PÜPEMNGIIE, De ware katliolijke getrouwiglieid. Stads Nieuws. Verschillige tijdingen. Nieuwe modellen van WINTER-CONFECTIEN en WATERPROOFS zijn ten toon gesteld aan de vensters van DEM GOEDKOOP, Dixmudestraat 33, alhier. BURGERSTAND MBOORTEN jf''f1" 1. z™e„ Huwelijken. Sterfgevallen. Te Langemarck, Donderdag 5 Februari ten 11 ure 's morg. Tc Nieukerke, Maandag 9 Februari, ten 11 u, 's morgens. Te Wervick, Dinsdag, 10 Februari, 's noens. Te Waasten, Donderdag 12 Februari, ten I 1 n. 's morg. Vara den 2" 4ot den JTanrcari 1874. Schoutéten, Joannes, koopmansklerk, en Couchez, Amelia, zonder beroep! Nevrinck, Isabella, 74 jaren, landbouwster, weduwe van ISernardus Callens, Sl Jacobs-nevens-Ypre. Rysman Melania, 06 jaren, religieuse, Rijselstraat. Goubé, Carolus, 17 jaren, beeldhouwer, Koeiemnaikl. Hoedt, Julius, 51 jarew, wever, ongehuwd, Meenenstraat.Leboucq, Theresia, 76 jaren, kantwerkster, ongehuwd, Rijselstraat. Desmits, Josephus, 68 j., marktkramer, echtgenoot van Kinoo, Sophia, Meenenstraat. Kolderen heneden de 7 laren" Mannelijk gesfeeht 1) Kinderen beneden de Jaren. Vrouwelijk idem. 0) 7 Januari 1874. Habcmus fatentem reum. De poperingsehe charlatans, die alle weken de helft van 't Nieuwsblad vervullen met eene oude zagerij waarvan iedereen sedert lang beu geworden is, bekennen dat M. Van Merris, die het voorwerp van die zage rij is, overlijd hun vriend was, dat zij heni met achting en eerbied behandelden, en dat zij van bent geen kwaad wilden hooren om dat zij van dit kwaad niet overtuigd waren. Maar, na 12 of 13 jaren geduld, zij informeeren en onderzoeken, en al op eenen keer, juist op het oogenblik der provinciale kiezing van 1864, zij zijn overtuigd, en 't is vriend uit. Zonder proces of tribunaal, maar door hun eigen welgestaafd en ivelbeweze?i oordeel, zij hebben op dit oogenblik de over tuiging bekomen van zijne plichtigheid. En daarom hebben zij hem verlaten, de eer boven het goud stellende. Gij moet niet peizen dat zij daarvoor hunnen verlaten vriend haten of willen vervolgen en bedroeven. In hef geheel niet: hunne woorden en werken schikkende naar de princie pen der christelijke liefde, zij beminnen hem gelijk hun eigen zeiven, en indien zij tegen hem (door hunne wekelijksche zagerij) iets schijnen te zeggen of te doen, 't is alleenlijk om dezen gewezen vriend te beletten van kwaad te doen aan anderen en hem af te houden van plaatsen en bedie- ii ningen die met zijne schuld en gesteltenissen niet ovcreen- ii komen. Laar is, zegt het Nieuwsblad, de tcare katlio lijke getrouwigheid. Heeft men ooit zoo eene jesuitieke en zoo eene domme brabbeltaal gehoord, om te bewijzen dat de verstooting van voormelden vriend en zijne uitsluiting uit alle plaatsen en bedieningen geene politieke, maar eene menschlievende daad is? Is deze gedwongeneen kale redeneering bij onze kivaad- trouwige tegenstrevers geene klare bekentenis van de moeite die zij gehad hebben om hunne politieke driften te ontvein zen en de waarheid te vervalschen? 't ls waarlijk de moeite weerd van zoo veel te schrijven en te vrijvcn, en zoo veel papier met gal en laster te bekladden, om op eene zoo onbedachte zelfsbeschuldiging uit te komen. Wij zullen den scherpzinnigen en diepvernuftigen brood schrijver van het Nieuwsblad niet volgen in zijne verdere argumenten waardoor hij beweerdt dat het vriendschaps verbond, sedert 10 of 12 jaren door de liberalen aangegaan en onderhonden met eenen persoon waarmede zij te vooren geen vriend waren, eene ongetrouwigheid is jegens dien per soon. Men moet kalholijk zijn om dit te verstaan. en omdat zij aldaar in de eene hand het geestelijk gezag en in de andere hand het wereldlijk gezag niet mogen houden. Om lot daar te komen zij willen aan de menschen wijsmaken dat zij de plaatsvervangers zijn van God die onze opperste Meester is, en dat zij bijgevolg ook overal de opperste mees ters moeten zijn. Dit gaat zoo ver dat zij te Poperinghe reeds meenen Jesus zelve te zijn,want,wanneer wij hen belachen ter gelegenheid van hunne volksverdweepingen of bedevaarten, zij zeggen dat wij met Jesus gelachen hebben, dat wij God in hunnen persoon geblasphemeerd hebben, en Hem in zijn aanbiddelijk sakra- ment den schandelijksten smaad aangedaan hebben. Het zal niet lang duren of die heerschzuchtige en hoovecr- dige navolgers van onzen ootmoedigen Zaligmaker zullen zelve in het tabernakel kruipen om in zijne plaats aanbeden en bewierookt te worden. Onze geestelijke opperbestierders die, tot versterking van hunne macht, van de religie eenen winkel maken, spouwen nog altijd vuur en vlam, om dat wij gezegd hebben dat de oorbiecht maar verplichtend is verklaard geweest door den paus lnnocentius III in het concilie van Lalranen. Zij vreezen dat, indien al de mensehen dit moesten weten, het welhaast met hunnen winkel zou gedaan zijn. Wij betwisten niet dat Christus aan zijne apostels gezeid heeft: «Al de zonden die gij vergeeft zullen vergeven worden, i> en al die welke gij behoudt, zullen behouden worden. Maar, indien Hij door deze woorden de oorbiecht heeft willen instellen, hoe komt het dat alsdan de biecht niet aanstonds georganiseerd is geweest gelijk zij hedendaags beslaat? en waarom hebben de pauzen (of de H. Kerk) moeten wachten tot hel jaar 1215 na Christus geboorte om de christenen op doodzonde te verplichten van ten minsten eens 's jaars aan den priester hunne biecht te spreken Wij hebben gezegd dat de menschen vóór 't jaar 1215 in twijfelachtigheid waren over den waren zin van voormelde woorden,en dat er diesaangaande niets met zekerheid vastge steld was. Inderdaad de eenen meenden dat het genoeg was met zich schuldig te bekennen en een leedwezen over zijne zonden te hebben, en biechteden aan God de anderen biech- teden aan de apostels, de bisschoppen of hunne bemachtigden, anderen hadden liever hunne conscienlie te openen aan een deugdzamen burger dan aan een zondarigen priester, anderen biechteden in liet geheele niet en lieten zich zelfs maar doopen op het einde van hun leven eindelijk velen vergenoegden zich met de biecht die de geloovigen nog dagelijks, in het gebed des Heeren, aan God doen, zeggende Vergeeft ons onze schulden gelijk wij vergeven onze schuldenaren. Welke woorden gepaard met de liefde tot onzen evenmensch alle gedacht van oorbiecht uilsluiten. Wat cr van zij, eene groote verwarring bestond in de ver- schillige denkwijzen over de biecht, en 't is om die verwarring te doen verdwijnen, en de onbeschaafde menschen van dien tijd aan zijn gezag te onderwerpen, dal de Paus Innnocen- lius III, het voorbeeld nagevolgd heeft van den H.Benedictus die de oorbiecht aan de kloosterlingen bevolen had als een middel van gehoorzaamheid aan hunnen abt. Haar zijn, volgens de kerkelijke geschiedenis, zelfs door kalliolijken geschreven, de wisselvalligheden en de betwistin gen waaraan het geloofspunt der oorbiecht op verschillige tijdstippen van het christendom is onderworpen geweest. Het is dan niet te verwonderen dat men nog menschen vindt die, hun vertrouwen weigerende aan de politieke en wereldsche priesters van onzen lijd, liever rechtstreeks aan God te biech ten hebben, en, gelijk de eerste christenen, de religie volgen van hel Evangelie die nergens van de oorbiecht spreekt. Men weet immers dat onze hedendaagsche godsdienst ge heel tegenstrijdig is aan die van onze oude voorvaders, en dat men op den predikstoel nooit meer van het Evangelie hoort spreken, Maandag aanstaande is hel de inhaling van onzen nieuwen deken. Dus nogeens een banket voor de getijranniseerde slachtoffers der liberale dwinglanden. Men zegt dat al het vleesch, het brood, het dessert en de winkelwaren sedert lang gecommandeerd zijn bij katholijke beenhouwerskatholijke hakkers en katholijke winkeliers. De pareering en de tapisserij der kerk zullen zelfs gedaan worden door een katholijken schaliiedekker en een katholijken schilderaar voor den libera len baard van den eenigsten tapissier die wij in stad hebben. De liberalen zullen Ieeren hunne opperburgers vervolgen, en den Paus op strooi helpen. geineene verachting; maar, indien zij daarmeC kwaad doen, vergeef het hun, hunne inzichten zijn goed 'l Is op zulk eene wijze dat zij hunne perten spelen. De geschiedenis leert ons van ons op onze hoede te houden; want als zij de wereld ten vure en ten bloede zetleden, zij deden het met een oprecht inzicht Hier is hel geval: wanneer 't Nieuwsblad streelt.... Als de vos de passie preêkt, boertjes past uw' ganzen Tot Zaterdage. De Magister. IJperen, 10 Januari 1874. Slffismosse SAhms<©su. - De schilderij waarvoor de heer Th. Ceriez, kunstschilder alhier, onlangs zulke schit terende onderscheiding bekomen heeft, is in Engeland aan eenen liefhebher verkocht, voor eene nogal aanzienlijke som. Vljsantssclae Ster. - Zondag laatst zagen wij deze moedige maatschappij voor de derde maal baars tooneeljaars optreden. Vier verschillige blijspelen, het eene zoo geestig als het andere, hebben het publiek gestadig in goeden luim gehouden. Alle vier de stukken, huiten eenige kleine bijzonderheden van opvoer of muziek, hebben even aangenaam geweest; doch, onder opzicht van echte tooneelkunst, was het stuk Pompier en Rifleman in alle volmaaktheid vertolkt en aan elke persoonaadje den waren tiep wedergegeven. De twee vrouwenrollen zijn meesterlijk gespeeld geweest. Magermansde Garde Civiek, de Pompier, de minnaar en M. Makintosch de echte engelschman, allen hielden zich van den beginne tot het einde in hunnen te vervullen rol, en het tooneel waarin de drij Riflemen zich in tegenwoordigheid bevonden muntte uil door een ware begoocheling van den aanschouwer. Het publiek dat menigvuldig naar de tooneelzaal was toe gestroomd heeft niet dan lof gesproken over hunnen wel overgebrachten avond; het verlangt naar de aanstaande ver tooning. Dit verlangen zal maar kunnen voldaan zijn dan op den 15 Februari aanslaande, zijnde den Zondag van Carnaval. Van nu af is het Bestuur in werke tot het vaststellen van het programma dat uitgelezen zal zijn, men zij er zeker van. SchermiinaatHclliappij. - Maandag avond, 5 de zer, ten 5 1/2 ure, in de zaal van den Sultan (lokaal der maatschappij) heeft er een assaut plaats gehad, waarin ver schillige meesters getrokken hebben. Dit wapenfeest was in gericht door bovengenoemde maatschappij, en is geheel wel gelukt. De verschillige stooten met den degen, den sabel, den stok en den wandelstok zijn goed gelrokken geweest en bren gen eer aan de inrichters; vooral hebben wij de leerlingen bewonderd, die, betrekkelijk den korten tijd der inrichting dier sociëteit, zeer gevorderd zijn in de wapenkunde. Wij hebben ook bemerkt dal alles zeer geregeld en in de grootste orde afloopt, dank aan het goed beleid van 't be stuur. In zulke maatschappijen vindt men een aangenaam en edel tijdverdrijf. De werkingen van den scherm-kring zullen weldra het een tonige overscherden en het publiek zal er zich kunnen mede bekend maken, wanneer eens eene voorstelling in het open baar zal plaats hebben, waarin men niet alleen toegebrachte en afgewende steken zal te bewonderen hebben, maar ook gijmnastieke oefeningen en andere werkingen zullen worden uitgevoerd. Met lijd en geduld komt men tot alles. IranKch 'ffooneel. - Woensdag laatst gaf het gezelschap onder het bestuur van M. Ch. Benard, eene schoo- neen aangename vertooning,bestaande uit vier lichte stukjes, welke zeer wel zijn gespeeld geweest. De zaal was goed voor zien. Volgens wij vernomen hebben zal het fransch gezelschap maar op 21 dezer alhier zijne andere vertooning komen ge ven. Feei'dleiiprijskaiiip. - Volgens plakbrieven op de hoeken der straten te lezen, zien wv dat de Bestuurlijke Kommissie van de Landbouwmaatschappij onzes arrondisse- ments eenen Prijskamp voor 't Peerdenras uitschrijft op Asch- Woensdag, 18 Februari 1874, ter gelegenheid der Peerden- feest welke op dien dag plaats heeft. Wij verzenden onze lezers naar die plakbrieven, ten einde er de voorwaarden en prijzen op aan te treffen. Loting. - Dit jaar zal de loting voor de milicianen plaats hebben zoo als volgt Te Poperinghe, Maandag 26 Januari, ten middage. Te Elverdinghe, Woensdag 28 Januari, ten 1 1 u. 's morg. Te Gheluvelt, Vrijdag 50 Januari, ten 2 ure namiddag. Te IJperen, Maandag 2 Februari, ten 10 ure 's morgens. Te Proven, Dinsdag 5 Februari, ten 11 ure 's morgens. Niettegenstaande onzen artikel van 16 November laatst waarin wij klaarlijk getoond hebben wat men moet verstaan door liberale tijrannie, onze gekruind» opperburgers keeren nog weder op deze kwestie, en, na ons met de woede van een schuimbekkenden dronkaard wat ongerijmde scheld woorden naar het hoofd geworpen te hebben, zij bewijzen, gelijk wij, dat die tijrannie bijzonderlijk besf.aal in de bestrij ding van hun meesterschap over de burgerlijke zaken, 't Is alzoo dat zij gelijranniseerd zijn in Amerika, in Duitschland, in Zwitserland en in Italië, omdat zij in die landende kerke lijke wetten boven de burgerlijke wetten niet mogen stellen, Zijn benoemd: Pastor van S' Bertinus-kerk en deken van 't distrikl Poperinghe, M. Huys, pastor van Rousbrugge Pastor te Rousbrugge, M. Vanden Bogaerde, pastor te Oostduinkerke. Men schrijft uit Rousselare Over eenige dagen stierf alhier eene jonge vrouw van eenen werkmandeze vrouw bezat allerschoonste en allerlangste hair een liefhebber daarvan trok het huis binnen, terwijl de man rond was voor de toebereidselen der begraving, en

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 2