C«
VAN IJ PEREN.
Schoolpenning.
1IBAKEL-PABBIEK.
4 FRANKEN 'S JAARS
IV 548. Elfde Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Aerscliillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen: 12 centimen den regel.
Reklaraen: 25 centimen.
ZONDAG, 24" SEPTEMBER 1872.
7
Bijkeet. Dixmudcstraat. 59.Alle inzendingen vrachtvrij.
VERTREKUREN VAN IJPEREN
Inschrijving geopend in het bureel der Toekomst.
STORTINGEN
De Redactie. ~5-00
Een nietgenoemde. 20-00
M. C., tot ondersteuning van 'l lager
onderwijs. 20-00
A. V. (vriend van B....) 5-00
M. De Creus en Cie. 3-00
Inschrijving E. B. 10-00
63-00
JAARLIJKSCHE INSCHRIJVINGEN
Het Nieuwsblad bezit zich zelve niet van woede
omdat wij uil de geschiedenis eenige streken van
het orde der Jesuiten in een onzer laatste nummers
hebben herhaald; het beticht ons van leugens, als
of de gezegde aanhalingen door ons zouden uitge
vondenzijn! noglans al de geschiedenisschrijvers
zijn eenparig om de daden die wij medegedeeld
hebben te bevestigen. Maar de geschiedenis gaat
het Nieuwsblad tegen, en met te beletten dat de
onnoozelaars, voor wij het schrijft, andere nieuws
bladen, en bijzonderlijk andere boeken lezen, clan
degene door de Bisschoppen goedgekeurd, de partij
kan aldus de geschiedenis op haar gemak verval-
schen. Bij voorbeeld, zij tracht Philippus de II te
verschoonen en zijne gruweldaden te loven, en een
bewijs dat zij alles durft, hoe belachelijk het ook
mochtezijn: Pater Loriquet schreef en onderwees
dat Napoleon een generaal van Bodewijk de XVIII
was
Maar wat zij ook doen of zeggen mochten, het-
gene door zoo veel schrijvers van den ouden tijd is
bestaIigd behoort aan de geschiedenis en is niet af-
liegelijk, ten anderen, indien het aan dc schrijvers
van het Nieuwsblad aangenaam kan zijn, wij zul
len ons verhaal andermaal hernemen, en daarbij
voegen uit welke geschiedschrijften wij onze inlich
tingen putten; onze tegenstrevers zullen zien dal
wij onzen toevlucht niet moeten nemen bij de ge
zegden van eenen hervormde.
Als men een verken bij zijne ooren trekt de ge-
heele, trop schreeuwtliet is ook zoo met de kinde
ren van Loyala, wanneer men klaarlijk aantoont
dal al de omwentelingen die van sedert hun be
staan, de wereld hebben onderdrukt, of door hun
of tegen bun zijn bevrocht geweeest, hunne ver
trouwde schrijvers houden staan dat het al leugens
zijn, en nogtans wij moeten uit ons land niet gaan
om voorbeelden te zoeken. De omwenteling van
1788 was wel door de jesui terij opgestookt, en het
is lieden gekend dat de jesuiten in -1829 merkwaar
dige sommen aan de geestelijkheid van ons land
hebben doen geworden om de omwenteling van
1830 te bewerken; dal liet bij middel van die gel
den is dat zij in meest al de steden werktuigen
vonden om de bevolking tegen bet beheer op te hit
sen. terwijl van den anderen kant de vrienden van
vrijheid en rust zich in de zestiende eeuw, om zich
te bevrijden van de inkwisilie en ander spaansehe
onderdrukkingen, het vaandel des opstands onder
de zinspreuk van Geuzen hadden opgeheven en
met moed verdedigden.
Wanneer men de kalholijke nieuwsbladen leest
men zou waarlijk gelooven dat de schrijvers en de
partij welke zij verdedigen niet anders zijn dan
zuiker en zeem, en dat de liberalen waarlegen zij
al hun venijn uilsponwen de slechtste, de afschuw-
lijksle gedrochten zijn die God eens geschapen
heeft
Die mannen gaan heel onvoorzichtig te werk,
want wij zullen bewijzen, met cijfers die nooit lie-
I
DE TOEKOMSf
IJZEREN-WEG.
Naar KORTRI.TK. 5-40. - 9-39. - 11-41- 2-35. - 5-55.
Naar POPERINGHF.. 9-05. - 8-45. - 9-38.
Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK. 6-30. - 11-43.- 3-40.
- (5-32.
Naar ROUSSELAERE. 7-53. - 12-35. - 6-40
Frankrijk verheft zich.
Om weêr grool te worden, om weêr le cerveau du monde
te zijn, organiseert het groote bedevaarten naar de valsche
Lieve Vrouwen van Lourdes en Salette.
Die beévaarten vinden weéigalm in Belgie.
De zwarten meenen waarachtig dat ze nog ir. de midden
eeuwen leven, en ja op den buiten is er al weinig veranderd
sintsdien vermaledijde!) dwangtijd.
't Is een dure plicht voor de liberalen t bedrog te ontmas
keren.
't Blind gelooven kan niet meer zijn, bovenal wanneer de
gerechtshoven er zich mede bemoeien.
Zulks is liet geval geweest voor de mirakels waar men nu
weêral geld meé wil slaan.
Daarom ververschen wij de memorie van eenieder en geven
M ij hier de echte historie van een dier mirakels.
Die er dan nog aan gelooven zullen zot zien en die zullen
wij in hunne godzalige domheid laten.
Leest hier en oordeelt
Dit is een opstel welk den 2<> September 1808 het licht zag
en dat door niemand kon weersproken worden en ook niet
Wtêrsproken werd.
Dit is dc schoonste, klaarste en duidelijkste veroordeeling
van al die diefachtige poessenellerijen.
Wij dringen niet verder aan.
Die wil weten, le2e I
SALETTIANA.
DE NAGEL VAN' HARE DOODKIST
In 't laatste koepleelje staat alles.
De bisschop vaü Grenobel, nog al slap dooi- ziekte en ouder
dom, had aan eene geestelijke kommissie het Salet mirakel
doen onderzoeken. Deze kommissie besliste tegen. Ja maar,
men maakte al die tegenstrijdige geestelijken van kant, en (dat
en kon niet missen) de tweede kommissie knikte ja. Edoch,
om van neen tot ja te komen, moest men eenige mise en
scène maken. Hoor nu
Yictorine Sauvet, 20 jaren oud, dienstmeid le Marseille,
scheen op een, twee, drij, het gezicht te verliezen. Zij deed
eene no)ene in de St-Nikolaas-kerk, waar men water verkoopt
even als in vele keiken. Maar bij geval, de pastor en was niet
l' huis, en zij vertrekt naar Salette, waar zij van den eersten
dag genas!.,, 't Is ten minste pastor Rousselot die dat verze
kert; maar die zelfde pastor had hetzelfde verteld van Maria
Gagnaid, en 'l wierd herkend als volle leugen.
Een brave pastoor, M. Cartelier, verzekert dat Yictorine
Sauvet, van Salette terug gekomen, eenige visioenen en ver-
keeren met Maria uitvond, en dat zij, om geld le krijgen, be
loofde in de lucht te vliegen, en :t Salette-gras verkocht
waarop Maria gewandeld had.
M. Cartelier werd in !t eerste door 't bisdom verstooten,
maar dan 30 September 1850 kreeg men eene schriftelijke
verklaring van Yictorine Sauvet, bekennende dat hare visioenen
maar onrioozele inbeeldingen waren
1 ie zottinne had ook beweerd dat zij met den duivel ver
keerd had. De justitie schreef daarover aan den bisschop van
Grenobel, maar deze antwoordde daarop alleenlijk: Er valt
hier maar (e weten of die nachtduivel incube of succubemet
mannelijke of vrouwelijke gedaante verschenen is...
Later is Yictorine Sauvet in de bergen op nieuw gaan loo-
penZij hield zich 't meest le Aspremont, waar zij gehaarde
nooit honger te hebben. Zij zegde dat zij met 't brood der en
gelen leefde. Maar in den stal heeft men brood, kaas en sau
cissen ontdekt
Later nog heeft zij verklaard dat zij ecnen borstkanker
aanveerd heeft, om eenen pater uit 't vagevuur te helpen.
Niemand tot hiertoe heeft dien kanker gezien maar als de
boerenkinders haar omringen, dan In kt zij wormljes uit haar
kleed. Men heeft erkend dat het kaasvvormtjes waren.
Zij loont aan zekere kwezels eenen stigmate of uilverkoren
teeken boven haren boezem. Zij gaat van dorp tot dorp preê-
k( n dat de Salette de eerste 0. 1.. V. van de wereld is. Er is een
bisschop van Gap die deze boerin huiten zijne kerk gesteld
heeft maar niettemin hei ft Yictorine Sauvet het meest gehol
pen tot de Saletproclamatie in 1851.
M