VAN IJPEREN.
4 FRANKEN ?S JAARS
N' 62/. Dertiende Junr.
Politiek. Stads,-Kunst-en Letternieuws. 'Vcrschillige Tijdingen. Markten. Bekendmakingen
Stads Nieuws.
VOOR IJ PEREN. Fr. 4-50 VOOR BUITEN STAD.
Aankondigingen12 centimen den regel.
Reklamen: 25 cenlimen.
ZONDAG. 29" MAART 1874.
Bureel: Dixmudestraat. 59.Alle inzendingen vrachtvrij.
VERTREKUREN VAN IJPEREN
Wanneer men geene goede redens vindt om
zijne vijanden te bevechten, men beschuldigt hen
van alle slach van uitvallen te hebben gedaan
waardoor men hoopt de wantrouw en den baal der
menigte tegen hun te kunnen opwekken dit is de
gewoonc handelwijze der schrijvelaars van het
Nieuwsblad. Omdat wij zegden, sprekende van
de mirakels van Saletten, van Gourdes, enz. dat
wij aan geene bovennatuurlijke verhalen meer
kunnen geloof geven, zij hebben de kwade trouw
van ons te beschuldigen de Godheid van Christus
te loochenen en de goddelijkheid der christelijke
leering te bevechten Wij herhalen het, dat men
beginne met aan de grondstelsels van het kalho-
liehism getrouw te blijve en wij zullen de eersten
zijn om hunnen goddelijken oorsprong te bevesti
gen maar toen men van dezelve afwijkt, volgens
dat de tijdelijke belangens der jesuiterij het ver-
eischen, dat is iets dat wij niet kunnen aannemen.
Bij voorbeeld, na dat men gedurende jaren lang
de H. Sacramenten geweigerd had aan de ambte
naren die destijds den eed van getrouwigheid aan
de Grondwet hadden afgelegd en zoo velen onder
hen had laten sterven zonder de hulpmiddelen van
den Godsdienst te geven, men ziet dat de geestelijk
heid zelfs eenige jaren daar na eene Grondwet
maakte die de zelfde grondstelsels van verdraag
zaamheid inhoud, en datzij die op nieuw als tegen
strijdig met de voorschriften der H. Kerk bevecht,
.dat is iels dal wij nooit hebben kunnen verslaan,
en wij dagen de schrijvers van hel Nieuwsblad
uit ons daarover uillegging te geven, want voor
ons, alle nieuwigheden in zaken van Godsdienst
brengen verwarring in onze gevoelens. Zoo is het
met zommige nieuwe dogmas die door de kerkver
gaderingen altijd zijn verworpen geweest en wij
thans gehouden zijn te belijden maar toen wij de
gevolgen derzelve, en bijzonderlijk der onfeilbaar
heid, overwegen, wij zijn nieuwsgierig te vernemen,
indien er eens een tweeden Alexander Borgia tot
Paus moest verheven worden (hetgeen toch inde
mogelijkheid bestaat), welke gevolgen de onfeil
baarheid zou le wege brengen. Wij verhopen dat
het Nieuwsblad zich zal gewaardigen,zonder nog
maals uit onze redeneering valsche en kwaadtrou-
wige belichtingen te trekken, ons daarover eene
gepaste en gegronde uitlegging te geven.
Al de klerikale gazetten vallen uit legen den
Prins de Bismark betrekkelijk de wetten die hij
voorstelt en doet aannemen ten einde den jesuilie—
ken invloed in te toornen. Zij behandelen hem als
eenen dwingland, erger dan Nero of Caligula.
Van den andeïen kant, al degenen die niet ge
heel door dweeperij verbeest is beschuldigt de je
suiterij van eene dwingelandij te willen uioefenen
op stalen en bijzonderen, dwingelandij welke zoo
veel te afslootelijker is daarzij op de gewetens en
de huishoudelijke betrekkingen weegt. Dus dat de
partijen zich wederzijdelijk van dwingelandij be
schuldigen. Dit is eene echte plaag voor de landen
alwaar zulks bestaat; maar dat de jesuiterij eens
afzie van zich van alles meester le maken, dat zij
het voorbeeld niet geve, gelijk in ons land, van
zich door de kiezingen boven Vorst en w etten le
stellen, en noch Duilscliland, noch Zwitserland,
zullen zich niet meer moeten verdedigen door wet
ten te stemmen die een einde stellen op alle aanma
tiging in zaken van lijdelijk beheer, zoodanig dat
de beschuldiging ten aanzien van M. de Biesmark
hier geheel begrepen ligt in dit fransch spreek
woord
Cet animal est bien méchant,
Quand o'n Tatlaque il se défend.
HO
IJZEREN-WEG.
Naar POPERINGHE-IIAZEBROUCK. 6-50. - 12-05. - 3-37.
- 6-50.
Naar POPERINGHE. 9-07. - 8-43. - 9-50.
Naar KORTRIJK. 5-34. - 9-49. - 11-18. - 2-33. - 3-25.
Naar ROUSSELAERE. 7-50. - 12-25. - 6-45.
Naar LANGEMARCK. 7-13. - 12-06. - 6-20.
HET BOVENNATUURLIJKE.
Wanneer men de zevende vettekar (het Nieuwsblad) van
IJperen leest, men ziet klaarlijk dat de gezalfde schrijvers ten
einde hunne kramerijen zijn. Geene ernstige bepleitingen
meer, niets meer waarop men rechtzinnig kan of wil ant
woorden.
Eenige woorden uit eenen volzin geknipt gaven hun on
langs stoffe om reeds weken lang te zagen over het woord
bovennatuurlijk, en de schrijvers der Toekomst uit te schel
den voor alles wat slecht is.
In hunne Zaalhofproza spreken zij gedurig over het Boven
natuurlijke. Die heerkens zullen gedoogen dal wij op onze
beurt er ook eens over spreken.
Wij bekennen dat er bovennatuurlijke dingen bestaan en
dat wij, bij voorbeeld, wat da zeven hoofdzonden betreft, er
natuurlijk, zeer eenvoudiglijk geloof aan hechten.
De 7 HO0FD7.ONDEN, aangehaald door hun om ze naar
den kop der liberalen te werpen, botsen hun tegen het ge
zicht terug
Doveerdigheid. De navolgers van Jesus van Be-
thleem, zijn overdekt met fluweel en gesteenten, rijden in
koetsen, wonen in Paleizen. Zij en hunne onderhoorigen, tot
den kleinste toe, willen overal meester zijn.
Gierigheid hebzucht is gierigheid.De testamenten
roovers zijn daar; de schooierijen van allen aard en onder alle
vormen om aan geld te geraken zijn daar; van zijne geboorte
tot zijne dood wordt den mensch geëxploiteerd, tegen leve
ring van eenige latijnsche prevelingen of gezangen, met ac
compagnement van klokkengeluid, altijd voor 't oordje
Onkuischheid. Wie de geschiedenis kent en de hui
dige wereld wel bestudeferd heeft, weet er over te spreken.
Wij willen niemand noemen, maar onder onze generatie loo-
pen er schroomlijk veel die onder hun gewijden rok het ge
meenste hart der wereld dragen. Van daar het spreekwoord
Dibbaard, vuilaard
En de Broederkens dan
Nijdigheid. Vraak. Dat men de mannen Gods eens
misdoe en zij zullen u vervolgen tot in uw graf.
Gulzigheid. Gebeurt het niet dagelijks dat de men-
schen langs de straten blijven staan om dikke paters, vette
pastors, te bekijken, die door hunnen dobbelen kin en ron
den buik in dezen tijd van ellende schroomlijk afsteken met
hunne arme broeders.
Gramschap. Men kan geen enkel sermoenlje, tot dit
van den nederigsten kappellaan, meer bijwonen,'of men hoort
er in woede uitvallen tegen de treffelijkste burgers; men treft
geene gematigde catholijke gazet meer aan. De mandementen
van hooger hand dragen allen den stempel der overdrevendstc
aanvallen.
Traagheid. Ons land is overdekt met kloosters, be
woond door menige honderden duizenden paters en nonnen
van allen aard, die lui en lekker leven, gekweekt door afge-
schooide aaimoesen ten nadeele der schamelen armen. Die
kloosterlingen van alle kleur en geur brengen niets voort en
verslinden veel. De luiheid is de moeder der zes andere
hoofdzonden
Natuurlijk gesproken, onze tegenstrevers zondigen het
meest in de zeven hoofdzonden. Wanneer er eens eenen tijd
moest komen dat zij er niet meer tegen zondigden, ah'
alsdan zouden wij gelooven aan hel
BOVENNATUURLIJKE!
IJperen, 28 Maart 1874.
Onze schermmaatschappij heeft in eene harer laatste zittin
gen besloten een feest le geven op stadsschouwburg.
Dare inzichten zijn allerloflelijkst, daar zij zich voorstelt
hetzelve ten profijle van den arme te geven.
Ongetwijfeld zullen alle weldenbende personen dit projekf.
toejuichen en ondersteunen, want deze maatschappij is geroe
pen om in het toekomende onze stad met een vermakelijk
tijdverdrijf meer le begiftigen.
De aantrekkelijkheid dezer liefhebberij is alhier maar
weinig gekend doch wanneer het publiek eens zulk feest
genot zal gesmaakt hebben, men mag verzekerd zijn van een
goed sukces.
Later de volledige inlichtingen.
Eene lijst is in omloop voor een concert te geven in stads
schouwburg. De liefdadigheid, zoo het schijnt, zou ook het
eenige doel zijn van dit kunstfeest.