Briefwisseling der Toekomst. K.aiholijke moedwilligheid t €ex*eïe SüsssicaS. Deze kring heeft Zondag laats een Concert voor den arme gegeven. Uit stad moetende gaan, het was ons onmogelijk er tegenwoordig te zijn en er een verslag over te geven. Wij verwachtten ons aan de eene of de andere inzending die wij onze lezeren zouden hebben kunnen mededeelen; maar er is niets toegekomen. Dus, met den bes ten wil der wereld kunnen wij niets daarover zeggen. EavmseJï üoonecl. De ventooning die aange kondigd was voor 19 December laatst, is uitgesteld tot op 1" December. De plakbrieven en programmen zullen van deze week het publiek over deze vertooning inlichten. '4 Ss Winter Het Nieuwsblad vind niet goed dat wij eenen oproep tot de mensch Levendheid doen Het is ongehoord, het is schande, zich tot de inwoners van IJper te wenden toen eenieder in het gebed is om den Hemel het einde van den bioedigen oorlog af te smeeken Wij twijfelen niet aan de kracht des gebeds, wanneer het uit een zuiver hart en met overtuiging tot den Aigoéde ge richt wordt; doch niets beiet dat men voor de lichamelijke noodwendigheden onzer arme bloeders ook zorge, terzelfder tijde men gebeden stort. Vraag aan eenen ongerlijdende hoe godvruchtig hij ook wezen moge, wat hij verkiesteen On ze Vader of eer; b iterham, en hij zal den boterham nemen VlaamMbe Ster. Zondag laatst heeft deze maatschappij hare beurt gaan vervullen op het Tooneeikun- dig Festival te Lokeren. Zooais naar gewoonte heeft zij haie oude goede faam staande gehouden. Alle drij de stukken werden met samen hang ten tooneele gevoerd en het lokersch publiek scheen zeer voldaan went hef. bewees zijne tevredenheid door (alrij ke toejuichingen. De voorzitter der ijperschs tooneelspelers werd, na het tweede stuk, voorgesteld aan de heeren Burg meester en Schepen, die hem zeer vleiende complimenten over de liefhebbers maakten; welke beleefde aanmoediging hij da delijk den leden is gaan overmaken, die aangeprikkeld, hun ne krachten s menspanden om het slotstuk met nog meer kunde dan de eerste stukken op te voeren, iets waarin zij volkomen geslagen zijn. De Voorzitter der Ster neemt deze gelegenheid te baat om zijne medeleden te bedanken over hunne zoo moedige en wel willende medewerking tot het verheerlijken der vlaamsche Tooneelkunst. Mochten die heeren te Lokeren een pareltje te meer aan hunne kunstkroon gewonnen hebben Poperinghe, 20 December 1870. Het Nieuwsblad wil niet bekennen dat het in zijne pole miek over de zoogezegde concurrentie van het openbaar on derwijs tegen het bijzonder onderwijs is geklopt geweest. Wij hebben getoond, gelijk twee en twee vier is, dat het de bisschoppen zijn die het openbaar onderwijs overal willen vernietigen met in alle steden waar eene Staats- of Gemeente school van ouds bestond, een geestelijk gesticht er tegen te steilen, en met al andere steden en gemeenten te vervullen van alle slach van priester- en paterschoien, om aldaar het officieel enderwijs onmogeiijk te maken. Het artikel 17 der Constitutie zegt dat het openbaar onderwijs gegeven is ten koste van den Staat, en het Nieuwsblad wil aan zijne onnoo- zele lezers doen gelooven dat dit onderwijs, voorgeschreven door de Constitutie en geregeld door de wet, slechts ingericht is geweest door de liberalen om concurrentie te doen aan hét bijzonder onderwijs die, vrij zijnde, aan alle wetten en aan alle voorwaarden van wetenschappen ontsnapt, 't Is alsofbij voorbeeld, de zaakwaarnemers zouden willen beweren dat het notariaat door het Gouvernement ingericht is geweest om aan hun agentschap concurrentie te doen, of,dat de kwakzalvers eene concurrentie zouden zien in de inrichting van onze geneeskundige faculteiten. Wij ge looven in tegendeel dat het zaakwaarnemerschap eene groote hindernis toebrengt aan het notarisambt, dat het char- Jjatanismus de pest is der geneeskunde en dat het klerikaal "onderwijs, gegeven'door ongediplomeerde professors, in de kleine steden en de landsgemeenlen de doodsteek is van het officieel onderwijs. Maar het Nieuwsalad is te moedwillig om deze waarheid te aanveerden. Om de bovengemelde concurrentie nog meer te bevestigen de schrijver van dit biad komt geladen met cijfers en geeft ons eene geheeie bladzijde vervuld met ai de sommen welke liet Communaal Kollegie en de Middelbare Staatsschool van IJper gedurende de laatste 10 jaren aan den Staat en de stad gekost hebben, hierbij voegende dat dit kollegie het EENIG gesticht van dit siaeh is dat in onze provincie bestaat. Behalve dat deze laatste bekentenis klaariijk bewijst dat in onze provincie het officiéél onderwijs aan de MENIGVULDIGE Bisschoppe lijke Koliegien geen de minste concurrentie doet, en dat het integendeel de Geestelijke Koliegien van Poperinghe, IJpercn en Kortrijk zijn die het wereidsch kollegie van IJperen meest beschadigen, er ontbreekt aan de rekeningen van onzen cijfe raar en aan de gevolgtrekkingen die hij er uit maakt maar een dingen't is de nota van al hetgeen de priesterkoliegien en de paterschoien sedert tien jaren aan hunne geldbezorgers gekost hebben. Indien die cijferaar de concurrentie van het officieel onderwijs wil stellen in de hulpgelden welke het van den Staat ontvangt, en ons wil doen gelooven dat die hulp gelden grooter zijn dan die welke het geestelijk onderwijs door dile slach van middels aan de geloovigen ontrukt, hij zou ten minste, om ons hiervan eën bewijs te geven, de rekenin gen der geestelijke gestichten zoo wel voor den dag moeten brengen ais die van het Staatsonderwijs, opdat wij de verge lijking ervan zouden kunnen-maken. De eene, .gestichten ge lijk de andere zijn immers al onderhouden met de penningen van het publiek. Maar de fijne vogel zal zich daar van wachten. Iiet is het gebruik niet bij de katholijke beurzepluimers van rekening te houden van de penningen die zij zoowel bij de geringe bur gers ais bij de.welhebbende lieden aftroggelen, want nooit heeft hel publiek de.minste rekening gezien noch vanS'Pieters penning, noch van de Voortplanting des Geloofs, noch van de II. Kindschheid, noch van de collecte voor de katholijke Universiteit, noch van de schooierij voor de kerk van Dadi- zeeie, noch van den Vastenblok, noch van de Sociëteit van Sl Vincentius it Paulo, noch van de Confrerij van den H. Fran- ciscus, noch van het Broederschap van hel H. Hert, noch van ai andere katholijke geidkantoortjes. Eu terwijl zij ai die reken schappen in het donker doen, zij zouden willen het volk op hitsen tegen de veropenbaarde onkosten en hulpgelden van een officieel onderwijsgesticht, waaraan zij dit geld maar overjonnen om dat zij hetzelve in hun eigen zak niet mogen steken Neen, neen, Nieuwsblad,gij weel het wel, hel Staatsonder wijs doet geene concurrentie aan het bijzonder onderwijs, maar het belet slechts het monopolium van het klerikaal on derwijs, welk moiiüjiülium het enkel doel is van ui uwe slin kende leugens en schandelijke bedriegerijen. Esculap de ter Sluis. Wij deelen hieronder eenen brief mede zoo als hij ons in gezonden is,zonder de minste verandering, omdat wij geloo ven dat hij geschreven is voor de lokaliteit. Meessen, 19 December 1870. Mijnheer uitgever der Toekomst Vriend van waarheid en vijand van overdrevene beknibbe lingen, bid ik u een piaatseken in uw geëerd biad te willen geven aan eenige opmerkingen over twee artikels van 4 en 1 i December laatst over Wijtsehaete. In het artikel van 4 laatst lees ik Bestier van twee broeders; d'eene Burgmeester,d'andere Gemeente-Ontvanger, Ordonnateur, Lid van het Armbestuur. O arme duts!.. sehiijven gaat zoo gemakkelijk Verders lees ik om aan die onlvangerij te geraken hij heeft een nieuwen frak naar Meessen geun halen, enz sukkelaar waarvan gij nu nog spreekt, 't is omtrent 40 jaar dat men, om iets te kunnen bekomen, veel naar Meessen moet gaan halen Is dit nu nog nieuws, dat Meessen met Wijl- schaele leeft? Men draagt geld naar Juge, Grrffier, Huissier en Enregistrement ('t is 't kanton), dan naar Notaris, Doktor, Expert, Contributie-Ontvanger; ambachtslieden en winkeliers halen er bijna al hunne kostelijke kleederen tot zelfs al de schoolkinderen, boven de eerste communie, die, wanneer er iets in de menagie ontbreekt het van Meessen medebrengen en Moeder gaat dan 's Zondags betalen en doet den Pander vullen, (waarom niet gelijk elders een tweede onderwijzer, of Ja, waarvan men nu nog spreekt Waarom is Wijtsehaete kamer buiten Meessen? sukkelaar! ook wien zou liet weige ren: veel trekken en meester zijnen dienen als zij komen koopen en betalen eh ja In den artikel van 11 December zegt men 6 honden aan een been, ik zeg zevenwant voegt hij die lijst een 31. Therry vanYpre, maar voorden dezen en was er geene iioop! Ten voordeele van het gemeente moest liet eenen parochiaan zijn, daarin had de Baad gelijk; maar ik vraag wat verschil er is tusschen dit ambt aan een vreemdeling geven of aan een ouden rijken jongman, die alles spaart om hoop op hoopte leggen, niets verteert en werkt als eene slaaf? volgens mij dat is juiste hetzelfde. Ik lees er verder in: zij hébben geballoteerd tusscheu 5 om V. D. L. er uit te krijgen. Was de ballotage geschied volgens de wet en kreeg V. D. L. de twee stemmen van Joye bij zijne twee eerste, was eik 4, en V. L. drij maanden ouder zijnde dan D. K., dan was de eerste genaamd, volgens de wet. Zie hoe zij de wet nakomen enz., i> zegt het artikel. Is hel al de kritiek weerd e' hètje buiten de wet te gaan tot het welzijn der Parochie En ton nog es 't nie goed l en es maar e1 hètje te verdoen; want men zegt dal het nog ge beurd is met denzeifden h. D. als hij wilde e' bètje Disch- Ontvanger zijn, Ontvanger aan en Ontvanger afin 5 a 4 weken tijd, doch ik weet hel fijne niet Voorts lees ik: Zij hebben de bevelen van den Pastor ge volgd, Omdat het tot nu toe altijd alzoo is geweest doch ditmaal schijnt het zeker dal de lieer Pastor zich daarmede niet bemoeid heeft. Nog verder spreekt ditzelfde artikel zeer onbetamelijk over de redens waarop Ch. V. D. L. zijne vraag steunde. Zulke dingen maakt men alzoo niet openbaar! Bovendien het schijnt dat dezen laatste veel menschen dienst bewezen heeft, met, in afwezigheid van den Ontvanger, die Ypre bewoonde, hun geld te aanvaarden en over te geven alsook binst de ziekte en na de dood, op verzoek, de eerste zitdag hield en alles ont ving, zonder de minste klachtalhoewel men algelijk een an der aanstelde om den interim te bskieeden Of is 't om't geld van den interim ook naar Meessen te dragen, gelijk al Y ander Het is een eerbare koopman die veel menschen houdt leven. Verders h. D. K. is een woedend katholijk...Volgens mijne naspeuringen is hij noch katholijk noch liberaal, hij be mint het geld en niets anders. Vraagt het maar aan de ge trouwden en rechlsweirds, gij zult het wel weten. Nog verder lees ik: li ij dreigde, indien hij niet genoemd werd, de boeken van het Armbestuur naar de 1000 duivels te smijten Dit schijnt waar te zijn en 'i ware jammer Jlen zegt dat zijn voorzaat, L. Clerk, dien post bekleedde voor 80 fr. 's jaarsdezen nu krijgt 18o fr. hij jare. De eene was het in de jaren 40, van hongerige gedachtenis, wanneer er noch werk noch winst was, en nogtans was den arme te vrede. Deze dient in de guide jaren 00 waarin er werk en winst was zooveel men wilde, en de arme klagen putten in de sleenen De eene zeggenDeze komt beter toe 't is mogelijk; maar de kommeeren, die het ook willen weten, zeggen: Ja, de disch verrijkt in schulden Wie nu heeft het gelijk Nogtans hij keilt Economie want nog andere kommeeren zeggen dut het geld eener bijzondere omhaling in de kerk gerekommandeerd voor een arm en ziek huisgezin, niet gegeven is geweest naar eiks voldoening en met afhou ding Is 't waar, ja of neen Ware 'I gee' jamer van hem kwijt te zijn, ha Indien hij hem moest verliezen ware, volgens hem, de Di.seli om zeepe Vóór hem alles was slechtna hem onmo gelijk de Disch zai met hem begraven worden en er zal nooit geenen kunnen bestaan, bij gebrek aan eenen bestier der En het is waar, wie zou, gelijk hij, zijne medewerking durven weigeren, als, in de kavalkade van Vetten-Zondag om het geld dat men voor den armen inzamelde te ontvangen en er over naar liefte te beschikken zoekt zulk eenen! en de quéteurs, die zóó hnu best gedaan hadden moesten zeis eene hrooddeeling doen, waartoe hij hun tol zelfs de lijsten wei gerde wie zoudt gij nog vinden die zooveel uaS.ioz voor den armen zou hebben, en zoo jjlipiapeA ua ppa|jq den arme zou aanspreken Ten slotte, M., ik geloof niet dat noch Pastor, noch Secre taris, er hun daarin veel gemoeid hébben, zij zijn zoo k niet, nog minder geheel den Raad, zooals uw vóórig artikel zegt, om zich aan zulke belachelijke trekken plichtig te ma ken. Tot preuve: D. K. had in den eersten toer maar 4 stemmen op 8; dit is dus geheel den Raad niet, daarin begre pen deze van zijnen broeder (die, zegt men, liever niet zou gestemd hebben), maar, Henri will het zijn, en Ernest of zijn hinders moeten later deelen van die drij noomtjens wat daarmede al doen Wat de zieke serjant aangaat, men zegt dat dit een brave an bekwame jongeling is, en dat dit hem wel te pas zou geko men zijn. Neen, de helft van den Raad wenscht maar recht en goed te doen; maar de meerderheid overmeesterd. Volgens de waarheid het schijnt dat M. de Pastor er zich niet mede be moeid heeft, maar de dnivelsclie kommeeren van Wijtsehaete, waarover hij zoo dikwijls klaagt in zijnen predikstoel, en die het al willen weten, zeggen dat het juist zijne creaturen zijn die D: K. genaamd hebben: De groote Baron en de kleine, de illustre adv. Pierrejau, van bij de Wambeke, zaliger me morie, en de Broeder; is 't zoo, 't is kale triomfe, maar wie kan dut weten,'t was immers vóte secret! Indien de kommee ren gelijk hebben, dan ziet men dat het de Pastoor niet is, maar wei zijne creaturen, waaronder twee kerkmeesters. De andere Leden meenden dat deze jaarwedde elder meer goed zou te weeggebracht hebben dan bij een jong ventje van jaar, die werkt en spaart in eene hofstede om zijn geld op hoopen te leggen! Is dit om handel of nijverheid te verbete ren Indien alles alzoo afgeloopen is zouden de twee Ba rons veel beter gedaan hebben van te huis te blijven bassen. Na zijne benaming heett de gekozene zeker al de leden van herten bedankt.... nogtans de kommeeren zeggen het an ders Bravo, bravo, Wijtsehaete, gij hebt van het vaderland ver diend Nu eene nieuwe occasie door de dood van Coppin, Burg meester, en Joye, Kerkmeester, zijn die twee plaatsen open. Deze die dezelve hegeeren te bekomen, moeten, om geene huize té krijgen, van de volgende voorwaarden wel voorzien zijn 1° Wel geven als gij gevraagd zijtvoor alies wat de ge meente niet aangaat. 2" Weinig of geene wetten kennen en wel gehoorzamen aan P. 5° Hoe min geleerd hoe beter; maar kunnen teekenen. Weet gij iets, men wilt u niet of gij wordt later er uitgesto ken, allcnlijk d'onnoozelaars blijven. 4° Verre van de Plaatse woonen. Buiten één, die plaatse- naar is, al de andere woonen 4 of fi kilometers ver En voor Kerkmeester, zelve conditiën ais boven, en daarbij geen inboorling van Wijtsehaete. Zie liever: Pieler-Joannes, die er van lang in is, en gehoorzaam genoeg is, hebben zij Meersman, van Gilieveid; Dessin, van Wareghem; Lelerme, van PloegsteerT.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1870 | | pagina 2