MEIMAAND
BI. BtoedprecessSe
Se Brugge
Het Derde Schiereiland S
DE POLITIEKE TOESTAND IN ONS LAND
Regeering, Parlement
en Partijen
Hitier heeft gesproken
De Internationale Toestand
BMnwiiisEegen
DE VREDESVOORWAARDEN
VAN PRESIDENT ROOSEVELT
KORDAAT VERWORPEN
kr-.v'
1» BLADZIJDEN: 50 CENTIEM.
36' JAAR, - N' IA
KATHOLIEK NIEUWS-, NOTARIEEL- EN AANKONDIGINGSBLAD. - VERSCHIJNT WEKELIJKS
INTERNATIONAAL OVERZICHT
DE REGEERfNG PIERLOT VOOR DE KAMER
Volmacht en vertrouwen w§rdt haar verleend met 104 stemmen
tegen 84 en 5 onthoudingen
WE ZENDEN ONS BLAD
DE BESPREKING IN DE
KAMER
ie kenmerken dezer week waren
Algenseene dienstplicht En Sngeland - Nieuwe
lasten in Frankrijk - Diplomatieke bedrijvig
heid en spanning om wat Killer verklaren zal
Engeland voert den algemeenen dienst
plicht in van 6 maanden
te Lenden
DE FRANSCHE REGEERING
TREFT HARDE MAAT
REGELEN
ZONDAG 30 APRIL 1930,
«DE POPERINGENAAft
Uitgever
Sansen-Vanneste, Popering*.
Telefoon Nl' 9. Postch. Nl' 155.79,
ABONNEMENTSPRIJS
voor 1 JAAR (per post):
Binnenland 25.Frank
Engeland 10.Belgas
Frankrijk 9.Belgas
Belgisch Kongo 9.Belgas
Alle andere landen 13.Belgas
Alle Medewerken zijli verantwoordelijk
voor hun artikels.
FUNEENUB
TARIEF VOOR BERICHTEN.
Gewone berichten per regel 1,25 fr.
Kleine berichten (minimum) 5,fr.
2 fr. toel. v. ber. m. adr. t. bur.
Berichten op 1° hl. per regel 5,fr.
Berichten op 2» hl. per regel 2,50 fr.
Berichten op 3° bl. per regel 1,50 fr.
Rouwber. en Bedank, (min.) 7,fr.
Te herhalen aankondigingen:
prijs op aanvraag.
Annoncen zijn vooraf te betalen en 1
moeten tegen den Woensdag avond
ingezonden worden. Kleine be
richten tegen den Donderdag noen.
«Er was een keer een koning en een
koninginne.
Zoo begon in den goên ouden tijd groot
moeder heur vertelling.
Die koning en die koningin hadden een
dochter, een eenige dochter Rosa.
Wanneer ze stierven want de konin
gen gaan ook dood de zuster van den
koning, de tante van Rosa, die heette
Stekeline en te leelijk was om te helpen
donderen werd koningin en zond hare
nicht Rosa in ballingschap verre verre
in een groot bosch genoemd den Helle
ketel
Rosa stortte bittere tranen. Zij ont
waarde er een lammetje dat ook weende,
vernesteld in de doornen. Zij maakte het
beestje los en streelde de zachte wol.
En met een ander te troosten troostte
ze zich zelf en vergat heur verdriet.
Het lammetje begon te spreken: Rosa,
ik ken u en ken ook uw booze tante. Ik
heb mij veranderd in schaap om uw goed
hert te beproeven; ik zal u beloonen
Het was in den tijd toen de dieren spra
ken.
En opeens verwisselde het dier van ge
daante en daar stond voor Rosa een prins,
een charmante prins.
DE PRINS.
Keer weer in uw land, zei hij, op den
troon uwer vaderen. Hier is een ring, en
als ge hem aan uw vinger steekt zal ik
daar telkens zijn, om u uit den nood te
helpen. Vrees niet. ik ben met u. Keer
weer naar uw streek en gij wordt er ko
ningin in plaats van Stekeline moeie.
Onthoud mijn aanbeveling, zorg wel voor
den ringDe prins verdween.
Rosa zette zich op reis. Telkens zij een
wild dier ontmoette, een wolf of een
leeuw, nam ze haar toevlucht tot den ring
en daar stond de tooverprins met zijn
wapens en zijn moedige hulp. Had ze
honger, de ring kwam te voorschijn en
meteen kwamen lekkere spijzen voor den
dag en het tafeltje was gedekt. Bifteck
a toute heure.
Eindelijk kwam ze aan 't vaderlijk slot.
Stekeline wilde niet openen, zond de hon
den en ruide de knechten tegen haar op.
Rosa beefde lijk een riet maar vergat ha
ren ring .niet en daar kwam haar prins
subiet met een heel gevolg van gewapen
de ridders. Ze namen het kasteel stor
menderhand.
Rosa werd koningin, Stekeline werd in
t gevang geworpen en was onschadelijk.
De tooverprins trouwde met Rosa
alle schoone romans eindigen met een
trouw ze regeerden als koning en ko
ningin, leefden lang en gelukkig, tot dat
ze stierven.
En uitpatult, *t vertellingsken ls uit.
SATAN.
Zoo vertelde grootmoeder.
Hebben wij ook niet een vijand, Satan,
erger dan Stekeline, die ons overal ver
volgt.
Maar een hemelprins werd lam op aar
de: het Lam Gods. En het Lam Gods is
ook de goede Herder en Vredeprins. Hij
gaf ons een krachtig middel: het Gebed.
Neem uw toevlucht tot uwen pater
noster uw ring en daardoor geraken
we door alle moeilijkheden; alle vijanden
worden overwonnen.
We zullen eensdaags naar het vader
huis gaan, het hemelsch hof en daar zul
len we regeeren, lang en gelukkig leven
voor goed. Satan zal onschadelijk zijn en
aan die vertelling komt geen uitpatuit,
geen einde.
HITLER.
We leven ln een helleketel vol slecht
nieuws en oorlogsbedreigingen.
Hebben we ook niet een vijand, erger
dan Stekeline, den dictator of Führer die
de wereld bedreigt.
En de Paus van de vrede vraagt dat wij
met de Meimaand zouden naar Maria
gaan, de hemelsehe Moeder, de Koningin
van den Vrede. Ook en vooral de kinders
hare lievelingen doen bidden voor d» *~°-
de. Dat zal nog- meer wonderen uitwerken
dan fle tooverring.
Als de Paus zoo spreekt het is Maria's
wcnsch. Alzoo zal er weer rust komen,
ontspanning der zenuwen en ware vrede.
En zoo zal het waarheid worden het laat
ste artikel van Pierre l'Ermite: Vivez
malgré Hitier Spijts Hitier, leeft
Leef voort, laat uw eten niet staan, zaai
en plant, drijf handel, koop, doe uw
dienst, werk neerstig en slaap gerust. Laat
het aan uw hert niet komen.
Leef spijts Hitler.
DE WOLF EN HET LAM.
Ondertusschen vraagt de wolf aan de
schapen en de lammetjes een certificaat
van goe gedrag.
De belde schapen moeten ln kuddegeest
een neutrale houding aannemen en op
beide ooren slapen bij hooger bevel.
De wolf toont zijn tanden niet, hij flik
flooit: «Waarom bang zijn van mij, ben
ik zoo vervaarlijk? Ik wil u onder mijne
hooge bescherming nemen. Niet waar Ik
ben braaf? Ik ben een goe gebeur
Binst de wijle grolt hij in zijn eigen:
Durven ze Neenzeggen, 'k eet ze le
vend op met haar en huid.
«Voelt gij u gerust in mijn gezelschap?»
De lammeren blaten ja Wat zou
den ze anders doen? En hun herte klopt
120 per minuut.
Voelt gij u niet bedreigd?
«Neen! Neen! Heil! Heil».
Zij huilen mee met den wolf ln het
woud... in het woud der bajonetten.
Zijn vijftig jaar zal de wolf vieren en
roepen met een luidspreker tot heel de
wereld: Ziet gij 't wel, al de lammeren
getuigen 't, Ik ben een fraaie... En dan
voor zich, stillekens binnensmonds: ik
ben een fraaie, fraaie... wolf. Ha! Ha!
en alleszins een slimme vos
ZEDELES.
Eer de wolf zal keure hebben zijn hon
derd jaar te vieren zal elk lam een ram
geworden zijn. En al de rammen zullen
front maken en bukken tegen zijn ver
sleten ribbenkas. A. B.
SHE
ISBB
Wij herinneren onze lezers er aan dat
de beroemde H. Bloedprocessie op Maan
dag 8 Mei aanstaande, te 10.30 uur zal
uitgaan.
Te dier gelegenheid worden uit ver
scheidene richtingen speciale treinen in
gelegd. Voor individueele reizigers, met
bestemming naar Brugge, wordt een vei-
mindering met 25 op de gewone spoor-
tarieven toegestaan.
Bij wijze van uitzondering werd beslist
's namiddags van 14 tot 18 uur, de toe
gangsprijzen voor «11e musea te Brugge,
met 50 te verminderen. Velen onzer
lezers zullen daar wellicht dankbaar ge
bruik van maken om de talrijke en rijke
musea van Brugge te bezoeken.
Voor de luisteraars van het N. I. R. zal
op Zaterdag 6 Mei a. s., te 16 uur, op de
Vlaamsche golflengte, een spreekbeurt
over de H. Bloedprocessie worden gehou
den.
Tevens zijn wij gelukkig te kunnen me-
dedeelen dat de Brugsche beiaard die, uit
oorzaak van herstellingswerken aan het
Belfort, gedurende verscheidene maanden
werd stilgelegd, ter gelegenheid van de H.
Bloedprocessie Brugge's schoonste dag
terug in gebruik zal worden gesteld en
de feeststemming in de stad zal brengen,
IBBBBBBIBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBBB
Europa, dan zien we het Zuiden zich
onder den vorm van drie scheireilan-
den uitgestrekt in de Midellandsche
Zee. Die drie schiereilanden zijn, van
West naar Oost: Spanje (en Portu
gal), Italië en het Balkanschiereiland,
waarvan het zuidelijkste deel Grie
kenland is. Na Spanje komt thans ook
de Balkan totaal onder Italiaansche
invloed en daarmee komt de strijd
om de heerschappij in de Middelland-
sche Zee in een nieuw stadium. Het
moet ons dan niet verwonderen, dat
het Foreign Office in de huidige da
gen een geweldige bedrijvigheid aan
den dag legt.
Engeland heeft sedert een goede
honderd, jaar alles in het werk ge
steld, om meester te worden en te
blijven in de Middellandsche Zee.
Doch sedert de opening van het Suez-
kanaal in 1869 is deze politiek voor
het Britsche Imperium een levens
noodzakelijkheid geworden. De weg
naar Indïé, die vroeger liep langs de
Kaap de Goede Hoop werd hierdoor
met vier weken verkort. Reeds bezat
het de toegang van de Middellandsche
Zee: de Rots van Gibraltar, die nau
welijks meer dan dertien kilometer
verwijderd is van de Afrikaansche
kust, evenals het eiland Malta. Na
het graven van het Suez-lcanaal door
de Fransche ingenieur de Lcsseps, die
niettegenstaande de Engelsclie tegen
werking toch zijn pljan wist door te
voeren onder de bewondering van de
gansche wereld, wist het op sluwe
wijze in het bezit te komen van de
meerderheid der aandeden van de
Suez-vennootschap, van het eiland
Cyprus op de kust van Klein-Azie en
na den oorlog daarenboven van Egyp
te en Palestina.
Daarmee was Italië, om de woor
den van Mussolini te gebruiken, inge
sloten als in een zak. Het was totaal
overgeleverd aan de willekeur van
Engeland, dat ten allen tijde de aan
voer van grondstoffen en levensmid
delen naar Italië uit verre landen
kon tegenhouden en beletten. De
droom van een Romeinsch Imperium
was onmogelijk, zoo tegenover de
machtsverhouding van Engeland, niet
even sterke troeven konden uitge
speeld worden. Mussolini heeft dat
van meet af ingezien en heeft dan
ook doelbewust in die richting ge
streefd. Tegenover de strategische
DE BALKAN WENTELT ROND
DE AS ROME-BERLIJN.
De evolutie van de internationale
politieke toestand neemt met den dag
duidelijker verhoudingen aan. Het is
van nu af zeker, dat het Duitschland
en Italië, positief te doen is om de
economische en politieke beheersching
van het Balkanschiereiland. En hier
door komen Fransche maar vooral
Britsche belangen in het gedrang,
zoodat we te doen hebben met een
krachtmeting tusschen groote mo
gendheden, waarmee de lage landen
aan de zee tenslotte niets te maken
hebben.
Voor Duitschland zijn het hoofdza
kelijk de grondstoffenbronnen en de
afzetgebieden, die van tel zijn om uit
de benepen toestand van zijn buiten-
landsche handel een uitweg te vin
den. Natuurlijk gaat het streven naar
macht en prestige hiermee hand in
hand. Voor Italië, gelden naast de
zelfde doeleinden, vooral de machts
verhoudingen in de Middellandsche
Zee waarvoor het zich doelbewust met
het Britsche Rijk wil meten.
Dat beide landen goed op weg zijn
om zooniet geheel het Balkanschier
eiland aan te hechten, het dan toch
door economische en politieke verdra
gen nauw met Berlijn en Rome te
verbinden, blijkt uit de tijdens de
laatste twee weken gevoerde bespre
kingen tusschen de diplomaten der
verschillende Balkanlanden met de
vertegenwoordigers van het Reich en
het Italiaansche Keizerrijk.
Vooral de verhoudingen met Joego
slavië en met Bulgarije scheppen
goed op en men mag er zich aan ver
wachten, dat beide landen zich recht
streeks zullen aansluiten bij de as
Rome-Berlijn. Dit kan alleen voor
gevolg hebben dat Roemenie en Grie
kenland, die daar tusschenin liggen,
nog gevoeliger den druk van Rome en
Berlijn zullen ondergaan en bij de te
verwachten onderhandelingen zich
tot grootere concessies op economisch
en politiek gebied zullen bereid ver
klaren.
Zoo zal dan de Balkan één blok
vormen waarvan de buitenlandsche
en ook de binnenlandsche politiek
door de as zal gedicteerd worden
HET MARE NOSTRUM!
Bekijken we nu even de kaart van
I398BSBSES$B!B8BS8BBBa!iBHBBBBBE'33SaBEH8SE23EniïaBIBB!BBFi2SB3aiBaiBB2S8IDISJB!Bï!S0BE3Si2SBlBffl5BS
punten door Engeland bezet heeft hij
een reusachtige luchtvloot gebouwd,
met basispunten op verschillende
plaatsen, die al de Engelsche bezit
tingen in een paar uren kunnen be
reiken. De zeevloot werd verrassend
snel uitgebreid.
De verovering van Abessynie, de in
richting van de Dodekanesos Archipel
tegenover de kust van Klein-Azie, de
steun van de Italiaansche troepen aan
de zijde van Generaal Franco, de in
lijving van Albanië, zijn evenveel
etappen naar de verwezenlijking van
het *Mare Nostrum(onze zee),
waarvan thans de invloedname in de
Balkan de logische voortzetting is.
GROOT SPEL.
Wat zich thans afspeelt in Zuid-
Oost Europa is groot politiek spel, een
krachtproef tusschen staten, om een
ander woord van Mussolini te gebrui
ken, waarbij de aangewende middelen
niet altijd even kieskeurig zijn. Dat
hieruit een oorlog kan voortspruiten
is mogelijk. Toch gelooven we zulks
niet, omdat die groote landen zich
wel bewust zijn wat een moderne oor
log zou beteekenen. In een dag kun
nen Rome, Berlijn, Londen en Parijs,
door bommenwerpers vernield worden,
en de groote staatslieden, die thans
over het lot van de groote volkeren
beschikken zijn zich daar wel bewust
van.
Hiermee is echter nog eens bewe
zen, dat de oorlogen gevoerd worden
om de belangen van de groote lan
den en dat de kleine er gewoonlijk
het slachtoffer van zijn. Het is ge
vaarlijk met groote heeren kersen
eten. Voor een klein landje zooals
Belgie is het gevaarlijk zich te ver
binden aan het een of het ander land.
Nooit werd de politiek van zelfstan
digheid, die door de Koning in 1936
ingeluid werd, zoo doeltreffend geacht
als het thans het geval is. Dank zij
het feit. dat geen enkel der groote
landen die ons omringen het ooit zou
dulden dat we door een der andere
zouden opgeslorpt worden, is die on
afhankelijkheid met bijna volle ze
kerheid gewaarborgd. De geschiedenis
heeft zulks ten overvloede bewezen.
(Verboden nadruk.) ROSKAM.
Wegens herhaalde miskenning der par
lementaire wetten en tradities zijn er tus
schen de partijen en de regeering betreu
renswaardige geschillen ontstaan.
Volgens de strenge toepassing onzer
grondwettelijke beginselen, ls de Regee
ring samengesteld uit personaliteiten door
den Koning gekozen; deze Ministers moe
ten het vertrouwen genieten der meerder
heid van het Parlement, zij kunnen niet
aan de macht blijven wanneer de meer
derheid van het Parlement haar wil heeft
uitgedrukt hen te verwijderen. Om dit ak
koord tusschen de Regeering en de par
lementaire meerderheid te verwezenlijken,
is het de gewoonte de Ministers te kiezen
tusschen de vertegenwoordigers der par
tijen die de meerderheid vormen; het is
slechts uitzonderlijk dat men beroep doet
op extra-parlementairen
Doch de Minister is noch de vertegen
woordiger, noch de mandataris eener par
tij in den schoot der Regeering. Zijn mi-
nisterieele daden verbinden zijn oartil
evenmin als hij, in zijn hoedanigheid van
minister, verbonden is door de daden der
partij waarvan hij lid is.
Aan de partijen hoort het de daden der
Regeering te oordeelen, er kritiek op uit
te oefenen of desnoods af te keuren. Het
is normaal dat, wanneer een Regeering
gevormd wordt, de partijen over zijn pro
gramma beraadslagen en dat zij hierover
hun advies laten kennen, maar zij moe
ten niet tusschenkomen in de vorming
der Regcering, b. v. om één hunner leden
toe te laten of te verbieden in het minis
terie te treden; zij hebben zich niet in de
plaats te stellen van de Regeering en zij
zijn evenmin aangewezen om een Regee-
ringsprogramma op te stellen; zij moeten
ook niet gedurig tusschenkomen om de
door de Regeering gevolgde politiek te be
lemmeren of te wijzigen.
Het is in het Parlement zelf en niet in
de ministerieele voorkamers, dat het aan!
de parlementairen toehoort het regee-
ringsbeleid te beoordeelen en zij hebben
de kans het te doen bij de bespreking der
begrootingen ofwel door middel van aan
vraag eener interpellatie tot den betrok
ken Minister.
Indien deze elementaire wetten wat
meer door de partijen geëerbiedigd wer
den, zouden wij de zware moeilijkheden
niet kennen welke wij nu doormaken. En
alles zou veel beter gaan voor de Regee
ring, voor het regiem en voor de partijen.
Men zou, zooals men dikwijls genegen is
het te doen, geen regeeringskrisis meer
kunnen voorstellen, als een mislukking
die rechtstreeks en noodzakelijk de par
tijen, in het Parlement vertegenwoordigd
treft.
Wordt een Regeering in de minderheid
gesteld omdat de Ministers of het pro
gramma het vertrouwen der meerderheid
van het Parlement niet genieten, dan zal
de nieuwe kabinetsvormer met dit advies
der meerderheid moeten rekening houden
bij het opzoeken der medewerkers waar
van hij de namen aan den Koning zal
onderwerpen en in het opmaken van het
programma. Dit schaadt geenzins het ge
zag der partijen.
De Regeering regeert, het Parlement
oefent kontrool uit, de partijen vormen
en leiden de openbare opinie, waarvan de
rol in een demokratisch regiem zeer be
langrijk is. Het zijn niet de partijen of
het parlement die regeereh; de partijen
zijn zelfs onderscheiden van de parle
mentaire groepen waaraan de reglemen
ten der Wetgevende Kamers een zeker
oflicieel statuut verleend hebben. Het is
nochtans wenschelijk dat een nauw ver
band besta tusschen de parlementaire
groepen en de partijen opdat jammerlijke
tegenstrijdigheden, meeningsverschillen
en konflikten worden vermeden.
In elk geval moeten wij, in onze beoor
deeling der politieke gebeurtenissen, met
zorg vermijden instellingen, organismen
en bevoegdheden, die duidelijk zijn uit
gestippeld en afgebakend, te verwarren.
K. V. V.
Spijts de omvangrijke *ekerheid#maatre-
geien door de Engelsche politie genomen
doen zich regelmatig nog, aiover het gan
sche land, bomaanslagen voor door de
extremisten op touw gezet. Hierboven
zien we een telefoonkabine te Londen door
een bomaanslag onbruikbaar gemaakt.
VOLMACHT WORDT GEVRAAGD
Vooraleer voor de Kamer të verschijnen
kwamen de leden van de Regeering Pier
lot herhaaldelijk bijeen om het rege
ringsprogramma en de regeringsverkla
ringen vast te leggen.
Al spoedig bleek het dat zekere finan-
cieele maatregelen zouden moeten getrof
fen worden en dat de Regeering uitge
breide volmachten zou vragen aan de
Kamer. Alle wijziging van ons muntsta-
tuut zou uitgesloten worden.
Dinsdag 11. verscheen dan de Regeering
voor de Kamer.
Er was een groote belangstelling ln de
Kamer om de Regeeringsverklaring te
aanhooren, zoowel van wege de Kamerle
den zelf als van het gewoon publiek.
De Regeeringsverklaring werd eerst af
gelezen door den Hr Pierlot, in de Fran-
sche taal, en vervolgens door den Hr Mi
nister Vanderpoorten, irf de Nederland-
sche taal.
INHOUD DER
REGEERINGSVERKLARING
De Regeeringsverklaring afgelezen dooi
den Hr Pierlot, Eerste-Minister, kan als
volgt beknopt samengevat Worden:
De Regeering wil het land redden. Om
dit te bereiken wil de Regeering de onaf
hankelijkheid van ons land vrijwaren
door eendracht onder al de Belgen, een
herinrichting van het constitutioneel re
giem doorvoeren en den ekonomischen
en financieelen toestand herstellen;
De nieuwe Regeering wil getrouw blij
ven aan de onafhankelijkheidspolitiek ge
voerd door de vorige Regeeringen. Dit
vergt dat* de verdediging van België en
van de kolonie verzekerd weze. De Regee
ring zal het als zijn plicht aanzien ons
militair apparaat aan te vullen om, bin
nen de grenzen van onze middelen, het
land de noodige veiligheid te verzekeren;
Aan de uitvoerende macht moet de vol
heid van haar bevoegdheid teruggegeven
worden. Elke splitsing van bevoegdheden
moet gemeden worden. Een Raad van
State moet worden opgericht. Een wets
ontwerp op de verkiezingen der Provin
cieraden zal worden ingediend. Een ad
ministratieve hervorming zal nagestreefd
worden;
Op ckonomisch gebied moet Ingegrepen
worden. De verkoopmogelijkheden zoowel
op Buitenlandsche als op Binnenlandsche
markten zal de Regeering bestudeeren. Er
zal betracht worden de nijvei-heidstakken
op te leiden tot aan het opnemingsvermo
gen der markten. De Regeering zal trach
ten een atmosfeer van vertrouwen te
icheppen opdat de kapitalen zouden te-
rugkeeren naar de nijverheid;
Een wet op de bedrijfsorganisatie zal
ter goedkeuring neergelegd worden.
In zake den landbouw zal er naar ge
streefd worden de prijzen rendabel te ma
ken en tot bescherming tegen kunstma
tig gehouden concurrent'» uit het buiten
land;
Op financieel gebied wil dp Pesreering
een gezonde politiek voeren, gesteund op
de ontastbaarheid van de muntpariteit en
een onbetwistbaar begrootingsevenwicht.
Alle onnoodige of buitensporige uitgaven
op alle gebied moeten uitgeroeid worden;
Besnoeiingen zullen ook bekomen wor
den door schorsing van aanwerving van
ambtenaren;
Vermindering van bezoldigingen van de
staatsambtenaren, buiten het kader van
de bestaande overeenkomsten, wordt uit
gesloten. Het pensioenregieme dezer amb
tenaren zal evenwel herzien worden;
Het vraagstuk der cumulatie wil de Re
geering terug te berde brengen, evenwel
mag niet 'geraakt worden aan de pen
sioenen voor ooriogsinvaliditeit:
Het steungeld aan de werkloozen zal
niet verminderd worden maar de werk
loosheid zal bestreden worden door een
actiever politiek van tewerkstelling en
wederopleiding van de werkloozen;
Nieuwe middelen moeten verkregen
worden, daarom zullen enkele nieuwe las
ten moeten ingevoerd worden;
Het bedrag der buitengewone begrooting
mag niet overschreden worden, voorbe
houd makend voor wat de militaire lands
verdediging zou eischen. De verschillende
ontwerpen van werken zullen herzien
worden;
De Regeering aanziet het als een essen-
tieelen plicht de ontwikkeling der beide
taalgemeenschappen te bevorderen. Maat
regelen zullen getroffen worden om de
taalwetten te doen toepassen. Het Minis
terie van Openbaar Onderwijs zal herin
gericht worden in den zin bepaald door
het eensluidend advies der beide Cultuur
raden;
De sociale wetgeving zal gehandhaafd
blijven. Nieuwe hervormingen die nieuwe
lasten zouden brengen zijn thans even
wel onmogelijk. Het wetsontwerp op de
verzekering tegen werkloosheid zal op
nieuw onderzocht en heraangepast wor
den aan de huidige noodwendigheden. De
verzekering tegen invaliditeit zal even
eens hei-onderzocht worden;
De Regeering vraagt dat aan den Ko
ning volmacht zou worden verleend om
zekere maatregelen te nemen inzake
's lands beveiliging, het nemen van eko-
nomische en budgetaire besluiten, het re
gelen van zekere kwesties wier oplossing
spoedeischend zijn en waarvan de studie
geëindigd is;
De Regeering wil dat de bespreking en
goedkeuring én van de vertrouwenskwes
tie én van de volmacht tegelijk zou ge
daan worden en ten spoedigste mogelijk
afgehandeld. Van de Kamer verwacht de
Regeering een algeheele medewerking.
HET ONTWERP VAN VOLMACHTEN
AAN DE REGEERING.
VOLMACHT TOT 1 DECEMBER 1939.
FINANCIEELS MAATREGELEN.
'S LANDS BEVEILIGING.
Door de Regeering werd ter Kamer, na
de aflezing van de Regeeringsverklaring,
ook het wetsontwerp behelzende het ge
ven van volmachten aan de Regeering,
neergelegd.
Van deze volmacht wil de Regeering
gebruik maken om o. m.:
Bij middel van allerlei flnancieele maat
regelen de begrooting in evenwicht te
brengen.
Om dit te bereiken zal o. m. de kas voor
de weduwen- en weezenpensioenen her
vormd worden. De korting op de wedden
van de ambtenaren van Staat en Open
bare diensten zal diensvolgens verhoogd
in Belgie, van nu tot einde jaar, aan wie
ons zendt in postzegels of stort op post-
checkrekening 155.70 van V. Sansen-Van
neste, Drukker, Poperinge, de «om van
18 FRANK.
Voor het Buitenland zende men ons per
Internationaal Postmandaai:
29,75 Fr. (belg. g.) voor Kongo en Frar.kr.
43,75 Fr. (belg. g.) voor aiie andere landen.
worden. Een dotatiefonds zal Ingesteld
worden tot het financieeren van oorlogs
pensioenen en kostelooze ouderdomspen
sioenen, fonds dat telken jare zal be
schikken over een vaste annuïteit van
wege den Staat.
Fiskale vereenvoudigingen zullen door
gevoerd worden. Nieuwe lasten zullen ge
heven worden (naar verluidt zullen voor
347 inillioen nieuwe lasten geheven wor
den, namelijk op velos en autos, bij ver
hooging der registratierechten, mobilaire
belastingen en aanvullende personeele be
lasting).
Verder slaat het volmachtsontwerp op
de toezegging van de Staatswaarborg' op
leeningen aan te gaan door openbare be
sturen of van zekere organismen, b. v. de
Buurtspoorwegen. Deze zal een leening
mogen aangaan.
In zake flnancieele instellingen mag de
Regeering zekere hervormingen doorvoe
ren, met uitsluiting van alle wijziging
aan het muntstatuut. Verder slaat de vol
macht nog op de decentralisatie der open
bare besturen, de bescherming der spaar
ders, de uitbreiding der kontrool op in
stellingen die flnancieele verrichtingen
uitvoeren, op de beursverrichtingen, het
leuren met effecten, goederen en eetwa
ren, de bescherming van de ekonomlsche
belangen, enz.
In zake de inrichting van de verdedi
ging tegen luchtaanvallen en het treffen
van zekere militaire maatregelen wordt
bij het ontwerp aan de Regeering ook uit
gebreide macht verleend.
De volmacht loopt tot 1 December 1939.
VERZONDEN NAAR EEN
BIJZONDERE KAMERKOMMISSIE
Door de Kamer, onmiddellijk na het
neerleggen van het ontwerp op de vol
macht, werd dit ontwerp dan verzonden
naar een bijzondere Kamerkommissie be
staande uit 11 Katholieken, 9 Socialisten,
4 Liberalen, 2 Vlaamsche Nationalisten
en 1 Kommunist. De Kamerzitting werd
dan ook geschorst.
De aangestelde bijzondere Kommissie
vergaderde nog zelfden namiddag om het
ontwerp te bestudeeren. Eerste-Minister
Pierlot, en Ministers Sap, Gutt en Denis
woonden de vergadering bij. Er werd erop
gewezen dat, om het tekort te dekken, ne
vens de 347 millioen voorgehouden belas
tingen, er ook voor 300 millioen besparin
gen zullen gedaan worden.
De Kommissie zetelde tot 11 Vi uur van
den avond Dinsdag. Door Katholieken en
Liberalen werd het ontwerp aangenomen,
tegen Socialisten, Vlaamsche Nationalis
ten en Kommunist.
HEFTIGE INCIDENTEN
KENMERKTEN DE MORGENZITTING
VAN WOENSDAG.
Hr TOLLENAERE VERWIJT
Hr VAES EEN MOORDENAAR TE ZIJN.
Woensdag morgen te 10 uur vergaderde
de Kamer om de vertrouwenskwestie en
de volmachtswet te bespreken. Iedere
spreekbeurt werd tot een half uur beperkt.
Nog zelfden dag moest de bespreking en
de stemming geëindigd zijn.
Hr CARTON DE WIART (Kath.), was
de eerste woordvoerder. Hij pleitte tot het
verleenen van het vertrouwen aan de Re-
gearing. Hij waarschuwde ook tegen alle
-aparuvismo.
(Vervolg op 2" blad).
Vrijdag middag kwam de Reichstag bijeen ln de Kroll-Opera te Ber
lijn om een verklaring van Hitier te aanhooren als antwoord op de bood
schap van President Roosevelt.
In gansch Duitschland werden alle fabrieken, bureelen, scholen, enz.
gesloten en overal moest geluisterd worden naar de rede van den Fuhrer.
Het was te 12 uur stipt dat de vergadering ln de Opera een aanvang
nam. Te 12.08 uur nam de Rijksfuhrer het woord.
Hitier begon met te herinneren aan het telegram dat hij ontvangen
had van President Roosevelt. Hij merkt op dat het Buitenland reeds op
de hoogte was van den inhoud van dit telegram vooraleer hij zelf het ont
vangen had. In verband hiermede heeft hij dan besloten de Reichstag
bijeen te roepen om op dit telegram een antwoord te geven.
Hij begon met op ironische manier het telegram van Roosevelt te be
antwoorden erbijvoegend dat hij hem deemoedig bedankt om de goeie
raadgevingen en vingerwijzingen die hij van hem krijgt ten einde het
Duitsche Rijk te kunnen heroprichten. Hij antwoordt daarop dat hij daar
voor zelf wel, zonder buitenlandsche raadgevingen, zorgen zal. Aldus neemt
Duitschland de voorstellen van Roosevelt niet aan.
Hitier herinnerde vervolgens aan de gevolgen van den grooten oorlog
en hoe hij bij het ontstaan van de Nationaal-Socialistische Partij besloten
had alles te doen wat mogelijk is om Duitschland weer op te helpen; hoe
hij gezworen had de schande van Versailles uit te wisseleen.
ZIE VERVOLG OP VIERDE BLAD.
Sedert enkele maanden reeds begon in
zekere Engelsche politieke kringen de ge
dachte van den algemeenen militairen
dienstplicht veld te winnen. Door de
Fransche Regeering werd ook, in den
loop dezer laatste weken van hooge in
ternationale spanning, bij de Engelsche
Regeering ten zeerste op aangedrongen
opdat Engeland nu ook den algemeenen
dienstplicht zou invoeren. Deze maatre
gel moest meerder vertrouwen inboezemen
omtrent de Engelsche weermacht.
De Engelsche vlootadmiraal had in den
loop der voorlaatste week er ook op aan
gedrongen om den dienstplicht in te voe
ren.
De kwestie werd Maandag 11. tijdens
een Kabinetsraad van de Engelsche Re
geering reeds te berde gebracht. De Re-
geering bleek die maatregel dan reeds als
wenschelijk te aanzien maar een defini
tieve beslissing werd nog uitgesteld.
Dinsdag werd dan opnieuw een kabi
netsraad gehouden.
Woensdag heeft Eerste-Minister Cham
berlain dan in het Lagerhuis bekend ge
maakt dat de Engelsche Regeering zijn
goedkeuring had gehecht aan het invoe
ren van den algemeenen militairen dienst
plicht.
In de eerstvolgende dagen zal een wets
ontwerp ter goedkeuring van het Lager
huis worden neergelegd, tot bekrachtiging
van het besluit door de Regeering geno
men.
Hr Chamberlain deelde ook reeds mede
in welken zin deze dienstplicht zal inge
voerd worden, en namelijk als volgt:
alle jongelingen van 20 tot 21 jaar wor
den onderworpen aan den militairen
dienstplicht;
er worden geen uitzonderingen voorzien,
tenzij om geneeskundige redenen of we
gens ongeschiktheid;
zoo er dienstweigeraars zijn zal hun ge
val door de tribunalen onderzocht worden
en bij goedkeuring van hun weigering
zullen zij werk van nationaal ng moe
ten verrichten;
de dienstplicht werd vasU op 6
maanden
na afloop van dezen tijd zullen allen
zich mogen aanmelden als vrijwilligers en
een verbintenis bij het leger aangaan voor
3 jaar.
De dienstplicht slaat niet op da vloot
noch op de luchtvloot.
De wet zal gelden voor een termijn van
drie jaar. De maatregel is dus slechts van
tijdelijken aard.
Het legerlcontingent zal 310.000 man be
dragen. Naar andere berichten zou dit
slechts 272.000 bedragen.
Intusschen wordt de vrijwillige aanwer
ving voortgezet.
JPBiiBBEBBIBESRBSaaBSESffiSJBSIiBHB
ZEVF.N BOMAANSLAGEN IN EEN
ENKELE NACHT. Op folo hier'oo-
ven zien we een uitstalraam in lo Ed-
gewarestraat waar Zendag nacht, ko» 1 na
4 uur, alleen twee bommen ontploften en
alle ramen verbrijzelden.
De Regeering zal ook maatregelen tref
fen om de winsten van de wapenfabrieken
in te krimpen.
Hr Chamberlain drong er op aan om
een snelle behandeling van het ontwerp.
De Engelsche Socialisten zijn gekant
tegen het invoeren van den dienstplicht.
De leiders van de Trade Unions en van
de oppositie hebben zich ten zeerste ge
kant tegen den genomen maatregel. Zij
voerden ook reeds besprekingen met het
Engelsch Regeeringshoofd. Toch bestaat
er omzeggens zekerheid dat het Lager
huis het ontwerp der Regeering goedkeu
ren zal.
De invoering van den dienstplicht in
Engeland beteekent een heele kentering
in de Engelsche politiek. Het is een vol
ledige afwijking van de Engelsche tradi
tie. Het beduidt ook dat Engeland met
alle macht verdere aanrandingen van to
talitaire Staten wil bestrijden.
De genomen maatregel heeft d? ook
een grooten weerklank gehad in de we
reld. Ds landen die de waarborg van En
geland genieten hebben er zich ten zeer
ste om verblijd. In Duitschland en Italië
is er eerder ontstemming en in die landen
ziet men in de Engelsche beslissing een
nieuwe uitdaging en bedreiging tegenover
de totalitaire Staten.
Merken wij nog op dat Hr Chamberlain
o. m. nog mededeelde dat sommige Wes
telijke mogendheden er op aangedrongen
hadden op de invoering van den dienst
plicht in Engeland.
I)E DIENSTPLICHT AANGENOMEN
DOOR LAGER- EN HOOGEKIIUIS
Donderdag 11. werd in het Lagerhuis de
bespreking over het invoeren van den al
gemeenen dienstplicht aangevat. Heer
Chamberlain lichtte het besluit der Re
geering toe.
De Engelsche Eerste-Minister vroeg dat
nog zelfden dag een stemming zou ge
schieden. Het besluit van de Regeering
kon niet worden verdaagd omdat men in
dit geval dit besluit in verband zou heb
ben gebracht met de rede van Hitler
waaromtrent de Regeering geen enkele
inlichting bezit. Er bestaat dus geen ver
band tusschen deze rede en het Regee-
ringsbesluit. Zoolang er twijfel kon be
staan nopens do hulp die Engeland zou
kunnen vérstrekken aan de landen aan
wie hulp werd beloofd, kon er geen front
gevormd worden tegen de overheer-
schingspolitiek van zekere landen.
Door de leiders der oppositie werd ver
zet aangeteekend tegen den dienstplicht
en een amendement ingediend, die ver
worpen werd. Ten slotte werd de invoe
ring van den dienstplicht goedgekeurd
met een groote meerderheid van 376 stem
men tegen 145.
Nadien keurde het Hoogerhuls even
eens den verplichten diensttijd goed.
15 MILLIARD NIEUWE LASTEN.
1 OP ALLE BETALINGEN.
Door de Fransche Regeerirg werden
einde voorgaande weck belangrijke maat
regelen getroffen zoowel op financieel,
ckonomisch als militair gebied. Een gan
sche reeks decreten werden uitgevaardigd
om deze maatregelen in voege te brengen.
In een radiorede zette de Hr Paul Rey-
naud. Minister van Financiën, de nood
zakelijkheid uiteen die maatregelen te
treffen.
Onder de getroffen maatregelen op fi
nancieel gebied dient aangestipt: de
taxatie van zekere inkomsten die tot nog
toe niet belast waren; een verscherping
van de kontrool; de beperking der winsten
van de ondernemingen die werken voor de
landsverdediging; en bijzonderlijk de op
richting van een talcs van 1 op alle
betalingen, uitgenomen deze gedaan voor
brood, en dergelijke.
Verder worden de openbare werken ver
minderd; zal het personeel zooveel moge
lijk ingekrompen worden; worden admi
nistratieve hervormingen doorgevoerd.
Een der bijzonderste maatregelen is ook
nog wel de verhooging van de arbeids
duur per week, die terug opgevoerd wordt
tot 45 uren, aantal dat zelfs mag over
schreden worden, maar dan aan verhoogd
loon. De 40-uren weck heeft er door du»
zoo goed of afgedaan.
(Vervolg op V