VAN IJPEREN.
i
4 FRAKKEN 'S JAARS
3V" 600. Twaalfde Jaar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen.
OLIEROEREN.
Slads Nieuws.
VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD
Aankondigingen: 12centimen den regel.
Reklamen: 25 centimen.
ZONDAG. 21" SEPTEMBER 1877».
Büreei. Dixmudestraat, 59.Alle inzendingen vrachtvrij.
IJZEREN—WEG
VERTREKUREN VAN IJPEREN
De Koster. Wat is het toch ongelukkig,
feester, val alzoo de Godsdienst in ons land te
zien vervolgen en hem tc zien te niete doen.
De Meester. Wat droomt gij nu, Koster?
waar hebt gij ooit gezien dat de Godsdienst in ons
land vervolgd wordt?
De Koster. lk lees het dagelijks in de Palrie,
in het Journal d'Ypres en in het Nieuwsblad, en
indien het zoo niet ware zouden die nieuwsbladen
zicii toelaten van zulks gedurig te herhalen?
Jan. Hunne zending is van de sukkelaars,
gelijk gij, het te doen gelooven, ten einde hun
tegen al wat liberaal is op te hitsen maar laat ons
eenmaal redeneeren, Koster, op hetgeen wezenllijk
plaats heeft.
De Koster. Zeer gaarn.
De Meester. Wel nu, Koster, zegt eens waar
in de Godsdienst eigenllijk volgens u wordt ver
volgd of hekrompen is de geestelijkheid niet vrij
van hare diensten te doen gelijk zij het goedvindt
mag zij niet mirakels inrichten? belet men haar
bedevaarten te doen? mag zij zich niet meester
maken van liet onderwijs om de menigte des tc
beter te kunnen verbeesten en haren invloed op
alles te kunnen uitstrekken? zijn de Pastors niet
op eene geschikte wijs bezoldigd zijn de kerken
niet op eene voldoende wijze onderhouden?
De Koster. Dat is al waar, maar zij beklaagt
zich toch omdat zij, hij voorbeeld, geen testamenten
mag ontvangen.
Jan. Indien het anders ware men zou veel
familien van hunne erfdeelen zien berooven, en in
min dan 50 jaar de geestelijkheid zou meer dan de
helft van de eigendommen in haar bezit hebben,
hetgeene don ondergang der maatschappij zou te
wege brengen.
De Koster. Zij beknibbelt ook dat het
Staats- en Gemeenteonderwijs haar eene beklage-
lijke concurenlie maakt.
De Meester. Het is omdat de zelve haar
dwingt van op hare beurt, in hare kollegien, ook
een geschik onderwijs tc geven, daar zonder zou
men naar de oude lijden, wanneer de geleerdheid
den dorpel der kloosters niet overging, weldra
terugkeeren.
De Koster. Er moet toch iels of wat zijn dat
hunne klachten opwekt.
De Meester. - Het is de zaak van den schork
die, de hand in den zak, schreeuwt dat men hem
besteeltwant indien iemand zich van vervolgingen
kan beklagen het zijn zekerlijk wel de liberalen
men hoont, men belastert en men beliegt hun, en
in eenen vloed van nieuwsbladen en boekdeeltjes
men belet van de wederleggingen te lezen, zoo
verre dat, wanneer men op de lezers zelfs geen
invloed genoeg kan uitoefenen,men hitst de vrouw,
de kinderen op tegen den man of den vader,die, ten
einde de kwellingen in zijn huisgezin te ontgaan,
eindelinge van de lezing aller andere dan van de
klerikale vuilhladjes moet afzien.
Jan. Of indien de lezer van de liberale in
schrijvingen niet wil afzien, men vervolgt hem in
zijn bestaan met eb kalanten af te trekken of zelfs
met de sacramenten te weigeren aan hem en aan
zijne kinderen.
De Koster. Ik heken dal er dergelijke misbrui
ken hebben plaats gehad, maar dat doel niets aan
de wellen waarvan de geestelijkheid zich beklaagt
en die den uitvoer van den Sijllabus tegengaan.
De Meester. Het is eene plicht voor de samen
leving van zich te verdedigen legen de misbruiken
waarvan zij bedreigd wordt, en die ons weldra tot
aan de zestiende eeuw zouden doen ach teruitdein—
zen, lot die tijden wanneer men degenen die ver
moed waren van ongcloovigheid levend verbrandde!
De Koster. Dat heeft toch nooit heslaan.
De Meester. Hel heeft zoo wel bestaan dat ik
u de lijst zou kunnen geven van meer dan twintig
ongelukkigen die op de Groote Markt te IJperen
levend zijn verbrand geworden.
En dus gij moet begrijpen dat al wie niet door
dweeperij misleidt is, zich tegen de wederkering
van dergelijke lijden moet verzetten.
Jan. Zoo dus, Koster, gij moet bekennen,
dat indien er iemand in ons land vervolgd wordt,het
den Godsdienst niet is, maar wel de liberalen.
De Koster. lk moet bekennen dat het toch
waar is.
Naar POPERINGIIE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-05.- 5-57.
- 6-50.
Naai- POPERINGHE. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Naar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - U-18. - 2-35. - 5-25.
Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-23. - 6-45.
Naar LANGEMARCK. 7-15. - 12-13. - 6-20.
TIIOEROl T-I JPEREW
Vertrek van IJperen, 7-15, 12-15, 6-20. Boesinghe,
7-25, -12-25, 6-32. Langemarck, 7-37, 12-37, 6-44.
I'oelcapelle, 7-46, 12-46, 6-52. Westroosebeke, 7-55,
12-55,7-00. Staden, 8-08, 1-09, 7-12. Cortemarck,
8-26, 1-30, 7-50.
Aankomst te Thourout, 8-40, 1-40, 7~44.
Vertrek van Thourout, 9-00, 1-18, 7-45. Cortemarck,
9-211-46, S-10. Staden, 9-39, 2-03, 8-27. West
roosebeke, 9-49, 2-14, 8-36. Poelcapelle, 9-58, 2-23,
8-45. Langemarck, 10-07, 2-52, 8-56. Boesinghe,
10-19, 2-44, 9-08.-Aankomst te IJperen, 10-30, 2-55,9-18.
Den Zaterdag alleenlijk van IJperen, 5-50. Boesinghe,
6-00. Aankomst te Langcmarck, 6-10.
Van Langemarck, 6-20.— Boesinghe, 6-30. Aankomst
te IJperen, 6-40.
Kotnncnspraak tuaschen «leu Schoolmeester,
den Koster en Jan Goedgebenr.
Het Ai eversblad geeft in zijn nummer van Zaterdag
laatst eene protestatie tegen de regeering van Doornik omdat
dezelve geweigerd heeft zegebogen en andere pareerementen
in de straten dezer genoemde stad te plaatsen ter gelegenheid
eener bedevaart tot herstel van den Paus op zijnen wereldlij
ken troon.
Wanneer de Jesuitieke geestelijkheid den vrok van Italië
over ons land zou gehaald hebben door alle slach van uitzin-
zinnige betoogingen, alsdan zou het te laat zijn. Wij hebbeu
waarlijk deze leute niet noodig; het leven is moeilijk genoeg
voor den werkman men moet er nog staalkundige verwikke
lingen niet bijvoegen.
Wat! men maakt een monark van een bevriend land uit
voor baanslrooper, moordenaar en dief, men ruischt het on
geleerd volk in dien zin op en men zou willen dat eene stads-
regeering in dit politiek doel zou deelen Allo dan! zijn ze
niet wijzer
Ah zij noemen dit eene godsdienstige wedereisching.
Eh wel, deze heeft geene reden van beslaan, daar de Paus,
wat aangaat zijne geestelijke rechten alzoo lieber is als hij
ooit is geweest. Dus,'t zijn al klaps tegen den vaak.
Dan geven zij 'nen kneep ten voordeele van hun onder
wijs. Och hecre, indien wij alles moesten aanstippen wat le
gen hun onderwijs in te brengen is, zij zouden zooveel noten
op hunnen zang niet hebben. Bah het doetof er nog
zooveel van die zuivere professeurkens achter de grendels ge-
douwen waren, zij zouden nooit van niets wetenter
contrarie
En wat armzalig geraas over de builenlandsche po
litiek: lleere, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze
doen Hoe een kalholijk biadje juicht de gruwelen toe
welke de Carlisten in Spanje bedrijven. Maar wat geeft het
hun dat volk en Stalen ten onderen gaan als hunnen winkel
maar en draaitmaar gelukkig is de bolle bijna ten einde,
de kiezingen van Antwerpen hebben er een voorteeken van
gegeven. De stemmers in hel algemeen gaven aan dien boel
900 steramen meerderheid, en thans 225.
Wat zeg je daarvan
Tot Zaterdage. De Magister.
IJperen, 20" September 1873.
Akitdeuiic. - Zondag, 28 September, juist ten elf
uren 's morgens, zal de inschrijving der nieuwe leerlingen
plaats hebben.
Om aangenomen te worden, moet men ten minste twaalf
jaren oud zijn, kunnen goed lezen en schrijven en de kennis
der vier hoofdregels der rekenkunde bezitten.
Degene die zich zullen aanbieden zijn verzocht mede Ie
brengen een schrift dat getuigt van hunne bekwaamheid en
afgeleverd door eenen ouderwijzer; daarenboven zulleo zij een