hij wat ik noodig heb. Ik most het niet luid vragen, schoone kijken is genoeg. Gij houdt een péèce montée in han den cm mij te geven en ik durf maar een crème-taartje vragen. Als ik straf verdien en Gij mij slaat, gij slaat niet dood, maar dat kotnt omdat Gij nog mijn Vader rijt. Gij belt mijn kwa perten niet uit op straat. Daarom blinken er sterrekens in ons kinderoogen, zelfs als we weenen van berouw. Kind zijn! Bin aan Vaders tafel zitten, Zijei cere-xafel. Esn kind zegt altijd: «Ja Vaderbij een toevei. Een kind zegt altijd: Versohoorcng, Vader bij een misstap. Een kind zegt altijdDanfk U, Vader bij elke weldaad. Een kind is nooit verlegen en nooit droevig', als Vader daar is. En wanneer Vader spreekt, bat kind luistert. En ais 't kind bidt: Onze Vader ...Vader luis tert dan, herkent er de woerden in van rijn Zoon, t liefste dat Hij hoort. Het Ónze Vaderhet dagelijksch brood van millioenen kinderzielen. Het ge bed waardoor wij op Vaders hart kunnen drukking oefenen en alaco de Wereld be sturen, wij kmdsrs. Het gebed van zes re ken, waarop twintig eeuwen reeds medi teerden en neg is 't uit de mods niet, het gebed zonder petentie, waarvan men nooit mee geraakt. De kinderbede familiair en subliem die recht gaat naar 't Vaderhart. De H. Geest zegt het in ons binnensts, door Hem leert men dsn Vader kennen, Hij geeft ons een der zeven gaven, ds Godsvrucht, waar door we als een kind worden op Vaders knie, acoals de Zoon het heeft verdiend voor ons. Is liet die boodschap niet der geestelijke kindsheid die ze ons bracht toen zs zong: De l'appeler mon Père et d'etre son enfant. Veil a mon Ciel 5 mei!? (H. Trees je). Ik ben preutsch met zulk een Vader. De natuur neemt niet aan tot kind, alleen Vaders liefde. Vader ge riet ons te geerne. Vader geeft aan 't kind de groote koek en vraagt terwijl het er aan smult: Mag ik 'n beetje hebben a.u.b. En 't kind weigert soms en denkt maar aan zichzelf. Vader is mijn schoolmeester, ik rit in Vaders klas, ben zijn leerling en ook zijn kind. Mijn leesboek heeft Vader zelf gemaakt, en 't rijn al model-lessen die Hij geeft, Hij kan niet anders. Wat wil ik meer? Wanneer die Meester aan de kinders vraagt in school: hóe heet Uw Vader? Niemand heeft rijn Vaders naam verge ten. Aan mij stelt Vader dóe vraag niet. Moest Hij ze stellen en ik zou 't ongeluk hebben te antwoordenIk weet het ndet, ik heb het vergeten, hoe zou Vaders hart erdoor lijden? Neen ik ken Zijn Naam van buiten en Hij lacht op mijGij ten minste weet zoowel als ik, hoe dat Uw Vader heet. A. B. aBBBBBSBBBBBBBBBBBBBZBBBBBBB Het noodweer dat heerschte van Woens dag op Donderdag 1.L heeft zoowel in het buitenland als in het binnenland groote schade aangebracht. Aan de kust woedde een hevige storm. De mailbcoten van Oostende bleven thuis. De staatspaketbeot Prins Leopold werd bij het binnenvaren der haven van Oostende door den storm gevat en kwam dwars door de havengeld. Sleep- booten moesten bijgehaald worden om de mailboot uit het slijk te trekken. Te tzegem werd een man bedolven on der een instortenden muur. Deze, zekere Heer Bejonghe, werd de bsenen gebroken en liep erge kneuzingen op. Nabij Gent is een. ontwortelde boom ia een groep gendarmen gevallen. Vier onder dezen werden gekwetst. Te Kortrijk en Ninove werd eveneens belangrijke schade mm Die nog een beetje hoop hadden, dat de Fransche regeering zegevie rend uit den strijd zou komen, welke haar wordt geleverd naar aanleiding van de financieele schandalen, heeft die hoop moeten opgeven toen, na de officieele logenstraffingen, minis ter Rainaldy toch ontslag nam, Za terdag morgen. Enkele uren later had geheel het cabinet Chautemps er het bijltje bij neergelegd. Het was de mi nisters, inderdaad, afdoende geble ken dat zij niet alleen de oppositie in het Parlement tegen zich hadden, maar ook een aanzienlijk gedeelte van de openbare meening. De relle tjes die iederen avond opnieuw ont stonden op de Parijzer boulevards, waren het duidelijks te kenteeken van die vijandigheid en dat algemee- ne wantrouwen. Wie zijn neus schendt, schendt zijn aangezicht, beweert een spreekwoord, en waar dit waarheid is voor de ge zinnen, geldt het ook voor de minis teries. Nu Dalimier en Rainaldy en misschien ook Bonnet in het schandaal betrokken heetten, gaat de man-in-de-straat natuurlijk spoedig het heele ministerie verdenken. Het was dan ook best, dat dit maar af trad en in de lastige oogenblikken het bewind en de opruiming van de schandalenvuilligheid aan onverdach- ten overliet. In tusschen blijft het waar, wat Chautemps herhaaldelijk in het Par lement heeft voorzegd: dat de val van zijn regeering een zware slag zou zijn, niet alleen voor den goeden naam van het Fransche Parlement, doch voor geheel het parlementair regiem. Men zag dan ook dadelijk na den val der regeering, hoe diktaroi- aal-aangelegde politieke leiders poog den op den voorgrond fee treden om uit de moeilijkheden van het oogen blik munt te slaan voor de verwezen lijking van hun politiek ideaal. Zul len zij in hun opzet slagen? Wij mee- nen dat de kans daartoe nog zeer gering is, indien men enkel rekening houdt met de gegevens uit de bladen. Doch in de politiek spelen vaak on zichtbare invloeden een beslissende rol, leiden haast onmerkbare oorza ken tot de meest verrassende gevol gen. Vooral dan wanneer 'het volk er zich begint mee te moeien. Het is daarom niet mogelijk te voorzeggen welke wending de gebeurtenissen in Frankrijk zullen nemen en of da meest radicale zwenking van blijven- den aard zou kunnen zijn. Ondertusschen is voor alle regee ringen het gebeurde in Frankrijk een les over de eerlijkheid die men ge rechtig is van de Staatslieden te ver wachten. SNEL EN VLUG is de nieuwe leuze. Door de President der Republiek, Heer Lebrun, werden verscheidene personalitei ten ootbcden, dit zooais naar gewoonte. Allen waren het echter eens dat er moet een einde komen aan het politie geknoei der groepen, dat een regeeringsploeg bo ven alle partijbelang noodig was. Een nieuwe geest rees op buiten de oude politiek. Ten slotte werd aan den Heer Daladier door den voorzitter Lebrun opdracht ge geven een nieuw kabinet samen te stellen. Heer Daladier aanvaardde en was alras gereed met een nieuwe samenstelling, die hij Dinsdag middag kon voorstellen. En kele leden van de regeering Chautemps rijn weer opgenomen, maar toch is de pleeg ten grooten deele omvormd en aan gevuld door nieuwelingen. Bij de voorstelling der nieuwe kandida ten lsgde Heer Daladier krachtige verkla ringen. af en zegde als leuze gekozen te hebben: «Snel en Vlug». De Heer Dala dier zou aan de openbare msening geneigd rijn. groctelijks voldoening te geven. De Afgescheurde Socialisten zullen da regeering steunen. De radÓkaal-Socialisti- sche invloed blijft evenwel overwegend ia de nieuwe regeering. De werking van de regsering Daladier dient afgewacht. DE STRAATWOELINGEN. Te Parijs houden ds woelingen steeds aan. Dagbladen-ktosken werden omverge worpen en in brand gezet, stesnen uit de baren gehaald, de schutsels der boomen stuk geslagen, gevochten met de politie, enz., enz. Op een avond werden niet min dan een zestigtal politieagenten gewond. De politie wordt dan ook versterkt door Repdtblikeiiische wachten. De taxivoerders hebben ook verschei dene malen gemanifesteerd tegen de tak sen op de benzine en belemmerden meer maals het verkeer op de groote lanen. De bereden petitie verspert den toegang van een door de beioogers bedreigde plaats («Kace de Ia Concorde» bij «Café de ia Paix De politie drijft het volk weg om een straat vrij te maken. SBBSBSBasaBEBEEBBSBSBBSBBB SC3BSB2QBBBÏBBÏSBSSVSr. Een hevige stormwind ging Woensdag avond op in de streek en loeide hevig heel den nacht. Donderdag was het niet beter. We hoorden tot nu toe niet van veel schade, maar... wie dan te beklagen zijn, deze die werken met elektrieke motor- kracht. Heel den Donderdag morgen kwam de elektrieke stroom ons onregel matig toe: vijf minuten stroom, vijf mi nuten geen, en zoo tot den noen. Om I uur weer stroom; vijf minuten nadien, geen meer. Geen stroom, in onze drukkerij, dat wil zeggen: onze drie zetmachienen die stil liggen en niets kunnen zetten voor ons blad! En den Donderdag - met den Vrijdag - zijn de drukste dagen voor dat werk! En tot troost kwamen ze ons 's namid dags, te 1 uur verwittigen: «Het is minstens nog voor 2 uren; er is een groo te kabel gebroken tusschen Vlamertinge en leper; ze zullen hem herstellen En die 2 uren duurden tot 4 uur. We deden ten beste om ons blad toch klaar te krijgen, maar onze inzenders, wier copij deze week niet verschijnt, mo gen ons dit niet ten kwade duiden. We deden wat we konnen en wat deze week niet verschijnt, zal aanstaande week ge drukt worden... als 't zoo niet waait! lBBBBBBSKSBBBBBBEiBBBBBaBBBBB. aangebracht. Te Buggenhout werden drie telefoonpalen op het spoor geslingerd. Te Berlijn, te Parijs en zelfs te Florem- tiS sneeuwde bet Dat woord brengt sclirik in vele ge zinnen en wordt steeds gebruikt om de stoutekindjes stil te houden. De toestand der Bohemerskomt uiterst lastig; zij hebben geen vaderland en geen land wil ze nog gastvrijheid vcrleenen. Hier ziet men eene Spaansche Bo- heemster» op weg naar de put om wt» ter te halen. - - -

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1934 | | pagina 1