Meer dan 200!
HOE BEGRIJPEN WE ONZEN TIJD?
it m® rap geen oorlog
IN ONS LAND
Eerste-Minister Van Zeeland
terug uit Amerika
UAUÉHIÉiMiÉ M M Mi I tarief
IB^Bb arB WH Wmji ImI h! «ka n Jm VU
BHW ■ImIi 88hHBBHIBHBBi I I
Inhuldiding der Basiliek van
de H. Theresia te Lisieux
Toespraak
van den H. Vader
VERDWENEN VLIEGSTER
lB999B999999BH9B899999B3ESaBISSlBS99B93I9EE999iaS3BllE131999
TREFFEND TAFEREELTJE IN ONS VORSTENHUIS
INTERNATIONAAL OVERZICHT
PRINSELIJK HUWELIJK IN ZWEDEN
II. - Van den Mensch naar de Maatschappij.
Vrijmetselarij. - Kommunisme. - Vaderlandsliefde.
°ank erom,
WE ZENDEN ONS BLAD
10 FRANK.
Naar omvorming onzer Regeering
De Liberalen eischen het ontslag van minister De Laveleye
Zomer
sproeten
SPRUTOL
DE OVERWKiriAARS VAN DEN GORDON-BENNETTWEDSTRIJD BIJ HUN TERUGKEER
TE ANTWERPEN
ZONDAG 11 JULI 1937. mm
DE POPERINGENAAR 1
I SANSEN-VANNESTE 1
ia
WEEKBLAD: 40 CENTIEMEN. 34° JAAR. K 28.
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. VERSCHIJNT WEKELIJKS p richten tegen den Donderdag noen. S
Straks tcsksnt de kalender 11 Juli.
Vlaanderen viert!
Beide zijn heerlijke hoogdagen voor
Vlaanderen: de 11 Jull-dag en de dag der
Ijzerbedevaart. Deze laatste was totnogtoe
het. wijdingsvolle feest der ééndag-con-
centratie.
11 Juli wordt de symbolische dag der
blijvende concentratie van het Vlaanderen
der twintigste eeuw.
Zooals op dien gedenkwaardigen 11 Juli
dag 1302 de Vlaamsche gouwen en ge
meenten concentreerden voor den kamp
om hun stoffelijk en zedelijk erfdeel. En
wonnen.
Meer dan ooit zal deze 11 Juli-dag 1937
staan in het teeken der tastende concen
tratie.
Zoo pas concentreerde het Vlaamsche
land in het weigerige Brussel op ontroe
rende. wijze, ter gelegenheid der amnestie-
aktie. De Vlaamsche leidende persoonlijk
heden ondervonden er hoe eenvoudig de
concentratie en de Vlaamsche kwestie
was, of zou kunnen zijn, indien ze een
voudig wilden.
Het was een heerlijke concentratie,
maar helaas weerom slechts een eendag-
concentratie. Nadien verdoezelde de
Vlaamsche elsch en traden belangrijker
kwesties op den voorgrond, ekonomische
en politieke, die maar niet schenen te kun:
jisn vertoond worden met Vlaamsche as
piraties.
Er kwam een amnestiewet, waarover we
niet kunnen oordeelen omdat we ze niet
kennen. Maar de wijze waarop ze gestemd
werd wees duidelijk op een gemis aan ver
bondenheid tusschen de Vlaamsche leiders
onderling, en tusschen dezelfde en hun
volk; of een gemis aan consekwentie op
gansch de lijn.
Maar Vlaanderen herleeft in zijn volk
Langzaam maar zeker gaat de stuwkracht
van onder naar boven. Weldra herleeft
het in zijn leiders, indien deze hun volk
begrijpen.
Nog heerscht de plaag der Vlaamsche
broedertwist, zoo akelig kleinzielig en af
siootelijk. De strijd in de Vlaamsche pers,
soms zoo ontstemmend dwaas en laf, is
een groote schadepost voor Vlaanderen. De
Vlaamsche journalistiek, die den stoot zou
moeten geven naar omhoog, is op enke
le uitzonderingen na, tijdeljk versuk
keld in een onvruchtbare materialistische
pennestrijd.
Maar het Vlaamsche bewustzijn groeit
ongetwijfeld. Een bewustzijn zonder ro
mantiek en hoogdraverij, zonder geweld
en overdrijving. Een eenvoudigr maar diep
Vlaamse h bewustzijn, een eenvoudige
vlaamsche wil.
Want het Vlaamsche Volk is gezond ln
lijn breeds lagen. En het zal niet met
dramatisch gebaar zijn decoraties gaan
wegwerpen aan den voet van een IJzer-
kruis, b. v. Het bewaart in zijne eischen de
Waardigheid van het gezond verstand.
Daar is 11 Juli!
Ds Vlaamsche beiaarden zullen het
Vlaamsche lied klingelen; Vlaanderen zal
leven en zingen. Vlaanderen zal vieren,
biet met ziekelijk-dramatische ontboeze
mingen, niet met de uitspattingen van een
jaswaanzin, maar met een gezonde kijk op
tijn eigenwaarde en met een gezond op
bruisen van eigen Vlaamsche zielekrach-
ten.
Vlaanderen, viert! Vlaanderen concen
treert!
En Gij? WALDO.
naUBBUHHBEBBBBBBBBaESaH
Heden Zondag 11 Juli, om 12 uur, zal
Radio Catholique Beige op Fransche golf
lengte de toespraak diffuseeren welke de
H. Vader ln 't Fransch zal houden ter ge
legenheid van de inhuldiging van de basi
liek van de H. Theresia te Lisieux.
iaiBBBBBBBBBlBBBBBBBBBBBBBBB
Wie dezen zomer
naar de zee gaat, zal
ze wel aantreffen.
Ds schilden van
ZEDENADEL.
Zij hangen aan den
Ingang van de pen
sions en van de hotels,
aangesloten bij de
Vereeniging der Ka-
tholóske Hoteliers
In het model hier-
boven is het teeken
wit op zwart; werkelijk is het de zwarte
XP wat Christusbeteekent op
rood veld.
Verleden Jaar het eerste werkjaar
van Zedenadel wei-den er 187 geplaatst.
Dit jaar zullen er, van Adinkerke tot aan
De Zoute, wel meer dan 200 verspreid
worden.
Langs onze Vlaamsche kust zullen er
dit jaar moer dan 200 katholieke pensions
en hotels te vinden zijn
waar kruisbeelden ophar. ;en in eet
zalen en salons,
waar 's Vrijdags, ter keuze van de
kliënten, een mager me. vu wordt op-
gedischt,
waar de kliënten deftig gekleed aan
tafel komen,
waar de lijsten der kerken met de
uren der goddelijke diensten, zichtbaar
geafficheerd worden,
waar het dienstpersoneel zijn Zon
dagsplicht kan vervullen.
Meer dan 200 hoteliers zijn er toe be
sloten, in hun lastig 'bedrijf logisch kris
ten te zijn, en dit openlijk te afficheeren,
het koste hun wat het wil!
Kordate geloovigen, op reis of met ver
lof aan de kust, zullen zoeken naar
ZEDEN ADEL-hotels.
Er zijn er meer dan 200! M. V.
Koning Leopold vergezelt Prin» Boudewiin bij rijn eerste ritje te paard, in bet
Park van ket PaW« te Laken.
(VERVOLG)
MISS AMILIA EAKI1AK1'
ten beroemde vliegster, heeft gepoogd met
een Amerikaansch vliegtuig dat ter harer
beschikking werd gesteld, een ronde om
de wereld te doen. Vroeger zette zij reeds
de poging in, maar moest alsdan wegens
defekt opgeven.
Zij was reeds te Lae en Nieuw-Guinea
geraakt en vertrok aldaar op 2 Juli 11. in
de richting der Hawaï-eilanden. Het be
oogde doel kon zij niet bereiken; zij kon
per radio laten weten dat zij geen benzine
genoeg had om de kust te bereiken; later
terden noodseinen opgevangen.
Onmiddellijk werden booten uitgezonden
orn haar op te zoeken. Men denkt dat zij
en den vlieger die met haar de reis mede-
maakte, een verlaten eiland hebben kun
nen bereiken, ergens in de stille Zuidzee,
tb opzoekingen duren reeds sinds Zater
dag der verleden week.
millioenen wouden dagelijks
booa DE AMERIKAANSCHE REGEE
RING UITGEGEVEN
De Amerikaansche regeering geeft el-ken
dag ongeveer 2o0.CC0 dollar of ruim
1-410.000 frank uit om Miss Earhart terug
te vinden.
Eai half dozijn oorlogsschepen en dui-
jsunten zeelieden zijn er voor aangespro-
Da draadlooze stations hebben bevel ge-
om gedurende de 24 uren van el
fen dag op post te zijn ten einde gebeur-
de tijdingen op ta vangen welke de
tachtvaart zou kunnen uitzenden.
'nsassBsaB&BBBBBSEESiaBaiaa&s
'h-kl (IE OOIT EEN GOED WOORDJE
GEDAAN OM EÉN EN ANDER KENNIS
A 'N IE ZETTEN TOT HET ABONNEE-
,:- ai OP DIT BLAD.
Wijsgeeren hebben den mensch losge
rukt van het bovennatuurlijke, en hem
als meester in de natuur geplaatst. Ds
koninklijke, Van God stammende macht,
werd ofwel uitgeschakeld en vervangen
door de menschelljke republiek, ofwel om-
vormd tot een door den mensch toegesta
ne heerschappij. De kerk zelf werd tot een
privaat-instelling vernederd.
Dit was de grondslag van de omwente
ling die ons nu nog beroert. Het vertrek
punt ligt dus in de uitschakeling van God,
van het goddelijke uit het menschelijk
leven.
Ware deze dwaalleer nog defensief op
getreden, dan zouden de schromelijke ge
volgen gedeeltelijk vermeden geworden
zijn. Maar de vrijheid van denkwijze, ds
teekengedachte, het liberalisme ten slotte
hebben nooit opgehouden een verbitterden
strijd te voeren tegen den godsdienst.
Het is inderdaad een strijd op leven en
dood tusschen datgene wat wij als levens
noodzakelijk erkennen, ons geloof, en wat
aan de overzijde als ouderwetsch en on
wetenschappelijk aanzien wordt.
Van zoodra men het bovennatuurlijke
loochent, zoekt men- zijn heil in het na
tuurlijke, dit is in de wetenschap.
Al deze menschen die het Godsgeloof
als onzinnig -bestempelden, stelden al hun
ne hoop in de wetenschap. Deze moest al
les verklaren en bovendien letterlijk het
onzinnige van een bovennatuurlijk geloof
bewijzen. Tot hiertoe is de wetenschap
schitterend in gebreke gebleven. Ze heeft
het leven verklaard, doch op geen enkel
levensraadsel kan ze een positief antwoord
geven.
Dit verhindert de vrijmetselarij niet
van een verbeten strijdfront op te stellen
tegen alles wat een godsdienstigen inslag
heeft.
De vrijheid van- denken is slechts schijn,
is eenvoudig boerenbedrog. Het liberalisme
dat de vrijheid als hoogste wet aanziet,
verloochent zich zelf tegenover de kerk.
Indien het in naam der vrijheid aanvaard
kan worden dat vele -menschen de gave
van het geloof ofwel' verloren, ofwel niet
kenden is het niet meer aanvaardbaar
dat vrijzinnigen zich in geheime sekten
vereenigen met ALS EENIG DOEL DE
KERK TE BESTRIJDEN.
Indien, zooals het liberalisme het zoo
plechtig verklaart, het geloof privaat-zaak
is, dan mist de vrijmetselarij alle doel.
Maar de werkelijkheid is anders. In den
grond gaat het om de kerk te vernietigen.
Deze diepe tweespalt heeft zich op alle
domeinen vastgezet. Wanneer de godde
lijke Zoowel als de koninklijke macht ge
loochend werden, trad de mensch-elijke
macht naar voor. Wanneer men den
mensch vrijheid van den denken toekent,
sluit dit de gelijkheid in en deze oor-
spronkelijk-wijsgeerige gelijkheid zette
zich ook op politiek tenein over. Het is
niet gemakkelijk de menschen wijs te ma
ken dat ze tegenover God en de Kerk vol
komen vrij waren, zonder hun onderlinge
gelijkheid te erkennen.
Als ieder mensch heer en meester was,
was ieder men-sch dus evenveel waard als
zijn msdemennch.
Hierop werd de burgerlijke macht ge
bouwd. Politiek-evenwaardige menschen
duidden op een of andere manier gezags-
dragsrs aan, die dan natuurlijk onmidde-
lijk in botsing kwamen met de kerkelijke
gezagsdragers.
Menschen die tegenover God vrij wa
ren, die tegenover d:n Staat gelijk waren,
zullen natuurlijkerwijz-'' zich ook sociaal
gelijk voelen. Het is eenvoudig genoeg om
begrijpen dat wanneer men mij eerst het
geloof beneemt en me oppermachtig
staatsburger benoemt, Ik van zelf zal gaan
denken dat het niet aan te nemen is dat
mijn gebuur alles bezit en ik niets.
Vandaar de sociale strijd. Er was geen
hooger gezag dan datgene dat door de
menschen zelf gewild werd. W-at belette
hen dan van de burgerlijke gelijkheid door
te drijven tot het sociale. Een-dracht maakt
macht. Het v as voldoende door eendracht
sterk te worden en naar de macht te stre
ven, om de sociale gelijkheid door te zet
ten. En wat is het kommunisme anders?
Het is natuurlijk allemaal zoo eenvou
dig liiet gegaan. Maar het is ons ook niet
doen een uitgebreid overzicht te geven
van alles wat in de twee laatste eeuwen
gebeurde.
We beweren en we herhalen dat ALLES
tot enkele grondgedachten kan herleid
worden. En tot hiertoe bleek het dat de
opstand tegen de kerk uit naam der vrij
heid luidde tot het nastreven van den lee
kenstaat, onafhankelijk van de Kerk. En-
dat in den leekenstaat, uit naam derzelfde
vrijheid en derzelfde gelijkheid het kom
munisme zijn oorsprong vindt.
Integraal heeft zich dit natuurlijk niet
verwezenlijkt, behalve in Rusland. De
Kerk, het geloof, het christendom hebben
zich verdedigd en verzet. Maar onafge
broken dient de strijd gevoerd en onafge
broken houdt de verscheurdheid aan.
De maatschappij werd de weerspiege
ling van het OVERWICHT. Waar de lee
kengedachte de bovenhand hield, weer
spiegelde ze zich in de staats-organisatie
(zie Frankrijk). Waar de godsdienst sterk
genoeg bleef om de aanvallen af te we
ren, kon met de Kerk een overeenkomst
gesloten worden.
MAAR NAGENOEG OVERAL VER
DWEEN DE ZUIVER KRISTELIJKEN
STAAT. Met andere woorden, twee eeuwen
nadat de grondleggers van het vrije den
ken en het ongeloof hun gedachte neerge
pend hadden, had deze gedachte zich
OVERAL, in mindere of in meerdere ma
te, in alle staatsuitbeeldin-gen verwezen
lijkt.
Dit verduidelijkt voldoende de ontzet
tende beteekenis van het menschelijk den
ken. Dit toont voldoende de geweldige be
teekenis aan van de wijsbegeerte.
Wij weten wel dat niet iedereen in het
wentelen en keeren van het dagelijksch
leven de noodige tijd vindt om in de diep
te te peilen. Maar zij die slechts de opper
vlakkige beroering -beschouwen wezen hier
gewaarschuwd. Politiek is geen spel van
dagelijksche feiten, zelfs niet van jaarlijk-
sche. Politiek is een zeer strenge en zeer
ingewikkelds wetenschap, die in laatste
instantie op grondgedachten rust, met
verstrekkende gevolgen.
Wanneer de mensch aan God onttrok
ken werd, wanneer zijn leven zuiver
aardsch beschouwd werd, moest men hem
een nieuw geloof geven. Hoe materialis
tisch het liberalisme ook was en is, toch
erkende het de noodzakelijkheid van hem
een nieuw leekengeloof te geven, van hem
warm en geestdriftig te maken voor een
louter aardsch zinnebeeld. De Staat nam
de plaats in van God en Kerk. De Staat
werd als een soort verheven moloch, als
het te aanbidden gouden kalf voorgesteld.
De Staat was toch de uitdrukking van den
wil van gelijke menschen. In- al zijn stre
ven om het geloof te vernietigen, vond het
liberalisme er niets an-ders op dan een an
der geloof. En het moet niemand verwon
deren dat tot op heden de liberale partij
in België het monopolie der vaderlands
liefde opeischt. Iedereen kent de vrijwel
belachelijke ritus van sommige vrijmetse
laars-sekten. Welnu ook de vaderlands
liefde werd als een ritus, als een soort
wereldsche godsdienst opgevat. De vader
landsliefde was geen natuurlijke gelei
ding in de verhouding van mensch tot
God. Het was ook geen aangeboren liefde
tot het volk, vermits het volksbegrip niet
eens vernoemd werd, De vaderlandsliefde
was een, kunstmatige kultus die in wezen
de plaats van het geloof Innemen moest.
Trouwens ds meeste Staten in Europa
kregen pas vasten voet in de XIX" eeuw.
En wanneer men weet hoe na elke oorlog
de kaart van Europa onderste boven ge
gooid wordt, is het gemakkelijk om begrij
pen dat vaderlandsliefde meestal kunst
matig was.
IflflBaBBBSBBBBBBBBBBBBEBBaaBB
in België, van nu tot einda jaar, aan wie
ons xendt in postzegels of stort op post-
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van-
neste, Drukker, Poperinge, de som van
Voor het Buitenland zende men ons per
Internationaal Postmandaat:
HET RUSSISCH-JAPANSCH
GESCHIL.
Op de Amoerstroom in Oost-Azie,
die de grens vormt tusschen Rus
sisch - Azie en de onder Japansch
protektoraat staande nieuwe Staat
Mandsjoerije, is een geschil uitgebro
ken, die een oogenblik zeer scherpe
vormen aangenomen heeft. Enkele
eilandjes op de stroom, waarop zoo
wel Rusland als Mandsjoerije aan
spraak maken vormen een betwist
gebied. Russische troepenaf deeling en
hadden er een drietal van bezet, ter
wijl Russische kaïoneerbooten de
Amoerstroom "in. omtrek door
kruisten. Japan protesteerde hierte
gen te Moskou, maar de feiten volg
den zich zeer rap op, dat die bespre
kingen heelemaal in de war gestuurd
werden. Een Mansjoerijsche kotter
schoot op de Russische kanoneerboo
ten, waarvan er een tot zinken werd
gebracht. Herhaalde protesten van
Japan en Rusland. Bittere dagblad
artikels in beide landen. De Russen
versterkten het kontingent kanoneer
booten tot veertig. Russische troepen
hielden zich gereed in het grensge
bied. Japansch-Mandsjoerijsche troe
pen eveneens. Oorlog!! Toch niet. Op
het oogenblik dat geheel de wereld
het ergste vreesde kwam de ontspan
ning. De Russische en Japansche di
plomatie hadden een overeenkomst
bereikt waardoor zoowel de Russische
als de Japansch-Mandsjoerijsche
troepen en booten zich uit de omge
ving van de eilandjes zouden verwij
deren.
Wij zijn gelukkig om het goede ver
loop van dit geschil. Toch weten we
allemaal dat de spanning die reeds
jaren tusschen Rusland en Japan
heerscht, door de laatste gebeurte
nissen niet zal verbeterd zijn; wel
integendeel. We zijn er van overtuigd
dat er vroeg of laat een uitbarsting
zal gebeuren in het Verre Oosten tus
schen deze twee sterke Staten en we
kennen het gevaar dat er bestaat dat
dan wellicht weer geheel de wereld
erbij zou betrokken worden. Er zijn
Immers zooveel betwistingen nopens
grensgebieden, over de geheele wereld,
die de landen en volkeren twee aan
twee verdeelen en vijandig stemmen
en er is nog die geweldige solidariteit
die de gansche wereld tot een geheel
vormt, zoodat een brand ontstoken in
een plaats weldra zou overslaan tot
een reusachtige vlammengloed die de
verstafgelegen streken zou aantasten.
OORLOGSVREES.
Deze overwegingen hebben bij veel
menschen, ook bij veel onzer Vlaam
sche menschen, de vrees voor oorlog,
diep wortel doen schieten, zoodat de
rust uit de gemoederen verdwenen is.
Velen stemmen reeds hun levenswijze
af op deze mogelijkheid. Het is wel
goed, voorbereid te zijn op alle ver
rassingen, doch wij meenen, dat juist
het uitzinnige overdrevenheid van de
internationale moeilijkheden de oor
log kan uitstellen. Moest een land
thans de oorlog willen in de volle
overtuiging dat het zou winnen en
dus belangrijke voordeelen zou beha
len, dan zou het geen oogenblik aar
zelen om die te ontketenen. Gelegen
heid ervoor is er bij de vleet. De
scherpe verhoudingen die ontstaan
zijn tengevolge van het opvolgentlijk
overtreden van het Verdrag van Ver
sailles door Duitschland, tengevolge
van de Italiaansch-Abessynische oor
log en van de burgeroorlog in Spanje
hebben niet geleid tot een Europee-
sche oorlog of een wereldoorlog. Zoo
als niemand met zekerheid de uitslag
van een oorlog kan voorspellen is er
ook niemand die de mogelijkheid of
de onmogelijkheid van een oorlog in
de naaste toekomst kan voorhouden.
Toch zijn er belangrijke argumenten,
die pleiten voor het uitblijven van
een oorlog in de eerste vijf wellicht
tien jaar. Natuurlijk is de mogelijk
heid van een beperkte oorlog b.v. tus
schen twee landen niet uitgesloten,
doch voor een algemeene oorlog is er
thans naar onze meening minder
kans.
DE BINNENLANDSCHE
MOEILIJKHEDEN.
Een eerste argument, voor onze stel
ling, zijn de binnenlandsche sociale
en ekonomische moeilijkheden, waar
mee ieder land thans te strijden heeft.
Overal streven de regeeringen ernaar
een zekere stabiliteit te verkrijgen
van de ekonomiscche toestand. Over
al gaat dit gepaard met een zekere
terugtrekking op zich zelf. Ieder volk
wil zich losmaken van de te groote
afhankelijkheid die het tenoverstaan
van de overige volkeren was gaan ver-
toonen, omdat die afhankelijkheid
het land ekonomisch ziek maakte van
zoohaast een ander besmet was, om
dat de krisis in een land noodzakelijk
krisis in het eigen land bracht. Daar
om wordt thans in ieder land een
zekere zelfgenoegzaamheid of autar
kie nagestreefd. Meest alle landen
zijn nog aan het zoeken naar de mid
delen, die voor zulk een toestand het
best zou passen. In sommige landen
wordt met spoed de reorganisatie van
de nationale ekonomie in dier, zin,
nagestreefd. Nog geen enkel land is
echter gereed, en de groote moeilijk
heden waarmee deze overgang ge
paard gaat, maakt een oorlog ten
zeerste ongewenscht. Ook de sociale
verhoudingen veranderen en gaan ge
paard met nog veel grooter moeilijk
heden. De labiliteit en de onstand
vastigheid die hiervan het gevolg zijn
maken de Staten zwak, zoodat ze niet
zeker zijn over de werkelijke volks
wil. Bij velen gromt het revolutiege
vaar als verre donder, die een onweer
voorafgaat. Ook daar vreest men een
oorlog om de noodlottige gevolgen.
DE INTERNATIONALE MACHTS
VERHOUDINGEN.
Eindelijk tengevolge van de radikale
veranderingen die zich in de laatste
drie jaar in de internationale machts
verhoudingen voorgedaan hebben is
de oorlog een groot waagspel gewor
den. Eenerzijds hebben we de blok
Duitschland - Italië - Japan met hun
groeiende aantal satellieten; ander
zijds de blok Frankrijk-Rusland-En-
geland, waarin Engeland zich niet ge
reed voelt met zijn bewapeningen, en
Frankrijk en Rusland voor het oogen-
blik af te rekenen hebben met een
stijgende oppositie tegen het heer-
schende bewind. Blijft nog de beang
stigende vraag wat Amerika zou doen
in een konfiikt. Er is ten slotte nog
de groote les van de nog zeer recente
wereldoorlog die geleerd heeft dat
zelfs de overwinnaars niets dan scha
de lijden en die bij de oud-strijders
een geweldige haat tegen de oorlog
heeft gekweekt. Daarom meenen wij
dat een oorlog nog een tijdje kan uit
blijven en dat de vrees in veel gemoe
deren voorbarig is.
Verboden nadruk.) ROSKAM.
8BBB99BBBflBBflBBBBBBflBBBBBBfllfi3BHBflBBBBBflBBBB9BSflBffi99SSES9
Dinsdag 1.1. werd ïn de kerk van Kvillinfire, in de r>rovinc;e Oosterpotland. Zweden,
het huwelijk voltrokken tusschen Prins Karei en Gravin Els* van Rosen. Men jriet
hierboven de jonggehuwden hsi het verlaten der kerk.
ISaB3iQiaBaDBEB!81i8SailEaa9S&BSBaEHSISSaaE9SaSI^3^^^glfl80SflaR223BBSBJBlM
Uit Frankrijk: 20 frank.
Uit Amerika: 30 frank.
TERUG TE BRUSSEL
Op zijn terugkeer uit Amerika heeft
Eerste-Minister Van Steeland nog eerst een,
bezoek gebracht te Londen aan H. Cham
berlain, Engeland's Eerste Minister, en H.
Eden, de Minister van Buitenlandsche
Zaken van Engeland-, welke hij op de hoog
te bracht van wat hij bereikt heeft bij
zijn bezoek aan de V. S. van Amerika.
Dinsdag is de H. Van Zeeland dan per
vliegtuig vertrokken uit Londen ter be
stemming van Brussel waar hij door Mi
nisters De Man en Spaak verwelkomd
werd.
Onmiddellijk na zijn aankomst werd H.
Van Zeeland op d-e hoogte gesteld van den
huidigen binnenlandschen toestand door
Minister De Man die hem had vervan-gen
binst zijn afwezigheid. H. Van Zeeland
had ook een lang onderhoud met den Ko
ning. Hij verklaarde zeer voldaan te zijn
over de uitslagen bekomen bij zijn bezoek
aan de Staatsoverheden der V. S. van
Amerika.
Een kabinetsraad werd eveneens gehou
den Dinsdagnamiddag. De raad duurde
4 l/a uur. Er werd er beraadslaagd over
den binnenlandschen en buitenlandschen
toestand.
Heer Van Zeeland legde ook een ver
klaring af in volgenden zin: «De Ver-
eerügde Staten zijn bereid om krachtin
spanningen -te doen tot het vestigen van
den vrede en tot de uitbreiding van de
internationalen handel
Er wordt algemeen aangenomen dat na
het bezoek van den H. Van Zeeland aan
de V. S. van Amerika een wereldconferen
tie in het verschiet mag worden gesteld,
maar dat deze niet zal gehouden worden
zoo niet op voorhand geweten wordt dat
tastbare resultaten zullen bekomen wor
den.
NAAR DE OMVORMING DER
REGEEXING
De Liberalen dringen al meer en meer
aan op een omvorming van de huidige
regeeringsploeg. Woensdag morgen reeds
kreeg H. Van Zeeland het bezoek van den
H. Coulonvaux, voorzitter der Liberale Fe
deratie, die enkele liberale eischen stelde.
In den namiddag werd dit onderhoud
voortgezet. H. Coulonvaux was alsdan ver
gezeld door andere liberale leiders.
De liberale leiders stelden o. m. den
eisch dat H. de Laveleye ontslag zou ne
men uit de Regeering en dat het ontwerp
van Minister Van Isacker betreffende den
kleinhandel zou ingetrokken worden. De
Liberale Walen willen in ieder geval ver
tegenwoordigd worden in den schoot der
Regeering.
ZILVEREN PRIESTERJUBILEUM
VAN E. P. CALLEWAERT
Heden Zondag 11 J-uII zal E. P. Calle-
waert zijn zilveren priesterjubileum vie
ren. In de kloosterkerk, Holstraat, te
Gent. zal hij te 9.30 uur een plechtige
H. Mts van dankzegging opdragen. Deze
Mis zal opgeluisterd worden door het Sint
Annakoor.
MINISTER fle LAVET,EVE
UITGEJOUwn FV AANGEVALLEN
TE BERGEN.
Door een vuistslag gewond.
Op Vrijdag 2 Juli 11. was Heer Minister
de Laveleye naar Bergen (Mons) gegaan
ten einde een- bezoek te brengen aan cte
werken aan het gerechtshof aldaar. Toen
de Minister toekwam waren talrijke lie
d-en aldaar bijeengestroomd en begon het
kabaal.
Plots kwam uit een nabijgelegen drank
gelegenheid een Rexistisch raadslid, dra
gende een spandoek met beleedieend op
schrift voor den Heer Minister. Antovoer-
ders hadden de au-to van dsn Minister ook
zondanig omringd met hun eigen riitute,
dat de auto van den Minister onmogelijk
weg zou -kunnen rijden-, Ds auto werd dan
verder gebracht onder de hoede der po
litie.
Den duizend man waren bijeengegaard
voor het gebouw en toen de Minister te
voorschijn, kwam steeg een geweldig ge
fluit en ge jouw op.
Alswanneer de Minister voort wilde,
werd zijn auto naar het gerechtshof ge
bracht, maar zcodra was het rijtuig -bin
nen of zetten de betoogers den ingang
volledig af. De menigte stond op het punt
de ordedienst te overrompelen en de rijks
wacht werd ter hul-p gerce-pen. De betoo
gers waren meestal Oud-Strijders, Vuur-
kruisers en Fratemelen.
Tsn einde toch te kunnen voortgaan,
stapte de Minister dan vastberaden uit
zijn auto en trok d-c-or het vc-lk. D-e politie
bleef niet bij machte hem te -beschermen
en hij werd door de betoogers erg gesla
gen. Hij werd o.m. door een vuistslag ge
raakt in volle gezicht en de onderlip ge
spleten.
Nadien werden enkele personen aange
houden in verband met deze zaak. Onder
hen bevindt zich een Rexistisch Provin
cieraadslid, een reserve-officier, een Vuur-
kruiser, enz.
FRATERNELLENHAAT
De Fraternellen hebben d-e H. Pierlot,
Minister van Landbouw, en H. Rolin, So
cialistisch Senator, uit "hun rangen ge
sloten, omdat zij de amnestiewet hebben
gestemd.
H. Pierlot Is een der leiders van het
eerste uur der Fraternellen en onlangs
werd hij hierom door hen nog gevierd,
toen hij Mirester werd. H. Rolin maakte
den oorlog mede in de gevechtslijn en
drie zijner broeders sneuvelden binst den
oorl-og.
Hoever haat en nijd-opruierij toch lel
den kan.
Het regeerin-gshoofd zal zijn besprekin
gen in de eerstvolgende dagen voortzetten,
waarschijnlijk met de vertegenwoordigers
van de verschillende politieke groepen om
daarna een beslissing te nemen inzake den
datum en de voorwaarden van de omvor
ming van de regeering.
WBBBH99B9BB9BB9E9BBB9B!BNDBB99IB9D9DaBBBBBBBBBBBBB9BBE9BBHBBIBB9l
EERSTE MINISTER VAN ZEELAND
NEEMT ONTSLAG
BIJ DE FRATERNELLEN.
In aanleiding der werking van d-e Fr 6-
ternellen tegen de amnestiewet voorgé»
steld door de Rsgeerlng en onlangs ge
stemd in Kamer en Senaat, en wegens de
aanvallen tegen de Regeering en Volks
vertegenwoordigers gericht, heeft de Heel*
Van Zeeten-d ontslag g"romen als lid der
Fraternelten.
DE UITGIFTE VAN RCHATKÏSTBONS
BEHAALT GROOT SUCCES
Verleden week deelden wij mede dat
de Regeering Maandag 11. de inschrijving
zou openstellen voor een bedr g van 700
millioen aan. schatkistbonds aan 214
Maandagmorgen werden de verrichtingen
begonnen en toen dien dag de winketten
gesloten werden, was reeds meer dan voor
1 milliard ingeschreven; voor ongeveer
593 aan oude schatkistbons ter vernieu
wing en 648 millioen frank in speciën.
Voor de inschrijvingen in speciën zal een
vcrdeelin-g worden gedaan.
Dit is een nieuw bewijs van het vertrou
wen dat d-s Belgische financiën thans
weer hebben vehoverd.
GEEN BESLISSING VOOR BEGIN
VAN VOLGENDE WEEK
Vrijdag werd gemeld dat Heer Van Zee
land, in verband met de binnenlandsche
moeilijkheden, zijn besprekingen voort
gezet heeft. Vóór het begin van de vol
gende week zou evenwel nog geen beslis
sing inzake regeeringswijzigingen vallen.
Naar verluidt zou de Keer Van Zeeland
zeer verwonderd zijn geweest bij zijn te
rug-komst toen hij op de hoogte werd ge
bracht van de bestaande moeilijkheden,
geschapen door Liberalen, Vuurkruisers
en Fraternelten.
ONEENIGHEID bij de FRATERNELLEN
Zekere oud-strijdersvereenigingen heb
ben genoeg van het opruiend gedos van
zekere leiders en afdeelingen der Frater
nelten en zoo hebben reeds de Nationale
Strijdersbond en het Verbond der Inva-
liede Soldaten besloten niet meer deel te
nemen aan betoogingen ingericht door de
Unie der Fraternellen.
In de middens der Fraternellen zelf
heerscht ook oneenigheid omtrent de po
litieke drijverijen laatst uitgehaald en zoo
heeft thans de Fraternelle der militaire
luchtvaart besloten de U.F.A.C. te ver
laten.
(Zie vervolg op 2' blad.)
(BflOB3BBBH33BSBBBflB3BEBBBEiaj
verdwijnen
door een pot
In alle Apotheken.
Van links naar rechts bemerkt men het zoontje van Damuyter; Heer Demuyter, de beroemde luchtvaarder; de kapitein tal»
de «Siask», de boot waarmede de Iuchivaaröers de terugreis uit Polen naar Antwerpen aflegden; da bailonvaardef H#®.
mans; cio moeder ea da vrouw; vau Ernest Dêmuylcr.
8 Uitgever:
POPERINGE
g Telefoon Nr 9. - Postcb. Nr 155.70. 1
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 20.— fr. g
g Belgisch Kongo 40.fr.
Frankrijk 40.fr. -|=
g Alle andere landen 60.fr. =g
g IJrdcwerkns zijn verantwoordelijk voor 131
hun artikels.
m êillllllllllll!llllllllllll!!!!!!!ll!lll!ll!l!!!lll!llllllll!IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIilHIII!llllll!1j5|
BMVH H Hr OB HMBk IMMB M HB| KB IB Iwtt I Berichten op bl. per rcgelS.—fr. B
B Big HH*™1 BH H nü BH MWmB H WH HwJm flBanHK jg Berichten op 2® bl. per regel 2.50 fr.
BI B H BI H B BB H tHF BI B B BB B®^8B BH JB g Berichten 3° bl. per regel 1.50 fr.i
Ma I^L^JBhHB BI A. War HHMk ||M« BH HIM rfHLjBdfflk wBI /Mm. hB« hHBi sla Pouwber, en Bedank, (min.) 7.-— fr. 1
"--4 "SPBr HP* B BBPHI |P*H n W 1 Annoncen zijn vooraf te betalen en 1
H moeten tegen den Woensdag avond g