Godsdienst en Politiek
De Volkenbond opnieuw in aktie
Ie Geneve
Angst voor den Oorlog!
De Internationale Hoogspanning
Kiesprogramma van de
Katholieke Viaamsche Volkspartij
van Poperinge
F zoNDAG 18 SEPTEMEER 1238-
«DE POPERINGENAAR
SANSEN-VANNESTE
.10 BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.»
35° JAAR. Wr 38,
KATHOLIEK NIEUWSNOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD
VERSCHIJNT WEKELIJKS
■HBMB3IEBaaHBSQ35»B338BBB«B3t2S:3SiSSXSBX2ilia!&9Ba3SS2BSZ2!ga
HITLER SPREEKT DE DUITSCHE JEUGD
TE NEURENBERG TOE
INTERNATIONAAL OVERZICHT
Dank het kranig optreden van Engeland
is oorlog voorloopig geweken
Hitler schuimbekt muur krabbelt achteruit - Cpstaufg weeit ïn 'I Siidstessgsiiiedl
Sir Chamberlain naar EerchtesgasSen osn met Hitler te cmlerhandelen
ZIE VERVOLG OP TWEEDE BLAD.
(K.V.V.)
AlGEMEENE BEGINSELEN
A. - EEN GEZONDE ADMINIS
TRATIEVE HERVORMING
B. - GEESTELIJKE EN CUL-
TUREELE BELANGEN
I. - MEER GODSDIENSTIG LEVEN
C. - SOCIALE EN EKONOMI-
SCHE BELANGEN
D. - FINANTIES
E. - STOFFELIJKE BELANGEN
F. - OPENBARE ORDE
IJiijrever
POPERINGE
Telefoon Nr 9. Posich. N' 153.70.
ABONNEMENTSPRIJS
VOOR 1 JAAR (per post)
Binnenland 25.fr.
Belgisch Kongo 45.fr.
Frankrijk 45.fr.
Alïe andere landen 65.fr.
Medewerkers zijn verantwoordelijk voor
hun artikels.
mwmw
TARIEF VOOR BERICHTEN:
m
Kleine berichten per regel 1.25 fr.
Kleine berichten (minimum) 4.fr,
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op 1® bl. per regel 5.fr.
Berichten op 2» bl. per regel 2.50 fr.
Berichten op 3° bl. per regel 1.50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7.fr.
Te herhalen aankondigingen:
orijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. Kleine be-
i richten tegen den Donderdag noen.
haOAAA
Men hoort dikwijls hier de bewering: l late uitoefenen voor het maatschappelijk
i Godsdienst en politiek worden in ons welzijn,
land veel te veel vermengd
Om niet uit te weiden, om aan te too-
iicn hoe in het buitenland de vijanden
van den godsdienst het stokpaardje van
.po'iöek katholicismegebruiken om de
Kerk in haar goddelijke en natuurlijke
rending te dwarsboomen. gelijk in
Dttóschland. Rusland en ook in mindere
mate in Frankrijk en Italië, zullen we
eerst de grondslagen van een gezande
-politiek: vastleggen: bezorgdheid voor het
Algemeen welzijn, rechtvaardigheid, lief
devolle verdraagzaamheid voor de per
sman en ridderlijke trouw bij de ver
dediging van de kerkelijke belangen.
Derhalve moet men diegenen scherp
hekelen, die hun facade van katholicisme
gebruiken, niet om God te dienen, maar
om zich zelf. Dit is immers de handel
wijze van die politiekers die t:r kerke
gaa i en d« politieke eendracht onder
mijnen; het is ook de handelwijae^van
«en pers die godsdienstige artikels geeft,
maar zich om de richtlijnen der bisschop
pen niet bekommert!
PLICHT DER KATHOLIEKEN
De katholieken werden reeds dikwijls
door de hoogste gezagvoerders in de kerk
Kker voldoende op gewezen dat het ver
keerd is van te denken dat godsdienst en
politiek nvt elkander niets zouden te
maken hebben.
Heeft godsdienst met politiek iets te
maken?
Op die vraag antwoord ik met enkele
wedervragen.
Kan 'n waarlijk godsdienstig mensch
wel onverschillig staan tegenover de wijze
waarop stad en land worden bestuurd?
Indien wij waarlijk godsdienstig zijn,
«a Christus' zedenleer hebben aanvaard,
moeten wij dan niet verlangen, dat ook
de wetgeving en het bestuur er het hunne
toe bijdragen, opdat die redeleer algemeen
word? geëerbiedigd?.
Indien wij godsdienstig zijn en weten
dat Christus zijn Evangelie wil verkon
digd zien aan alle schepselen, moeten wij
dan niet medewerken, opdat g:en men-
sehelijke politiek dit goddelijk beleid in
den weg sta?
Indien wij godsdienstig zijn, en weten
welke rechten Christus' Kerk de hare
moet noemen op het gebied van eere-
dienst, van onderwijs, van alzijdige zelf
standigheid, moeten wij dan niet als haar
ionen medewerken, opdat die rechten in
't lands wetten worden erkend?
Inderdaad, het is niet mogelijk van
den eenen kant te aanvaarden en te be
lijden dat de mensch en dus ook onze
evemnensch zijn volle geluk slechts vin
den kan in de waarheid en de genade,
die Christus heeft gebracht. en van den
anderen kant niet mede te werken, op
dat ook burgerlijke macht de waarheid
vstn Christus, haren machtigen invloed
Ja zelfs op gebied van de internationale
politiek: indien wij aannemen wat Pau
selijke Encyclieken onweersproken ver
kondigen, ja wellicht persoonlijk ook in
zien, dat de vrede onder de volkeren, de
vrede In den boezem der volkeren zelf
tusschen de verschillende klassen slechts
heerschen kan, zoo Christus heerscht als
vredevorst in de harten, dan staat het
ons niet vrij te zeggen: Wat gaat mij
dat alles aan!want ieder mensch moet
het welzijn van zijn evenmensch ter hirte
gaan.
Op al deze gronden dan, moet de Ka
tholieke Gemeenschap zich laten gelden
op politiek terrein, moet zij opkomen
voor recht en waarheid, zooals Christus
die heeft uiteengezet.
HOE DIT
PRACTTSCH
LIJKEN?
VERWEZEN-
Men hoort somtijds in ons land door
geloovige menschen de bedenking maken
dat het toch verkeerd is, wanneer de
katholieken een politieke partij gaan
stichten. Het is beter, volgens die lie
den, dat de katholieken doen zooals in
Engeland en Frankrijk en ge-en partij
stichten, maar alle partijen trachten te
beïnvloeden.
Nochtans men bedenke het wel: de
wijze waarop de katholieken hunne po-
liteke activiteit, zullen organise iren, is een
vraag, die verschillend moet beantwoord
worden, al naar gelang de omstandig
heden. De buitenlanders hebb-n hun tac
tiek, wij de onze. Maar steeds zal dit
gelden: boe greoter het aantal is der
katholieken, die dezen plicht begrijpen en
daaxm zich aaneensluiten, hoe krachtiger
zij ook zullen kunnen medewerken om
het heil dat uit Christus is, l3ngs wet
geving en bEstuur aan de volkeren te
doen toevloeien.
Wat de omstandigheden in ons land
eisehen, hebben de hoogste geestelijke
Gezagvoerders verder ondubbelzinnig ge
zegd.
Het is merkwaardig dat zij die een
scheidingsmuur willen optrekken tusschen
politiek en godsdienst, meer belust zijn
om slechts politiek te voeren, dan om
echten godsdienst te beoefenen. Zij die
beweren dat godsdienst veei te verheven
is om zichzelf met politiek in te laten,
bedrijven even dikwijls de font de Kerk
onverdedigd te laten en ook onbekwaam
om een deel van de taak te vervullen, die
haar nochtans is opgedragen.
De Kerk is niet gesticht voor hemelin
gen, maar voor aardbewoners die hemelin
gen moeten worden.
Voor hen, die godsdienstig zijn, heeft
godsdienst wel met poEtiek te maken...
Wie dat meent te moeten loochenen, on
derzoek? eens ferm zijn geweten... of hij
wel degelijk godsdienstig is!
DE SANCTIE-POLITIEK EN HET DOORTOCHTRECHT VAN
VREEMDE TROEPEN OP HET VOORPLAN
Vrijdag namiddag 9 September, werd de
102* zitting van den Volkenbondsraad, on-
der voorzitterschap van den hooge-com-
missaris van Nieuw-Zeeland te Londen,
den H. Jordans, geopend.
De eenige politieks kwestie, welke op de
agenda staat, is het beroep van China op
den Volkenbond, in verband met de sehen-
ling van zijn grondgebied door Japan.
Doch deze werd van kant geplaatst en
enkel administratieve zaken werden m
een vergadering van 15 minuten, behan-
d?ld.
Drie Ministers van Buitenlandsche Za
ken namen er het woord: HH. Litvinow,
Rusland; Commene, Roemenië; en Mun
ters, Letland. Deren hebben dsn H. Frère
benoemd tot vertrouwensman voor de in
ternationale leening gewaarborgd door de
Oostenrijksche regeering 1933-1935 en voor
de gewaarborgde conversieleening der
Oo=tenrijksche regeering 1934-1959.
Dag daarop, Zaterdag 10 September,
t.erdèn drukke onderhandelingen gevoerd
over
HET SAN CTIEVR A AG STUK
Het standpunt van Nederland luidt:
Er bestaat geen verplichting
BA zou ook het standpunt wan België
moeten zijn.
De meeste mogendheden zijn voors;-n-
ders om het niet-verplich:e karakter van
de sancties te bekrachtigen. Thans wordt
een formule daarop gezocht om alle lan
den daarin voldoening te geven. Engeiand
scu daarvan de grootste animator geweest
rijn.
Twee Ministers van Buitenlandsche Za
ken hebben over deze sanctie-politien en
het recht op doortocht aan vreemde troe
pen, een rede uitgesproken. Deze zijn de
Haeren Patijn (Nederland) en Sandler
widen).
Beide sprekers hebben herhaald, dat
huns inziens artikel 16 (dat het sanctie-
vraagstuk behelsd) van het voikenbonds-
verdrag nog slechts facultatieve boteeke-
nis heeft en dat dus ook ten aanzien van
de economische en financieele sancties
gv-eaerie: verplichting voor de volken-
bondsstaten meer bestaat oai deze toe te
passen. Minister Patijn stelde zich blijk
baar met het ondubbelzinnig uitspreken
van dit oordael der Nedsrlandsehe reg-ee-
ring tevreden, terwijl daarentegen Sandler
tot veler verbazing bo-v-endten erop aan
drong, dat de geheels vo-lksnbondsvergade-
ring ook erkennen zal, dat artikel 16 on
der de tegenwoordige omstandigheden nog
slechts facultatieve bateekenis heeft.
Het is duidelijk, sprak Heer Patijn,
dat een kleine staat, gelegen op een der
Europeeschs kruispunten, omringd door
machtige staten, alle belang zou hebben
bij het handhaven van een collectieve vei
ligheid, welke niet anders dan een waar
borg zou kunnen zijn voor het bestuur
zelf van dit land. Maar het is eveneens
duidelijk, dat een zoodanige staat bij ge
breke aan een werkelijke collective vei
ligheid meer dan onverstandig zou doen,
indien hij in geval een Europeeseh conflikt
zich aan de zijde zou scharen van een der
partijen. Door zich zoo goed mogelijk te
wapenen, om met alle kracht waarover
hij beschikt zijn grenzen te verdedigen
tegen iedere inbreuk op zijn integriteit,
van welken kant ook deze moge komen,
en door aldus een gewapende en effectieve
neutraliteit te handhaven, doet zoodanige
staat zijn nationalen pHcht, en met deze
houding, daarvan ben ik diep van over
tuigd zal hij tegelijk de Euro-peesche
zaak het best dienen».
Onder de beroerde omstandigheden die
wij thans beleven zijn de verklaringen van
den H-ser Patijn van uitzonderlijk belang
-en de houding van Nederland is ook de
houding van België. Het is goed dit thans
mot kracht te onderstreepsn. Een krach
tig volgehouden zelfstandigheid, een vast
beraden afzijdigheid van de oorlogsfar-
maties in Europa, moeten thans door Bel
gië worden in acht genomen op gevaar af
te worden meegesleept. Onze bevolking is
het ongetwijfeld eens dat België zich moet
afzijdig houden, dus ge-en doortocht mag
verleenen aan vreemde troep-en, niet mag
mesdoen aan eenige actie bij-voorb. aan
sancties tegen het eene of het andere
oorlog'sblok.
llflBBEBBBBBBBBBBBBBakBBHiaBflaBBIBBBiiËiBBSiaESBBil^BiEIQBBXBBBBa^
Jï'ffiQBBBïXXB
"ST
MAARSCHALK GüRING,
die een hoonende rede uitsprak tegenover
Engeland en hun militaire faam erg be
zwadderde.
1. ANGSTPSYCHOSE.
Tengevolge van de incidenten te
Maehrisch-Ostrau en het stopzetten
van de onderhandelingen tusschen de
Sudeten-leiders en de Tsjechische re
geering, heejt de wereld tegen het
einde van de vorige iveek een crisis
van angstpsychose doorgemaakt, die
een gevoelige weerslag had op de
beurs en op het zakenleven in het
algemeen. Velen verwachtten dat de
bom zou ontploffen Maandag avond,
als Hitler zijn rede uitsprak op de
Rijkspartijdag te Neurenberg, doch de
leider van het nationaal-socialistische
Duitscliland heeft veeleer een zekere
ontspanning in de gemoederen ge
bracht. Wel heeft hij op de hem eigen
geweldige manier afgegeven tegen de
democratieën en de Tsjechische re
geering in beschuldiging gesteld, doch
fatale woorden heeft de radio ons niet
overgebracht en de mogelijkheid van
een vredelievende oplossing blijft nog
altijd bestaan.
Intusschen kan deze vertroebeling
van de toestand, waaraan zekere dag
bladen, o. a. de Engelsche Times
groote schuld hebben, niet gunstig
zijn voor het grootsche werk van de
Engelsche Lord Runciman, die het in
normale omstandigheden al lastig
genoeg moet hebben.
2. BIJ ONZE MENSCHEN.
De angst voor de oorlog heeft ook
onzè menschen niet gespaard. Voor
een keer werd het weder als onder
werp van gesprekken totaal vergeten,
terwijl iedereen de mond en het hart
vol had met de gebeurtenissen in
Centraal-Europa. Het is opvallend
hoe eenzijdig de gewone man over
deze zaken spreekt. Het is de sme
rige Duitsch die weer de oorlog wil.
Ze moesten hem in 1918 tot in Berlijn
vervolgd hebben en hem tot kipkap
gemaakt hebben, zoodat we eens en
voorgoed van dat goedje zouden ver
lost geworden zijn. Hitler is een oor
logsman; hij wil Tsjecho-Slovakije
veroveren.
Zulke taal is alleen begrijpelijk,
omdat we in onze Westhoek de oorlog
van 1914-18 van nabij hebben leeren
kennen en dat de burgers achter het
front of de soldaten in de loopgrach
ten, vier jaar lang de gedachte heb
ben gedragen dat aan de andere zijde
van het front, de vijanden, de Duit-
schers zaten, die onze huizen vernield
hebben en zoovele onzer verwanten
en kennissen gedood hebben. Een haat
vier jaar lang gegroeid en stelselma
tig aangewakkerd kan in geen 20 jaar
verdwijnen. De lidteekens blijven in
het diepste van ons gemoed voort
branden. En zoo komt het dat van
zoohaast de oorlogsgedachte weer op
duikt de oude wonden aan het bloe
den gaan en de haat tegen de Duit-
schers weer oplaait, te meer daar
Duitschland algemeen verdacht wordt
Tsjecho-Slovakije te willen aanvallen
en dus de oorlog uit te lokken.
Doch ook de eenzijdige voorlichting
van de pers heeft hieraan schuld. De
gewone man is er zich niet bewust
van dat ook de Tsjechische regeering
groote schuld en zelfs hoofdzakelijk
schuld heeft aan de ongezonde inter
nationale toestand. Vele dagbladen en
vooral de roode, laten angstvallig die
berichten vallen, die een ongunstig
daglicht zouden kunnen werpen op
hun beschermelingen de Tsjechen,
terwijl ze met des te meer nadruk dat
weergeven wadrdoor Duitschland of
de Sudeten-Duitschers zouden kunnen
gediscriditeerd ivorden.
3. DUITSCHE EXPANSIE.
We willen hiermee niet bewijzen dat
er heelemaal geen gevaar kan uit
gaan van Duitschland. De overdreven
bewapening en militariseering van dit
land zijn niet zoo onschuldig en de
steun die ze de Sudeten bieden is niet
ingegeven door zuivere ethnologische
of kultureele gronden zonder meer.
Het is voor Duitschland ook een kwes
tie van machtsuitbreiding in Centraal-
Europa, door Tsjecho-Slovakije te ont
trekken aan de invloed van Frankrijk
en Sovjet-Rusland en het rond de
as Rome-Berlijn te doen evolueeren.
Hierbij moet niet gedacht worden aan
een opslorping van de Sudeten bij het
Reich. Deze moeten juist hun invloed
kunnen gebruiken binnen het kader
van de Tsjechische Staat om de ge-
wenschte kentering te verwezentijken,
doch zoo iets schijnt slechts mogelijk
te zijn zoo de Sudeten over zich zelf
kunnen beschikken, waardoor hun in
vloed in de Staat zoi: groeien.
Door de Tsjechen W steunen in hun
denational'..atiepolitiek van het Su-
detengebied, wordt slechts koren op
de Duitsche molen geworpen, die door
de grieven van de Sudeten als het
ware een recht van tusschenkomst
krijgen.
HEER BENES
Minister-President van Tcheko - Slow aki je,
tegen wie de Sudeten bet bijzonder ge
munt hebben.
4. MAEHRISCH-OSTRAU.
Het is ook wel eigenaardig, dat de
nieuwe verwikkelingen juist plaats
grijpen op een oogenblik dat de Su-
detenleiders verklaarden dat de nieu
we voorstellen van President Benesj
als basis van onderhandelingen kon
den dienen. Er was dus groote kans
dat een oplossing zou bereikt worden,
!SBBESBSEBB3S3S!SI3BBaSEI
toen het incident van Maehrisch-
Ostrau zich voordeed. Dit beicijst al
leen, dat de Tsjechische regeering een
mentaliteit geschapen heeft onder de
Tsjechische bedienden en ambtena
ren, die ze thans zelf niet meer mees
ter is. De Sudeten hebben steeds ge
vraagd dat de regeering een einde zou
stellen aan de tergingen en de aan
slagen, waarvan de Duitschers het
slachtoffer waren, zoo niet kon nooit
ernstig onderhandeld worden. Welnu
het schijnt dat te Maehrisch-Ostrau
tachtig gevangen Sudeten in de ge
vangenis onmenschelijke folteringen
hebben moeten verduren, die doen
denken aan Middeleeuwsche toestan
den. Onder andere zouden verschil
lende gevangenen bewusteloos geval
len zijn tengevolge van gummistok
slagen op de planken van de voeten,
waardoor men hen tot de gewenschte
bekentenissen wilde dwingen.
5. VREDE!
Dit is dan de aanleiding geweest
waarop de onderhandelingen 'afspron
gen. Daaruit is dan de overspannen
toestand van de vorige week voort
gevloeid, die de angst voor een on-
middelijke oorlog in het leven geroe-
pen heeft. Nu zegt men: vroeg of laat
breekt die toch uit, er is geen ontko
men aan. Duitschland wil het! Het
is iveer verkeerd om zoo te spreken.
Er is nog geen enkel bewijs voor dat
Duitschland omwille van de verdrukte
Sudeten-Duitschers de oorlog zou wil
len uitlokke. Sedert het inzetten van
de Tsjecho - Slovaksche crisis heeft
Hitier nog nooit anders gezegd te wil
len, dan een vredelievende oplossing.
Hij verklaart in ieder van zijn groote
redevoeringen dat hij vrede wil. Ook
Frankrijk zegt de vrede te willen. En
Engeland beweegt hemel en aarde om
een gewapend conflict te voorkomen.
Wij blijven daarom hopen dat de oor
log nog een tijdje zal uitblijven en
dat ook de netelige toestand in Tsje
cho-Slovakije wel haar beslag krijgt
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
B IS3BSD3SB2aBBB2SaaS3BBJIESZBBSBBB
Vbr op een hoog podium, rijk versierd met bloemen, heeft Hitier eraan gehouden
"U IC.oaa koppige opgekomen jeugd een woord toe te sturen. We zien hem hier
't spreken. Achter hem staan Giibbelt en verder; nog Rudolf He**.
SIR NEVILLE CHAMBERLAIN,
de Engelsche Eerste Minister, die zelf
per vliegtuig naar Berchtesgardcn trok
om persoonlijk te onderhandelen met
Hitier en die door zijn handeling bewe
zen heeft dat alle menschen van goeden
wil tot den vrede kunnen overkomen.
VEEL VERANDERINGEN
IN WEINIG TIJD
Sedert we verleden week onze lezers op
de hoogte brachten van h-et politieke -ge
beuren in Centraal Europa rijn er reeds
een 6-tal dagen vervlogen en die korte
tijdspanne heeft ons geleerd dat ue we-
derzij-dsch-e politieke strevingen tusschen
Duitschland en Tcheko-Slowakije alles
behalve gemakkelijk van stapel loopen.
Onze medewerker Roskamin artikei
Angst voor den Oorlog nierboven, geeft
er zijne beschouwingen over het al-gebeu
ren der feiten die deze week piaats had
den. Ook handelt hij meer over den oor
sprong en zoekt hij naar de oorzaak van
ai die tegenwoordige politieke schermut
selingen zonder evenwel het technische
ervan aan te roeren, het technisch verslag
op te sommen der gebeurtenissen die zich
afrollen, en 't is dan ook van die kant
uit bezien dat we het Sudeten-vraagstuk
heraanpakken. Eerst echter met een paar
verklaringen.
WAT NEURENBERG IN DEZE
POLITIEKE HERRIE TE MAKEN
HEEFT
Het lukt wel juist dat in de dagen waar
in de Sudeten-Duitschers het meest m
cnverschil komen met hun landsbestuur
en landsinrich-ing, te Neurenberg het
j-aarlijksch Nationaal Socialistisch Congres
wordt gehouden. Daar defileert alles wat
been-en heeft voor den Führer, en die
grootsche feesten loopen tenslotte op niets
anders uit dan op een bewust aan.oonen
aan allen, zoowel aan de Duitsche rijks
overheden, er allen tegenwoordig,
als aan de Duitsche volksmassa, man
nen, vrouwen en kinderen van hun
eigen nationaal bewustzijn. De leiders we
ten aldus andermaal 't volk in zijn natio
naliteitsgevoel op te jagen en de daarop
volgende reactie der massa heeft per slot
van rekening maar één enkel doel; het
verheerlijken van hun Hitier. Natuurlijk
dat, waar dergelijke congressen op touw
gezet worden, alle Duitsche rijksoverhe
den bijbehooren... en wil men ze er vin
den men er naartoe moet... Aldus kan ge
makkelijk uitgemaakt worden waarom én
de Britsche Ambassadeur te Berlijn, Sir
Neville Henderson, en de crisis-bemidde
laar, Sir Runciman, naar Neurenberg hun
verblijf veranderd hebben. Dat Hitier ook
«wMsawsr*
SIR NEVILLE HENDERSON,
LngeLch. Ambassadeur te Berlijn.
SIR RUNCIMAN,
de vrede-berrüdde.aar tusschen de Sude
ten-Duitschers en Tcheken, wiens pogin
gen echter als tevergeefs mogen aan
tchouwd worden.
daar, te Neurenberg, zijn rede uitsprak ter
gelegenheid der sluiting van het congres
hoeft" geen verdere verklaring.
DE DUITSCHE INCIDENTENPOLITIEK
In de Duitsche hoogspanning m-oeten we
voor de eerste dagen der weck de val ge no
karakteristieken aanstippen.
De incidenten-politiek die met verdub
belde kracht wordt doorgevoerd en waar
uit, naar 't later hlijkt, een der gevaarlijk
ste ooriogsfactoren uitgroeien zou: het
zes-uren-ultimatum Dinsdag avond ge
s.eld. In 't begin schreeuwde men: Eén
volk, één staat, één Führer
Er werden opstootjes op touw gezet om
de afscheiding van Sudetenland te be
krachtigen, en rond de lijkkist van sol
daat Knoll is er nog geen rust gekomen
Wel heeft Duitschland een grooten doom
in zijn oog gestoken met die Knoll-zaak
alswanneer bevoegde Duitsche medici ver
klaarden dat Knol! zelfmoord gepleegd
had door uit een rijdenden trein te sprin
gen... toen hij op het punt stond aange-
nouclen te worden voor wapensmokkel!
1. Uit de principieele opvatting van
het wezen en doel der gemeente, trekken
we logisch de volgende algemeene opvat
ting van gemeentepolitiek:
a) De Gemeentepolitiek mag nooit staan
in dienst van zekere groepen of personen,
noch ontaarden tot kleinzielige dorpspoli
tiek. Ze moet integendeel streven tot het
verwezenlijken van het algemeen welzijn
en bewust van haar verheven zending, de
belangen van ALLE ingezetenen bestu
ren, beveiligen, verdedigen.
b) De Gemeentepolitiek moet de taak
en de zending van de familie eerbiedigen,
beschermen, aanmoedigen en bijstaan; in
geen geval mag ze de familie verdringen
noch dwarsboomen in de uitoefening van
haar zending.
c) Tegenover den Staat moet zij be
waarster en kweekster zijn van de open
bare orde.
2. De Katholieke Godsdienst is de
grondslag van alle gezond bestuur. Al
dus moet geheel ons programma gegrond
vest op en beheerscht door onze katho
lieke beginselen. Daarom voorziet ons
programma evenwel en niet minder de
behertiging van de godsdienstige en ze
delijke. als van de stoffelijke belangen
der bevolking. In de uitwerking van ons
programma zullen wij eerlijk ieders over
tuiging in acht nemen.
3. Het weze onze duurzame betrach
ting dit programma uit te bouwen in
geest van liefde en rechtve^rdigheid, in
aanpassing van de finantieele mogelijk
heden en de tijdsomstandigheden.
Wij willen hieraan medewerken op het
terrein van het Gemeentebestuur in de
mate van het mogelijke.
Volgende punten willen we doorvoeren:
1. - De diensten rationaliseeren in be
hoorlijke voorwaarden voor het publiek
en het personeel.
2. - Bij mogelijke aanstelling van per
soneel de keuze vestigen op technische
bevoegdheden en zedelijk hoogstaande lie
den.
3. - Bij alle benoemingen het partij-
favoritisme weeren.
4. - Met gestrengheid optreden tegen
alle misbruiken en onregelmatigheden hij
beheerzaken.
5. - De winstgevende cumulatie in de
gemeentediensten uitsluiten.
6. - Alle administratieve wetten, tegen
wie ook, nauwkeurig toepassen.
Wij zijn onwrikbaar gehecht aan God
en Kerk.
Wij beschouwen onzen godsdienst als
de uitdrukking der veropenbaarde waar
heid, als de onafwendbare voorwaarde
van het geluk der enkelingen en der vol
ken.
Daarom willen we dat het bestuur op
kristelijken grondslag beruste en gevoerd
worde.
2. - MEER ZEDELIJKE WAAR
DIGHEID
Door alle middelen beletten dat het
volk en vooral de Jeugd het voor
werp worde der zedenbederving van som
migen. Kordaat optreden tegen ophitsing
tot ontucht onder al hare vormen.
3. - BESCHERMING VAN HET
GEZIN
Kordaat optreden tegen alles wat de
stevigheid, de gezondheid, de vruchtbaar
heid van het gezinsleven kan ondermijnen.
Milden steun aan alle ernstige instel
lingen die de moeder, vóór of na de be
valling, bijstaan en verzorgen, of op de
normale ontwikkeling der kleine kinderen
waken.
Uitbouwen van een familiale politiek
door:
Voorkeur bij werkverschaffing aan
Kroostrijke Gezinnen;
Gedeeltelijke ontheffing van belastin
gen;
Milde tusschenkomst in sociaal verze
keringswezen en mutualiteiten;
Voorkeur bij verschaffing van woonge
legenheid;
Strijd tegen de krotwoningen;
Steunen van alle inrichtingen die de
Kroostrijke Gezinnen he.pen;
Jvii.öcre tusschenkomst in Openharen
Onderstand voor behoeftige Kroostrijke
Gezinnen.
4. - ONDERWIJS
1. Wij willen geiij*heid. Daarom
moeten de openbare ge*««en, voortkomen
de uit de beurzen van iedereen, iedereen
ten goeoe komen, zoowel Katholieken als
andersdenkenden. Daarom willen wij vol
ledige gelijkstelling van het vrij met het
ouideei onderwijs.
2. - Een speciale inspanning dient ge
daan om de Gemeenteschool, die zooveel
cueasten bewees aan de stad, door alle
miaaelen te brengen tot vooruitgang en
Oioei.
3. - Steun verleenen aan de volksboe
kerijen.
4. - Bijzondere zorgen aan het onder
wies van den 4" graad.
5. - Steun aan alle vakonderwijs, zoo
voor jongens als voor meisjes.
6. - Aanmoediging en steun aan alle
initiatief dat de bevolking hooger op voert
en zijn ontwikkeling bevordert zooals:
leergangen over vreemde talen, handels-
begrippen, boekhouding, volksgezondheid,
landbouw- en huishoudkunde, prijskam
pen, muzieklessen, enz.
7. - Aanmoediging van Kunst- en Too-
neelkringen; zorg voor lichaamlijke op
voeding der Jeugd.
8. - Geldelijke steun tot vervolmaking
van bet onderwijs voor achterlijke kin-
ders van het medisch schooltoezicht, van
de werken van schoolsoep en schooiklee-
ding, van de schoolkolonies.
9. - Steun aan alle initiatieven Yan be
roepsvorming en beroepskeuze.
5. - HOOGERE VOLKSOPVOEDING
Aan alle begaafde leerlingen moet het
Gemeentebestuur geldelijke hulp, onder
vorm van eereleeningen verschaffen ten
einde de kinderen toe te laten hunne mid
delbare en hoogere studies voor te zetten.
Het Fonds der Meestbegaafdendient
het voorwerp te zijn van de beste zorgen
van het Gemeentebestuur.
Alle vak- en beroepsscholen dienen ge
steund.
Steun aan de Viaamsche Leergangen
van Leuven*
6. - ECHT VLAAMSCH LEVEN
Wij willen dat heel het openhaar leven
onzer gemeente door en door Vlaamsch
weze.
Daarom:
1. - Een Vïaamsch-handelend bestuur,
dat stipt alle taalwetten naleeft, en het
Vlaamsch kuituurleven bevordere.
2. - Speciale attentie tot behoud van
stedenschoon en aanmoediging van kunst.
3. - Propaganda voor steden- en natuur
schoon van het Poperingsche en toeristi
sche middens.
4. - Officïeele stads viering van 11 Juli
en steun aan 't IJzerkruis.
5. - Steun aan Viaamsche cultuurver-
eenigingen.
7. - FEESTEN
Aanmoediging van gezonde sport, volks
feesten, vereenigingen van vermaak en
oi.tspanning.
8. - VOLKSGEZONDHEID
1. - Als Katholieken erkennen wij de
noodzakelijkheid eener krachtinspanning
inzake hygiène en openbare volksgezond
heid. Hierin willen wij den Staat steunen
maar eisehen dat het privaat initiatief, de
individueeie vrijheid, de volledige en loya
le gelijkheid tusschen de private, officieele
en semi-officieele instellingen geëerbie
digd worden.
2. - Te Poperinge willen we:
Inrichting van bad- en zwemkom.
Inrichting van een openbaar speelplein.
Algemeene waterbevoorrading.
Inrichting van een dienst van verpleeg
sters.
Steun aan alle initiatief tot verbetering
van hygiène en openbare volksgezond
heid.
Wij willen een sociale politiek voeren
die, vóór alles, de volkswelvaart van al
de standen en de klassen der gemeente
nastreeft.
Wij willen d-t het Gemeentebestuur
eene sociale politiek voere die volkomen
beantwoordt aan de wijze directieven der
Pauselijke Encyclieken Rerum Nova
rum en Quadragesimo Anno
Wij willen speciaal bewerken:
VOOR ARBEIDERSTAND
a) Geldelijke tusschenkomst in het ver
zekeringswezen
b) bestrijding van de werkloosheid door
uitvoering van nuttige en openbare wer
ken;
c) Speciale steun aan de organisaties
die de jonge werkloozen bijstaan;
d) Doelmatig hulp aan de door de crisis
getroffen geestesaibeiders;
-e) Ondeciteuing van gebrekkigen door
Openbaren Onderstand;
f) Ondersteuning van alle vrije werken
die de armoede verhelpen of voorkomen;
g) Goedkoope woningbouw bevorderen
en strijd tegen krotwoningen.
VOOR MIDDENSTAND
a) Deelneming en vertegenwoordiging
van den georganiseerden Middenstand in
gemeentelijke instellingen;
b) Aanmoediging en bevordering van"
het ambachtswezen onder al zijn vormen;
c) Bescherming tegen groot-warenhui
zen;
d) Bescherming tegen ongewettigde me
dedinging en bedrog in den handel;
e) Reglementeering van de openbar»
markten;
f) Verzet tegen overdreven prijzen der
vergunninghoudende maatschappijen van
gas- en electriciteitsvoorziening;
g) betrachting naar betere treinverbin
ding; bevorderen van auto- en tramver-
bindingen, speciaal de marktdag;
b) Steun aan alle initiatieven den handel
ten gunste, zooals etaiagenprijskamp, han
delsfoor, reklaamweken;
i) Aanmoediging van alle nijverheid en
aangroei van nijverheid in de hand wer
ken;
j) Het te streng optreden van de tol
bedienden bij 't vervoer van goederen
door handelaars in de streek milderen, en
de passavantkwaa! verzachten;
k) Betere stadsverlichting.
VOOR BOERENSTAND
a) Bij de openbare besturen aandrin
gen om verminderde pachtprijs in dezen
crisistijd;
b) Steun aan landbouwers vereenigingen
tot bevorderen van den socialen toestand
der boeren;
c) Speciale studie en hulp voor de leef
baarheid der hopteelt, de roem en vroe
gere rijkdom van 't Poperingsche;
d) Toelagen aan prijskampen voor vee,
pluimgedierte, hofbouwtcelt, landbouw
producten;
e) Toelagen tot bevordering van proef
velden, landbouwonderwijs;
f) Uitbreiding te lande van het electri-
citeitsnet met gelijke voorwaarden van
aansluiting;
g) Besteenigen van aardewegen, onder
houd en aanleg van wegen.
RECHTEN DER VROUW
Vertegenwoordiging der vrouwen in ge*
meentelijke instellingen en raadgevende
comiteiten, alsook in de commissies waar
de gemeente zich laat afvaardigen.
GEMEENTELIJK PERSONEEL
Waarborg van een duidelijk statuut en
rechtvaardig loon, in aanpassing van de
sociale wetgeving.
Voor alles een gezond finantieel beleid,
waardoor de gelden der gemeenschap nut
tig worden gebruikt, en geen overdreven
belastingen dienen geïnd.
Evenwicht in de begrooting.
Verdeelende rechtvaardigheid in zak*
bclastingswezen.
Voorkeur aan de inwoners tot uitvoe»
ring van openbare werken.
1. Politiek tot verbetering der open»
bare wegenis;
2. - Oplossing van het probleem tot
watervoorziening von bet probleem der
rioleering;
3. - Onderhoud en reiniging van water*
loopen en grachten;
4. - Nastreven van BETERE en RE*
GELMAT1GERE electriciteitsvoorziening^
5. - Betere stadsverlichting;
6. - Steun en aanmoediging van volks*
huisvesting en bouwpolitiek.
Reglementeering van cinema's en bioé*
ccopvertooningen en van de aanplakbri#*
ven ter aankondiging derzelfde.
Reglementeering van de prostitutie gg|
ontuebthuizen» v-