Be Diciurt van den Tzar (DeOrlow)
Eere-Communie
Kohen Kelly* (Bootleggers)
Het
BESCHOUWINGEN
Drukk. Sansen-Vannesfe
BIJVOEGSEL aan
"DE POPERINGENAAR» - "DE HALLE
Bevolkingsvraagstuk
DE VROUW EN HAAR GEZIN
De ECerk Sn Duitschland
DE DEVIEZENPROCESSEN
VLAANDERENS BEDEVAART
NAAR LOURDES IN 1936
WE ZENDEN ONS BLAD
WAAR Z'jt gij ««kerst en
Kariripsche Onderlig
BIJENTEELT
KATHOLIEKE KINEMA - POPERINGE.
LIANE HAID
IVAN
PETROVICH
m OPERETTE CHARMANTE-
aatféMamsuJc.
Um YYwJïièm mócieuM
CINEMA "COLISEUM
ORDEN EN CONGREGATIES
IN DE LAATSTE 16 JAREN
Aan de Vlaamsche
Intellectueelen Oud-Striiders
0@d$g£htenissen
D@schenken:
ROUTE IMPÉRÏA E
van ZONDAG 15 MAART 1936. Nr 11
ii.
In ons vorig artikel bespraken we de
gegevens van dit vraagstuk. Welke is nu
<ie op te lossen vraag?
Er zijn veel vragen te stellen. Mede
bepalend zijn hier in hooge mate de wijs
geertje overtuiging van den steller en het
bijzonder standpunt dat hij inneemt,
poch laten we deze wetenschappelijke be-
gchouwingen ter zijde en stellen we de
vraag zooals de man uit het volk zich die
aieens stelt.
Is het een goed of een kwaad te hee-
dat de bevolking van ons land die,
van min dan 4.000.000 in 1830, klom tot
jncer dan 8.000.000 in 1930, volgens de
heerschende zeden en naar wetenschappe
lijke berekeningen weer zal dalen tot be
nsden de 4.000.000 in 2030?
Deze vraag kan niemand ter wereld met
wiskundige zekerheid oplossen voor een
bepaalde natie.
Ten eerste omdat de oplossing altijd
afhangt van internationale gegevens.
Ten tweede omdat de oplossing voor
een bepaald land afhankelijk is van de
aanpassingspogingen en maatregelen door
de openbare machten uitgevaardigd en in
toepassing gebracht.
Ten derde en bovenal omdat God, en
hij alleen, de volkeren ment en de werel
den op zijn hand draagt.
Wel zijn er arenden, volksmenners, die,
gedreven als ze zijn door veroveringszucht,
■uit al hun macht streven naar vernieu
wing van de geslachten in hun eigen land.
Welzijn er wijze en vooruitziende staats
lieden, die, gedreven door hun vaderlands
liefde, ten aanschouwe van de toenemen
de onrust, een gevolg van het geschokte
evenwicht in de verhouding tusschen de
geslachten die het maatschappelijk bewe
gen verzekeren, wetten uitvaardigen met
het doel redding te brengen aan het zin
kende gezinsleven.
Wel zijn er ook staatsburgers, die waan
wijs uitroepen: om die ontvolking en haar
nasleep van onrust en angstwekkende toe
standen hoeven we ons niet zoo bezorgd
te maken. Het geschokte evenwicht van
nu zal hersteld worden; de natuur streeft
naar eenh:id en orde; haar wetten zijn
onvergankelijk.
Doch niemand draait ooit den sleutel
om die het luik van de toekomst, Gods ge
heim, voor menschenoogen ontsluit. Het
ergste van alles is, dat de diepste oorzaak
van de ontvolking gelegen is in den wil
van den mensch, die Gods scheppingsplan
kennend, geweigerd heeft er aan mede te
werken. En zoo'n kwaad blijft niet onge
wroken, dat leert de geschiedenis.
Uit het feit dat de ontvolking ook in
ons land virtueel begonnen is, kunnen ge
volgtrekkingen gemaakt welke aanleiding
geven tot het treffen van voorzorgmaatre
gelen op het gebied van de algemesne
staatkunde, evenals op het gebied van de
onderscheiden groote staatsinstellingen als
daar zijn het bestuur, het onderwijs, het
leger, het gerecht.
En dat zien we thans gebeuren. Een
eindelooze reeks wetten en reglementen, al
naar gelang van hun onmiddellijk doel,
beschermin-s- of bezuinigingsmaatregelen
geheeten, streven hetzelfde algemeen doel
einde na; orde te scheppen ln den chaos,
door de overtreding van Gods wetten ont
staan.
We draaien ln een kringetje rond en re
deneering alleen zal ons er niet uit ver
lossen.' Intusschen werpen zich andere
vraagstukken op van onmiddellijk prac-
tischen aard en welke een dringende op
lossing verlangen. Aldus het maatschappe
lijk vraagstuk van de bescherming van de
nog overschietende gezonde haarden met
tarijke kinderen, m.a.w. het vraagstuk van
de groots gez!nn~n
HOE MAKEN WE 'T BESTAAN VAN DE
GROOTE GEZINNEN IN DE TOEKOMST
MENSCHWAARDIG EN DRAGELIJK
Aldus geformuleerd schijnt de vraag op
een strijdplan geplaatst en buiten het ka
der van de algemee.. 2 redeneering gerukt,
waarvan de premissen zijn de gegevens
van het bevolkingsvraagstuk. Toch ls het
zooniet, want is het nu in ons land ook
resds zoo ver gekomen dat men niet meer
zeggen kan: de toekomst hoort der jeugd;
maar zeggen moet: alleen in de vermeer
dering van het aantal groots gezinnen is
heil gelegen voor de toekomst, dan is het
hoog tijd dat er iets verandere in ons na
tionaal en sociaal leven, verandering
waardoor in de eerste plaats het kroost
rijk gezin gebaat wordt.
Immers:
Nu draagt één vijfde van het getal
gezinnen in ons land, den last van de op
voeding van twee derden van het getal
staatsburgers in de toekomst.
Nu gaat het kroostrijk gezin, de klei
ne minderheid, gebukt onder den druk van
de verpletterende meerderheid, het getal
ongehuwden, kinderlooze en beperkte ge
zinnen, die samen den toon aan 't leven
geven, die er onbewust naar streven het
geschokte evenwicht tusschen meerdere
voortbrengst en minder gebruikers op het
gebied van de economie ter herstellen,
door een vermenigvuldiging en een ver-
hooging van de levensbehoeften.
Nu voelen de groote gezinnen, zij de
groote verbruikers uit noodzakelijkheid,
reeds pijnlijk genoeg den greep van den
vampi r die verbruikstaks heet, en die al
nauwer en steviger zijn weerhaken ge
klemd houdt om de eenige, zichzelf steeds
Vernieuwende, belastingsstof, t.w. de goe
deren van dagelijksch verbruik.
Nu moeten de groote gezinnen het
machteloos en weerloos aanzien hoe, door
geldmagnaten, die speculeeren op de oor
logspsychose bij de volkeren, door scha-
cheraars met de vaderlandsliefde voortdu
rend gespeeld wordt met oorlogsvuur
waarvan de slachtoffers allereerst en
meest de zonen zijn uit de groote gezin
nen.
- Nu staan de verantwoordelijke hoof
den van de groote gezinnen zij de eerste
belanghebbenden in een wijs bestuur over
stad en land, verongelijkt en vernederd
ten aanzien van hun medeburgers ten aan
zien van hun eigen kinderen onder het
zelfde dak, omdat men tot nog toe hun
waardigheid, hun verdiensten niet heeft
erkend door het .invoeren van het gezins-
stetarecht.
rlijkslieidshalve moet erkend, dat
si.eds 1921, or.der de stuwing van de natio
nale vereenigihg Bond van dc kroostrijk*
gezinnen in Belgiëde openbare bestu
ren en de wetgever, bij wijze van tege
moetkomingen een niet onbeduidende
reeks kleinere en grootere voordcelen voor
de roots gezinnen hebben tot stand ge
bracht, waaronder de voornaamste zijn:
d e afslag op de belastingen en de vermin
dering tot op halven prijs van de reista-
ri:vea op trein en tram. Wat echter op
valt, 't is dat de leidende gedachte In de
gansche wetgeving met betrekking tot de
groote gezinnen, n niet is het recht op
compensatie of vergoeding voor de onmis
kenbare verdiensten van het groot' gezin
eri zijn menigvuldige offers dagelijks aan
de gemeenschap gebracht. Het bewijs
daarvan levert het schouwspel van den
strijd om en rond de herziening van de
wel op de familievergoeding, de eenige
wet tot nog toe welke op compensatie
gebouwd is.
In onze oogen is de groote gezinnen-be
weging een redplank voor de toekomst van
het land. Zij kwam op haar tijd en vond
steur, bij zeer velen. Begrijpelijk dat ze
botsen zou tegen stroomingen welke hun
oorsprong hebben in het eigen belang.
Toch zullen de verdedigers van het per
soonlijk feit eerstdaags moeten inzien dat
zonder waar borg van het algemeen belang
seen veiligheid voor eigen belang te ver
wacht-en Is. K. G.
Hoeveel wordt tegenwoordig niet
geschermd met het woordje «Vrou
wenbeweging», en jammer genoeg
hoeveel vrouwen én jonge meisjes
vooral, zien daarin alleen een mid
del, om zich te ontmaken van al wat
vrouwelijks is in haar zij stellen
haar hoogste betrachtingen in het
naapen van den man in het ik
zuchtig uitleven van een Vrij en on
gebonden leven. En toch ligt daar
niet het geluk voor haar, maar al
leen in zich te kunnen wegschenken,
en te kunnen leven voor anderen
want elke vrouw draagt dien drang
in zich. En daarom moet elke vrou
wenbeweging hierop gericht zijn:
Voor elke vrouw de vrijheid te ver
overen, haar natuurlijke gaven van
geest en hart te ontwikkelen en die
ten dienste te stellen voor het
menschdom. Dit kan de vro.uw op
de eerste plaats in haar eigen huis,
de plaats die voor haar de hoogste
natuurlijke roeping is en waar zij
ook haar roeping tot in het hoogste
kan vervullen, omdat zij daar het
geheele leven in haar hand houdt.
Daar wordt de vrouw het minst
openlijk gehuldigd en toch Is het
daar, dat zij het meest haar macht
kan doen gelden.
Het is daarom voor haar niet noo-
dig de hoogste geestesontwikkeling
te bezitten, noch geleerde verhande
lingen te geven, maar het komt er
vooral op aan dat zij in alles zoo
ruim mogelijk vrouw weet te zijn.
Moesten alle vrouwen van gelijk
welken stand zulks willen verstaan
dan ware de maatschappij gered
trouwens wat ls een huisgezin tenzij
een maatschappij in 't klein en vor
men niet alle hulsgezinnen samen de
Maatschappijzooals het huis
gezin ls zoo zal dus ook de maat
schappij zijn.
Een vrouw, die de leiding van haar
huis ernstig opvat en zich bewust er
op toelegt die leiding zoo volmaakt
mogelijk te doen, neemt deel aan de
schoonste vrouwenbeweging. Maar
daartoe kan alleen die vrouw komen,
die zich rekenschap heeft gegeven
van haar taak toen zij een huishou
ding ging opbouwen. Dat een zekere
ontwikkeling hierbij ook van pas
komt valt niet te loochenen, en wel
allereerst die ontwikkeling welke
haar een kijk geeft op het leven en
zijn verhoudingen en wat er door
wordt gevraagd. Zij moet weten nut
te trekken uit hetgeen buiten haar
huis gebeurt. Zij moet evenveel be
langstelling geven aan gebeurtenissen
van godsdienstlgen aard en sociale
toestanden, als aan de vraag hoe zij
haar huishouden voordeeligst en
doelmatigst kan inrichten. Zij moet
dag aan dag kunnen meêleven met
hetgeen de man bezig houdt en waar
het noodig is, de middelen vinden om
hem met moed te doen voortgaan.
Waar zij kan zal zij haar huishou
delijke werkzaamheden minder om
vangrijk maken om zoodoende meer
tijd te kunnen besteden aan de op
voeding harer kinderen. De opvoe
ding der kinderen moet haar levens
taak zijn, nooit zal zij die, uit ge
makzucht, aan anderen overlaten.
De vrouw moet er gedurig op be
dacht zijn, dat voor haar kind, elke
kleine bijzonderheid, die het treft van
invloed is op het latere leven, dat
elk woord dat men spreekt, elk spel
dat het speelt, meer is dan een voor
bijgaand iets.
Dit is vooral voelbaar wanneer het
kindje iets ouder wordt, en babbe
lend den dag door vragen stelt of
vroeg-wijze opmerkingen maakt.
Tracht U er dan vooral niet van te
ontmaken, met een lach of door te
zeggen, dat kleine kinderen geen
vragen mogen stellen, want daarmeê
doodt je 't vertrouwen, dat ze U
schenken en dat heb je nochtans
zoo noodig wil je slagen in je taak.
Het is wel heel goed het kindje te
vertellen over 't Kindeken Jezus en
het te leiden naar het Kerstkribbeke
en te leeren een kruiske maken en
weesgegroetjes prevelen. Dat alles is
noodig zeker. Maar wat van nog
meer belang is, is dat men zorge, dat
het kind later Iets meedraagt van
zijn kinderlijke godsdienstigheid en
daarom moet deze diep in het kin
derhart geprent worden juist waar
het de meest alledaagsche zaken
geldt. Want de godsdienst bestaat
niet alleen in naar de kerk te gaan,
maar hij moet ook het gansche le
ven doordringen en 't is daarom,
dat ge, wanneer uw kind, de meest
gewone vragen stelt, moet kunnen
antwoorden met een even boeiend
verhaal als dat van 't Kerstkindeke,
om zoodoende het eerste begrip te
leggen dat alles van hooger waarde
is, want velen zouden misschien niet
afgedwaald zijn, hadden ze een hoo
ger waarde kunnen toekennen, juist
waar het de alledaagsche zaken
gold.
Ook aan het bidden moet de moe
der haar bijzondere aandacht wij
den. Het gebed bij de kinderen mag
niet zijn een opzeggen van ellenlan
ge zinnen waarvan ze niets verstaan
kunnen, want zulks wordt aldra een
sleur, die ze achterwege laten van
zoodra ze iets grooter worden. De
kinderen moeten leeren bidden uit
het hart met kinderlijke gebedjes
in figuren en gedachten bevattelijk
voor het kind. Het avondgebedje
vooral moet aantrekkelijk zijn, zoo
dat het kind er zelf om vraagt, wan
neer moeder soms daar niet is om
meê te bidden, want juist het avond
gebed moet een diepen indruk laten
op het kinderlijk gemoed. Daarvoor
zijn die eenvoudige maar toch diep
zinnige gebedjes, welke van ouds ge
kend zijn zoo uitstekend geschikt.
Stippen we alleen maar aan het zoo
bekoorlijke:
«'s Avonds als ik slaven ga,
Volgen me zestien Engeltjs na
enz.
Aldus biddend zou het gebed niet
gauw sleur worden.
Het ls nog niet voldoende, dat het
-uaipspoa use ua uoppjq spaasi pujJi
stige grondslag meekreeg, er moet
ook voor gezorgd worden, dat die
eerste vorming niet te niet gedaan
wordt eens de tijd gekomen dat het
kind ter schole moet. Het is nog-
maals de moeder die moet zorgen,
dat het kind naar een school gaat,
die haar werk voortzet. Weliswaar
neemt de school niet gansch de op
voeding op zich, maar toch is ze zoo
van grooten invloed op het latere
leven van het kind en daarom moet
de moeder er voor zorgen, dat zij in
de school een bondgenoot heeft in
plaats van een tegenstrever. Het is
het goed recht der moeder, de school
voor haar kind te kiezen, maar met
dat recht heeft zij ook de verant
woordelijkheid over die keuze, daar
om moet zij vooral indachtig zijn,
dat het kind meer is dan een li
chaam en een verstand dat het
voornaamste is de ziel.
Eens die keuze gedaan, dan Is
vooral de taak der moeder te zorgen,
dat het kind op vertrouwelijken voet
blijft met haar. De indrukken van
zijn nieuwe omgeving moet het kind
kunnen meêdeelen, daarbij moet zelfs
belangstellend tegemoet gekomen
worden. Aldus schept de moeder een
vertrouwelijke verhouding tusschen
haar en het kind en dit juist zal van
grooten invloed wezen op de toe
komstige groote zoon en dochter.
Want even gemakkelijk, als een kin
derhart te leiden is, even gemakke
lijk kan op meer gevorderden leef
tijd, die leiding vernietigd worden,
door onnadenkendheid der ouders.
Daarom moet de moeder het school
leven der kinderen meêleven en met
tact weten te antwoorden op alles
wat gevraagd wordt en opgemerkt.
Aldus moet bij het kind de over
tuiging aangekweekt worden, dat aan
moeder alles mag meêgedeeld en ge
vraagd worden.
Zelfs bij het maken van het school
werk mag de moeder niet ontbreken.
Gewoonlijk hebben de kinderen er
een hekel aan, maar wanneet moe
der helpt, bij het leeren der lessen
b.v.b., dan wordt dat voor de kin
deren veel aantrekkelijker, zelfs is
dit een der kleine middeltjes om het
gedachten-wereldje van het school
gaande kind te blijven beheerschen,
ter voorbereiding van den lateren
leeftijd, waarop zoovele nieuwe ge
dachten ontstaan, die het kind mis
schien niet zal durven uitspreken,
als het niet weet, dat moeder altijd
gereed staat om het te helpen en in
te lichten.
En dan komt eindelijk den ouder
dom waarop een eigen karakter ont
staat bij de jongen en het meisje.
Nu moet de moeder er op bedacht
zijn, dat haar zoon en haar dochter
meer zelfstandig worden in werken
en handelen, maar toch moet tus
schen hen die vertrouwelijke om
gang en die kinderlijke liefde blijven
bestaan, nochtans die moet nu meer
zijn een samengaan en samenleven
van gedachten. En door dat samen
leven van gedachten en het voor
beeld der moeder zal zij de schoon
ste uitslagen bekomen, én voor den
huiseliiken haard én voor de maat
schappij. Aldus zal zij van haar kin
deren maken: De jongens en de
meisjes, de mannen en de vrouwen,
welke we hedendaags zoo noodig
hebben.
Deze processen werden ongetwijfeld ln
een speciaal daglicht gesteld én omwille
van de waardigheid der personaliteiten te
gen wie ze ook gevoerd werden: bisschop
pen, prelaten, oversten allerhande én
omwille van de breede publiciteit' die ze
telkens genoten, daarom verdienen ze on
ze aandacht, en willen wij er eene korte
beschouwing aan wijden. Ons onderzoek
zullen wij vooral richten op de zonderlinge
atmospheer die er rond geschapen werd.
Hierop werd reeds gewezen in een ver
maard artikel verschenen in de Reichs-
postvan 19 Nov. 11.
Gaan we eerst enkele omstandigheden
na. Vóór 1933 hadden veel katholieke in
stellingen, zooals vele andere personen,
leeningen moeten aangaan, vooral in Am
sterdam. Hieruit ontstond een heele han
del in betalingsrechten. Door de economi
sche en politieke moeilijkheden gedwon
gen stelde de Duitsche staat veel hinder
palen aan deze bewerkingen met het doel
ze te beperken of eT de winst van op te
strijken. Heel normaal ontstonden er in
stellingen en personen die zich speciali
seerden in het zoeken, midden den war
boel van wettelijke voorschriften, naar de
goedkoopste manier om dit geld over te
brengen. Een dezer banken die vooral
werkte voor katholieke instellingen, was
de Universumbank, met centrum te Essen
en filiale te Amsterdam. De directeur er
van, Dr Hoflus, is nu op de vlucht. Tegen
over de vele onregelmatigheden door de
Duitschers bedreven, kondigde de Staat
op 17 Oktober 1934 een amnestiewet af,
ten voordeele van hen die om kwijtschel
ding vroegen en al de verdoken lasten be
taalden. Vele aanvragen kwamen binnen,
doch voor de geestelijken bleef de amnes
tie soms lang uit, en alle mogelijke stuk
ken werden bij de vele en nauwkeurige
huiszoekingen in de kloosters aangeslagen.
Sindsdien hadden een twintigtal proces
sen plaats, die alle zware straffen voor ge
volg hadden. Hun eenig doel was echter
veel publiciteit te maken en de priesters
en geestelijken der Katholieke Kerk af te
schilderen als booswichten en wetsover
treders. Ze hebben een klaarblijkende
vijandschap tegenover de Kerk, aan het
licht gebracht.
Al de processen zijn gekenmerkt door
een tendentieuse proceduur zonder objec
tiviteit. Over de inbreuken op de deviezen-
wet door particulieren bedreven, werd geen
oword gerept; de overtredingen, zelfs de
lichtste van de geestelijken en priesters,
worden tot misdaden vergroot zoodat men
den indruk heeft dat alleen zij zich van
wetsverkrachting plichtig maakten. Daar
bij zijn de straffen veel te zwaar en niet
evenredig aan de fouten en de toegebrach
te schade. Ook werd er geen rekening ge
houden met de goede trouw der betrokken
personen en de onmogelijkheid voor de
kloosters hun zaken te regelen in het har
nas van de deviezenwet. Verscheidene ver
zachtende omstandigheden werden moed
willig over 't hoofd gezien; de onmoge
lijkheid deviezen uit te voeren naar de
kloosters in het buitenland; de nijpende
crisis in het land, vooral voor de kloosters;
de diensten door de religieuse orden aan
het land bewezen gedurende eeuwen en
eeuwen: scholen, ziekenzorg, enz. Verder
is de deviezenwet uitermate ingewikkeld
en onverstaanbaar. Men kan er altijd iets
in vinden ten laste van iemand.
Sommigen vermoeden dat het hier gaat
om een actie vanwege den staat om zich
meester te maken van de bezittingen der
n ze alzoo van zich afhankelijk te
maken. Of misschien is het een moderne
variante van de oud-Romeinsche leus de
christenen aan de leeuwenDoch deze
processen treffen eerder den Duitschen
Staat zelf en niet de Kerk. Duitschland
zal zich berouwen over deze actie tegen de
priesters em de geestelijken.
aBBBBBflBBBBBBBSnRBBBBBBBBBBfl
VOOR ONZE HUISVROUWEN
De «Nationale Commissie voor Econo
mische Uitbreidingkomt zoo pas een
boek uit te geven met name De Goede
Huiselijks Keukendat ongetwijfeld de
beste diensten aan onze huisvrouwen zal
bewijzen.
Zij zullen hierin namelijk meer dan 450
verschillende keukenrecepten vinden, alle
even smakelijk en gemakkelijk te bereiden
en bovendien voedzaam en goedkoop.
Deze verzameling omvat een rijke keus
uitvoerige beschrijvingen van soepen, bij
gerechten, eieren, visch, vleesch, saus,
groenten en meelspijzen, gevogelte, wild,
ingemaakt goed, moezen, confituur, ban
ketgebak en zoetigheden.
Schrijft gewoon een postkaart aan het
Secretariaat van de Nationale Commissie,
22, Galliërslaan, Brussel, en dat boek zal
U franco ten huize besteld worden, tegen
terugbetaling van slechts tien frank.
JAPAN
Da Revue des deux Mondes die hon
derd en zes jaar oud is (alleen serieuze
tijdschriften hebben zulk een lang leven)
geeft een merkwaardige studie over Japan
en opent teraelfdertijd vergezichten op de
toekomst.
«LE JAPON
ET LA MAITRISE DE L'ASIE»
In 1894 won die jonge natie het eiland
Formosa ten nadeele van China.
De tweede étape van verovering was
voet nemen op het Aziatisch vasteland.
Door zijn overwinning op Rusland won
het twintig millioen Aziërs van het
continent.
Voegt daarbij de economische expansie
waardoor de Japanners overal met hun
goedkoope artikelen binnendringen en ge
hebt een gedacht van den landhonger
eener jonge natie, die door haar talrijke
geboorten fel aangroeit.
Voor het bolchevistisch gevaar in China
en door de -anarchie der Chineezen was
Japan de gendarme van Azië.
In den strijd van Noord-China (het
imperialistisch Mandchourië) en Zuid-
China (bolchevistisch) koos Japan het
Noorden. Zoo werd het oude Mandchourië
een nieuw keizerrijk onder den scepter van
Henry Pouyi, te voren keizer te Peking.
Die nieuwe keizer van Moukden is onder
de voogdij van Japan en zoo won Japan
nog veertig millioen Aziatieken.
Een nieuw objectief is Mongolië. Japan
heeft er bek op. Daaruit kan een oorlog
ontstaan met Rusland.
Japan zou willen China ophelpen en
het gele ras laten triomfeeren in Azië.
Japan zou willen het blanke ras en zijn
invloed verbannen uit Azië.
In zijn strijd tegen Rusland rekent
Japan ook op Duitschland en het is daar
door dat Rusland bevreesd is te moeten
al twee kanten vechten eh aanleunt tegen
Frankrijk.
Wat doet Engeland?
Te Singapore heeft Engeland als een
maalslot gemaakt. Millioenen werden be
steed om daar kazernen te bouwen, vlieg-
pleinen aan te leggen, versterkingen te
betonneeren. Men spreekt van twee milliard
frank beton. Dat wordt het Gibraltar
van het Oosteneen soort grendel, moei
lijk te forceeren.
Japan antwoordt daarop zonder spreken,
enkel met daden waarover de gewone
dagbladen ook geen woord reppen: Op het
eiland Malacca, met toelating van Siam,
ontstond een Japaansche firma. Met
welk doel? Om den isthme van Kra
te boren (als een Suezkanaal) en zoo
zouden de schepen van Europa, op weg
naar Azië drie honderd zeemijlen in
winnen en direkt van de Bengaalsche golf
naar China varen, zonder Singapore te
moeten hebben. Dus de kostelijke en
sterke grendel der Engelschen zal niets
meer sluiten,
Azië aan de Aziatieken is de droom
van Japan en alle jare wordt die droom
gedeeltelijk verwezenlijkt.Engeland en
Frankrijk vreezen voor hunne koloniën in
Indië enz.
Zoo het Japaansche plan lukt dan wordt
met den tijd een Rijk gesticht van vijf
honderd millioen gelen, onder het gebied
van Japan.
Deze opvatting werpt een zonderling
licht op de laatste gebeurtenissen en
moorden van Tokio. X.
AUTOSTRADEN
In «La Revue des deux Mondes» pu
bliceerde generaal Serrigny een artikel
over de herbewapening van Duitschland.
In een modernen oorlog gebruikt men
veel essence en mazout. In Duitschland
heerscht het beton.
Het transport der troepen en van het
materiaal geschiedde meest' in 1914-1918
door den ijzeren weg. Tegenwoordig ls de
moteur koning. In een nieuwen oorlog zal
de motorisatie van troepen en kanonnen
een groote rol spelen.
Elen divisie, met al haar toebehoorten
en achterloopers op autos geplaatst, be
slaat thans een weg van 180 km., waarvan
100 voor de strijdende krachten, 80 voor
het overige.
Tegenwoordig fabrikeert Duitschland
auto-kamions van 15 ton, die op sleeptouw
andere camions nemen, remorquen van
50 ton. Zij hebben er reeds meer dan
40.000.
Binnen twee jaar zal Duischland zijn
autostraden hebben, speciale autobanen.
Twintig milliard frank werden door Hitier
aan dit kolossaal werk besteed.
Die nieuwe banen bestaan eigenlijk uit
een dubbelen weg van 7.50 m. tot 12 m.
breed; de eene weg is voor gaan, de andere
voor 't keeren. Tusschen beide wegen is
er 4 m. afstand met hagen beplant. Op
die wegen geen kruisingen, geen overwegen
van treins en trams. ZIJ dweerschen geen
enkel dorp of stad. Meer dan 150.000 werk
lieden worden voor die openbare werken
gebezigd.Eer het jaar 1936 ten einde is
zullen reeds 1160 km. gelegd zijn.
Veronderstelt een dubbele reeks auto
camions die elk 30 mannen vervoeren met
een snelheid van 60 km. per uur; 72 dui
zend man met hun materiaal worden zoo
per uur vervoerd. Het gaat veel rapper
dan per trein, het laden en lossen ge
schieden spoediger en er ls geen ver
sperring of emboutelllage van statiën en
het kost minder. X.
van 11-19 Mei en van 4-|2 Oogst.
Inschrijvingen en inlichtingen:
Bij de Plaatselijke IJveraars of op het
Hoofdsecretariaat, Plein, 13 A, Kortrijk.
in Beigie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post-
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
neste, Drukker, Poperinge, de som van
16,40 FRANK.
Voor het Buitenland zende men ons per
Internationaal Postmandaat:
Uit Frankrijki 33,60 frank.
Uit Amerika: 50,00 frank.
IBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBHiBBB
voordeeligst gewaarborgd
tegen Brand, Ongevallen en Lavet:?.
Natuurlijk bij da Naaml. Maatsch.
(gesticht in 1919)
Kapitaal en waarborgen t 12 millioen
frank. Op heden geregelde rampant
IS miüioen frank. Heeft reeds meer
dan een millioen frank terugbetaald
MUI haar veruekerden, als winstaandeel.
Voor alle kostelooze inlichtingen
Wende men zich tot het Bijkantoor
YPER, 8, Mondstraat - ToL 159.
ERNSTIGE Vertegenwoordiger* wore
Ion nog gevraagd.
ilHilüllllllllllll!
DE HONIG ALS GENEESMIDDEL
KWETSUREN, ABCESSEN,
BRANDWONDEN.
Zuivere honig is een onfeilbaar middel
tegen etterende wonden en abcessen. Men
spreidt honig op een stuk versleten lijn
waad en men legt dit zoo op de wond. Het
etteren houdt op kort nadien en de won
de geneest spoedig.
Een plaatser van honig en roggebloem
op een abces doet het gauw wit en rijp,
worden.
De honig, is aan te bevelen tegen brand
wonden. Indien men een verbrand lede
maat in honig houdt stilt de pijn seffens
en er vormen zich geen blazen.
SIROOP OM LANG TE LEVEN.
Bereiding: 150 gram witte honig; 500 gr.
bingelkruid; 60 gr. sap van Berganiblade-
ren; 34 liter wijn.
Gebruik: versterkend middel dat veel
kwalen voorkomt.
SLAPELOOSHEID
Een der beste middels tegen slapeloos
heid is een pot warme melk te drinken
met honig, waar men voor den goeden
smaak eene versch geroosterde muskaat
noot bij gedaan heeft.
HONIGAZIJN
Een groote lepel honig en een beker
sterken azijn. Gebruikt om te gorgelen
tegen keelziekten.
MONDZWEERKENS
Bereiding: 30 gram honig; 4 gr. Borax
in poeder laten smelten.
VERKOUDHEID
De natuurlijke honig is zeker wel het
beste wapen tegen verkoudheden. Door
regelmatig natuurlijken honig te gebrui
ken, wordt het lichaam gevoed, het bloed
verrijkt en de natuurlijke weerstands
kracht tegen besmetting verhoogd. Deze
behandeling stuit de verkoudheid, ver
mindert den hoest en geeft de gezondheid
weer aan wie zwak is en onderhevig aan
winterziekten.
GEBAKKEN MET HONIG
Voor deze raadplege men een keuken
boek.
GEEN WONING ZONDER HONIG
Het zou mij te ver leiden, moest ik al
de gevallen aanhalen, waarin honig ge
bezigd wordt. Deze eigenschappen moeten
ons niet verwonderen. Immers de bijen
oogsten op vele geneesplanten, en be
zoeken deze wanneer de plant het meest
levenskracht bezit, namelijk den bloeitijd.
Het publiek geeft liever groot geld uit
aan vreemde specialiteiten, seum en ver
blijf in kostelijke moderne klinieken, dan
toevlucht nemen tot de oude natuurlijke
middelen, door de Voorzienigheid bijna
kosteloos ter beschikking der menschen
gesteld.
De geneesheeren schrijven veelal het
gebruik van melk voor. Wanneer zullen
zij, evenanals hunne ambtsbroeders in
Duitschlanjd en Zwitserland, den honig
aanbevelen? M. GODDERIS.
Zie Marie, 'k moet het U zeggen,
Wilt mijn woorden overleggen,
Maakt ge koffie, doet er bij
F. C. JACOBS SUIKERIJ.
't Staat op het plakkaatje ginder t
T IS DE STRAFSTE. GEBRUIKT ER MINDER.
LOKAAL: CHRISTEN VOLKSHUIS, IEPERSTRAAT.
Zaterdag H Maart, te 8 uur. Zondag 15 Maart, te k u. en te 8
Maandag 16 Maart, te 8 uur.
Na de onvergetelijke SYMPHONIE INACHEVÉEwaarvan we de eeni
ge oorspronkelijke niet gedubbelde copie hoorden krijgen we deze weeki
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE-
DEN! NA LEZING, SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DOE HET ZONDER UITSTEL.
Een prachtfilm, die leder-
een zal bevallen.
en
het mooiste paar, in de
mooiste operette van het
jaar!
ORLOW is weerom een
extrafilm, die spanning en
humor, ernst en luim, lief
de en zonneschijn, heerlij-
l
ke muziek, machtige ensce-
neering en perfecte vertol
king samenbrengt en hier
om ten volle haar groot
succes verdient.
UftiQN -RLM
VOOROP; GESPROKEN DAGBLAD EN MERKWEERDIGHEDEN
EN
GEORGES SIDNEY en CHARLIE MURRAY,
in een aardig smokkela von tuur: tragische momenten, afwisselend
met vroolijke pozen en schattige liefdetooneeltjes.
BBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBSf IBEflBBR9BBBE5HSB3i!3BBBBBflBBfiSS3ff IBBCBBBSBBBBBBSBiEBflBBBBBflNH
STAD IEPER
Chr. Volkshuis, Sint Jacobsstraat. Tel. 376.
.W-e*. PIJNSTILLENDE en BEDEPFWE/iENDE
BALSEMS «w VERZACHTENDE eoBOPSTGENEZENDE
BBBBRBBB0BE!BBBBBIBS3BBBBHBS3B31BB!SBRaa»SSHBBnflBBRBBBBRBaB
Rome (K. W. P.)
Ondanks het feit, dat nieuw-heidensche
stroomingen steeds meer aanhang vinden
en duizenden Christus verlaten, Is toch
een bloei van het religieuse leven waar te
nemen. Wij doelen hierbij op het klooster
leven, zooals de Katholieke Kerk dit kent,
ofschoon ook bij andersdenkenden de
laatste jaren kloosters worden opgericht
waarin mannen en vrouwen naar een
hoogere volmaaktheid streven en een
inniger toenadering tot Christus zoeken.
Wij laten hieronder het aantal leden
volgen van de verschillende Orden en
Congregaties, waarin den bloei van het
kloosterleven duidelijk tot uiting komt:
1919 1835
Jezuiten
Fransiscanen
Broeders Christ. Scholen
Capucijnen
Salesianen
Benedictijnen
Dominicanen
Maristen
Redemptoristen
Oblaten van Maria
Lazaristen
Conventueelen
Missionarissen v. d. Onb. Ont. 2000
Paters van den H. Geest
Trappisten
Passionisten
Broeders v. St Jan de Deo
Marianisten
Priesters van het H. Hart
Mercenariërs
Assumptionisten
Witte Paters
Sulpicianen
17121
19000
14630
1C071
4179
645/
4467
6287
4500
3110
3000
1800
3131
2600
1617
1800
900
749
665
500
430
24270
22527
15125
12613
10971
9070
6700
6612
6239
4955
4874
4449
4063
8507
3417
2895
2300
2200
1928
1700
1164
1112
489
De hierboven vermelde cijfers geven een
overzicht van de positie die de ver
schillende orden en congregaties thans
over de geheele wereld innemen.
In verband met het geringe aantal
priesterroepingen in de verschillende lan
den of bisdommen zou het wel interessant
zijn te weten welke weerslag deze crisis
heeft gehad op de roepingen tot het
religieuse leven. Met andere woorden, zou
het gering aantal roepingen voor saecu-
liere priesters in de verschillende landen
of bisdommen paralel gaan met een af
nemend aantal roepingen tot het klooster
leven of zouden de religieuse orden juist
hun voordeel doen met de verschillende
gunstiger omstandigheden waarin zij ver-
keeren?
OTBBBBSBBBBBSISBRBBBBB8I3BBH
LACHEDINGEN
Ze zaten op staminee te redeneeren.
Zegt er een alzoo:
Mijn vrouw droomde van den nacht
dat ze met een miljoenair getrouwd ls.
Dat is niets, zegt zijn gebuur, maar
de mijne droomt dat binst den dag... en
dat is slechterl
Groote keus met gepaste teksten.
Kerkboeken met in kleuren geassorteerde
paternosters geldbeursjesPaternosters
allerhande nuttige geschenken ter
Gasthuisstraat, 15, POPiRINOE
Tijdens den oorlcg stonden de Vlaam
sche oud-strijders in dagelijksche aanra
king met het meest ontzettend lijfsgevaar,
onder standvastige bedreiging met ver
minking en dood. Om dat onmenschelijk
bestaan te dragen, werden zij gesterkt
door een plechtige belofte en een vaste
hoop dat de vernietiging van het Duitsche
militarisme een nieuwe wereld zou inlui
den, waarin, hét recht hoog zou heerschen
en het wapengeweld zou zijn uitgebannen.
Om die nieuwe wereldorde te helpen ver
wezenlijken vonden zij de noodige ziele-
sterkte in een offervaardig steeds her
nieuwd Vlaamsch idealisme. En aan hun
zijde sneuvelden hun makkers met de
hoop dat him offer het laatste zou zijn en
dat de eeuwige vrede over de wereld zou
komen, terwijl de zon over Vlaanderen
zou rijzen, die vreugde brengen zou van
brood voor allen binnen het rijk van vre
de en recht.
Sedertdien staan de Vlaamsche oud
strijders vereenigd in de rangen van liet
Verbond V. O. S. en zooals zij taai en vol
hardend het oorlogsleed droegen, die lan
ge, bange jaren, dragen zij thans nog den
zwaren strijd voor de verwezenlijking van
hun idealen.
En nu dat een krachtige heropleving van
de Vlaamsche beweging gepaard gaat met
den drang naar concentratie van alle
Vlaamsche krachten voor de onmiddellijke
verwezenlijking van gemeenschappelijke
doeleinden;
nu dat volkerenverzoening en ontwape
ning dringender dan ooit noodzakelijk zijn
voor wereldvrede,
komt het Verbond V. O. S. op het ge
paste oogenblik de Vlaamsche massa be
zielen met zijn gevleugelde leuze: «Los
van Frankrijk Weg met het Fransch-
Balgisch miiltair akkoord»; «Op! tegen
dienstbaarheid en vazaalschap; Op! voor
een zelfstandige politiek van neutrali
teit! als strijdplan waarop gansch
Vlaanderen één is.
Vlaamsche intellectueelen oud-strijders!
tijdens den, oorlog stonden wij schouder
aan schouder in de rangen van onze oor
logsmakkers, de V. O. S.-sen van heden.
Ook nu is uw plaats naast hen!
Verlaat, zoo noodig, de onvlaamsche
vereenigingen waarbij gij eventueel zijt
toegetreden
Verlaat, zoo noodig, de bonden die de
zelfstandige neutraliteit in den weg staan
en dienstverlenging en verhooging van mi
litaire lasten propageeren!
Reikt de hand aan uwe Vlaamsche oor
logsmakkers, die steeds de Vlaamsche Vre-
desvlag hebben hooggehouden tegen on
weer en storm I
Treedt toe tot de rangen van het Ver
bond V. O. S.!
Velen onder u hebben in de laatste
maanden reeds gevoeld dat V. O. S. een
macht uitmaakt, die,een tegenwicht kan
vormen tegen andere machten hier te lan
de, die onzen vrede en onze vrijheid be
dreigen en staan thans ln onze rangen.
Ook U verwachten wij.
Onderteekend: Z. E. H. Jan Bernaerts,
Dr. P. Bessem, Prof. E. Blanquaert, Prof.
Burssen, Prof. J. Onops, Prof. Fr. Daels,
Prof. Fr. Debacker, Prof. F. De Block, E.
H. Al. de Maeye, Dr. F. De Pillecyn, Sam
De Vriendt, Dr. G. Iserbyt, M. Liesenborgs,
Dr. A. Pil, Juul Platteau, Dr. J. Rom-
bauts, Jef Simons, Letterk., Dr. J. Smet,
Dr. R. Sterkens, Prof. L. Van Bauwel, Dr.
Arth. Van Huffelen, Dirk Van Sina, let
terk., Adv. K. Van Tyghem, Dr. O. Ven-
nens.
ZATERDAG 14 MAART, te 8 34 uur.
ZONDAG 15 MAART, te 2, te 5, te 8 Vi n.
MAANDAG 16 MAART, te 8 34 uur.
GROOTE KEUS VAN
IJZEREN BEDDEN
aan de voordeeligste prijzen, In het
HUIS MONCAREY,
Gaithuisitraat, Poperinge.
Ter gelegenheid der Katiefeesten
Soldatendrama uit Engelsch-Indië die in
niets moet onderdoen met De drie Ben
gaalsche LanciersZeer goed spel van
JACQUES CATELAIN;
voortreffelijke vertolking van
Kate de Nagy, Pierre-Richard
Wilm, P. Renoir, Jean Forest,
Kissa Kowprine
en vooral van
AIMÉ CLARION.
Zal zekerlijk in den smaak vallen en
een succesfilm zijn om reden van het
avontuurlijk gegeven.
Fransch gesproken met Vlaamschteksten.
Argoun vroeger in dienst van Intelli
gence Service van Engeland heeft zich
aan het hoofd gesteld van opstandelingen
die in Indië de Engelschen 't leven onmo
gelijk maken... Langer konden de Engel -
sche troepen dien toestand niet dulden! !1
De rust en vrede dient hersteld!!!
De angstvolle wisselvalligheden om de
zegepraal aan de Engelschen te verzeke
ren, worden in die filmproductie kunstvol
en wonderwel afgewisseld met het luimige
soldatenleven.
Die film die als een der boeiendste van
het witte doek mag geklasseerd worden
zal iedereen voldoen.
Als klucht:
AMOUR DU PROCHAIN
(NAASTENLIEFDE)
als teekenfilm:
LE PETIT CHAPERON ROUGE
en benevens de
Fox Movietone Berichten
NOG ATTRACTIES.
In de vertooning van 's Zondags namiddag te a uur,
worden de Nieuwsberichten te i V> uur afgerold.
KINDEREN TOEGELATEN.
BINNEN KORT:
«LE COMTE DE MONTE CRISTO de
groote Fransch gesproken dramatische
avonturenfilm. MON CfEUR T'AP-
PELLE met J~an Kiepura.
Prijzen der plaatsen:
Balcon 5 fr; benedenzaal 3,50 fr. en 2 fr.
Kinders tot 14 jaar:
Balcon 2 fr.; benedenzaal 1,50 fr. en 1 fr.
De Kilometerticketten Rail-Routc-Eau worden aan
de winketten ter betaling der ingangskaarten aanvaard.
Kinders beneden de -4 jaar, niet vergezeld van fami
lie of oudere personen, worden alleenlijk toegelaten
's Zondags te 2 uur.
Modern ingerichte en goed verwarmde zaai; hostetootl
bergplaats voor velos; kostelooze klecrkamer; ver-
trisschingen in den cafi.
IBBBBBBBBBHUBBBitiHEilSSGaBBaBBB
OVER 2.000 JAREN GEBRUIKTE
MEN REEDS STIKGAS
In tegenstrijd met wat velen denken is
het gebruik van giftgassen in een oorlog
niet heel nieuw maar was reeds in gebruik
van over meer dan 2.000 jaar. In het Jaar
424 voor Christus zouden de Felopone-
siërs de stad Delion hebben veroverd door
er wolken van een zwartachtig gas erover
te hebben verspreid. Dit strijdwapen, ge
kend onder den naam van Grieksch
vuurwerd in de Middeleeuwen dikwijls
gebruikt.
Toen de Indiërs hun onafhankelijkheid
wilden verdedigen tegen de Spanjaarden
werden er ln het jaar 1532 door hen ook
giftgassen gebruikt. Een Spanjaard be
schreef zulks als volgt: twee Indiërs kwa
men toe naar het gevechtsfront. In de
eene hand droegen zij een pot vol gloei
ende kolen en ln de andere een vat gema
len peper. Wanneer de wind hun gunstig
was goten zij gemalen peper op de kolen
waardoor zij giftige dampen te weeg
brachten die naar het vijandelijk kamp
overwaaiden en het werk der Spanjaarden
bemoeilijkten. Deze gassen konden zelf»
den dood veroorzaken. Om ze onschade
lijk te makjan hoefde men een doek, gif-
weekt in azijn, voor den mond en seu» Ét
houden om adem te halen.