Bezoekt de EERSTE HANDELSFOOR te Poperinge op het Stadhuis en in de Middelbare School
Het is een flinke uiting der Poperingsche Handelaars en Vakmannen
Ze is open
HOE BEGRIJPEN WIJ ONZEN TIJD?
Boetprocessie Veume
in de Katholieke
Viaamsche Pers
Uitbreiding van de
Japansche voogdij over China
weekblad: 40 centiemen.
34° JAAR. - Nr 30.
«de poperingenaar
sansen-vanneste
POPERINGE
Telefoon Nr 9. Poetch. Nr 155.70.
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD.- VERSCHIJNT WEKELIJKS
leder Poperingenaar zal de pogingen zijner Medeburgers steunen met een bezoek ieder inwoner van bet omliggende beeft er belang bij een
bezoek te brengen aan onze Handelsfoor en zijne 70 puike standen.
ZATERDAG 24 JULI:
Van 14.30 uur tot 19.30 uur.
ZONDAG 25 JULI:
Van 8 uur 's morgens tot 20.30 uur.
MAANDAG 26 JULI:
Van 10 u. tot 12 u. en van 14 u. tot 20.30 u.
QUEMADMODUM GALLSNA
INTERNATIONAAL OVERZICHT
DE 61' VERJAARDAG
VAN KONINGIN ELISABETH
SNELTREIN ONTSPOORD
IN ENGELSCH INDIE
IES3SB9SS3SSEZBZ899&39B5B2BE
TREKKING DER
VERWOESTE GEWESTEN 1923
DE EERSTE VERGADERING
VAN DEN NIEUWEN PARTIJ-
RAAD VAN HET BLOK DER
KATHOLIEKEN
TREKKING DER
BINNENLANDSCHE LEENING
1933
Reeks 138.755 wint één miliioen.
op heden Kermis-Zondag 25 Juli 1937
Eeuwenoude BOETPROCESSIE
ZWARE ONTPLOFFING
IN CHINA
ALLE OPZOEKINGEN
NAAR MISS EARHART
WORDEN GESTAAKT
EEN SCHOONE PLECHTIGHEID
IN HET BISDOM ATRECHT
Dq Nationale Feestdag te Hfnissel
ZONDAG 25 JULI 1937.
Uitgever
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per poet)
Binnenland 20.— fr.
Belgisch Kongo 40.— fr.
Frankrijk 40.fr.
Alle andere landen 60.— fr.
Ueiewtrkeri zijn verantwoordelijk voor
hun artikels.
FHNGBUAB
TARIEF VOOR BERICHTEN:
Kleine berichten per regel 1.25 fr.
j Kleine berichten (minimum) 4.fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op l9 bl. per regel 5.fr.
I Berichten op 29 bl. per regel 2.50 fr.
Berichten op 3e bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr.
Te herhalen aankondigingen
prijs op aanvraag,
j Annoncen zijn vooraf te betalen en
|moeten tegen den Woensdag avond
l ingezonden worden. Kleine be-
J richten tegen den Donderdag noen.
^FlIllllllülllllllllüllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllinilllllllllllUl
niet onmiddellijk dient gevreesd voor
massale bekeering, dreigt er gevaar voor
een massaal verlaten van de klassenstrijd
gedachte. Om deze fascistische vijand te
bekampen worden zelf de geloovigen op
gewarmd en ter hulp geroepen. Daarna is
er Immers nog tijd genoeg om de gods
dienst neer te halen.
Thans kan hij diensten bewijzen, waar
om zou men hem niet gebruiken. En zoo
ziet men nu de kommunisten de Kerkver
volging in Duitschland als argument uit
spelen tegen... de katholieken die genoeg
hebben van de mizerabele verscheurdheid
die we thans beleven.
Sedert de mensch losgemaakt werd van
God en zijn eigen meester werd liet hij
zich verleiden tot het droombeeld der ge
lijkheid. Hierdoor ontstonden verbitterde
twisten die de liberale vrijheidsstaten on
dermijnden en de onderlinge klassen als
kamphanen tegen elkaar opstelden. Deze
kamp op leven en dood draaide in Rusland
uit op de Sovjets, wijl men elders op weg
is. De Kerk zag zich uit de Staatsleer ver
drongen, en tot dapper verweer gedwon
gen.
Een nieuwe staatsleer dook op die den
klassenstrijd wegnam en de burgers tot
een volk verbond. Hierbij ondervond de
Kerk voordeel in de eene en vervolgingen
in de andere landen.
Wanneer nu voor de toekomst de rech
ten der Kerk gewaarborgd worden en ook
de onderlinge broedertwisten weggenomen
kunnen ls er hoop op zege.
(VERVOLG)
IH. KERK EN VOLK TEGEN KLASSENSTRIJD EN KOMMUNISME
Twee zaken staan- vast:. Godsdienst is
reen privaatzaak, vermits hij het heele
Seven van de geloovigen rechtstreeks regelt
up alle gebied. Er is dus een godsdiensti
ge opvatting van de kunst zoowel als van
Se politiek, van de ekonomie zoowel als
van het sociale. Wanneer nu vanaf de Re
naissance een verbitterde strijd gevoerd
wordt tegen het geloof, dan wordt die
strijd ook op alle fronten der menschelij-
ka bedrijvigheid uitgevochten, Zootiat er
feitelijk geen rust mogelijk is totdat of
wel de Kerk neergehaald wordt ofwel
leder mensch terug in God zal gelooven.
Geen van beide veronderstellingen heeft
thans groote kansen op verwezenlijking.
Indien de XIX* eeuw feitelijk de eeuw
van het laïcisme of leekengedachte kan
genoemd, schijnt de XX" eeuw een herop-
fleuren van hst katholicisme aan te kon
digen.
Indien de XIX" eeuw uit naam der vrij
heid de BURGERLIJKE staten zag op
groeien tot monsterstrukturen is het best
mogelijk dat onze eeuw opnieuw KRIS-
TELIJKE staten zal verwekken. Maar de
ze wisselvallige strijd tusschen verdedigers
en vijanden van den godsdienst blijft toch
immer een strijd, die in feite de rust en
het evenwicht van de wereld beneemt.
Republieken, met burgers die dezelfde
rechten en dezelfde plichten hebben op
politiek gebied, maar die ekcnomisch en
sociaal diezelfde burgers in twee of drie
vijandige kampen houden ondervinden
thans de noodlottige gevolgen van. deze
materialistische levensopvatting.
Vanaf het oogenblik dat alle menschen
gelijk gesteld werden zonder een boven
natuurlijke of een natuurlijk-bindend be
ginsel, poogden ze de gelijkheid door te
drijven op ieder gebied.
Zoodat er feitelijk op twee fronten tege
lijk gestreden wordt. Boven de grenzen
heen gaat het om het geloof. En binnen
de grenzen streven de ongeloovigen naar
de meest absolute gelijkheid, die in iaat-
Sten aanleg het kommunisme is.
Met de overwinning van het ongeloof
verdwijnen meteen de liberale staten... en
de liberale burgers.
Het is niet verwonderlijk dat de vrijheid
dergelijke uitkomst biedt. Wanneer ieder
staatsburger enkel op zichzelf aangewezen
is, denkt en leeft hij ook voor zich zelf.
De bezitters vermeerderen hun bezit en de
bezitloozen ondervinden dit ten hunnen
nadeele. Gelijkheid zou dus een schoone
illusie zijn. De bezitloozen vereenigen zich
ten einde de macht der bezitters te breken.
Doch de bezitters doen juist hetzelfde om
zich tegen de bezitloozen te verdedigen.
Dit loopt fataal uit op een katastroof, om
dat de bezitloozen het talrijkst zijn en dus
wettelijk langs de verkiezingen om de
macht in handen kunnen krijgen. Het
spreekt van zelf dat op dit oogenblik de
vrijheid tot het verleden behoort. Rusland
zal zoo dwaas niet zijn een nieuwe bezit
tende klasse te laten gedijen die op een
echoonen dag zich aan het bewind helpt.
Indien nu dit kommunistisch eindpunt...
van het liberalisme zich niet verder ver
wezenlijkte zijn hiervoor twee ooi-zaken.
In de eerste plaats is er de katholieke leer
die de geloovigen richtlijnen geeft voor
alle takken der menschelijke bedrijvigheid
en die liefde predikt in plaats van haat.
Spijts het falen van veel katholieken in
zake sociale verplichtingen, behoudt de
maatschappelijke leer der kerk al haar
glans en beïnvloedt nog zeer sterk het
streven der geloovigen op politiek gebied.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat
het geloof zoo hardnekkig bekampt wordt.
Het is en blijft nog altijd de groote strui
kelsteen voor de groote kommunistbche
wereldrevolutie. Krijgt men het geloof ka
pot, dan is er een groote stap afgelegd
haar de gelijkschakeling aller individuen.
Indien er thans zeer dikwijls lokstem
men opgaan om alle arbeiders, de ge-
Icovige inbegrepen, in een kamp te ver
eenigen, dan is het niet uit princiep, maar
Uit opportunisme.
Er is namelijk in de laatste jaren een
nieuwe vijand scherp en vinnig vooruit
gekomen, het nationalisme. En deze is door
de goddeloozen thans zoo direkt gevreesd
omdat hij ook voor hen vernietigend zijn
kan.
Wanneer in sommige landen de anti
godsdienstige aktie geluwd schijnt hoeft
dit niet te verwonderen. De kans dat de
Kerk in een korte tijdspanne de verdwaal
den terug naar den schaapstal brengt is
gering. Wie zijn geloof verloor, vindt het
gewoonlijk slechts op den laatsten dag
van zijn leven terug. Voor een massale
terugkeer naar de moederkerk is er dus
geen onmiddellijke vrees. En hierom ook
is d» aanval op de Kerk voorloopig gemil
derd.
Maar dit gebeurt omdat er op dit oogen
blik een veel grooter gevaar dreigt voor
socialisme en kommunisme. Indien de on
geloovigen gewoonlijk doof blijven voor
den roep van God, blijven ze niet doof
voor den roep van hun volk. Het mag be
treurd dat velen doof blijven voor de god
delijke leer, en thans rapper gehoor geven
aan een natuurlijke leer. Maar het ls nu
zoo dat zelfs ongeloovigen en velen den
roep van de volksgedachte vernemen en
begrijpen.
Volk veronderstelt gebondenheid en or
de, veronderstelt harmonie in de verschei
denheid. Een volk telt rijken en armen,
geleerden en ongeletterden, boeren en
Werklieden, fabrikanten en arbeiders,
grootnijveraars en kleinbedrijven.
Dit alles wordt ten gronde gericht door
de vernietigende strijd om de gelijkheid
aller menschen. Omdat het geloof deze
strijd verhindert wordt het aangevallen.
Maar omdat de volksgedachte zoo onmid
dellijk dreigt, is het zwaartepunt op dit
oogenblik op het fascisme gelegd.
Fascisme is alles wat tegen het kommu
nisme front maakt. En nochtans wat is
er natuurlijker dan dat alle menschen die
dsr.zelfden vadergrond bewonen, dezelfde
taal spreken zich als broeders thuis voe
len en het beste van zich zelf geven om
het volk waartoe ze behooren te doen
schitteren. Indien het geloof vele volksge-
nooten niet meer beroert, zien we thans
Veel ongeloovigen opnieuw gelooven in het
Volk, waarbij ze hooren. En ook hierom
wordt zoo verbitterd gestreden. Indien er
In De Tijd-Het Volk van Woensdag
13 Mei lazen we als volgt:
«PRESSA CATHOLICA. De Brussel-
sche berichtgever van LA METROPOLS
deelt mede dat te Brussel een naamlcoze
vennootschap gesticht werd, Pressa Ca-
tholica ii, een drukkerij, waarop vier be
staande, en een vijfde nieuw op te richten
blad zullen gedrukt worden. Het zijn Het
Volk en De Tijd eenerzijds, Le Ving-
tième Siècle en La Cité Nouvelle an
derzijds. Het nieuwe blad zou De Bei
aard zijn, onder hoofdredaktie van prof.
Edg. De Bruyne.
iElk dezer dagbladen behoudt volledig
zijn zelfstandigheid, zijn eigen beheerraad
en eigen redaktie. Maar wij meenen dat
de berichtgever slecht Ingelicht is, waar
hij meldt dat De Beiaard het orgaan
zal zijn van de K. V. V. De K. V. V. heeft
geen eigen orgaan. Zij hoopt echter op den
steun van alle katholieke Viaamsche bla
den te mogen rekenen.
Onder de beheerders van Pressa ca-
tholicavermeldt de korrespondent de
heeren Janssen, oud-minister van Finan
ciën; Et. Lamarche; H. Pauwels, voorzit
ter van het A. C. V.; Colin, professor te
Leuven en Koninklijk Kommissaris voor
den Middenstand; Kan. Brijs; L. Bekaert,
voorzitter van de Viaamsche katholieke
patroons.
Tot dusver de Brusselsrhe medewerker
van het Antwerpsch blad'over deze katho
lieke persaangelegenheid.
«De Tijdvoegt er bij:
Zooals wij reeds vroeger geschreven
hebben, blijft ons blad in ieder geval de
trouwe tolk van de christelijke arbeiders».
Als Katholieke Vlaming vragen wij ons
af of er nog wel nieuwe katholieke viaam
sche dagbladen noodig zijn. Die nu be
staan hebben hst reeds moeilijk genoeg.
Dat men de bestaande bladen steune. Hoe
degelijker ze uitgegeven worden, hoe meer
ze de anti-katholieke pers zullen verdrij
ven.
We hopen in alle geval dat het hier niet
gaat om een politieke katholieke groep te
gen een politieke katholieke groep.
Dat zou niet anders dan verder verdee
ling medebrengen.
Een samenwerking hebben we noodig;
het kan niet genoeg herhaald worden.
En om klaar te spreken:
Een groep die tegen De Standaard
zou opkomen moet niet rekenen op steun
in Vlaanderen en ware een nieuwe stap
tot verdere verbrokkeling in de katholieke
rangen.
Er is veel te veel verdeeldheid; streven
naar éénheid is er noodig, niets anders.
En wat K. V. V. aangaat, K. V. V. heeft
geen blad noodig: alle katholieke bladen
staan K. V. V. ter beschikking.
(■BBBHMIEBIHEaBHSeBIBBSBiaBaa
(Matth. 23, 37.)
Wie hoorde nooit 'n klokke lulden,
die, over land en over noen,
gevoerd op 't windeken uit 't zuiden,
'n teer gemoed kan trillen doen?
Zoo roept er ook 'n klok-en-mceder,
die lokt en klokt en neerstlg schart
en aan heur kiekskes toont het voeder
met al de min van 't moederhart.
Wanneer de noordenwind durft blazen,
dan is het roerend, hoe de klok
hsur dertien kiekskes, moe van azen,
laat slapen in heur plulmenrok.
Voor leder blad-dat-roert verlegen
voordat zij, kip, hun moeder was,
is zij, versterkt door kinderzegen,
voor niets meer bang, voor hond, noch das.
Wis barst niet los en stilt z'n tranen,
wanneer hij zelfs in 't kiekenkot
bij arme kippen (niet bij zwanen!)
daar vindt 'n levend beeld van God?
24-9-33. TOON DE MINDERE.
tBBBBBBBBHSBBBBSBBBBHBBBBBBB
GE ZIJT OVER ONS BLAD TEVRE-
DEN! NA LEZING. SCHUIF HET
IN HANDEN VAN EEN GEBUUR OF
VRIEND. ZOO STEUNT GE ONS.
DANK EROM.
r>
DE WIL TOT OORLOG.
De gebeurtenissen, die zich tijdens
de laatste dagen in het Verre Oosten
hebben voorgedaan, laten met bijna
volstrekte zekerheid voorspellen dat
het tot een oorlog komt tusschen Ja
pan en China. Er zijn incidenten ge
weest in Noord-China, zooals er zoo
vele mekaar opvolgen in het gebied
van de Chineesch-Japansch-Russische
grensscheiding. Ze konden evengoed
ongemerkt voorbij gegaan zijn, met
een berichtje van twee regels in de
dagbladen. Doch er moet toch een
reden gevonden worden om een mi
litaire aktie in te zetten en hiervoor
is zoo'n incidentje altijd welkom. Ja
pan immers heeft de opzettelijke wil
betoond, zooniet om oorlog te voeren,
dan toch om zijn welbepaalde doel
einden door te voeren. Er zijn onder
handelingen geweest om het geschil
bij te leggen, er is zelfs een vraag
gericht geworden aan de Chineesche
regeering, die binnen de vier-en-twin-
tig uur moest beantwoord worden.
Zooveel als een ultimatum dus en
toen toch een inschikkelijk antwoord
gegeven werd, werden nieuwe eischen
gesteld door Japan, die deze keer niet
konden aanvaard worden, at bewijst
dus dat Japan liefst met wapenge
weld zijn doel zou willen bereiken,
omdat het in dat geval altijd veel
radikaler bereikt wordt dan door on
betrouwbare afspraken en overeen
komsten.
HET JAPANSCHE PLAN,
Hetgeen Japan thans beoogt is de
stelselmatige voortzetting van zijn
vastelandspolitiek in Oost-Azie. Het
wil zich beveiligen tegen Rusland,
door China te ontrukken aan de com
munistische invloed. Een zwak China,
besmet met de virus van het bolsje-
uisme, zou Japan in een zeer minder
waardige toestand brengen tegenover
Rusland, waarmee het toch vroeg of
laat vreest in gewapend konflikt te
zullen geraken. Daarom heeft het
Mandsjoerije veroverd en er een on-
afhankélijken Staat van gemaakt die
het onder zijn voogdij houdt. Daarom
heeft het de Chineesche provincie
Jehol veroverd. Daarom heeft het in
Noord-China zijn kontrole opgedron
gen. Zoo ver was het erin gelukt de
Chineesche regeering van Nanking te
beïnvloeden, dat het in Oktober 1936
een akkoord tot samenwerking had
weten tot stand te brengen, waarvan
de voornaamste punten waren: 1) ge
meenschappelijke verdediging tegen
Rusland; 2) toezicht door Japan op
de anti-Japansche aktiviteit en hier
mee was bedoeld bestrijding van het
communisme in het Chineesche bin
nenland; 3) het toestaan door de re
geering van Nanking van een groo-
tere autonomie aan Noord-China.
Thans moet voor Japan gebleken zijn,
ofwel dat het tweede en derde punt
van de afspraak niet nageleefd werd,
ofwel dat door die eenvoudige over
eenkomst, het eerste punt nooit effek-
tief zou kunnen georganiseerd wor
den. Deze beschouwingen in aanmer
king genomen en het feit dat Japan
zich bewust is van zijn militaire over
macht over China, worden de onmid
dellijke oogmerken van Japan begrij
pelijk. Door een krachtige militaire
aktie van korten duur wil het Noord-
China volledig in zijn macht krijgen,
niet om er een onafhankelijke Staat
van te maken zooals Mandsjoerije,
maar om het als integreerend deel
van het China-Rijk strategisch heele-
maal te organiseeren tegen een mo
gelijke oorlog met Rusland. China zal
achteraf aldus Japan niet meer in de
flank kunnen aanvallen. Noord-China
is strategisch en economisch van zeer
groot belang. Door zijn gebied loopen
belangrijke spoorlijnen, die aansluiten
bij de Trans-Siberische spoorweg in
het Noorden en bij de spoorlijn Pe-
king-Hanlcou-Kanton naar het Zui
den. Het gebied is eveneens rijk aan
mijnen, die belangrijke grondstoffen
produceeren voor de Japansche in
dustrie.
HET GUNSTIGE OOGENBLHC
Waarom Japan, nu juist dit oogen
blik gekozen heeft voor zijn aktie te
gen China meenen we te mogen af
leiden uit de gemakkelijke regeling,
die het heeft weien af te dwingen
van Rusland, naar aanleiding van het
geschil op de Amoerstroom. Mogelijk
heeft het hieruit gemeend de gevolg
trekking te mogen halen, dat Rusland
zich voor het oogenblik niet gereed
acht voor een oorlog met Japan en
het konflikt, nog een heele tijd kan
uitblijven. Voor het zoo ver komt
kunnen niet genoeg de noodige maat
regelen getroffen worden, om sterk te
staan. Ook de ontwikkeling van de
binnenlandsche toestand in China
zelf, zal hiertoe wel aanleiding gege
ven hebben. Sedert een paar jaren
zijn duidelijke teekens merkbaar van
een nationale bewustwording, die ge
paard gaat met een groei van de in
dustrialisatie en de herinrichting van
het leger. Natuurlijk is deze alge-
meene groei nog maar in een begin
stadium. Na zes en twintig jaar re
volutie en wanorde kan de ontredde
ring niet met een slag weggenomen
worden, maar geleidelijk wordt in
China een machtige Staat opgebouwd
en hiertoe hebben de Japanners in
niet geringe mate meegeholpen. Voor
het echter met eigen middelen her-
opstaat wil Japan de weg toonen en
zijn stempel op het werk slaan, opdat
het niet een anti-Japansch karakter
zou dragen, want het aan menschen
vier-honderd-millioen-rijke China is
geroepen om eens de reeks van de
groote mogendheden aan te vullen.
Met de Japansch-Chineesche Staten
blok zal dan dienen rekening gehou
den te worden. Dan zal men met recht
kunnen spreken over het gele gevaar.
BEPERKTE OORLOG.
Intusschen zijn we nog ver van een
Japansch-Chineesche samenwerking,
in schijn althans. De oorlog staat voor
de deur, onvermijdbaar. Als deze re
gelen verschijnen, zal hij wellicht vol
op losgebroken zijn. Hiermee duikt na
tuurlijk weer het spook van een moge
lijke algemeene oorlog op, waarin de
geheele wereld zou betrokken zijn. Zal
log, om de redenen die we hier over
konden aanvaard worden. Dat bewijst
het niet en we gelooven ook niet aan
een mogelijke uitbreiding van de oor
log, o mde redenen die we hier over
veertien dagen hebben uiteengezet,
waarvan de voornaamste waren de
vredeswil van Engeland en Amerika
en de sociale en economische moei
lijkheden die de meeste landen thans
doorworstelen. Internationale samen
werking en internationale tusschen-
komst schijnen heelemaal uitgediend
te hebben. Het kan voor zekere ge
vallen wellicht betreurd worden, maar
het heeft dan toch dat belangrijke
voordeel in zich, dat het de beperkt
heid van gewapende konflikten in de
hand werkt. Ook het speciale karak
ter van de Japansch-Chineesche strijd
wijst op een beperkte belangenstrijd
die een uitbreiding van de oorlog on
gunstig is.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
BBBBBBBBiaB9RBBBB9BBBBBBaB3!BB
Koningin Elisabeth, geboren te Possen-
hoven op 25 Juli 1876, wordt Zondag
61 jaar oud.
Een register zal dien dag klaar liggen
in het Koninklijk Paleis te Brussel voor
de personen die wenschen er hun naam
in te schrijven.
Prinses Clementina, geboren in het kas
teel te Laken, in 1872, wordt Vrijdag 30
Juli, 65 jaar oud.
Op 27 Juli verjaart het huwelijk, ge
sloten in 1857, van prinses Charlotta met
aartshertog Maximiliaan, die, keizer van
Mexico geworden, tragisch aan zijn einde
kwam te Queretaro.
IBBBEiaBBBBBIBSBBBBBBBBBBBBBB
100 DOODEN
De bloktrein Calcutta-Lahore, in En-
gelsch Indië, is wegens sabotage ont
spoord op enkele km. van Dihta. Een
100-tal reizigers werden gedood en 200
gewond.
TREKKING VAN 20 JULI
In de Nationale Bank had Dinsdag de
170® trekking plaats van de Leening der
Verwoeste Gewesten van 1923.
TWEE LOTEN VAN 100.000 FR.:
R. 175.093 Nr 3 R. 346.426 Nr 5
DRIE LOTEN VAN 50.090 FR.:
R. 67.020 Nr 5 R. 136.168 Nr 4
R. 141.308 Nr 5
VIJFTIEN LOTEN VAN 10.000 FR.:
R. 50.104 Nr 1
R. 109.989 Nr 3
R. 181.345 Nr 3
R. 197.745 Nr 1
R. 243.756 Nr 1
R. 342.642 Nr 3
R. 366.053 Nr 5
R. 384.857 Nr 4
R. 99.722 Nr 4
R. 170.923 Nr 5
R. 192.426 Nr 5
R. 204.380 Nr 3
R. 254.560 Nr 2
352.098 Nr 1
R
R. 376.670 Nr 5
De andere obligation van deze reeksen
zijn betaalbaar niet 575 fr. of 550 fr.
iEBB99B99BBEB9BBlBBBBB91BBBB
Zaterdag heeft de 46e trekking plaats ge
had van de Binnenlandsche Leening 1933.
De volgende reeksen winnen elk
25.000 frank:
104930 105300 114432 125210 125903 130254
131434 135479 142855 145229 146381 146660
158144 154613 161695 161839 163232 163976
180366 181101 190720 194764 198115 201797
204188 207630 209074 210113 212982 232548
233699 235088 235450 240481 241492 246158
249409 253963 259650 260835 266219 267658
268607 275383 277063 283227 284351 289089
289599 293555 304022 304671 307316 308849
310600 314423 322245 340993 341341 342490
355064 365624 368055 368636 380427 382603
387418 388466 388729 392002
Iedere obligatie, die tot een der getrok
ken reeksen behoort, heeft recht op een
vijfde van het lot, dat aan die reeks wordt
toegekend.
NA DE BIJEENKOMST VAN DE
PARTIJRADEN VAN K. V. V. EN P. C. S.
AFZONDERLIJK
De hiernavolgende bijzonderheden heb
ben wij Zaterdagavond vernomen van het
sekretariaat van het Blok der Katholieken
van België.
EEN GROOT PARTIJCONGRES
OP 16 EN 17 OCTOBER AANSTAANDE
Zaterdagvoormiddag vergaderde voor de
eerste maal de nieuwe partijraad van de
Katholieke Viaamsche Volkspartij. De
vergadering werd voorgezeten door den
h. Alfons Verbist, aan het bureau bij
gestaan door de leden van het Direc
torium.
Alle Viaamsche arrondissementsorgani
saties waren door hun voorzitter of door
zijn plaatsvervanger vertegenwoordigd.
Verder waren afgevaardigden van de
aangesloten sociale organisaties aanwezig.
De partijraad hoorde eerst een om
standige mediEdeeling van den h. ing.
Wille, lid van het Directorium, over het
groot partijcongres dat zal doorgaan in
de maand October as. Dit congres, waarop
al de arrondissementen ruim zullen ver
tegenwoordigd zijn, zal zich voornamelijk
bezig houden met de bedrijfsorganisatie,
de schoolkwestie, de hervorming van de
parlementaire rechterzijden, hst organisch
verband tusschen partijleiding en de
mandatarissen in het parlement.
DE ORGANISATIE
IN DE ARRONDISSEMENTEN
Daarna werd door den h. Nobels, voor
zitter van de K. V. V. van het arrondis
sement Mechelen, verslag uitgebracht
over de organisatie der katholieken irn de
arrondissementen.
De noodige maatregelen werden getrof
fen om de hergroepeering van de katho
lieken te vergemakkelijken en om de
werkzaamheden in al de gewesten uit te
breiden. Verder werd er nog gehandeld
over verscheidene belangrijke politieke
aangelegenheden, zooals de gemeentelijke
politiek ten aanzien van de aanstaande
verkiezingen, enz.
Aan de bespreking werd deelgenomen
door de h.h. De Bruyne, Segers, Olivier,
De Man, Bauweraerts, Van Cauwelaert,
Geuens, De Leu, enz.
BENOEMINGEN
WELKE VOOR DE VLAAMSCHE OPINIE
NIET TE VERANTWOORDEN ZIJN
De partijraad gaf uiting aan zijn scher
pe mistevredenheid over sommige be
noemingen o.m. door den h. De Laveleye
gedaan, die niet te verantwoorden zijn
voor de Viaamsche opinie.
A
De partijraad van de P. C. S. hield een
afzonderlijke vergadering met eenzelfde
agenda.
DE POLITIEKE TOESTAND
In den namiddag vergaderde de partij
raad van het Blok der Katholieken van
België, samengesteld uit de partijraden
van de Kath. Viaamsche Volkspartij en
van de Parti Catholique Social
Op deze vergadering waren ook de h.h.
Rubbens en Pierlot aanwezig.
De h. P. W. SEGERS (in 't Ned.) en
de h. Du Bus de Warnaffe (in 't Fr.)
brachten een algemeen verslag uit over
den poli tie ken toestand.
De vergadering heeft met genoegen de
absolute eensgezindheid vastgesteld tus
schen de woordvoerders der K. V. V. en
der P. C. S.
De gedachtenwisseling die hierop volgde
en waaraan werd deelgenomen door de
h.h. Carton de Wiart, De la Barre d'Er-
quelinnes, Van Cauwelaert, Tschoffen,
Denys, Behogne, Van Zuylen, Leroux en
Pierlot, heeft volgende besluiten op het
voorplan gebracht:
DE VOORWAARDEN VOOR MEDE
WERKING VAN DE KATHOLIEKEN
AAN DE REGEERING
1. Het Directorium heeft trouw de
katholieke opinie weergegeven in zijn
dagorde, die onlangs goedgekeurd werd
ten aanzien van een gebeurlijke regee-
ringskrisis: het beginsel van een regeering
van Nationale Unie blijft, in de huidige
omstandigheden, 't best beantwoordend
aan *s lands belangen.
2. In het vooruitzicht van gebeurlijke
wijz'gingen in de samenstelling van de
regeering en van haar programma, zullen
de voorwaarden voor de medewerking der
katholieken stipt worden vastgelegd en
de vervulling ervan zal moeten met klem
geëischt worden. De partijraad drukt in
deze zaak zijn volledig vertrouwen uit
in het Directorium.
3. Sommige benoemingen, die deze laat
ste weken werden gedaan, schijnen uit
sluitend te zijn ingegeven door louter
politieke beweegredenen. Zij hebben een
groote ontroering in het land verwekt.
De partijraad wenscht het Directorium
geluk voor de reeds volbrachte taak in de
partijreorganisatie en hernieuwt zijn vol
ledig vertrouwen ten aanzien van de ver
wezenlijking van het katholiek programma.
Sommige leden, zonder het recht van
de pers om aan opbouwende kritiek te
doen, te 'betwisten, betreurden dat som
mige katholieke dagbladen het hervor
mingswerk van het Directorium niet
steunen en dat sommige zelfs in zekere
gevallen dit hervormingswerk ten zeerste
hebben gedwarsboomd. De vergadering
heeft eenparig op de noodzakelijkheid
gewezen van samenwerking van de pers,
de parlementaire rechterzijde en de partij.
Alle arrondissementen van het land
gaan thans aan. het werk om het groot
partijcongres van 16 en 17 Oktober voor
te bereiden.
KERMIS-ZONDAG 25 JULI
Te 3.30 uur namiddag, Plechtige Omme
gang der
ter gelegenheid harer 300s verjaring.
A
Deze processie, eenig in haren aard, dag-
teekent van 1644. Haar doel is: eerherstel
door openbare boetveerdigheid. Zij be
staat uit meer dan 40 groepen, die het
Oud en Nieuw Testament verbeelden. l>e
deelnemers spelen hunne rol gelijk in
den ouden tijd en de boetelingen van beide
geslacht in bruin boetekleed of met
zwarten sluier, dragen kruisen en beeld
groepen. Velen gaan harvests.
Alle godvruchtige personen van gelijk
waar mogen deelnemen als boetelingen
aan deze procesise. Zij gelieven zien te
laten inschrijven bij den Eerw. Heer
Bestuurder der Sodaliteit, Veume.
AFLATEN:
1) Een aflaat van 7 jaar en 7 maal 4(
dagen aan alle personen die godvruchtig
deelnemen in de Processie.
2) Een volle aflaat aan dezelfde per
sonen mits biecht, communie en gebeden
tot de inzichten van O. H. Vader den
Paus.
N. B. Die begeeren deel te nemen als
boeteling in de Jubelprocessie, doen hun
aanvraag bij den E. H. Bestuurder dir So
daliteit, Veume (zie hierboven).
A
BELANGRIJKE WAARSCHUWING
VOOR 'T VERKEER TIJDENS
DE BOETPROCESSIE
Tijdens de Boetprocessie wordt een
streng toezicht gehouden op het verkeer,
dit door een 50 Rijkswachters.
Ieder voerder wordt dus dringend ver
zocht de inlichtingen te willen volgen die
HONDERD EN TIEN DOODEN
In de buskruitfabriek van Kiang-Pei, in
China, deed zich een geweldige ontplof
fing voor. Niet min dan 110 personen,
waaronder 40 soldaten werden gedood.
Er zijn ongeveer 300 .gekwetsten.
De laatste H. Mis wordt gelezen in j hem over de verkeersregeling zulien ge-
St Niklaaskerk, om 11 V- uur. geven worden.
Zie uurregeling bijzondere trams uit leper en Poperinge verder in 't blad.
IB99BlB9BBBaMBS3BB9SSaXB!3SSEUJIB9SaTC99BB^ijiBB9£liaBBaBBBSBB
De opzoekingen naar Miss Earhart, de
Amerikaansche vliegster die verdwenen is
boven den Stilien Oceaan binst haar vlucht
rond de wereld, werden gestaakt en de
Amerikaansche oorlogsbodems en vlieg
tuigen die aan die opzoekingen deelnamen
werden teruggeroepen.
Deze opzoekingen hebben naar verluidt
aan Amerika 120 miliioen frank gekost.
VIER GEBROEDERS EN HUN KOZIJN
DRAGEN SAMEN DE H. MIS OP
Op Donderdag 22 Juli was het lieve
dorpje Amettes, in het bisdom Atrecht,
getuige van een ontroersnde plechtigheid.
De vijf priesters Beilliard (vier gebroe
ders en een kozijn) hebben dien dag sa
men de H. Mis opgedragen in open lucht.
Mgr Butoit, bisschop van Atrecht, woon
de de plechtigheid bij.
tBaEESÏ3ESEB&3B&ZBSai:B2iS2B23£3eSZ3B[2gaeBUe239iagaSBHIRIK
Als naar gewoonte werd te Brussel,
evenals door gansch Belgie, bet Nationaal
Feest met veel luister gevierd, 's Morgens
werd een plechtig Te Deum gezongen
te dier gelegenheid in de Ste Goedelekerlt.
Hier laten wij een paar plaatjes volgen
betrekkelijk de plechtigheden van 21 Juli
te Brussel.
Rechts Je Koning en link» Prins Kzrel met Prins EomDwijn en Prinses Joso
phine-Chariotte verlaten Sinte Go^Jelekeik na het «Te Deum».
De Koning tijdens het uitdeelea van decoraties, verleend met 21 JiA