TAN IJPERËN. 4 'FR AN KEN 'S JAARS IV1-' 382. Achtste Jaar. Politiek. Stads,- Kunst» en Letternieuws. Verschil!ige Tijdingen. Harkten. Bekeiidinakingen. Politicke berichten. VOOR 'IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD. Aankondigingen 12 centimen den regel. Reklamen 23 centimen. ZONDAG, -18" JULI 1869. Bdreei.: Dixrmidcstraat. 50. Alle inzendingen vntelilvrij I r0Mm De keizerlijke boodschap heeft eene gcheele ver andering in Frankrijk te weeg gebracht. IletStaat- blad kondigt eene reeks dekreten af. liet eene, roept de Senaat legen den 2 Augusli bijeen. Het andere verdaagt den buitengewönen zittijd en meldt dat de nieuwe vereeniging later zal worden bepaald. Maar hel voornaamste feit van den dag is de af treding van het fransch kabinet. De Journal Officiel bericht dat, ten gevolge van cenen kabinetsraad te Sl Cloud, na de lezing van de Keizerlijke boodschap in hetWctgevend Korps, al de ministers hun ontslag in handen van den Keizer hebben afgegeven die ze heeft aangenomen. De ministers ontslaggevers zullen evenwel in afwachting hunner vervanging, de loopende zaken van hunne respektieve departementen blijven ver zenden. Volgens de laatste inlichtingen zou men op het punt zijn tot de samenstelling van een ministerie te komen. Men zegt zelfs, dat de Journal Officiel het zal aankondigen. Men meldt, dat NI. Segris gewei gerd heeft. Onder dc namen, die vooruit worden gesteld, noemt men M. Bussol-Billault, die zou worden aan geduid voor de openbare werken en M. Nogeut- Laurens voor het openbaar onderwijs. Men denkt M. de la Tour-d'Auverge te overhalen, die M. de Lavalelle zou vervangen. M. Forcade de la Ro- quette zou minister van binnenlandsche zaken blijven en MMagne, minister van finanliën. Het hof van assisen van Oostenrijk, had den bisschop van Linz te béöordeelen, beschuldigd van gepoogd te hebben de openbare orde te sloren. De jurij heeft met eenparigheid, dien prelaat, die opentlijk de verachting der wetten van zijn land predikte veroordeeld tot 15 dagen gevang. Het openbaar ministerie had zes maanden gevang ge vraagd. De telegraaf maakt uit Madrid dc lijst over van het nieuw ministerie door marschalk Prim ge vormd. Behalve de twee leden van het kabinet, die hunneportefeuillen behouden, admiraal Topele en M. Sagasla, bemerken wij de namen van MM. Silvela voor de buitenlandsche zaken, Zorilla voor de justitie, Ardonnast voor de fïnantiën, Echegaray voorde formenio en Beccerra voor de koloniën. ^BBSSKSft finassKESsMHBis^aa- csas '■\M ;>V "A i Papatje Nieuwsblad is om uit zijne schoen te springen van colère omdat de arme Toekomst gelijk alle andere gazet ten heeft durven het nieuws mededeelen van Pater Ilyacinthe. Daarom t n heeft de Toekomst de Poere (zeker de sukreipoe- re?) niet uitgevonden!zij is een onnoozel Bladje, zij ver spreidt dwaze ongerijmde en rampzalige gedachten over de religie; zij drukten verspreidt ketterijen; de Toekomst en kan hare Cathechismus niet de Toekomst blasfemeert, zij is on christelijk, onkatoiijk, ongodsdienstig. Volgens het Nieuws blad^ de Toekomst heeft gelogen, Pater Ilyacinthe heeft neit gezeid i/dl er 'Arij religiën gelijk zijn vóór God! Hoe bedaard hoe zedig niet waar lezers Hoe schoon en grootsch zijn de Woorden waarmede het stichtend Nieuwsblad de kalfroüjke partij beschermt?hoe subliem, die crapuleuze uitvallen en platte leugens waarmede de modderschrijvers God én de religie trachten te verdedigen!!! Wij kunnen niet antwoorden op hunne kwestiën zeggen zij op welke kwestiën? Op kvvaadtrouvvige en berekende vragen waarin Religie en Politiek al ondereen gemengeld zijn beter zou men antwoorden op de redens van eenen zot of eenen dronkaard. Stel vragen waar gij God en religie niet in mengelt en wij zullen u antwoorden zijt er zeker van (niet tegenstaande gij de sukreipoere uitgevonden hebt). Poperinghe, den IV Juli 1809. Indien wij de rol wilden aannemen van droeve jongens gelijk de schrijvers van het Nieuwsblad, wij zouden nog.lang onze krakeelen kunnen voortzetten tegen de zotte redenerin gen van dit geestelijk bladjemaar, ziende dat wij te doen hebben met mannen die niet meer goede trouw en rechtzin nigheid in het lijf hebben als den laatste der zakkedragers, wij verwittigen hen dat wij hen op dit terrein niet zullen vol gen. Strijden om te strijden, en om den grond der aangeran de kwestien met kwade inzichten te ontaarden door een vervalschten vorm, is onze leus niet. Dit is de doenwijze van volkje zonder educatie. Wanneer de schrijvelaar rechtstreeks zal antwoorden op hetgeen wij zeggen; wanneer hij, in plaats van onze zinsne den te verminken, dezelve op eene voikomene wijze zal her halen, of aan zijne lezers zal toelaten dezelve in de Toekomst te lezen, alsdan zullen wij hem voldoening geven op de tegen spraak die hij er aan zal meenen te kunnen doen. Wanneer hij, om zijne beweringen te bekrachtigen, de waarheid in plaats van leugens, door hem of door anderen uitgevonden, zal inroepen, alsdan zullen wij met hem erstigiijk redeneren. Maar zoolang hij maar zal melden 't geen hem dient: tot ver- valsching onzer gedachten, en verzwijgen 't. geen hem niet voordeelig is, onze verzwegene woorden vervangende door een of twee ekceteraljeszoolang hij, in plaats van zich te verdedigen, zich zal zoeken t.e vreken over de waarheden die wij hem laten hoorqn zoo lang hij zal doen gelooven dat on ze verdedigingen tegen voorgaanden laster aanrandingen tegen de priesters zijn; zoo lang hij zai blijven zeggen met het eene woord dat de geestelijken de wereldsche politiek niet verwarren met de religie, met het andere woord dat eene kiezing eene religiekwestie is, en met; een derde woord dat WIJ willen doen gelooven dat de religie politieke is (Och Heere drijmaal Och Heere zoo lang hij zal beweren dat Van Maldcghem, met de politieke priesters te berispen over hunne zedelijke medeplichtigheid aan schelmstukken, de Jus titie verwart met de politiek; eindelijk, zoo lang hij niet zal toonen wanneer en op icelke plaats wij de Poperinghenaars uitgemaakt hebben voor domkoppen, wij zullen hem aanzien als een trouwloozen en kwaadwilligen tegenstrever die on- weerdig is van onze antwoord. Nogthans, hij vraagt ons rechtzinnig welk verschil er is tusschen de politiek en de religie. Om met dezelfde recht zinnigheid te antwoorden en te voldoen aan zijne vurige wen- schen, wij zullen zeggen dat er geen verschil beslaat tusschen het eene en het andere, en dat men diensvolgens den autaar zou moeten plaatsen op den troon des konings. X. Poperinghe, den 15 Juli 1869- De poperingsche correspondenten van hel NIEUWSBLAD, zich niet genoeg kunnende vreken over de waarheden welke de correspondent der TOEKOMST hun toegediend heeft, heb ben zondag laatst in hunnen pennestrijd tegen dien bezetenen vreemdeling renfort gekregen. Het vermaarde JAAR 50 is hun ter liulj) gekomen om al de redeneringen van Triptrip door eene reeks doorslaande argumenten te vernielen, en hem te kloppen dal hij niet meer zal weten waar kijken. Het is zeker dat Triptrip nu er aan moet want, gelijk de pries ters het dikwils prediken op den stoel der waarheid, niets is venijniger, dan de achterklap of de faamschenderij die het ge woonlijk wapen is van dit geestelijk blad, tot zoo verre dat zij in hunne sermoenen de tong van eenen achterklapper vergelijken aan het straal van een serpent. Dit wapen, zeggen zij, is dobbel gevaarlijk, want, hoewel de achterklap enkelijk kan bestaan in de kwaadwillige veropenbaring van een onge lukkig voorval die waar is, deze waarheid schijnt nog de leu gens die er gewoonlijk bijgevoegd zijn ook te moeten geloof baar maken ten nadeeie van onze evennaasten. T is alzoo dal: al de argumenten- van 't JAAR 30 zonder onderscheid als onfaalbaar zullen aanzien worden, en dat de correspondent der TOEKOMST als een Ecce home zal moeten zitten op zijne vermufte pillen. Zie hier den inhoud dier sterke argumenten 1° Triptrip heeft een lid van zijne familie in den hemel die gestorven is van eene ziekte veroorzaakt door de vrees dei- hel en andere godsdienstige kwellingen, welke ziekte, vol gens hel zeggen van den pastor, de lijdende, zonder biechten of berechten, regt naar den hemel leidt. He wel, men heeft die heilige zie! uit den hemel gehaaid om den correspondent der Toekomst tot stilzwijgendheid te brengenSchoon en verheven argument Niét Waar 2° ii I)e ouders van Triplrip waren brave werklieden die zeer straf geholpen zijn geweest van de priesters die hun zeer genegen yvaren,-die dooi- hunne zorg gemaakt hebben dat eene édele vrouw hare liefdadige beurs geopend heeft, na dat hij bij een godvruchtigen meester eene goede en ii christelijke opvoeding bekomen had, voorzien heeft tot het ii betalen der onkosten zijner hoogere studiën, en die bij dit ii middel een man geworden is. Indien Triptrip zich in dit laatste geval bevonden had, hij zoude zich heden hierover hoogst beroemen, want hij zoude zich onder dit opzicht mogen vergelijken aan het meeste deel onzer eerweerdige priesters die bijna overal door de tns- schenkomst der liefdadigheid hunnen verheven staat berei ken. Maar om te toonen dat al die lage verwijtséien van de katholijke schrijvers niet anders dan wraakzuchtige leugens zijn, uitgevonden om zijnen persoon, die hun straf geneert, te vernederen in de opinie der Poperinghenaars, hij geeft eenen prijs te winnen van 1,500 FRANKS, bestemd tot goe de werken, aan dengenen die ofwel eenen der voormelde be hulpzame priesters, ofwel de edele vrouw, ofwel den god vruchtigen meester za! kunnen namen. Van deze 1,500 franks zullen er 500 te verteeren zijn in missen voor St-Anto'n'ius, 500 zullen geschonken worden aan den eenen of anderen pootspeler die in zijne politieke ser moenen de gestiën en het geschreeuw der kruikoekmarchands best zal navolgen, en 500 aan den katholijken schrijvelaar die van nu tot October de liberale vreemdelingen meest zal ho nen en lasteren, en de katholijke vreemdelingen meest zal verheffen Indien men het liever heeft, dit geld zal gestort worden in de kas van het Armbestuur. Dus, 't is wel verstaan, 1,500 franks prijzen Wij ho pen dat de krapuleuze sloefs die de voormelde historie dooi de drukpers verspreid hebben, zich zullen haasten om die

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1869 | | pagina 1