VAN IJPEEEN. Politiek» Stads,™ Kunst- en Letternieuws. Verschilligè Tijdingen. Markten. Kekeridmakingen. 4 F1ANKEN 'S JAAHS Nr 451. Negenste Jaar. Slads Nieuws. VOOR IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD. Aankondigingen: 12centimen den regel. Reklamen: 25 centimen. ZONDAG, T> NOVEMBER 1870. Dc Koster. Wel, Meester, wat zegt gij der artikelen van het Nieuwsbladvan den 22 Octo ber ji., betrekkelijk het onderwijs? het is toch cene schand van alzoo hel geld der schatplichtigen te verkwisten om de Staats-, Stads- en Gemeente scholen in stand te houden, terwijl de Bisschoppe lijke gestichten en de Pastorsscholen weinig kosten en veel meer leerlingen tellen. De Meester. Al wie redeneert en het welzijn der bevolking verlangt is van gevoelen dat de opof feringen voor het onderwijs toegestaan nog ontoe reikend zijn om hetzelve, bijzonderlijk voor wat liet lager onderwijs betreft, op een voorlreffelijkcn voet in te richten het ambt van onderwijzer is onder alle het belangrijkste omdat het last beeft de jeugd lot eerlijke, kundige, nuttige en deugd zame burgers te vormen, en onder die betrekking mogen zij aanspraak maken, zoo wei als de Pas tors en de Kapcllaans, op een onafhankelijk be staan; want indien de eene moeten zorgen voor ons geluk in het toekomende leven, de andere moeten hun toeleggen om het welzijn te verschaffen in het genwoordigé. De Koster. Ik zog niet neen maar het gees telijk onderwijs kost veel min, en aangezien dat het getal leerlingen veel talrijker is in de Bisschop pelijke en de Pastoreele scholen dan in de andere het is een bewijs dat deze meer het vertrouwen der ouders genieten. Waarom dan niet het onderwijs geheel aan de geestelijkheid overlaten De Meester.Gij veronderstelt, Koster, gelijk het Nieuwsblad het ook doet, dal de geestelijke ge stichten meer het vertrouwen der ouders bezitten dan de anderen, temdat hunne leerlingen talrijker zijnmaar uwe veronderstelling is ongegrond. In dien de geestelijke gestichten meer leerlingen tel len, het is uitsloiüleïijk toe te wijten aan de druk kingen van allen aard die door dc geestelijkheid op de ouders uitgeoefend wordt; aan de eene iaat men hooren dat zij hun in hel gevaar stellen van eene erfenis te verliezen aan sommige doet men gevoe len dat men moeilijkheden zal maken om hunne kinders de eerste communie te laten doen ande ren worden bedreigd van, door het afwerven van hunne pratieken, ten onderen te worden gebracht, en eenige dwepende kwezels zijn gelast deze bedrei gingen te ondersteunen en, door alle middels in hunne macht, de leerlingen voor de Broederscho len aan te werven. Nog meerer zijn voorbeelden dat men als voorwaarde van de uilterste Sacramenten te verlee- nen besproken heeft van de kinders uit de Stads scholen te trekken, om ze naar de Geestelijke scholen te zenden. Jan. En gij spreekt niet, Meester, van al de valsche aanhalingen eri lasteringen die de klerikale nieuwsbladen dagelijks gelast zijn te herhalen. De Meester. Ja, en er wordt geen eene over drevenheid begaan door den eenen of anderen lee- raar, of men maakt het olftciel onderwijs daarvan verantwoordelijk. De Koster. Indien er scholen zijn alwaar men onderwijst dat er geenen God bestaat of dat den mensch geene ziel heeft, zijn alsdan degene die voor onze zaligheid moeten zorgen niet in recht van zoo een onderwijs af te keuren en te vervloe ien De Meester. Het beslean van dusdanige scho len is niet anders dan een lasterend uitvindsel want indien het zoo ware zouden de liberalen de eerste zijn om dezelve te schandvlekken en tegen te werken. Veronderstelt nu eens dat eenen onder wijzer zich dusdanige ketterij zou toelaten, ware het daarom eene rede om het geheel officieel onder wijs daarvan verantwoordelijk te maken? Het is even alsof wij, omdat zóóveel broeders hnrine leer lingen door onkuischheid bedorven hebben en lot dwangarbeid veroordeeld geweest zijn zouden willen staande houden dat AL DE BROEDERS vuilaards en AL HUNNE SCHOLEN kuilen van zedeloosheid zijn De Koster. Waarom zou de geestelijkheid zich zoo hevig tegen het officieel onderwijs verzet ten, indien zij de overtuiging niet had dat hetzelve verderfelijk is De Meester. Het is vandaag te laat, Koster, om daarop te antwoordenmaar wat ui (gesteld wordt is niet verloren, en ik beloof u van daarop in eene naaste samenspraak te antwoorden. <-mmnnT~ SataïCMsjsi'ssak tmaseüaes» «Seaï Scl»©«l£Mecs4ca', den Hoste» en .ton CaoedgefeesïB». Itet Nieuwsblad van Zondag laatst besteedt een heele feuil leton om te onderzoeken De oorzaak van het kwaad. Na veel onderzocht te hebben om bewijzen te vinden, komt het uit op O De Toekomst, op hare beurt, heeft ook gezocht zij heeft gevonden dat de oorzaak vanx het kwaad bestaat in de valsche mannen met hunne gazetten die van het Geloof eenen winkel maken om rijkdom en heerschzucht te overwel digen. Supprimeert dit boeltje en de wereld zal ontslagen zijn van alle geessels die heden het menschdom teisteren. Gelukkigiijk zuilen tijd en omstandigheden er van zelf een einde aan stellen het Nieuwsbladhier te IJperen, heeft zóóveel abonnenten, dat het zich genoodzaakt vindt eenen oproep aan zijne vrienden te doen, ten einde voort te kunnen sukkelen De Toekomst ziet het getal zijner abonnenten aangroeien zonder oproep. Wij wisten wel dat het uit colère was dat het Nieuwsblad over tijd steenen wierp en zaagde met het kleine getal abonnenten der gocldeSooze Toekomst, liet is zeker omdat het Nieuwsblad rechtstreeks deel neemt aan de oorzaak van het kwaad, dat het publiek het naar waarde weet te schatten. IJperen, 12November 1870. Zondag, IS dezer, gaat de Maatschappij de Vlaamsche Ster naar Veurne eene vertooning geven, deel makende van de tweede reeks tooneelkuudig Festival aldaar uitgeschreven door de Maatschappij Arm in de Sroze en van Zinnen Jong. ii De vertooning is samengesteld uit 1. Raad en Daad, blijspel met zang, door Eug. Stroo- bant 2. Zonneschijn na regen, tooneelspel door Frans Van Bogliout S. De Belgische Vrijschutter, blijspel tnet zang, door H. Nan Peene. Ter gelegenheid der Patroonfeest van Z. M. onzen Koning, de Maatschappij der Burgerwachten onzer stad heeft besloten eene schieting met het karabijn Flobert te geven op Dinsdag Ia November 1870, ten 6 ure 's avonds in haar lo kaal Het Oud Zilveren Hoofdwaarop zij ai de overige leden der Burgerwacht uitnoodigt. Voorwaarden Kostelooze inschrijving in het lokaal ten a ure 's namid dags ten 0 ure begint de schieting. De heer kommandant der wacht, de maatschappij en ver- schiilige leden derzelve schenken de 9 prijzen die te winnen zijn. Elke schutter mag een proef kogel schieten. Buiten dien zijn er nog voor elke schutter vijf schoten te lossen. De prijzen zullen gewonnen worden bij hoogste punten. Met den vijfden kogel beslist men voor het bekorten. Alle geschillen en besprekingen zullen onwederroepelijk door de besturende kommissie vereffend worden. Een Banket zal plaats hebben den Zondag 20 November 1870. Al de leden der Burgerwacht kunnen er deel aan ne men: eene lijst van inschrijving is ten dien doele geopend en berust in het bovengenoemde lokaal der maatschappij. Bij koninklijk besluit van dezer zijn in het Leopolds- order onder anderen benoemd Commandeurs, de generaal-majoor De Jaegher en Abry de kolonels Terssen en Brialmont Officieren, de kolonels Busillion en de inspecteur-veearts Marcoux Ridder, de kapitein van i° klas Cambrelin. De gemeenteraad van Dixmude heeft een verzoekschrift naar Brussel gezonden, geteekend door al hare leden, ten einde den ijzeren weg van IJperen naar Oslende langs Dix mude te bekomen. Verders zijn er hij de belanghebbende ge meenten stappen gedaan, om hen te verzoeken hunne geza- mentiijke pogingen aan te wenden, ten einde dit gewenschte doel te bereiken. Zooals men weet, vraagt de maatschappij die de vergun ning heeft van den ijzeren weg Armentiers-Ostende te leggen, aan den Staat om de richting dezer linie te mogen wijzigen, in dien zin, dat dezelve langs Langemarck, lilerckem, W'ou- men, Dixmude zou komen, in plaats van langs Staden, Corte- marek en Thourout te loopen. De vraag der maatschappij wordt door de laatst genoemde gemeenten ernstig tegenge- kant.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1870 | | pagina 1