tr juu
Leeningen aan iedereen...;
Treinverkeer leper-Roeselare
EEN DIAMANTEN BRUILOFT TE STAVELE
INHULDIGING VAN EERW. HEER J. SORRY,
ALS PASTOOR TE WESTNIEUWKERKE
3* Provinciale Handels
foor voor W.-Vlaanderen
in Park Rumbeke
TREKKING
LEENING 10.000.000 FRANK
W.-VL. ELECTRICITEITS-
MAATSCHAPPIJ - JULI 1937
KOLONIALE LOTERIJ
DE VERMISSING
VAN MISS EARHART
GEEN HOOP MEER
EEN BESTE VLAAMSCHE
RENNER
pa
Drievoudige Autobotsing
te Steenkerke
MOOI GEBRUIND
LEENING DER
VERWOFc'"STEN 1922
R. 170.696 Nr 1 wint 250.000 fr.
R. 5.669 Nr 17 wint 100.000 fr.
R. 97.919 Nr 14 wint 100.000 fr.
TREKKING
VAN DE LEENING DER
VERWOESTE GEWESTEN 1921
DIRECTIE VOOR VLAANDEREN
NIEUW
CORLOGSGEDENKTEEKEN
ERGE TREINBOTSING
Negen Dooden.
't Wa» stemmig ln *t dorp, Maandag
laatst. Bevlagging als op de hóoge dagen.
En de klokken sloegen een hoogen jube
lenden toon aan en maar terecht, want
't was eigenlijk jubelfeest en 't ging de
klokken ook aan. Ze hadden het den 17
Mei 1876 ook verkond dat Alois Boutten
en Eugenie Verbrigghe in den echt waren
Ofcl CClCH.
"■_'3 9 uur Plechtige Dankmis, waar zeer
vele parochianen zich bij de vereenlgde
familie cn vrienden kwamen aansluiten
om hunne sympathieke deelneming te be
wijzen en na de kerkplechtigheid hunne
heilwenschen aan te bieden.
Naar 't uitdrukkelijk verlangen der Ju
bilarissen werd geen voornaam uitwendig
vertoon ontplooid, maar 't was daarom
niet minder aandoenlijk in zijn ouden ge
moedelijken eeuvoud.
't Bleef 't overige van den dag ia-
miliefeestje onder ouders, de vijf kinderen
en enkele na-astbestaanden.
Vanwege 't gemeentebestuur werd een
waardige herinnering overhandigd naar
keus der gevierden.
't Is de wensch van heel de bevolking
en ongetwijfeld van heel de streek, waar
Alois zoo goed gekend is, dat hij met zijn
achtbare gade nog menige jaren zijn blij
moedig opgeruimd karakter dat maakt
het lang leven moge behouden in on
gestoorde vreugde, de vrede kan na zestig
jaar houvast niet meer (begeven.
Moge Alois nog msnigen Allerheiligen
van 1852 hernieuwen en Eugenie den H.
Hubertusdag dag van vier jaren later,
Nog tien jaar!? Dat kan wel! Laat ons
hopen en verlangen.
De geachte Jubilarissen midden hun Familie.
•aaüBagEinEaBBBHBsaBEBEaBaaiisaiBïaaBsaBEBSiBaHHisafflBBHBBBB
De Jaarbeurs in, Parle Rumbeke die ge
opend werd 11 Juli en duurt tot 21 Juli,
heeft reeds vele schoone dagen gekend.
Bij de opening was het weerom de vloed
der groote dagen. Bij de 10.000 bezoekers,
niettegenstaande het wankelbaar weder,
die onverholen lucht gaven aan hun groote
tevredenheid, én over de zoo interessante
foor én over de feestelijkheden ingericht
in 't Park en rond de Foor.
Het Kinderfeest van Donderdag 15 Juli,
bezorgde aan de Jaarbeurs duizende be
zoekers, en aan verschillende duizende
Kinders, een zonnige en gelukkige namid
dag.
Vrijdag 16 Juli bracht den Heer Van
Caillie. Algemeens Bestuurder aan het Mi
nisterie van Ekonomische Zaken, een offi
cieel bezoek aan de Foor en met de er
varing die hij heeft van dergelijke ender
nemingen wist hij eiken exposant met een
belangstellend en hartelijk woord toe te
spreken. Hij drukte eveneens aan de in
richters zijn groote voldoening uit en
wenschte ieder hartelijk geluk.
Zondag 18 Juli is het de dag der groote
feestelijkheden: aanhoudend zullen ver-
schillige maatschappijen uit de Provincie
elkander opvolgen op het Kiosk van het
Park.
Om 11 uur 's morgens de Harmonie Ste
Cecilia van Rumbeke.
Om 3 uur de Koninklijke Wielerfan-
faren van Zwevegem.
Om 4 uur de Noordergalm van Ouden
burg.
Om 5 uur de Vereenigde Vrienden
van Hooglede.
Om 6 uur de Ste Cecilia Gilde «Deugd
en Vreugd» van Gits.
Om 7 Vz uur de Harmonie «Door Strijd
naar Kunst» van Roeselare.
Terwijl om- 9 uur het groot ballet en
tumfeeet aanvangt door de befaamde
Vlaamsche Blauwvoeten van Rumbeke, die
onlangs bij hun optreden te Mechelen, te
Gent, alsook te Nieuwpocrt, zoo'n welver
diend sukses behaalden. Hun programma
Vlaamsche Levensschouw zullen zij uit-
beelden in een reeks van 30 nummers vol
afwisseling en verscheidenheid.
BBBEaSSSSSSaE9aHH91BBB!3BBaBBBBe
■MLBI
DE NIEUWE KEKDER (MET DE HERDERSTAF) IN DEN STOET
Op Zondag 11 Juli hadden we de plech
tige inhaling van de Weleerw. Heer J. So-
b':y als Pastoor van Nieuwkerke.
Je dag verliep heerlijk, al begon hij
rnder de bedreiging van leelijke vlagen.
Zelden zag Nieuwkerke zooveel volk op de
bssn. De Commissarissen waren nog ijve
rig bezig hun stoet in orde te stellen, toen
men van den hoogen weg naar de Trompe,
de prachtige pauselijke vlaggen, door de
ruiters gedragen, reeds flapperend zag na
deren tusschen de groene velden. De boe
renzoons, 'n 20-tal, waren preutsch eens
hun paarden te mogen laten draven voor
dien auto uit waarin de Heer Pastoor, met
den Heer Deken en getuigt» zijn i>arochie
binnenreed.
Vóór 't huls van den Heer Notaris
Therry stapte de nieuwe herder met stra
lend gezicht uit. Daar werd hem door
ft zoontje van den Heer Dr Ostijn den
herdersstaf aangeboden, en door 'n doch
tertje van de kroostrijke familie Demeer-
seman, 'n prachtigen bloemtuil. Na het
mooie Benedictusgezongen door 'n
groepje kinderen, zetten de Vrije Scholen
den stoet in met n' kleurige sprint van
auto's, loopfietsen en velo's... de Ronde
van Frankrijk heeft daar niets bij. Zoo
tets zou men moeten kunnen zien in
|n piste, omze steeds weer te kunnen
zien... En dan de jonge, maar krachtige,
Kath. Muziekmaatschappij, die dien dag
niet alleen witgemutst, maar ook bizonder
tyel-gemutst was! Dan kregen we algauw
den prachtigen V.O.S.-wagen in de ga
ten: «Alleen autaar en haard, zijn ons
bloed wel waard daarvoor vochten wij
in 1302, de fiere poorters en ridders met
goedendag en handboog; daarvoor voch
ten ze in den Boerenkrijg: daarvan ge
tuigt de IJzertoren met zijn AVV-VVK,
al bekwam dit bloed ook niet, altijd zijn
recht.
Dan stapten op met hun vlaggen al de
Verscheidene sociale bonden en bonden
voor vermaak, de Fanfare de Neuve-
Eglise en gemeentescholen.
Weer naderde iets bizonders: 'n prach
tig versierde auto. Wat voerde die mee?
Voorwaar 'n volledig boerengezin, in
avondgebed neergezonken vóór het kruis
OP de haardstee. Wat 'n vroom grootmoe
dertje zat er bij den haard! En de boer,
pa de lastige dagtaak, boog nog de knie
Voor Hem in wiens zegen het al is ge
legen Doch veel tijd om te kijken had
den we niet. En hebt ge nog nooit de
K. A. J. gezien? Neen, Nieuwkerke had dat
nog nooit gezien. Eerst 'n paar pelotons
Kajotters per fiets en dan de bonte rijen
van de 100 Brugsche Kajotsters. Wat wa
ren de moedige Nieuwkerksche Kajotsters
blij eens met zoo 'n bende zingend door
hun eigen straten te mogen trekken. Nu
heeft Nieuwkerke eens echte blijde jeugd
gezien.
De Congreganisten die volgden waren
zeker niet zoo jolig, maar schoon door hun
voltallige groep. En dan de Hemelwagen,
schoon als 'n levende tuin van witte le
lietjes vóór de hemelsche Moeder die te
waken heeft als patrones over Nieuwker
ke, met na zich de sleep van heiligen met
St Jozef, patroon van den nieuwen Her
der. Waardig besluit van dezen heerlijken
stoet.
Lachend groetend volgde de nieuwe
Herder.
Op de kiosk greep dan de begroeting
plaats in naam van gemeente- en kerk
raad. Voor de stoet verder ter kerke ging,
zongen de schoolkinderen nog krachtig
hun groet aan Gods afgezant
Bij de deur van de kerk werd door 'n
dochtertje van Verstraete R., deze andere
schoone talrijke familie, de sleutels van
d;e kerk aangeboden. De kerk liep rap bom
vol, zooals dat anders wel nooit gebeurt
te Nieuwkerke.
Nu werd officieel kerk en parochie toe
vertrouwd aan de zorgen van den Keer
Pastoor. En uit honderden monden steeg
dan het Salve Reginaen Tantum
Ergoop, in de aangrijpend-schoone
kerkmuziek.
Na deze plechtigheid zaten de jonge
fietsers gauw terug op hun bebloemde ma
chines, en de stost trok weer verder onder
der opwekkende tonen vaü de Kath. Mu
ziek, die thans alleen aan de leiding was.
Aan den ingang van het Klooster, waar
de genoodigden 'n lunch zouden genieten
in hartelijk samenzijn, kon de Brugsche
K. A. J. niet nalaten in geestdriftig gezang
hun entroerd vaarwel uit te zingen voor
hun gewezen Heer Proest.
Hij leve nu lang als Pastoor te Nieuw
kerke, cm er te werken aan den verderen
opbouw van het katholiek leven. Hij heeft
gezegd van de 33 gekende Pastoors van
Nieuwkerke, te zullen trachten niet de
slechtste te zijn. Als het zoo is, dan kan
hij licht de beste worden.
De ooenbare trekking van de zevende
snede 1937, plan A, der Koloniale Loterij
zal plaats hebben op 27 Juli 1937, te 21
uur, in bet Casino-Kuursaal te Oostende
GBSBEESB3B3BBBEBBBBBE3BBBBBB
De opzoekingen naar de verdwenen
vliegster Miss Earhart en Mr Noonan, de
piloot die haar Vergezelde, hebben totnog
toe geen uitslag opgeleverd. Het Ameri-
kaansch vliegtuigenmoederschip kwam
ook ter hulp. Zestig vliegtuigen van het
schip stegen op en vloegen over alle eilan
den van den Stillen Oceaan, waar men
dacht de vermisten te kunnen vinden.
Alles was tevergeefs, niettegenstaande
een oppervlakte van 93.240 vierkante kilo
meter wsrd doorzocht. Alle hoop. op te
rugvinden, in leven, van Miss Earhart en
haar gezel werd opgegeven.
De echtgenoot van IViiss Earhart, met
Mrs. Noonan, echtgenoote van den piloot
welke de vermiste vliegster vergezelde.
tflBBBBSBBBSlsaSBHBBHaBSaESSatfB
Volgende titels zijn uitbetaalbaar aan
pari in de bureelen van de Maatschappij,
1, Koningin Llisabethlaan, Brugge, yan
9 tot 11.30 uur.
TITELS VAN 1.000 FRANK
6
13
16
19
38
65
66
72
82
101
155
156
157
159
160
197
198
199
200
201
207
208
209
210
236
248
249
250
289
290
340
367
380
381
382
405
407
411
413
425
430
432
439
443
450
463
490
401
524
525
533
534
536
537
560
593
594
595
596
601
bil
614
619
620
628
660
661
662
669
670
699
701
712
713
721
726
727
728
729
730
735
736
738
739
740
762
763
764
766
770
774
784
785
787
788
804
819
822
825
847
886
899
900
901
946
956
957
958
959
960
965
966
967
968
969
973
974
975
976
977
981
982
983
984
985
39
61
62
102
110
143
183
187
194
204
205
206
237
238
242
294
297
301
396
397
400
427
428
429
456
458
460
526
527
528
561
591
592
603
609
610
657
658
659
672
676
6 77
723
724
725
732
733
734
741
751
760
771
772
773
793
794
795
848
860
884
947
948
949
961
962
964
970
971
972
978
979
980
986
987
1006
LUCIEN VLAEMINCK
1169 1170 1171 1172 1173 1174 1175 1181
1182 1184 1185 12Ó7 1275 1277 1278 1279
1280 1281 1283 1288 1289 1290 1291 1292
1330 1331 1332 1333 1335 1344 1383 1384
1385 1404 1405 1406 1407 1408 1414 1415
1416 1417 1420 1421 1423 1424 1425 1426
1427 1428 1433 1434 1435 1436 1437 1438
1439 1442 1455 1456 1457 1458 1460 14ol
1462 1468 1469 1502 1503 1504 1508 1509
1524 1535 1536 1543 1544 1545 1546 1554
1555 1557 1560 1561 1562 1563 1564 1565
1611 1612 1613 1619 1620 1621 1622 1635
1652 1654 1656 1657 1658 1659 1660 1661
1662 1663 1664 1665 1666 1668 1669 1670
1671 1672 1673 1674 1675 1676 1677 1678
1679 1703 1712 1713 1714 1716 1717 1718
1719 1722 1723 1724 1725 1728 1731 1741
1743 1751 1782 1792 1793 1794 1798 1799
1804 1807 1808 1809 1834 1835 1836 1837
1838 1839 1840 1843 1849 1851 1852 1853
1854 1855 1856 1857 1866 1867 1869 1870
1871 1872 1873 1874 1875 1876 1882 1907
1925 1933 1951 1952 1962 1963 1964 1965
1966 1967 1968 1969 1970 1971 1972 1973
1974 1975 1976 1977 1978 1979 1980 1981
1982 1983 1984 1985 1998 2015 2016 2017
2018 2019 2033 2037 2038 2055 2059 2062
2065 2108 2118 2119 2120 2126 2134 2135
2137 2138 2142 2144 2145 2146 2159 2160
2163 2164 2165 2166 2167 2172 2173 2175
2181 2182 2183 2184 2185 2186 2187 2188
2189 2195 2196 2209 2210 2211 2213 2214
2215 2216 2236 2237 2238 2239 2245 2246
2247 2248 2249 2250 2256 2258 2264 2265
2266 2268 2369 2372 2373 2374 2375 2376
2377 2378 2379 2380 2381 2382 2383 2384
2385 2386 2387 2388 2389 2393 2394 2395
2415 2419 2420 2424 2432 2434 2440 2444
2451 2469 2470 2471 2472 2473 2474 2475
2489 2501 2503 2504 2505 2506 2507 2527
2529 2535 2536 2540 2548 2549 2556 2560
2561 2562 2563 2564 2566 2567 2568 2629
2631 2644 2647 2651 2652 2653 2668 2669
2715 2716 2737 2744 2746 2747 2749 2751
2752 2753 2754 2755 2756 2758 2769 2770
2788 2789 2790 2791 2809 2820 2830 2834
2837 2838 2855 2856 2860 2862 2864 2879
2883 2884 2896 2898 2914 2915 2916 1918
2924 2928 2929 2930 2931 2972 2974 2976
2978 2980 2981 2982 2994 2995 2996 2997
2998 2999 3000 3005 3006 3007 3008 3012
3068 3115 3116 3117 3118 3119 3122 3123
3130 3137 3138 3140 3172 3174 3176 3177
3178 3179 3192 3193 3195 3196 3199 3200
3201 3203 3209 3210 3211 3212 3213 3215
3216 3217 3218 3219 3220 3221 3239 3247
3258 3259 3270 3272 3282 3291 3295 3296
3312 3323 3324 3325 3326 3327 3328 3329
3330 3331 3332 3333 3334 3335 3336 3341
3345 3347 3349 3351 3352 3353 3359 3361
3362 3363 3364 3366 3367 3368 3370 3371
3372 3373 3400 3401 3403 3404 3405 3406
3418 3421 3422 3426 3427 3428 3429' 3430
3431 3432 3433 3434 3435 3443 3447 3456
3457 3458 3467 3468 3469 3471 3472 3473
3474 3475 3476 3481 3482 3486 3495 3496
3497 3498 3517 3518 3519 3523 3545 3547
3548 3569 3573 3574 3598 3599 3600 3601
3602 3603 3604 3631 3632 3634 3635 3637
3638 3648 3.649.3650 3658 3662 3663 3664
3669 3671 3672 3673 3676 3679 3680 3692
3693 3701 3704 3707 3745 3746 3747 3748
3749 3750 3751 3752 3753 3754 3761 3762
3763 3764 3765 3766 3770 3771 3797 3800
3810 3811 3820 3821 3829 3833 3834 3840
3841 3847 3848 3849 3850 3851 3854 3855
3856 3857 3858 3859 3860 3861 3862 3863
3864 3865 3866 3867 3868 3869 3870 3871
3872 3873 3925 3926 3938 3939 3945 3947
3949 3950 3951 3999 4000 4001 4002 4017
4018 4022 4036 4037 4038 4039 4040 4047
4048 4050 4057 4061 4065 4066 4067 4068
4069 4070 4071 4072 4073 4074 4075 4076
4078 4082 4083 4085 4087 4088 4089 4090
4091 4095 4102 4105 4109 4111 4112 4113
4115 4116 4123 4124 4125 4126 4127 4128
4129 4130 4131 4132 4133 4134 4135 4136
4137 4138 4139 4187 4188 4195 4196 4197
4198 4199 4200 4201 4202 4203 4204 4215
4216 4218 4223 4230 4231 4232 4233 4234
4235 4236 4238 4240 4151 4252 4254 4255
4256 4257 4258 4261 4273 4274 4275 4280
4287 4288 4289 4290 4291 4292 4293 4295
4298 4299 4300 4302 4303 4304 4305 4306
4307 4313 4314 3415 4316 4320 4321 4322
4346 4353 4364 4365 4366 4369 4370 4371
4374 4375 4377 4378 4379 4380 4381 4383
4387 4388 4391 4392 4393 4397 4398 4410
4411 4420 4421 4422 4423 4424 4425 4426
4427 4428 4429 4430 4438 4439 4446 4447
4472 4478 4479 4480 4481 4482 4483 4494
4498 4500 4501 4505 4506 4507 4508 4509
4513 4522 4524 4525 4532 4533 4534 4535
4536 4537 4538 4539 4540 4543 4546 4547
4548 4549 4550 4553 4562 4563 4564 4565
4566 4567 4568 4569 4570 4571 4572 4573
4574 4575 4579 4580 4581 4584 4610 4613
4614 4615 4619 4622 4675 4677 4678 4679
4680 4681 4682 4683 4688 4689 4694 4706
4707 4708 4709 4710 4711 4712 4713 4714
4715 4716 4717 4722 4723 4724 4725 4726
4732 4733 4734 4741 4743 4744 4748 4776
4782 4783 4784 4785 4804 4805 4806 4811
4817 4820 4821 4822 4824 4825 4826 4829
4830 4854 4855 48SÓ 4857 4870 4871 4872
4873 4874 4875 4876 4877 4887 4893 4900
4901 4903 4904 4905 4907 4924 4925 4926
H927 4929 4937 4946 4947 4952 4958 4959
ij960 4981 4982 4983 4986 4988 4989 4991
een oud-ïzenbergenaar, thans wonende te4992 4993 4994 49% 4007
Kom^n-Bpl:o-ip diip rppd* 'znrwï.Pl Ttttt o r y
EEN DER BEST GELUKTE PRAALWAGENS,
IBS
DE AUTOS ONTREDDERD.
EEN DAME GEWOND.
Zondagavond, rend 6 uur, reden cp
de baan Ve urne-leper twee Frar-sche
autos achter elkander in de richting van
leper.
Op grondgebied Steenkerke reed er voor
hen een wielrijder, zcodat ds eerste auto
plots moest stoppen. De tweede auto week
uit, maar een andere kwam uit tegenover
gestelde richting gebold, zoodat eene bot
sing onvermijdelijk was. D» drie autos
zaten in elkander gekneld. Een inzittende
dame was nogal erg aan het aangezicht
gekwetst; minder erg is het met twee an
dere heeren. De andere inzittenden kwa
men er met den schrik vanaf.
De gekwetsten werden ter plaatse ver
zorgd door den geneesheer Moeyaert uit
[Veuroe.
De autos zijn gansch ontredderd'.
Een onderzoek werd ingesteld.
Komen-België, die reeds zooveel talrijke
eereprijzen in het wielrijden wist te win
nen, komt thans een bijzonder mooie
prestatie te leveren, met namelijk de
koers Toulouse-Parijs te winnen, voor
Van Simayes, De Caluwé en andere be
kende Belgische en Fransche renners.
Van de vier ritten van den koers wist hij
er twee van te winnen en tweemaal de
tweede plaats te behalen.
Wij wenschen hem dan ook hartelijk
proficiat om den bekomen uitslag,
3H£VSBSaaaBEi3HSiBBBBHiiJSEPGIB
DE DRIE AUTÖS INEENGESTRENGELD.:
CA.^ TITELS VAN 5.C00 FRANK
5090 5091 5093 5095 5126 5130 5131
3J32 5 33 5136 5137 5138 5143 5144 5145
5KO n c ij149 5151 5156 5157 5158
07? c 77 c ïlfi4 3163 3166 5167 5170
f 07 lino F4 5175 5176 5177 5178
5192 5193 5194 5195 5196 5197 5198
§?o «22 5206 5207 5208 5217 5218
5219 5232 5233 5234 5248 5428 5429 5439
«n? SM? r-S0 5451 5453 5454 5495
5502 5513 5521 5322 5523 5524 5547 5548
5^9 5551 5564 5570 5571 5572 5573 5574
v?n ww £616 5618 5631 5654 36«
wïS c7?7 5676 5677 5706 5707 5708
'7 7 ll\l C770 21S 5716 5717 5735 S736
5737 3738 3739 5740 5741 5742 5743 5744
«zl co7/i f&£ 3818 3819 5820 5821 5822
TO? l826 5827 3828 3829 5830
co7Q 3833 5834 5835 5836 5837 5838
3839 5840 5841 5842 5843 5844 5847 5878
5045 low f930 5951 3952 5933 3934
5955 5956 5967 5969 5977 5978 5998
Nummers van de trekking 1S36
tot op heden niet ingebracht.
A. Titels van 1.000 frank:
56 58 59 556 557
558 559 1168 1403 1410
B. Titels van 5.090 frank:
5135 5459 5644 5864 5957
worden gelaat, hals en armen door
1 A MILD A - zonnebruincrême. Voor
komt tevens vervellen en de zoo
pijnlijke zonneslag.
Flacon 15 fr. Tube 12 fr. Doos 5 fr.
DE MINISTER VAN VERKEER VER
STREKT OPNIEUW PARTIJDIGE
INLICHTINGEN!
Op 8 dezer heeft M. M.-H. Jaspar, Mi
nister van Verkeer, ons nogmaals een
treffend bewijs gegeven zijner partijdig
heid ofwel zijner onwetendheid en on
verschilligheid in zake herinrichting van
het treinverkeer tusschen leper en Roese
lare
Da Heer Volksvertegenwoordiger E. Alle-
waert, onvoldaan en dit met reden, over
het verstrekken der onjuiste inlichtingen,
bevat in het Ministerieel antwoord van
27 Mei 1937, heeft op 2 Juni 1.1., onder
nummer 60, volgende nieuwe vraag ge
steld aan den Minister van Verkeer;
Met het antwoord op mijn vraag Nr 52
van 5 Mei j.L, over het treinverkeer
tusschen leper en Roeselare, kan ik mij
niet tevreden stellen.
1. Een grondig onderzoek werd tot
heden niet gedaan, ook niet door de
Nationale Maatschappij, want nergens
is een verslag hierover verschenen.
2. ER BESTAAT GEEN VER-
PLICHTENG DE LIJN PER AUTOBUS
UIT TE BATEN TOT 6 FEBRUARI
1940, want van af het derde jaar der
uitbating, 6 Februari 1935, bestaat de
mogelijkheid om het contract op te zeg-
gen, mits drie maand vooropzeg.
3. Uit financieel opzicht zou er
voordeel bij zijn een autorail in te zetten
op den spoorweg en de autobuslijn als
privaat-lijn uit te baten.
Ik vraag dus stellig aan den Heer
Minister van Verkeer dat de beloofde
vergadering van de personaliteiten zou
gehouden worden in de eerstkomende
weken, cm naar een betere oplossing
te zoeken.
De werklieden en ook de reizigers die
dagelijks moeten reizen tusschen leper
en Roeselare, verlangen vurig dat een
einde gesteld worde aan dezen hache-
lijken toestand».
Dit was de nieuwe vraag van Volks
vertegenwoordiger Allewaert.
Na 36 dagen wikken en wegen heeft
de Administratie bij het Ministerie van
Verkeer opnieuw onjuiste en 'belache
lijke inlichtingen verstrekt. Het is een
nieuw bewijs van moedwilligheid en kop
pigheid. Tegen sterren en wind gaat men
steeds voort met de alleen-uitbating per
autobus te verdedigen.
Hier volgt het ministerieel antwoord,
verschenen in Vragen en Antwoorden
op 8 dezer, onder nummer 72.
1. Het achtbaar lid verliest de auto-
nomie uit het oog, welke de N. M. B. S.
krachtens de wet van 23 Juli 1926 ge-
niet. Zij is geenszins verplicht de ver-
slagen bekend te maken, welke door
haar ambtenaars over de autobusdienst
Isper-Roeselare worden opgemaakt. (1.)
Buitendien bevestigt zij dat zij in op-
zicht van haar financiën bij het behou-
den van het statu quo belang heeft. (2.)
2. De Firma Deceuninck en Ver-
straete heeft in 1930 de vergunning van
de autcbuslijn verkregen voor een ter-
mijn van 10 jaar. Zij heeft haar ver
gunning aan de Nationale Maatschappij
overgedragen, maar INDIEN DEZE
«LAATSTE HAAR PACKTCONTRACT
OPZEGT, moet zij de vergunning terug-
geven aan de privaatfirma die ze tot in
1940 voor eigen rekening zal exploitee-
ren. (3.)
3. Indien de Nationale Maatschap-
pij de lijn Ieper-Rceselare met rail-
auto's exploiteert, moet zij de autobus-
vergunning aan de Firma Deceuninck
»en Verstraete teruggeven. In dit geval,
zal zij (de Nationale Maatschappij) de
reizigers tegen verminderde prijs ver-
voeren en voornoemde -privaat Firma
zal al de reizigers tegen vollen prijs
behouden, wegens aan <"e clienteele ge-
boden faciliteiten. Die oplossing zal
ongunstig zijn voor de Nationale Maat
schappij der Belgische Spoorwegen. (4.)
4. Ik wacht op den terugkeer van
den Heer R-uIot, Directeur-Generaal der
N. M. B. S., die zich thans in het Buiten
land bevindt, cm de ontworpen ver
gadering te beleggen. Deze zal eerlang
plaats hebben. (5.)
ONS ANTWOORD
(1.) De Heer Minister van Verkeer
ontwijkt de vraag van Volksvertegen
woordiger AHewaert. Een grondig onder
zoek werd tot h-eden niet gedaan: het
betreft -hier een onderzoek door het Mi
nisterie van Verkeer, gezien de Minister
van Verkeer in zijn vorig antwoord ver
klaarde Nt 57, 27 Mei 1937 dat het
probleem GRONDIG DOOR ZIJN DIEN
STEN ONDERZOCHT WERD».
M-en is gelukkig te kunnen schermen
met de «autonomie» der N. M. B. S.;
deze autonomie sluit evenwel niet uit dat
de Minister van Verkeer de plicht heeft
een streng toezicht uit te oefenen op de
zaken der maatschappijdat hij als Voor
zitter van den Raad van Beheer der
N. M. B. S., de Nationale Maatschappij
helpt beheeren. Werd de N. M. krachtens
de wet van 23 Juli 1926, eenigzins ent-
trokken aan politieke invloeden... zs-kere
financieel® macht-en zijn er te machtiger
om geworden.
Wordt hst comedie-bezoek en onder
zoek van den H. Thelis-mar, Kabinets
overste van Mijnheer Maroel-Henri Jas
par, Minister van Verkeer, op 6 November
1936, ook geplaatst onder de autonomie
der N. M. B. S.? Of zijn de bevindingen
van den H. Th-elis-mar slechts persoon
lijke opvattingen», zooals hij zulks ten
andere medegedeeld heeft aan een onzer
Volksvertegenwoordigers op 19 November
1936? Voor wat de verslagen, opgemaakt
door de ambtenaren der N. M. B. S., be
treft, kunnen deze ons weinig interes-
seeren. Wij weten bij ondervinding dat
de ambtenaren -gelast met de onderzoeken,
alleen streven naar het onveranderd be
houd der autobuslijn. Zoo was h-et bij
afschaffing, als deze ambtenaren 440.000 fr.
winsten voorzagen, zoo is het nu, als na
jaar proefneming er nog een verlies
van 250.000 fr. geboekt wordt... tegen
73.000 fr. verlies met de treinen.
Wij houden dus staande dat er tot nog
toe NIET overgegaan werd tot een GRON
DIG en vooral ONPARTIJDIG onder
zoek.
(2.) De Minister van Verkeer komt
ons verklaren dat de N. M. bevestigt dat
zij in opzicht van haar financiën, bij het
behc-u-d van het statu quo belang heeft!
Wij hadden ons het minst aan zulkdanige
bevestiging verwacht.
Het ware geheel interessant te ver
nemen welke ambtenaren der N. M. zulks
komen bevestigen.
Durft de Raad van Beheer der N. M.
of de Directie betwisten dat een railauto-
dienst tusschen beide steden slechts
525.000 fr. zou kosten? JA OF NEEN IS
ONS CIJFER JUIST?
De autobus-uitbating kostte verleden
jaar 1.050.000 fr.!
Tusschen beide wijzen van uitbaten
bestaat er een verschil van een half mil-
lioen... cn dan komt er ons een Minister
van Verkeer, Voorzitter van den Raad
van Beheer der N. M. B. S. verklaren de
N. M. heeft er belang bij om het statu
quo te behouden
In 1932 werd het treinverkeer afgeschaft
omdat het deficiet 73.00-0 fr. bedroeg: nu
kan men een half millioen besparen en De andere obligaties van deze reeks
de Directie der N. M. B. S. treft geen worden uitgekeerd tegen 250 fr.
maatregelen. Is «(het consequent-zij-n
misschien afgeschaft bij de Nationale
Maatschappij, sedert zij autonoom werd?
(3.) Na onze terechtwijzing en pu
blicatie van document Nr 983, acht de
Administratie dat het maar best is een
voudig te bekennen dat het contract
opzegbaar is, mits drie maand vooropzeg.
Welk doel werd er evenwel nagestreefd
mot het tegenovergestelde te beweren?
Wij laten het publiek zelf oordeelen over
de laakbare middelen welke aangewend
worden om een zaak welke niet verdedig
baar is, toch te verdedigen.
In-dien de N. M. het contract opzegt,
keert de vergunning automatisch terug
aan de privaat Firma, dit tot 1940. Dus
de toestand van vóór de afschaffing op
26 Mei 1932. Wij wijzen evenwel op het
feit dat de N. M. B. S. van af 1938 het
recht heeft ook een autobuslijn uit te<
baten (document 983, art 4. van het
contract)
(4.) Indien de N. M. de spoorlijn met
railauto's uitbaat en de autobuslijn op
privaat initiatief uitgebaat wordt, zal deze
oplossing ongunstig zijn voor de Nationale
Maatschappij
Wij weten waarlijk niet of we deze
onzinnige mededeeling moeten weerleggen.
Het is immers grievend te bestatige-n dat
Hooger Ambtenaren, gelast met ce ver
dediging der Algemeene Belangen, zulke
erbarmelijke beweegredenen inroepen om
een zaak, die hun nauw aan 't hart ligt
te verdedigen.
De Heer Minister van Verkeer komt
hier niet handelen over de kostprijs dat-
beide wijzen van uitbaten. Zijn amb
tenaren weten immers dat een spoor-
autodienst 50% goedkoopcr is... om dees
reden acht hij het wenschelijk te handelen
over de geboden faciliteiten van de auto
busdienst. Zijn thesis: de Spoorweg zal
enkel de reizigers welke tegen verminderde
prijzen reizen, als clienteel hebben... de
autobusdienst (privaatlijn) al de reizigers
welke de volle prijs betalen.
Onzin! Wij aanzien het overbodig deze
veronderstelling te weerleggen en ver
«vijzen 1de tfieer [MSnister, alsook de
Directie der N. M. B. S. naar het ver
slag Nr 2721 van 28 Juli 1936.
Zijn het deze faciliteiten van de auto
busdienst, die de ontvangsten 1.590.000 fr,
(trein en privaat-autobusdienst) in 1931
hebben deen verminderen op 790.000 fr.
Zijn het die faciliteiten van de auto
busdienst die slechts 215.000 fr. ontvang
sten gaven voor de privaat autobuslijn
in 1931?
Wij nemen graag aan dat voor enkele
reizigers der tusschen gelegen gemeente
de autobuslijn zekere voordeelen geeft,
Deze voordeelen kunnen ook gegeven wor
den door de privaat autobuslijn.
Zal er evenwel een reiziger zijn van
Poperinge, leper en zelfs Zcnne-beks voor
Roeselare, het midden der Provincie en
het Noorden, of uit deze streken voor
het Westland, welke de autobus met al
zijn faciliteitenzal verkiezen, als hij
de gelegenheid heeft zelfde reis per rail
auto in veel beter en aangenamer voor
waarden, in minder tijd door te maken
Wij willen hier niet terugkomen op de
erbarmelijke wijze van verveer, welke de
reizigers soms ondergaan, sedert de af
schaffing der tremen.
De werkelijke gebruikers van de auto
bussen danken den Heer Minister van
Verkeer en de Directie der N. M. B. S
om deze zoo gezegde faciliteiten! Het was
immers ook om al dit gemak, om al deze
faciliteit, dat de H. Thelismar, gelast met
een onpartijdig onderzoek, het noodig
achtte zijn reis half weg te onderbreken
en te voleindigen in een luxe-auto!
Volgens de bewering van den Heer
Minister, zou de spoordienst tusschen
leper en Roeselare maar enkel en alleen
de niet interessante personen vervoeren..
Al de and-ere reizigers zouden de privaat
autobuslijn verkiezen.
Niemand kent de toekomst... ook niet
de Minister van Verkeer. Een zaak staat
evenwel vast: de Directie der N. M. B. S
heeft zich in het verleden leelijk vergist
door het spoorverkeer af te schaffen. Wij
echten evenmin gelccf aan deze minis
terieels veronderstelling... als aan de
prachtige vooruitzichten, gekoesterd bij
de afschaffing der treinen. Bij de af
schaffing voorzag men 440.000 fr. winsten
prachtige ontvangsten: de proefneming
is deerlijk mislukt. Men kan nu op zeer
gunstige voorwaarden een proefneming
met railautos doen. Van af den beginne
500.000 fr. besparingen verwezenlijken..
Maar neen, een Minister van Verkeer
tracht op alle mogelijke wijzen een zaak,
welke niet verdedigbaar is, goed te praten
en in stand te houden.
(5.) Ik wacht op den terugkeer van
den He-er Directeur Generaal Rulot om
de ontworpen vergadering te beleggen.
In December 1936 beloofde de Minister
van Verkeer reeds deze vergadering..
Nieuwe beloften in Februari, Maart tot
op 8 Juli 1.1. en nu komt men ons wijs
maken «er wordt gewacht op den terug
keer van den Heer Rulct». Was dit
ook het geval in Februari? of in April?
Deze afwezigheid is enkel en alleen een
nieuwe gelegenheid cm tijd te winnen
V/ij weten aldus dat ds H. Directeur Rulot
aangesteld werd om de vergadering in het
Kabinet bij te wonen. Als er een tweede
afgevaardigde der N. M. B. S. bij dit
onder-houd zal tegenwoordig zijn, wij
duiden hem van nu reeds aan: Heer
Demaret. Algemeen Opziener der auto-
busdienste-n...
Afwachten... doch niet ge-rust voor vol
ledige voldoening geschonken wordt. Wij
moeten ons treinverkeer onder vorm van
railauto's terug kriigen. De halsstarrig
heid en koppigheid van zekere amb
tenaren, om het systeem-type, elders niet
in voege, in onze streek te behouden, moet
gebroken worden.
Wij nemen niet aan dat de Minister
van Verkeer, Voorzitter van den Raad van
Beheer der N. M. B. S„ door zijn houding,
de niet te verrechtvaardigen handelwijze
van zekere leden zijner adm'nistratie en
der Directie der N. M. B. S. zou goed
keuren en beschermen. X.
vieren,.
Zaterdag morp de 182« trekking
plaats van de Premieleening der Ver
woeste Gewesten van 1922.
De andere obligaties van deze reeksen
zijn betaalbaar met 312,50 fr. of 390 fr.
naar gelang zij al dan niet omgezet Wer
den. (Kon. Besluit van 11 Mei 1935.)
EEN GROOT LOT VAN EEN MILLIOEN
Donderdagmorgen had de 133» trekking
plaats van de leening der Verwoeste Ge
west-en 1921.
Een groot lot van 1 millioen frank viel
te beurt aan Nr 6 van de reeks 82.523.
Maat.chappij SECURITYde machtigste Belgische Leeningsmaatschappij,
heeft in deze laatste maanden meer dan een anderhalf millioen frank leenin
gen gedaan op materiaal, meubelen, inventaris, veestukken, machiencn, enz...
Vanaf 2.000 frank tot gelijk welk bedrag. Sluit U aan om het geld dat ge
noodig hebt te bekomen en welke ge terugbetaalt in 4 jaar. Bijvoorbeeld een
leening van 5000 frank wordt terug betaald door een maandelijksche afkor
ting van 120 frank. Kostelooze inlichtingen.
Kortrijk.chestraat, 12, GENT. - Telefoon 131,08.
Bureel van 3 tot 7 uur den Maandag, Dinsdag, Woensdag en Vrijdag.
KORTRIJK: 66, Albertstraat. Telefoon 1608.
Bureel: Maandag, Woensdag, Vrijdag-van 9-tot 1 uur;
11 Juli 1937 is voorbij! teL,
Vlaanderen heeft het weer gevierd-
hier meer; daar min. -
In Vlaanderen kan men veel 1
maar weinig samenwerken.
Er komt steeds meer en meer
om 11 Juli gezamenlijk te vieren,"'v-j?
Katholieken, met alle andersdenW
den.
In princiep is dit heel schoon, maan
we hebben het nog zelden anders ge.
zien: waar wij, Katholieken geil0|
men in den breedsten zin sani
vieren met anti-katholieken, daar m0i
gen we al onze christene gedachte»
op zak steken en futteloos een hoe»
officieel - reclamemannen achterloo,
pen. -|.fj
We vieren zooveel jaren reeds <t»,
11 Juli!
Vieren is gemakkelijk: een stoett
een avondfeest; een redevoering; eJ
paar demi's; een verslag alle'jaaj
't zelfde zoo men wil en 't is
daan tot t'iarent.
VIEREN is heel wel!
Mekaar loeren verdragen, samen.
WERKEN van alle geloovige men'
schen tot algemeen welzijn, ware veel
beter.
We zijn de meerderheid in 't Land
en door onze verdeeldheid hebben we
niets te zeggen.
Oorlog, óf>ón oorlog aan alle li^.
rale, socialistlsch-communistische ge«
dachten, dat moet er komen. Eén blok
tegen de goddeloozen.
Door onze verdeeldhèid zegepralen
de loge-mannen in ons «katholiek»
Vlaanderen. Lachend doen ze steeds
op hun gemak yoort en ondermijnen
alle katholieke wérking.
We boffen te veel mét ons zeiven'
elk meent dat hij alleen de goedé
manier van werken -heeft en véfket,
tert geloofsgenooten die soms over
bijkomende zaken andè'rs denken.
DAT moet veranderen!
Met 11 Juli schreef Pater van Mier.
lo, S. J., in «De Standaard»;
Waarom zouden wij, ter verwezenlij.
king, van het zoo verheven Vlaamsch.
katholieke levensideaal dat ons volli
moet grootmaken, niet kunnen, wat onze
vaderen in 1302 hebben tot stand ge.
bracht, wat onze tegenstrevers nog.kam
nen Vrede sluiten met elkander, een.
dracht willen en handhaven, persoon.
lijke geschillen afleggen, eigen inzichten
en opvattingen doen zwijgen voor Je
hoogere belangen die op het spel staan;
alles vermijden wat dc tweedracht nog
kan doen aangroeien, alles in het werk
stellen wat vrede en eendracht sticht.
Dit is misschien een mooie illusie: ik
s> kan U alleen verzekeren, dat vele Vla.
amingen in die mooie illusie leven.»
Dat en dat alleen is de oplossing.
En met Eerw. Pater van Mierlo slui«
ten wij ten volle aan waar hij in
zelfde gedachten ter gelegenheid der
Guldensporenherdenking schrijft:
Ik hoop alleen maar dat de viering
van het Gu'densporenfeest dit jnar
gansch uitdrukkelijk zal staan in hel
teeken van de concenti-atie, van de vol>
ledige en zoo ruim-mogelijke concsn-
tratie van aiie Vlaamsche, van alle
Vlaamsch-katholieke krachten en dal
uw blad niet zal ophouden er het zijn»
toe bij te dragen om die concentrate
te bevorderen.
Christene menschen, sluit de ran
gen. Te Groeninge gingen onze
voorvaderen ten strijde na allen 'i
Priesters zegen te hebben gevraagd
Ze streden allen samen voor 't zeilde
ideaal en ze wonnen het.
't Is hoog tijd dat we hun voorbeek
volgen: samen bidden en samen strij
den, willen we door onze verdeeldheit
niet zien vergaan én al onze vlaam
sche idealen én al onze katholieki
idealen.
Ons christen-zijn moet steeds di
voorrang hebben en kunnen we éér
groep vormen van alle geloovige men
schen dan hebben we de macht er
lossen we dan ook de Vlaamsche kwes
tie op naar onzen zin.
Eerst moeten we één zijn.
Dat is het opperste gebod. PAX.
flSBBBsaEBsssianasasazBSissBii
Op 20 dezer wordt te Cointe l)ij Luik een
geïntcrallieerd oorlogsgedenkteeken u'»"
hu'.digd. Hier ccn zicht van den tore"
van dit statig bouwkundig geheel.
iBsaasasaacQBaaaaBBBisBi)""1'
TE LE MANS, FRANKRIJK.
Op Zaterdagavond 10 Juli 11., op '1
van Le Mans, in Frankrijk, reed een snel
trein met razende snelheid op een si"'
staanden lokaaltrein, dia voor het gesloten
signaal was blijven staan. De wagons v»
den lokaaltrein wérden als een harmonie
inesngedrukt. Haastig werden de reddings
werken aangevat. Van uit de vernielde wa
gens haalde men 9 dooden en 35 gewon
d-en-. Velen' dezer waren slechts licht
wnnr1