Eer Vlaanderen vergaat
purol
Vrouwên handen
De edele rol van den Priester
Rond het werk van onze Regeerirg
WEEKBLAD: 35 CENTIEMEN.
32" JAAR. - Nr 10,
DE PQPERINGENAAR
SANSEN-VANNESTE
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN
POLITIEKE KRONIEK
EEN ÉÉNIG KLOOSTER
IN GRIEKENLAND
De Vlaamsche Betooging te Brussel verboden
Wm
I
RADIO-TOESPRAKEN OVER
DE KATH. UNIVERSITEIT
DE OVERDRACHTS-
TAKSWIJZIGINGEN.
DE OVERDRACHT VAN HET SAAP.GEBIED
STORT 15 FRANK
is onbetwistbaar de beste.
LEENING
DER VERWOESTE GEWESTEN
R. 149.156 Nr 5 wint 500.000 fr.
DE PLAN...TREKKERS
ZONDAG 1© MAART 1935/
Uitgever
POPERINGE
Telefoon N' 9. - Postch. N' 15.576
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR I JAAR (per post)
Binnenland 18,60 fr.
Belgisch Congo 25,tr.
Frankrijk 35,tl.
Alle andere landen 55,fr.
PQPEBZKErEHAAR
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Klein» berichten per regel 1,00 fr.
Kïtóa* be richt-n (minimum) 4,00 fr.
2 fr. toel. v. bsr. met adr. t. bur.
Berichten op 1* bl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 2* bl. per regel 1,75 fr.
Berichten op 3* bl. per regel 1,50 fr.
Rottwfeer. en Bedank, (min.) 7,00 fr.
Te herhalen aankondigingen
prijs op aanraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen
en moeten tegen den Woensdag
avond Ingezonden worden. - Kleine
berichten tegen den Vrijdag noen.
We zijn gelukkig in deze tijden van geweldige strijd tegen godsdienst
en zeden, voor onze Lezers de verkwikkende woorden over te drukken,
ter gelegenheid van den Vasten tot alle geloovigen gericht door Z. Exc.
Mgr Lamiroy, Doctor in de Wijsbegeerte, Doctor en Meester in de God
geleerdheid, door de barmhartigheid Gods en de genade van den H. Apos-
tolischen Stoel, Bisschop van Brugge.
Wij kunnen al onze geachte Lezers niet genoeg aanraden deze tref-
Jende woorden aandachtig te lezen en te overwegen.
Aan de Geestelijken en de Geloovigen van
Ons bisdom, zaligheid en zegen.
Zeer lieve Broeders,
Tn de zielroerende toespraak van onzen
Ecddelijken Zaligmaker, tot zijne leer
lingen die droef te moede rondom Hem
geschaard waren, na het laatste Avond
maal, op enkele stappen van den Cal
varieberg en enkele uren vóór zijn schan
delijken dood op het kruis, lezen wij deze
troostvolle woorden: «Ik zal U niet als
weezen achterlaten
Enkele oogenblikken geleden, heeft O. H.
J. C. het heilig Sacrament des Altaars,
het Sacrament zijner Liefde ingesteld. Hij
zal dus bij ons blijven, wezenlijk, alhoe
wel verborgen onder de gedaanten van
brood en wijn; Hij zal bij de menschen
verblijven, overal, tot in de meest verla
ten hoeken der wereld, ook in de verst af
gelegen en schier onbereikbare plaatsen,
overal waai' een menschenhart lijdt, over
al waar zielepijn moet gelenigd en zwak
heid moet gesterkt worden.
Vóór enkele oogenblikken heeft de Ver
losser de eerste heilige Mis, het sacrificie
der nieuwe Wet opgedragen, waarvan Hij
altijd blijven zal en liet hoogheilig
slachtoffer en de bijzonderste Offeraar.
Dit Misoffer, dat onbloedig en toch wer
kelijk het Kruisoffer hernieuwt, zal Hij
voortaan dag en nacht aan zijn hemel-
schen Vader opdragen en zonder ophou
den zal zijn bloed, op duizende altaren,
genade afsmeeken van den Hemel.
Het woord van God zelf, door zijn pio-
feet uitgesproken, wordt in letterlijken
zin verwezenlijkt: Van het opstaan der
zon tot aan haar ondergaan is mijn Naam
groot onder de volkeren, en overal wordt
Mij een zuivere offerande opgedragen».
Maar op dit zelfde oogenblik, waarop
onze goddelijke Meester de heilige Eucha
ristie en het heilig Misoffer instelde,
waarop Hij ons lichaam, zijn bloed en
zijn kruis naliet, stelde Hij ook het hei
lig priesterschap in en wijdde Hij zijn
eerste priesters.
In het heilig Sacrament is ten allen
tijde het bovennatuurlijk voedsel te vin
den, dat onze vergoddelijkte ziel noodig
heeft; in het heilig Misoffer mogen wij
overal tot God zelf naderen met het bloed
van het Lam Gods, dat de zonden der
wereld wegneemt; bij den priester kan de
mensch immer licht en sterkte vinden,
telkens zijn onwetendheid en krankheid
er aan behoefte voelt.
De priester echter draagt niet enkel het
Misoffer op; hij reikt niet alleen de hei
lige Communie uit en geeft goddelijk le
ven; hij houdt ook nog de waarheid voor
en toont den weg aan naar Hem, die zeg
gen mocht: Ik ben de waarheid, de weg
en het leven
De priester onderwijst. Hem is. de zen
ding toevertrouwd de duisternissen te
verdrijven, die de erfzonde en al de zon
den sinds eeuwen in de hoofden hebben
opeengehoopt. Zijne zending is het die
eeuwige waarheden te prediken, waarop
niet enkel ons heilig geloof, maar ook de
familie, de gansche gemeenschap en alle
ware beschaving is gegrondvest.
Neem dit voortdurend onderwijzen van
de christelijke grondbeginselen over recht
vaardigheid, zuiverheid en broederliefde
weg, en de wereld keert terug tot het hei
dendom. Wellicht zal dit nieuwe heiden
dom in een eerste opzicht minder afkeer
wekkend voorkomen, maar heidendom
blijft het toch in den grond, dat met de
zelfde drogredenen als voorheen dezelfde
misdaden tracht te verontschuldigen en,
met dezelfde ronkende en holklinkende
spitsvondigheden, dezelfde walgelijkheden
goedkeurt en durft aan te prijzen.
De priester toont daarbij den we? aan,
die opklimt ten hemel en die dezelfde is
voor iedereen, de weg der onverander
lijke geboden van God en der voorschrif
ten van de heilige Kerk.
Maar die weg is lastig; de strijd is hard
en gemakkelijk de val. De priester kan
misstappen wederom goed maken; ziele-
wonden heelen en onrust stillen. Wat hij
niet kan is rouw en ziekfe, lijden en
droefheid uit dit tranendal verbannen;
maar hij kan toch tranen afdrogen, moed
geven en het middel aanduiden om alle
smart te heiligen. Wat hij zeker kan is
licht brengen in den geest waar alles
duister is; moed in het hart geven, wan
ne :r alles hopeloos en verloren schijnt,
door vertrouwen op Gods barmhartigheid
te verwekken en overgeving tevens aan
zijn aanbiddelijken Wil.
Nog eens neem dian goddelijken troost
weg, die alleen stand houdt en overblijft
waar geen aardsche beschouwingen nog
hul# of troost kunnen brengen; neem uit
de wereld die goedheid weg, die Jezus zelf
uit den hemel op de aarde heeft gebracht,
en het wordt hier beneden een hel, waar
nog enkel wanhoop heerscht zonder uit
komst en opstand zonder paal of perk.
De priester deelt ook het levenwekkend
water mede, dat voor allen die het drin
ken, volgens het woord van den goddelij
ken Meester, een bron kan worden van
eeuwig leven; hij deelt het leven mede
dat hij dagelijks zelf ontvangt uit het le
vend Hart van Jezus.
Telken morgen beklimt de priester het
altaar en daar wordt hij met den godde
lijken Offeraar als vereenzelvigd, wan
neer hij die wonderbare woorden uit
spreekt: Dit is mijn lichaam, dit is mijn
bloed Op dit oogenblik worden, zooals
het geloof ons leert, brood en wijn ver
anderd in zielespijs, in hst lichaam en
bloed van Christus, terwijl door het ambt
van den priester, het volmaakt offer van
aanbidding aan den hemelschen Vader
door zijn eenigen Zoon wordt opgedra
gen, en ook op waardige wijze Hem wordt
dank aangeboden voor al de reeds beko
men weldaden, met een alvermogend
smeekgebed om nieuwe gunsten, met het
losgeld voor alle zonden.
Z. L. B., aan het altaar is de prissier
niet meer een louter mensch; ook niet in
der. biechtstoel, waar hij uw zonden ver
geeft en uw zielewonden geneest.
God alken kan de zonde vergeven, die
tegen zijn opperste Majesteit bedreven
werd, doch ook de priester, door de god
delijke macht, die hij van Christus heeft
ontvangen: Zooals de Vader Mij heeft
gezonden, zoo zend Ik U. Ontvangt den
heiligen Geest. Aan wie gij de zonden
vergeeft, aan hen zijn die vergeven; aan
vie gij de zonden weerhoudt, aan hen
zijn die weerhouden
De priester is in de wereld, maar niet
van deze wereld, evenmin als Jezus zelf;
midden de menschen leeft hij, doch boven
allen staat hij met zijn goddelijke macht:
bij hen moet hij blijven met die trouwe
bezorgdheid voor "e zielen, waarvan de
goddelijke Meester het voorbeeld gaf en
voor den priester ervan zijn gebod heeft
gemaakt.
De priester zegent uwe c 'jtverbintenis
«u smeekt om genade en stérkte voor U
om den last en de verantwoordelijkheid
ervan te kunnen dragen; hij ook doopt
uw kinderen en reinigt hun ziel van de
vlek der erfzonde; hij troost uw zieken
en sterkt ze met de laatste heilige zalvin
gen, wanneer het schrikwekkend uur slaat
om voor den Oppersten Rechter te ver
schijnen.
De priester volgt U stap voor stap door
het leven en schenkt U de genade, die gij
op elk oogenblik noodig hebt; den gan-
schen dag door steunt hij U met zijn ge
bed en zooals Jezus Christus voor ons ten
beste spreekt zonder ophouden bij zijn he
melschen Vader, zoo biedt de priester in
zijn breviergebed voortdurend uit uw naam
aan God den lof en dank, die Hem^ ver
schuldigd is en beveelt Hem al uwe nood
wendigheden aan, wanneer gij zelf er niet
eens aan denkt.
Zocals de goddelijke Meester, predikt de
priester niet zijn leering en legt hij niet
zijn geboden op, noch zijn wil, maar wel
de leering, de geboden en den wil van
God, die Christus en zijn priester tot U
heeft gezonden.
Daarom ook sprak de Zaligmaker eens-
daags tot zijn priesters dit woord, dat als
een ernstige vermaning klinkt: «Die U
aanhoort, aanhoort Mij en die U mis
prijst, misprijst Mij; maar degene die Mij
misprijst, misprijst Hem die Mij gezon
den heeft
Z. L. B., de belofte van den Verlosser
aan zijn apostelen, op den vooravond van
zijn dood, geldt voor alle zijn leerlingen
van alle tijden: Ik zal U niet als weezen
achterlaten». Overal waar een altaar
wordt opgericht en een tabernakel kan
geopend worden, overal waar de godde
lijke Meester komt, komt ook de priester
om Jezus en zijn leering aan de zielen te
schenken en allen te heiligen door zijn
Geest, die is de Geest van alle licht en
alle heiligheid.
Magna dignitas sacerdotum Groot
en heerlijk is dc priesterlijks waardigheid,
zegt de schrijver van de Navolging Christi.
God gaf aan zijn priesters een macht en
een zendjng die zelfs zijn engelen niet
ontvingert. Geen wonder dat de nederige
Pranciskus van Assisië zijn leven lang
terugdeinsde voor deze hooge waardigheid
en dat hij eensdaags durfde te verklaren:
Moest ik een priester en een engel ont
moeten, ik zou eerst den priester groeten
Gewis de priester blijft mensch, en uit
de menschen uitverkozen door God zelf,
behoudt hij nochtans al zijn zwakheid,
zegt de heilige Paulus, opdat hij altijd
voor mcnschelijke krankheid zou medelij
den voelen.
Maar al blijft hij mensch, hij staat
nochtans bij zijn volk als Gods gezalfde.
Volgens de huidige schikking der Voor
zienigheid, is hij noodzakelijke middelaar
tusschen den hemel en de aarde, want
hij is de uitdeeler der goddelijke geheim
nissenen, naar het woord van den
Apostel, de gezant van Christusbij de
menschen.
Doch is de priester deelachtig aan god
delijke macht, heeft hij goddelijke zen
ding en mag hij terecht, volgens het
getuigenis van Jezus zelf, het zout
der aarde en het licht der wereld
worden genoemd, hoe dikwijls ook is hij
niet, zooals zijn goddelijke Meester, een
teeken, dat zal tegengesproken worden
signum cui contradicetur
En nog eens de Zaligmaker heeft het
aan zijn priesters zelf voorspeld: De
knecht staat niet boven den Meester niet
enkel in zijn priesterschap maar eveneens
in zijn lijden en in zijn verguizingen zul
len ze de eer hebben hun aandeel te krij
gen.
De vervolging zal niet altijd bloedig zi.jn;
zij zal daarom niet minder lastig zijn om
dragen, inzonderheid wanneer zij komt
van diegenen aan wien men goed heeft
willen doen of zelfs gedaan heeft.
Op dit oogenblik, Z. L. B., begrijpt de
priester best wat die ©eretitel beduiden
kan, die hem terecht mag toegekend wor
den: Sacerdos alter Christus», «de
priester is als een andere Christus
Gij begrijpt gemakkelijk, Z. L. B., da'
de roeping tot de priesterlijke waardig
heid, tot de hoogste waardigheid op aarde,
die altijd een uitnoodiging is tevens tot
een leven van zelfverloochening en soms
ook van lijden en vervolging, dat die roe
ping van God komt en van Hem alleen.
God roept echter wie Hij wil en wan
neer Hij wil; Hij kiest zijn priesters uit
daar, waar Hij wil en zijne keus hangt
niet af van de verdienste van den uitver
korene, ook niet van zijn beantwoorden
aan de genade. Dit is klaar en duidelijk
genoeg te zien in de uitverkiezing van
den H. Paulus en van de andere Aposte
len, de eerste priesters.
De priesterlijke roeping gaat dus niet
uit van den uitverkorene; deze oqtvangt
zijne roeping van God door bemiddeling
van den Bisschop en beantwoordt eraan.
Deze roeping heeft de Heer zich zelf voor
behouden en van alle eeuwigheid heeft
Hij, door een bijzondere schikking van
zijn Voorzienigheid, die uitstekende ge
nade voorbereid voor diegenen die Hij roe
pen zou in den loop der tijden; zoohaast
echter aan deze roeping wordt beantwoord
en de priesterlijke wijding is ontvangen,
wordt ook de uitverkiezing en beslissing
onveranderlijk: De Heer heeft het ge
zworen: gij zijt priester in alle eeuwig
heid
Niemandbijgevolg, zegt de Apostel
niemand kent zich deze eer toe. Men
moet ertoe uitverkoren worden door God,
zooals Aaronzooals Christus zelf, die
het even uitdrukkelijk verklaarde aan
zijne leerlingen: Non vos me elegistis
niet gij de eersten hebt Mij verkozen,
maar Ik heb U verkozen en aangesteld
«n vrucht te dragen, een vrucht die blij
ven zal; Ik heb u gestuurd in den oogst
van mijn Vader, opdat gij dien inzame
len zoudt in de eeuwige graanschuren.
De priesterlijke roeping, Z. L. B., is
bijgevolg niet de keus van een loopbaan
of van een ambt; het priesterschap is,
zoo ge wilt, een bediening, dooh een god
delijke bediening, waar het njet gaat om
geld, dooh wel om zielen te winnen; waar
geen spraak is van vergankelijke goede
ren te vergaderen, maar veeleer van bo
vennatuurlijke schatten uit te deelen.
Hier geldt niet de strijd om het aardsch
bestaan, doch wel de strijd om het he
mel,sch geluk; de priester wordt immers
de strijder Christi, om tien goeden strijd
te strijden, waarover de H. Paulus spreekt,
om het kwaad te bevechten hoe en waar
het ook opduikt, om God en Christus te
doen heerschen.
Vervolg en slot aanstaande week).
Er is een tijd geweest dat Vlaande
ren groot was. De voorname musea
van de geheele wereld, de archieven
van d'eigen gouwen barsten van over
tuigingskracht.
Er is ook een tijd geweest dat
Vlaanderen dood was. Het had echter
het geluk dat het middenpunt der
beschaving, dat het zwaartepunt van
het leven in het Westen bleef. Dit
geluk hebben de primitieve kuituur
volkeren niet gekend. De Middelland-
sche zee die eens de kern was van
de wereldbeschavingverspeelde haar
aantrekkingskracht en mocht het
aanzien dat een continentale of vas
telandskuituur de teugels in handen
nam en blijft houden. Het is de
tragiek van Griekenland, dat het zich
nimmer meer heeft kunnen opwer
ken, omdat het intusschen uit den
beschavingscirkel geraakte. Vlaande
ren werd hierin begenadigd. Parijs,
Londen en Berlijn vormen sinds lang
de eindpunten van den Europeeschen
kuituurdriehoek. In de laatste jaren
had ook Rome het niet moeilijk om
terug in aanzien te geraken, steu
nend op het Romeinendom waarvan
het de direkte erfgename is.
De romantiek heeft Vlaanderen veel
goeds gedaan. Na zich oververzadigd
te hebben aan klassieke schoonheid
met Griekschen en Romeinschen in
slag, herwon het nationale (de ge
schiedenis is een eeuwig herbegin
nen) den voorrang.
Liever dan zich blind te staren op
vergane kuituren (die echter essen
tieel onvergankelijk zijn en nog nooit
geëvenaard werden) herinnerde de
kunst zich opeens dat ieder volk toch
ook iets van een nationale rijkdom
moest bezitten.
Dit beteekende voor Vlaanderen het
blootleggen van het verled-en, het le
ven, de historische grootheid, de Icul-
tureele uitstraling. Het NIET waarin
Vlaanderen verging riep op IET. De
romantiek golfde triomfantelijk over
het land. Vlaanderen herademde, de
pols sloeg terug, eerst zwakjes, ver
volgens kloeker en regelmatiger. Er
heerschte blijheid omdat een doode
uit het graf opstond. Er was geest
drift omdat een nieuwe hoop de leeg
heid der harten begon te vullen.
Conscience, David, Willems, Snie-
ders, Gezette, zoovele anderen, waar
van we misschien thans de klank niet
meer gepast vinden, hebben toch het
mirakel volbracht. Ze hebben het ver
leden steentje voor steentje terug
klaar geboend, ze hebben het verle
den ontbolsterd, zoodat het direkt
tot de harten drong.
Toen kwam de man die kGmen
moest, die het verleden in h"t heden
inblazen zou, die het verledc.i dyna
misch op het heden zou overschake
len. Rodenbach gaf gestalte, vorm,
massa aan de levenlooze schoonheid.
De Vlaamsche beweging, oorspron
kelijk passief (de terugblik in het
verleden) werd actieven drang naar
herbeleven, herworden, verrijzen.
Het is een jammerlijk feit dat van
in haar beginstadium de kuituurbe
weging door de politiek geminimali
seerd werd. Ze moest een grootsche
synthese worden, ze dreigt tot een
onvruchtbare analyse te vervallen.
De politiek heeft de. kuituur onder de
knie gehouden en het omgekeerde
had moeten gebeuren. Partijen heb
ben de Beweging afgeknot, ingekrom
pen, verlamd en veroppervlakkigd
Van kuituurbeweging die diepte en
ziel is, werd ze politieke beweging die
bij mond en lichaam blijft. Geest
werd stof, vaag en onbepaald, mate
rieel en vergankelijk. De eeuwig-
heidsademis er van af. De dyna
miek ligt in kortsluiting. Zelfs dc ro
mantiek, de begoocheling, de betoove-
ring van het verleden is in nood, er
in deze krisistijd wordt niet eens haar
S.O.S. teeken begrepen.
Vlaanderen onderneemt de weg te
rug, en dit hoeft massaal begrepen tc
worden. Waar is de stuwkracht der
intellektueelen, de zaaiers van het
goede zaad, op de eenvoudige, bloote.
schamele akkers, die sedert zoolang
in chomage zijnGeleerdheid te over,
maar Vlaamsche persoonlijkheid,
doordeesemd van offervaardigheid?
Kultuurmenschen gespijsd met het
allerbeste wat er is, op zijn
Vlaamschvoorbereid en opge- j I
dischf!
Detoestand is paradoksaal. Waar
in de meeste landen de ekonomie.
spijts de krisis, overlommerd wordt j
door dynamische krachten met kul-
tuur elementen, wordt Vlaanderen be
vangen door de ekonomische inzin
king.
Het geestelijk leven der massa is
nul. De Vlaamschetemperatuur
blijft onder vriespunt. Dc Vlaam
sche kredieten zijn bevroren en de
krisis bedreigt den grond.
De grond, de oerwaarde van den
Vlaming, de bron van welvaart, ge
zondheid, levensblijheid, dreigt te
vergaan.
Weet men niet dat de landbouw,
de specifieke rijkdom van het ac-
tueele Vlaanderen steeds meer en
harder tusschen de nijptang gekneld
geraakt. De boer, de ruggegraat van
ons volk, ligt in hopelooze strijd met
de industrie.
De industrie in de greep der groot-
financie is de rechtstreeksche mede
dingster geworden van den landbouw.
De tijden zijn droef en onbegrij
pelijk. In den chaos van ekonomische
verwarringran verwarring tout
court-», wordt het nacht voor den
grond, dié zwelt van veiheid en rijk
dom, die hunkert naar het breede
ritme van eeltige handen! De poëzie
van Vlaanderen gescandeerd door
merel en leeuwerik, wordt dor en me
chanisch proza!
Doch hoe hard ook de ekonomische
strijd wezfn mocht, toch zouden de
kuituurwaarden in dezen tijd een
machtig houvast kunnen vormen. Er
zijn volkeren die harder lijden dan
wij, en toch geestdriftig, dynamisch
de toekomst bevechten, een macht
vormen, en waardeering afdwingen.
En hier? Thans ondervinden we de
weerslag van het niet-tot-de ziel drin
gen, van het oppervlakkige, het ge
forceerde, het uit-elkaar-gerukte van
het Vlaamsche herwordingsproces.
De heer Burgemeester van Brussel
verbiedt met een pennelrék een loya
le betooging. Het is geen toeval, het
is een symbool; het beteekent nage
noeg het afsluiten van een periode,
de opgangsperiode van na den oor
log, het winnen in de breedte, de
aanwinst in getal van Vlaamsch-voe-
lenden.
Het veldverlies van de Vlaamsche
Beweging speelt natuurlijk in de
kaart van hen, die spijts alles, den
Vlamingen niet luchten kunnen,
Straks worden zij de baasen wij
de slachtoffers. Straks komen we te
rug in den besloten tijd, waarop het
een ongeluk zijn zal Vlaming te we
zen.
Het gewonnen terrein wordt stil
aan ondermijnd. Het is thans het
moment niet om te vitten over de
bedreven fouten, de opgeloopen desil
lusies, de verschalkte trouw.
Het komt erop aan onze kuituur
weer vorm te geven.
Het komt erop aan weer front te
maken tegen de knagende en sloo-
pende krachten. V/at te redden valt
is van historische beteekenis, van on
schatbare waarde. Het is ons eigen
zelf. De polil\ek verdeelt, de kuituur
bindt. Politiek is stof, doch kuituur
is geest. Het is hoog tijd dat ons volk
uit de banden van het materialisme
gerukt worde, wil het niet vergaan.
De opgang die een oogenblik de
schoonste verwachtingen scheen te
belichamen is op marche arrière
gezet. De terugkeerenden na lange
afwezigheid staan versteld van de
levenloosheid in Vlaanderen. Het
dreigt een woestijn te worden, met
hier en daar een oase.
De zweepslag van den heer Max
weze het signaal van een nieuw ver
trek, het juiste, het goede ditmaal.
Vlaanderen verdient op dit oogenblik
meer en beter dan het troostelcoze
schouwspel van miljoenen levenlooze
toeschouwers van financisele instor
tingen en politiek krakeel.
(Verboden nadruk.) Herwig.
w .V-'.:
-IwiM&ïï
te:/ Aiufli&fdii'!
PRINS UMBERTO
IMlf.,»».?!SM*
tel -te
De wereld houdt al weer de eogen fje-
richt naar Gr'skenland, waar bloedige
omwentelingen heerschen. In Grieken
land bestaat een klooster van schiesma-
tieke monikken dat eenig is in de wereld.
Hierboven een zicht van hun eigen
dom, gelegen hoven op den berg Athos.
Daar woonden 15.930 schiesmatieke mo
nikken in hun eigen Republiek. Nooit
mocht daar iemand binnen. Nu komt
het Staatsbestuur dit klooster te ontbin
den en alle monikken moeten er weg.
Zooals bekend is, wordt, op de twee
eerste Zondagen in den Vasten, (dit
jaar op 10 en 17 Maart) een geld-
omhaling gedaan in al de Kerken en
openbare Kapellen Van het land, ten
voordeele van de Leuvensche Univer
siteit.
SBiaBBS&iaissEBSiBBBHBBBasBBBsa
Een besluit-wet van 28 Februari 1935,
dat in den Moniteurvan 3 Maart zal
verschijnen, brengt sommige wijzigingen
toe aan de wetgeving op de overdracht
belasting.
1. - Ónder het huidig regime, wanneer
verkoopen aan particulieren koopende
voor hun eigen gebruik, noch aan de
overdrachtstaks noch aan de weeldetaks
onderworpen zijn, maken ze niettemin, in
sommige gevallen, de aflevering verplicht
van facturen die vatbaar zijn voor de taks
van 2.50 per duizend. Voortaan, is deze af
levering niet meer verplicht en de fac
turen die afgeleverd zouden worden, zijn
vrij van de taks van 2.50 per duizend.
Blijven onderworpen aan de taks van
2.50 ten honderd de facturen voor on
roerende werken, zelfs indien deze wer
ken uitgevoerd worden voor rekening van
particulieren.
2. - De ruilingen van koopwaren zijn
voortaan vatbaar voor de taks op elkeen
der beide wederkeerige overdrachten en
niet meer alleen op de meest belaste over
dracht.
3. - Wat betreft de factuurtaks op de
ondernemingen, wordt de vermindering
tot 2.50 per duizend beperkt tot de on
roerende onderaannemingen. Voor de roe
rende onderaannemingen, is het dus de
taks van 2.50 ten honderd die verschul
digd is.
4. - De taks van 2.50 ten honderd die
thans de overeenkomsten van gemeen
schappelijk personenvervoer treft wordt
toepasselijk gemaakt op alle personen
vervoer per auto, zoodra dit gedaan wordt
door middel van rijtuigen die meer dan
zes reizigers kunnen vervoeren. Deze wij
ziging schaft de vrijstelling af, waarvan
genoot, in voorkomend geval, het vervoer
van groepen.
5. - Worden onderworpen aan een taks
van 2.50 ten honderd op hun totaal be
drag, de rekeningen door de reisagent
schappen afgeleverd aan hunne klanten.
Nochtans, indien de reis geheel of ge
deeltelijk in het buitenland afgelegd
wordt, wordt de taks berekend op slechts
de twee vijfden van het bedrag der reke
ning. De heffing dezer taks sluit de eisch-
baarheid uit van de taks op de facturen
aan het agentschap uitgereikt door den
vervoerder der baan.
6. - In zake weeldetaks, wordt het vrij
gesteld minimum van 25 fr. afgeschaft
voor de koopwaren die vatbaar zijn voor
de taks bij de bron, en het wordt op 30
frank gebracht voor de koopwaren die
onderworpen zijn aan de taks bij den
verkoop aan den verbruiker.
7. - De jaarlijksche belasting voor aan
plakking geheven voor de licht-aankondi-
gingen met meervoudige en afwisselende
reclames wordt toepasselijk gemaakt op
de advertenties geprojecteerd in de ki-
ucma's.
van Italia acliouwt da Italiaansche troe
pen die inschepen voor Ethiopië. Laat
ons hopen dat het daar toch tot geen
oorlog komt.
Vergezeld van Ministers Hess en Gcchhels heeft de Fühnr da ovci Ui-oectpiech-
tigheid van Saarland te Saarbrüeken bijgewoond. Gliralacl end aanhoort hij des»
welkomstgroet van een jongen Saarlar.dcr.
V3aïEESaHS!EBHS
op postchecknummer 15.570 van
V. Sansen-Vanncste, Poperinge,
en van nu tot einde jaar wordt
ons blad U wekelijks per post
tehuis besteld.
Probeer ze....en ook Gij zult zeggen
4 T. H. 1S21
Vrijdag morgen heeft de 114* trekking
plaats gehad van de Leening der Ver
woeste Gewesten, 4 t. h. 1921.
De andere nummers van deze reeks
zijn betaalbaar met 250 frank.
ondanks allen buishoudelijken arbeid
gaaf,zacht en blank dcor
bljjveei
Doos4-en7J4.frank.ln alle Apotheken.
De Heer Max, burgemeester van Brus
sel, heeft een bevel uitgevaardigd waarbij
de Vlaamsche Betooging voor 31 Maart te
Brussel wordt verboden. Dit verbod deel
de hij mede aan het Vlaamsch Verbond
van Brussel in een mededeeling behelzen
de drie regels en waarin nog een fout te
gen de Vlaamsche taal stond.
Dit verzet lokte een hevig protest uit
door gansch het Vlaamsche Land en
Woensdag werd de Regeering in de Kamer
geïnterpelleerd door verscheidene Volks
vertegenwoordigers. De bespreking was
soms heel heftig, bijzonderlijk toen Mi
nister Pierlot wilde antwoorden in de
Fransche taal; immers Minister Pierlot
is een Waal en kent geen Vlaamsch.
Minister Pierlot zegde dai de Regeering
zich in deze kwestie niets te verwijten
heeft en dat zij niet kon tusschenkomen
toen Burgemeester Max het verbod uit
vaardigde. Heer Max trachtte ook nog
zijn verbod te verrechtvaardigen. Hij
sprak ook in het Fransch, wat nogmaals
herrie bracht in de Kamer.
Laten wij even opmerken dat het ver
bod van Burgemeester Max kan vernie
tigd worden door den Gouverneur der
Provintie van Brabant en door den Mi
nister van Binnenlandsche Zaken. Het is
erg betreurenswaardig dat de Regeering
geen gebruik maakt van deze macht cm
recht te laten geschieden, aan de Vla
mingen.
Zie meerderen uitleg over deze spijtige
zaak in den brief van onzen correspon
dent uit Brussel en enkele beschouwingen,
in het artikel van onzen medewerker
Herwig.
De Vlamingen moeten hieruit onthou
den dat ze te Brussel geweerd zijn en d
ze er dus zoo weinig mogelijk van lui:
centen moeten dragen.
'SaBBBBBBBBBBaflBBBBBBBBliQBBBIBBBBBBBISaaaaSBBSBSSaSlSBSra&lXai'
Veertien dagen geleden deelden we onze
Lezers mede dat de Socialisten, als pro
test tegen het verbod der betooging, hun
ontslag hadden.-ingediend bij de Nationale
Kommissie van den Arbeid en we voegden
daar aan toe:
Het feit dat de socialisten een heelen
»dag onder malkaar moeten kijven om
dan nog beslissingen te nemen die geen
minste richting om het lijf hebben, be-
wijst dat de socialisten in het duistere
tasten, geen oplossing vinden en dat hun
eenig doel is: misnoegdheid verwekken.
Zij zoeken niet om aan den treurigen
«toestand te verhelpen: in de Nationale
Kommissie van den Arbeid hadden ze
hun woord te zeggen en hun voorstellen
te doen, nevens gelijk wie; ze trekken
eruit; ze durven niet medewerken om
eene oplossing ba zoeken. Liever dan
het volk te helpen, doen ze aan volks-
opruierij, om uit de misnoegdheid po-
litiek profijt te trekken. Uitbuiters
van het volk in nood zijn het, anders
niet; de beslissingen Donderdag geno-
men zijn daar een nieuw bewijs van.(1)
Toen we die regelen schreven waren we
in gedachten terug op de vergadering der
Christene Patroons te Kortrijk, waar de
Onder-Voorzitter, Heer Seinaeve, die ook
kwam benoemd te worden als lid der Na
tionale Kommissie en reeds eenige ver
gaderingen had bijgewoond, ons een kort
verslag gaf over de werking van die Kom
missie en onder meer in dezer yoege
sprak:
Het is eene moeilijke taak; de toe
stand is hachelijk en er moet naar eene
oplossing gezocht worden.
Daar worden geen redevoeringen ge
houden; daar zien we naar geen po
litiek; we moeten niet weten van welk
politiek gedacht die of die is; we zoeken
samen om werk voor onze talrijke werk-
loozen. Dat is onze plicht en we zullen
het mogelijke doen om eene oplossing
te vinden.
Vergelijk nu die werkwijze met het weg-
loopen van de socialisten die lid waren
van die Kommissie.
Daar wordt gedocht naar eene alge
meens verbetering van den toestand; daar
wordt gezocht naar werk voor Iedereen,
zonder onderscheid van politiek.
De katholieken blijven er en zullen er
blijven zoolang het noodig is, met de hoop
eene oplossing te vinden, dit ten bate der
geheele werkersbevolking.
De socialisten trekken eruit. Voor
hen moeten de werkloózen aan geen werk
geraken; die oplossing zou kunnen
hunnen politleken winkel doen ineenval
len en dat mag niet. Het volk moet op
gejaagd worden; het volk moet door ont
bering naar ellende en revolutie, Dan
teren de socialistische leiders op de pui-
nen van het volk.
Wie eruit trekt wanneer het moeilijk
gaat is een deserteur.
De socialisten die eruit trekken bij de
Nationale Kommissie van den Arbeid zijn
deserteurs en volkverraders.
Zij hadden hier een éénige gelegenheid'
om het «Plan» uiteen te zetten en te
doen aanveerden wat er goed in zat. Ze
zijin eruit getrokken omdat ze niet durven
bekennen dat ze zelf niets over het «Plan»
verstaan. Bet Plan moet enkel die
nen om de massa naar het socialisme over
te halen door blind geloofeene op
lossing zit er niet in; de desertie der so
cialisten is er het bewijs van.
A
(1) «Voor Allen» van Zondag laatst
neemt De Foperingenaar onder handen
over boven aangehaalden zin en om dit
te weerleggen drukken ze een zin uit De
Standaard waar dit blad zegt dat de Re
geering ongelijk had de socialistische be
tooging te verbieden.
Van wederlegging van ons gezegde, geen
spoor, geen letter.
Zand in d'oogen gooien blijft de leuze
der socialistische bladen. Vandervelde
heeft dit ten andere zelf verklaard in de
Khmer verleden week, toen hij zegde dat
aan hetgeen de socialistische bladen
schrijven, niet veel belang moet gehecht
worden.
Het is wel zooals wij zegden:
Het doel der socialistische leiders is
niet het volk te helpen maar wel de wer-
kerskl'asse op te ruien om uit de misnoegd
heid politiek profijt te trekken.
In zijn antwoord vindt Voor Allen
daar niets op te weerleggen.
IE3SEBBBB9BBB3BBS3B5SBS3B3BBB.'IBiSESB3BBB'i3BilB9B!BB39Bli3BB33BBai2l
KOLENOVEREENKOMST MET
DUITS CHLAND
Een nieuwe overeenkomst werd getrof
fen tusschen onze Regeering en het Duit-
sche kabinet, betreffende den Duitschen
invoer van kolen. Het Duitsche contin
gent wordt teruggebracht van l&O.COO ton
op 173.250 ton. De Belgische Regeering
zoekt om dit contingent terug te brengen
op 160.000 ton.
Een nieuwe handelsovereenkomst werd
eveneens getroffen met Holland.
KABINETSRAAD
VAN MAANDAG 4 MAART
Een gewone kabinetsraad werd gehou
den Maandag 1.1. onder voorzitterschap
van den Eersten-Minister Theunis.
Kennis werd gegeven aan de verschei
dene Ministers van de moeilijkheden die
men ontmoet bij de onderhandelingen
over handelskwesties met andere landen.
De handel en ekonomischen toestand
herneemt In Kongo, de bevolking maakt
meer gebruik van de geneeskundige dien
sten en het geboortecijfer iii de kolonie
stijgt.
De Raad keurde ook het programma
der feesten goed die zullen plaats grijpen
in Mei aanstaande ter gelegenheid van
het eeuwfeest van den spoorweg.
De stemming in de Kamer over het
amendement Eeckeleers met betrek "op de
gestrafte ambtenaren werd eveneens be
sproken. Moest dit amendement weerom
ter lezing worden gebracht in de Kamer
dan zou de Regeering de vertrouwens
kwestie stellen.
De belangrijkste kwestie die besproken
weiIs wel het verbod van den Heer Max
op de betooging der Vlamingen te Brussel.
De Raad was van oordeel dat de Regee
ring geen uitstaans heeft met dit verbod,
alleen getroffen door den Heer Max, op
eigen hand, en bij mogelijke interpellatie
zullen de Ministers in dien zin antwoor
den.
Heer Theunis, Eerste-Minister, verklaar
de ook dat hij het verbod van den Heer
Max zeer ongelukkig vindt..
VOOR DE VREEMDE ARBEIDERS
IN BELG IE
Er werd aan de werkgevers van wege
de Regeering herinnerd dat zij geen en
kele vreemde werkkracht mogen in dienst
nemen die geen vergunning daartoe heeft
bekomen.
IN DE NATIONALE KOMMISSIE
VAN DEN ARBEID
Dinsdag hield de Nationale Kommissie
vergadering onder voorzitterschap van den
Heer Francqui. Een voorstel werd aange
nomen betreffende het aanpassen van de
volmachtsbesluiten tot regeling van den
werkloozensteun. Aan de nij veraars zal
een vragenlijst worden gestuurd met het
oog op de middelen die kunnen aange
wend worden om een zoo groot getal mo
gelijk jonge werklieden werk te verschaf
fen door het middel van het beursstelsel.
Een besluit werd ook aangenomen waar
bij, voor de werken van openbaar nut die
gedaan worden om arbeid té verschaffen
aan de werkloozen, tot na de krisis, het
regiem van. 40-uxen zou worden inge
bracht, en dat het uurloon daardoor niet
zou beïnvloed worden. Er zal ook voorge
steld worden dat een kommissie per pro
vintie zou samengesteld worden voor het
vaststellen der openbare werken die zou
den kunnen uitgevoerd worden.
VOOR DE WERKLOOZE JEUGD
De bijzondere kommissie van de Natio
nale Kommissie van den Arbeid die be
last werd met het b&audeeren van het
vraagstuk van de werk ooze jeugd heeft
hare besluiten en voorstellen neergelegd.
Enkele der bijzonderste wenschien sljn
dat de werklooze jeugd, ran 14 tot 18 Jaar,
zou verjsücht worden tot het volgen van
een kosteloos onderwijs en dat het vak
onderwijs en volmakingsleergangen zou
den aangemoedigd worden vcor Ca werk
looze jongens ouder dan 16 jaar.
VOOR DE VERLENGING
VAN DE VOLMACHT
Goedkeur' ig bij de Rechterzijde in da lla-
merafdeeiiiigen en in de Kamerkcmi.;.::. te.
De kwestie van de verlenging van vol
macht te verleenen aan de Reg.::.ng
werd besproken door de leden i - de
Rechterzijde der Kamer, door de v, ...i-
dene Kamerafdeelingen en door co Ka
merkommissie.
In ieder van deze vergadering werd het
ontwerp goedgekeurd en de leden der
Rechterzijde besloten de Regeiring te
steunen.
Minister Gutt moest echter beloven dat
er geen sprake kon zijn van waaide ver
mindering van den frank, van gedwongen
consersie van leeningen en van het heffen
van een taks op de coupons van renten.
De Heer Marck verklaarde dat het be
treurenswaardig was dat de begroeting
voor het leger nog ongeveer een milliard
bedroeg.
De Socialisten, in de verscheidene Ka
merafdeelingen, verzetten zich tegen de
deflatiepolitiek der Regeering.
IN DEN SENAAT
De Begrooting van Rechtswezen.
Meer Vlaamsch in den Senaat.
De leden der Katholieke Vlaamsche Se-
naatsgroep hebben besloten een duidelijke
verklaring te eischen van den Heer Mi
nister van Justitie bij het bespreken van
de Begrooting van Rechtswezen, nopens
het gebruik der talen in het gerecht.
Verscheidene Vlaamsche Katholieke Se
natoren hebben ook besloten meer het
Vlaamsch te gebruiken in den Senaat,
zelfs alswanneer de aanwezige Minister
een Waal zijn mocht.
Later werd gemeld dat de Minister van
Justitie weigerde het wetsontwerp op het
gebruik der talen in het gerecht eerst te
laten bespreken voor het goedkeuren der
begrooting van zijn Ministerie. Diensvol
gens hebben enkele Katholieke Vlaam
sche Senaatheeren besloten zich te ont
houden bij de stemming over de goedkeu
ring van bedoelde begrooting.
NIEUWE REEKS
VÖLMACHTBESLUITEN
Deze laatste week is een nieuwe reeks
volmachtbesluiten verschenen. Hier geven
wij enkeleh (Utleg over eenige ervan; de
andere wordert behandeld in den Brief
uit Brusselop T' blad.
Verlaging Rentevoet Hypothcekleeningcn,
Koninklijk Besluit van 1 Maart.
De rentevoet van Hypothecaire en be
voorrechte schulden mag niet hooger be
dragen dan 6 en de wederherstelling-
rentevoet niet boven de 4 gaan.
De rentevoet der Hypotheekleeningen
op schepen, zoo voor zeevaart- als voor
binnenschepen, mag niet hooger bedragen
dan 6
Verbod schepen te verkoopen aan
vreemden.
Koninklijk Besluit van 1 Maart.
Het wordt ook verboden schepen af fce
staan aan vreemdelingen, zonder vooraf»
gaandelijke toelating.
Pensioenen van het personeel der open
bare Inrichtingen en regiën.
Koninklijk Besluit van 1 Maart.
Het statuut der pensioenen van het per
soneel der openbare inrichtingen en re
giën wordt gelijk gesteld met dit van het
algemeen Rijksbestuur.
Zegelrecht paspoorten van schippers en
zeelieden.
Koninklijk Besluit van 1 Maart.
Het zegelrecht op de paspoorten naaf