VAN IJPEREN.
De wetten der IS. Kerk zijn onveranderlijk.
4 FRANKEN 'S JAARS
IN1' R24. IJuHiuiide «laar.
Politiek. Stads,- Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen. Markten, bekendmakingen.
FRICADELLEN
VOOR IJPEREiS'. Fit. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen: 12 eenlimcn den regel.
Rcklamen: 25'centimen.
ZONDAG. 8" MAART 1874.
BuitF.Ei.Diximniesliaal. 51). Alle inzendingen vrat dit vrij
Dit is de thema waarop de Bisschoppen, anders
gezegd, de jesuiten, zich steunen om de verschillige
slaten den oorlog aan te doen en om in het geheel
christendom het tijdelijk gezag te bevechten. Vol
gens hetgeen zij beweeren, er is slechts eene Kerk
wiens voorschriften onveranderlijk zijn, waarvan
de geestelijkheid niet mag afzien, noch in overeen
komsten treden. In tegenwoordigheid van dergelij
ke vorderingen, ziet men haar in de eene plaats
gedulden wat zij in eene andere voor onmogelijk
houdt staan. De zaak der kerkhoven is een voor
beeld men heefteen bezwaar gemaakt van, gelijk
liet in veel sleden gepleegd wordt, de dooden,
onverschillig hunne geloofspunten, in de gemeene
kerkhoven te begraven, terwijl men in andere de
putten afzonderlijk wijdt en, op deze wijze, alle
jaoeielijkheden voorkomt. In Pruisen veroordeelt
men de wetten van den Staat, welke de zelfde zijn
als die van Wurtcmberg, alwaar men deze duldt!
In Frankrijk, sedert Bossuet, was de Kerk onder
worpen aan de voorschriften van betgeen men de
vrijheden der fransche Kerk noemt, en welke
ook in onze voormalige Universiteit van Leuven
waren onderwezen, en toen men heden deze vrij
heden wil behouden,de geestelijkheid van alle lan
den zou de menigte, die met het voorgaande, onbe
kend is, daartegen ophitsen et de wetgevers als
dwinglanden behandelen zij zon zelfs alle middels
inspannen om door omwentelingen hun omver te
werpen.
Iloe komt het dus, dat hetgeen in de eene plaats
gepleegd wordt, in de andere als tegenstrijdig aan
de wetten der II. Kerk wordt verklaard? Hoe komt
het. dat hetgeen door de Bossuets, de Fenelons en
andere kerkvaders was aangenomen en verdedigd
en in de voornoemde Leuvensche Universiteit werd
onderwezen, heden als ketterij zou verklaard wor
den
De antwoord is eenvoudig: omdat de jesuiten
hunner grondstelsels in de plaats van deze der 11.
Kerk stellen. Hetgeen hier toegelaten is wordt
elders verboden, volgens de landen en de omstan
digheden; geld en macht is het eenige dat men
naspeurt, en, van de overdrevenheden der fransche
omwentelaars gebruik makende om de bevolkingen
den angst aan te jagen, dat gevaarlijk orde plant
zich in alle landen en heeft reeds op eene werkende
wijze de meerderheid der bevolkingen weten te
verbeesten.
De droom der jesuiterij was van sedert eeuwen
de Moeder Gods op het zelfde plan te brengen van
haren Goddelijken Zoon, en de Onfeilbaarheid van
den Paus als geloofspunt te doen aanvaarden. Tot
heden hadden de kerkvergaderingen deze nieuwig
heden nooit willen aannemen, zij voorzagèn al de
moeielijkheden welke uit zulk een overdreven
stelsel gingen voortspruiten. Inderdaad, indien men
over honderd jaren de Onbevlekte Ontvangenis
had verklaard, men zou hij peerdevoeren hoeken
voor en tegen geschreven hebben, daar thans
degenen die voormaals hunne pendaartegen hadden
gericht, zich bepalen met de schouders op te halen.
Met de Onfeilbaarheid is hel vcrschillig, de Parle
menten zouden er zich tegen verzet hebben, en
indien zulke beslissing door eene kerkvergadering
ware genomen, zij zou door de Gouvernementen
niet goedgekeurd geweest zijn en dus nooit mogen
afgekondigd worden.
Heden is liet geheel anders, de vrijheden waaraan
de volken zoo sterk houden weet de jesuiterij uit—
sluitelijk tot haar voordeel te doen draaien ziende
dat, hoe dom ook hare hedendaagsche mirakels
zijn, zij nog de godvruchtigheid der verbeeste
bevolkingen ophitsen, zij durft alles wagen. Daar
om is het dat de grondstelsels van den katholijken
Godsdienst van heden niet meer gelijken aan die
der vorige eeuwen.
DE TOEKOMST
IJZEREN—WEG
VERTREKUREN VAN I.ÏPEREN
Naar PöPERINGHE-IlAZEBROUCK. G-50. - 12-05. - 5-57.
- G-50.
Naar POPERINGIIE. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Haar KORTRIJK. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-55. - 5-25,
Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-25. - G-45.
Naar LANGEMARCK. 7-15. - 12-OG. - C-20.
aa-MT^a-gg;.-
MILITIE-WET.
In de uitvoering der wetten niemand kan ontsnappen aan
hunne toepassing, en men is het eens om te zeggenpersonne
nest censé ighnrer la loi, iedereen is gehouden de wet te
kennen.
Nogtans men vindt in menige liberale dagbladeren eene
reklamatie tegen eene schikking der militie-wet, ten voor-
deele van dnizcndcu lotelingen die niet wisten dat men,
om te mogen remplaceeren, vóór de loting eene som van
200 franks in de Staats-kas moest storten, en men zou willen
door eene terugwerkende schikking voor hen een verlang van
betaling bekomen, onder voorwendsel dat zij de wet niet
kenden.
Dit verlang ware eene schreeuwende onrrchfveerdigheid
jegens de jonglingen die, gelijkvormiglijk aan de wet, hun
ne störlirig gedaan hebben, in dien zin dat hij deze laatstede
kans van eenen remplacant van het Gouvernement te bekomen
duizende malen zou verminderen.
Indien deze toegevendheid aan duizende andere lotelingen
vergund ware, er zouden duizende remplaganten meer noodig
zijn, en die welke reeds hunne storting gedaan hebben, be
halve dat hunne kans in de plaatsvervanging door het Gou
vernement zou verminderen, zouden, bij gebrek aan deze
plaatsvervanging, des te ueer moeite hebben om eenen rem
placant te vinden.
Dusdanige maatregel zou slechts dienen om ons klerikaal
Gouvernement populair te maken ten koste van die welke het
slachtoffer er van zouden zijn. (Medegedeeld).
Wat het Nieuwsbladje deze week tracht uiteen te doen is
het woord révolutionnaire toe te passen aan den staatsman
die wil in zijn land meester zijn en meester blijven door de
wetten te doen eerbiedigen van den kleinste tot den grootste.
Zij mogen zooveel met hunne wetten voor den dag komen
als zij willen, niet te doen, zoohaast die wetten maar dienen
om het goed orde te ondermijnen en de wereldlijke macht
door de jesuiten-heerschappij te bestrijden, halte-la zegt
Bismark.
Natuurlijk, dit spel gaat de zwarte kliek niet en diensvol
gens, alwie zich verzet tegen hare eischen zijn reveiution-
hairen
Alles wat zij willen wordt verkregen door hunne wet,
welke zij de wet Gods of die der 11. Kerk noemen 't is fijn
uitgevonden. Dit is goed voor domkoppen of schijnheiligaars,/
maar voor menschen van eere en verstand de wel Gods is
1° Verbod aan de geestelijkheid de wereldsche macht of
rijkdom naar te jagen.
Mijn rijk is van deze wereld niet.
2" Alle staatswetten te eerbiedigen, en in alles het voor
beeld van ootmoedigheid en onderdanigheid te geven,
(i Geeft aan Gesar wat aan Cesar toekomt.
5° Noch haat noch vraak mag een dienaar Gods in het hert
dragen. Allen mensch, zonder onderscheid van geloof, heefi
recht op achting en bijstand.
Bemint uwen evennaasten als uw eigen zelve
Eh wel, mannekens, waar zijt gij met uwe wet Gods
En uwe wet der H. Kerk Indien zij in een punt
strijdig is met de wet Gods, zij deugt nietAlles waarop
zwarten zich steunen om hunne heerschappij te bewerken ts
valsch en strijdig tegen de v et Gods, dns geheel den boel
zijn revolutionnairs, anders niet.
Ze zijn lekker aan hunne wet
Dan vervolgt het Nieuwsbladje zijne laak van wekelijks al
les wal eerlijk en loyaal is te bemodderen en te lasteren
Courage! gij smijt uwe eigene ruiten bij brokken.
En niet meer wetende wat zeggen, komt het in Zijn aller
hande nieuws vertellen dat het de schuld is van Bergé dat er
in den jlaatsten trimester van 1875, te Brussel 13 echtschei
dingen geweest zijn
't Is zeker om ons een staaiken te geven van zijne argu
menten
Tot Zaterdag eDe Magister.