MEIMAAND BI. BtoedprecessSe Se Brugge Het Derde Schiereiland S DE POLITIEKE TOESTAND IN ONS LAND Regeering, Parlement en Partijen Hitier heeft gesproken De Internationale Toestand BMnwiiisEegen DE VREDESVOORWAARDEN VAN PRESIDENT ROOSEVELT KORDAAT VERWORPEN kr-.v' 1» BLADZIJDEN: 50 CENTIEM. 36' JAAR, - N' IA KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS INTERNATIONAAL OVERZICHT DE REGEERfNG PIERLOT VOOR DE KAMER Volmacht en vertrouwen w§rdt haar verleend met 104 stemmen tegen 84 en 5 onthoudingen WE ZENDEN ONS BLAD DE BESPREKING IN DE KAMER ie kenmerken dezer week waren Algenseene dienstplicht En Sngeland - Nieuwe lasten in Frankrijk - Diplomatieke bedrijvig heid en spanning om wat Killer verklaren zal Engeland voert den algemeenen dienst plicht in van 6 maanden te Lenden DE FRANSCHE REGEERING TREFT HARDE MAAT REGELEN ZONDAG 30 APRIL 1930, «DE POPERINGENAAft Uitgever Sansen-Vanneste, Popering*. Telefoon Nl' 9. Postch. Nl' 155.79, ABONNEMENTSPRIJS voor 1 JAAR (per post): Binnenland 25.Frank Engeland 10.Belgas Frankrijk 9.Belgas Belgisch Kongo 9.Belgas Alle andere landen 13.Belgas Alle Medewerken zijli verantwoordelijk voor hun artikels. FUNEENUB TARIEF VOOR BERICHTEN. Gewone berichten per regel 1,25 fr. Kleine berichten (minimum) 5,fr. 2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur. Berichten op 1° hl. per regel 5,fr. Berichten op 2» hl. per regel 2,50 fr. Berichten op 3° bl. per regel 1,50 fr. Rouwber. en Bedank, (min.) 7,fr. Te herhalen aankondigingen: prijs op aanvraag. Annoncen zijn vooraf te betalen en 1 moeten tegen den Woensdag avond ingezonden worden. Kleine be richten tegen den Donderdag noen. «Er was een keer een koning en een koninginne. Zoo begon in den goên ouden tijd groot moeder heur vertelling. Die koning en die koningin hadden een dochter, een eenige dochter Rosa. Wanneer ze stierven want de konin gen gaan ook dood de zuster van den koning, de tante van Rosa, die heette Stekeline en te leelijk was om te helpen donderen werd koningin en zond hare nicht Rosa in ballingschap verre verre in een groot bosch genoemd den Helle ketel Rosa stortte bittere tranen. Zij ont waarde er een lammetje dat ook weende, vernesteld in de doornen. Zij maakte het beestje los en streelde de zachte wol. En met een ander te troosten troostte ze zich zelf en vergat heur verdriet. Het lammetje begon te spreken: Rosa, ik ken u en ken ook uw booze tante. Ik heb mij veranderd in schaap om uw goed hert te beproeven; ik zal u beloonen Het was in den tijd toen de dieren spra ken. En opeens verwisselde het dier van ge daante en daar stond voor Rosa een prins, een charmante prins. DE PRINS. Keer weer in uw land, zei hij, op den troon uwer vaderen. Hier is een ring, en als ge hem aan uw vinger steekt zal ik daar telkens zijn, om u uit den nood te helpen. Vrees niet. ik ben met u. Keer weer naar uw streek en gij wordt er ko ningin in plaats van Stekeline moeie. Onthoud mijn aanbeveling, zorg wel voor den ringDe prins verdween. Rosa zette zich op reis. Telkens zij een wild dier ontmoette, een wolf of een leeuw, nam ze haar toevlucht tot den ring en daar stond de tooverprins met zijn wapens en zijn moedige hulp. Had ze honger, de ring kwam te voorschijn en meteen kwamen lekkere spijzen voor den dag en het tafeltje was gedekt. Bifteck a toute heure. Eindelijk kwam ze aan 't vaderlijk slot. Stekeline wilde niet openen, zond de hon den en ruide de knechten tegen haar op. Rosa beefde lijk een riet maar vergat ha ren ring .niet en daar kwam haar prins subiet met een heel gevolg van gewapen de ridders. Ze namen het kasteel stor menderhand. Rosa werd koningin, Stekeline werd in t gevang geworpen en was onschadelijk. De tooverprins trouwde met Rosa alle schoone romans eindigen met een trouw ze regeerden als koning en ko ningin, leefden lang en gelukkig, tot dat ze stierven. En uitpatult, *t vertellingsken ls uit. SATAN. Zoo vertelde grootmoeder. Hebben wij ook niet een vijand, Satan, erger dan Stekeline, die ons overal ver volgt. Maar een hemelprins werd lam op aar de: het Lam Gods. En het Lam Gods is ook de goede Herder en Vredeprins. Hij gaf ons een krachtig middel: het Gebed. Neem uw toevlucht tot uwen pater noster uw ring en daardoor geraken we door alle moeilijkheden; alle vijanden worden overwonnen. We zullen eensdaags naar het vader huis gaan, het hemelsch hof en daar zul len we regeeren, lang en gelukkig leven voor goed. Satan zal onschadelijk zijn en aan die vertelling komt geen uitpatuit, geen einde. HITLER. We leven ln een helleketel vol slecht nieuws en oorlogsbedreigingen. Hebben we ook niet een vijand, erger dan Stekeline, den dictator of Führer die de wereld bedreigt. En de Paus van de vrede vraagt dat wij met de Meimaand zouden naar Maria gaan, de hemelsehe Moeder, de Koningin van den Vrede. Ook en vooral de kinders hare lievelingen doen bidden voor d» *~°- de. Dat zal nog- meer wonderen uitwerken dan fle tooverring. Als de Paus zoo spreekt het is Maria's wcnsch. Alzoo zal er weer rust komen, ontspanning der zenuwen en ware vrede. En zoo zal het waarheid worden het laat ste artikel van Pierre l'Ermite: Vivez malgré Hitier Spijts Hitier, leeft Leef voort, laat uw eten niet staan, zaai en plant, drijf handel, koop, doe uw dienst, werk neerstig en slaap gerust. Laat het aan uw hert niet komen. Leef spijts Hitler. DE WOLF EN HET LAM. Ondertusschen vraagt de wolf aan de schapen en de lammetjes een certificaat van goe gedrag. De belde schapen moeten ln kuddegeest een neutrale houding aannemen en op beide ooren slapen bij hooger bevel. De wolf toont zijn tanden niet, hij flik flooit: «Waarom bang zijn van mij, ben ik zoo vervaarlijk? Ik wil u onder mijne hooge bescherming nemen. Niet waar Ik ben braaf? Ik ben een goe gebeur Binst de wijle grolt hij in zijn eigen: Durven ze Neenzeggen, 'k eet ze le vend op met haar en huid. «Voelt gij u gerust in mijn gezelschap?» De lammeren blaten ja Wat zou den ze anders doen? En hun herte klopt 120 per minuut. Voelt gij u niet bedreigd? «Neen! Neen! Heil! Heil». Zij huilen mee met den wolf ln het woud... in het woud der bajonetten. Zijn vijftig jaar zal de wolf vieren en roepen met een luidspreker tot heel de wereld: Ziet gij 't wel, al de lammeren getuigen 't, Ik ben een fraaie... En dan voor zich, stillekens binnensmonds: ik ben een fraaie, fraaie... wolf. Ha! Ha! en alleszins een slimme vos ZEDELES. Eer de wolf zal keure hebben zijn hon derd jaar te vieren zal elk lam een ram geworden zijn. En al de rammen zullen front maken en bukken tegen zijn ver sleten ribbenkas. A. B. SHE ISBB Wij herinneren onze lezers er aan dat de beroemde H. Bloedprocessie op Maan dag 8 Mei aanstaande, te 10.30 uur zal uitgaan. Te dier gelegenheid worden uit ver scheidene richtingen speciale treinen in gelegd. Voor individueele reizigers, met bestemming naar Brugge, wordt een vei- mindering met 25 op de gewone spoor- tarieven toegestaan. Bij wijze van uitzondering werd beslist 's namiddags van 14 tot 18 uur, de toe gangsprijzen voor «11e musea te Brugge, met 50 te verminderen. Velen onzer lezers zullen daar wellicht dankbaar ge bruik van maken om de talrijke en rijke musea van Brugge te bezoeken. Voor de luisteraars van het N. I. R. zal op Zaterdag 6 Mei a. s., te 16 uur, op de Vlaamsche golflengte, een spreekbeurt over de H. Bloedprocessie worden gehou den. Tevens zijn wij gelukkig te kunnen me- dedeelen dat de Brugsche beiaard die, uit oorzaak van herstellingswerken aan het Belfort, gedurende verscheidene maanden werd stilgelegd, ter gelegenheid van de H. Bloedprocessie Brugge's schoonste dag terug in gebruik zal worden gesteld en de feeststemming in de stad zal brengen, IBBBBBBIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB Europa, dan zien we het Zuiden zich onder den vorm van drie scheireilan- den uitgestrekt in de Midellandsche Zee. Die drie schiereilanden zijn, van West naar Oost: Spanje (en Portu gal), Italië en het Balkanschiereiland, waarvan het zuidelijkste deel Grie kenland is. Na Spanje komt thans ook de Balkan totaal onder Italiaansche invloed en daarmee komt de strijd om de heerschappij in de Middelland- sche Zee in een nieuw stadium. Het moet ons dan niet verwonderen, dat het Foreign Office in de huidige da gen een geweldige bedrijvigheid aan den dag legt. Engeland heeft sedert een goede honderd, jaar alles in het werk ge steld, om meester te worden en te blijven in de Middellandsche Zee. Doch sedert de opening van het Suez- kanaal in 1869 is deze politiek voor het Britsche Imperium een levens noodzakelijkheid geworden. De weg naar Indïé, die vroeger liep langs de Kaap de Goede Hoop werd hierdoor met vier weken verkort. Reeds bezat het de toegang van de Middellandsche Zee: de Rots van Gibraltar, die nau welijks meer dan dertien kilometer verwijderd is van de Afrikaansche kust, evenals het eiland Malta. Na het graven van het Suez-lcanaal door de Fransche ingenieur de Lcsseps, die niettegenstaande de Engelsclie tegen werking toch zijn pljan wist door te voeren onder de bewondering van de gansche wereld, wist het op sluwe wijze in het bezit te komen van de meerderheid der aandeden van de Suez-vennootschap, van het eiland Cyprus op de kust van Klein-Azie en na den oorlog daarenboven van Egyp te en Palestina. Daarmee was Italië, om de woor den van Mussolini te gebruiken, inge sloten als in een zak. Het was totaal overgeleverd aan de willekeur van Engeland, dat ten allen tijde de aan voer van grondstoffen en levensmid delen naar Italië uit verre landen kon tegenhouden en beletten. De droom van een Romeinsch Imperium was onmogelijk, zoo tegenover de machtsverhouding van Engeland, niet even sterke troeven konden uitge speeld worden. Mussolini heeft dat van meet af ingezien en heeft dan ook doelbewust in die richting ge streefd. Tegenover de strategische DE BALKAN WENTELT ROND DE AS ROME-BERLIJN. De evolutie van de internationale politieke toestand neemt met den dag duidelijker verhoudingen aan. Het is van nu af zeker, dat het Duitschland en Italië, positief te doen is om de economische en politieke beheersching van het Balkanschiereiland. En hier door komen Fransche maar vooral Britsche belangen in het gedrang, zoodat we te doen hebben met een krachtmeting tusschen groote mo gendheden, waarmee de lage landen aan de zee tenslotte niets te maken hebben. Voor Duitschland zijn het hoofdza kelijk de grondstoffenbronnen en de afzetgebieden, die van tel zijn om uit de benepen toestand van zijn buiten- landsche handel een uitweg te vin den. Natuurlijk gaat het streven naar macht en prestige hiermee hand in hand. Voor Italië, gelden naast de zelfde doeleinden, vooral de machts verhoudingen in de Middellandsche Zee waarvoor het zich doelbewust met het Britsche Rijk wil meten. Dat beide landen goed op weg zijn om zooniet geheel het Balkanschier eiland aan te hechten, het dan toch door economische en politieke verdra gen nauw met Berlijn en Rome te verbinden, blijkt uit de tijdens de laatste twee weken gevoerde bespre kingen tusschen de diplomaten der verschillende Balkanlanden met de vertegenwoordigers van het Reich en het Italiaansche Keizerrijk. Vooral de verhoudingen met Joego slavië en met Bulgarije scheppen goed op en men mag er zich aan ver wachten, dat beide landen zich recht streeks zullen aansluiten bij de as Rome-Berlijn. Dit kan alleen voor gevolg hebben dat Roemenie en Grie kenland, die daar tusschenin liggen, nog gevoeliger den druk van Rome en Berlijn zullen ondergaan en bij de te verwachten onderhandelingen zich tot grootere concessies op economisch en politiek gebied zullen bereid ver klaren. Zoo zal dan de Balkan één blok vormen waarvan de buitenlandsche en ook de binnenlandsche politiek door de as zal gedicteerd worden HET MARE NOSTRUM! Bekijken we nu even de kaart van I398BSBSES$B!B8BS8BBBa!iBHBBBBBE'33SaBEH8SE23EniïaBIBB!BBFi2SB3aiBaiBB2S8IDISJB!Bï!S0BE3Si2SBlBffl5BS punten door Engeland bezet heeft hij een reusachtige luchtvloot gebouwd, met basispunten op verschillende plaatsen, die al de Engelsche bezit tingen in een paar uren kunnen be reiken. De zeevloot werd verrassend snel uitgebreid. De verovering van Abessynie, de in richting van de Dodekanesos Archipel tegenover de kust van Klein-Azie, de steun van de Italiaansche troepen aan de zijde van Generaal Franco, de in lijving van Albanië, zijn evenveel etappen naar de verwezenlijking van het *Mare Nostrum(onze zee), waarvan thans de invloedname in de Balkan de logische voortzetting is. GROOT SPEL. Wat zich thans afspeelt in Zuid- Oost Europa is groot politiek spel, een krachtproef tusschen staten, om een ander woord van Mussolini te gebrui ken, waarbij de aangewende middelen niet altijd even kieskeurig zijn. Dat hieruit een oorlog kan voortspruiten is mogelijk. Toch gelooven we zulks niet, omdat die groote landen zich wel bewust zijn wat een moderne oor log zou beteekenen. In een dag kun nen Rome, Berlijn, Londen en Parijs, door bommenwerpers vernield worden, en de groote staatslieden, die thans over het lot van de groote volkeren beschikken zijn zich daar wel bewust van. Hiermee is echter nog eens bewe zen, dat de oorlogen gevoerd worden om de belangen van de groote lan den en dat de kleine er gewoonlijk het slachtoffer van zijn. Het is ge vaarlijk met groote heeren kersen eten. Voor een klein landje zooals Belgie is het gevaarlijk zich te ver binden aan het een of het ander land. Nooit werd de politiek van zelfstan digheid, die door de Koning in 1936 ingeluid werd, zoo doeltreffend geacht als het thans het geval is. Dank zij het feit. dat geen enkel der groote landen die ons omringen het ooit zou dulden dat we door een der andere zouden opgeslorpt worden, is die on afhankelijkheid met bijna volle ze kerheid gewaarborgd. De geschiedenis heeft zulks ten overvloede bewezen. (Verboden nadruk.) ROSKAM. Wegens herhaalde miskenning der par lementaire wetten en tradities zijn er tus schen de partijen en de regeering betreu renswaardige geschillen ontstaan. Volgens de strenge toepassing onzer grondwettelijke beginselen, ls de Regee ring samengesteld uit personaliteiten door den Koning gekozen; deze Ministers moe ten het vertrouwen genieten der meerder heid van het Parlement, zij kunnen niet aan de macht blijven wanneer de meer derheid van het Parlement haar wil heeft uitgedrukt hen te verwijderen. Om dit ak koord tusschen de Regeering en de par lementaire meerderheid te verwezenlijken, is het de gewoonte de Ministers te kiezen tusschen de vertegenwoordigers der par tijen die de meerderheid vormen; het is slechts uitzonderlijk dat men beroep doet op extra-parlementairen Doch de Minister is noch de vertegen woordiger, noch de mandataris eener par tij in den schoot der Regeering. Zijn mi- nisterieele daden verbinden zijn oartil evenmin als hij, in zijn hoedanigheid van minister, verbonden is door de daden der partij waarvan hij lid is. Aan de partijen hoort het de daden der Regeering te oordeelen, er kritiek op uit te oefenen of desnoods af te keuren. Het is normaal dat, wanneer een Regeering gevormd wordt, de partijen over zijn pro gramma beraadslagen en dat zij hierover hun advies laten kennen, maar zij moe ten niet tusschenkomen in de vorming der Regcering, b. v. om één hunner leden toe te laten of te verbieden in het minis terie te treden; zij hebben zich niet in de plaats te stellen van de Regeering en zij zijn evenmin aangewezen om een Regee- ringsprogramma op te stellen; zij moeten ook niet gedurig tusschenkomen om de door de Regeering gevolgde politiek te be lemmeren of te wijzigen. Het is in het Parlement zelf en niet in de ministerieele voorkamers, dat het aan! de parlementairen toehoort het regee- ringsbeleid te beoordeelen en zij hebben de kans het te doen bij de bespreking der begrootingen ofwel door middel van aan vraag eener interpellatie tot den betrok ken Minister. Indien deze elementaire wetten wat meer door de partijen geëerbiedigd wer den, zouden wij de zware moeilijkheden niet kennen welke wij nu doormaken. En alles zou veel beter gaan voor de Regee ring, voor het regiem en voor de partijen. Men zou, zooals men dikwijls genegen is het te doen, geen regeeringskrisis meer kunnen voorstellen, als een mislukking die rechtstreeks en noodzakelijk de par tijen, in het Parlement vertegenwoordigd treft. Wordt een Regeering in de minderheid gesteld omdat de Ministers of het pro gramma het vertrouwen der meerderheid van het Parlement niet genieten, dan zal de nieuwe kabinetsvormer met dit advies der meerderheid moeten rekening houden bij het opzoeken der medewerkers waar van hij de namen aan den Koning zal onderwerpen en in het opmaken van het programma. Dit schaadt geenzins het ge zag der partijen. De Regeering regeert, het Parlement oefent kontrool uit, de partijen vormen en leiden de openbare opinie, waarvan de rol in een demokratisch regiem zeer be langrijk is. Het zijn niet de partijen of het parlement die regeereh; de partijen zijn zelfs onderscheiden van de parle mentaire groepen waaraan de reglemen ten der Wetgevende Kamers een zeker oflicieel statuut verleend hebben. Het is nochtans wenschelijk dat een nauw ver band besta tusschen de parlementaire groepen en de partijen opdat jammerlijke tegenstrijdigheden, meeningsverschillen en konflikten worden vermeden. In elk geval moeten wij, in onze beoor deeling der politieke gebeurtenissen, met zorg vermijden instellingen, organismen en bevoegdheden, die duidelijk zijn uit gestippeld en afgebakend, te verwarren. K. V. V. Spijts de omvangrijke *ekerheid#maatre- geien door de Engelsche politie genomen doen zich regelmatig nog, aiover het gan sche land, bomaanslagen voor door de extremisten op touw gezet. Hierboven zien we een telefoonkabine te Londen door een bomaanslag onbruikbaar gemaakt. VOLMACHT WORDT GEVRAAGD Vooraleer voor de Kamer të verschijnen kwamen de leden van de Regeering Pier lot herhaaldelijk bijeen om het rege ringsprogramma en de regeringsverkla ringen vast te leggen. Al spoedig bleek het dat zekere finan- cieele maatregelen zouden moeten getrof fen worden en dat de Regeering uitge breide volmachten zou vragen aan de Kamer. Alle wijziging van ons muntsta- tuut zou uitgesloten worden. Dinsdag 11. verscheen dan de Regeering voor de Kamer. Er was een groote belangstelling ln de Kamer om de Regeeringsverklaring te aanhooren, zoowel van wege de Kamerle den zelf als van het gewoon publiek. De Regeeringsverklaring werd eerst af gelezen door den Hr Pierlot, in de Fran- sche taal, en vervolgens door den Hr Mi nister Vanderpoorten, irf de Nederland- sche taal. INHOUD DER REGEERINGSVERKLARING De Regeeringsverklaring afgelezen dooi den Hr Pierlot, Eerste-Minister, kan als volgt beknopt samengevat Worden: De Regeering wil het land redden. Om dit te bereiken wil de Regeering de onaf hankelijkheid van ons land vrijwaren door eendracht onder al de Belgen, een herinrichting van het constitutioneel re giem doorvoeren en den ekonomischen en financieelen toestand herstellen; De nieuwe Regeering wil getrouw blij ven aan de onafhankelijkheidspolitiek ge voerd door de vorige Regeeringen. Dit vergt dat* de verdediging van België en van de kolonie verzekerd weze. De Regee ring zal het als zijn plicht aanzien ons militair apparaat aan te vullen om, bin nen de grenzen van onze middelen, het land de noodige veiligheid te verzekeren; Aan de uitvoerende macht moet de vol heid van haar bevoegdheid teruggegeven worden. Elke splitsing van bevoegdheden moet gemeden worden. Een Raad van State moet worden opgericht. Een wets ontwerp op de verkiezingen der Provin cieraden zal worden ingediend. Een ad ministratieve hervorming zal nagestreefd worden; Op ckonomisch gebied moet Ingegrepen worden. De verkoopmogelijkheden zoowel op Buitenlandsche als op Binnenlandsche markten zal de Regeering bestudeeren. Er zal betracht worden de nijvei-heidstakken op te leiden tot aan het opnemingsvermo gen der markten. De Regeering zal trach ten een atmosfeer van vertrouwen te icheppen opdat de kapitalen zouden te- rugkeeren naar de nijverheid; Een wet op de bedrijfsorganisatie zal ter goedkeuring neergelegd worden. In zake den landbouw zal er naar ge streefd worden de prijzen rendabel te ma ken en tot bescherming tegen kunstma tig gehouden concurrent'» uit het buiten land; Op financieel gebied wil dp Pesreering een gezonde politiek voeren, gesteund op de ontastbaarheid van de muntpariteit en een onbetwistbaar begrootingsevenwicht. Alle onnoodige of buitensporige uitgaven op alle gebied moeten uitgeroeid worden; Besnoeiingen zullen ook bekomen wor den door schorsing van aanwerving van ambtenaren; Vermindering van bezoldigingen van de staatsambtenaren, buiten het kader van de bestaande overeenkomsten, wordt uit gesloten. Het pensioenregieme dezer amb tenaren zal evenwel herzien worden; Het vraagstuk der cumulatie wil de Re geering terug te berde brengen, evenwel mag niet 'geraakt worden aan de pen sioenen voor ooriogsinvaliditeit: Het steungeld aan de werkloozen zal niet verminderd worden maar de werk loosheid zal bestreden worden door een actiever politiek van tewerkstelling en wederopleiding van de werkloozen; Nieuwe middelen moeten verkregen worden, daarom zullen enkele nieuwe las ten moeten ingevoerd worden; Het bedrag der buitengewone begrooting mag niet overschreden worden, voorbe houd makend voor wat de militaire lands verdediging zou eischen. De verschillende ontwerpen van werken zullen herzien worden; De Regeering aanziet het als een essen- tieelen plicht de ontwikkeling der beide taalgemeenschappen te bevorderen. Maat regelen zullen getroffen worden om de taalwetten te doen toepassen. Het Minis terie van Openbaar Onderwijs zal herin gericht worden in den zin bepaald door het eensluidend advies der beide Cultuur raden; De sociale wetgeving zal gehandhaafd blijven. Nieuwe hervormingen die nieuwe lasten zouden brengen zijn thans even wel onmogelijk. Het wetsontwerp op de verzekering tegen werkloosheid zal op nieuw onderzocht en heraangepast wor den aan de huidige noodwendigheden. De verzekering tegen invaliditeit zal even eens hei-onderzocht worden; De Regeering vraagt dat aan den Ko ning volmacht zou worden verleend om zekere maatregelen te nemen inzake 's lands beveiliging, het nemen van eko- nomische en budgetaire besluiten, het re gelen van zekere kwesties wier oplossing spoedeischend zijn en waarvan de studie geëindigd is; De Regeering wil dat de bespreking en goedkeuring én van de vertrouwenskwes tie én van de volmacht tegelijk zou ge daan worden en ten spoedigste mogelijk afgehandeld. Van de Kamer verwacht de Regeering een algeheele medewerking. HET ONTWERP VAN VOLMACHTEN AAN DE REGEERING. VOLMACHT TOT 1 DECEMBER 1939. FINANCIEELS MAATREGELEN. 'S LANDS BEVEILIGING. Door de Regeering werd ter Kamer, na de aflezing van de Regeeringsverklaring, ook het wetsontwerp behelzende het ge ven van volmachten aan de Regeering, neergelegd. Van deze volmacht wil de Regeering gebruik maken om o. m.: Bij middel van allerlei flnancieele maat regelen de begrooting in evenwicht te brengen. Om dit te bereiken zal o. m. de kas voor de weduwen- en weezenpensioenen her vormd worden. De korting op de wedden van de ambtenaren van Staat en Open bare diensten zal diensvolgens verhoogd in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie ons zendt in postzegels of stort op post- checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van neste, Drukker, Poperinge, de «om van 18 FRANK. Voor het Buitenland zende men ons per Internationaal Postmandaai: 29,75 Fr. (belg. g.) voor Kongo en Frar.kr. 43,75 Fr. (belg. g.) voor aiie andere landen. worden. Een dotatiefonds zal Ingesteld worden tot het financieeren van oorlogs pensioenen en kostelooze ouderdomspen sioenen, fonds dat telken jare zal be schikken over een vaste annuïteit van wege den Staat. Fiskale vereenvoudigingen zullen door gevoerd worden. Nieuwe lasten zullen ge heven worden (naar verluidt zullen voor 347 inillioen nieuwe lasten geheven wor den, namelijk op velos en autos, bij ver hooging der registratierechten, mobilaire belastingen en aanvullende personeele be lasting). Verder slaat het volmachtsontwerp op de toezegging van de Staatswaarborg' op leeningen aan te gaan door openbare be sturen of van zekere organismen, b. v. de Buurtspoorwegen. Deze zal een leening mogen aangaan. In zake flnancieele instellingen mag de Regeering zekere hervormingen doorvoe ren, met uitsluiting van alle wijziging aan het muntstatuut. Verder slaat de vol macht nog op de decentralisatie der open bare besturen, de bescherming der spaar ders, de uitbreiding der kontrool op in stellingen die flnancieele verrichtingen uitvoeren, op de beursverrichtingen, het leuren met effecten, goederen en eetwa ren, de bescherming van de ekonomlsche belangen, enz. In zake de inrichting van de verdedi ging tegen luchtaanvallen en het treffen van zekere militaire maatregelen wordt bij het ontwerp aan de Regeering ook uit gebreide macht verleend. De volmacht loopt tot 1 December 1939. VERZONDEN NAAR EEN BIJZONDERE KAMERKOMMISSIE Door de Kamer, onmiddellijk na het neerleggen van het ontwerp op de vol macht, werd dit ontwerp dan verzonden naar een bijzondere Kamerkommissie be staande uit 11 Katholieken, 9 Socialisten, 4 Liberalen, 2 Vlaamsche Nationalisten en 1 Kommunist. De Kamerzitting werd dan ook geschorst. De aangestelde bijzondere Kommissie vergaderde nog zelfden namiddag om het ontwerp te bestudeeren. Eerste-Minister Pierlot, en Ministers Sap, Gutt en Denis woonden de vergadering bij. Er werd erop gewezen dat, om het tekort te dekken, ne vens de 347 millioen voorgehouden belas tingen, er ook voor 300 millioen besparin gen zullen gedaan worden. De Kommissie zetelde tot 11 Vi uur van den avond Dinsdag. Door Katholieken en Liberalen werd het ontwerp aangenomen, tegen Socialisten, Vlaamsche Nationalis ten en Kommunist. HEFTIGE INCIDENTEN KENMERKTEN DE MORGENZITTING VAN WOENSDAG. Hr TOLLENAERE VERWIJT Hr VAES EEN MOORDENAAR TE ZIJN. Woensdag morgen te 10 uur vergaderde de Kamer om de vertrouwenskwestie en de volmachtswet te bespreken. Iedere spreekbeurt werd tot een half uur beperkt. Nog zelfden dag moest de bespreking en de stemming geëindigd zijn. Hr CARTON DE WIART (Kath.), was de eerste woordvoerder. Hij pleitte tot het verleenen van het vertrouwen aan de Re- gearing. Hij waarschuwde ook tegen alle -aparuvismo. (Vervolg op 2" blad). Vrijdag middag kwam de Reichstag bijeen ln de Kroll-Opera te Ber lijn om een verklaring van Hitier te aanhooren als antwoord op de bood schap van President Roosevelt. In gansch Duitschland werden alle fabrieken, bureelen, scholen, enz. gesloten en overal moest geluisterd worden naar de rede van den Fuhrer. Het was te 12 uur stipt dat de vergadering ln de Opera een aanvang nam. Te 12.08 uur nam de Rijksfuhrer het woord. Hitier begon met te herinneren aan het telegram dat hij ontvangen had van President Roosevelt. Hij merkt op dat het Buitenland reeds op de hoogte was van den inhoud van dit telegram vooraleer hij zelf het ont vangen had. In verband hiermede heeft hij dan besloten de Reichstag bijeen te roepen om op dit telegram een antwoord te geven. Hij begon met op ironische manier het telegram van Roosevelt te be antwoorden erbijvoegend dat hij hem deemoedig bedankt om de goeie raadgevingen en vingerwijzingen die hij van hem krijgt ten einde het Duitsche Rijk te kunnen heroprichten. Hij antwoordt daarop dat hij daar voor zelf wel, zonder buitenlandsche raadgevingen, zorgen zal. Aldus neemt Duitschland de voorstellen van Roosevelt niet aan. Hitier herinnerde vervolgens aan de gevolgen van den grooten oorlog en hoe hij bij het ontstaan van de Nationaal-Socialistische Partij besloten had alles te doen wat mogelijk is om Duitschland weer op te helpen; hoe hij gezworen had de schande van Versailles uit te wisseleen. ZIE VERVOLG OP VIERDE BLAD. Sedert enkele maanden reeds begon in zekere Engelsche politieke kringen de ge dachte van den algemeenen militairen dienstplicht veld te winnen. Door de Fransche Regeering werd ook, in den loop dezer laatste weken van hooge in ternationale spanning, bij de Engelsche Regeering ten zeerste op aangedrongen opdat Engeland nu ook den algemeenen dienstplicht zou invoeren. Deze maatre gel moest meerder vertrouwen inboezemen omtrent de Engelsche weermacht. De Engelsche vlootadmiraal had in den loop der voorlaatste week er ook op aan gedrongen om den dienstplicht in te voe ren. De kwestie werd Maandag 11. tijdens een Kabinetsraad van de Engelsche Re geering reeds te berde gebracht. De Re- geering bleek die maatregel dan reeds als wenschelijk te aanzien maar een defini tieve beslissing werd nog uitgesteld. Dinsdag werd dan opnieuw een kabi netsraad gehouden. Woensdag heeft Eerste-Minister Cham berlain dan in het Lagerhuis bekend ge maakt dat de Engelsche Regeering zijn goedkeuring had gehecht aan het invoe ren van den algemeenen militairen dienst plicht. In de eerstvolgende dagen zal een wets ontwerp ter goedkeuring van het Lager huis worden neergelegd, tot bekrachtiging van het besluit door de Regeering geno men. Hr Chamberlain deelde ook reeds mede in welken zin deze dienstplicht zal inge voerd worden, en namelijk als volgt: alle jongelingen van 20 tot 21 jaar wor den onderworpen aan den militairen dienstplicht; er worden geen uitzonderingen voorzien, tenzij om geneeskundige redenen of we gens ongeschiktheid; zoo er dienstweigeraars zijn zal hun ge val door de tribunalen onderzocht worden en bij goedkeuring van hun weigering zullen zij werk van nationaal ng moe ten verrichten; de dienstplicht werd vasU op 6 maanden na afloop van dezen tijd zullen allen zich mogen aanmelden als vrijwilligers en een verbintenis bij het leger aangaan voor 3 jaar. De dienstplicht slaat niet op da vloot noch op de luchtvloot. De wet zal gelden voor een termijn van drie jaar. De maatregel is dus slechts van tijdelijken aard. Het legerlcontingent zal 310.000 man be dragen. Naar andere berichten zou dit slechts 272.000 bedragen. Intusschen wordt de vrijwillige aanwer ving voortgezet. JPBiiBBEBBIBESRBSaaBSESffiSJBSIiBHB ZEVF.N BOMAANSLAGEN IN EEN ENKELE NACHT. Op folo hier'oo- ven zien we een uitstalraam in lo Ed- gewarestraat waar Zendag nacht, ko» 1 na 4 uur, alleen twee bommen ontploften en alle ramen verbrijzelden. De Regeering zal ook maatregelen tref fen om de winsten van de wapenfabrieken in te krimpen. Hr Chamberlain drong er op aan om een snelle behandeling van het ontwerp. De Engelsche Socialisten zijn gekant tegen het invoeren van den dienstplicht. De leiders van de Trade Unions en van de oppositie hebben zich ten zeerste ge kant tegen den genomen maatregel. Zij voerden ook reeds besprekingen met het Engelsch Regeeringshoofd. Toch bestaat er omzeggens zekerheid dat het Lager huis het ontwerp der Regeering goedkeu ren zal. De invoering van den dienstplicht in Engeland beteekent een heele kentering in de Engelsche politiek. Het is een vol ledige afwijking van de Engelsche tradi tie. Het beduidt ook dat Engeland met alle macht verdere aanrandingen van to talitaire Staten wil bestrijden. De genomen maatregel heeft d? ook een grooten weerklank gehad in de we reld. Ds landen die de waarborg van En geland genieten hebben er zich ten zeer ste om verblijd. In Duitschland en Italië is er eerder ontstemming en in die landen ziet men in de Engelsche beslissing een nieuwe uitdaging en bedreiging tegenover de totalitaire Staten. Merken wij nog op dat Hr Chamberlain o. m. nog mededeelde dat sommige Wes telijke mogendheden er op aangedrongen hadden op de invoering van den dienst plicht in Engeland. I)E DIENSTPLICHT AANGENOMEN DOOR LAGER- EN HOOGEKIIUIS Donderdag 11. werd in het Lagerhuis de bespreking over het invoeren van den al gemeenen dienstplicht aangevat. Heer Chamberlain lichtte het besluit der Re geering toe. De Engelsche Eerste-Minister vroeg dat nog zelfden dag een stemming zou ge schieden. Het besluit van de Regeering kon niet worden verdaagd omdat men in dit geval dit besluit in verband zou heb ben gebracht met de rede van Hitler waaromtrent de Regeering geen enkele inlichting bezit. Er bestaat dus geen ver band tusschen deze rede en het Regee- ringsbesluit. Zoolang er twijfel kon be staan nopens do hulp die Engeland zou kunnen vérstrekken aan de landen aan wie hulp werd beloofd, kon er geen front gevormd worden tegen de overheer- schingspolitiek van zekere landen. Door de leiders der oppositie werd ver zet aangeteekend tegen den dienstplicht en een amendement ingediend, die ver worpen werd. Ten slotte werd de invoe ring van den dienstplicht goedgekeurd met een groote meerderheid van 376 stem men tegen 145. Nadien keurde het Hoogerhuls even eens den verplichten diensttijd goed. 15 MILLIARD NIEUWE LASTEN. 1 OP ALLE BETALINGEN. Door de Fransche Regeerirg werden einde voorgaande weck belangrijke maat regelen getroffen zoowel op financieel, ckonomisch als militair gebied. Een gan sche reeks decreten werden uitgevaardigd om deze maatregelen in voege te brengen. In een radiorede zette de Hr Paul Rey- naud. Minister van Financiën, de nood zakelijkheid uiteen die maatregelen te treffen. Onder de getroffen maatregelen op fi nancieel gebied dient aangestipt: de taxatie van zekere inkomsten die tot nog toe niet belast waren; een verscherping van de kontrool; de beperking der winsten van de ondernemingen die werken voor de landsverdediging; en bijzonderlijk de op richting van een talcs van 1 op alle betalingen, uitgenomen deze gedaan voor brood, en dergelijke. Verder worden de openbare werken ver minderd; zal het personeel zooveel moge lijk ingekrompen worden; worden admi nistratieve hervormingen doorgevoerd. Een der bijzonderste maatregelen is ook nog wel de verhooging van de arbeids duur per week, die terug opgevoerd wordt tot 45 uren, aantal dat zelfs mag over schreden worden, maar dan aan verhoogd loon. De 40-uren weck heeft er door du» zoo goed of afgedaan. (Vervolg op V

HISTORISCHE KRANTEN

De Poperinghenaar (1904-1944) | 1939 | | pagina 1