25 Jarig Jubelfeest van Z. E. H. Kanunnik VERVAEKE SPH0ETEH SPRUTOL Politiek en Sociaal Allerlei r; weekblad3S CENTIEMEN. 31« JAAR. N» It DE POPERINGENAAR SANSEN-VANNESTE KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD als Beken te Poperlnge WaarLIJk Dankbaar, De beVoLklng Van 'f poperlngsChe JUICht Vrij Voor 't VIJf-en-fWIntFgste Deken-JUbeLfeest Van kanonlk VerVaeke. JONGELINGEN DOCHTERS TE LISIEÜX WAT IS UWE JEUGD DOOR VOLKSVERTEGENWOORDIGER R.-D. DE MAN. VERTROUWEN! roept Vandervelde TREK. ER UIT roept Spaak Cyriel Verschaeve de priester, dichter en denker JUDAS KONING LEOPOLD III BIJ DE WAPENSCHOUWING TE BRUSSEL 2.0NDAG IS APRIL 1934. I Uitgever: POPERINGE Telefoon N* 9. - Posteh. N' 19.570 ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnen! and Belgisch Congo Frankrijk Alle andere landen 18,68 fr. 85,— fr, 35,- fr. 55,— fr. F0rEBIH6ENUS TSRÏEP VOOR BERICHTEN Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,00 fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bur. Berichten op 1" bl. per regel 2,50 fr. Berichten op 2* bl. per regel 1,75 fr. Berichten op 3* bl. per regel 1,50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7,00 fr. Te herhalen aankondigingen; prijs op aanraas. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. Zooals we reeds aankondigden viert Po perlnge op Maandag aanstaande 18 April, de 25" verjaring der benoeming van Z. E. H. Kanunnik Vervaeke als Pastoor-Deken onzer stad. Heel de bevolking zal hieraan mede •vieren om zijne genegenheid te bewijzen aan den Jubilaris die steeds met zacht heid doch vastheid ledereen wist te ge leiden. ALGEMEENS COMMUNIE Zondag 15 April, worden al de goede christenen uitgenoodigd om met de H. Hantebonden een Heilige Communie op te dragen ter intentie vtan Z. E. H. Deken, die dan 's anderendaags zijn jubelfeest viert, en die ook vuriglijk God zal bidden voor al c ,:e die hem indachtig zijn. ORDE DER FEESTELIJKHEDEN Maandag 16 April: Te 10 uur: Solemneele dankmis door den Jubilaris met Pontificale Assistentie van Zijne Excellentie Monseigneur La- miroy, Bisschop van Brugge; en met Kan selrede door Hoog Eerwaarden Heer Ka nunnik Maihieu, Groot Vicaris. Te 11 uur; Plechtige ontvangst In het College. Te 1 uur: Feestmaal, bij Inschrijving, ln den Katholieken Kring. PRACHTIG GESCHENK Om een blijvende herinnering van deze grootsche plechtigheid te behouden, werd door de bevolking beslist aan Z. E. H. Vervaeke, bij zijn Deken-Jubel, een autaar voor St Bertinuskerk aan te bieden. Een omhaling hiervoor in Stiad en Dekenij ge daan. liet toe, elk naar zijn vermogen, aan dit edel werk deel te nemen. LAATSTE SCHIKKINGEN De feestvergadering te 11 M uur jn het College ls vrij voor iedereen (zoowel Vrouwen als Mannen) Het Feestkomiteit vraagt dringend aan alle Inwoners hun huis te willen be vlaggen. l3gaSa^S3gE5gE3S!B3SagSgBËSSRR«3BHHBBBMB«llBBBBSgBB«BaiBMB! gezinsopvoeding VERBROEDERINGSD AGEN Op sekeren dag liet onze goddelijke Ver losser vel deernis het oog weiden over jerusaksa. De groots stad i&g vóór Hem m veüe pracht. Betooverend schoon en vei majesteit verhief zich de wonderbare beiapêi des Keeren en vol trots de paleizen en voorname huizen der rijken; zij ver- feeaeii den stad een schitterend aanzien; op ae straten heerschte een boat gewoel en zag men tal van vroolijfce menschen; m sommige huizen vierde men feest; hier naar aanleiding van een of andere blijde getearteius, daar eenvoudig uit zucht naar gcEoegen en uitspanning. Dit alles aan- sdcouwde het oog van onzen goddeiijken H-eüaisd, dech Hij zag dieper en verder, Hij zag in de toekomst en ontwaarde daarin den ondergang van Jerusalem. Waar het goud van den tempel Hein te- geiisehHierde, tee kenden zich vurige vlam men af, weihe het heerlijke gebouw in de assh legden; waar vreugde heerschte en feestgezang weerklonk, dreigde bittere nood en grijnsde het spook van. den hon ger; waar gejubeld werd en gejuicht, boorde Eij aEgstgeschiei en het rochelen van. rpenschen in bangen doodstrijd. Dat aiks verrolde zijn liefdevol hart met wee moed, tranen van medelijden schreide Hij ea diep bedroefd riep Hij uit:, Mocht lij, ea wel op dezen uwen dag, nog wie-naen wat U tot vrede strektDoch nu is het veor uw oogen verborgen Ook menige jonge dochter, menig jon geling leeft er zorgeloos op los. Ze geven mü over aan verstrooiing en vermaak vel verwachting houden ze hun, blik op de toekomst gevestigd, ze gaan groot op hun vaak ingebeelde, talenten en wanen, later h«l wat tot stand te zullen brengen en dan zoo gelukkig te zullen zijn. Ware het hun echter gegeven, in de ttoekomsi te lezen, dan zouden ze niets aaoaehouwre, dan een treurig leven, dam tammer en ellende.. Jongeïngen en dochters, tot uw tijde- hjfc en uw eeuwig heil zal het bevorderfijik ®je, ais ge juist tijdens uw jeugd met hoo- frea ernst streeft naar deugd en volmaakt- and. Wel is de tijd uwer jeugd de schoon st? en prettigste van geheel uw leven; wei ïeSjkt hij op de lente, waarin de natuur art haar winterslaap ontwaakt en tallooze oloemen hun tee re kelkjes openen, waarin de blauwe onbewolkte hemel vriendelijk te ons neerziet en zoete lentelucht ons terfrischt. Doch diezelfde jeugd: is de ge wichtigste tijd uws levens, de tijd, waar van uw toekomst geheel en gansch af hangt, ook wat het leven hiernamaals be treft Da jeugd is de zaaitijd. Bewerkt men dan den akker zijner ziel niet, strooit men aan geen zaadjes uit, doch laat men hem braak liggen, dan zal hij ook in den oogst- t-jd geen vacht opleveren. Men moge dan ■n <ie nazomer arbeiden, zoo hard men tec. ccn het verzuimde in te halen, het «meetje moge nog zoo lustig schijnen en toilet regen de dorstige aarde drentoen. te:h zal geen overvloedige oogst uw deel Gij hebt den zaaitijd ongebruikt la ten voorbijgaan en dat is een ohherstel- baar nadeel. Juist zoo gaat het met uwe teigtf. wilt ge later waarlijk gelukkig ztjm, dan meet ge, terwijl ge nog jong zijt, den grondslag daartoe leggen door een deugd- ®ara en echt christelijk léven. Wilt ge la ter nik zijn aan. deugden en zoodoende ■welbehaaglijk aan God en de menschen. spaant dsn al uw krachten in; om uw ziel ln wwefaaM te bewaren en haar met deug den te versieren. Een zesvoudig aureool moet haar omgeven en baar een soliitte- Wafc glans verleenen! UaM8SHRE££3g833i££:3Rg5XBE3a BELGISCHE FABRIEK VAN CHICORE IWY PPELIER-TAFFIN ttMfSBiaaiiszxfSBS'SsssBzaEaBSf komen vroeg in hei voorjaar. Voorziet U daarom tijdig van een pot Verkrijgbaar in alle Apotheken. In den loop van aanstaanden Zomer worden door het Katholiek Reisbureau Dux Korte Nieuwstraat, 46, Antwer pen, verschillige bedevaarten Ingericht naar Lfsleux, per autocar. De eerste bedevaart van 29 April tot 2 Mei gaat over Parijs, Lisieux, Deau- vUle, Trouville; de tweede bedevaart 11-15 Juli gaat over Atrecht, Abbeville, Rouen en door heel Normandië. Het doel dezer bedevaarten is vooreerst aan de kleine Heilige Theresia vereering en liefde aan te bieden door haar heilig dom in bedevaart te bezoeken en vervol gens aan onze uitgeweken landgenooten de gelegenheid te geven met hunne fami lieleden en vrienden uit het vaderland te verbroederen Kost: voor de 1' bedevaart: uit Kort- rijk per spoor: 2' klas; 465 fr.; 3" klas; 355 fr.; daarbij 167 fr. voor verblijf te Lisieux. Tweede réis in autobus kost 625 fr. per persoon, alles inbegrepen. Alle verdere inlichtingen te verkrijgen op bovengemeld adres. Met betrek op die Bedevaart-VerbToede- rtng3dagen ontvangen we nog volgende van een Vlaming landbouwer uit Nor- roiainjdië: Op het tijdstip van deze bedevaart staat het heerlijk Normandië in zijn prach tigste natuur-gewaad; zijn honderddui zend cider-, appel- en peerelaars ln volle bloei, zijn een wonder van natuurschoon; zijn bosschen, boomen en weiden in jeug dig. schitterend groen, geven U overvloe dig en weelderig de schoonste zichten en panoramas; zijn bergen en valleien door- kronheld met snelvliedende rivieren, met tusschenin de machtige Seine-stroom; de zingende kwielende vogelen in de boomen. het prachtig vee in de rijke weiden, de huppelende lammeren en schapen in de bergen, de zotspringende veulens met de rennende koersenpeerden ln de berggra- zen, bieden U alles door-een gemengd in het sehoone lentegroen, zeker het prach tigste en meest schilderachtigste land schap van gansch het Fransche land. Een reis in en door La vielle Norman dië ln de bloeiende Lente is een aan eenschakeling van verrukkende aanblik ken in weelderige krachtige levensgroei. Vlamingen, die de natuur, den groei en wasdom bemint, gaat ter gelegenheid van de groote bedevaart naar Lisieux met uw landgenooten aldaar verbroederen; gij voorniaimelijk die er familie, vrienden of kennissen wonen hebt. Wij kunnen U ver zekeren dat Ge er gulhertig-Vlaamsch onthaald zult zijn. De ijverige priester E. H. Jer. Van Eecke. is er de beminde aalmoezenier der Belgen, door de Franschen algemeen geacht en zeer gewaardeerd, zoo bewonderd ter gele genheid zijner lijkrede-sermoenen bij de diensten in verscheidene steden opgedra gen voor onzen beminden Koning Albert. De oude prachtige kathedralen en kerken, waren ditmaal te klein om het toege stroomde volk, met de overheden en de Oud-Strijders aan het hoofd, plaats te geven. E H. Van Eecke, verzoekt zijn land genooten talrijk te komen naar deze be devaart en er te verbroederen met de Belgen in Normandië, onze familiën ten goede en God ter eer. IBSBBBBBBBBBEaBHBSBSBIlBSSBBS In Duitschland ging het onder in zijn congenitale machteloosheid. In Oostenrijk is het gesmoord in het bloedige bad, dat het door zijn bewapeningsmethode had uitgelokt. In Belgie dreigt het te vergaan in zijn rijkdom, die eens zijn macht en zijn hoogmoedigen trots is geweest. In Spanje wordt het gedood door de geesten der revolutie die het zelf heeft opgeroepen. En wie weet wat er volgt in andere landen. In dergelijke partij kan ons volk zijn vertrouwen niet meer stellen, in dergelijke politiek kan ons arbeiden de volk slechts een zeer pijnlijk ont waken kennen. Mochten velen thans klaar zien en begrijpen l Alhoewel in de dagbladpers al met een keer, het stilzwijgen is ingetre den rond het avontuur van de Bank van den Arbeid, toch is het noodlg er nog eens op terug te komen, vooral in verband met wat er zich thans rond heel clit geval afspeelt in de socialistische rangen zelf. Onder de heeren der Belgische afdeeling der socialistische Internationale voor zooveel die nog bestaat schijnt het niet erg goed te vlotten. Het stuift er vooral tusschen oud en jong, tusschen de mannen van de «Vooruit-politiek» en de mannen van het roode omver en erover. Zondag jL schreef Vandervelde in «Le Peuple» een artikel, waarin hij op het vertrouwenriep, dat stil aan schijnt te loor te gaan, althans te oordeelen, naar den smeekenden toon waarin het artikel van den «pa troon» was gesteld. We moeten nochtans eerlijkheids halve bekennen, dat Vandervelde geen moed mist en zijn woorden ste ken eerlijk af, tegenover het onbe tamelijke en taktlooze proza dat we in plakbrieven en weekbladartikels over het avontuur van de roode bank te lezen krijgen, vanwege de korpo raals der socialistische partij. V/ie zou er vandaag nog aan den ken, schrijf Vandervelde, te looche nen, dat de Belgische Werklieden partij, van stoffelijk standpunt uit, een zwaren slag heeft gekregen: de bank heeft voor eenige dagen ten minste hare winketten gesloten; daar tegenover, zouden de spaargel den in sommige coöperatieven in ge vaar zijn geweest, ingeval de Spaar kas niet ware tusschenbeide geko men; daarenboven het GROOTSTE DEEL van ons syndikaal bezit GE BLOKKEERD, waarschijnlijk voor langen tijd, op het oogenblik, dat een staking als die van Verviers, heel veel steungeld eiseht. Maar dit alles, meent Vandervelde, mag het vertrouwen niet doen ver liezen!? Verder bekent hij zelfs, dat het grootste deel der syndikale gelden van Verviers in de Bank geblokkeerd zitten en toch zetten de Socialisten daar een wanhopigen strijd voort, ten nadeele van wie? Het antwoord op die vraag zal Vandervelde niet geven, doch de arbeiders zullen het over enkele maanden best onder vinden! Wat er ln het artikel van Vander velde het meest dient onderlijnd, is wel volgenden passus: «Men heeft zich soms kunnen af vragen, of den voortdurenden bloei onzer werken niet heeft geschaad aan onze wilskracht en onze strijd lustigheid, en onlangs nog bij het spektakel der ineenstorting der so- ciall-demokratie stelde Leon Blum de vraag, of ln tijden van crisis, rijke arbeidersinstellingen, niet veeleer een last waren dan een steun? Meer dan ooit, antwoord ik neen, op voorwaarde evenwel, dat het ar- beiderseooperatisme niet ontaardt ln arbeiderskapitalisme, dat de strijd lust der militanten niet verzwakke om het op het gemak te nemen, dat het geloof sterk blijve, al hebben we meer dan een houten kapel. In zijn blad heeft de socialistische volksvertegenwoordiger Spaak, die ln het gareel van den patroon niet meer Loopen wil, het antwoord gegeven aan Vandervelde op voorhand, waar hij schreef dat de Socialisten ten gronde gaan aan hun rijkdom en dat het geld hen ten verderve heeft gevoerd. Het vertrouwen dat Vandervelde preekt zal zeker weinig troost bren gen in de rangen, zooveel te meer wanneer de arbeiders die in de so cialistische rangen zijn verzeild ge raakt, zullen beseffen dat het Bel gische socialisme thans de fouten uitboet, die het sedert vijf en twintig jaar heeft begaan en dat het thans in de schaduw van de zoo gehate zilveren muur rondwandelt en dat het gouden boeien om zijn polsen voelen zal, jaren en nog jaren lang! In zijn «Action Socialisten van 31 Maart jl. teekende Spaak aan dat een golf van afkeer de Socialisten overstroomt. Toen de Socialisten van de Bank van den Arbeid het geld der kleine spaarders gingen beleggen in de koloniale maatschappijen, heeft Spaak hun verweten, dat zij de ne gers in Kongo gingen uitbuiten en dat die maatschappijen beheerd wer den door menschen gekozen, niet om hun technische bekwaamheid, niet om de kapitalen die ze aanbrachten, maar om de positie die ze in de partij bekleedden, dat die beheerders zouden zitpenningen opstrijken en aandeelen als beheerders, die door niets zouden gerechtvaardigd zijn en dat diezelfde heeren, bij het verla ten van de beheerraadszittingen, naar het Volkshuis zouden komen, om er de kwalen van het kapitalis me te komen aanklagen. De gebeurtenis (het avontuur van de Bank) die zich afspeelt, is niet alleen een bank ln moeilijkheden, het is een politiek die faljiet gaat. En daarop komt Spaak tot het be sluit, een besluit, dat gericht aan het adres der oudere socialistische leiders zeggen wil: «Trekt er uit» «stapt liet afwij, jongere, zuivere socia listen zullen uw plaats innemen, wij zullen het socialisme zuiveren van al de kapitalistische doodzonden, die gij Anseele, Balthazar, Mathieu en an dere Cnudde's hebt bedreven. «Wij eischen een andere politiek, gevoerd door andere mensehen roept Spaak! Niet waar het gaat goed in de so cialistische rangen en wie weet wat er nog te wachten staat! De grenzelooze hoogmoed van som mige socialistische voormannen, die het zwaar gesehut op het kapitalls me hadden gericht om zelf ln de geldvestingen plaats te gaan nemen, heeft hen zelve en hun politie/* ten .verderve gevoerd. In het laatste nummer van het blad van Spaak «L'Action Socialiste» wordt er een buitengewoon socialis tisch congres gevraagd om het volle licht te laten schijnen op het ge beuren met de Bank. Een der leiders van de Socialisti sche Jonge Wachten te Charleroi, ze kere Godefroid schrijft verder in het orgaan van Spaak: Ziedaar, waar zekere mannen ons hebben gebracht, die er van droom den het socialisme steen voor steen op te bouwen, het kapitalisme op te slorpen. Vandaag worden zij opgeslorpt door het kapitalisme, dat ons belet aan het hoofd te gaan staan van de massa ln den strijd die zich opdringt. p Zoo men de ontaarde Socialisten laat voortdoen, zoo zij verder scha den aan de revolutie, zal de revolutie tegen ons keeren. »Neen! Zonder dralen moeten de persoonlijke fouten worden ontdekt, moet het rekwisitorium worden opge steld, moeten de zakenbrouwers wor den buitengestooten! Wij zetten de jongeren, de mas sa aan, een volledige zuivering te eischen. p De Belgisehe Arbeiderspartij moet worden ontnomen aan de handen van die zakenbrouwers, om ze te ge ven in handen van de arbeiders, der werklieden, de Socialisten! Dat is een taal die zeker Vander- dervelde en consoorten maar raar in de ooren moet klinken en die voor bode is van een strijd tot het bittere einde... tot de hopelooze broeder strijd onder roode strijdgenooten! HET PLAN DE MAN VOOR DE ARBEIDERS! EN HET PLAN VAN DEN ARBEID VOOR ECONOMISTEN! Op 27 Maart jl. heeft de socialist Henri De Man, de opsteller van het hier meermalen besproken plan van den Arbeid, of plan De Man, een rede gehouden over zijn plan in de Soeiété d"Economie Politique (Maatschappij voor Staatshuishoud kunde) te Brussel. De aanwezigen op die vergadering waren natuurlijk geen Socialisten, het waren studie- mensehen en behoorden zeker niet tot de arbeidersklasse. - Toen wij die voordracht lazen van M. Henri De Man hebben we ver wonderd opgekeken toen we vaststel den hoe gematigd de Heer De Man daar heeft gesproken, hoe hij zelf zegde dat zijn plan zelrs'-geen socia listisch plan was, maar enkel een plan door een Socialist gemaakt, waarvoor de hulp tot verwezenlijking van eenieder werd gevraagd. We herinnerden ons dan de verkla ringen afeglegd door De Man zelf onder meer, op het Kerstdagkongres der Socialisten in 1833. Daar immers werd bij hoog en bij laag gezworen voor hun eigen man nen, dat het plan een stuk was, van het socialistisch programma en dat het een eerste stap was, naar de volle verwezenlijking van het socialisme in ons land. Wij stellen thans vast, dat we niet de eenigen waren, die verwonderd hebben opgekeken, ook in de socia listische rangen heeft men raar op gekeken. Zoo schrijft een der luitenanten van den socialistrschen volksverte genwoordiger Spaak in diens blad: Volgens deze conferentie heeft het plan niet voor doel een socialistische huishouding in te richten, maar meer bescheiden, de hervorming van een slecht bestuurder-huishouding, in een huishouding die zoo goed mo gelijk zal worden bestuurd. Het pro fijt zal niet verminderd worden, maar heel eenvoudig gestabiliseerd. De volledige socialiseering is in Bel gie alleen niet denkbaar. Zelfs wan neer de arbeidersklasse in Belgie de politieke macht zou in handen ne men, zou zij zelfs over de noodige bevoegdheid niet beschikken om de Staatshuishouding te besturen. Door nationaliseering van het krediet ver staat men alleen het boven de ban ken stellen van een organisme, die de algemeene werkzaamheid van het krediet zou onderwerpen aan een economisch plan. De jonge Socialisten hebben dus met ons begrepen, dat Henri De Man over zijn plan heel anders praat bij menschen die eerder tot de kapita listische kringen behooren dan te genover de arbeiders en zijn eigen partijgenooten. Dat alles doet de jonge Socialist Dauge, want hij schreef bovenaan gehaalde woorden in «L'Action So cialiste» besluiten: «Al de werkelijke revolutionairen, al degenen, die het ter harte nemen het socialisme zoo spoedig mogelijk uit het reformistisch karreslag te helpen, hebben zich sieehts VOLLE DIG TE DESOLIDARISEEREN EN VAN HET PLAN ZELF EN VAN DE ACTIE DIE ER ROND GEVOERD WORDT. Aldus blijkt klaar dat de eenheid van de socialistische partij die schijnbaar was gevormd op het jong ste Kongres met Kerstdag 1933 rond het Plan De Man spoedig aan 't ver zwinden is en dat er van dat zoo ver heerlijkte eenheidsfrond der Socia listen niet veel meer zal overblijven, wanneer de strijd door de jongeren tegen het plan en de leiding der partij op die manier wordt voort gezet. EEN BESLUIT Het ls werkelijk merkwaardig thans de oogen eens te laten rond waren op de kaart van Europa en het lot van het socialisme te over- schouwen. Overal waar het socialisme dood ging, stierf het aan de straf voor de zonden die het misdreven heeft. In Italië verging het socialisme in de anarchie, die het self had tot stand gebracht. (Zie verve'j onderaan 2* k-lotn.) Op 30 April van dit jaar wordt Cyriel Verschaeve 60 jaar. Te dier gelegenheid zal heel Vlaanderen, hem de hulde brengen van zijn vereering en van zijn. erkentelijk heid-. Verschaeve zelf zoekt <Ce hulde niet; in zijn groote bescheidenheid zal hij er eerder afwijzend, en afwerend tegenover staan. Maar 't is- een plicht voor een volk zijn groote zonen te eeren en lief te heb ban in wie de schoonste gaven van zijn- eigen diepste wezan werden uitgesproken en verheerlijkt. Vooral waar, zooals bij Cyriel Verschaeve, grootheid van geest samengaat met adel van gemoed en schoonheid van levenstoewijding. En ook. de K. A J. doet mee in deze Verschaeve-hulde. Onze arbeidersjeugd heeft leeren uitkijken boven het onmid dellijk stoffelijk belang, na-ar hooger waar den. E11, dank zij onze K.A.J.-actie die op de- eerste plaats opvoedend wil zijn, zien wij al den tijd naderen dat de drang naar een fijnere beschaving' en zin en waardeering voor de kunst, ook voor de hoogste en edelste, niet meer bet alleen- bezit zal zij-n van een bevoorrechte klasse-, maar gemeen goed van gansch het volk. Het werk van Cyriel Verschaeve is een. dier hoogtepunten van onze Vlaamsche kunst en beschaving waarnaar ons volk, geheel ons volk, van langs om meer moet leeren opzien. Versc-haeve's leven- verliep uiterlijk groo- tendeels, zooals dit van meest al onze Vlaamsche priesters, in eenvoud en stille vervulling van den priesterlijken plicht van iederen dag. Van 1396 tot 1911 was hij professor aan het bisschoppelijk Col lege te Helt; op 7 November 1911 kwam hij als onderpastoor te Alveringem-bij- Vcurne, en is er nu nog. Opvallend was alleen zijn verharende werkkracht en drift naar studie; jaren lang arbeidde hij van 's morgens 5 uur tot middernacht. Ongewoon was ook zijn- wijze van les geven-: sinds Ge Belle en Ver- riest had geen leeraar h invloed op zijn studenten zoo-als hij, geen sloeg zoo 'n blij venden stempel op heel hun verder geestes- en gemoedsleven. Zijn leerlingen getuigen van hem; Hij joeg ows een koorts naar kunst en schochiuüd op het lijf. We dweepten met hem als met Ito denbach De oorlog kwam den stillen vrede van zijn kapelaanschaip in Veurne-Ambacht brutaal verstoren, maar kwam meteen be wijzen wat een man van de daad die dich ter en denker was. Wat Verschaeve was voor onze IJze-rjongens ln die vreeselijtoe Jaren '14-'18, dat vertelt ons Pater Oafië- waert in zijn raak, sappig Vlaamsch: 0 Verschaeve was er bij. Hij zat er tus schen, erin tot over den kop. Hij lag niet achteruit, hij trapte het niet af, hij was geen eanbusqué. Hij was priester bij de typhuslijders, priester bij de dutsen van piotten... Hij was er zelfs geerne bij... Ja, lichamelijke en geestelijke werken van barmhartigheid plsegien, dat was wel zijn oorlogsleven. Hij was de medestichter en de steun van S. K. V. H. tot verzedelij- king van het leger. Hij was de medestich ter en pemsmgmeester van Heldenhukle, om da gesneuvelde Vlaamsche- jongens op zijn Vlaamsch te ver-heerlijken. «Spreekt gij allen, aalmoezeniers, Vlaam- sehs en- Waalsche, was het naar Verschae ve niet dat gij gingt om rust en raad en priester troost? Spreekt gij allen, officieren, Vlaamsche, edele Fransche en Waalsche, was het bij Verschaeve niet dat gij gingt aankloppen tot redding van uw intellec tualisme en- uw hooger teven? Was hij voor u niet de gentleman bij uitstek? Spreekt gij allen, glorierijke dood-en, zijt gij niet bij hem de kracht gaan putten tot het hoogste sacrificie? Spreekt gij allen, kunsten-aars en vlaaunschgezinde studen ten, maar hebt gij zijn huis niet ooiver- geloopen en osnwoond, en was hij niet voor u steeds de kalme, blijmoedige oudere broeder? Spreekt gij allen, simpele piot ten-, och! hij was zot van uw zielen, hij mocht en moest er zijn voor u niet waar, en wie er zijn mag voor een piot is een uitverkorene. Spreekt gij allen, geroepe nen tot het heilig priesterschap, wie sehcmk u licht in de duisternis, wie hel derde er uw twijfels op, wie tilde u naar het ideaal? Spreekt gij allen, ongeloovigen en bekeerlingen, die voor de eerste maal in uw leven misschien een priester hebt benaderd! Maar neen, "t staat alles opge schreven in het boek dies levens, en de echte priester werkt voor de eer van Christus. Ulum oportet crescere, me autem minui. Maar ate 't avondt en. die scheme ring invalt ©ver uw studiekairosr, en gij alleen zit, midden die oneindige Veurne- Arnibaehtscbe stilte, moet gij met weemoed dien tijd herdenken, toen te midden de diepste iich-aa.mseilende van onze oorlogs jeugd, uw liefste kunst bestond in 't boet- seeren van seh-eane en groote zielen die. gerend lijk Vlaamsche potaarde smeekten om d-oor uwen vuist te worden gekneed en door uwen geest te worden bezield, Vlaan deren ten bate en Gode ter eere. 't Kwam dan wel aan Verschaeve toe en haj alleen kón het ook het grootsche lied te dichten, der trouwe aan Vlaanderen dat ieder jaar te Ditosmuide opklinkt n-aax het IJzerkxuis uit den mond en de ziel van tienduizenden. Wellicht bleven we te lang dwalen, bij dingen die met het litterair werk van Ver schaeve geen uff- aan hebben, maar... 't doet zoo hartverheffend aan weer eens tn een. groot kunstenaar ook een- groot en edel mensch te vinden. Verse ha cv-e's letterkundig werk is al zeer omvangrijk: het bevat drama's, lyrische poëzie en studies over literatuur en kunst. Over die waarde vam Verschaeve en over zijn pi&ats hl onze letterkunde werd in den laatsten tijd veel over en weer gerede twist. Sommige nuchtere geesten maakten er de Vlamingen een verwijt van dat ze aan hun nationale grootheden de- gave der genialiteit nogal licht toekennen. Daairmeê werd wel een zoogezegde over schatting van Verse ha-eve's werk bedeeld. Maas ze vergaten wellicht, dat ook een Fransch-schrijvend criticus ook een scherpe, nuchtere- geest Verschaeve had gerangschikt bij de enkele grootste den kers der wereld -literatuur Op dsn vonn. van Verschaeve kan wel en somtijds veel afgedongen worden. In zijn studies is zijn (betoogtrant niet al tijd vwfctoendie helder en geleidelijk, in- zijn lyriek 'is zijn taal btjwijlen onmachtig om het- geweldig gevoel uit te spreken, en wordt ze holle klank; zijn drama's zijn technisch niet altijd af, soms onevenwich tig gebouwd. Maar al» we, zij het met wat inspan ning, door dien soms we-erbarstigen vorm heen dringen.wat een diepte van gevoel, wat een rijkdom aan gedachten! Wat ©en- vergezichten gaan open, glanzend van vroeger nooit vermoede schoonheid. De gansche geesteswereld der menschheid trekt voorbij, prachtig geordend, verschei den een.(Dosfel). We lezen de studies van Verschaeve, gedegen staal van kennis, wit-glöeiend van gevoelover: Don te. Vondel, Roden- bach, Gezelle, het Evangelie, de Psalmen, Beethoven, Wagner, Rubens, Miehel-An- galo, Francissus van Assisi, Joannes van het Kruis, Augustinus... en *t is of voor 't eerst nu al die afgronden van goddie- lijtoe en menschelijke schoonheid vóór ons open-sloegen en in schittering van bliksem licht nu eindelijk gansch hun heerlijkheid openbaarden. Wie misschien nog niets van Verschaeve las, probeer© het eens met zijn boekje over de Schoonheid ln het Evangelie of met zijn beroemd Passieverhaalen hij zal met ontroerde verbazing ervaren hoe het schijnbare zoo simpele Evangelieverhaal, waarmee hij meende al zoo vertrouwd te zijni, nu op iedere bladzij vóór hem hui vering-wekkende diepten open liegt en schatten van sublieme schoonheid. Het zeer eigen kenmerk van de poëzie van Cy riel Verschaeve is die rustelooss drang naar het grootsche, het reusachtige, het eindelooae, die haar asemtoeht en haar leven- zelve is. 'n Prachtig symbool van den dichter Verschaeve was wel de Zee meeuw 0 die immer zweeft. Waar men geen kleinheid kan ontwa... Eren... en die steeds ...hanigt tn den hemel boven de zee. Uit. dien onedndigheidisd-rang ontstonden de befoende Zeesymfonieëndie blijven zullen esn hoogtepunt in onze letterkunde-, trots de soms zeer hinderlijifce zwakheden in den vorm. Aan Be-ethcven's werk is dit werk gelijk», schreef E. Belpalre. En een oude criticus zei: «-Verschaeve heeft het groot en edelvoelend Vlaamsche volk gevoerd tot een hoogte, die ook in wereld talen niet of slechts tenauwernood werd bereikt Ook in zijn drama's zal Verschaeve en kel die karakters uitbeelden die het sym bool zijn. van de altijd weerkeerende men- söhelijtoe tevenstragiek. Een Jacob van Artevelde, d-e hoogswe» vende idealist die den weg naar de werke lijkheid niet vin-d-eA kan, de geniale geest die wordt neergehaald door de niet begrij pende kleinheid van zijn omgeving. Een Philips Van Artevelde, de m-an, niet bere kend voor de taak die naam en afkomst opleggen, en die trots liefde en offervaar digheid er onder verpletterd wordt. Een Pater Verbiest, de man met het sterk geloof, die uit de ineenstorting van al'ïe menschel-ijk geluk oprijst maar het hoogste, schoonste zielsleven. Judas, de Iaagst-afdalende hartstocht; Magdalena, de hoogst-opstijgen-de liefde. Versehaeve schreef eens bij 't einde van. zijn studie over Rodenbaoh: De gedachte moge ons opbeuren, dat de schoot van den vadergrond die een 200 machtig genie als Rodenbaeh baarde, toch gen onvruchtbare is, en het wellicht een tweede maal zal kunnen. Een Dosfel zaliger die het eerst Zee- meouweontdekte en begreep, merkte hierbij aan; Mogen wij niet zeggen dat wat Ver schaeve verhoopte, fc en door hem ge schied is? TONY V. T. P. S. Door het comité der Verschaeve- hulde, wordt een volledige uitgave voor bereid van hl de werken van Verschaeve. Nadere inlichtingen hierover zulten binnen hort in de bladen en tijdschriften gegeven worden-, (Uit het Paaschnumnaer der K.A.J.) -«o» VERSCHAEVE GEVIERD TE IEPER OPVOERING VAN HET PRACHTIG DRAMA Een komiteit werd gevormd te leper dat zorgen wil om ter gelegenheid van de zes tigste verjaring van E. H. VERSCHAEVE, zijn prachtig drama JUDAS te laten opvoeren. De maatschappij 0 Hooger Op uit Kortemark, die dit jaar met Judas bekroond werd in t 10" Landjuweel, is aangeworven om in den prachtigsn nieu wen Stadsschouwburg van leper op Don der 26 April Judas ten tooneele te brengen. Deur open te 7.30 uur; doek te 8 uur; eens het doek gehaald, worden de deuren gesloten. Prijzen der plaatsen; 20 fr., 10 fr., 6 fr. en 4 fr. Kaarten te krijgen In het klein- Stadhuis». Groote Markt; tel. 499. fBSBEBHBBSBSBSBSaSBBSSRBiSSBSiBBBEBSBBSSEiSSSBSBBESSB&ciiSSISSSB Op uitdrukkelijken wensch van Koning Leopold UI om do wapenschouwing die gewoonlijk gehouden werd op den verjaardag van zijn Vader Koning Albert, op dien dag te behouden, had Maandag 11. wapenschouwingen plaats te Brussel^ Antwerpen, enz. Hierboven ziet men Koning Leopold III, de troepen voorbijtrekkend, en zijn broeder, Graaf van Vlaanderen en bevelhebber van het regiment der Gidsen, groetend. ISBSBiB3BS!SiSiaaKBSBUSaBSBBB3SEaSBBaEBBSSSiSaBEBBaaSSS5aB3aBB NACHTELIJKE INBRAAK IN SINT BAAFSKERK TE GENT EEN ZIJLUIK VAN «DE AANBIDDING VAN HET LAM GODS», SCHILDERIJ DER GEBROEDERS VAN EYCK, GESTOLEN. k.-yb&v, ,,1 i ht', In den nacht van Dinsdag op Woensdag werd er ingebroken in St Baa£s- kerk. kathedraal, te Gent. Den Woensdag morgen, toen de pïjkcnhcer de kerk opende, bemerkte hij dat een zijdeur geopend was. Wat later bcstatigde hij het verdwijnen van een der zijluiken der beroemde schilderij der Gebroeders Van Eyck. L>e Aanbidding van het I,am Gods». Het gestofeu pa'nee!, 1,47 m. hoog op 55 cm. breed, stelt De Rechtvaardige Rechtersvoor, en sluit aan bij eeil ander luik dat de Miiites Christivoorstelt. Op de buitenzijde van liet ge stolen paneel was de H. Joannes, de Dooper, met het Lam Gods in de armen, algebeeld. De schilderij waarvan een luik ontstolen werrl, is een- der heerlijkste kunst gewrochten onzer Vlaamsch Kunst en is; van onschatbare waarde. Door de dief stal is fiet harmonisch geheel ervan geschonden. Het parket werd op de hoogte van het gebeurde gebracht en stekte os- middellijk een onderzoek in. Hopen wij fikf het ontstolen luik spoedig weerom in Sint Baafskerk zal kunnen terecht komen. Hierboven ziet men links het ontstolen paneel, verbeeldende de Rechtvaardig» RechtersRechts heeft men het daarnevengaande luik, voorstellende da Mil£s tes Christi» De Strijders van Christus»

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1934 | | pagina 1