TAN IJPERËN.
4 'FR AN KEN 'S JAARS
IV1-' 382. Achtste Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst» en Letternieuws. Verschil!ige Tijdingen. Harkten. Bekeiidinakingen.
Politicke berichten.
VOOR 'IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen 12 centimen den regel.
Reklamen 23 centimen.
ZONDAG, -18" JULI 1869.
Bdreei.: Dixrmidcstraat. 50. Alle inzendingen vntelilvrij
I
r0Mm
De keizerlijke boodschap heeft eene gcheele ver
andering in Frankrijk te weeg gebracht. IletStaat-
blad kondigt eene reeks dekreten af. liet eene,
roept de Senaat legen den 2 Augusli bijeen. Het
andere verdaagt den buitengewönen zittijd en
meldt dat de nieuwe vereeniging later zal worden
bepaald.
Maar hel voornaamste feit van den dag is de af
treding van het fransch kabinet.
De Journal Officiel bericht dat, ten gevolge van
cenen kabinetsraad te Sl Cloud, na de lezing van
de Keizerlijke boodschap in hetWctgevend Korps,
al de ministers hun ontslag in handen van den
Keizer hebben afgegeven die ze heeft aangenomen.
De ministers ontslaggevers zullen evenwel in
afwachting hunner vervanging, de loopende zaken
van hunne respektieve departementen blijven ver
zenden.
Volgens de laatste inlichtingen zou men op het
punt zijn tot de samenstelling van een ministerie te
komen. Men zegt zelfs, dat de Journal Officiel het
zal aankondigen. Men meldt, dat NI. Segris gewei
gerd heeft.
Onder dc namen, die vooruit worden gesteld,
noemt men M. Bussol-Billault, die zou worden aan
geduid voor de openbare werken en M. Nogeut-
Laurens voor het openbaar onderwijs. Men denkt
M. de la Tour-d'Auverge te overhalen, die M. de
Lavalelle zou vervangen. M. Forcade de la Ro-
quette zou minister van binnenlandsche zaken
blijven en MMagne, minister van finanliën.
Het hof van assisen van Oostenrijk, had den
bisschop van Linz te béöordeelen, beschuldigd van
gepoogd te hebben de openbare orde te sloren. De
jurij heeft met eenparigheid, dien prelaat, die
opentlijk de verachting der wetten van zijn land
predikte veroordeeld tot 15 dagen gevang. Het
openbaar ministerie had zes maanden gevang ge
vraagd.
De telegraaf maakt uit Madrid dc lijst over van
het nieuw ministerie door marschalk Prim ge
vormd. Behalve de twee leden van het kabinet,
die hunneportefeuillen behouden, admiraal Topele
en M. Sagasla, bemerken wij de namen van MM.
Silvela voor de buitenlandsche zaken, Zorilla voor
de justitie, Ardonnast voor de fïnantiën, Echegaray
voorde formenio en Beccerra voor de koloniën.
^BBSSKSft
finassKESsMHBis^aa- csas
'■\M
;>V "A i
Papatje Nieuwsblad is om uit zijne schoen te springen
van colère omdat de arme Toekomst gelijk alle andere gazet
ten heeft durven het nieuws mededeelen van Pater Ilyacinthe.
Daarom t n heeft de Toekomst de Poere (zeker de sukreipoe-
re?) niet uitgevonden!zij is een onnoozel Bladje, zij ver
spreidt dwaze ongerijmde en rampzalige gedachten over de
religie; zij drukten verspreidt ketterijen; de Toekomst en kan
hare Cathechismus niet de Toekomst blasfemeert, zij is on
christelijk, onkatoiijk, ongodsdienstig. Volgens het Nieuws
blad^ de Toekomst heeft gelogen, Pater Ilyacinthe heeft neit
gezeid i/dl er 'Arij religiën gelijk zijn vóór God!
Hoe bedaard hoe zedig niet waar lezers
Hoe schoon en grootsch zijn de Woorden waarmede het
stichtend Nieuwsblad de kalfroüjke partij beschermt?hoe
subliem, die crapuleuze uitvallen en platte leugens waarmede
de modderschrijvers God én de religie trachten te verdedigen!!!
Wij kunnen niet antwoorden op hunne kwestiën zeggen
zij op welke kwestiën? Op kvvaadtrouvvige en berekende
vragen waarin Religie en Politiek al ondereen gemengeld
zijn beter zou men antwoorden op de redens van eenen zot
of eenen dronkaard.
Stel vragen waar gij God en religie niet in mengelt en wij
zullen u antwoorden zijt er zeker van (niet tegenstaande gij
de sukreipoere uitgevonden hebt).
Poperinghe, den IV Juli 1809.
Indien wij de rol wilden aannemen van droeve jongens
gelijk de schrijvers van het Nieuwsblad, wij zouden nog.lang
onze krakeelen kunnen voortzetten tegen de zotte redenerin
gen van dit geestelijk bladjemaar, ziende dat wij te doen
hebben met mannen die niet meer goede trouw en rechtzin
nigheid in het lijf hebben als den laatste der zakkedragers,
wij verwittigen hen dat wij hen op dit terrein niet zullen vol
gen. Strijden om te strijden, en om den grond der aangeran
de kwestien met kwade inzichten te ontaarden door een
vervalschten vorm, is onze leus niet. Dit is de doenwijze van
volkje zonder educatie.
Wanneer de schrijvelaar rechtstreeks zal antwoorden op
hetgeen wij zeggen; wanneer hij, in plaats van onze zinsne
den te verminken, dezelve op eene voikomene wijze zal her
halen, of aan zijne lezers zal toelaten dezelve in de Toekomst
te lezen, alsdan zullen wij hem voldoening geven op de tegen
spraak die hij er aan zal meenen te kunnen doen. Wanneer
hij, om zijne beweringen te bekrachtigen, de waarheid in
plaats van leugens, door hem of door anderen uitgevonden,
zal inroepen, alsdan zullen wij met hem erstigiijk redeneren.
Maar zoolang hij maar zal melden 't geen hem dient: tot ver-
valsching onzer gedachten, en verzwijgen 't. geen hem niet
voordeelig is, onze verzwegene woorden vervangende door
een of twee ekceteraljeszoolang hij, in plaats van zich te
verdedigen, zich zal zoeken t.e vreken over de waarheden die
wij hem laten hoorqn zoo lang hij zal doen gelooven dat on
ze verdedigingen tegen voorgaanden laster aanrandingen
tegen de priesters zijn; zoo lang hij zai blijven zeggen met
het eene woord dat de geestelijken de wereldsche politiek niet
verwarren met de religie, met het andere woord dat eene
kiezing eene religiekwestie is, en met; een derde woord dat
WIJ willen doen gelooven dat de religie politieke is (Och
Heere drijmaal Och Heere zoo lang hij zal beweren dat
Van Maldcghem, met de politieke priesters te berispen over
hunne zedelijke medeplichtigheid aan schelmstukken, de Jus
titie verwart met de politiek; eindelijk, zoo lang hij niet zal
toonen wanneer en op icelke plaats wij de Poperinghenaars
uitgemaakt hebben voor domkoppen, wij zullen hem aanzien
als een trouwloozen en kwaadwilligen tegenstrever die on-
weerdig is van onze antwoord.
Nogthans, hij vraagt ons rechtzinnig welk verschil er is
tusschen de politiek en de religie. Om met dezelfde recht
zinnigheid te antwoorden en te voldoen aan zijne vurige wen-
schen, wij zullen zeggen dat er geen verschil beslaat tusschen
het eene en het andere, en dat men diensvolgens den autaar
zou moeten plaatsen op den troon des konings. X.
Poperinghe, den 15 Juli 1869-
De poperingsche correspondenten van hel NIEUWSBLAD,
zich niet genoeg kunnende vreken over de waarheden welke
de correspondent der TOEKOMST hun toegediend heeft, heb
ben zondag laatst in hunnen pennestrijd tegen dien bezetenen
vreemdeling renfort gekregen. Het vermaarde JAAR 50 is
hun ter liulj) gekomen om al de redeneringen van Triptrip
door eene reeks doorslaande argumenten te vernielen, en
hem te kloppen dal hij niet meer zal weten waar kijken.
Het is zeker dat Triptrip nu er aan moet want, gelijk de pries
ters het dikwils prediken op den stoel der waarheid, niets is
venijniger, dan de achterklap of de faamschenderij die het ge
woonlijk wapen is van dit geestelijk blad, tot zoo verre dat
zij in hunne sermoenen de tong van eenen achterklapper
vergelijken aan het straal van een serpent. Dit wapen, zeggen
zij, is dobbel gevaarlijk, want, hoewel de achterklap enkelijk
kan bestaan in de kwaadwillige veropenbaring van een onge
lukkig voorval die waar is, deze waarheid schijnt nog de leu
gens die er gewoonlijk bijgevoegd zijn ook te moeten geloof
baar maken ten nadeeie van onze evennaasten. T is alzoo dal:
al de argumenten- van 't JAAR 30 zonder onderscheid als
onfaalbaar zullen aanzien worden, en dat de correspondent
der TOEKOMST als een Ecce home zal moeten zitten op zijne
vermufte pillen.
Zie hier den inhoud dier sterke argumenten
1° Triptrip heeft een lid van zijne familie in den hemel die
gestorven is van eene ziekte veroorzaakt door de vrees dei-
hel en andere godsdienstige kwellingen, welke ziekte, vol
gens hel zeggen van den pastor, de lijdende, zonder biechten
of berechten, regt naar den hemel leidt. He wel, men heeft
die heilige zie! uit den hemel gehaaid om den correspondent
der Toekomst tot stilzwijgendheid te brengenSchoon en
verheven argument Niét Waar
2° ii I)e ouders van Triplrip waren brave werklieden die
zeer straf geholpen zijn geweest van de priesters die hun
zeer genegen yvaren,-die dooi- hunne zorg gemaakt hebben
dat eene édele vrouw hare liefdadige beurs geopend heeft,
na dat hij bij een godvruchtigen meester eene goede en
ii christelijke opvoeding bekomen had, voorzien heeft tot het
ii betalen der onkosten zijner hoogere studiën, en die bij dit
ii middel een man geworden is.
Indien Triptrip zich in dit laatste geval bevonden had, hij
zoude zich heden hierover hoogst beroemen, want hij zoude
zich onder dit opzicht mogen vergelijken aan het meeste deel
onzer eerweerdige priesters die bijna overal door de tns-
schenkomst der liefdadigheid hunnen verheven staat berei
ken. Maar om te toonen dat al die lage verwijtséien van de
katholijke schrijvers niet anders dan wraakzuchtige leugens
zijn, uitgevonden om zijnen persoon, die hun straf geneert,
te vernederen in de opinie der Poperinghenaars, hij geeft
eenen prijs te winnen van 1,500 FRANKS, bestemd tot goe
de werken, aan dengenen die ofwel eenen der voormelde be
hulpzame priesters, ofwel de edele vrouw, ofwel den god
vruchtigen meester za! kunnen namen.
Van deze 1,500 franks zullen er 500 te verteeren zijn in
missen voor St-Anto'n'ius, 500 zullen geschonken worden aan
den eenen of anderen pootspeler die in zijne politieke ser
moenen de gestiën en het geschreeuw der kruikoekmarchands
best zal navolgen, en 500 aan den katholijken schrijvelaar die
van nu tot October de liberale vreemdelingen meest zal ho
nen en lasteren, en de katholijke vreemdelingen meest zal
verheffen
Indien men het liever heeft, dit geld zal gestort worden in
de kas van het Armbestuur.
Dus, 't is wel verstaan, 1,500 franks prijzen Wij ho
pen dat de krapuleuze sloefs die de voormelde historie dooi
de drukpers verspreid hebben, zich zullen haasten om die