Avis. BERICHT. Marktprij zen MENGELINGEN. Sommaire da numéro dn 28 Septembre de ITllustration Européenne. Le Collége des Bourgmestre et Echevins de la ville d'Ypres, eroit devoir prévenir le public que dorénavant ses reunions auront lieu le Mardi et le Yendredi de chaque setnaine, respeclivcment a 10 heures du matin et a 5 heures de relevée. Te bekomen zeer schoone HAZEWIND JON GEN, van zuiver ras, aan zeer geringe prijzen. Zich te vervoegen Dixmudeslraat, 57, IJperen. IJPEREN. heralen noch van geene politieke partijen en men kende maar God en zijne evennaasten, 't Is daarvoor dat de tien geboden op twee kunnen gebracht worden, gelijk Jesus-Christus het opgemerkt heeft in zijn Evangelie, te weten God beminnen bovenal en zijn evennaasten gelijk zijn eigen zelve. Welnu, de liefde tot zijn evenmensch, en zelfs de liefde tot God (de wijl deze laatste zonder de eerste niet kan beslaan) is incom patible met de inmenging der priesters in de openbare lands zaken. Door hunne aanmatiging op het wereldlijk gezag zij scheiden de geloovigcn in tw ee vijandelijke kampen die elkan der bestrijden, zij vernietigen de broederlijke liefde en zij geven het voorbeeld van de vijandschap, den haat en de 'wraakzuchtige vervolgingen welke deze strijd onvermijdelijk (Joet ontstaan. De geboden Gods veroordeelen dan grootelijks de leering der politieke priesters, en 'tis daarvoor dat wij ge legd hebben dal die leering uitgevonden is door hun eigen zeiven en als een zesde gebod gevoegd is geweest bij de vijf bekende geboden der li. Kerk. Door deze leering en de gevolgen die er uit spruiten de priester maakt hem onbemind, hij verliest al zijn vertrouwen, meu gelooft niet meer aan zijn heilig karakter, en men twijfelt of de H. Sakramenten, behandeld door zulke haatzuchlige mannen die zelve in staat van gratie niet zijn, hunne zalig makende uitwerksels kunnen hebben voor anderen. Het is dan niet te verwonderen dat het geloof bij vele rede- neerende menschen verflauwt door de schuld der bisschoppen en andere kerkvoogden, en wij staan verbaasd over de ver blindheid der hooge geestelijkheid die aan dezen jammerlijken toestand vrijwilliglijk de oogen sluit en alzoo zelve de religie doet ten onder gaan. Het Nieuwsblad zal misschien nogeens zeggen dat de filo soof van Poperinghe wil lessen geven aan de bisschoppen maar, om te toonen dat zijne redeneering zoo ongegrond niet is als de ijpersche prulleman het beweert, hij zal hier de manier van zien laten volgen van den bisschop van Perpignan die zeker in de godsdienstige zaken zoo competent is als Mon seigneur van Brugge en consoorten. Zie hoe deze prelaat zich uitdrukt in een herdelijken om zendbrief aan de priesters van zijn diocees De priester aangesteld om de zielen te redden, en, indien het mogelijk is, de zielen van al zijne parochianen, over- luigd zijnde dat dit onmogelijk is als hij van hen niet be- mind is, kan hunne genegenheid en het algemeen vertrou- wen niet winnen indien hij zich niet afhoudt van de verdeeldheden die in zijne geestelijke familie ontstaan. Dat hij zich politieke man make, dat hij zich aan het a hoofd stelle van eene partij, zijn ministerie-is van onmacht geslagen bij zijne tegenstrevers, en men heeft hetzelve zien verslooten door stervenden die aan hunnen pastor zijnen tegenstand aan hunne denkwijze niet konden vergeven. In een land waar het volk de vrijheid van Godsdienst ge- niet en waar al de burgers de zelfde rechten hebben, de onverschilligen zoo wel als de geloovigen, de priester, om zijn heilig ministerie voordeeliglijk uit te oefenen, moet het x trachten te doen aanveerden dooi; het gezag van zijne chris- x telijke liefdeen de aantrekkelijkheden van zijne deugden. Geene rekening houden van de instellingen en de zeden a van het land, zich hard en wederspannig toonen aan zijne ii parochianen, zich onvoorzichtiglijk in strijd stellen met het ii burgerlijk gezag, zijne schapen willen bestieren door het x geweld, met ruwheid eischen 't geen men maar met goed- i"i heid kan bekomen, zijnen wil met dwang willen opleggen a en administratieve omwentelingen (gelijk te Poperinghe) veroorzaken, het ware kwalijk zijn land en zijne eeuw ken- x nen, het ware de vruchten vernielen van de heiligste der a zendingen. En nog veel andere schoone maxiemen te lang om hier te melden. Het Nieuwsblad zal zeker met verontweerdiging zeggen dat de bisschop van Perpignan een tweede pater Hyacinthus is. 24 September. Zie hier eenige nieuwe argumenten van den ijperschen suk kelaar tegen de artikels van 't manneken Dien olijkaard en weet de helft van tijd niet wat hij zegt 'i of gezeid heeft, en wij namen dat onnoozeie botte redens als ii het aaneen niet houdt, en 't is nog een keer alzoo. Om te i' redeneeren moet ge weten wat ge zegt of gezeid hebt, anders ii geen redeneeren Ja zeker, Nieuwsblad, als M. Roelens Schepene gekozen was te Poperinghe (omdat de meerderheid van het ccïit kiezerskorps alsdan liberaal was) 't was, gelijk gij zegt, vol gens den zin van hel volk, en nu dat hij uit den Raad gestemd is (krachlens het zesde gebod der H. Kerk), 't is tegen den wil des volks. Eu gij vindt hierin eene contradictie rede- neerder X. Poperinghe, 2(i September 1872. Wij hebben vergeten te melden in ons verslag van het geestelijk banket dal men, in eenen. tost, M. Achille Van Kenynghe aanwakkerde om de voetstappen te volgen van zij nen vader, zaliger memorie. Ja, de voetstappen, maar niet de band stappen, want de omstandigheden van zeker proces tot Gent,van de alïairensmel de achtbare familieRommens en van eene gedane ontdekking bij den ontvanger van het slads- octrooi zouden te veel keersroet aan zijne vingers doen plak ken. Wij hebben ook vergeten te melden, a propos van bet vuur werk, de handklakkingeu uit het huis van de dikke buiken op de Kleine Markt, de zusters van Nicodemus Joannes, roepende met hunne geitestem: (iefa! fiefa de katholijken! Antwoord van een passant: Gij vervloekte leelijke schan dalen, gaat gij uwe buiken intrekken met uwe geitestem. n 0. Q. Onze correspondentien van Woesten kunnen maar de naaste week verschijnen. 1»J ""''JID— Proven, '24 September 1872. De dag van algemeene verlossing voor de kapellaan Lompe is eindelijk gekomen 1 Wij willen zeggen, dat de instelling van onzen nieuw- benoemden gemeenteraad, gisteren plaats genomen heeft. Na Hemel en aarde tot medehulp geropen te hebben, om de inhuldiging van den Burgmeester, zoo prachtig als die van zijnen voorzaat te maken, (dit was zijn zeggen) heeft het feest een waren fiasco gemaakt. Het mag slechts als eene begraving van burgerrechten, van karakters en van manhaftigheid aan zien worden. Inderdaad Wie is het haantje van het baantje van geheel deze leute? Niemand anders dan een overdreven priester, die, door zijne belachelijke handelwijs den spotnaam van Lampe bekomen heeft. Wrie is het die, bij de aankomst van den Burgmeester, als eenen razenden rondloopt en uitroeptPlaats Plaats Plaats voor M. de Pastoor. De geestelijke overheid moet hier eerst het woord voeren Niemand anders dan Lampe. M. de Pastoor gehoorzaamt en spreekt eenige onverslaan bare woorden uit. Bravo! Bravo ProficiatProficiat! M. de Burgmeester, gij zult ons wel bestieren, niè waar Nogeens zijn dit de woorden van Lampe en altijd Lampe. Na hem, niemand voert meer het woord. De Burgmeester even als de Raadsheeren blijven stom gelijk karpels. Volgens hunne verklaring zelf, hebben zij tegen wil en dank hel ge meentemandaat aanveerd. Zij zijn de verslaafde werktuigen van Lampe, die voortaan over het bestaan en welzijn van onze schoone gemeente zal beschikken. Na deze eerste uilkomst, trekt de stoet de dorpplaats in, om aan de herberg van Bustraen op zijne stappen naar het Gemeente-Huis wedertekeereo. Nabij den dorpel van dit prachtig gebouw, tusschen de gemeente-school en het oud-mannengesticht, schaarde de ge meente-onderwijzer, een ander voorbeeld van geestverflau wing, zijne leerlingen, welke, na eene redevoering, de ge- meentesloters aanboden. Meer dan eens heeft het lotgeval gediend om den mensch door zijne eigene werken te doen foppen en tot speeltuig te doen dienen. Hier was ook het geval. Op deze plaats is men omringd van het Gemeente-Huis, het oud-mannengesticht en schoollokalen. Al deze gebouwen zijn hunne oprichting aan de bestiering en goedjonstigheid van den achtbaren Senateur Baron Mazeman de Couthove ver schuldigd. Deze werken zouden genoegzaam zijn om den roem van eenen bestuurder te rechtveerdigen en de eeuwige dankbaarheid in te roepen. Op onze gemeente is het anders. Ja, op deze plaats is het, dat men de jongheid, die jaarlijks van den miskenden weldoe ner, buitengewone prijsdeelingen verschuldigd was, efcne nieuwe gemeente-overheid aantoont. Op dit zelve Gemeente-Huis durft Lampe nog meer en meer! zijne soutaan besmeuren met deze onrechtveerdige en spoldrijvende woorden te doen aanplakken Gevoelens van algemeene ontlasting. Het Gemeente-Huis, door Lampe in zijne heilige en gods- dienstroerendc sermoenen voor eene hoeimikke uitgegeven, moet nu dienen om dit dol mensch gedaante als overwinnaar te ontvangen. Nauwelijks hadden de kinders hunne onnoozeie plechtig heid voltrokken of Lampe, de sleppe in de hand, snelde het Gemeente-Huis boven. Alhier nogeens alles door de zorg van dit overdreven kop stuk. De eene bij de bavroos van de frak, de andere bij de broek of nek, word rond de tafel geplaatst. De opdiening geschiedt in eene doode stilte. Eenen dronk alléén is door den Pastoor aangeboden. Zijne spraak is die van eenen heursel in eene kan. Niemand verstaat hem, ten zij Lampe, die opspringt en gedurig roept: Bravo! Bravo! Leve de nieuwe Burgmeester Alles heeft een einde, zegt iiet boek der waarheden. Aan deze schimperij, waar de godsdienst, bij eene bende onnoo- zelaars, het werktuig is geweest, moet ook een einde komen. De uur van herstelling zal en moet komen. Zoo veel te vroe ger daar de biecht-, de predikstoel en andere geestelijke in- rloedmiddelen werktuigen van bedrog en leugentaal zijn geweest. De plaats ontbreekt hier om in alle bijzonderheden te ko men. Maar gij, Lampe, hoe zult gij bij uwe onnoozeie, bij uwe domme slachtoffers doen bewijzen, zooals gij altijd ge predikt hebt, dat onze voorgaande gemeente-overheden on- rcchlveerdigheden begaan hebben Neen, gij zult niets meer namen uw doel is bereikt, gij moogt uwe belooning af wachten. Weet nochtans dat onze gemeente tot voorbeeld aan zijne zusters kan dienen. Haar voorgaande bestuur schittert uit in volmaaktheid en eerlijkheid. Alle opzoekingen welke gij zult kunnen doen of wagen zullen eene vervloeking op uwe lo- genachtige doenwijze inroepen. Een Provenaar. Jufvrouw Eleonora zoudt gij naar Boesinghe niet ko men het gaat een dag van kermis zijn Bahjaak, bazinne, ik zal komen met Lisa. Goed, 'k zal huider verwachten. Lisa, g'en moet van den nuchten niet veel eten, me gaan ginter ons buiksken en zielmisse doen. Ik zal niets eten, 'tzal zooveel te beter smaken. 't Is een goed gedacht, ik zal doen lijk gij. En de twee juffers vertrokken naar Boesinghe. i Dag Bazinne. Dag jufvrouwen, gij zijt daar wel vroeg. He bah men doèn,'t is bij den noene Ja maar, 'k wil zeggen omdat gij vandage arriveert - Eh welwe kunnen toch morgen niet komen als het van- dage de inhaling van den burgemeester is Vandage de inhaling! gij zijt mis, ten is maar morgen. He wel heere'k meende dal het vandage was. En de twee juffers mochten weder keeren. Men kan ge makkelijk raden of zij scherp stonden van den honger toen zij ten 2 ure te IJperen terugkeerden. Nos Gravures: Bruxelles. Le tir nationnal. Ilaine St-I'ierre. L'Anniversaire. -Le Colisée a Rome. Texte Causerie. A propos des predictions annoncant la fin du monde. Le Salon de Bruxelles. I. Correspondence de Norwège. La poussière et la boue. L'héroïne du mal. Suite. AARD OER GRANEN ENZ. 21 Sept. 28 Sept. verkoclitte kwantiteit. middenpr. p. lOükilo. verkoclitte kwantiteit. middenpr. p. 4DO kilo. Tarwe 23,100 OI 1 O O 48,000 33-75 Rogge 9,500 18-50 12,900 19-00 Haver 800 17-50 800 18-57 Erweten 500 19-50 700 19-25 Boontjes 1,500 19-50 2,100 19-75 Aardappelen 7,000 7-00 0,200 7-50 Boter 310-00 315-00 De prijs van het menagie-brood, voor de week van den 29" Sept. tot 6" Oct. is gesteld aan 53 c. per kilo. I&onsselnre. Per 100 kil. 24 Sept. Zaai-tarwe fr. 39 oO aHaver 17 a 18 Nieuwe tarwe 32 a 35 Boonen, fr. 20 a 21 00 Oude tarweaAardap. 100 k. C a 7 00 Roode tarwe 51 a 33 Boter p. kilo 3 50 a 3 50 Rogge 17 50 a 48 50 Koolzaad-olie p. 103 kilo. Lijnzaad-olie p. 105 kilo Koolzaad-olie, fr. 86 50 a 8,8 a 88 50

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1872 | | pagina 3