Garde Civique d'Ypres.
A PRIMES CONTRE L'INCENDIE
DE TEGEN-RHUMATISCHE WATTE
Louisettc de liedjeszangster,
De Vissehers van Blankenberg,
Fantaisie Pastorale voor Saxophone.
De Molenaarster van Laeken,
Briefwisseling der Toekomst.
Stacls-Tooneelzaal.
VLAAMS CUE STEM.
4e vertooning van 't abonnement,
w m
Compagnie Beige
GARANTIE DE 5,000,000 FR.
xan I)1' Pattisot
Fabriek van Vetten
stelsel GEORGES VILLI!
F. (M1RT0IS EN VAN ROY,
OP ZONDAG, 15» FERRUARI 4874,
ten 51/2 ure 's avonds.
Le Major, Chef de la Garde Civique d'Ypres,
porie a la connaissance des membres de la Garde
que le Conseii de Recensement s'assemblera a
l'Hölel-de-Ville, Salie du Rez de Chaussée, le
Mardi 24 Févricr 1874, a neuf heures du malin,
pour procéder a l'examen des reclamations qui lui
seronl présentées.
POUR L'ASSURANCE
L V FOUDftE
Sikje de la CompagnieRue de Loxum, 20,
a BRUXELLES.
verzacht oogenblikkelijk de pijnen en geneest voor
goed het Jicht en de Rhumalische Kwaal van alle
slach, de Tandpijn, de Lendenzweer, de Borstont
steking, de Keelkwaal, enz.
In rollen van fr. 1-50, en halve rollen van 80 c.,
hij M. Ch. BECUWE, Apotheker, te IJperen.
onder het control der landboutvstatie
van Gembloux
HOOFDSTOFFEN VOOR DE VjE RVEER DIGIN G
geivaarborgde titels en samenstelling
Elkeen die duizend kilogr. vette of diezelfde
hoeveelheid hoofdstoffen koopt, mag er de ontleding
kosteloos van laten doen door de zorgen der
landbouwstatie van Gembloux.
Angent voor IJperen,
Mr VERGRACHT-COURTOIS.
Agent voor Poperinghe,
Mr ACHILLE SANSEN, Veurnestraat, 21
MARKTEN VAN IJPEREN.
den heer princiepaal van 't kollegie die, hierover paf geslagen
zijnde, hem van hetzelve aanstonds wist af te keeren. M. Van
Renynghe, na dit eerste verraad, bleef dan klerikale kandidaat,
en, daar het hem gelukte van met M. Malou, die de meerder-»
heid niet bereikt had, te moeten geballotteerd worden, hij
behaalde met het behulp der liberalen den zegenpraal boven
dien klerikalen vaandeldrager.
's Anderdags ging M. de burgmeester vol beleefdheid een
bezoek afleggen bij de twee heercn doktors om hun te bedan
ken over hunne krachtdadige medewerking aan zijn kiezing,
en hij vernieuwde hun zijne belofte van voor de aanstaande
gemeenleklezing eene lijst te maken waarop het liberaal
element in meerderheid zoude zijn. Dewijl er alsdan eene
algemeene kieziog van 15 leden moest plaats hebben, en dat
er een groot getal vakaturen door demissien en sterfgevallen
bestonden, hij duidde zelf de liberale kandidaten aan (ten ge-
talle van 7, waaronder de twee doktors) die hij wenschte op
de lijst te zien brengen. Maar deze treffelijke man, altijd onder
den invloed der geestelijkheid, en de belangen zijner beurs
boven zijne politieke conviclien stellende, verraadde welhaast
op nieuw zijne liberale vrienden aan wie hij zijne benoeming
als representant verschuldigd was, en, wanneer de gemeente-
kiezing naderde, hij stond aan het hoofd van eene klerikale
lijst waarop de plaatsen zijner voorige zeven kandidaten ver
vuld waren door boeren en sukkelaars. Hij liet zijne makkers
door de vreemde zwartjes bestrijden onder voorwendsel dat
zij meestal vreemdelingen waren, en, door middel van den
hemel en de hel, het gewoonlijk wapen der geestelijkheid,
hij bekwam in de stad, gelijk in de kiezing voor de Kamers,
den zegepraal ten voordeele der zwarte coterie waaraan hij
zich met lijf en ziel verkocht had. Twee zijner grootste vrien
den, de deftigste en treffelijkste heeren van Poperinghe verlie
ten de stad, en de andere keerden hein voor altijd den rug.
(Om voort te zetten).
Als men het Nieuwsblad leest men zon zeggen dat de
verdeeldheid die onder de poperingsche bevolking bestaat
niet anders is dan eene kwestie van religie. Langs den eenen
kant bevinden zich de kerkhaters, de godsdienstvervolgers,
de slaven van de logien, de vreemde dwinglanden, de onder
drukkers van den Paus, de bisschoppen en de priesters, en al
wat goddeloos en zedeloos is. Langs den anderen kant scha
ren zich de brave menschen, de deftige poperinghenaars, de
ware kalholijken die hun geloof getrouw blijven en niet an
ders dan de eendracht en den vrede willen.
't Is zeker voor die reden dat onze tegenstrevers, in dezen
zoogezegden godsdienstoorlog, aan onzen nieuwen deken in
een verwaand jaarschrift de goede kans, den zegepraal en den
vrede gewenschl hebben. (Le succes, le triomplie, lapaix).
Sedert 1848 hebben al de dekens hier het geluk gehad va»
te zegepralenmaar nooit hebben zij den vrede bekomen. In
dien zij hier maar den vrede willen genieten met de pretentie
van te zegepralen en te heerschen zoowel over de lichamen
als over de zielen, zij zullen nog lang mogen wachten.
De vrede in alle landen en steden is onvereenbaar met de
priesterheerschappij. Het liberaal of burgerlijk gezag alleen
kan aan het volk en aan de priesters den vrede geven.
Wij verstaan waarlijk niet hoe onze stadsoverheden, die
nogtans vele religie hebben en alzoo allerbekwaamst moeten
zijn om onze stoffelijke belangen te bestieren, zoo weinig
zorgzaam zijn voor de regelmatige verdeeling van het water
en het licht in de stad. Zonder dat wij hiervan de reden ken
nen, onze vaart is tegenwoordiglijk ten gronde afgetrokken;
de brouwers en andere nijveraars die tot de uitoefening van
hunnen stiel water noodig hebben, moeten hunne werken
staken en, indien een brand in de stad ontstond, men zou
denzelven niet kunnen blusschen bij gebrek aan water.
Dezelfde onachtzaamheid hebben wij ook bemerkt ten op
zichte van het avondlicht, want op de laatste dagen der verle-
dene week was de stad ganseh beroofd van licht op eene
uur dat iedereen de estaminet verlieten dat nog menige wa
gens en peerden de straten doortrokken. Het heeft aan niet
gescheeld dat een mensch in de Gasthuisstraat door twee
aaneengeschakelde en onverlichte wagens verongelukt werd
toen hij, dezelve willende ontvluchten, over den trottoir
stronkelde en bijna onder de wielen terugviel.
Indien men de lanteerns wil doodigen tegen het rijzen der
maan, men zou ten minste moeten wachten tot dat de maan
eenige klaarte geeft, en niet een of twee uren te vooren,gedu
rende een donker smoorweder, de stad in eene duisternis
dompelen die niet alleenlijk de burgers noodzaakt de gevels
te tasten om hun huis te vinden, maar de reizigers die met
het laatste konvooi aankomen belet van den ingang en de di
rectie der straten te zien.
Daar zijn de voordeelen van eenen schepen der publieke
werken te hebben die katholijk is en die geheel den winter
met zijne familie te Brussel doorbrengt.
-s=a»<§>«s»-
TWEE WERVIKEN.
Op het uiteinde van Belgie bestaat er een plekje dat mpn
Wervik noemt. Dat plekje is door de Leie in twee deelen ge
spleten, en deze rivier de scheidingslijn tusschen Frankrijk en
Beigic stellende heeft er Wervik-fransch en Wervik-belgsch
van gemaakt.
Het belgisch gedeelte door 8000 zielen bewoond is verre
het grootste, aangezien men maar omtrent 4000 inwoners in
het fransch gedeelte telt.
Er is dus een hemelbreed verschil tusschen de 2 Werviken.
In Frankrijk is alles belast en men heeft er bijna geene vrij
heid. In Belgie, in tegendeel is alles in evenredigheid veel
beter kuop, de belastingen zijn dragelijker en de vrijheid
bij ons is eene europeesche spreekwijze geworden.
Eh wel wie zou het kunnen gelooven In Wervik-fransch
ziet men de vreugd op iedereens wezen leven en vrolijkheid
heerscht er,terwijl in Wervik-belgsch, mende misnoegdheid
en de droefgeestigheid op aller gezichten kan lezen.
Nogtans zijn die twee vlekjes door een clerikaal bestier ge
leid; beide hoofden, de meieren de burgemeester ontvangen
de bevelen huns pastors en volbrengen die getrouwiglijk.
Bij de eenen bestaat er verdraagzaamheid en bij de anderen
vindt men mannen die denker, dat de wetten ingericht zijn
om de menschen te plagen in plaats van die te beschermen.
Wanneer het le Wervik-fransch kermis is, o dan inogen
de menschen er zich vermaken, men danst, men zingt, men
maakt leute, alles lot groot profijt der neermgdoeners, want
volk ontbreekt er niet, en gij weet hoe meer volk, hoe meer
neering.
Laat het eens kermis zijn te Wervik-belgsch en wat ziet
men er Ten liene, de herbergen toe het is verboden in de
herbergen een liedeken te zingen en dezen die zouden het
herte voeren langs de straat zijne stemme te laten hooren zou
men den bak in duwen. Er mag geen muziek, noch op straat
noch in staminets gespeeld worden en het dansen is slrenge-
lijk verboden. Wat dan in Godsnaam moet men komen doen
in zulk een gat Ook de verledene kermis was Wervik-
belgsch zoo doodsch als op een kerkhof. Alles was er stil. De
klokken riepen de geloovigen naar de goddelijke diensten die
duurden van 's morgens vroeg tot 's avonds late, keersen,
wierook en Iatijri waren er niet gespaard, maar '1 was
schoone
Op straat niemand, in de herbergen eenige beschonkene
kerels en hier of daar achter eene deur of in eenen hoek een
vrijer met zijne beminde, beentjes over den knie, de vlam in
het aangezicht, beiden vervuld met liefde en in staat van
gratie, want men danste nergens
Vele neeringdoeners die maar de kermis en parlikuliere
dagen hebben om hunnen huispacht goed te maken, zijn in
hunoe belangen gekrenkt en gaan ten achteren, alles door
het schoon bestuur tot meerder eere en glorie van den pastor
en zijne slaven, die u toeroepenwat geeft het, het is beter
armoe te lijden op de wereld en uwe ziel te redden, en
binst dien spelen zij de goede brokjes binnen.
Het is thans Carnaval. Eh wel wat zal men nogeens zien
In Wervik-belgsch niets, in Wervik-fransch alles.
Zingen, dansen, carnavalvermaken, alles zal men over de
Leie aantreffen. Aldaar is er een Cavalcade ingericht ten voor
deele van den arme, duizende jongelingen zullen een kleedje
aantrekken om in dat liefdadigheidswerk deel te nemen, zelfs
hel liberale muziek van Wervick-Belgsch gaat zijne nulp lee-
nen. 's Avonds overal Bal en feest waar de jongheid zich ver
maakt in fraaigheid, dit alles geeft neering en winst en niet
tegenstaande de menigvuldige lasten koomt men gelukkig aan
zijn brood, leeft men gemakkelijker en vindt men meer tevre
denheid.
Wat zal het te Wervick-belgsch geestig zijn in de Carna-
valdagen De muziekanten die in de Cavalcade mededoen,
moeten in Frankrijk hetCarnavalpak aan trekken of worden op
Wervick-belgsch bij den kraag gevat en tot 's anderdags
achter de grendels gestoken
De straten zullen eenzaam en verlaten zijn, de winkels en
herbergen ledig. Al wie uit kan zal zich verwijderen, nie
mand zal den moed hebben alhier te komen en geen cent
winning is te verhopen.
Troost u wervikanen, alhier armoede en verdriet en na uwe
doodhet eeuwig leven. Amen. C. W.
Blijspel met zang in 2 bedrijven.
Tooneelspel met zang ia 1 bedrijf.
Blijspel met zang in I bedrijf.
PRIJZEN dek PLAATSEN: lepl. 2 fr.-2'pl. 1 fr.- 3" pi. 50 c.
Ypres, 11 Février 1874.
1. HTNDERIEK.
DES
PROPRIÉTAIRES RÉDNIS,
L'EXPLOSION MI S Clitinii RI K
ET DE GAZ A ÉCLAIRER.
FONDÉE EN 1821.
S'adresser pour les assurances et plus amples informations,
a Mr A. DECHIÈVRE, Petite Place, Ypres.
Agent principal: J.ONRAET-PARRET,rue deLille, 104.
DIER VETTEN
11, Hockstraat, (by de Statie)
AHee-Verte Brussel) rue de I'Angle 11.
AARD
OER
GRANEN ENZ.
7 Feb.
14 Feb.
verkochtle
kwantiteit.
middenpr.
p. iOOkilo.
verkochtle
kwantiteit.
middenpr.
p. 100 kiio.
Tarwe
15,800
41-25
16,900
41-00
Rogge
5,500
27-50
3,600
27-75
Haver
0,200
29-25
1,400
29-00
Erweten
000
26-50
800
26-00
Boontjes
2,500
26-75
4,000
27-50
Aardappelen
G,000
7-25
5,000
7-50
Boter
540-00
550-00