VAN IJPEREN.
4 FRANKEN JAARS
Nr 369. Achtste Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschilligc Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
Politieke berichten.
VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR RUITEN STAD.
Aankondigingen 12 centimen den regel.
Reklamcn 25' cenlimen.
laag
IfOï
ZONDAG, 18» APRIL 1869.
Bureel: Dixmudeslraat, 59. Alle inzendingen vrachtvrij.
De Journal officiel van het franseh keizerrijk
kondigt eenen brief af van L. Napoleon aan M.
Rouher, staatsminister, gericht, nopens den hon
derdsten verjaardag der geboorte van Napoleon I.
liet is op 15" Augusti aanstaande dat dien verjaar
dag komt.
De Keizer zegt dat de beste wijze om dat natio
naal Jubelfeest te vereeren, daarin bestaat van wat
welzijn te verspreiden onder de oude wapengezellen
van Napoleon I.
Hij steil derhalve voor, de kas der dépot en con
signation te gelasten aan die oude soldaten hoogere
pensioenen loc te dienen en hierloe het krediet te
bezigen, door de Kamer sedert] verscheidene jaren
verleend ter dekking barer voorschotten.
De Keizer wenseht dat, te rekenen van den 15"
Augusti aanstaande, alle militair, gediend heb
bende onder de eerste republiek en onder het
eerste Keizerrijk, een levenslang pensioen van
250 francs bekome.
De fransche Senaat heeft het traktaat tusschen
de stad Parijs en het grondkredict gesloten, goed
gekeurd.
Uit Weenen meldt men, dat Frankrijk, Oosten
rijk en Italië hel eens zouden geworden zijn. om
den II. Stoel voor te stellen gedurende den zittijd
van het concilie eene gemengde bezetting te Rome
te vestigen.
In de zitting van de spaansche Cortes heeft de
kanonik Manlerola de zienswijze doen kennen van
de geestelijkheid over het ontwerp van Grondwet.
Ilij heeft, zooals men kan denken, het behoud der
roomsche kalholijke Kerk als staatskerk gevraagd
en de uitsluiting van elke andere eeredienst van
alle recht in Spanje. Hij heeft zich hevig tegen de
vrijheid van drukpers uitgelaten.
Uit Weenen brengt men eene goede tijding. De
dagbladen dier stad spreken van eene aanstaande
vermindering van het leger en de verdaging dei-
lichting van dit jaar tot in den herfst.
Uit hoofde van den 50en verjaardag der priester
wijding van den Paus, is er eene kwijtschelding
vergund aan de politieke veroordeelden.
Men meldt, dat er een erge twist is ontstaan tus
schen de spaansche overheden te Cuba en het gou
vernement der Yereenigde Staten. Naar alle
waarschijnlijkheid zal het spaansch gezag op hel
eiland Cuba eerlang ophouden te beslaan en dit
land of eene onafhankelijke republiek of een Staat
der amerikaansche Unie worden.
gunstige invloed zou het niet gehad hebben voor
hun gezag, indien zij tan de sukkelaars hadden
kunnen doen gelooven dat hel t vuur des Hemels
was, dal al die brandcnaldaar had ontsteken, om
dal de regeering zich te jen de wil van Monseigneur
had verzet met een nie»w kerkhof in te richten
En inderdaad men had nog grooter partij kunnen
trekken uil de asselié ven zooveel koorn- en haver-
vummen, dan uit het wnter van Saletten! In hun
nen spijt trachten zij thans de misachting te werpen
op de leden van den jurjj,die volgens hun geweten
hebben gehandeld met «Ie verdachte brandstichters
plichlig te verklaren. Zulk een handelwijze is af-
slootclijk en bewijst dat zij noch wetten noch per
sonen meer eerbiedigen, wanneer die willen palen
stellen aan de overdrevcne vorderingen van hetje-
sujtismus.
Wij zien wijders hierin nog eene andere strek
king, die niet min verachtelijk is, het is dat zij
voor het toekomende den jurij de vrees willen in
jagen, ten einde hij nooit plichtigen zou vinden in
misdadigers, die, op de ophitsingen der geestelijk
heid, misdrijven of gruweldaden hebben begaan.
De clericale kopstukken kunnen zich niet troos
ten over het mislukken van het ingespannen mira
kel van S' Genois, en wij verstaan dal. Welke
Iels bijzonders, het is dat het altijd tegen het ge
moed van den mensch is telkens dat men hem
goed wilt doen, bij voorbeeld, wanneer al de
Godshuizen en fondaliën, door de wet van den 16"
Yendemaire Jaar Y, onder een en hetzelfde Be
stuur werden vereenigd, er ontstond eenealgemeene
kreet van afkeuring: alsdan ook beschuldigde men
het beheer van de goederen, aan de behoeftigen
toebehoorende, te willen aanslaan, en indien het
schrikbewind de benauwdheid in de herten niet
had gejaagd, een dusdanige maatregel had eenen
algemeenen opstand verwekt: het is aldus dat ver-
scheide der bijzondere Besturen van die gestichten
en fondaliën, in het algemeene belang willende
handelen, de titels, plans en rekeningen van die ge
stichten hadden verdoken, zoodanig dat, niettegen
staande de ernstige onderzoeken welke sedert dien
werden gedaan, verschelde van die bewijsstukken
tot heden toe zijn verloren geblevenen nochtans
dat men eens de vergelijking make van hetgene al
die gestichten en fondatiën waren, ten tijde dat zij
door bijzondere commissiën werden beheerd en het
gene zij zijn geworden sedert dat zij onder een en
zelfde Bestuur zijn vereenigd; sedert de jaren 1100
waren al de misbruiken in het Hospitaal zelf blij
ven bestaan vele ziekten werden aldaar niet aan
genomen, en hetgene ongeloof baar is en nochtans
tot in de jaren 20 heeft bestaan, het is dat de zie
ken, onverschillig van welke kwalen zij waren
overvallen, met twecn in hetzelfde bedde werden
verpleegd: in de Belle ging het anders,men onder
hield aldaar slechts vier mannen en acht vrouwen
en het overig van het belangrijk inkomen werd
verkermist, terwijl het thans toereikende is om 48
mannen en 28 vrouwen op eenen behoorlijken
voet te onderhouden in het Nazareth werden ei-
slechts 12 in plaats van 28 verpleegd, en in S' Jans
gesticht, dat thans eene schuilplaats voor 42 oude
vrouwen oplevert, werden er slechts hier of daar
cenigc vagebonden onder den naam van
geherbergd.
Pilgrims
Welnu, hetgene thans plaats heeft ten aanzien
der Lamolteschool is te vergelijken aan hetgene
destijds is geschied ten aanzien der andere fonda
liën, en wij twijfelen in geener wijze, wanneer de
wet ten aanzien van dat geslicht zal worden uitge
voerd, of het zal dezelfde uilkomsten opleveren.
Dat men dus eindige van te zeggen dal de Staat of
de Gemeente de hebbenschappen van het gesticht
willen aanslaan; verre van daar, het doel is van
het hebbenschap tol zijne bestemming teverzekeren
en de school op denzelfden voet voort te zetten,
behoudens van daarin eenigc verbeteringen in te
brengen Bijgevolg zouden de zusters, die men in
een politiek belang bedriegt, ongelijk hebben van
zich niet vrijwillig aan de bepalingen der wet te
onderwerpen, des te meer daar zij het voorbeeld
hebben van de handelwijze der bestuurders ten
aanzien van al de geestelijke vereenigingen welke
de gestichten bedienen die, wij durven het bevesti
gen, zich onder geenc betrekking van de wereld
lijke overheden te beklagen hebben,
VHi
DE TOEKOMST
Een bijvoegsel van (leu hieuwen Catechismus,
dooi* de opvolgers van Christus.
V. Wat is eene slechte meisjesschool?
A. Dat is eene school door liberale deugenieten ingericht,
waar de meesteressen niet aanvaard zijn als zij geen diploma
van kunde en wetenschap behaald hebben en als haar gedrag
niet onberispelijk is! en waar de werkmanskinderen kosteloos
een voldoende onderwijs ontvangen, en daarbij leeren hemden
en kleederen maken, breien, stoppen en remaljeren, om toen
zij groot geworden zijn door hunne geleerdheid een eerlijk-
bestaan te kunnen winnen en fier in de maatschappij te mogen
verschijnen nevens de rijken die met het goud aan den hals
geboren zijn
V. Wat is eene goede meisjesschool
A. Dat is een gesticht of om beter te zeggen eene soort
van gevangenhuis! ingericht door gemaskerde opvolgers van
Christus, waar de meesteressen onwetende en verslaafde
nonnen zijn die onbarmhartig de teedere volkstelgen ontgees-
leren en verkrenken, waar zij verplicht zijn van alle onderwijs
beroofd te blijven en meer dan 12 uren eiken dag moeten
speldewerken, alles ten profijte van die christelijke zweetzui-
persom toen zij groot zijn, halfblind, verminkten ontzield
den onderstand der armkamer te moeten afbedelen!
Het is eene goede school waar er omtrent 450 meisjes ver
zameld zijn en waar eenige rijke juffers met de medehulp van
den langen mageren onderpastoor eiken dag omtrent VIJFTIEN
minuten ondersvijs geven, welke meest uit gebeden bestaat, om
hun te beletten dat zij vrijdenksters worden! die de waange-
drochteo durven verlaten, die door leugens en laster den twist