VAN IJPEREN. 4 FRANKEN ?S JAARS N' 62/. Dertiende Junr. Politiek. Stads,-Kunst-en Letternieuws. 'Vcrschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen Stads Nieuws. VOOR IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD. Aankondigingen12 centimen den regel. Reklamen: 25 cenlimen. ZONDAG. 29" MAART 1874. Bureel: Dixmudestraat. 59.Alle inzendingen vrachtvrij. VERTREKUREN VAN IJPEREN Wanneer men geene goede redens vindt om zijne vijanden te bevechten, men beschuldigt hen van alle slach van uitvallen te hebben gedaan waardoor men hoopt de wantrouw en den baal der menigte tegen hun te kunnen opwekken dit is de gewoonc handelwijze der schrijvelaars van het Nieuwsblad. Omdat wij zegden, sprekende van de mirakels van Saletten, van Gourdes, enz. dat wij aan geene bovennatuurlijke verhalen meer kunnen geloof geven, zij hebben de kwade trouw van ons te beschuldigen de Godheid van Christus te loochenen en de goddelijkheid der christelijke leering te bevechten Wij herhalen het, dat men beginne met aan de grondstelsels van het kalho- liehism getrouw te blijve en wij zullen de eersten zijn om hunnen goddelijken oorsprong te bevesti gen maar toen men van dezelve afwijkt, volgens dat de tijdelijke belangens der jesuiterij het ver- eischen, dat is iets dat wij niet kunnen aannemen. Bij voorbeeld, na dat men gedurende jaren lang de H. Sacramenten geweigerd had aan de ambte naren die destijds den eed van getrouwigheid aan de Grondwet hadden afgelegd en zoo velen onder hen had laten sterven zonder de hulpmiddelen van den Godsdienst te geven, men ziet dat de geestelijk heid zelfs eenige jaren daar na eene Grondwet maakte die de zelfde grondstelsels van verdraag zaamheid inhoud, en datzij die op nieuw als tegen strijdig met de voorschriften der H. Kerk bevecht, .dat is iels dal wij nooit hebben kunnen verslaan, en wij dagen de schrijvers van hel Nieuwsblad uit ons daarover uillegging te geven, want voor ons, alle nieuwigheden in zaken van Godsdienst brengen verwarring in onze gevoelens. Zoo is het met zommige nieuwe dogmas die door de kerkver gaderingen altijd zijn verworpen geweest en wij thans gehouden zijn te belijden maar toen wij de gevolgen derzelve, en bijzonderlijk der onfeilbaar heid, overwegen, wij zijn nieuwsgierig te vernemen, indien er eens een tweeden Alexander Borgia tot Paus moest verheven worden (hetgeen toch inde mogelijkheid bestaat), welke gevolgen de onfeil baarheid zou le wege brengen. Wij verhopen dat het Nieuwsblad zich zal gewaardigen,zonder nog maals uit onze redeneering valsche en kwaadtrou- wige belichtingen te trekken, ons daarover eene gepaste en gegronde uitlegging te geven. Al de klerikale gazetten vallen uit legen den Prins de Bismark betrekkelijk de wetten die hij voorstelt en doet aannemen ten einde den jesuilie— ken invloed in te toornen. Zij behandelen hem als eenen dwingland, erger dan Nero of Caligula. Van den andeïen kant, al degenen die niet ge heel door dweeperij verbeest is beschuldigt de je suiterij van eene dwingelandij te willen uioefenen op stalen en bijzonderen, dwingelandij welke zoo veel te afslootelijker is daarzij op de gewetens en de huishoudelijke betrekkingen weegt. Dus dat de partijen zich wederzijdelijk van dwingelandij be schuldigen. Dit is eene echte plaag voor de landen alwaar zulks bestaat; maar dat de jesuiterij eens afzie van zich van alles meester le maken, dat zij het voorbeeld niet geve, gelijk in ons land, van zich door de kiezingen boven Vorst en w etten le stellen, en noch Duilscliland, noch Zwitserland, zullen zich niet meer moeten verdedigen door wet ten te stemmen die een einde stellen op alle aanma tiging in zaken van lijdelijk beheer, zoodanig dat de beschuldiging ten aanzien van M. de Biesmark hier geheel begrepen ligt in dit fransch spreek woord Cet animal est bien méchant, Quand o'n Tatlaque il se défend. HO IJZEREN-WEG. Naar POPERINGHE-IIAZEBROUCK. 6-50. - 12-05. - 3-37. - 6-50. Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-43. - 9-50. Naar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 3-25. Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-25. - 6-45. Naar LANGEMARCK. 7-13. - 12-06. - 6-20. HET BOVENNATUURLIJKE. Wanneer men de zevende vettekar (het Nieuwsblad) van IJperen leest, men ziet klaarlijk dat de gezalfde schrijvers ten einde hunne kramerijen zijn. Geene ernstige bepleitingen meer, niets meer waarop men rechtzinnig kan of wil ant woorden. Eenige woorden uit eenen volzin geknipt gaven hun on langs stoffe om reeds weken lang te zagen over het woord bovennatuurlijk, en de schrijvers der Toekomst uit te schel den voor alles wat slecht is. In hunne Zaalhofproza spreken zij gedurig over het Boven natuurlijke. Die heerkens zullen gedoogen dal wij op onze beurt er ook eens over spreken. Wij bekennen dat er bovennatuurlijke dingen bestaan en dat wij, bij voorbeeld, wat da zeven hoofdzonden betreft, er natuurlijk, zeer eenvoudiglijk geloof aan hechten. De 7 HO0FD7.ONDEN, aangehaald door hun om ze naar den kop der liberalen te werpen, botsen hun tegen het ge zicht terug Doveerdigheid. De navolgers van Jesus van Be- thleem, zijn overdekt met fluweel en gesteenten, rijden in koetsen, wonen in Paleizen. Zij en hunne onderhoorigen, tot den kleinste toe, willen overal meester zijn. Gierigheid hebzucht is gierigheid.De testamenten roovers zijn daar; de schooierijen van allen aard en onder alle vormen om aan geld te geraken zijn daar; van zijne geboorte tot zijne dood wordt den mensch geëxploiteerd, tegen leve ring van eenige latijnsche prevelingen of gezangen, met ac compagnement van klokkengeluid, altijd voor 't oordje Onkuischheid. Wie de geschiedenis kent en de hui dige wereld wel bestudeferd heeft, weet er over te spreken. Wij willen niemand noemen, maar onder onze generatie loo- pen er schroomlijk veel die onder hun gewijden rok het ge meenste hart der wereld dragen. Van daar het spreekwoord Dibbaard, vuilaard En de Broederkens dan Nijdigheid. Vraak. Dat men de mannen Gods eens misdoe en zij zullen u vervolgen tot in uw graf. Gulzigheid. Gebeurt het niet dagelijks dat de men- schen langs de straten blijven staan om dikke paters, vette pastors, te bekijken, die door hunnen dobbelen kin en ron den buik in dezen tijd van ellende schroomlijk afsteken met hunne arme broeders. Gramschap. Men kan geen enkel sermoenlje, tot dit van den nederigsten kappellaan, meer bijwonen,'of men hoort er in woede uitvallen tegen de treffelijkste burgers; men treft geene gematigde catholijke gazet meer aan. De mandementen van hooger hand dragen allen den stempel der overdrevendstc aanvallen. Traagheid. Ons land is overdekt met kloosters, be woond door menige honderden duizenden paters en nonnen van allen aard, die lui en lekker leven, gekweekt door afge- schooide aaimoesen ten nadeele der schamelen armen. Die kloosterlingen van alle kleur en geur brengen niets voort en verslinden veel. De luiheid is de moeder der zes andere hoofdzonden Natuurlijk gesproken, onze tegenstrevers zondigen het meest in de zeven hoofdzonden. Wanneer er eens eenen tijd moest komen dat zij er niet meer tegen zondigden, ah' alsdan zouden wij gelooven aan hel BOVENNATUURLIJKE! IJperen, 28 Maart 1874. Onze schermmaatschappij heeft in eene harer laatste zittin gen besloten een feest le geven op stadsschouwburg. Dare inzichten zijn allerloflelijkst, daar zij zich voorstelt hetzelve ten profijle van den arme te geven. Ongetwijfeld zullen alle weldenbende personen dit projekf. toejuichen en ondersteunen, want deze maatschappij is geroe pen om in het toekomende onze stad met een vermakelijk tijdverdrijf meer le begiftigen. De aantrekkelijkheid dezer liefhebberij is alhier maar weinig gekend doch wanneer het publiek eens zulk feest genot zal gesmaakt hebben, men mag verzekerd zijn van een goed sukces. Later de volledige inlichtingen. Eene lijst is in omloop voor een concert te geven in stads schouwburg. De liefdadigheid, zoo het schijnt, zou ook het eenige doel zijn van dit kunstfeest.

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1