VAN IJPEEEN.
Politiek» Stads,™ Kunst- en Letternieuws. Verschilligè Tijdingen. Markten. Kekeridmakingen.
4 F1ANKEN 'S JAAHS
Nr 451. Negenste Jaar.
Slads Nieuws.
VOOR IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen: 12centimen den regel.
Reklamen: 25 centimen.
ZONDAG, T> NOVEMBER 1870.
Dc Koster. Wel, Meester, wat zegt gij der
artikelen van het Nieuwsbladvan den 22 Octo
ber ji., betrekkelijk het onderwijs? het is toch
cene schand van alzoo hel geld der schatplichtigen
te verkwisten om de Staats-, Stads- en Gemeente
scholen in stand te houden, terwijl de Bisschoppe
lijke gestichten en de Pastorsscholen weinig kosten
en veel meer leerlingen tellen.
De Meester. Al wie redeneert en het welzijn
der bevolking verlangt is van gevoelen dat de opof
feringen voor het onderwijs toegestaan nog ontoe
reikend zijn om hetzelve, bijzonderlijk voor wat
liet lager onderwijs betreft, op een voorlreffelijkcn
voet in te richten het ambt van onderwijzer is
onder alle het belangrijkste omdat het last beeft
de jeugd lot eerlijke, kundige, nuttige en deugd
zame burgers te vormen, en onder die betrekking
mogen zij aanspraak maken, zoo wei als de Pas
tors en de Kapcllaans, op een onafhankelijk be
staan; want indien de eene moeten zorgen voor ons
geluk in het toekomende leven, de andere moeten
hun toeleggen om het welzijn te verschaffen in het
genwoordigé.
De Koster. Ik zog niet neen maar het gees
telijk onderwijs kost veel min, en aangezien dat
het getal leerlingen veel talrijker is in de Bisschop
pelijke en de Pastoreele scholen dan in de andere
het is een bewijs dat deze meer het vertrouwen der
ouders genieten. Waarom dan niet het onderwijs
geheel aan de geestelijkheid overlaten
De Meester.Gij veronderstelt, Koster, gelijk
het Nieuwsblad het ook doet, dal de geestelijke ge
stichten meer het vertrouwen der ouders bezitten
dan de anderen, temdat hunne leerlingen talrijker
zijnmaar uwe veronderstelling is ongegrond. In
dien de geestelijke gestichten meer leerlingen tel
len, het is uitsloiüleïijk toe te wijten aan de druk
kingen van allen aard die door dc geestelijkheid op
de ouders uitgeoefend wordt; aan de eene iaat men
hooren dat zij hun in hel gevaar stellen van eene
erfenis te verliezen aan sommige doet men gevoe
len dat men moeilijkheden zal maken om hunne
kinders de eerste communie te laten doen ande
ren worden bedreigd van, door het afwerven van
hunne pratieken, ten onderen te worden gebracht,
en eenige dwepende kwezels zijn gelast deze bedrei
gingen te ondersteunen en, door alle middels in
hunne macht, de leerlingen voor de Broederscho
len aan te werven.
Nog meerer zijn voorbeelden dat men als
voorwaarde van de uilterste Sacramenten te verlee-
nen besproken heeft van de kinders uit de Stads
scholen te trekken, om ze naar de Geestelijke
scholen te zenden.
Jan. En gij spreekt niet, Meester, van al de
valsche aanhalingen eri lasteringen die de klerikale
nieuwsbladen dagelijks gelast zijn te herhalen.
De Meester. Ja, en er wordt geen eene over
drevenheid begaan door den eenen of anderen lee-
raar, of men maakt het olftciel onderwijs daarvan
verantwoordelijk.
De Koster. Indien er scholen zijn alwaar
men onderwijst dat er geenen God bestaat of dat
den mensch geene ziel heeft, zijn alsdan degene
die voor onze zaligheid moeten zorgen niet in recht
van zoo een onderwijs af te keuren en te vervloe
ien
De Meester. Het beslean van dusdanige scho
len is niet anders dan een lasterend uitvindsel
want indien het zoo ware zouden de liberalen de
eerste zijn om dezelve te schandvlekken en tegen
te werken. Veronderstelt nu eens dat eenen onder
wijzer zich dusdanige ketterij zou toelaten, ware
het daarom eene rede om het geheel officieel onder
wijs daarvan verantwoordelijk te maken? Het is
even alsof wij, omdat zóóveel broeders hnrine leer
lingen door onkuischheid bedorven hebben en lot
dwangarbeid veroordeeld geweest zijn zouden
willen staande houden dat AL DE BROEDERS
vuilaards en AL HUNNE SCHOLEN kuilen van
zedeloosheid zijn
De Koster. Waarom zou de geestelijkheid
zich zoo hevig tegen het officieel onderwijs verzet
ten, indien zij de overtuiging niet had dat hetzelve
verderfelijk is
De Meester. Het is vandaag te laat, Koster,
om daarop te antwoordenmaar wat ui (gesteld
wordt is niet verloren, en ik beloof u van daarop
in eene naaste samenspraak te antwoorden.
<-mmnnT~
SataïCMsjsi'ssak tmaseüaes» «Seaï Scl»©«l£Mecs4ca',
den Hoste» en .ton CaoedgefeesïB».
Itet Nieuwsblad van Zondag laatst besteedt een heele feuil
leton om te onderzoeken De oorzaak van het kwaad. Na
veel onderzocht te hebben om bewijzen te vinden, komt het
uit op O De Toekomst, op hare beurt, heeft ook gezocht
zij heeft gevonden dat de oorzaak vanx het kwaad bestaat in
de valsche mannen met hunne gazetten die van het Geloof
eenen winkel maken om rijkdom en heerschzucht te overwel
digen. Supprimeert dit boeltje en de wereld zal ontslagen
zijn van alle geessels die heden het menschdom teisteren.
Gelukkigiijk zuilen tijd en omstandigheden er van zelf een
einde aan stellen het Nieuwsbladhier te IJperen, heeft
zóóveel abonnenten, dat het zich genoodzaakt vindt eenen
oproep aan zijne vrienden te doen, ten einde voort te kunnen
sukkelen De Toekomst ziet het getal zijner abonnenten
aangroeien zonder oproep. Wij wisten wel dat het uit
colère was dat het Nieuwsblad over tijd steenen wierp en
zaagde met het kleine getal abonnenten der gocldeSooze
Toekomst, liet is zeker omdat het Nieuwsblad rechtstreeks
deel neemt aan de oorzaak van het kwaad, dat het publiek
het naar waarde weet te schatten.
IJperen, 12November 1870.
Zondag, IS dezer, gaat de Maatschappij de Vlaamsche
Ster naar Veurne eene vertooning geven, deel makende van
de tweede reeks tooneelkuudig Festival aldaar uitgeschreven
door de Maatschappij Arm in de Sroze en van Zinnen
Jong. ii
De vertooning is samengesteld uit
1. Raad en Daad, blijspel met zang, door Eug. Stroo-
bant
2. Zonneschijn na regen, tooneelspel door Frans Van
Bogliout
S. De Belgische Vrijschutter, blijspel tnet zang, door H.
Nan Peene.
Ter gelegenheid der Patroonfeest van Z. M. onzen
Koning, de Maatschappij der Burgerwachten onzer stad heeft
besloten eene schieting met het karabijn Flobert te geven op
Dinsdag Ia November 1870, ten 6 ure 's avonds in haar lo
kaal Het Oud Zilveren Hoofdwaarop zij ai de overige leden
der Burgerwacht uitnoodigt.
Voorwaarden
Kostelooze inschrijving in het lokaal ten a ure 's namid
dags ten 0 ure begint de schieting.
De heer kommandant der wacht, de maatschappij en ver-
schiilige leden derzelve schenken de 9 prijzen die te winnen
zijn.
Elke schutter mag een proef kogel schieten.
Buiten dien zijn er nog voor elke schutter vijf schoten te
lossen.
De prijzen zullen gewonnen worden bij hoogste punten.
Met den vijfden kogel beslist men voor het bekorten.
Alle geschillen en besprekingen zullen onwederroepelijk
door de besturende kommissie vereffend worden.
Een Banket zal plaats hebben den Zondag 20 November
1870. Al de leden der Burgerwacht kunnen er deel aan ne
men: eene lijst van inschrijving is ten dien doele geopend en
berust in het bovengenoemde lokaal der maatschappij.
Bij koninklijk besluit van dezer zijn in het Leopolds-
order onder anderen benoemd
Commandeurs, de generaal-majoor De Jaegher en Abry
de kolonels Terssen en Brialmont
Officieren, de kolonels Busillion en de inspecteur-veearts
Marcoux
Ridder, de kapitein van i° klas Cambrelin.
De gemeenteraad van Dixmude heeft een verzoekschrift
naar Brussel gezonden, geteekend door al hare leden, ten
einde den ijzeren weg van IJperen naar Oslende langs Dix
mude te bekomen. Verders zijn er hij de belanghebbende ge
meenten stappen gedaan, om hen te verzoeken hunne geza-
mentiijke pogingen aan te wenden, ten einde dit gewenschte
doel te bereiken.
Zooals men weet, vraagt de maatschappij die de vergun
ning heeft van den ijzeren weg Armentiers-Ostende te leggen,
aan den Staat om de richting dezer linie te mogen wijzigen,
in dien zin, dat dezelve langs Langemarck, lilerckem, W'ou-
men, Dixmude zou komen, in plaats van langs Staden, Corte-
marek en Thourout te loopen. De vraag der maatschappij
wordt door de laatst genoemde gemeenten ernstig tegenge-
kant.