Garde Civique d'Ypres. A PRIMES CONTRE L'INCENDIE DE TEGEN-RHUMATISCHE WATTE Louisettc de liedjeszangster, De Vissehers van Blankenberg, Fantaisie Pastorale voor Saxophone. De Molenaarster van Laeken, Briefwisseling der Toekomst. Stacls-Tooneelzaal. VLAAMS CUE STEM. 4e vertooning van 't abonnement, w m Compagnie Beige GARANTIE DE 5,000,000 FR. xan I)1' Pattisot Fabriek van Vetten stelsel GEORGES VILLI! F. (M1RT0IS EN VAN ROY, OP ZONDAG, 15» FERRUARI 4874, ten 51/2 ure 's avonds. Le Major, Chef de la Garde Civique d'Ypres, porie a la connaissance des membres de la Garde que le Conseii de Recensement s'assemblera a l'Hölel-de-Ville, Salie du Rez de Chaussée, le Mardi 24 Févricr 1874, a neuf heures du malin, pour procéder a l'examen des reclamations qui lui seronl présentées. POUR L'ASSURANCE L V FOUDftE Sikje de la CompagnieRue de Loxum, 20, a BRUXELLES. verzacht oogenblikkelijk de pijnen en geneest voor goed het Jicht en de Rhumalische Kwaal van alle slach, de Tandpijn, de Lendenzweer, de Borstont steking, de Keelkwaal, enz. In rollen van fr. 1-50, en halve rollen van 80 c., hij M. Ch. BECUWE, Apotheker, te IJperen. onder het control der landboutvstatie van Gembloux HOOFDSTOFFEN VOOR DE VjE RVEER DIGIN G geivaarborgde titels en samenstelling Elkeen die duizend kilogr. vette of diezelfde hoeveelheid hoofdstoffen koopt, mag er de ontleding kosteloos van laten doen door de zorgen der landbouwstatie van Gembloux. Angent voor IJperen, Mr VERGRACHT-COURTOIS. Agent voor Poperinghe, Mr ACHILLE SANSEN, Veurnestraat, 21 MARKTEN VAN IJPEREN. den heer princiepaal van 't kollegie die, hierover paf geslagen zijnde, hem van hetzelve aanstonds wist af te keeren. M. Van Renynghe, na dit eerste verraad, bleef dan klerikale kandidaat, en, daar het hem gelukte van met M. Malou, die de meerder-» heid niet bereikt had, te moeten geballotteerd worden, hij behaalde met het behulp der liberalen den zegenpraal boven dien klerikalen vaandeldrager. 's Anderdags ging M. de burgmeester vol beleefdheid een bezoek afleggen bij de twee heercn doktors om hun te bedan ken over hunne krachtdadige medewerking aan zijn kiezing, en hij vernieuwde hun zijne belofte van voor de aanstaande gemeenleklezing eene lijst te maken waarop het liberaal element in meerderheid zoude zijn. Dewijl er alsdan eene algemeene kieziog van 15 leden moest plaats hebben, en dat er een groot getal vakaturen door demissien en sterfgevallen bestonden, hij duidde zelf de liberale kandidaten aan (ten ge- talle van 7, waaronder de twee doktors) die hij wenschte op de lijst te zien brengen. Maar deze treffelijke man, altijd onder den invloed der geestelijkheid, en de belangen zijner beurs boven zijne politieke conviclien stellende, verraadde welhaast op nieuw zijne liberale vrienden aan wie hij zijne benoeming als representant verschuldigd was, en, wanneer de gemeente- kiezing naderde, hij stond aan het hoofd van eene klerikale lijst waarop de plaatsen zijner voorige zeven kandidaten ver vuld waren door boeren en sukkelaars. Hij liet zijne makkers door de vreemde zwartjes bestrijden onder voorwendsel dat zij meestal vreemdelingen waren, en, door middel van den hemel en de hel, het gewoonlijk wapen der geestelijkheid, hij bekwam in de stad, gelijk in de kiezing voor de Kamers, den zegepraal ten voordeele der zwarte coterie waaraan hij zich met lijf en ziel verkocht had. Twee zijner grootste vrien den, de deftigste en treffelijkste heeren van Poperinghe verlie ten de stad, en de andere keerden hein voor altijd den rug. (Om voort te zetten). Als men het Nieuwsblad leest men zon zeggen dat de verdeeldheid die onder de poperingsche bevolking bestaat niet anders is dan eene kwestie van religie. Langs den eenen kant bevinden zich de kerkhaters, de godsdienstvervolgers, de slaven van de logien, de vreemde dwinglanden, de onder drukkers van den Paus, de bisschoppen en de priesters, en al wat goddeloos en zedeloos is. Langs den anderen kant scha ren zich de brave menschen, de deftige poperinghenaars, de ware kalholijken die hun geloof getrouw blijven en niet an ders dan de eendracht en den vrede willen. 't Is zeker voor die reden dat onze tegenstrevers, in dezen zoogezegden godsdienstoorlog, aan onzen nieuwen deken in een verwaand jaarschrift de goede kans, den zegepraal en den vrede gewenschl hebben. (Le succes, le triomplie, lapaix). Sedert 1848 hebben al de dekens hier het geluk gehad va» te zegepralenmaar nooit hebben zij den vrede bekomen. In dien zij hier maar den vrede willen genieten met de pretentie van te zegepralen en te heerschen zoowel over de lichamen als over de zielen, zij zullen nog lang mogen wachten. De vrede in alle landen en steden is onvereenbaar met de priesterheerschappij. Het liberaal of burgerlijk gezag alleen kan aan het volk en aan de priesters den vrede geven. Wij verstaan waarlijk niet hoe onze stadsoverheden, die nogtans vele religie hebben en alzoo allerbekwaamst moeten zijn om onze stoffelijke belangen te bestieren, zoo weinig zorgzaam zijn voor de regelmatige verdeeling van het water en het licht in de stad. Zonder dat wij hiervan de reden ken nen, onze vaart is tegenwoordiglijk ten gronde afgetrokken; de brouwers en andere nijveraars die tot de uitoefening van hunnen stiel water noodig hebben, moeten hunne werken staken en, indien een brand in de stad ontstond, men zou denzelven niet kunnen blusschen bij gebrek aan water. Dezelfde onachtzaamheid hebben wij ook bemerkt ten op zichte van het avondlicht, want op de laatste dagen der verle- dene week was de stad ganseh beroofd van licht op eene uur dat iedereen de estaminet verlieten dat nog menige wa gens en peerden de straten doortrokken. Het heeft aan niet gescheeld dat een mensch in de Gasthuisstraat door twee aaneengeschakelde en onverlichte wagens verongelukt werd toen hij, dezelve willende ontvluchten, over den trottoir stronkelde en bijna onder de wielen terugviel. Indien men de lanteerns wil doodigen tegen het rijzen der maan, men zou ten minste moeten wachten tot dat de maan eenige klaarte geeft, en niet een of twee uren te vooren,gedu rende een donker smoorweder, de stad in eene duisternis dompelen die niet alleenlijk de burgers noodzaakt de gevels te tasten om hun huis te vinden, maar de reizigers die met het laatste konvooi aankomen belet van den ingang en de di rectie der straten te zien. Daar zijn de voordeelen van eenen schepen der publieke werken te hebben die katholijk is en die geheel den winter met zijne familie te Brussel doorbrengt. -s=a»<§>«s»- TWEE WERVIKEN. Op het uiteinde van Belgie bestaat er een plekje dat mpn Wervik noemt. Dat plekje is door de Leie in twee deelen ge spleten, en deze rivier de scheidingslijn tusschen Frankrijk en Beigic stellende heeft er Wervik-fransch en Wervik-belgsch van gemaakt. Het belgisch gedeelte door 8000 zielen bewoond is verre het grootste, aangezien men maar omtrent 4000 inwoners in het fransch gedeelte telt. Er is dus een hemelbreed verschil tusschen de 2 Werviken. In Frankrijk is alles belast en men heeft er bijna geene vrij heid. In Belgie, in tegendeel is alles in evenredigheid veel beter kuop, de belastingen zijn dragelijker en de vrijheid bij ons is eene europeesche spreekwijze geworden. Eh wel wie zou het kunnen gelooven In Wervik-fransch ziet men de vreugd op iedereens wezen leven en vrolijkheid heerscht er,terwijl in Wervik-belgsch, mende misnoegdheid en de droefgeestigheid op aller gezichten kan lezen. Nogtans zijn die twee vlekjes door een clerikaal bestier ge leid; beide hoofden, de meieren de burgemeester ontvangen de bevelen huns pastors en volbrengen die getrouwiglijk. Bij de eenen bestaat er verdraagzaamheid en bij de anderen vindt men mannen die denker, dat de wetten ingericht zijn om de menschen te plagen in plaats van die te beschermen. Wanneer het le Wervik-fransch kermis is, o dan inogen de menschen er zich vermaken, men danst, men zingt, men maakt leute, alles lot groot profijt der neermgdoeners, want volk ontbreekt er niet, en gij weet hoe meer volk, hoe meer neering. Laat het eens kermis zijn te Wervik-belgsch en wat ziet men er Ten liene, de herbergen toe het is verboden in de herbergen een liedeken te zingen en dezen die zouden het herte voeren langs de straat zijne stemme te laten hooren zou men den bak in duwen. Er mag geen muziek, noch op straat noch in staminets gespeeld worden en het dansen is slrenge- lijk verboden. Wat dan in Godsnaam moet men komen doen in zulk een gat Ook de verledene kermis was Wervik- belgsch zoo doodsch als op een kerkhof. Alles was er stil. De klokken riepen de geloovigen naar de goddelijke diensten die duurden van 's morgens vroeg tot 's avonds late, keersen, wierook en Iatijri waren er niet gespaard, maar '1 was schoone Op straat niemand, in de herbergen eenige beschonkene kerels en hier of daar achter eene deur of in eenen hoek een vrijer met zijne beminde, beentjes over den knie, de vlam in het aangezicht, beiden vervuld met liefde en in staat van gratie, want men danste nergens Vele neeringdoeners die maar de kermis en parlikuliere dagen hebben om hunnen huispacht goed te maken, zijn in hunoe belangen gekrenkt en gaan ten achteren, alles door het schoon bestuur tot meerder eere en glorie van den pastor en zijne slaven, die u toeroepenwat geeft het, het is beter armoe te lijden op de wereld en uwe ziel te redden, en binst dien spelen zij de goede brokjes binnen. Het is thans Carnaval. Eh wel wat zal men nogeens zien In Wervik-belgsch niets, in Wervik-fransch alles. Zingen, dansen, carnavalvermaken, alles zal men over de Leie aantreffen. Aldaar is er een Cavalcade ingericht ten voor deele van den arme, duizende jongelingen zullen een kleedje aantrekken om in dat liefdadigheidswerk deel te nemen, zelfs hel liberale muziek van Wervick-Belgsch gaat zijne nulp lee- nen. 's Avonds overal Bal en feest waar de jongheid zich ver maakt in fraaigheid, dit alles geeft neering en winst en niet tegenstaande de menigvuldige lasten koomt men gelukkig aan zijn brood, leeft men gemakkelijker en vindt men meer tevre denheid. Wat zal het te Wervick-belgsch geestig zijn in de Carna- valdagen De muziekanten die in de Cavalcade mededoen, moeten in Frankrijk hetCarnavalpak aan trekken of worden op Wervick-belgsch bij den kraag gevat en tot 's anderdags achter de grendels gestoken De straten zullen eenzaam en verlaten zijn, de winkels en herbergen ledig. Al wie uit kan zal zich verwijderen, nie mand zal den moed hebben alhier te komen en geen cent winning is te verhopen. Troost u wervikanen, alhier armoede en verdriet en na uwe doodhet eeuwig leven. Amen. C. W. Blijspel met zang in 2 bedrijven. Tooneelspel met zang ia 1 bedrijf. Blijspel met zang in I bedrijf. PRIJZEN dek PLAATSEN: lepl. 2 fr.-2'pl. 1 fr.- 3" pi. 50 c. Ypres, 11 Février 1874. 1. HTNDERIEK. DES PROPRIÉTAIRES RÉDNIS, L'EXPLOSION MI S Clitinii RI K ET DE GAZ A ÉCLAIRER. FONDÉE EN 1821. S'adresser pour les assurances et plus amples informations, a Mr A. DECHIÈVRE, Petite Place, Ypres. Agent principal: J.ONRAET-PARRET,rue deLille, 104. DIER VETTEN 11, Hockstraat, (by de Statie) AHee-Verte Brussel) rue de I'Angle 11. AARD OER GRANEN ENZ. 7 Feb. 14 Feb. verkochtle kwantiteit. middenpr. p. iOOkilo. verkochtle kwantiteit. middenpr. p. 100 kiio. Tarwe 15,800 41-25 16,900 41-00 Rogge 5,500 27-50 3,600 27-75 Haver 0,200 29-25 1,400 29-00 Erweten 000 26-50 800 26-00 Boontjes 2,500 26-75 4,000 27-50 Aardappelen G,000 7-25 5,000 7-50 Boter 540-00 550-00

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 3