Godsdienst en Politiek De Volkenbond opnieuw in aktie Ie Geneve Angst voor den Oorlog! De Internationale Hoogspanning Kiesprogramma van de Katholieke Viaamsche Volkspartij van Poperinge F zoNDAG 18 SEPTEMEER 1238- «DE POPERINGENAAR SANSEN-VANNESTE .10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.» 35° JAAR. Wr 38, KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD VERSCHIJNT WEKELIJKS ■HBMB3IEBaaHBSQ35»B338BBB«B3t2S:3SiSSXSBX2ilia!&9Ba3SS2BSZ2!ga HITLER SPREEKT DE DUITSCHE JEUGD TE NEURENBERG TOE INTERNATIONAAL OVERZICHT Dank het kranig optreden van Engeland is oorlog voorloopig geweken Hitler schuimbekt muur krabbelt achteruit - Cpstaufg weeit ïn 'I Siidstessgsiiiedl Sir Chamberlain naar EerchtesgasSen osn met Hitler te cmlerhandelen ZIE VERVOLG OP TWEEDE BLAD. (K.V.V.) AlGEMEENE BEGINSELEN A. - EEN GEZONDE ADMINIS TRATIEVE HERVORMING B. - GEESTELIJKE EN CUL- TUREELE BELANGEN I. - MEER GODSDIENSTIG LEVEN C. - SOCIALE EN EKONOMI- SCHE BELANGEN D. - FINANTIES E. - STOFFELIJKE BELANGEN F. - OPENBARE ORDE IJiijrever POPERINGE Telefoon Nr 9. Posich. N' 153.70. ABONNEMENTSPRIJS VOOR 1 JAAR (per post) Binnenland 25.fr. Belgisch Kongo 45.fr. Frankrijk 45.fr. Alïe andere landen 65.fr. Medewerkers zijn verantwoordelijk voor hun artikels. mwmw TARIEF VOOR BERICHTEN: m Kleine berichten per regel 1.25 fr. Kleine berichten (minimum) 4.fr, 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Berichten op 1® bl. per regel 5.fr. Berichten op 2» bl. per regel 2.50 fr. Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr. Te herhalen aankondigingen: orijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be- i richten tegen den Donderdag noen. haOAAA Men hoort dikwijls hier de bewering: l late uitoefenen voor het maatschappelijk i Godsdienst en politiek worden in ons welzijn, land veel te veel vermengd Om niet uit te weiden, om aan te too- iicn hoe in het buitenland de vijanden van den godsdienst het stokpaardje van .po'iöek katholicismegebruiken om de Kerk in haar goddelijke en natuurlijke rending te dwarsboomen. gelijk in Dttóschland. Rusland en ook in mindere mate in Frankrijk en Italië, zullen we eerst de grondslagen van een gezande -politiek: vastleggen: bezorgdheid voor het Algemeen welzijn, rechtvaardigheid, lief devolle verdraagzaamheid voor de per sman en ridderlijke trouw bij de ver dediging van de kerkelijke belangen. Derhalve moet men diegenen scherp hekelen, die hun facade van katholicisme gebruiken, niet om God te dienen, maar om zich zelf. Dit is immers de handel wijze van die politiekers die t:r kerke gaa i en d« politieke eendracht onder mijnen; het is ook de handelwijae^van «en pers die godsdienstige artikels geeft, maar zich om de richtlijnen der bisschop pen niet bekommert! PLICHT DER KATHOLIEKEN De katholieken werden reeds dikwijls door de hoogste gezagvoerders in de kerk Kker voldoende op gewezen dat het ver keerd is van te denken dat godsdienst en politiek nvt elkander niets zouden te maken hebben. Heeft godsdienst met politiek iets te maken? Op die vraag antwoord ik met enkele wedervragen. Kan 'n waarlijk godsdienstig mensch wel onverschillig staan tegenover de wijze waarop stad en land worden bestuurd? Indien wij waarlijk godsdienstig zijn, «a Christus' zedenleer hebben aanvaard, moeten wij dan niet verlangen, dat ook de wetgeving en het bestuur er het hunne toe bijdragen, opdat die redeleer algemeen word? geëerbiedigd?. Indien wij godsdienstig zijn en weten dat Christus zijn Evangelie wil verkon digd zien aan alle schepselen, moeten wij dan niet medewerken, opdat g:en men- sehelijke politiek dit goddelijk beleid in den weg sta? Indien wij godsdienstig zijn, en weten welke rechten Christus' Kerk de hare moet noemen op het gebied van eere- dienst, van onderwijs, van alzijdige zelf standigheid, moeten wij dan niet als haar ionen medewerken, opdat die rechten in 't lands wetten worden erkend? Inderdaad, het is niet mogelijk van den eenen kant te aanvaarden en te be lijden dat de mensch en dus ook onze evemnensch zijn volle geluk slechts vin den kan in de waarheid en de genade, die Christus heeft gebracht. en van den anderen kant niet mede te werken, op dat ook burgerlijke macht de waarheid vstn Christus, haren machtigen invloed Ja zelfs op gebied van de internationale politiek: indien wij aannemen wat Pau selijke Encyclieken onweersproken ver kondigen, ja wellicht persoonlijk ook in zien, dat de vrede onder de volkeren, de vrede In den boezem der volkeren zelf tusschen de verschillende klassen slechts heerschen kan, zoo Christus heerscht als vredevorst in de harten, dan staat het ons niet vrij te zeggen: Wat gaat mij dat alles aan!want ieder mensch moet het welzijn van zijn evenmensch ter hirte gaan. Op al deze gronden dan, moet de Ka tholieke Gemeenschap zich laten gelden op politiek terrein, moet zij opkomen voor recht en waarheid, zooals Christus die heeft uiteengezet. HOE DIT PRACTTSCH LIJKEN? VERWEZEN- Men hoort somtijds in ons land door geloovige menschen de bedenking maken dat het toch verkeerd is, wanneer de katholieken een politieke partij gaan stichten. Het is beter, volgens die lie den, dat de katholieken doen zooals in Engeland en Frankrijk en ge-en partij stichten, maar alle partijen trachten te beïnvloeden. Nochtans men bedenke het wel: de wijze waarop de katholieken hunne po- liteke activiteit, zullen organise iren, is een vraag, die verschillend moet beantwoord worden, al naar gelang de omstandig heden. De buitenlanders hebb-n hun tac tiek, wij de onze. Maar steeds zal dit gelden: boe greoter het aantal is der katholieken, die dezen plicht begrijpen en daaxm zich aaneensluiten, hoe krachtiger zij ook zullen kunnen medewerken om het heil dat uit Christus is, l3ngs wet geving en bEstuur aan de volkeren te doen toevloeien. Wat de omstandigheden in ons land eisehen, hebben de hoogste geestelijke Gezagvoerders verder ondubbelzinnig ge zegd. Het is merkwaardig dat zij die een scheidingsmuur willen optrekken tusschen politiek en godsdienst, meer belust zijn om slechts politiek te voeren, dan om echten godsdienst te beoefenen. Zij die beweren dat godsdienst veei te verheven is om zichzelf met politiek in te laten, bedrijven even dikwijls de font de Kerk onverdedigd te laten en ook onbekwaam om een deel van de taak te vervullen, die haar nochtans is opgedragen. De Kerk is niet gesticht voor hemelin gen, maar voor aardbewoners die hemelin gen moeten worden. Voor hen, die godsdienstig zijn, heeft godsdienst wel met poEtiek te maken... Wie dat meent te moeten loochenen, on derzoek? eens ferm zijn geweten... of hij wel degelijk godsdienstig is! DE SANCTIE-POLITIEK EN HET DOORTOCHTRECHT VAN VREEMDE TROEPEN OP HET VOORPLAN Vrijdag namiddag 9 September, werd de 102* zitting van den Volkenbondsraad, on- der voorzitterschap van den hooge-com- missaris van Nieuw-Zeeland te Londen, den H. Jordans, geopend. De eenige politieks kwestie, welke op de agenda staat, is het beroep van China op den Volkenbond, in verband met de sehen- ling van zijn grondgebied door Japan. Doch deze werd van kant geplaatst en enkel administratieve zaken werden m een vergadering van 15 minuten, behan- d?ld. Drie Ministers van Buitenlandsche Za ken namen er het woord: HH. Litvinow, Rusland; Commene, Roemenië; en Mun ters, Letland. Deren hebben dsn H. Frère benoemd tot vertrouwensman voor de in ternationale leening gewaarborgd door de Oostenrijksche regeering 1933-1935 en voor de gewaarborgde conversieleening der Oo=tenrijksche regeering 1934-1959. Dag daarop, Zaterdag 10 September, t.erdèn drukke onderhandelingen gevoerd over HET SAN CTIEVR A AG STUK Het standpunt van Nederland luidt: Er bestaat geen verplichting BA zou ook het standpunt wan België moeten zijn. De meeste mogendheden zijn voors;-n- ders om het niet-verplich:e karakter van de sancties te bekrachtigen. Thans wordt een formule daarop gezocht om alle lan den daarin voldoening te geven. Engeiand scu daarvan de grootste animator geweest rijn. Twee Ministers van Buitenlandsche Za ken hebben over deze sanctie-politien en het recht op doortocht aan vreemde troe pen, een rede uitgesproken. Deze zijn de Haeren Patijn (Nederland) en Sandler widen). Beide sprekers hebben herhaald, dat huns inziens artikel 16 (dat het sanctie- vraagstuk behelsd) van het voikenbonds- verdrag nog slechts facultatieve boteeke- nis heeft en dat dus ook ten aanzien van de economische en financieele sancties gv-eaerie: verplichting voor de volken- bondsstaten meer bestaat oai deze toe te passen. Minister Patijn stelde zich blijk baar met het ondubbelzinnig uitspreken van dit oordael der Nedsrlandsehe reg-ee- ring tevreden, terwijl daarentegen Sandler tot veler verbazing bo-v-endten erop aan drong, dat de geheels vo-lksnbondsvergade- ring ook erkennen zal, dat artikel 16 on der de tegenwoordige omstandigheden nog slechts facultatieve bateekenis heeft. Het is duidelijk, sprak Heer Patijn, dat een kleine staat, gelegen op een der Europeeschs kruispunten, omringd door machtige staten, alle belang zou hebben bij het handhaven van een collectieve vei ligheid, welke niet anders dan een waar borg zou kunnen zijn voor het bestuur zelf van dit land. Maar het is eveneens duidelijk, dat een zoodanige staat bij ge breke aan een werkelijke collective vei ligheid meer dan onverstandig zou doen, indien hij in geval een Europeeseh conflikt zich aan de zijde zou scharen van een der partijen. Door zich zoo goed mogelijk te wapenen, om met alle kracht waarover hij beschikt zijn grenzen te verdedigen tegen iedere inbreuk op zijn integriteit, van welken kant ook deze moge komen, en door aldus een gewapende en effectieve neutraliteit te handhaven, doet zoodanige staat zijn nationalen pHcht, en met deze houding, daarvan ben ik diep van over tuigd zal hij tegelijk de Euro-peesche zaak het best dienen». Onder de beroerde omstandigheden die wij thans beleven zijn de verklaringen van den H-ser Patijn van uitzonderlijk belang -en de houding van Nederland is ook de houding van België. Het is goed dit thans mot kracht te onderstreepsn. Een krach tig volgehouden zelfstandigheid, een vast beraden afzijdigheid van de oorlogsfar- maties in Europa, moeten thans door Bel gië worden in acht genomen op gevaar af te worden meegesleept. Onze bevolking is het ongetwijfeld eens dat België zich moet afzijdig houden, dus ge-en doortocht mag verleenen aan vreemde troep-en, niet mag mesdoen aan eenige actie bij-voorb. aan sancties tegen het eene of het andere oorlog'sblok. llflBBEBBBBBBBBBBBBBakBBHiaBflaBBIBBBiiËiBBSiaESBBil^BiEIQBBXBBBBa^ Jï'ffiQBBBïXXB "ST MAARSCHALK GüRING, die een hoonende rede uitsprak tegenover Engeland en hun militaire faam erg be zwadderde. 1. ANGSTPSYCHOSE. Tengevolge van de incidenten te Maehrisch-Ostrau en het stopzetten van de onderhandelingen tusschen de Sudeten-leiders en de Tsjechische re geering, heejt de wereld tegen het einde van de vorige iveek een crisis van angstpsychose doorgemaakt, die een gevoelige weerslag had op de beurs en op het zakenleven in het algemeen. Velen verwachtten dat de bom zou ontploffen Maandag avond, als Hitler zijn rede uitsprak op de Rijkspartijdag te Neurenberg, doch de leider van het nationaal-socialistische Duitscliland heeft veeleer een zekere ontspanning in de gemoederen ge bracht. Wel heeft hij op de hem eigen geweldige manier afgegeven tegen de democratieën en de Tsjechische re geering in beschuldiging gesteld, doch fatale woorden heeft de radio ons niet overgebracht en de mogelijkheid van een vredelievende oplossing blijft nog altijd bestaan. Intusschen kan deze vertroebeling van de toestand, waaraan zekere dag bladen, o. a. de Engelsche Times groote schuld hebben, niet gunstig zijn voor het grootsche werk van de Engelsche Lord Runciman, die het in normale omstandigheden al lastig genoeg moet hebben. 2. BIJ ONZE MENSCHEN. De angst voor de oorlog heeft ook onzè menschen niet gespaard. Voor een keer werd het weder als onder werp van gesprekken totaal vergeten, terwijl iedereen de mond en het hart vol had met de gebeurtenissen in Centraal-Europa. Het is opvallend hoe eenzijdig de gewone man over deze zaken spreekt. Het is de sme rige Duitsch die weer de oorlog wil. Ze moesten hem in 1918 tot in Berlijn vervolgd hebben en hem tot kipkap gemaakt hebben, zoodat we eens en voorgoed van dat goedje zouden ver lost geworden zijn. Hitler is een oor logsman; hij wil Tsjecho-Slovakije veroveren. Zulke taal is alleen begrijpelijk, omdat we in onze Westhoek de oorlog van 1914-18 van nabij hebben leeren kennen en dat de burgers achter het front of de soldaten in de loopgrach ten, vier jaar lang de gedachte heb ben gedragen dat aan de andere zijde van het front, de vijanden, de Duit- schers zaten, die onze huizen vernield hebben en zoovele onzer verwanten en kennissen gedood hebben. Een haat vier jaar lang gegroeid en stelselma tig aangewakkerd kan in geen 20 jaar verdwijnen. De lidteekens blijven in het diepste van ons gemoed voort branden. En zoo komt het dat van zoohaast de oorlogsgedachte weer op duikt de oude wonden aan het bloe den gaan en de haat tegen de Duit- schers weer oplaait, te meer daar Duitschland algemeen verdacht wordt Tsjecho-Slovakije te willen aanvallen en dus de oorlog uit te lokken. Doch ook de eenzijdige voorlichting van de pers heeft hieraan schuld. De gewone man is er zich niet bewust van dat ook de Tsjechische regeering groote schuld en zelfs hoofdzakelijk schuld heeft aan de ongezonde inter nationale toestand. Vele dagbladen en vooral de roode, laten angstvallig die berichten vallen, die een ongunstig daglicht zouden kunnen werpen op hun beschermelingen de Tsjechen, terwijl ze met des te meer nadruk dat weergeven wadrdoor Duitschland of de Sudeten-Duitschers zouden kunnen gediscriditeerd ivorden. 3. DUITSCHE EXPANSIE. We willen hiermee niet bewijzen dat er heelemaal geen gevaar kan uit gaan van Duitschland. De overdreven bewapening en militariseering van dit land zijn niet zoo onschuldig en de steun die ze de Sudeten bieden is niet ingegeven door zuivere ethnologische of kultureele gronden zonder meer. Het is voor Duitschland ook een kwes tie van machtsuitbreiding in Centraal- Europa, door Tsjecho-Slovakije te ont trekken aan de invloed van Frankrijk en Sovjet-Rusland en het rond de as Rome-Berlijn te doen evolueeren. Hierbij moet niet gedacht worden aan een opslorping van de Sudeten bij het Reich. Deze moeten juist hun invloed kunnen gebruiken binnen het kader van de Tsjechische Staat om de ge- wenschte kentering te verwezentijken, doch zoo iets schijnt slechts mogelijk te zijn zoo de Sudeten over zich zelf kunnen beschikken, waardoor hun in vloed in de Staat zoi: groeien. Door de Tsjechen W steunen in hun denational'..atiepolitiek van het Su- detengebied, wordt slechts koren op de Duitsche molen geworpen, die door de grieven van de Sudeten als het ware een recht van tusschenkomst krijgen. HEER BENES Minister-President van Tcheko - Slow aki je, tegen wie de Sudeten bet bijzonder ge munt hebben. 4. MAEHRISCH-OSTRAU. Het is ook wel eigenaardig, dat de nieuwe verwikkelingen juist plaats grijpen op een oogenblik dat de Su- detenleiders verklaarden dat de nieu we voorstellen van President Benesj als basis van onderhandelingen kon den dienen. Er was dus groote kans dat een oplossing zou bereikt worden, !SBBESBSEBB3S3S!SI3BBaSEI toen het incident van Maehrisch- Ostrau zich voordeed. Dit beicijst al leen, dat de Tsjechische regeering een mentaliteit geschapen heeft onder de Tsjechische bedienden en ambtena ren, die ze thans zelf niet meer mees ter is. De Sudeten hebben steeds ge vraagd dat de regeering een einde zou stellen aan de tergingen en de aan slagen, waarvan de Duitschers het slachtoffer waren, zoo niet kon nooit ernstig onderhandeld worden. Welnu het schijnt dat te Maehrisch-Ostrau tachtig gevangen Sudeten in de ge vangenis onmenschelijke folteringen hebben moeten verduren, die doen denken aan Middeleeuwsche toestan den. Onder andere zouden verschil lende gevangenen bewusteloos geval len zijn tengevolge van gummistok slagen op de planken van de voeten, waardoor men hen tot de gewenschte bekentenissen wilde dwingen. 5. VREDE! Dit is dan de aanleiding geweest waarop de onderhandelingen 'afspron gen. Daaruit is dan de overspannen toestand van de vorige week voort gevloeid, die de angst voor een on- middelijke oorlog in het leven geroe- pen heeft. Nu zegt men: vroeg of laat breekt die toch uit, er is geen ontko men aan. Duitschland wil het! Het is iveer verkeerd om zoo te spreken. Er is nog geen enkel bewijs voor dat Duitschland omwille van de verdrukte Sudeten-Duitschers de oorlog zou wil len uitlokke. Sedert het inzetten van de Tsjecho - Slovaksche crisis heeft Hitier nog nooit anders gezegd te wil len, dan een vredelievende oplossing. Hij verklaart in ieder van zijn groote redevoeringen dat hij vrede wil. Ook Frankrijk zegt de vrede te willen. En Engeland beweegt hemel en aarde om een gewapend conflict te voorkomen. Wij blijven daarom hopen dat de oor log nog een tijdje zal uitblijven en dat ook de netelige toestand in Tsje cho-Slovakije wel haar beslag krijgt (Verboden nadruk.) ROSKAM. B IS3BSD3SB2aBBB2SaaS3BBJIESZBBSBBB Vbr op een hoog podium, rijk versierd met bloemen, heeft Hitier eraan gehouden "U IC.oaa koppige opgekomen jeugd een woord toe te sturen. We zien hem hier 't spreken. Achter hem staan Giibbelt en verder; nog Rudolf He**. SIR NEVILLE CHAMBERLAIN, de Engelsche Eerste Minister, die zelf per vliegtuig naar Berchtesgardcn trok om persoonlijk te onderhandelen met Hitier en die door zijn handeling bewe zen heeft dat alle menschen van goeden wil tot den vrede kunnen overkomen. VEEL VERANDERINGEN IN WEINIG TIJD Sedert we verleden week onze lezers op de hoogte brachten van h-et politieke -ge beuren in Centraal Europa rijn er reeds een 6-tal dagen vervlogen en die korte tijdspanne heeft ons geleerd dat ue we- derzij-dsch-e politieke strevingen tusschen Duitschland en Tcheko-Slowakije alles behalve gemakkelijk van stapel loopen. Onze medewerker Roskamin artikei Angst voor den Oorlog nierboven, geeft er zijne beschouwingen over het al-gebeu ren der feiten die deze week piaats had den. Ook handelt hij meer over den oor sprong en zoekt hij naar de oorzaak van ai die tegenwoordige politieke schermut selingen zonder evenwel het technische ervan aan te roeren, het technisch verslag op te sommen der gebeurtenissen die zich afrollen, en 't is dan ook van die kant uit bezien dat we het Sudeten-vraagstuk heraanpakken. Eerst echter met een paar verklaringen. WAT NEURENBERG IN DEZE POLITIEKE HERRIE TE MAKEN HEEFT Het lukt wel juist dat in de dagen waar in de Sudeten-Duitschers het meest m cnverschil komen met hun landsbestuur en landsinrich-ing, te Neurenberg het j-aarlijksch Nationaal Socialistisch Congres wordt gehouden. Daar defileert alles wat been-en heeft voor den Führer, en die grootsche feesten loopen tenslotte op niets anders uit dan op een bewust aan.oonen aan allen, zoowel aan de Duitsche rijks overheden, er allen tegenwoordig, als aan de Duitsche volksmassa, man nen, vrouwen en kinderen van hun eigen nationaal bewustzijn. De leiders we ten aldus andermaal 't volk in zijn natio naliteitsgevoel op te jagen en de daarop volgende reactie der massa heeft per slot van rekening maar één enkel doel; het verheerlijken van hun Hitier. Natuurlijk dat, waar dergelijke congressen op touw gezet worden, alle Duitsche rijksoverhe den bijbehooren... en wil men ze er vin den men er naartoe moet... Aldus kan ge makkelijk uitgemaakt worden waarom én de Britsche Ambassadeur te Berlijn, Sir Neville Henderson, en de crisis-bemidde laar, Sir Runciman, naar Neurenberg hun verblijf veranderd hebben. Dat Hitier ook «wMsawsr* SIR NEVILLE HENDERSON, LngeLch. Ambassadeur te Berlijn. SIR RUNCIMAN, de vrede-berrüdde.aar tusschen de Sude ten-Duitschers en Tcheken, wiens pogin gen echter als tevergeefs mogen aan tchouwd worden. daar, te Neurenberg, zijn rede uitsprak ter gelegenheid der sluiting van het congres hoeft" geen verdere verklaring. DE DUITSCHE INCIDENTENPOLITIEK In de Duitsche hoogspanning m-oeten we voor de eerste dagen der weck de val ge no karakteristieken aanstippen. De incidenten-politiek die met verdub belde kracht wordt doorgevoerd en waar uit, naar 't later hlijkt, een der gevaarlijk ste ooriogsfactoren uitgroeien zou: het zes-uren-ultimatum Dinsdag avond ge s.eld. In 't begin schreeuwde men: Eén volk, één staat, één Führer Er werden opstootjes op touw gezet om de afscheiding van Sudetenland te be krachtigen, en rond de lijkkist van sol daat Knoll is er nog geen rust gekomen Wel heeft Duitschland een grooten doom in zijn oog gestoken met die Knoll-zaak alswanneer bevoegde Duitsche medici ver klaarden dat Knol! zelfmoord gepleegd had door uit een rijdenden trein te sprin gen... toen hij op het punt stond aange- nouclen te worden voor wapensmokkel! 1. Uit de principieele opvatting van het wezen en doel der gemeente, trekken we logisch de volgende algemeene opvat ting van gemeentepolitiek: a) De Gemeentepolitiek mag nooit staan in dienst van zekere groepen of personen, noch ontaarden tot kleinzielige dorpspoli tiek. Ze moet integendeel streven tot het verwezenlijken van het algemeen welzijn en bewust van haar verheven zending, de belangen van ALLE ingezetenen bestu ren, beveiligen, verdedigen. b) De Gemeentepolitiek moet de taak en de zending van de familie eerbiedigen, beschermen, aanmoedigen en bijstaan; in geen geval mag ze de familie verdringen noch dwarsboomen in de uitoefening van haar zending. c) Tegenover den Staat moet zij be waarster en kweekster zijn van de open bare orde. 2. De Katholieke Godsdienst is de grondslag van alle gezond bestuur. Al dus moet geheel ons programma gegrond vest op en beheerscht door onze katho lieke beginselen. Daarom voorziet ons programma evenwel en niet minder de behertiging van de godsdienstige en ze delijke. als van de stoffelijke belangen der bevolking. In de uitwerking van ons programma zullen wij eerlijk ieders over tuiging in acht nemen. 3. Het weze onze duurzame betrach ting dit programma uit te bouwen in geest van liefde en rechtve^rdigheid, in aanpassing van de finantieele mogelijk heden en de tijdsomstandigheden. Wij willen hieraan medewerken op het terrein van het Gemeentebestuur in de mate van het mogelijke. Volgende punten willen we doorvoeren: 1. - De diensten rationaliseeren in be hoorlijke voorwaarden voor het publiek en het personeel. 2. - Bij mogelijke aanstelling van per soneel de keuze vestigen op technische bevoegdheden en zedelijk hoogstaande lie den. 3. - Bij alle benoemingen het partij- favoritisme weeren. 4. - Met gestrengheid optreden tegen alle misbruiken en onregelmatigheden hij beheerzaken. 5. - De winstgevende cumulatie in de gemeentediensten uitsluiten. 6. - Alle administratieve wetten, tegen wie ook, nauwkeurig toepassen. Wij zijn onwrikbaar gehecht aan God en Kerk. Wij beschouwen onzen godsdienst als de uitdrukking der veropenbaarde waar heid, als de onafwendbare voorwaarde van het geluk der enkelingen en der vol ken. Daarom willen we dat het bestuur op kristelijken grondslag beruste en gevoerd worde. 2. - MEER ZEDELIJKE WAAR DIGHEID Door alle middelen beletten dat het volk en vooral de Jeugd het voor werp worde der zedenbederving van som migen. Kordaat optreden tegen ophitsing tot ontucht onder al hare vormen. 3. - BESCHERMING VAN HET GEZIN Kordaat optreden tegen alles wat de stevigheid, de gezondheid, de vruchtbaar heid van het gezinsleven kan ondermijnen. Milden steun aan alle ernstige instel lingen die de moeder, vóór of na de be valling, bijstaan en verzorgen, of op de normale ontwikkeling der kleine kinderen waken. Uitbouwen van een familiale politiek door: Voorkeur bij werkverschaffing aan Kroostrijke Gezinnen; Gedeeltelijke ontheffing van belastin gen; Milde tusschenkomst in sociaal verze keringswezen en mutualiteiten; Voorkeur bij verschaffing van woonge legenheid; Strijd tegen de krotwoningen; Steunen van alle inrichtingen die de Kroostrijke Gezinnen he.pen; Jvii.öcre tusschenkomst in Openharen Onderstand voor behoeftige Kroostrijke Gezinnen. 4. - ONDERWIJS 1. Wij willen geiij*heid. Daarom moeten de openbare ge*««en, voortkomen de uit de beurzen van iedereen, iedereen ten goeoe komen, zoowel Katholieken als andersdenkenden. Daarom willen wij vol ledige gelijkstelling van het vrij met het ouideei onderwijs. 2. - Een speciale inspanning dient ge daan om de Gemeenteschool, die zooveel cueasten bewees aan de stad, door alle miaaelen te brengen tot vooruitgang en Oioei. 3. - Steun verleenen aan de volksboe kerijen. 4. - Bijzondere zorgen aan het onder wies van den 4" graad. 5. - Steun aan alle vakonderwijs, zoo voor jongens als voor meisjes. 6. - Aanmoediging en steun aan alle initiatief dat de bevolking hooger op voert en zijn ontwikkeling bevordert zooals: leergangen over vreemde talen, handels- begrippen, boekhouding, volksgezondheid, landbouw- en huishoudkunde, prijskam pen, muzieklessen, enz. 7. - Aanmoediging van Kunst- en Too- neelkringen; zorg voor lichaamlijke op voeding der Jeugd. 8. - Geldelijke steun tot vervolmaking van bet onderwijs voor achterlijke kin- ders van het medisch schooltoezicht, van de werken van schoolsoep en schooiklee- ding, van de schoolkolonies. 9. - Steun aan alle initiatieven Yan be roepsvorming en beroepskeuze. 5. - HOOGERE VOLKSOPVOEDING Aan alle begaafde leerlingen moet het Gemeentebestuur geldelijke hulp, onder vorm van eereleeningen verschaffen ten einde de kinderen toe te laten hunne mid delbare en hoogere studies voor te zetten. Het Fonds der Meestbegaafdendient het voorwerp te zijn van de beste zorgen van het Gemeentebestuur. Alle vak- en beroepsscholen dienen ge steund. Steun aan de Viaamsche Leergangen van Leuven* 6. - ECHT VLAAMSCH LEVEN Wij willen dat heel het openhaar leven onzer gemeente door en door Vlaamsch weze. Daarom: 1. - Een Vïaamsch-handelend bestuur, dat stipt alle taalwetten naleeft, en het Vlaamsch kuituurleven bevordere. 2. - Speciale attentie tot behoud van stedenschoon en aanmoediging van kunst. 3. - Propaganda voor steden- en natuur schoon van het Poperingsche en toeristi sche middens. 4. - Officïeele stads viering van 11 Juli en steun aan 't IJzerkruis. 5. - Steun aan Viaamsche cultuurver- eenigingen. 7. - FEESTEN Aanmoediging van gezonde sport, volks feesten, vereenigingen van vermaak en oi.tspanning. 8. - VOLKSGEZONDHEID 1. - Als Katholieken erkennen wij de noodzakelijkheid eener krachtinspanning inzake hygiène en openbare volksgezond heid. Hierin willen wij den Staat steunen maar eisehen dat het privaat initiatief, de individueeie vrijheid, de volledige en loya le gelijkheid tusschen de private, officieele en semi-officieele instellingen geëerbie digd worden. 2. - Te Poperinge willen we: Inrichting van bad- en zwemkom. Inrichting van een openbaar speelplein. Algemeene waterbevoorrading. Inrichting van een dienst van verpleeg sters. Steun aan alle initiatief tot verbetering van hygiène en openbare volksgezond heid. Wij willen een sociale politiek voeren die, vóór alles, de volkswelvaart van al de standen en de klassen der gemeente nastreeft. Wij willen d-t het Gemeentebestuur eene sociale politiek voere die volkomen beantwoordt aan de wijze directieven der Pauselijke Encyclieken Rerum Nova rum en Quadragesimo Anno Wij willen speciaal bewerken: VOOR ARBEIDERSTAND a) Geldelijke tusschenkomst in het ver zekeringswezen b) bestrijding van de werkloosheid door uitvoering van nuttige en openbare wer ken; c) Speciale steun aan de organisaties die de jonge werkloozen bijstaan; d) Doelmatig hulp aan de door de crisis getroffen geestesaibeiders; -e) Ondeciteuing van gebrekkigen door Openbaren Onderstand; f) Ondersteuning van alle vrije werken die de armoede verhelpen of voorkomen; g) Goedkoope woningbouw bevorderen en strijd tegen krotwoningen. VOOR MIDDENSTAND a) Deelneming en vertegenwoordiging van den georganiseerden Middenstand in gemeentelijke instellingen; b) Aanmoediging en bevordering van" het ambachtswezen onder al zijn vormen; c) Bescherming tegen groot-warenhui zen; d) Bescherming tegen ongewettigde me dedinging en bedrog in den handel; e) Reglementeering van de openbar» markten; f) Verzet tegen overdreven prijzen der vergunninghoudende maatschappijen van gas- en electriciteitsvoorziening; g) betrachting naar betere treinverbin ding; bevorderen van auto- en tramver- bindingen, speciaal de marktdag; b) Steun aan alle initiatieven den handel ten gunste, zooals etaiagenprijskamp, han delsfoor, reklaamweken; i) Aanmoediging van alle nijverheid en aangroei van nijverheid in de hand wer ken; j) Het te streng optreden van de tol bedienden bij 't vervoer van goederen door handelaars in de streek milderen, en de passavantkwaa! verzachten; k) Betere stadsverlichting. VOOR BOERENSTAND a) Bij de openbare besturen aandrin gen om verminderde pachtprijs in dezen crisistijd; b) Steun aan landbouwers vereenigingen tot bevorderen van den socialen toestand der boeren; c) Speciale studie en hulp voor de leef baarheid der hopteelt, de roem en vroe gere rijkdom van 't Poperingsche; d) Toelagen aan prijskampen voor vee, pluimgedierte, hofbouwtcelt, landbouw producten; e) Toelagen tot bevordering van proef velden, landbouwonderwijs; f) Uitbreiding te lande van het electri- citeitsnet met gelijke voorwaarden van aansluiting; g) Besteenigen van aardewegen, onder houd en aanleg van wegen. RECHTEN DER VROUW Vertegenwoordiging der vrouwen in ge* meentelijke instellingen en raadgevende comiteiten, alsook in de commissies waar de gemeente zich laat afvaardigen. GEMEENTELIJK PERSONEEL Waarborg van een duidelijk statuut en rechtvaardig loon, in aanpassing van de sociale wetgeving. Voor alles een gezond finantieel beleid, waardoor de gelden der gemeenschap nut tig worden gebruikt, en geen overdreven belastingen dienen geïnd. Evenwicht in de begrooting. Verdeelende rechtvaardigheid in zak* bclastingswezen. Voorkeur aan de inwoners tot uitvoe» ring van openbare werken. 1. Politiek tot verbetering der open» bare wegenis; 2. - Oplossing van het probleem tot watervoorziening von bet probleem der rioleering; 3. - Onderhoud en reiniging van water* loopen en grachten; 4. - Nastreven van BETERE en RE* GELMAT1GERE electriciteitsvoorziening^ 5. - Betere stadsverlichting; 6. - Steun en aanmoediging van volks* huisvesting en bouwpolitiek. Reglementeering van cinema's en bioé* ccopvertooningen en van de aanplakbri#* ven ter aankondiging derzelfde. Reglementeering van de prostitutie gg| ontuebthuizen» v-

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1938 | | pagina 1