Een Spaansche Sovjetrepubliek? Pater DAMIAAN Da Liberalen moeten niet stoelen In de uitgestrekte buitenwijk... PUROL Pater Damiaan-Hulde Vrouwenhanden zondag 23 APRIL 1936. 33» JAAR. Nr 17. 1 «DE PQPERINGENAAR SANSEN-VANNESTE KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS INTERNATIONAAL OVERZICHT WE ZENDEN ONS BLAD 14 FRANK. DE BELGISCHE AFVAARDIGING TE LONDEN ■laillUlHBUIBlBHUBlIiniUIBBNHBIlUHIBilliaaail DE PLECHTIGHEDEN TE ANTWERPEN GROOTSCH STUDENTEN-KONGRES TE MEENEN DE ELECTRIFICATIE VAN HET BELGISCH SPOORNET 12 BLADZIJDEN: 35 CENT. Uitgever POPERINGE Telefoon Nr 9. Postch. Nr 155.70. !lllllll!!lllllllll| UR» ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 19.fr. Belgisch Kongo 40.fr. j Frankrijk 40.fr. Alle andere landen GO.fr. nPEBDTCEKUB Hij behoorde tot een van die arme Jongens, die het slachtoffer was van de domme ouderwetsche opvatting: OP ZIJN TWINTIG JAAR MOET RIJ MAAR KIEZEN! Maar hij had er zich tegen verzet èn geen twintig jaar willen wach ten... Men kan kan nooit weten! Op aandringen en geholpen door 'eenige jeugdkameraden, had hij be sloten zich deze maand te laten doo- pen op het feest van St Petrus, zijn beschermheilige. En daarom was er gisteren avond, ha afloop van den werkdag, een heele menigte aanwezig in de kleine kerk yan de Oostelijke buitenwijk. De gansche familie was gekomen... De vader een knappe kop, bankwerker van beroep; de moeder, een onverschillige vrouw; de oudere broeder, electricien; de zuster, bru taal, met een geschoren nek en met lippen waar de menie dik opzat... en een jongere broeder de hekke- sluitermet schichtige, verwon derde oogen alsof hij niet goed wist waarom hij op de wereld was te land gekomen. Voeg hierbij den peter, een ouden werkman uit den vroegeren tijd..., de meter, een marketenster van padvin ders, en eenige kameraden... Zóó zult ge U best kunnen voor stellen hoe gisteren avond, dat ge zelschap zich bewoog in het armzalig kerkje van de buitenwijk. Maar de pastoor, een heel jonge priester, die in den oorlog had ge diend bij een bataljon Jagers, trok er zich niets van aan. Hij plaatste den doopeling vlak vóór hem, met rechts den peter en links de meter en begon de plech tigheid a. v. Wat komt gij de Kerk Gods vragen? De jongeling aarzelt met zijn ant woord waarop de priester hem uit legt: Ge begrijpt... dat er on licha melijk gebied een verschrikkelijke wet bestaat, die men de wet der erfe lijkheid noemt. Deze wet bestaat ook op moreel gebied. Uw ziel Is bedorven want zij staat tot nog toe onder slechte invloeden. Gij zijt en geestelijke paria, een uitgestorvene.Als ge plotseling kwaamt te sterven, zcudt ge geen geestelijk tehuis hebben..., ge zoudt van «nie mand zijn. De Kerk zal U geven hetgeen ge mist; dan zult ge tehuis zijn, overal waar een tempel is..., te- huls in de schitterende hoofdkerk..., tehuis in de strooien of planken hut van den missionaris, die eenzaam is gelegen aan het verste uiteinde der aarde. Ik zal U beschutten door het tee lten des kruises... Ik zal den boozen geest aanzeggen, uw ziel onmiddellijk te verlaten... Immunde solritus, ut exeas et re- cedas! (Onzuivere geest, ik bezweer u. verdwijn en wijk uit!). De houding der aanwezigen, aan vankelijk verstrooid, wat verlegen of spotachtig, werd meer oolettend... Zij rekten hunne halzen uit... en volg den met hunne oogen al de bewegin gen van den priester: Dit is alles het uiterlijke symbool van hetgeen in uw ziel plaats grijpt, evenals een driekleurig lint ons va derland voorstelt... Dit zout, houdt uw lichaam in stand. Het doopsel zal uw ziel behou den. Deze stola, die ik op uw hoofd plaats, beteekent, dat de Kerk U voor taan onder hare bescherming neemt... Deze olie, waarmede ik uw borst en uw schouders zalf, is het symbool van de kracht, noodig voor den strijd, dien ge in de toekomst hebt te voe ren. Tijdens het leven van Christus, zalfden de Grieksche en Romeinsche athleten, die in het stadium moes ten worstelen, zich met olie om le niger te worden en hun tegenstanders minder vat op hen te doen hebben. Gij zult tegen veel verleiding heb ben te strijden, het Doopsel zal uw aanvangskracht zijn... Begrijpt ge dat?... Ja. De priester hield on, deed de paar se stola af en deed de witte om. Alle oogen volgden hem en waren Vragend op hem gericht. Dit is nog een ander symbool! Het paars is voor de Kerk het kleur van rouw. Ik leg deze kleur af en neem de witte, de kleur der vreug de. De Kerk is verheugd!... want zij telt een kind méér, en dat kind zijt gij- Op dit oogenblik geraakte de Jon geling die onbeweeglijk tusschen zijn peter en meter vóór de doopvont stond, bewogen; zijn oogen schitter den, twee tranen welden op tusschen zijn wimpers en vloeiden langs zijn gelaat. Gelooft gij in God...? Let wel!... dit is het eerste onbestemde..., het eenigste stoffelijke. Maar de Kerk zal 't nauwkeurig aangeven. Gelooft gij in Jezus-Christus, die is geboren en heeft geleden...? En dit is het Geloof, ons Geloof, dat alle wezenlijke vraagstukken van het menschelijk bestaan beantwoord. Gelooft gij in den H. Geest, in de gemeenschap der Heiligen, in de ver giffenis der zonden, in de verrijzenis des Veesches en het Eeuwig Leven...? Ik geloof, antwoordde de jonge man met beslistheid. Dan zal ik U doopen... Nu zijn wij gekomen tot de we zenlijke plechtigheid, het verheven- ste symbool!... Evenals het water alle stoffelijke bezoedelingen ultwischt, zoo neemt het Doopsel de oorspronkelijke smet weg... Buk U, en keer uw hoofd naar mij toe. Wilt gij gedoopt worden...? Dat wil ik. En in de stilte die alom heerschte, sprak de priester de woorden uit die tijdens Christus werden uitgesproken: Petrus, ik doop U in den naam des Vaders en des Zoons en des Heiligen Geestes... Men kan de aanwezigen hooren adem halen... Ik geef U met het Heilige Chris ma het teeken des kruises op uw voor hoofd. Dit teeken geef ik U niet in uw zak!... maar op uw voorhoofd... om U er aan te herinneren, dat ge steeds trotsch moet zijn op uw ge loof als Christen! Dit witte linnen dat ik op uw hoofd leg..., is om U te smeeken uw Doop sel ongeschonden te bewaren... zoo veel als 't hier op aarde mogelijk is... Neem deze kaars. Dit is ook een symbool. Het herinnert U aan de noodzakelijkheid om hier op aarde uw licht te laten schijnen. Dat ge heden zijt gedoopt, hebt ge te dan ken aan uw kameraden, die voor U hun licht hebben verspreid. Wees der halve ook een lichtbaken voor ande ren... Ga nu ln vrede... en moge God U behoeden!... Toen volgden de handteekenin- gen..., eenige bevend..., andere zwaar. Eenieder wilde teekenen; de acte beloofde zeer authentiek te worden. Eenieder naderde ook den priester, zeggende Dank U, Mijnheer Pastoor, we hebben alles begrepen... De priester vatte daarop de hand van den jongen arbeider en zeide: Voortaan zijt gij de «onze»... Uw vreugde zal de onze zijn en even zoo uw droevenis. Tot a. s. Zondag in de Mis, dan zullen we gezamenlijk bidden. Op dit oogenblik werd als het ware een kus in de lucht gegeven. Indien de jongeling had gedurfd, zou hij zich in de armen van den priester hebben geworpen... Maar hij draagt in zijn hart iets veel beters om, dan de voorbijgaande liefdelijkheid van een mensehenkus. Hij gevoelt, dat hij geheel in beslag genomen is door Christus,... de Chris tus, die zonder ooit vermoeid te zijn, eiken dag en elk uur, door middel zijner priesters, Zijn groot liefdenet uitwerpt met de woorden die Hij des tijds tot Petrus sprak: Gij zult voortaan menschen vis- schen. Menschen visschen...? De priester, die zich in zijn kerk heeft teruggetrokken is stil geworden en voor zijn geest fonkelt de zin,..: Menschen visschen!... Dan staat hij op... en ziet naar de andere plichten... Hij loopt gebogen, gebukt onder den eindeloozen last, die hij op zijn schouders heeft te torschen... Er zijn nog zooveel menschen te vangen in het groote net van God! En hij gevoelt zich zoo eenzaam en alleen in de uitgestrekte buitenwijk... Naar Pierre l'Ermite. iiüMiin TARIEF VOOR BERICHTEN; |g Kleine berienten per regel 1.fr. g Kleine berichten (minimum) 4.fr. 2 fr. toek v. ber. ni.arir. t. bur. Berichten op 1° per regel 5.fr. g' 1 Berichten op 2® hl. pet' regel 2.53 fr. gf Berichten op 3® hl. per regel 1.50 fr. s Rouwber. en Bedank, (min.) 7.— fr. fa Te lierhele*. aankondigingen jg g oriis op aanvraag, g Annoncen zijn voorat te betalen en g? ij moeten tegen d™ Woensdag avond H ij ingezonden worden. Kleine he- g richten tegen den Donderdag noen. s HBV Trotski heeft eens gezegd dat Span je het land was dat zich onder de West-Europeesche het eerst zou sov-, jetizeeren. Deze woorden krijgen thans een bijzondere beteekenis. Naar aan leiding van de verkiezingen in Fe bruari hebben we hier reeds gewezen op de ernstige gevolgen die de uit slagen ervan konden meebrengen. Se dertdien hebben de gebeurtenissen zoo'n verrassend snel verloop gehad dat het vraagstuk van de sovjetizee- ring onmiddellijk dreigend gesteld wordt. De Spaansche steden bieden weer het tooneel van een treurige burger oorlog. De anarchisten zijn meester van de straat: personen worden da gelijks omvergekogeld, priesters wor den op straat aangevallen en belee- digd, kerken en kloosters gaan in vlammen op, drukkerijen van recht- sche bladen worden vernield. De tegenwoordige regeering Azana ziet oogluikend toe daar het zeer links getint is en onder de invloed van de terroristen staat. Intusschen wordt op straat en in de Cortes (Spaansche Parlement) de omwer ping van het huidige bewind geor- ganizeerd. En toch is het niet de meerderheid die het zoo wil. Natuurlijk heeft het linksche front in de laatste verkie zingen de meerderheid behaald, op de rechtsche partijen, maar de socialis ten die bij dat linksche front de be langrijkste groep vormen, zijn mee gesleurd door de extremistische min derheid der communisten. Alhoewel de rechtsche groepen verslagen wer den toch is het aantal zetels dat ze bezetten in de Cortes niet onbelang rijk. En eigenlijk is de reactie hun nerzijds maar heel zwak. Men schrijft zelfs dat alle rechtsche partijen, ook de Ceda van Gil Robles, de Cortes zouden verlaten hebben. Is de ont moediging dan zoo groot dat ze nu reeds de strijd opgeven, zijn ze wer kelijk totaal machteloos of wachten ze betere omstandigheden af? Het is bijna zeker dat een felle reactie niet lang meer kan uitblijven. Van waar ze zal komen, hoe ze zich zal uiten weten we nog niet. Sommige bladen verwachten een fascistische Staats greep, andere verwachten een mili taire Staatsgreep; het is immers het werk geweest van Gil Robles toen hij Minister van Oorlog was zooveel mo gelijk het leger te onttrekken aan de invloed van de politieke partijen. Zoo zijn de legerhoofden meestal vrijge- bleven van marxistische besmetting en door de band de veranderde toe stand weinig genegen. Hoe is het nu mogelijk dat na maanden van een gematigde regee ring waardoor de sociale vrede en het vertrouwen min of meer waren te ruggekeerd, ineens zoo'n ommekeer is gebeurd7 Er is ten eerste de Kata- laansche kwestie. De nationalisten van Katalonië hebben niet de min ste tegemoetkoming gekend vanwege de rechtsche partijen en hun wrok heeft hen in de armen geworpen van de rooden die zooals overal en altijd de partij kiezen van de verbitterden. In hun kieskampanje hebben ze de onafhankelijkheidspolitiek van de Ka- talanen gesteund en de invrijheids- stelling beloofd van de gevangen Ka- talaansche nationalisten. Gil Robles die het gevaar inzag heeft op het laatste oogenblik hetzelfde beloofd maar toen was het al te laat. Verder was de hachelijke toestand van de Spaansche economie heel gun stig voor de socialisten en commu nisten die alle schuld afwentelen op de regeerende rechtsche partijen. En hier treft de vorige regeeringen zeker wel min of meer dat verwijt. De Spaansche handelsbalans werd in de laatste jaren steeds maar meer on gunstig: de uitvoer nam geleidelijk af terwijl de invoer steeds maar toenam; het deflciet groeide van jaar tot jaar aan niettegenstaande de natuurlijke rijkdom van het land. Waar de an dere landen alle aandacht verleenden aan het organizeeren van hun uit voerhandel werd daarop in Spanje tenauwernood gelet. Dat is ook voor een groot deel te wijten aan het feit dat de Minister die zich met deze kwestie bezig te houden had, veelal nooit de gelegenheid had de moge lijke plannen die hij opgemaakt had te verwezenlijken. De regeeringen blijven nooit lang aan het bewind in Spanje en voor dat een Minister op de hoogte geraakt van zijn taak wordt hij vervangen door een andere die weer het werk van zijn voorganger moest herpakken. Een andere niet minder belangrijke factor is zeker ook wel de verander lijkheid en de lichtzinnigheid van de Spaansche kiezer, die onder de indruk van het oogenblik nu eens rood dan weer geel stemt zonder zich af te vragen welke verwijderde gevolgen zouden kunnen verbonden zijn aan de overwinning van deze of geene partij. Maar het meeste schuld aan de roode heerschappij van het oogenblik heeft in ieder geval de president Al- cala Zamora, die, alhoewel in het pri vaat leven een voorbeeldig katholiek, steeds als politieker de katholieke par tijbelangen heeft tegengewerkt wel licht uit persoonlijke ambitie. Hij is het die de monarchie ten val gebracht heeft en de groote stichter van de republiek mag geheeten worden. Als president van die republiek heeft hij steeds getracht haar behoud te ver zekeren, daarom juist heeft hij steeds gewerkt om Gil Robles en zijn partij- genooten buiten de regeering te hou den; hij vreesde namelijk dat langs die weg de monarchie zou hersteld worden. Zijn groote doel was een sterke centrumpartij te vormen die de voortvarendheid zoowel van de link- schen als van Cedamannen zou in- toomen. Maar daardoor heeft hij ook de socialisten en de communisten in de hand gewerkt en de huidige crisis verwekt. Deze zijn hem echter maar weinig dankbaar. Zij zijn het die hem verplicht hebben af te treden en de rechtsche partijen, vooral de Ceda, hebben ook niet het minste gedaan om hem te redden; ze hebben zich onthouden bij de stemming, zelfs al is het heel waarschijnlijk dat zijn opvolger uitgesproken links zal ge stemd rijn. De ni-ed^e president"wie hij ook wezen moge, zal volledig onder den invloed staan van de communis tische terroristen. Volgens Largo Ca- ballero zal de nieuwe president geen katholiek mogen zijn en geen ge leerde; hij moet de integrale toepas sing van de artikelen 26 en 44 van de grondwet voorstaan, die de opheffing van de religieuze congregaties en de socialisatie van den eigendom betref fen. De verkiezing van de nieuwe pre sident gebeurt binnen 'n paar weken. Intusschen is de toestand uiterst treu rig voor de Spaansche katholieken. Als het werkelijk tot de oprichting van een Spaansche Sovjetrepubliek komt dan dreigt voor Spanje de her haling van wat in Rusland gebeurd is: vervolging van de katholieken, on mogelijkheid om de godsdienstplich ten te vervullen bij gebrek aan pries ters en kerken, verkondiging van de wet der vrije liefde, vernietiging van het gezinsleven en van de eerbied voor alles wat wij leerden eerbiedigen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. blijven ondanks allen huishoudelijken arbeid gaaf,zacht en blank door Doos 4-en 7/»frank.ln alle Apotheken. in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post- checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van- neste, Drukker, Poperinge, de som van Voor het Buitenland zende men ons per Internationaal Postmandaat: Uit Frankrijk: 28,80 frank. Uit Amerika: 43,20 frank. Voor de militair, besprekingen heeft Belgie te Londen afgevaardigd, van links >*ar rechts; generaal-majoor Delfontaine, majoor Servais, kommandant Cadens «S feflfmapdjgt 0oulet. werpen het Pater Damiaan-kenteeken wor den verkocht. Het kenteeken, prachtig vervaardigd in vorm van speld, geelt ons de beeltenis weer van Pater Damiaan. Iedereen zal het kenteeken willen dragen dat overigens zal verkocht worden om de inrichtingskosten te helpen dekken. Dé groote dag staat thans bijna on middellijk voor de deur en de verwach tingen van een geheel volk worden ge spannen óp den triomfantelijken terug keer in het vaderland van den held van Molokaï. Iedereen die niet volstrekt verhinderd is, reist op 3 Mei a. s. naar Antwerpen om zijne hulde te voegen bij die van Z. M. de Koning en Z. Km. Kardinaal Van Koey. Het Pater Damiaan-Comité vestigt de aandacht der bevolking nogmaals op vol gende belangrijke schikkingen Iedereen voorziet zich vóór de af reis van liet herkenningsteeken door liet Comité in het leven geroepen teneinde de onkosten der overbrenging van het kost baar overschot van Pater Damiaan te dekken. Aldus draagt iedereen het zijne bij en deelt iedereen eerst ten volle in de hulde die aan den apostel der melaatschen gebracht wordt. Men kan deze hérken- ningsteekens bekomen, hetzij bij de plaat selijke afgevaardigden, hetzij bij het Co mité 9, St Antoniusberg te Leuven, het zij bij de Technische afdeeling van het ComitéUltra Montes, 46, Korte Nieuw- slraat te Antwerpen, tel. 276.51 en 303.50, of 167, Nieuwstraat, Brussel, tel. 17.53.44. De prijs is vastgesteld op 2.50 fr. per stuk. iK&>£aaffi8iiBaaaaHM*9EflMUKaBaH bijtrekken de driehonderd melaatschen... Zij zengen een treurlied in helt Hawaï- aunsch... en 't kropte allen in de keel, en velen weenden toen die driehonderd me- j laatschen, hun afscheidsgroet aanhieven, 'liun hartroerend: Aloha oë! De officieele ontvangstplechtigheid heeft plaats op Zondag 3 Mei te Antwerpen HET ALGEMEEN PROGRAMMA Daar dagelijks nog vele vragen om in lichtingen toekomen op het Sekretariaat van het Comité willen wij nog eens her halen in wat de plechtigheden van Za terdag 2 en Zondag 3 Mei zullen bestaan. Zaterdag 2 Mei, te 8 uur 's avonds, in de HandelsbeursPlechtige Akademische Zitting. Uitvoering door 300 zangers, on der leiding van Meester Persoons, van de Pater Damiaan-Cantate van Kmiel Wam- bach. Zondag 3 Mei. Te 2.30 uur vertrekt van uit de Kathedraal naar de Kerk de kerkelijke stoet met aan het hoofd Kar dinaal Van Roey en al de Bisschoppen van Belgie, de Abten en Prelaten der kloosters, de* verschillende Orden, de Pa ters van de HH. Harten, de Geestelijk heid en al de Kerkmeesters en Kapel meesters van Antwerpen. Te 2.40 uur. Aankomst aan Kaai 21 van den specialen trein met het Gouvernement en de Overheden. Deze zullen plaats ne men op de tribunen die aldaar worden opgericht. Rond 3 u. aankomst van Z. M. den Koning. Te 3 uur zal de brug van den Mer cator worden afgelaten en zullen de kadëtten van het schoolschip het stoffe lijk overschot van Pater Damiaan van boord dragen. De Koning zal de lijkkist groeten en de Eerste Minister zal een redevoering houden. Te 3.15 uur. Eerste gedeelte van den stoet naf.r de Kathedraal. De stoet zal volgenden wegwijzer volgen: Van Dijck- kaai, Plantijnkaai, St Michielskaai, Schcl- destraat, Volkshaat, Nationalestr., Groen plaats, Rioolstraat en Handschoenmarkt. Te 4.15 uur. Plechtige Absouteu in de Kathedraal door Z. Em. Kardinaal Van Roey. Aanspraak door Z. E. Pater Rut ten en door den Kardinaal. Te 5.15 uur tvordt de lijkkist gedragen aar de Groenplaats en geplaatst op een katafalk. Dadehjk begint dan de twfcede stoet te defileereii voor het stoffelijk over schot. Die tweede stoet zal gaan door de i's Avonds wordt de praaiklst naar l£uv,:n olgende straten Groenplaats, zijdeur der kerk, Schoenmarkt, Meirbrug, Meir. Leys- straat, Teniersplaats, Frankrijklei, Ivlechcl- st he steenweg tot "aan de Harmonie waar de lijkkist zal worden geplaats op een auto-corbillard die de tocht verder zal doorzetten tot in Leuven waar te 9 uur een plechtige ontvangst, wordt voorbereid. HET PATER DAMIAAN-KENTEEKEN U. Zondag 3 Mei zal overal-4e Ant-1 uinezonen, begroeten.. in de Sint-Pieterskerk overgebracht. Dss anderendaags worden de stoffelijke over blijfselen r.a een Requiemmis in het praalgraf in de kerk van de Paters der HH. Harten geplaatst. Hij keert terug als een van Vlaande- ren's grootste helden. Zijn voik zal hem plechtig en grootsch ontvangen. Gansch een volk zal samanstroomen te Antwer pen om de held van Molokaïeen van IN VLAANDEREN werd op 3 Januari 1840, te Tremeloo, *n boerenzoon geboren in een van die zoo tal rijke Vlaamsche haarden die 'n bron zijn van kracht voor volk en kerk. Dit was Jo zef De Veuster, die 'n kleine deugniet werd en lustig, opgeruimd, heftig en onstuimig dikwijls, speelde en ravotte met en zooals de andere Jongens van zijn Jaren. En omdat hij 'n helder verstand en 'n scherp geheugen had mocht hij wat lan ger leeren en ging, toen hij 17 jaar was, de handelsklassen volgen naar 's Graven- brakel. Hij had 'n broeder, Pater Pamphilius, ln 't klooster der HH. Harten te Leuven. In 1859 mocht hij met vader mee cp be zoek bij hem. Maar vader ging alleen te rug... Jef bleef er. Zoo was hij: iets be sloten en 't moest er zonder dralen door. Hij wilde 'n goede broeder worden, omdat hij in z'n hart van jongsaf den drang voelde naar goed doennaar anderen helpen Hij werd heel veel meer; hij werd priester, omdat hij "n dieps godsvrucht bezat, 'n sterk karakter, eenvoudig was. Zijn broeder moest naar de missiën ver trekken. Hij ken niet omdat hij ziek was Jozef De Veuster, had kalm overwogen, zijn offerliefde stuwde hem voort tot vol ledigs gave van zichzelf: hij nam de plaats in van zijn broeden. HIJ GING op 1 November 1863 naar de Hawaï-eilan- den en kwam er 19 Maart 1864 in de hoofdstad aan, waax hij zijn studiën nog moest voortzetten en 22 Mei priester werd gewijd. Hij doorstond de vuurproef van 8 jaren vruchtbaar missionarisleven voor aleer hij zijn zwaarste taak zou aanpak ken. Dit gebeurde zoo: Ter gelegenheid van de inwijding van 'n nieuwe kerk te Wailu- ku door Monseigneur Maigret, kwamen de missionarissen van het omliggende dezen dag met de bisschop samen. Deze vertelde over het ellendig leven- van de arme me laatschen, afgezonderd op het eiland Mo lokaï. Pater Damiaan ging voor hem op de knieën zitten en vroeg: Laat mij naar hen gaan. Maar 't is voor altijd, nooit moogt ge terugkomen. 'k Weet het, maar 'k doe het uit liefde voor O. L. Heer en voor zijn sukke laars... En hij ging met 't eerste eetwarenschip dat naar Molokaï afvaarda. OP MOLOKAÏ stond hij d'eerste dag, 10 Mei 1873, al leen: voor hem lag een schrikwekkende taak, hij nam ze aan met groote vreug de. 's Anderendaags waren er in het ver vallen kerkje, bij zijn eerste H. Mis op het eiland, enkele menschen aanwezig met wegkankerende ledematen, uitwee- rende gezichten: het waren de enkele trouwe kristenen, zijn eerste vrienden. In dit uiterlijke paradijs, van weelderig natuurschoon, aan drie zijden door de zes omspoeld en aan de zuiderkant door bijna onoverkoombare bergen afgescheiden van het overige van het eiland, leefden de menschen in diepste zedelijke en li chamelijke ellende. Zij wefden er heen gestuurd als verstootelingen om verbitterd ■en in wanhoep de dood te wachten. De ongeneesbare kwaal der melaatschheid wrat hen de ledematen weg, maakte hen tot wrakken. Ze leefden onder elkaar niet meer als menschen; woonden samen in vervallen hutten. Ze hadden niets: geen kleeyen, geen geneesmiddelen, geen ver zorging; wat eetwaren die nu en dan van over 't water werden aangebracht. Hunne kwaal en ellende trachtten zij te vergeten door dans en drank en buiten sporigheden, door te genieten wat hen nog overbleef. In 't begin werd Pater Damiaan door hen ontvangen met spot en verachting. Hij ging terug in hunne hutten met heel zijn groote hart en zijn lachend gezicht: verzorgde hunne wonden, bracht voedsel, kleeding en geneesmiddelen, herstelde en bouwde nieuwe woonsten. Hij leefde mee met hen hun droevig bestaan... bracht 'n omwenteling in hun leven: gaf hen weer levensmoed, stichtte zangkoren en fanfare, richtte feestjes in...' en timmerde doodkisten. Maar hun leven was anders op het einde: hij had hen tusschenin ge sproken over O. H. Heer, bracht hen naar het oude kerkje... deed hen gelooven in de ware beteekenis van het leven... en zij stierven als kristenen. Door zwoegen dag en nacht, door gebed en offer, door Gods kracht overwon hij. Hij was priester Gods: Hij heeft zijn geloof beleefd tot het uiterste. Dit geloof geeft uitleg over ziin kracht en moed en vreugde. Gedu rende 16 jaar heeft hij onverpoosd gear beid, ook nog toen hij zelf door de ver raderlijke ziekte was aangetast. 16 April 1889 is hij biddend, in groote vreugde, ge storven. Hij was 49 jaar oud. Onder de groote Pindanusboom bij het kerkje waar hij de eerste avond zijn werk had aanvaard tot het uiterste, hebben zijn melaatschen hem begraven, zooals hij het hun gevraagd had. Zijn taak zou voort gezet worden, want twee priesters; twee broeders en drie zusters kwamen hem op 't einde van zijn leven vervoegen. EEN IIELD was hij in zijn eenvoud, zijn stille, extre- mistischee dapperheid. Zijn liefde was to taal in dienst van God en van de zielen, geborgen in de meest afstootende, meest ellendige schepselen. Hij zelf werd er 'n monster om. Op een monument ter zijner eer opge richt op Molokaï door de Engelschen, staat gebeiteld: grocter liefde heeft nie mand dan hij die zijn leven geeft voor zijn vrienden Pater Damiaan gaf alles: vrijheid, ge zondheid, leven, voor de meest-verstoote- ne onder de menschen; wilde hun ellende en lot öeelen. Bij de tijding van zijn dood was er ontsteltenis en droefheid bij duizenden, ock bij andersdenkenden en onbekenden. Onverschillige en vijandige bladen schre ven over zijn heldhaftigheid. Bijna 50 ja ren heeft hij gerust op Molokaï, nu keert hij naar Vlaanderen weer. DE WEG TERUG Uit een brief van E. P. Verhaeghe, mis sionaris op de Hawaï-eilanden nemen we het volgende over de ontgraving van het stoffelijk overschot. Monseigneur bidt het «De profundis». Indrukwekkende stilte... Ket graf wordt opengemaakt, de cementsteen wegge kapt... Angstig wachten de toeschouwers. Wat zal er nog van overblijven?... Och, wat blijft er van een mensch nog over na zeven-en-veertig jaar? En dan van een melaatsche? Kijkt toe... daar wordt de kist blootge legd. Goddank! Goed bewfiard. Enkel een stuk van het deksel is weggerot. Mon seigneur laat het deksel wegnemen door Pater Bruno. Ziet... de schedel met het haar nog cp, de priesterkleederen waar van het borduurwerk nog duidelijk is... de or.tvleeschde handen, waarrond het rozenhoedje nog gestrengeld ligt. Heel het geraamte is gced bewaard! Nu mochten voor de open kist, voor het stoffelijk overschot van hun vader, vcor- s?s?ase» "m- ■m 3.500 Katholieke Studenten tilt alle hoeken van Vlaanderen hielden op PoitW- dag 16 April laatst hun gouwdag te Meenen in tegenwoordigheid van Z. F.xc. Mgr Latniroy, J'i op van Brugge, en talrijke Hoogstaande Geestelijken. De duizenden Kon~ress:sten smeeken, knielend, vóór het indrukwekkend kruis, dat on tie Groote Markt was ongesteld, den zegen van Krx.tus ei. ZBBSsganaBBaBaBBSBxaaaaaaBBaBBBEaaEaBaBuaa&BBsaaBsiisBasgB Er Is een geval Boerenbond en een geval IDE LIBERALE POLITICO-FINANCIERS Bank van den Arbeid; de katholieke en in 1932 heeft Jacquemotte de lijst op- de socialistische partij zijn er door ge- gemaakt volgens den «Annuaire financier* troffen. De liberalen kunnen er op wijzen dat 'runne partij zulk geen ongeluk heeft ge kend. Onderzoeken wij dat. Het geval Régibo was er toch een dat de liberale spaarders van Ron se getroffen heeft. Daar werd maar 3 t. h. uitbetaald. Geen enkel finautieele inzinking is zoo dien geweest als die. Wij hebben de gevallen der Brusselsche politie gehad, 't Waren liberalen die daar in den oliehandel waren mislcopen. De vreeselijke wedden aan gemeentebe dienden van 't Brvsselsche en de onge hoorde kumuls zijn liberale gevallen. 't Is Devèze die niet gewild heeft dat aan de schandelijke en valsche invalidi teitspensioenen der hooge officieren werd geraakt. 't Zijn liberale garetten welke met geld ontleend aan den Staat werden bemach tigd door de metaalmagnaten, ten einde hun bewapeningspolitiek te verdedigen. 't Geval Barmat, sinds lang door Réa;- litésaangeklaagd en nu laatst door «Rex», is toch geen katholiek geval! Het wedervaren van den liberalen Mi nister Betitjean in de zaak Stavisky is het ook niet. De millioenen van den Staat die in de Minervazaak werden verloren, zullen de liberalen toch zeker niet uitspelen tegen de katholieken en de socialisten. Men noemt het een schandaal dat som mige bankiers geld van den staat verloren hebben. Maar die bankiers hebben niet als een dief in den nacht geroofd in de kas der Nationale Bank, der Spaarkas van den Staat, der Maatschappij van Krediet aan de Nijverheid en den A. N. I. C. Zij hebben het gekregen, na de beheer raden van die organismen daarover be raadslaagd en in gunstigen zin beslist hebben. In die beheerraden zitten toch liberalen. Waarom hebben zij die leeningen toege staan? Ais die leeningen waarlijk het voorwerp mogen zijn van 'n schandaal, dan moeten de beheerraden en de liberale leden meteen daarvoor verantwoordelijk ge steld worden. Waarom zijn die liberale beheerders, de liberale ministers zoo mild geweest met het geld van den Staat? Was het uit liefde voor den Boerenbond? Was het uit liefde voor de liberale par tij? Zeker niet. Ofwel moeten die leeningen zeer regel matig toegestaan z zooaat de liberale baheerders en mir..s er zeif moeten mee akkoord gaan en can is er geen stof voor politico-iinantieel schandaal. Waarom hebben die liberale beheerders en ministers ook hun deel gehad van den grooten koek en zijn die leeningen het voorwerp van geven en krijgen geweest. In dat laatste geval moeten er ook poli- tico-hnantieeie schandalen zijn die verdo ken blijven. Het is treffend dat in 't algemeen de Boerenbond en de katholieke partij niet zoozeer dcor de liberalen aangevallen wor den omwille van die politico-ünantieele schandalen. Men zegt dat de liberalen zwijgen, om dat zij moeten zwijgen; omdat zij vroeztn aat de katholieke en socialistische beheer ders en ministers dan ook dossiers zouden te voorschijn brengen. De eene zwijgt voor den andere. Wij hebben een parlementaire onder zoekscommissie over de geldoutwaarcing gehad. Wie weet of wij er ook geen krijgen over de uitdeeling van staatsgelden door de verschillende officieele en half-orrïcieeie meaiatorganismen. Aan schandalenpoiitiek is er een kwade zijde; maar ais het dan tcch zoover geko men is gelijk nu en de openbare opinie daarvoor ontsteld blijft, zou het misschien ten slotte best zijn het abces eens en voor goed uit te snijden. Als dat gebeurde zouden wij eerst zien in hoeverre de liberalen een hooge borst mogen opzetten. van de parlementsleden die deeluitmaken van beheerraden van naamlooze maat schappijen. Die tabel heeft de ronde gedaan in de pers en Degrelle maakt er nog altijd een dankbaar gebruik van ln zijn Rex-bewe- ging. Wat leert ons die tabel? Dat van al de partijen ln verhouding van het aantal parlementsleden de liberale kamerleden zeker het grootste aantal be- heerdersposten bezetten. Die liberale volksvertegenwoordigers en senatoren nestelen in banken en in nij verheidsondernemingen, zij strijken er tantièmes op en verleenen in ruil politieke bescherming aan die ondernemingen en Banken. De krisis heeft geweldige verwoestingen aangericht. De zakenwereld is met ineen storting bedreigd geweest. Om te beletten dat alles lneenstuikte is de Staat tusschengekomen. Zonder geldontwaarding in Maart 1935 hadde de staat nog veel nieuwe milliarden moeten besteden om wankelende banken en ondernemingen recht te houden. 't Is zoo dat Ougrée-Marihaye, een groo te inrichting meest in liberale handen, een officieele leaning heeft gekregen van 390 millioen; 't is nog zoo dat tientallen mil lioenen van den Staat in de liberale zaak Minerva werden verspeeld. Wie heeft genegocieerd voor Minerva? Men zegt dat het de liberalen Marquet en Devèze zijn? Wie heeft onderhandeld voor Ougrée- Marihaye? Wie hsaft opgetreden voor de talrijke andere banken en ondernemingen die zijn gaan aankloppan? Natuurlijk eerst de politieke mannen, leden van den beheerraad? Dat wil zeggen: eerst en vooral de libe ralen, die er het talrijkst in vertegenwoor digd zijn. De Katholieke Unie heeft een reglement aangenomen waarbij het parlementsleden voortaan ontzegd is nog beheerders te zijn. Elkeen voorziet dat het daar niet bij zal blijven en door katholieken zal voor gesteld worden bij wet zekere onvereenig- baarheden uit te roepen. Dan zal het re glement op alleman toepasselijk zijn, ook op de liberalen. De liberale partij, die meer dan elke an dere van politico-financiers is overzet, heeft nog geen reglement durven stemmen als dat aer Katholieke Unie. De liberale par tij vreest de uitzuivering. Zij vreest de Katholieke Unie en zij vreest Rex. Zij vreest den drang in 't volk naar uitzuivering. Marcel Henri Jaspar heeft de zaak van den Boerenbond aan 't kickzeel gehangen; omdat de openbaarneid toch ging komen en hij er zeker wilde politieke munt uit slaan voor hem. Maar de liberale politico-financiers za gen niet graag Marcel H. Jaspar- aranceu- vreererr. Hadden zij er voordeel in gezien voor zich zeif, zij zouden wel zelf ai lang de zaak van den Eoerenaond aanhangig' gemaakt hebben. Toen Marcel Hanrl Jaspar gesproken heeft, waren de liberale ministers al lang op de hoogte en de liberale bankiers ook zij hadden al lang onderhandeld en hun toezegging gegeven om den Boe renbond te helper.. Waarom waren de liberale ministers, d« liberale politico-financiers bereid dat w doen? Uit zorg voor zich zeif, natuurlijk. M. Lippens verlat.': de politiek. Hij houdt meer aan zijn beheerders.te Is dan aan zijn senaatzetel. Meer andere liberale politiekers staan voor denzelfden kers. De kiezing komt. Elke partij maakt front. De liberale partij doet het ook en de iiberaie propagandisten maken pijlen van alle hout. De liberale meeting heeft gelcopen over de politico-flnancie... en natuuriijk over het vaderland. Dat moet er altijd bij zijn. De liberalen vullen hun zakken... uit liefde en tot glorre van 't vaderland. LEO VINDEVOGEL ln 't Volk van Route 3BBa£B&tBU£BBBBBBBBBBS)BBBllBBBIBaBIEigBSBBBBBailiBBIIBaiBBBBBflllBBB Na Antwerpen-Brussel, zal op 15 Mei a. s. een aéro dynamische trein BrusseK Koririjk rolien. lien eerste welgeslaagde proef werd Zaterdag gedaan. De hoofd» stad zal met Kortrijk in 45 minuten verbonden worden I T (Zie vervolg hiernevemj.). De prachtige trein, gelieel in metaal gebouwd, doet zij,, eerste intrede in hej KorArÜkfchq station. V

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1936 | | pagina 1