Avis.
BERICHT.
Marktprij zen
MENGELINGEN.
Sommaire da numéro dn 28 Septembre de
ITllustration Européenne.
Le Collége des Bourgmestre et Echevins de la
ville d'Ypres, eroit devoir prévenir le public que
dorénavant ses reunions auront lieu le Mardi et le
Yendredi de chaque setnaine, respeclivcment a 10
heures du matin et a 5 heures de relevée.
Te bekomen zeer schoone HAZEWIND JON
GEN, van zuiver ras, aan zeer geringe prijzen.
Zich te vervoegen Dixmudeslraat, 57, IJperen.
IJPEREN.
heralen noch van geene politieke partijen en men kende maar
God en zijne evennaasten, 't Is daarvoor dat de tien geboden
op twee kunnen gebracht worden, gelijk Jesus-Christus het
opgemerkt heeft in zijn Evangelie, te weten God beminnen
bovenal en zijn evennaasten gelijk zijn eigen zelve. Welnu,
de liefde tot zijn evenmensch, en zelfs de liefde tot God (de
wijl deze laatste zonder de eerste niet kan beslaan) is incom
patible met de inmenging der priesters in de openbare lands
zaken. Door hunne aanmatiging op het wereldlijk gezag zij
scheiden de geloovigcn in tw ee vijandelijke kampen die elkan
der bestrijden, zij vernietigen de broederlijke liefde en zij
geven het voorbeeld van de vijandschap, den haat en de
'wraakzuchtige vervolgingen welke deze strijd onvermijdelijk
(Joet ontstaan. De geboden Gods veroordeelen dan grootelijks
de leering der politieke priesters, en 'tis daarvoor dat wij ge
legd hebben dal die leering uitgevonden is door hun eigen
zeiven en als een zesde gebod gevoegd is geweest bij de vijf
bekende geboden der li. Kerk.
Door deze leering en de gevolgen die er uit spruiten de
priester maakt hem onbemind, hij verliest al zijn vertrouwen,
meu gelooft niet meer aan zijn heilig karakter, en men twijfelt
of de H. Sakramenten, behandeld door zulke haatzuchlige
mannen die zelve in staat van gratie niet zijn, hunne zalig
makende uitwerksels kunnen hebben voor anderen.
Het is dan niet te verwonderen dat het geloof bij vele rede-
neerende menschen verflauwt door de schuld der bisschoppen
en andere kerkvoogden, en wij staan verbaasd over de ver
blindheid der hooge geestelijkheid die aan dezen jammerlijken
toestand vrijwilliglijk de oogen sluit en alzoo zelve de religie
doet ten onder gaan.
Het Nieuwsblad zal misschien nogeens zeggen dat de filo
soof van Poperinghe wil lessen geven aan de bisschoppen
maar, om te toonen dat zijne redeneering zoo ongegrond
niet is als de ijpersche prulleman het beweert, hij zal hier de
manier van zien laten volgen van den bisschop van Perpignan
die zeker in de godsdienstige zaken zoo competent is als Mon
seigneur van Brugge en consoorten.
Zie hoe deze prelaat zich uitdrukt in een herdelijken om
zendbrief aan de priesters van zijn diocees
De priester aangesteld om de zielen te redden, en, indien
het mogelijk is, de zielen van al zijne parochianen, over-
luigd zijnde dat dit onmogelijk is als hij van hen niet be-
mind is, kan hunne genegenheid en het algemeen vertrou-
wen niet winnen indien hij zich niet afhoudt van de
verdeeldheden die in zijne geestelijke familie ontstaan.
Dat hij zich politieke man make, dat hij zich aan het
a hoofd stelle van eene partij, zijn ministerie-is van onmacht
geslagen bij zijne tegenstrevers, en men heeft hetzelve zien
verslooten door stervenden die aan hunnen pastor zijnen
tegenstand aan hunne denkwijze niet konden vergeven.
In een land waar het volk de vrijheid van Godsdienst ge-
niet en waar al de burgers de zelfde rechten hebben, de
onverschilligen zoo wel als de geloovigen, de priester, om
zijn heilig ministerie voordeeliglijk uit te oefenen, moet het
x trachten te doen aanveerden dooi; het gezag van zijne chris-
x telijke liefdeen de aantrekkelijkheden van zijne deugden.
Geene rekening houden van de instellingen en de zeden
a van het land, zich hard en wederspannig toonen aan zijne
ii parochianen, zich onvoorzichtiglijk in strijd stellen met het
ii burgerlijk gezag, zijne schapen willen bestieren door het
x geweld, met ruwheid eischen 't geen men maar met goed-
i"i heid kan bekomen, zijnen wil met dwang willen opleggen
a en administratieve omwentelingen (gelijk te Poperinghe)
veroorzaken, het ware kwalijk zijn land en zijne eeuw ken-
x nen, het ware de vruchten vernielen van de heiligste der
a zendingen.
En nog veel andere schoone maxiemen te lang om hier te
melden.
Het Nieuwsblad zal zeker met verontweerdiging zeggen dat
de bisschop van Perpignan een tweede pater Hyacinthus is.
24 September.
Zie hier eenige nieuwe argumenten van den ijperschen suk
kelaar tegen de artikels van 't manneken
Dien olijkaard en weet de helft van tijd niet wat hij zegt
'i of gezeid heeft, en wij namen dat onnoozeie botte redens als
ii het aaneen niet houdt, en 't is nog een keer alzoo. Om te
i' redeneeren moet ge weten wat ge zegt of gezeid hebt, anders
ii geen redeneeren
Ja zeker, Nieuwsblad, als M. Roelens Schepene gekozen
was te Poperinghe (omdat de meerderheid van het ccïit
kiezerskorps alsdan liberaal was) 't was, gelijk gij zegt, vol
gens den zin van hel volk, en nu dat hij uit den Raad gestemd
is (krachlens het zesde gebod der H. Kerk), 't is tegen den
wil des volks. Eu gij vindt hierin eene contradictie rede-
neerder X.
Poperinghe, 2(i September 1872.
Wij hebben vergeten te melden in ons verslag van het
geestelijk banket dal men, in eenen. tost, M. Achille Van
Kenynghe aanwakkerde om de voetstappen te volgen van zij
nen vader, zaliger memorie. Ja, de voetstappen, maar niet de
band stappen, want de omstandigheden van zeker proces tot
Gent,van de alïairensmel de achtbare familieRommens en van
eene gedane ontdekking bij den ontvanger van het slads-
octrooi zouden te veel keersroet aan zijne vingers doen plak
ken.
Wij hebben ook vergeten te melden, a propos van bet vuur
werk, de handklakkingeu uit het huis van de dikke buiken op
de Kleine Markt, de zusters van Nicodemus Joannes, roepende
met hunne geitestem: (iefa! fiefa de katholijken!
Antwoord van een passant: Gij vervloekte leelijke schan
dalen, gaat gij uwe buiken intrekken met uwe geitestem. n
0. Q.
Onze correspondentien van Woesten kunnen maar de naaste
week verschijnen.
1»J ""''JID—
Proven, '24 September 1872.
De dag van algemeene verlossing voor de kapellaan Lompe
is eindelijk gekomen 1
Wij willen zeggen, dat de instelling van onzen nieuw-
benoemden gemeenteraad, gisteren plaats genomen heeft.
Na Hemel en aarde tot medehulp geropen te hebben, om de
inhuldiging van den Burgmeester, zoo prachtig als die van
zijnen voorzaat te maken, (dit was zijn zeggen) heeft het feest
een waren fiasco gemaakt. Het mag slechts als eene begraving
van burgerrechten, van karakters en van manhaftigheid aan
zien worden.
Inderdaad Wie is het haantje van het baantje van geheel
deze leute? Niemand anders dan een overdreven priester, die,
door zijne belachelijke handelwijs den spotnaam van Lampe
bekomen heeft.
Wrie is het die, bij de aankomst van den Burgmeester, als
eenen razenden rondloopt en uitroeptPlaats Plaats
Plaats voor M. de Pastoor. De geestelijke overheid moet
hier eerst het woord voeren Niemand anders dan Lampe.
M. de Pastoor gehoorzaamt en spreekt eenige onverslaan
bare woorden uit.
Bravo! Bravo ProficiatProficiat! M. de Burgmeester,
gij zult ons wel bestieren, niè waar
Nogeens zijn dit de woorden van Lampe en altijd Lampe.
Na hem, niemand voert meer het woord. De Burgmeester
even als de Raadsheeren blijven stom gelijk karpels. Volgens
hunne verklaring zelf, hebben zij tegen wil en dank hel ge
meentemandaat aanveerd. Zij zijn de verslaafde werktuigen
van Lampe, die voortaan over het bestaan en welzijn van onze
schoone gemeente zal beschikken.
Na deze eerste uilkomst, trekt de stoet de dorpplaats in,
om aan de herberg van Bustraen op zijne stappen naar het
Gemeente-Huis wedertekeereo.
Nabij den dorpel van dit prachtig gebouw, tusschen de
gemeente-school en het oud-mannengesticht, schaarde de ge
meente-onderwijzer, een ander voorbeeld van geestverflau
wing, zijne leerlingen, welke, na eene redevoering, de ge-
meentesloters aanboden.
Meer dan eens heeft het lotgeval gediend om den mensch
door zijne eigene werken te doen foppen en tot speeltuig te
doen dienen.
Hier was ook het geval.
Op deze plaats is men omringd van het Gemeente-Huis, het
oud-mannengesticht en schoollokalen. Al deze gebouwen zijn
hunne oprichting aan de bestiering en goedjonstigheid van
den achtbaren Senateur Baron Mazeman de Couthove ver
schuldigd. Deze werken zouden genoegzaam zijn om den
roem van eenen bestuurder te rechtveerdigen en de eeuwige
dankbaarheid in te roepen.
Op onze gemeente is het anders. Ja, op deze plaats is het,
dat men de jongheid, die jaarlijks van den miskenden weldoe
ner, buitengewone prijsdeelingen verschuldigd was, efcne
nieuwe gemeente-overheid aantoont.
Op dit zelve Gemeente-Huis durft Lampe nog meer en
meer! zijne soutaan besmeuren met deze onrechtveerdige en
spoldrijvende woorden te doen aanplakken
Gevoelens van algemeene ontlasting.
Het Gemeente-Huis, door Lampe in zijne heilige en gods-
dienstroerendc sermoenen voor eene hoeimikke uitgegeven,
moet nu dienen om dit dol mensch gedaante als overwinnaar
te ontvangen.
Nauwelijks hadden de kinders hunne onnoozeie plechtig
heid voltrokken of Lampe, de sleppe in de hand, snelde het
Gemeente-Huis boven.
Alhier nogeens alles door de zorg van dit overdreven kop
stuk. De eene bij de bavroos van de frak, de andere bij de
broek of nek, word rond de tafel geplaatst.
De opdiening geschiedt in eene doode stilte. Eenen dronk
alléén is door den Pastoor aangeboden. Zijne spraak is die van
eenen heursel in eene kan. Niemand verstaat hem, ten zij
Lampe, die opspringt en gedurig roept: Bravo! Bravo! Leve
de nieuwe Burgmeester
Alles heeft een einde, zegt iiet boek der waarheden. Aan
deze schimperij, waar de godsdienst, bij eene bende onnoo-
zelaars, het werktuig is geweest, moet ook een einde komen.
De uur van herstelling zal en moet komen. Zoo veel te vroe
ger daar de biecht-, de predikstoel en andere geestelijke in-
rloedmiddelen werktuigen van bedrog en leugentaal zijn
geweest.
De plaats ontbreekt hier om in alle bijzonderheden te ko
men. Maar gij, Lampe, hoe zult gij bij uwe onnoozeie, bij
uwe domme slachtoffers doen bewijzen, zooals gij altijd ge
predikt hebt, dat onze voorgaande gemeente-overheden on-
rcchlveerdigheden begaan hebben Neen, gij zult niets meer
namen uw doel is bereikt, gij moogt uwe belooning af
wachten.
Weet nochtans dat onze gemeente tot voorbeeld aan zijne
zusters kan dienen. Haar voorgaande bestuur schittert uit
in volmaaktheid en eerlijkheid. Alle opzoekingen welke gij
zult kunnen doen of wagen zullen eene vervloeking op uwe lo-
genachtige doenwijze inroepen. Een Provenaar.
Jufvrouw Eleonora zoudt gij naar Boesinghe niet ko
men het gaat een dag van kermis zijn
Bahjaak, bazinne, ik zal komen met Lisa.
Goed, 'k zal huider verwachten.
Lisa, g'en moet van den nuchten niet veel eten, me
gaan ginter ons buiksken en zielmisse doen.
Ik zal niets eten, 'tzal zooveel te beter smaken.
't Is een goed gedacht, ik zal doen lijk gij.
En de twee juffers vertrokken naar Boesinghe.
i
Dag Bazinne.
Dag jufvrouwen, gij zijt daar wel vroeg.
He bah men doèn,'t is bij den noene
Ja maar, 'k wil zeggen omdat gij vandage arriveert
- Eh welwe kunnen toch morgen niet komen als het van-
dage de inhaling van den burgemeester is
Vandage de inhaling! gij zijt mis, ten is maar morgen.
He wel heere'k meende dal het vandage was.
En de twee juffers mochten weder keeren. Men kan ge
makkelijk raden of zij scherp stonden van den honger toen
zij ten 2 ure te IJperen terugkeerden.
Nos Gravures: Bruxelles. Le tir nationnal. Ilaine
St-I'ierre. L'Anniversaire. -Le Colisée a Rome.
Texte Causerie. A propos des predictions annoncant la fin
du monde. Le Salon de Bruxelles. I. Correspondence
de Norwège. La poussière et la boue. L'héroïne du
mal. Suite.
AARD
OER
GRANEN ENZ.
21 Sept.
28 Sept.
verkoclitte
kwantiteit.
middenpr.
p. lOükilo.
verkoclitte
kwantiteit.
middenpr.
p. 4DO kilo.
Tarwe
23,100
OI
1
O
O
48,000
33-75
Rogge
9,500
18-50
12,900
19-00
Haver
800
17-50
800
18-57
Erweten
500
19-50
700
19-25
Boontjes
1,500
19-50
2,100
19-75
Aardappelen
7,000
7-00
0,200
7-50
Boter
310-00
315-00
De prijs van het menagie-brood, voor de week van den
29" Sept. tot 6" Oct. is gesteld aan 53 c. per kilo.
I&onsselnre. Per 100 kil. 24 Sept.
Zaai-tarwe fr. 39 oO aHaver 17 a 18
Nieuwe tarwe 32 a 35 Boonen, fr. 20 a 21 00
Oude tarweaAardap. 100 k. C a 7 00
Roode tarwe 51 a 33 Boter p. kilo 3 50 a 3 50
Rogge 17 50 a 48 50
Koolzaad-olie p. 103 kilo. Lijnzaad-olie p. 105 kilo
Koolzaad-olie, fr. 86 50 a 8,8 a 88 50