Briefwisseling (ter Toekomst. BURGERSTAND Huwelijken Sterfgevallen. De prijsdeehng werd voorafgegaan door eene welgepaste aanspraak van den heer Roiiers. Besliiurder, Eene viaamsche tweespraak, twee muziekstukken op het'piano, waarvan een met 4 handen, een viaamsche koor, een air varié en een an der stuk, uitgevoerd door de muziek-afdeeling, maakten van deze plechtigheid een waar aangenaam tijdverdrijf en bewees ons eens te meer door hoeveel bezorgdheid de bestuurders en de heeren onderwijzers bezield zijn met het weizijn.der kin deren aan hunne zorgen toevertrouwd. Be uitvoering der verschillige stukken strekken tot eere aan de onderwijzers die niet dan lof verdienen voor het heerlijk vervullen hunner taak door welke zij de plaats innemen van vader en moeder die de kinders door den dood zoo ongelukkig werden berooid. Etostelooze 8iads®c8a»®l. - Maandag namiddag, ten 5 ure, in de tegenwoordigheid eener ontzaggelijke me nigte, had de lüisterlijke prijsdeeling aan de leerlingen van Stads Kostelooze School plaats. De heer schepene Van lieule opende de plechtigheid met een viaamsche aanspraak, waarin hij een getrouw verslag deed over den vooruitgang der school, over de maatregelen te nemen tot volkomen welslagen ter onafgebroken bijwoning in de school, enz., enz. De ruimte ontbreekt ons hier om wij der er over te handelen doch men oorlove ons hier te zeg gen dat de heer Van Heuie, thans met het volksonderwijs be iast, zich eervol van zijn plicht kwijlen dat hij aan IJperen noodig is tot het volvoeren van hel zoo loffelijk doel te berei ken. De professors van muziek, MM. Otio en Baimaeckers, halen eere van hunne Teerlingen doordien zij ons meesterlijk uitge voerde muziekstukken voordroegenen dezen die de ten toonstelling der voortbrengsels van de verschillige 'leerstelsels in de Stadsschool gegeven, gezien hebben, moeten met ons bekennen dat de heeren bestuurder en onderwijzers insgelijks, lol'en dank verdienen omdat zij zich zooveel moeite geven waardoor zij onze stads-kinderen de middelen zullen ver schaffen.om later als eerlijke burgers zich eenen staat in de wereld te scheppen. En de clerieale gazetten onzer stad durven'deze gestichten schaamteloos aanvallen Waarom? omdat zij hopen door lo gen en laster het volksonderwijs te niéte te doen en het volk daardoor te verstommen, omdat het later niet meer zou kun nen bemerken dat de fameuze godloochenaars, onder den dekmantel der religie niet anders -doen dan hun exploiteeren en het geld uit hunne zakken kloppen. Om onze lezers te laten oordéèlen over de snoode handel wijs der schrijvers van liet Nieuwsblad wegens alles dat het wereldlijk onderwijs aangaat, geven wij hieronder een artikel van Zondag laatst Al Svessteï" aeu «le gaSge. Het is zonncklaer dat de liberale scholen meer en 'meer 't vertrouwen van de ouders verliezen, en dat het getal ver mindert van de leerlingen. <i De jaerlyksche prysdeelingen zyn yskoud en geschieden in de meeste onverschilligheid van de bevolking. Men vindt daer alleenelyk eenige stadsbedienden, die ge dwongen zyn hunne kinders er naertoe te zenden. 'li Wat gedaen om toch een weinig nieuwsgierigen aen te lokken ic Men heeft besloten de prysdeelingen van de liberale scho len 's Zondags te doen. Daerby nog veel geruchte te maken den beijaerd te doen spelen, de leerlingen naer de prysdee- lingszale te geleiden met het musique aen 't hoofd enz. ii Maar dit alles en zal niet kunnen helpen de verstandige menschen zullen meer en meer geware worden dat men in die scholen geene achting en heeft voor den godsdienst en zyne ■fejestelyke plegtigheden. ii Men is ook gewoon, en sedert lang, aen die liberale kwakzalvery En nu nog een laatste woord Gij, 'spog um schrijver in helJVieiiivsblad, gij liegt vrijwillig van 'teerste woord tot het laatste. Daarmede 'punctum! En wat gij raasdt over: musique aan 't hoofd en geruchte maken, en beiaard spelen, is zeker om te lachen. Doet gij den beiaard niet spelen? En wanneer gij eene muziekschool en geene muziekanten hebt, zooveel te slechter! Indien gij muziekanten had gij zoudt ze zeker niet doen spelen, neen, neen, 't is 't katje Gerucht maken, muziek! en uwe processien is er geen mu ziek in uwe hoogmissen en lof waar gij meer de menschen verstrooit dan sticht is er daar geen gerucht, is dit geen mu ziek Allo toe! gij wilt lachen en gij lacht uw zeiven uit. Ongevallen. - Maandag namiddag, toen de leerlin gen der Stadsschool na de prijsuitreiking op de Halle zich naar hun lokaal begaven (om aldaar de overige belooningen te gaan ontvangen, bestaande in kleedingstukken van allen aard), werd er een peerd op hol gebracht door het spelen der muziek. Ongelukkig had het beest een geladen hooiwagen achter zich. In den draai der Tempel- en Boterstraten sloeg den wagen om en het schilde weinig of twee personen werden er het slachtoffer verder reedt het eene kar omver en bleef eindeling stil, vastgegrepen door eenige moedige borgers. In den vooravond zag men met verwondering op den weg van Catotjes een ijdele ominibus aanstuiven, getrokken door twee peerden die in alle vlucht zich, zonder geleider, de stad in begavey. Langs de straten maakte zich iedereen uit de voe ten, verwonderd in den half donker dat een koetsier zoo snel door de straten liep. De peerden zijn rechtstreeks naar het huis huns meesters geloopen alwaar zij in de grootste kalmte der wereld stil hielden. Zij kwamen van Bertholomeus-kermis al waar zij eenige heeren en damen naartoe gebracht hadden, en waren het opgesteken terwijl hun geleider aan eene natuurlijke noodwendigheid voldeedt. Twee dagen later, eenige minuten na 7 ure 't avonds viel er een peerd onderst te boven bij den afloop der Aalstraat in den draai der Boterstraat, bij het Vleeschhuis. De personen die in het open karreken zaten zijn er afgekomen met eene tuimeipert over het peerd op de harde kasseien. Zonder verder ongeval zijn zij eenige minuten later de Groote Markt over naar huis gereden. Se&®osae kunsten. - Dezer week is er ons eenen brief medegedeeld,.gezonden aan onzen stadsgenoot, M. Karei VariKetnmel, artiest-schilder, door den heer graaf de Merode. De bijzonderheden daarover zullen wij ih ons naaste num mer onzen lezeren mededeelen. jj/%. Concorde (tmitien.) - Progamma der stukken welke morgen (Zondag 5 September) ten 6 ure 's avonds in den hof der Concorde door het muziek der Pompiers zullen uitgevoerd worden 1° Ouverture le Lac des fées, Auber. 2° Pot pourri sur la favorite, Donizetti. 3° Air varié pour Tuba, Moerman. 4° Le Puits d'amour, Pot pourri, Van Calck. o° Valse, Ch. Otlo. Bericht. Zondag, 10 September, om 5 ure's na middags, zullen de twee muzieken (dit van het 1° reg' en van onze Pompiers) een groot Concert geven in den Hof der Con corde, ter gelegenheid der sluiting van het saizoen. Tusschen de 2 partijen zal er een Luchtbal opgestegen worden. De.liefhebbers die zouden de reis willen mede doen zijn verzocht zich te willen aangeven bij Joseph (Concorde intra- muros). van deu 25 Assgïistl tot «lees i @cj>t®B2shcis. GEBOORTEN f) te ZamC"' 3' Craye, Eugenius, timmerman, en Duyck, Emma, kantwerk ster. Bartier, Petrus, werkman, en Dumoulin, Isabella, naaister. Debruyne, Caroius, landbouwer, en Doom, Maria, zonder beroep. - y Debuigne, Ludovicus, 74 j., verwer, eebtg. van Paulina Moreau, St. Jacobstraat. Ducorney, Joannes, G8 jkaiper, echlg. van Theresia Bodeyn, Boomgaardstraat. Dethoor, Benedictus, 47 j., schilder, weduwaar van Maria Gryson, Lombaardstraat. de la Poterie, Augustus, 68 j., z. b. on gehuwd, Thouroutstraat. Yanuxem, Clementia, 26 jaren, kantwerkster, ongehuwd, St. Jacobstraat. Kinderen beneden de 7 jaren. Mannelijk geslacht, 4. Vrouwelijk idem, i. te zanten 5. Men schrijft ons uit Wervicq, den 3! Augusti: Mijnheer de opsteller, Over vit;r weken ging het bestuur van de Fanfaren-Maat schappij Les Amis Reunis, bij M. den Burgmeester om het schoollokaal te vragen om er een Concert te geven ter gelegen heid onzer kermis. De opbreugst van dil muziekfeest was beschikt om uitgedeeld te worden aan onze noodlijdende be volking. Het schoollokaal was beschikbaar doordien men in de va- cantien is en de heer Burgmeester (een echt liberaal), was zeer geneigd de vraag in te willigenmaar hij had gerekend zonder den weerd De heer Pastor was van eene andere mee ning en heeft zoowel de overige leden van de statsraad bewerkt dat, toen de yraag ten berde kwam de meerderheid het schoollokaal aan een liefdadig werk schandelijk ontzegde De pastor en zijne marionetten meenden gewonnen te heb benmaar de wervikanen zijn geen slaven en zij hebben het bewezen Niettegenstaande de vertegenwoordiger van den God van vrede en verzoening (alias M.de Pastor) den Zondag, in zijnen predikstoel alles verdoemd en vermalendijd had die het dorst wagen naar het Concert en het bal te gaan, was geheel Wer- vick bij het feest van den 20" dezer tegenwoordig geheel Wervick wil zeggen het verstandigste en best opgevoede ge deelte der bevolking) De ontvangst overtrof aller verwachting en bracht veei troost aan den arme van onze stad. Den Zondag daarna overtrof het feest alles wat men tot heden te Wervick gezien heeft. Buitengewoon schoon Concert en een vuurwerk dat langin ieders geheugen zal blijven. Het. Bal begon ten 10 1/2 ure. De zaal bij het binnentreden deed ons denken aan de wonderheden van 1000 en éénen nacht. Iedereen werd er toegelaten die 'eerlijk en ordentelijk was, :t zij arm of rijk! gedurend geheel het Bal spruitte er eene fonteine niet anders gevende dan wijn waaraan iedereen naar gebefte zich kwam ververschenen dit deurde alzoo tot 2 1/2 ure, wanneer iedereen, opgeruimd en te vrede zich ter ruste begaf, zonder dat er een onbetaamd woord of beweging te bemerken is geweest. En Wervick was 's anderendaags niet verdelgd als Sodoma. Niettegenstaande de bedreiging van M. den Pastor Eere den man die het initiatief van dit alles heeft genomen drijmaal eere aan hem, die onbeschroomd voor de laffe aan vallen der clerieale vuilbladen, het waagt Wervick uit zijnen clericalen doodslaap te wekken en onze stad haren rang te doen nemen bij de meest vooruitgaande steden onzer pro vincie. Ontvang, enz. X. A. Poperinghe, 51 Augusti 1871. Erratum. In onze correspondencie van Zondag laatst, antwoordende op eene boutade van het Nieuwsblad betrekke lijk den romeinschen plebiscitewij herinnerden dat er, op een getal van 45,000 Stemmers, maar 1,500 voor den Paus gestemd hadden. Er staat bij misslag 4,50® in plaats van 45, DE YKIJHEID TAN GODSDIENST. Het art. 6 der Grondwet.zegtEr is in den Staat geen on derscheid van klassen. Al de Beigen zijn gelijk voor de wet; Het art. 14 zegtDe vrijheid der Godsdiensten en de vrij heid van op alle stoffen zijne gedachten openbaarlijk uit te drukken zijn gewaarborgd. Niemand kan verplicht zijn aan de oefeningen of de plechtigheden van eenen Godsdienst deel te nemen. Uit de samenvoeging van deze verschillige schikkingen is het klaar te zien dat het nationaal Congres, de rechten der Belgen vasstellende, al de religien afgescheiden heeft van den Staat, en dezelve voor iedereen vrij en onverplichtend ver klaard heeft, opdat zij geene voorrechten zouden kunnen ge ven aan den eenen belg boven den anderen. Men heeft veie religie of weinig religie, men is kalholijk, protestant of jood, dit verandert de gelijkheid der Belgen niet en mag geen den minsten invloed hebben op de rechten welke de Grondwet aan allen 'waarborgt. Deze voorzienige schikking is door den wetgever in de Constitutie neérgeSchreven geweest om de misbruiken te voorkomen welke men in alle landen ziet spruiten urt den overheerschenden invloed van den eenen of den anderen Gods dienst, en om de maatschappij te bevrijden van de gevaren der Staatsreligiën die in vroegere tijden zooveel oorlógen en menschenmoorderijen in Europa verwekt hebben. Volgens eene onlangs gemaakte berekening, er zijn op de wereld om trent t,10© verschillige religien die, dé eene meer en de min, op den aardbol verspreid zijn. In België is de room- sche katholijke Godsdienst ver de meeste uitgestrekt, maar wij hebben ook steden waar men protestanten vindt, andere steden waar men joden of Israëlieten vindt, en tot in de klein® dorpen toe vindt men nog Jansenisten, Stevenisten, Suzan- nisten, enz. Hewel, al die verschillige geloofbelijders, die al burgers zijn van hetzelfde land, moeten volgens de wet be handeld worden als broeders van hetzelfde huisgezin, als kinders van dezelfde moeder. Allen hebben evenveel recht aan de bescherming der wetten allen moeten, zonder onder scheid van Godsdienst, het vrij genot bekomen hunner bur gerlijke en politieke rechten, eu hebben, onder de voor waarden door de wet bepaald, een gelijken toegang tot de openbare bedieningen. De katholijken nogtans zijn van deze meening niet. Niet anders beoogende dan de opperheerschappij in alle landen waar zij eenige vrijheid genieten, zij gegruiken die vrijheid om hun geestelijk gezag van meer tot meer uit te breiden en boven het burgerlijk gezag te plaatsen. Volgens hen dé vrij heid van Godsdienst is niet anders dan het meesterschap der geestelijkheid over alle de landszaken; het meesterschap der bisschoppen en priesters in het gouvernement en op den troon gé lijk in de kerk met een woord de alleenheerschappij der katholijke religie en de uitsluiting van al andere Godsdiensten die nogtans onder de Belgen ook hunne geloovigen hebben. Om in het genot zijner burgerlijke en politieke rechten niet gestoord te worden, of om tot eene openbare bediening ge kozen te worden, men mag niet alleen noch protestant, noch jood zijnmaar men mag, zelfs kalholijk zijnde, geenen te genstand doen aan die onchristelijke heerschzucht, want daarin bestaat het liberalismus, en men weet hoe de klerika- len hedendaags de liberalen behandelen en hoe zij werken om hen van het burgerlijk bestuur verwijderd te hou den. Wetende dat de liberalen', hoewel toebehoorende aan de katholijke religie, mannen zijn die de rechtzinnige uitvoering der Constitutie willen, en die aan de bestuurders der geeste lijke zaken het recht niet erkennen zich ook het bestuur der wereldsche zaken toe te eigenen, zij maken hen uit voor slecht volk, voor ketters, voor vervolgers van God en zijne Kerk. En, hoewel de eenvoudige kiezers, gedurende bet libe raal bestuur, nooit die zoogezegde vervolgingen met hunne eigene oogen gezien hebben, zij bedienen zich van de dwaas heid en de bijgeloovigheid van deze laatste om hun die leu gens wijs te maken en om door dit bedrog hunne stem te verkrijgen. 't Geen de klerikalen met ons willen doen, 't is van ons ai- lengskens al de vrijheden en rechten té ontnemen welke de

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1871 | | pagina 2