VAN IJPEREN.
FRICADELLEN!
4 FRANKEN \S JAARS
Nr 620. llertieïicle Jaar.
ZONDAG 22" MAART 1874.
Politiek. Stads,-Kunst-en Letternieuws. Aerscliillige Tijdingen. Markten. Bek end mak i n j; cn
Stads Nieuws.
YOOR IJPEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aaakondigingen12 centimen den regel.
Reklamen25 eentimen.
sjfpll BoKEer.Dixmudestraat. 59.Alle inzendingen vraebtvrij.
Frankrijk is thans door het goddelijk recht in
omroer gebracht. De meerderheid der Kamer die
gekozen werd om den vrede goed te keuren, heeft
zieh, door haar eigen toedoen, de macht toegeëi
gend om voorts, zonder wettige zending, het Land
te beboeren en de inzichten van het goddelijk recht
te doen herleven, het is te zeggen, graaf de Cliant-
bord op den den troon zijner voorvaders te plaat
sen. Dit is het doelpunt van al hunne bekomme
ringen, en middelerwijl trachten zij te laveeren
omdat zij gewaar zijn dat zulks voor het oogenblik
onmogelijk is; maar hunne hoop is dat het Land,
vermoeid van het bestaande voorloopige. omdat 't
de dood is van koophandel en nijverheid, zal eindi
gen met zich in de armen van zijnen afgod te wer
pen, die volgens hun, het eenige reddingsmiddel is.
Wij bekennen dat het inderdaad eene reddings
plank ware,indien deze pretendent op de hoogte der
zending ware, maar ongelukkiglijk hij is verre van
daar le zijn, want men kent hem geene andere
hoedanigheid dan den zoon te zijn van zijn vader
en geheel en al onder den invloed der Jesuiten te
staan. Het is bijzonderlijk daarom dat men hem
aanbiedt. ."^noob svr-d'.nrb mo-bf.Y» .tttqooi»1
Vólgens ons is er, lot de redding van Frankrijk,
een andere kerel noodig. Het zou e.en moeten zijn
die zich boven alle partijen stellende, zoowel de
radicalen als de elericaleh. binnen de palen hunner
plichten zou moeten houden, en zich buiten allen
invloed gedragende, macht genoeg zou moeten be
zitten om door hem allen te doen'eerbiedigen en ge
hoorzamen daartoe is er iets anders noodig dan
het goddelijk recht, dal inderdaad .geen recht en is.
want wij houden staan dat het altijd aan de volke^-
reivmoët toegelaten zijn hunne vorsten te kiezen,
'daar God, noch den eigendom der mensehen noch
dien der Landen aan niemand heeft willen geven.
Tol bewijs: de eerste koningen waren bijna altijd
gelukkige soldaten. Leopold I is eene zeldzame uit
zondering, en zijpe afstammelingen hebben een
rephi zoolang zij getrouw aan de Grondwet zullen
blijven, welke moet aanzien worden ajs ecuen akt
die beide partijen verbindt.
Ia Frankrijk is het geheel anders, de graaf de
Chambord wilt er maar komen toen men hem den
eigendom der fransche natie zal herkennen.
Het Journal d'Ypres, in zijn nummer van den
7" dezer, beticht ons in gemeenschap te zijn met de
uitgeving van eene verzameling broehuurkens, te
Parijs verschenen, en strekkende om de godsdien
stige gevoelens in de harten der menigte uit te
dooven Dit is nogmaals eene van die kwaadtrou-
wige verdichtsels waarmede onze IJpersche vuil-
bladen hunne politieke vijanden bevechten.
Verre van iets gemeens te hebben met deze
uitgevingen en in geval zij wezenllijk de aange
haalde strekkingen hebben, keuren wij den geest
en het doel derzelve af. In tegendeel wij zijn van
gevoelen, met een der vermaardste schrijvers, dal
indien er wezenllijk geen God moest bestaan men
er een zon moeten uilvindenook wij dagen de
schrijvers van het Journal d'Ypres uit in onze
Toekomst eene zinsnede te vinden die den Gods
dienst zou willen vernietigen. Het is anders met
de jesuitieke geestelijkheid die van den Godsdienst
een werktuig maakt om het tijdelijk gezag te
bevechten en zich geld en heerschappij te ver
schaffen, en wij zijn van gevoelen dat wij eenen
dienst bewijzen aan de ware godvruchtigheid met
de overdrevenheden der geeslelijkeid tegen te wer
ken, alsook hare aanmaningen, wanneer, iu plaats
van vrede en eendracht te prediken,zij niet anders
dan twist en vijandschap zaait.
Dat men terugkeere naar de grondstelsels dei-
oude kerk en afzie van mirakels gelijk die van
Saletten, door de rechtbanken als valsch bestatigd,
en wij zullen niet zeggen dat wij aan geene mira
kels meer gelooven. Men moet bekennen, toen men
onder de verbeelding der H. Moeder Gods, de rol
gespeeld, door eene weggejaagde non met naam
Lemai'lière, zulks ter aanbidding van de eenvou
dige sukkelaars ziet voorstellen, dat het natuurlijk
is dat men zonder de ware mijsterien van den
Godsdienst te betwisten, men zieh mistrouwig
toone ten aanzien van veel andere mirakels door
de jesuiterij uitgevonden en bewerkt om de dwee-
perij te onderhouden en hierdoor haren invloed te
doen aangroeien.
Dit is den zin van onzen artikel waar legen het
Nieuwsblad van den 11 dezer twee kolommen
schrijft, ten einde door bet verdraaien zijner ware
be.duidenis aan zijne lezers valschelijk te doen ge
looven dat wij al de mijsterien van het geloof
willen tegenspreken.
DE TOEKOMST
IJZEREN-WEG.
VERTREKUREN VAN IJPEREN
Naar POPERINGHE-HAZEBROUCK, 6-30. - 12-03. - 3-37.
- 6-30.
Naar POPERTNGHE. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Naar &ORTRÏJK. 5-34. - 9-49. - ti-18. - 2-35. - 5-25.
Naar ROÜSSELAERE. 7-50. - 12-23. - 6-45.
Naar LANGEMARCK. 7-13. - 12-06. - 6-20.
Het Nieuwsbludje, weêrkomende op zijtie lasteringe van
de voorige week, valt nogeens uit tegen de liberalen.
Gij hebt wel naar de kerk te gaan, te biechten, uwen
Paschen te houden, uwe kinders te doen doopen, ze naar de
kapelle zenden, ze O.-L. Yrouwenbeeldekens te geven, uwe
dienstboden ter kerke doen gaan,alles kan niet helpen, gij zijt
liberaal, gij gelooft niet dat het magnetism en het eleklriek
in het genezen van de jicht bovennatuurlijk en bijgevolg eeu
mirakel is; gij zegt dat de menschen wel goed of dom moeten
zijn om zulks te gelooven, daardoor alleen bewijst gij dat gij
God afloochent, tegen de religie en de priesters werkt, lacht
met de HH. Sacramenten, enfin.... eene heele rimram die ons
op hel laatst aanwijst waarom de gekruinde schrijver hem
zoo veel moeite geeftHij beveelt het Nieuwsblad aan en
zegt dat het zonde is geabonneerd te zijn op de Toekomst
Niet waar het gelijkt veel aan |de annoncen der Holoways
pillen
Abonneert u op hunne bladen.
Geeft voor duist hunner oordjes-Iokkerijen.... geeft....
geeft.... en geeft
Gebaart dat gij gelooft aan Salette, Gourdes, en aan al de
nieuwe mirakels; dat de donder een werk van den Hemel of
van de hel is, volgens de omstandighedenlaat u afdroogen
van Langrand, van den aftrochelaar van Ingelmunster toont
u den onderdanigen dienaar van den eersten den besten neu-
zenmaker en gij zult den heiligste der wereld zijn en al uwe
zonden die gij zult doen zullen u vooraf vergeven worden
De tweede fricadelle loopt op den strijd tusschen het
Nieuwsblad en de Toekomst.
Het eenvoudig Nieuwsbladje schidert zijn eigen af als
alles wat er eerlijkst op de wereld is, en zegt maar vlak weg
.dat de Toekomst een baanstroopers-bladje is
Merci Die kadeen en snuiten zich den neus met hun
nen voet niet.
Verders beginnen zij te zagen op de faam van eene Juffer
van Gent waarvan zij noch den naam noch het gedrag kennen,
enkel omdat zij het durft bestaan meesteres in de Lamotte-
school te komen zijn Nu, zij kunnen niet anders, hel is
het zelfde met het artikel over den Carnaval van Wervick-
franscheerschending door laster en leugen, ziedaar hun
doel.
Dat het niet ware van den vollen aflaat, voor die zich op
het Nieuwsblad abonneert, of de vrees der helle voor dezen
die zich niet abonneeren op dit stichtend bladje, het zou wel
haast zonder abounenten staau, want zijn eigen volk is waar
achtig beu van zijn wekelijks gezeever.
Tot Zaterdag;De Magister.
IJpcren, 21 Maart 1874.
Bass'getrwacM. - Zondag laatst bad er bij Je
4 kompagnien en de lialv# batterie kiezingen plaats, ten einde
al de openstaande graden te vervullen. Ziehier da uitslag
derzelve
I" komp. Serjanten MM. Ch. Debouck, Alb. Ligy,
A. Desmedt. J.Fiamand; fourrier: M. L. Demazière korpo
raals: MM. L. Vergracht, J. Antony, J. Says, A. Bubbe en
L. Bielrjyck.
2dc komp. Kapitein M. L. Myie; luitenant: M. H. Cop-
pin; korporaals MM. J. Antony, r'. Bouquet en F,. Vermeu
len