Stads Nieuws. PÖPERIl\GHE, heralen; dat is vier stemmen meerderheid voor de Klerikalen. Met ministerie kan nog wel aan liet bestuur blij ven, maar op voorwaarde, dat het niets doet. Het ecnigste lid van het kabinet dat op den rang was in een arrondissement, waar er kiesworsleling was, is in den slag gebleven. Men ziet dat het land de politiek van het klerikaal ministerie veroordeeld heeft en dat het enkel van het verplaatsen van 70 of 80 stemmen te Gent heeft afgehangen om hel miniterie te doen aftreden. M. Malou, kan zeggen dat hij nog geen opvolger heeft, maar het is niet zeker dat hij niet wenscht er een te hebben. Het ministerie is nog wel niet dood maar het is zieker dan het vóór de kiczing was. De klerikalen hadden gerekend op eene verster king der meerderheid en zij zijn zoozeer verzwakt, dat er maar zeer weinig noodig is om ze te dwingen het gezag te verlaten. Het is te hopen dat het niet lang zal duren, want het ministerie is zoo erg gekwets uit den veldslag gekomen, dat wij niet denken, dat het nog lang te leven heeft. M ALTIJD ENGEL! Het Nieuwsbladje,met al zijn verstand, heeft het schroom- lijk lastig met den uitgever onzer Toekomst. Die Engel moet hem wel zwaar op de maag liggen om alzoo wekelijks bijna de helft zijner proza daaraan te verspillen. Om het effekt dat het Nieuwsbladje denkt te weeg ge bracht.te hebben niet te verminderen hadden wij geerne die fameuze artikels nogeens aan onze nieuwsgierige lezers mede gedeeld, doch, tot ons groot spijt, kunnen wij het niet doen daar er ons geene plaats genoeg overblijft. Uitgesteld is niet verloren, en hel is te hopen dat de schrij vers van'tNieuwsbladje, ih hunne hooge wijsheid,wel nog het eene of het andere dergelijks zullen uitkramen tegen den uit gever der Toekomst, den kwartier-meester der Burgerwacht, en den Commandeur der Vlaamsche Ster. Die muggen vinden een groot vermaak met rond de keers te vliegen'; dal zij eens goed hun hert ophalen. IJperen, 15 Juni 1874. NSnziek - Het muziek-korps der Sapeurs-Pompiers onzer stad zal Zondag, 14 Juni, in den Publieken Hof, van den middag tot 1 ure, de volgende stukken uitvoeren 1° Ouverture de la Fête Vénitienne, (Brissart). 2° Pot pourri sur ('Opéra de Faust, arr. par Otto, (Gounod). 5° Duo concertante pour piston et trombonue, (Van Calck). 4° Pazza d'amore, valse, (J. Klein). In geval van slecht weder, het concert zal plaats hebben in de Groote-Hallezaal. Kooi'inaatsehappij. - Donderdag laatst was het nogeens een sehoone dag voor de heeren werkende leden van de Koormaatschappij. kramen den Zondag! Armen die menschen moeten niet leven, zij verkoopen in de week niet, en indien hij ze kan beletten den Zondag te verkoopen, zullen zij alsdan van zelfs rijke ko men. Maar 't is gelijk dat grootmoeder zegt. Is onze Heer daar al kontent van? 'k Weet zonder hoe dat Snoek daar al gaat kwijte spelen, 'k Vreeze voor u, me ventje Dat pastor Ver- helst moeste leven hij zendt u hij dc wilde van Amerika, ze gelijken u een beetje 't is gelukkig dat er nog eenige van die oude goê blijven anders zoudt gij 't geloof om zeepe doen gaanGaat 'eens niet ver van de plaats op dat gehuchte en zeg eens kwaad van dien man Gij krijgt op uw zwart li chaam dat is een van de oude modene goèzelfs, hier op onze parochie kunnen er eerbiedwaardige onderpastors zijn. Im mers, hoe schoon hebben zij het niet zich bemind te maken, een geestelijke die zich zelve eerbiedigt hoe gemakkelijk is hij niet bemind en geachtMaar alsdan geene ahnanakskens, hoorde, Snoeksche dat is niet goed, de Toekomst ont wekt dan, laat alles gerust als alles wel gaatgeef het voor beeld van goede overeenkomst op de parochie. Laat ons elkander geerne zien, hoe meer dat we verkoopen, hoe heter, God heeft ons geschapen om te levenweg met haat en nijd, weg met laster en vervolging. En dat de Toekomst eens het leven van Snoeksche moest uit een doen, wij zouden al ineer dan eenen almanak kunnen maken, boeken gelijk epis tels zouden nog te klein zijn. Per exempie, we zouden kun nen een blijspel maken in vijf of zes bedrijven 4 e Bedrijf. 'i fs avonci: De mane ligt te lachen Utsschen de grimmige De heer Voorzitter A. Vanden Boogaarde, heeft hen allen uilgenoodigd tot eene wandeling naar den vijver van Dicke- busch. Iedereen kent het zoete en aangenaam uitstapken dat men doet onder het lommer der boomen. Verbeeldt u dan eene schaar jonge en geestige knapen, wiens luidruchtige vreugde schettert in de ruimte. Bij de aankomst in het Vijverhuis, wachtte hen daar eene wel opgedischte tafel waar verschiilige soorten van visch, lekker gereed gemaakt, overvloedig den genoodigden werd aangeboden. De lachtlust der kluchtigaars nam aldaar nog toe en werd maar onderbroken dan door een driedubbel gejuich ter hulde van den heer Président die zoowel zijne gasten weet te ontvan- gen. De heer Voorzitter nam deze gelegenheid te baat om de leden zijner Koormaatschappij aan te sporen tot het blijven behouden der weiovereenkomst in de sociëteit, en sloot zijne rede met te verklaren dat de schoonste blijk van genegenheid .die men hem geven kon is van zich altoos stiptelijk op de repetilen tegenwoordig te vinden. Een goedkeurend handge klap begroette deze körte maar goed begrepene toespraak. Zulke feesten laten goede indruk bij hen wiers hert op de echte plaats ligt, te meer daar dit feest, wanneer men het geëindigd denkt maar begonnen is. ïn den aftocht hebben al de heeren zangers sehoone pas-redoublós, aangeheven. In de Muizenval, waar men eene poos gemaakt heeft, hebben zij het koor dans la forèt gezongen. Het schoon effekt dat dit koor maakt, wanneer het alzoo in de stilte der avondschemering op den oever van een mijmerend bukje gezongen wordt, is onbeschrijvelijk, en de tijtel dans la forèt, kon waarlijk niet beter zijne plaats ge vonden hebben, dan wanneer het koor tusschen de boomen en het groen weergalmde. De intrede in stad werd gekenmerkt door het zingen van een pas-redoublés die de inwoners op den drempel hunner deur lakte en de nieuwgierigen op de straat stilhielden. Alzoo zijn de heeren Koorzangers hun lokaal binnen gerukt alwaar er nog gezongen werd tot elf ure, waarna iedereen zeer te vrede over zijnen namiddag, vertrokken is. Sesuaat. - Onder de 54 burgers in West-Vlaanderen die 40 jaar oud zijn en fr. 2116-40 c. lasten betalende, recht hebben om voor den senaat gekozen te worden, bthooren de volgende tol onze stad en omstreken 1Boedt, Pierre, IJperen. 2. Capron Jules, IJperen. 5. Carton, Henri, IJperen. 4. de Stuers, Gustave, ridder, IJperen. 5. de Thibault de Boesinghe, Joseph, Boesinghe. C. Du Pare, Pierre, burggraaf, Vlamerlinghe. 7. Ilyn- derick, Augusle, ridder, IJperen. 8. Mazeman deCouthove, Jules, baron, IJperen. 9. Mulle, Léon, brouwer, IJperen. -10. Vandenpeereboom, Alphonse, IJperen. Tl. Van Elslande, Cc-sar, Wervick. ©Hgclask. - Dinsdag morgend, toen de le trein die van IJperen ten 5 ure 25 minuten vertrekt, aan het harreel te Zillebeke gekomen was, heeft eene kar, bespannen met een peerd, omver gereden. Ongelukkiglijk was het barreel niet gesloten, en de kar, waarop eenen man en eene vrouw geze ten waren, werd door het machien getroffen, met het beween- lijk gevolg dat de man erge wonden aan het hoofd bekwam en dat de vrouw tegen den muur van het wachthuis zoo ge weldig geslingerd werd dat zij buiten kennis op den grond lag. De machinist hield dadelijk stil en het personeel van den trein liep de eerste zorgen toedienen aan de twee ongelukki- gen, waarna de trein dadelijk vertrok met eene vertraging van 10 minuten, die gemakkelijk ingehaald werden vóór men te Kortrijk aankwam. wolken, Snoek is bachten 't huis en de juffers ook, 't geitje biet, en Snoeksche geeft het een streeltje; o! dat schoon beestje 2C Bedrijf. Snoek is weèrom op visite, papa is uit, en Snoek doet ne tjiiatre mains op de piano maar al met eens de deur gaat open... iesl, mama i» daar! Changement de tableau Einde. Apothéose. Snoek vliegt naar den hemel omringd van zwarte engels en gezeten op pekzwarte wolken, rondom hem vliegen almanakjes, naaikusjes, muilezelkens, enz.Vogels komt hem tegen van uit den derden hemel. Binst dien speelt er een vreemd muziek al met bombardons gemaakt in den vorm van ezelooren en de groote doudou geeft de benedictie! Enz., enz., enz. Of wel een drama maken, geïntituleer.d: De Moedermoord of wel een verhaal zich uitende: De Ware goede Herder. Met grootmoeder een beetje te spreken 't ware gemakkelijk. Maar neen, dat is al niet noodig, we laten die potjes gedekt, 't is vele beter, en wij vragen niet anders, als Neering, verkoop, en brood voor allen, Voor kleinen en groofen, Voor rijken en armen, Voor geestelijke en wereldlijke. W ij hebben dat geleerd in den waren catechismus, dat is ■ware religie; en dat is grootmoeders meeninge, en pastor Verhelstst ook. En de «we oolc zeker, lieve Moorsledenaren Ongelooflijk zal het schijnen, doch het is waar een geeste- lijke onzer stad, van hier gezonden om een verslag le maken 1 over het uitzicht der kiezingen van Gent, was op den trein,en niet tegenstaande hel doodsgevaar waarin de twee ongeluk!, gen zich bevonden, heeft geen voet verzet om zijne medemen sehen te troosten Ook, wij verstaan het, zijne politieke zending moest op de letter vervuld wezen, en stapte hij af, j misschien mistte hij nog den trein om in tijds op zijnen post te zijn Men zegt dat beide slachtoffers des avonds de heilige rech- f ten ontvangen hadden, en op het oogenblik dat wij schrijven zijn zij misschien bij den Heere. De goede uitslag der kiezing van Gent zullen zeker dien spog .iceuatp zoo geweldig getroffen en hem in den derden hemel gevoerd hebben, dat bij sedert dien aan die twee ott- gelukkigen niet meer zal gedacht hebben. Door koninklijk besluit van 5 Juni 1874, het gemeente be stuur van Waasten is gemachtigd het Korps Pompiers, aldaar bestaande, op te schorsen. 9 Juni 1874. EENE EZELS—REDENERING y De Moniteur der kwezelaars, antwoordende op onzen artikelDe Kerk van Christus, trekt zich bij zijne lezers die de Toekomst niet mogen bekijken gemakkelijk uit den slag, Een ezel had met zijnen poot, even als hij, onzen artikel in duigen kunnen leggen. Wij hebben bewezen door eene vergelijking tusschen de leering van Christus en het gedrag zijner zoogezegde navol gers, dat de hedendaagsche kerk (of de kerk onzer politieke opperburgers) de Kerk van Christus niet meer is, en, zonder één punt van deze verpletterende vergelijking te melden, onze tegenspreker redeneert en besluit even alsof wij geen enkel argument tot staving onzer gezegden zouden bijgebracht hebben. Ziehier zijne redenering: De defmitor bestrijdt de kalho- lijke kerk en loochent ze, hij zegt wat de Kerk van Christus is volgens zijn verstand, en doet ons besluiten dat de Kerk van Christus niet meer bestaat. Dus, indien Christus Kerk niet meer bestaat (eerste ketterij), Christus is geen God (tweede ketterij), want hij heeft beloofd dal zij bestaan ging lot het einde der eeuwen. En is Christus geen God, hel ii Evangelie en is 't woord Gods niet meer. Daaruit beslui- ten wij dat gij buitengewoon dom moet zijn, en stout mort zijn, en onbeschoft moet zijn om te durven zulke onge il rijmdheden drukken van den eenen kant eene soort van ii eerbied voor t Evangelie, en ja, voor Christusen van den i> anderen kant de Kerke Chrisli loochenen Wij vragen u wel verschooning, kvvaadtrouwige jesuiet. 't Geen bewijst dat wij de Kerk van Christus niet loochenen, 'tis dat wij klaar en duidelijk gezegd hebben dat Christus, toen hij beloofde dat zijne Kerk ging bestaan tot het einde der eeuwen, heeft willen spreken van zijne Kerk en niet van we Kerk,T is te zeggen, van de gemeenschap der geloovigen die, huiten uwe dwalingen en uwe heerschzuchtige driften, zijn Evangelie getrouwig blijven, die eer- en gewetensgevoel heb ben en die goed gebruik maken van de rede welke God hun ingestort heeft. Deze Kérk zal nooit vergaan, zij zal zich ver sterken naar mate de inrnschehjke rede, die volmaakbaar is, zich door het onderwijs en de beschaving zal ontwikkelen en zich zal afhouden van het kwaad dat alleen den mensch van I God verwijdert. Maar wilt gij weten welke kerk nu altijd bezig is met Ie vergaan, t is uwe kerk die wij de valsclie kerk noemen om dat hare leering, gelijk wij het laatslmaal bewezen hebben, juist het tegenovergestelde is van de leering van onzen Zalig- maker. En het moet u niet verwonderen dat God uwe bede vaar ten en al uwe politieke manifestatien niet aanhoort. Alle mensch, die God in hert en ziel eert, kan al uw® kwakzalverijen en uwe apenmanieren missen. Hij richt in den grond van zijn gemoed een tempel op aan de Godheid. De vurigheid en de rechtzinnigheid van een hert dat zich voor r haar uitboezemt hebben geene formulen noch muiiemakerijen i noodig'. Maar uwe tempel, in plaats van in uw hert gesticht te zijn, is uitwendige parade, 't is oogverblinding en boeren bedrog, t is de domminalie door de verslaving en de dom- houding, t is eene hal van koophandel welks werkingen zich periodieke!ijk doen op de Groote-Markt, met een woord u*'® religie is de werkstellige verloochening van de religie Christus, en uw God in de geldduivel Mammon. Maar de overweging van al deze waarheden is het rains' der bekommeringen van onzen liefelijken redeneerder. Zijn enkel doel is van den schrijver van ons bovengemeld artikel bij zijne Nieuwsblad-lezers te doen aanzien als eenen kef®' en eenen dommerik, ten einde den haat en de wraak der suk kelaars, die hier in meerderheid zijn, tegen hem op te wekken- En hij is zelf zoo dom dat hij niet ziet dat zijne doenwijze ('e i klare bevestiging is van hetgeen wij aan zijne kerk meest te' verwijten hebben. ------ir Het mannetje acht zich gelukkig om dat het meent eene vervalsching te vinden in den zin welken wij aan een tekst va11 het Evangelie gegeven hebben door de volgende vertali»a:'

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 2