VAN IJPEREN. i 4 FRAKKEN 'S JAARS 3V" 600. Twaalfde Jaar. Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen. OLIEROEREN. Slads Nieuws. VOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD Aankondigingen: 12centimen den regel. Reklamen: 25 centimen. ZONDAG. 21" SEPTEMBER 1877». Büreei. Dixmudestraat, 59.Alle inzendingen vrachtvrij. IJZEREN—WEG VERTREKUREN VAN IJPEREN De Koster. Wat is het toch ongelukkig, feester, val alzoo de Godsdienst in ons land te zien vervolgen en hem tc zien te niete doen. De Meester. Wat droomt gij nu, Koster? waar hebt gij ooit gezien dat de Godsdienst in ons land vervolgd wordt? De Koster. lk lees het dagelijks in de Palrie, in het Journal d'Ypres en in het Nieuwsblad, en indien het zoo niet ware zouden die nieuwsbladen zicii toelaten van zulks gedurig te herhalen? Jan. Hunne zending is van de sukkelaars, gelijk gij, het te doen gelooven, ten einde hun tegen al wat liberaal is op te hitsen maar laat ons eenmaal redeneeren, Koster, op hetgeen wezenllijk plaats heeft. De Koster. Zeer gaarn. De Meester. Wel nu, Koster, zegt eens waar in de Godsdienst eigenllijk volgens u wordt ver volgd of hekrompen is de geestelijkheid niet vrij van hare diensten te doen gelijk zij het goedvindt mag zij niet mirakels inrichten? belet men haar bedevaarten te doen? mag zij zich niet meester maken van liet onderwijs om de menigte des tc beter te kunnen verbeesten en haren invloed op alles te kunnen uitstrekken? zijn de Pastors niet op eene geschikte wijs bezoldigd zijn de kerken niet op eene voldoende wijze onderhouden? De Koster. Dat is al waar, maar zij beklaagt zich toch omdat zij, hij voorbeeld, geen testamenten mag ontvangen. Jan. Indien het anders ware men zou veel familien van hunne erfdeelen zien berooven, en in min dan 50 jaar de geestelijkheid zou meer dan de helft van de eigendommen in haar bezit hebben, hetgeene don ondergang der maatschappij zou te wege brengen. De Koster. Zij beknibbelt ook dat het Staats- en Gemeenteonderwijs haar eene beklage- lijke concurenlie maakt. De Meester. Het is omdat de zelve haar dwingt van op hare beurt, in hare kollegien, ook een geschik onderwijs tc geven, daar zonder zou men naar de oude lijden, wanneer de geleerdheid den dorpel der kloosters niet overging, weldra terugkeeren. De Koster. Er moet toch iels of wat zijn dat hunne klachten opwekt. De Meester. - Het is de zaak van den schork die, de hand in den zak, schreeuwt dat men hem besteeltwant indien iemand zich van vervolgingen kan beklagen het zijn zekerlijk wel de liberalen men hoont, men belastert en men beliegt hun, en in eenen vloed van nieuwsbladen en boekdeeltjes men belet van de wederleggingen te lezen, zoo verre dat, wanneer men op de lezers zelfs geen invloed genoeg kan uitoefenen,men hitst de vrouw, de kinderen op tegen den man of den vader,die, ten einde de kwellingen in zijn huisgezin te ontgaan, eindelinge van de lezing aller andere dan van de klerikale vuilhladjes moet afzien. Jan. Of indien de lezer van de liberale in schrijvingen niet wil afzien, men vervolgt hem in zijn bestaan met eb kalanten af te trekken of zelfs met de sacramenten te weigeren aan hem en aan zijne kinderen. De Koster. Ik heken dal er dergelijke misbrui ken hebben plaats gehad, maar dat doel niets aan de wellen waarvan de geestelijkheid zich beklaagt en die den uitvoer van den Sijllabus tegengaan. De Meester. Het is eene plicht voor de samen leving van zich te verdedigen legen de misbruiken waarvan zij bedreigd wordt, en die ons weldra tot aan de zestiende eeuw zouden doen ach teruitdein— zen, lot die tijden wanneer men degenen die ver moed waren van ongcloovigheid levend verbrandde! De Koster. Dat heeft toch nooit heslaan. De Meester. Hel heeft zoo wel bestaan dat ik u de lijst zou kunnen geven van meer dan twintig ongelukkigen die op de Groote Markt te IJperen levend zijn verbrand geworden. En dus gij moet begrijpen dat al wie niet door dweeperij misleidt is, zich tegen de wederkering van dergelijke lijden moet verzetten. Jan. Zoo dus, Koster, gij moet bekennen, dat indien er iemand in ons land vervolgd wordt,het den Godsdienst niet is, maar wel de liberalen. De Koster. lk moet bekennen dat het toch waar is. Naar POPERINGIIE-HAZEBROUCK. 6-50. - 12-05.- 5-57. - 6-50. Naai- POPERINGHE. 9-07. - 8-45. - 9-50. Naar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - U-18. - 2-35. - 5-25. Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-23. - 6-45. Naar LANGEMARCK. 7-15. - 12-13. - 6-20. TIIOEROl T-I JPEREW Vertrek van IJperen, 7-15, 12-15, 6-20. Boesinghe, 7-25, -12-25, 6-32. Langemarck, 7-37, 12-37, 6-44. I'oelcapelle, 7-46, 12-46, 6-52. Westroosebeke, 7-55, 12-55,7-00. Staden, 8-08, 1-09, 7-12. Cortemarck, 8-26, 1-30, 7-50. Aankomst te Thourout, 8-40, 1-40, 7~44. Vertrek van Thourout, 9-00, 1-18, 7-45. Cortemarck, 9-211-46, S-10. Staden, 9-39, 2-03, 8-27. West roosebeke, 9-49, 2-14, 8-36. Poelcapelle, 9-58, 2-23, 8-45. Langemarck, 10-07, 2-52, 8-56. Boesinghe, 10-19, 2-44, 9-08.-Aankomst te IJperen, 10-30, 2-55,9-18. Den Zaterdag alleenlijk van IJperen, 5-50. Boesinghe, 6-00. Aankomst te Langcmarck, 6-10. Van Langemarck, 6-20.— Boesinghe, 6-30. Aankomst te IJperen, 6-40. Kotnncnspraak tuaschen «leu Schoolmeester, den Koster en Jan Goedgebenr. Het Ai eversblad geeft in zijn nummer van Zaterdag laatst eene protestatie tegen de regeering van Doornik omdat dezelve geweigerd heeft zegebogen en andere pareerementen in de straten dezer genoemde stad te plaatsen ter gelegenheid eener bedevaart tot herstel van den Paus op zijnen wereldlij ken troon. Wanneer de Jesuitieke geestelijkheid den vrok van Italië over ons land zou gehaald hebben door alle slach van uitzin- zinnige betoogingen, alsdan zou het te laat zijn. Wij hebbeu waarlijk deze leute niet noodig; het leven is moeilijk genoeg voor den werkman men moet er nog staalkundige verwikke lingen niet bijvoegen. Wat! men maakt een monark van een bevriend land uit voor baanslrooper, moordenaar en dief, men ruischt het on geleerd volk in dien zin op en men zou willen dat eene stads- regeering in dit politiek doel zou deelen Allo dan! zijn ze niet wijzer Ah zij noemen dit eene godsdienstige wedereisching. Eh wel, deze heeft geene reden van beslaan, daar de Paus, wat aangaat zijne geestelijke rechten alzoo lieber is als hij ooit is geweest. Dus,'t zijn al klaps tegen den vaak. Dan geven zij 'nen kneep ten voordeele van hun onder wijs. Och hecre, indien wij alles moesten aanstippen wat le gen hun onderwijs in te brengen is, zij zouden zooveel noten op hunnen zang niet hebben. Bah het doetof er nog zooveel van die zuivere professeurkens achter de grendels ge- douwen waren, zij zouden nooit van niets wetenter contrarie En wat armzalig geraas over de builenlandsche po litiek: lleere, vergeef het hun, want ze weten niet wat ze doen Hoe een kalholijk biadje juicht de gruwelen toe welke de Carlisten in Spanje bedrijven. Maar wat geeft het hun dat volk en Stalen ten onderen gaan als hunnen winkel maar en draaitmaar gelukkig is de bolle bijna ten einde, de kiezingen van Antwerpen hebben er een voorteeken van gegeven. De stemmers in hel algemeen gaven aan dien boel 900 steramen meerderheid, en thans 225. Wat zeg je daarvan Tot Zaterdage. De Magister. IJperen, 20" September 1873. Akitdeuiic. - Zondag, 28 September, juist ten elf uren 's morgens, zal de inschrijving der nieuwe leerlingen plaats hebben. Om aangenomen te worden, moet men ten minste twaalf jaren oud zijn, kunnen goed lezen en schrijven en de kennis der vier hoofdregels der rekenkunde bezitten. Degene die zich zullen aanbieden zijn verzocht mede Ie brengen een schrift dat getuigt van hunne bekwaamheid en afgeleverd door eenen ouderwijzer; daarenboven zulleo zij een

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1873 | | pagina 1