GROOTE BETOOGING PUROL IK BEN KONING otidf Uw banden zacht KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- AAN ONZE INZENDERS EEN DER OUDSTE VROUWTJES VAN EELGIE Het bloempje van Koekelberg DE POPERINGENAAR SANSEN-VANNESTE De Besluitwetten voor den Middenstand zijn verschenen POLITIEKE KRONIEK WIJ ROND DER KROOSTRIJKE GEZINNEN IN RELGIE LEENING DER VERWOESTE GEWESTEN R. 388538 Nr 1 R. 2375G2 Nr 1 R. 23350 Nr 4 R. ÏS0145 Kr 5 R. 189130 Nr 5 winnen 50.000 frank. TREKKING DER BINNENLANDSCHE LEENING 5 T.H. 1S32 Reeks 176423 wint 250.300 frank. DE KONINGIN EN DE KINDERVERZORGING BELGISCHE FABRIEK VAN CHICOREIWYPPELIER-TAFFIN der 164.000 aangesloten Kroostrijke Gezinnen, TE BRUSSEL, OP ZONDAG 4 NOVEMBER 1934 UITBREIDING VAN KREDIET VOOR AMBACHTSMATERIAAL, KLEIN BEROEP EN MIDDENSTAND Huldebetooging te Leuven aan Mgr Sencie UURTABEL AUTOBUSSEN STORT 2 FRANK met Purol \64yy Harde, ruwe of gesprongen handen worden in één nacht, gaaf en zacht met Beste voor de handen DE SAMENWERKING DER GOUD-STATEN CIJ POINCARÉ'S ROUWDIENST TE PARIJS TARIEF VOOR BERICHTEN: Kleine berichten per regel 1,00 fr. Kleine berichten (minimum) 4,CO fr. 2 fr. toel. v. ber. met adr. t. bm\ Berichten op 1* bi. per regel 2,50 fr. Beriohten op 2* bi. per regel 1,75 fr. Berichten op 3" bi. per regel 1,50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7,00 fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. - Kleine berichten tegen den Vrijdag noen. WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN, ap «WJM* Joa. XVIII, 37. Het klonk als een plechtige bevestiging, dit woord van Jezus, voor den laffen Pi- latus... Als een triomfkreet... Ongehoord! Een Veroordeelde die zich Koning noemt. Geen alledaagsch gebeu ren, voorwaar. Daarom ook juist wilde PilatuS na dat hij hierover van de Joden gehoord had Hem afzonderlijk spreken, om nu toch eens in allen ernst te vragen of Hij het met Zijn Koninkrijk werke lijk meende. «Ergo Rex es tu? «Gij zijt dus Koning? «Tu dicis...» «Inderdaad, Koning ben Ik. Daartoe ben Ik geboren en daar toe ben Ik in de wereld gekomen, om voor de Waarheid te getuigen. Al wie uit de Waarheid is. luistert naar Mijn Stem Daar had Pilatus zich nu maar niet aan verwacht 1 Hij, de Romein, de twijfelaar, die alleen maar belang stelde in wapenge kletter en machtsvertoon... Voor wie de Waarheid kon overwonnen worden door legioenen, hij verstond Christus niet. Zijn Goddelijke Aangeklaagde had hem zoo pas gezegd dat Hij Koning was zon der legioenen, en dat had Pilatus ook niet begrepen... En of het Christus ernst was!!... Hij zou Koning worden. Doch Hij wilde geen slaven onderwerpener waren er genoeg over de wereld menschen millioenen die bukten onder de zware vuist van het met ijzer gepantserde Rome... maar die alleen er op uit waren hun banden te verbreken... en die in het diepst van hun hart hun tyrannen haatten!... Hij wilde vrije menschen Vrij11 die hun Koning zouden beminnen. Vrije onderdanen, onder een zoet juk Vrij van de zonde en van de kwel lende banden van het lagere Vrij van de dwaalleer van het veel godendom dat in de heidensche landen den heidenen zelf walgde, of vri? van de kleinzielige muggenzifterij der Jood- sche Rabbijnen Hij wilde de vrijheid van de kinderen Gods... En die vrijheid kon alleen komen door de Waarheid!... Niet door het compromis van dwaal- leeren zou de mensch zijn vrijheid her overen... maar door de getrouwheid aan de Waarheid die God den menschen zou mcdedcelen door Christus. Dit zal wel de diepere beteekenis van Christus' Woord geweest zijn toen Hij Zijn Koningschap grondvestte op de ver kondiging van de Waarheid... Ego sum Veritas» «Ik ben de Waarheid»... Het kan zijn nut hebben aan die su- biieme eenheid van Jezus' Zending te her inneren, nu we dreigen teri onder te gaan zoo we gaan gelooven aan de waarheid en deugdelijkheid van zooveel mensche- Jijke leerstelsels... Heeft de geschiedenis ons dan niets geleerd Zijn niet de wijsgeerige stelsels dezer wereld ook met de koninkrijken dezer wereld vergaan?... Wat is er overgebleven van de vele i waarhedendie ons de Grieksche en Romeinsche wijsgeeren hebben medege deeld Ze zijn alleen gebleven voor zoover ze «DE Waarheid» hebben benaderd!... Hoe vermetel was het dan niet toen de Rationalistische XIX6 eeuw «de We tenschap tegen het Geloof wilde uit spelen... Voor wie Christen was kon over den uitval van dezen alleszins ongelijken strijd niet de minste twijfel bestaan en voor ieder, ook voor wie niet wil ge looven, maar eenvoudig met zijn tijd wil méégaan is het thans een uitgemaakte zaak dat de materialistische wetenschap heeft uitgediend. Alleen wie, als Pilatus, nog schokschou derend toestaart en voor de wereldver- dwazing de oogen sluit, om zich van de meest beangstigende problemen met een minachtenden spotlach af te maken, kan dezen Romein nog nazeggenWat is Waarheid? Wie het recht voorheeft grijpt naar de Waarheid!... Velen zoeken ze, helaas, maar vinden ze niet! Vrijheid! is de leuze van velen en ze dienen in knechtschap den Mammon on der alle vormen... Idealisten zijn er enkele... maar hun vooroordeelen beletten hun het Christen ideaal te benaderen. Toch ligt voor hen de weg open, in dien ze doormarcheeren en werkelijk de Waarheid beminnen... Al wie uit de Waarheid is luistert naar mijn stem Christenen, luisteren wij naar Christus' Stem Wij hebben de Waarheid van 't Chris ten Geloof vernomen van toen we nog stamelden en de woorden van onzen ge- zegenden Cathechismus leerden, wellicht zonder goed te begrijpen... Hebben we die Waarheid later beleefd, in geheel ons leven? Niet voor ons ge weten, alleen, maar ook voor ons ge weten tegenover onze broeders, tegen over de gemeenschap?... Hebben we niet dikwijls die woorden verdoezeld of eenvoudig weg verloo chend?... Zou wellicht niet hierin de reden li vinden zijn van de noodzakelijkheid om Christus' Leer, Zijn Waarheid op den troon te verheffen? 1 We hebben te lang verdoezeld wat waar was Er werd ons door valschc profeten ge zegd dat we verdraagzaam moesten zijn tegenover dwaalleer, en Christus had het ons anders geleerd toen Hij zei dal er tusschen Hem en Belial niets gemeens was Waar bleef dan Zijn Koningschap?... Eens dat de Waarheid van voor de oogen der menschen was weggenomen zou ze ook uit hun harten verdwijnen en zoo rees het ongeloof machtig... triomfeerend bijna... Maar we willen terugwinnen wat wij door onze schuld voor Christus hebben verloren. Het ware een ketterij dit getuig den de Encyclieken van de Pausen her haaldelijk den Evangelietekst van Joa. XVIII. 36, waar Christus zegt tot PilatusMijn Koninkrijk is van deze wereld niet...», zoo te begrijpen dat we Christus' Koningschap uit de wereld ver bannen... Alleen heeft Hij geen Aardsche Rijk gewild, maar Hij wil wel een Goddelijk Rijk op aarde... Geen rijk door menschenhanden alleen opgebouwd: met menschelijke kracht en menschelijke middelen, maar een rijk grooter dan menschenwerk, overlevend aan alle koninkrijken en vorsten: Het Rijk van de Eeuwige Waarheid... Daarom moeten we dit Feest van Chris tus' Koningschap vieren door het daad werkelijk beleven van ons Geloof... Christus wil lieerschen over ons ver stand: door van ons op te eisehen ne derige gehechtheid aan Zijn Dogma's. Hij wil heerschen over ons hart... door de aantrekkelijkheid van Zijn onverwin- bare Liefde die tot wederliefde dwingt. Hij wil heerschen over onzen wildoor van ons te eisehen dat we steunend op ons Geloof ook onzen levenswandel vrij willig naar Zijn Wet schikken. Hij wil dit alles voor ons allen... te genover allen. Tegenover ons zelf, in het diépst van ons gemoed, moeten we dit Koningschap erkennen. In onze Families, door het naleven van Gods Wet. In onze betrekkingen met onzen naaste met de heele wereld in ons publiek leven, door de fierheid waarmede we ons Geloof belijden en... beleven. Dit is de beteekenis van Christus' Ko ningschap niet minder dan de volledige beleving van Gods wet. verkondigd op Sinaï, door Christus gepredikt en in Christus beleden... «Gij zult uwen God aanbidden uit geheel uw hart, uit geheel uw ziel, uit al uw krachten»... Zoo we dit gebod in' zijn verste gevolg trekkingen naleven, dan wordt Christus Koning, niet alteen over ons, maar ook over de heele wereld! Want wie God uit HEEL zijn hart bemint brengt Hem ook aan anderen 1 Aanstaande weck komt Allerheiligen der» Donderdag. We vragen dringend aan alle Berichtgevers en Inzenders van Berichten, Verknopingen, Aankondigin gen, enz. hunne bijdrage den DINSDAG avond ter post te willen bestellen. Enkel laatste gebeurtenissen mogen ons den Vrijdag toekomen. Waarvoor dank bij voorbaat. Mevrouw Fransiska Cloet-Neirinck. uit Izegem, gaat op haar 102e jaar! Nim mer kende deze nog kloeke vrouw een ernstige ziekte. Zij is gebouwd om het ouderdomsrekord van ons land te ver slaan Het nog van gezondheid stralend oudje. Op heden Zondag 28 Oktober feest van Krisius-Koning heeft de verkoop plaats van het Bloempje van KoekelbZrg ten voordeele van hot oprichten der Na tionale (Bas'liek van Koekelberg. Deze verkoop werd c :n eerste maal in gericht in 1932, op verzoek van Zijn Emi nentie Kardinaal Van Roey en Hun Hoog waardige Excellenties de Bisschoppen van .België en toevertrouwd aan het V. J. V. K. A. (Vrouwelijk Jeugdverbond voor Ka tholieke Actie). Door de zorgen der verschillende spe cialisaties van het V. J. V. K. A. wordt op hst Kristus-Koningfeest het wit-roode bloempje in al de parochies van het land te koop aangeboden. Alle katholieken zullen er zeker aan houden, lijk vorige jaren, hun liefde tot het H. Hart te bewijzen en hun wil open baar belijden. Kristus te zien heerschen in de maatschappij door het feest meê te vieren en fier het bloempje van de Basi liek te di"gen. De geestelijke overheid verlangt dat op dien dag niets anders aan de kerk worde verkocht. iËaBBSSSSBSSSBSSSSSZSSBSSSSlSB SCHERENS VOOR DE RADIO BECEMBBiaSBESBBBaaBBESeBSBHBBBBSBaBaBaBIMSBigeBBBliiBüft Uitgever: POPERINGE Telefoon Nr 9. Postch. N' 15.570 ABONNEMENTSPRIJS VOOR I JAAR (per post) 'T- Binnenland 18,50 fr. Belgisch Congo 35,— fr. Frankrijk 35,fr. Alle andere landen 55,fr. De lijkkist op weg naar da Kathedraal van Parijs, op Zaterdag 20 October Ut Scherens, ons nationaal «Poeskc», we reldkampioen i.i de snelheid, is niet al leenlijk een wièlrijderkampioen maar ook een artist op den accordeon. Over enkele dagen oaf hij enkele aria's ten gehoorc •voor Radio Schaarbeek. Hier hebben wij hem tusschen een paar aria's in, in ge zelschap van den speaker van den post. «BBBSBHSaBfflaBBBSIEHSBaaESasaS 5% 1923 De volgende loten zijn uilkeerbaar met winnen 100.000 frank. De volgende reeksen winnen 10.003 frank R. 246590 Nr 4 R. 161908 Nr 4 R. 6519 Nr 5 R. 55885 Nr 2 ft. 355598 Nr 3 R. 139555 Nr 4 R. 1.13.115 Nr 4 R. 20892 Nr 4 ft. 203757 Nr 2 R. 8281 Nr 4 R. 34982 Nr 5 R. 196752 Nr 1 R. 387695 Nr 2 R. 332713 Nr 1 R. 281597 Nr 2. De andere nummers dezer reeksen zijn uitkeerbaar met 550 frank. Donderdag morgen had de 32e trekking ning 5 t. h. 1932. De 33 volgende reeksen zijn betaalbaar plaats van de Binnenlandsche Pretnielee- met 25.090 frank: 100578 102289 103500 107275 113897 151854 153382 170347 186430 195914 202974 203222 '203545 215940 223255 234334 246884 249435 249908 254705 256000 257308 264154 265293 269121 276244 281035 282251 285727 290802 292451 292525 292886 Iedere obligatie behoorende tot een der uitgetrokken reeksen 'heeft recht op een tiende van bet lot toegekend» aan de reeks waartoe zij behoort. Voor ons is de politiek een acci dent geen levenskwestie. Ons is het niet te doen om op een podium te springen, te roepen en te tieren, massa's te leiden of te misleiden, zelfs niet ter wille van onze jeugd. Juist omdat toe de generatie van vandaag zijn, omdat we nu jong zijn, zouden we het duizendmaal nuttiger vinden onze krachten samen te trekken op de groote algemeen-menschelijke pro blemen die zich ver boven het poli tieke verheffen. Er is kuituur en er is kunst. Er is wetenschap en er is wijsbegeerte. En deze domeinen zijn ontzettend voornamer dan de politiek van den dag. Doch is bet onze schuld wanneer de omstandigheden ons dwingen van de oogen te openen en vooruit te zien? We werden in hèt leven gestuwd met het kompleetste faljiet als eenig positief aandeel. We moesten leven en openbloeien, we moesten verrijken en verdiepen, en we kregen de af grond als eenige werkelijke rugge- steen. En als toe heg eer en te weten en we begeeren het hartstochte lijk wat er van ons als mensch zal terecht komen, dan moeten toe allereerst uit het niet dat ons over gemaakt werd, iet construeeren, zoo niet voor ons, dan ten minste voor hen die onze hinders zijn. Aldus zijn we in de politiek ge vallen. Niet om er te komen, niet om er positie mee te maken, niet uit utili tarisme, maar omdat we voelen dat het mis loopt, omdat we getuige zijn van een hopeloos falen onzer voor gangers. Wij zijn thans de eenige aanwezige reserve. Ons drukt de last van een eventueele heropbouw. Onze kans komt, ze is er. En willen we niet, als vorige generaties, ten onder gaan door eigen hulpeloosheid, dat kan ieder van ons het goed in zijn her senen opnemen: We hebben niet te vegeteeren, te teren op de schamele ruïnes die ons als erfdeel nagelaten werden. We hebben aktief te zijn, we hebben rusteloos te bouwen, we hebben te wroeten en te labeuren, willen we ons zelf redden en onze nakomelingen. Ons gaat het om te rijn of niet te zijn. Te zijn datgene waarvoor we be stemd zijn, hier op aarde en hierna maals. Te zijn een mensch, een sterke, offervaardige mensch. Voor ons is po litiek geen strijd om meesterschap maar een strijd om beterschapBe terschap voor ons zelf en beterschap voor anderen. Voor ons is politiek geen doel, maar een middel, om datgene uit de menschen te halen, dat hen verheft en veredelt. Politiek is het accident, dat ons toelaten moet onze essentie te voe den en ten nutte te brengen. Wat heeft de politiek ons geruï neerd! Niet enkel onze generatie, maar twee, drie generaties terug. Zoodat we ons verbijsterd afvragen, waarop moet dat alles uitloopen? Waarop is het reeds uitgeloopen? Ah! de XIXe eeuwsche jeugdTer wijl de ekonomische ontwikkeling het machinisme en de financiemachten schiep, de draak met twee hoofden; terwijl de proleten, de obscure, pri maire arbeidersmassa vechten moest om een stuk brood, lagen de jeugdige intellektueele krachten te we'snen naast Werther en andere romantieke verwijfdheden. Noch de concentratie van de kapitaal-diktatuurnoch de heroïsche lutte van het werkvolk ver mochten hen te wekken uit hun tra- nerige melancholie en hun laffe le vensmoeheid. Individualisme! Ieder voor zich. Men is jong, men heeft een hart en daar liggen de idyllen en het geweeklaag voor het grijpen: Goethe's Werther, Musset, Lamartine, de Vigny, anderen en nog anderen. De epiek, de breede, collectieve le venspoëzie groeit in fabrieken en werkerskwartieren. En men houdt zich bezig met sentimentjes en hart- gepeuter. Le seul bien qui me reste au monde est d'avoir quelquefois pleu- ré.Fi done! Waar heeft het hen gebracht? 1870 en daarna 1914. Ze hebben zich laten leiden, met de oogen toe, verdiept in hun amou reuze droomen en hun. ingebeelde hart-bloedingen En hier wordt het tragisch. Ze heb ben zich dapper gerehabiliteerd. In dien ze gedeinsd hadden voor het le ven, ze deinsden niet voor de dood. Er hoefde slechts gevaar te zijn, om hun activiteit wakker te schudden. De kracht, de sterkte, de mannelijkheid, zoolang aan banden, worstelde zich los. De oorlog regenereerde hen, smeedde hen tot mannen. Maar daarna! Ze hadden alles, ze hebben niets voortgebracht. Ze zijn teruggekeerd, ze hadden de macht: de macht van het getal, en de macht van het gehalte. Ze hadden de hard ste school uitgedaan, ze waren ge temperd, ze hadden alles voor- het grijpen, ze hebben gefaald. Zij, de mannen van den IJzer, hebben niets verwezenlijkt, niets kunnen verwezenlijken. In de politiek is geen breuk ge weest. De lijn van vroeger is de lijn van nu, en die lijn is heelemaal geen lijn. De generatie van den IJzer, wordt geleid als de generatie van vóór den IJzer, door dezelfde figu ren, volgens dezelfde methodes. Het valt ons zwaar dergelijk re- kwisitorium uit te spreken tegen hen die triomfantelijk de hel trotseerden. Doch het is onze schuld niet als ze tegenover het leven machteloos ge staan hebben of nog staan. Ze hebben onze bewonderingdoch we mogen er ons niet aan vergapen. Ons staat een zelfde lot te wachten. Als wij met geen sursaut d'éner- gieonmiddellijk rechtsomkeer ma ken, als we ons niet losrukken van de banden die ons aan gemakzucht, traditie, halfslachtigheid en preten tieus snobisme binden, dan vergaat het ons als de vorige generaties: een roemiooze dood na een roemloos leven. Dat men ons niet kome vertellen dat er geen verandering mogelijk is. In 't C-osten van Europa hebben een handvol menschen een miljoenenrijk gesticht met een totaal-nieuw uit zicht. In Italië, in Duitschland. in Oostenrijk, overal hernieuwing, her leving, levenskracht en levenswil. We hebben te kiezen. Ten onder te gaan of te verrijzen, te sterven of te leven, te bouwen of het bouwvallige huis om te wonen. We hebben ge&r. enkele reden om ons aan onze ver antwoordelijkheid te onttrekken. We hebben een plicht. En alleen lafheid kan ons van onze plicht afhouden. Willen we ja dan neen de mensch. ons zelf, redden uit den poel waarin hij gekropen is. Of willen we in de modder stikken? Het antwoord ligt in ons zelf. We hebben enkel te willen, kordaat, be slist te willen. We moeten niet meer leer en kennen. Iedereen weet genoeg Koe erbarmelijk het met ons gesteld is. Een wil, een weg, een daad! Dat is onze taak, onze verhevene taak. VJie volgt en wie blijft achter? De redding ligt in ons bereik. (Verboden nadruk.) Herwig. De artikels van onzen Medewerker Herwigworden door het meerendeel onzer Lezers met veel belangstelling gelezen. Zij vertolken het standpunt der jongeren die willen werken aan het verhelpen der treurige krisistoestanden. Laat ons bekennen dat veel ouds heeft uitgediend, en, aan andere omstan digheden moeten andere oplossingen gegeven worden. We houden nochtans eraan te verklaren dat ons dunkens Schrijver in hierbovenstaand artikel politiek aanschouwt langs den kant van kapelletjespo- litieken erover oordeelt in den ongunstigen zin waarin vele onzer jongere krachten dat woord gebruiken. Dat er daartoe aanleiding bestaan heeft door de vele missingen onzer voor gangers, lijdt geen twijfel. Maar, er is ook een goede politiek, een heerlijke politiek zelfs, die politiek waar een mensch niet meer zoekt zich zelf te dienen, maar een ideaal te dienen het Kristen Ideaal in de Maatschappij. En we moeten zeggen dat er wel nooit een schooner tijd was, om aan zulke politiek te doen, als deze, omdat de liberale Staat ineenstort en de tijd aangebroken is om opnieuw den Kristen Staat op te bouwen. En dat is de politiek waarvoor wij met de jongeren geestdriftig hand in hand gaan. DE UITGEVER. Koningin Astrid woonde de eerste cursus hij voor kin der.verzorging in de Hoo- gere School voor Kinderverzorging te Etterbeek. Zij bracht tevens een bezoek aan het gesticht. Hier ziet men- haar wijl zij aandachtig luistert- naar de cursus gegeven door Dr Lust. M. Carton de Wïart. Oud-Minister, vergezelde de Koningin. NI£SE2HB!l!lBS23aE!8DBBE35BG§BaB3iSSiS3SlSS3BQ!88EBBEEI3SBB«IHfi O. L. VIL VAN DEP! WIJNGAARD TE KÏJSEL Herdenking eetter ügkeid Het zinnebeeldig gebaar van lïcer Jean Le Dasseur, burgemeester van Rijsel, den 28 Oktober 1634 zijn goede stede toewij dend aan O. L. Vrouw van den Wijn gaard, met de sleutels efe-r vestingen neer te leggen aan de voeten van 't mjraku- leuze beeldje der beschermheilige van de welke "S3 jaar geleden plaats had. stad, zal heden Zondag herdacht worden door geschiedkundige en godsdienstige plechtigheden. Bij de aankomst in le HALT, van het JUBELPARK: GROOTE MELTING. Sprekers M. F. GOSSERIES, Voorzitter van het Inrichtend Comité M.M. L. BALLET en HIL. DEPRAK- TERE, Ondervoorzitters van het In richtend Comité M. CARTON de TOURNAY, Oud-Mi nister, Voorzitter van den Bond. Uitvoering van eeu gelegenheidslied op de wijze «Naar Wijd en Zijd» door al de betoogers gezongen met begeleiding van muziek. Voor: a) Het behoud van de rechten der Kroostrijke Gezinnen; b) Uitbreiding en herziening der familievergoedingen c) Levenslangen afslag voor de ouders op de ijzerwegen. Om 10.30 uur: MACHTIGE STOET. Vertrek aan de Schaarbeeksche Poort, der 2.500 Bonden van Belgie, 100 vlag gen en 30 muziekmaatschappijen. Tijdens den stoet: Adressen aan Zijne Majesteit de Koning en aan den Heer la Minister en neerlegging van bloemen op het graf van den Onbekenden Soldaat. De lang verbeide volmachtsbesluiten betreffende den middenstand zijn ver tellenen >n het Staatsblad. Ze zijn ten ge- talls van drie: - Het eerste houdt uitbreiding van de betten betreffende het krediet voor am- baehtsmateriaal. Het bepaalt het geheele bedrag voor den waarborg van een goed verloop van het krediet voor het am- baohtsmateriaal op 50 millioen. Het tweede besluit houdt een nieuwe Uitbreiding van de wet betreffende het kic: "beroepskrediet. Het bepaalt op 150 fflUaoëfi het geheel bedrag van den waar borg voor een goed verloop van het klein- be -oepskrediet. Het derde voorziet de oprichting van een tijdelijk kredietfonds ten behoeve van den middenstand. Doel van dit tijde lijk kredietfonds is, bijkomende krediet gemakkelijkheden te verkenen aan de kleine en middelmatige ondernemingen. Hei wordt ingericht met een kapitaal van 50 millioen, waarvan ten minste 40 t. h. bij de stichting wordt gestort. De,,verbin tenissen mogen nooit 350.000.0w over- sehreiden. Het wordt -beheerd door een be- stuurskomiteit, waarin vertegenwoordi gers zetelen van de Spaarkas, de Nationa le Bank, de Hoofdkas voor klein beroeps krediet, de Ministeriën van Financiën en Ekonomische Zaken. OOK BELASTINGVERLICHTING Aan den anderen kant werd door den Minister van Financiën een vierde besluit medegedeeld. Dit houdt belastingverlichting ten bate van het klein beroepskrediet en van het krediet voor de ambachtsbewerktuiging. Deze verlichtingen slaan vooreerst op de rechtstreeksche belastingen en op de or.rechtstreeksche, die drukken op som mige organismen voor middenstandskre diet. Wat betreft de zegelrechten, worden, de kosten voortvloeiende uit geringe verrich tingen eveneens merkelijk verlicht. In zake registratierechten komt er een Vast recht van 15 fr. in plaats van de A40 k h. thans gevorderd voor de ver- Panding van handelsfondsen en voor het vestigen van het voorrecht van den ver- kooper van gereedschap. DE TAKS OP DE R.ËI SP ASSEN GEWIJZIGD I/,u besluit ls ook verschonen met wij- zigingen aan het stelsel van taksen op de reispassen. Een pas voor twee jaar kost thans 200 fr., en voor 30 dagen 25 fr. De- pas voor 30 dagen zal vervangen worden door een voor drie maanden die 50 fr.. zal kosten. De pas voor twee jaar blijft gehand haafd maar wanneer de vrouw met haar echtgenoot reist, moet zij ICO fr. betalen. Voor een kind beneden de vijftien jaar zal men 10 frank betalen. Bijzondere schikkingen zijn voorzien voor de groote gezinnen. eiSBSBSBlBgBBBBB&BBgSBBBBSBB Wc geven heden Uurtabel der Autobus- üjnen onzer streek. Dit kan voor al onze Lezers van veel nut zijn. We raden dus aan, deze uit te knippen en uit te bangen of aan de hand weg te leggen. op postcheckrekening nummer 15.570 van V. SANSEN-VANNESTE, Poperfnge, en ons blad wordt U wekelijks toegezonden van nu tot Nieuwjaar, Abonnementsprijs voor FRANKRIJK van nu tot einde jaar: 6,30 fr. UUMBBBMBBBBBBBBflllBgEBBBflBB poos i i 7 H fr „In alle Apotheken. Zondag werd te Leuven, in de Promo tiezaal der Universiteitshailen esn groot- sche Academische zitting gehouden, inge richt als huldebetoGg ter eere van Mgr Prof. Dr J. Sencie, ter gelegenheid van zijn 40 jaar professoraat aan de Katholie ke Hoogeschool. Gansch het intellectueele Vlaamsche land was er te samên gekomen om hulde te brengen aan den rechtschapen man en verdienstelijken hoogleeraar die Mgr Sen cie is. Tusschen de woordvoerders stippen wij aan Staatsminister Frans Van Cauwelaert, oud-minister Van Dievoet en afgevaar digden van het huidige studentengeslacht. Tevens werd herdrcht het onder zijn auspiciën ingezette en thans bi'jna vol trokken werk der Vlaamsche Leergangen aan de Universiteit van Leuven. Eveneens zijn jubileum van 40 jaar pro fessoraat was een gelegenheid om aan den gevierden meester de dankbaarheid te be tuigen vanwege duizenden studenten die aan de Katholieke Universiteit zijn wijze lessen kwamen aanhooren. De heerlijke dag van het huldebetoog sloot met een banket, dat door talrijke aanwezigen bijgewoond werd. A DE LEVENSBAAN VAN MGR SENCIE Geboren te Holle deed E. H. J. Sencie schitterende studiën en verkreeg den graad van lioenciaat in zedelijke en his torische wetenschappen en van dokter in wijsbegeerte en letteren. In 1893 riep het Belgisch episkopaat hem naar Leuven om ér les te geven in de oude geschiedenis, de Grieksche instellingen en opschriften- leer. Reeds in 1895 werd hij buitengewoon lioogl-eeraar en in 1899 werd hij bevorderd tot het ordinariaat. Hij werd president van de pedagogie van het Pauakollege en gedurende 12 jaar geeft hij er richting 'en leiding aan hon derden studenten, steëds op de bres staan de voor cfe verdediging der Vlaamsche zaak. Reeds lang voor er sprake was van de .vernederlandsching der Universiteit, heeft Mgr Sencie ijverig meegewerkt aan zeer vele organismen die aan de hoogstuden ten en aan onze intellectueelen hoogere Vlaamsche cultuur wilden med-ed-eeien. Het zou ons te ver brengen daarover uit te weiden. Ten andere, het was sl-echts voorbereidend werk: het dcor-en-door Vlaamsch priesterhart van Mgr Sencis was daarmee niet tevreden. Zijn levens droom de Katholieke Universiteit te 'Leuven ook een echte «Alma Mater» te doen worden wilde hij verwezenlijkt zien. De vernederlandsching van de Universi teit .te Leuven stuitte op biina onoverko melijke moeilijkheden, waarvan de voor naamste van financieelen aard was. De uiterst-practische geest van Mgr Sencie had hier weldra een uitweg gevon den en met een taal volhardingsvermogen voerde hij zijn opzet door tot de volledige verwezenlijking. Hij stichtte de vereeni- ging Vlaamsche Leergangen te Leuven 'welke tot doel heeft de noodige geldmid delen te verzamelen om de Leuvensche Universiteit behulpzaam te zijn bij de ver- vlaamsching. Men hoeft slechts het laatst verschenen jaarverslag van deze vereeni- ging te doorloopen om te zien wat hier bereikt werd door onvermoeibare kracht inspanning en doelmatig-georganisecrde propaganda. We mogen zeggen dat we, op een paar niet-essentieele leergangen na, op dit oogenblik reeds een volledig Ka tholiek Kooger Onderwijs door het Neder- landsch bezitten. Om het leidende aandeel dat Mgr Sencie aan dit- zoo belangrijk cultuurwerk heeft gehad kunnen we hem niet dank baar genoeg zijn. Tenslotte mogen we niet nalaten er spe ciaal op te wijzen dat bij deze gelegen heid de gevierde op een.gansch bijzondere manier door zijne geestelijke overheid werd geëerd: Rome heeft hem verheven tot de waardigheid van Huisprelaat en gansch ons Doorluchtig Episcopaat heefu zich bij dit huldebetoon aangesloten. Aan den verdienstelijken Vlaming van wege zijn vele trouwe vrienden, het ge bruikelijke doch diep-ge voeldeAD MUL» TCS ANNOS! Verscheidene landen die nog den gond-standaard 'hebben behouden en van geen muntontwaarding onlangs l ebben willen weten hebben bun afgevaardigden gestuurd naar een vergadering die belegd werd te Brussel, De vergadering pi'ng door onder voorzitterschap van den Heer Minister Jaspar, Belgisch Minister. Door dc afgevaardigden werd gezocht om nauwere samenwerking onder de verschillende goud-Staten. De vergadering heeft enkele vruchten afgeworpen en er wordt onderzocht om tv chen de goudrlanden betere handelsbetrekkingen en toltarieven te -onderhouden. aiiaasgaBgaiEBBBBMaiiaBliaBlIBEaHSailgBBBagataagagaansgPTfaB» Een sierlijke tcekening van Z. E. H. Prof. Lemaire voor de faestviering van Mgr. J. Sencie: de l:op van de Jubilaris tusschen den toren van Haile en den toren van de Universiteitsbibliotheek te Leuven.

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1934 | | pagina 1