Briefwisseling der Toekomst.
De wereld ziet mij nu nietmaar gij ziel mij, want gelijk
ik leef zoo ook zult gij leven.
Slechts de letterlijke uitdrukking aannemende en gecne
rekening houdende van den geest der goddelijke wet, onze
tegenspreker beweert dat Jesus, in plaats van aan zijne disci
pels eene les te willen geven, hun eene belofte doet. Maar is de
les in de belofte niet begrepen en zegt Jesus op dezelfde
plaats niet herhaalde malen dat zij, om te leven, den weg dei-
waarheid moeten bewandelen en zijn leven navolgen Zegt hij
hun niet dat zij de blijdschap van het beloofde leven maar
zuilen genieten en den vrede, welken de wereld hun niet kan
geven, maar zullen vinden op voorwaarde dat zij hem bemin
nen en zijne lessen of geboden sermonesmandataonder
houden Bedrieg 11 niet, vriendje, en verhef uwe leest
boven die van een ander niet, want uwe hoogmoed is de
eerste inbreuk op de lessen van onzen Zaligmaker.
Onze kerklalijnist en wil er niet van weere keeren. Toen
wij over eenige weken den uitleg gaven van een tekst van het
Evangelie, hij noemde ons défmitoren wij zegden dat dit
woord (voortkomende van het verbum definiteuitleggen),
gemaakt keukenlatijn was, om dat het niet bestond wanneer
het latijn nog eene levende taal was. Van zijnen kant beweerdt
hij dat 't oprecht latijn is, zeggende dat 't in latere tijden ge
maakt is geweest en dat het de naam is van eene weerdigheid
die Cicero niet en kende en die wij waarschijnlijk zelve niet
kennen, 't Is mogelijk maar dit laattijdig gemaaksel van een
woord, dat te vooren in de latijnsche taal niet bestond, is
juist een bewijs dat het nagepoetst latijn of keukenlatijn is,
en niet meer aan de echte taal gelijkt als itorgaander, stator,
staander, bibitordrinker, manducatoreter, enz.
Dewijl onze vlaamsche tegenspreker de voormelde weerdig
heid kent en dus gelukkiger is dan Cicero, zou hij ons niet
willen zeggen hoe men ze noemt in het vlaamsch of het
fransch
AYELGHEM,
8 Juni 1874.
Met tegenzin dop ik heden mijne pen in den inktwant 'k
had volgaarne de spons der vergetendheid gestreken over
droevige gebeurtenissen.
Omstreeks één jaar is het geleden. Een eerlijke landbouwer
kwam een groot ongeluk over hij brak zijn been en bevondt
zich in groot levensgevaar. Hierom was 't groote vreugd in
ons katholijk kamp. De kwezels der plaatse, en bijzonderlijk
een archi-kwezel, liepen rond, hunne handen vrijvende al hup
pelende van zalige blijdschap en elkander toeroepende Weet
ge T al? GL.... is zijn been gebroken 't Is wel be
steed Nog 'nen liberalen stemmer min! En ze loegen lijk
paptaarten en waren hoogst verheugd
Een paar dagen later een nieuw ongeval. Een vader van
ACHT kinderen, een voorbeeld van huizelijke orde en bezorgd
heid, zijn hond die symptomen van razernij vertoonde, wil
lende doodschieten, verminkte zich de hand door het sprin
gen zijns geweer. Nieuwe blijdschap, nieuwe vreugde, bij
onze menschlievende christenen. Eene straffe Gods! riepen
zij, terwijl men de vreugd op hun gelaat las.
Nog later werd eene hofstede de prooi der vlammen.
<i God straft de eigenaars omdat zij hare pachters niet katho
lijk heeft doen stemmen preekte men in zekere kerken van
het omliggende'k Laat daar de boozaardige ongéluks-
maren welke men op het mot d'orde meer dan eens rond
strooide. En 'k vraag kon men meerdere bewijzen geven van
fanatismus,kleingeestigheid, misverstanden kortzichtigheid??
Ja, zal niemand antwoorden.
Het waren drie ongelukken waarvan geen mensch is bevrijd
en welke iedereen kunnen overkomen. In de toekomst ziet
alléén ééne oog het is de goddelijke. Welke sterveling kan
weten wat hem morgen zal overkomen?Dwaas is het dan zich
te verblijden over het ongeluk zijns naasten en daarbij is het
strijdig met hel H. Evangelie. (De Espionneur door het
sleutelgat der Hellepoort zegt mij dat Petit-Preetje gepreekt
heeft dat ik den spot drijf met het Evangelie. Waarom dan
Dus zou ik streng laken en de namen aan den schandpaal
der openbare verachting vestendergeue dieOP DEN
HUIDIGEN DAGE, ten opzichte der katholijke partij, dezelfde
taal zou durven voeren.
Een deftige kahtolijke jongeling wordt, door een beween-
lijk voorval, plotselings, aan de teerderheid zijner familie
wiens eer, fierheid en hoop hij mocht lieeten, onttrokken.
Zóó hard een slag, zóó droevig een verlies is te wreed voor
teedere moeder-, zusters- en broedersharten, spraken wij.
De inzichten der Voorzienigheid zijn ondoordringbaar en de
mensch moet het hoofd buigen voor hare onweèrroepelijke
beslissingen was ons gevoelen
Zaterdag, G dezer, zendt een Xaveriaan, de trouwelooze
slaaf van onzen Minister van NUTTELOOZE ZAKEN, zijne
ziel met eene Kooimnaar de eeuwigheid.Hebt gij ons biermede
hooren spotten? Neen. Met tranen in de oogen vernamen wij
dat wanhopig einde en toen men ons de cjuestie der begraaf
plaats opwierp spraken wij de taal der menschelijkheid, dei-
broederlijke deelneming. Deze die het geschapen heeft alléén,
kent het menschelijke hart was onze opmerking. En de Théo
logie, voegden wij er bij, leert dat, het enkel gedacht van
leedwezen en berouw, op de laatste seconde des levens, vol
doende is om de strengheid van Gods oordeel te verbidden.
Daarom moet men zeggendie mensch leeft niet ineer en
ONS (gelijk welke mensch, want pastoors zijn toch ook maar
menschen) behoort het niet den mensch te beoordeelen om
zijn lichaam te verachten. Laten wij de laak des oordeels aan
God en aan God alléén. Die verheven gedachten der grootste
Philantropenhebben wij geuit, en wij loven, in dees geval,
de geestelijkheid die hare handelwijs volgens ONZE princiepen
heeft weten te richten. Het burgerlijk Bestuur wakkeren wij
aan, in het toekomende, altijd in dezelfde gevoelens te deelen
en hare rechten te doen gelden indien men soms gebruik wil
de maken van Ic trou des chiens.
GL.... die nog lijdt is, God zij dank, nog in leven des
huisvaders hand bijna genezen en de verliezen dés brands
zijn door eene Verzekerings-maalschappij vergoed geworden.
Wij raden dus de Aveighemsche kwezels volgens dezen
regel eens diepdenkenden Philosóofs te willen leven
N'insultez jamais au malheur de votre prochain.
En de Xaverianen bidden wij betere voorbeelden te willen
geven. EEcr' payé pr le J. de C.
BOESMGME.
(VERVOLG.)
Hier onder de vraagstukken van den Boesingschen corres
pondent van 't Nieuwsblad n° 439, met de antwoord er op
volgende
Is het nog eens uit geest van gedoogzaemheid en uit
<i liefde tot de vrede dat Zondage laelsl de sloter geweigerd
<c was van de perse, zoodanig dat de gilde-broeders niet
schieten konden
Commandeurer bestaan alhier geene gildebroeders meer,
dewijl de sociëteit ontbonden verklaard is gew eestgij zoudt
u dus beter bemoeien met den sleutel van uwen wijnkelder,
dan met dien van de perse de eersten doet u lekkerbaarden,
en de anderen, grijnzen.... grijnzen is zoo leelijk en wij zien
zoo geerne grimlachende menschen.
■I 1° Wie heeft er eerst te Boesinghe gezeid ik ben libe-
rael a
Het ware moeielijk dien persoon of personen te namen, de
wijl Boesinghe, gelijk alle andere gemeenten, van over ouds,
het licht moet gegeven hebben aan vrijgeestige mannen, vij
anden der duisternissen.
Maar het zijn ongetwijfeld de vrienden van dezen die zei
Bemint elkaar, doet niet aan een ander, 't gene gij niet be
geert gedaan te worden,.... geeft aan God 't gene aan God
toekomt, en aan Cesar wat aan Gesar is.
Het zijn dezen die, als de Paus Gregorius VII, de Simonie
veroordeelen, 't is te zeggen het koopen of verkoopen van hei
lige dingen.
Het zijn nog deze die met zekeren kerkvader uitroepen
it dat sommige predikanten in dén predikstoel woelen als
kluchtspelers
Wijders zijn het nog deze die met den heiligen Cyprianus
zich beklagen over het bederf der christelijke maatschappij
c Zij (sommige priesters, niet al,) verlaten hunnen predik-
stoel, zegt hij, verzuimen hunne kudde om zich met wereld-
sche zaken bezig te houden. Men ziet ze rondzwieren achter
winst en rijkdommenZij leven in den overvloed, daar
a hunne broeders van honger sterven
it 2" Wie heeft er met een loozen trek M. de Boesinghe zvn
ii ontslag doen geven van Burgmeester
Commandeur, memento pulvis es et in pulverem reverte-
ris; ontroert de asschen van den edelen afgestorven heer niet,
en houdt u met de levenden bezigHet graf zelve kan
uwe wraakzucht niet weèrhouden
li 5° Van wien zegt men 't en is niet goed in hunnen neus
ii te zitten, zy onthouden lange.
Het spijt ons te moeten antwoorden dat het sommige gees
telijken zijn van wie men hedendaags zulks zegt.... Nogeens
herhalen wij dat de dood zelve uwe wraak niet weèrhouden
kan.... Ministers van vrede, uwe portefeuille berst open van
haat en nijd
,c 4° Wie nu heeft er eerst in de gazetten beginnen pekke-
it len en al wat treffelyk is aenranden
I)e schrijver of ingever der artikels gemeld in het Nieuws
blad nos 542 en volgende. Gij kent hem zeker wel, schijnhei-
ligaard en dan komt gij te zeemen wie heeft er beginnen
aanranden, in de gazelten Gij ziet het wel wie Ware er
nog schaamte in uw lijf, gij zoudt moeten rood komen tot
achter uwe ooren, van zoo weinig moed en openhertigheid te
loonenZullen de Boesinghnaars eindelinge overtuigd zijn
wie de twistdrijver alhier is God gave dat wij hem wel
haast mochten zien fUeiren met de groote vitesse, al ware
het naar Japonic.
it o" Wie heeft er uit wraek klenmiers doen planten voor
ii een molen om den wind te beletten
De kiemmers in kwestie zijn geplant geweest lot versiering
van eenen hof, geheel al eenen anderen kant alwaar de molen
staatdezelve zijn de grootte van genever hutten
en gij zegt dat zij den wind beletten't is van straffer tot
straffer gelijk bij Nicolel.... Al wat zij beletten, is uw gezond
oordeel, en al wat zij laten zien, is dat gij zeer wel de phy
siologic van den aardbol kentZalig zijn ze die arm van
geest zijn, want het rijk der onnoozelaars behoort hun toe
[Wordt voortgezet).
POUPERBE&E.
Mij Maandag, 1 Juni, te Poperinghe bevindende, zag ik daar
eene menigte volk op de Markt verzameld, en gevraagd heb
bende wat zulks beteekende, men antwoordde mij dat het een
prijskamp van koorzang voor beide geslachten was. Inderdaad
deze menigte was verdeeld in verschilhge groepen, voorzien
van elk een vaandel en aan haar hoofd hebbende een bestierder
in het wit gekleed, die de maal sloeg al zingen en schreewen.
Elke groep was voorgegaan door jongens, opschriften dra
gende waarop men de namen las der gemeenten die aan deze
plechtigheid deel namen. Na eene uitvoering op de Markt
gedaan te hebben, de verschilhge maatschappijen doorliepen
dcslad,de schoonste stukken van hun repertorium uitvoerende.
Indien wij lid van den Jut ij geweest waren, hier is de wijze
op welke wij de prijzen zouden uitgedeeld hebben
ZANGKUNDE. Sectie der mannen.
-1° prijs: Proves, waarvan de zang en de bestierder even
schoon en volmaakt waren. Wij hebben niet wel verstaan wat
zij zongen, maar men beeft ons verzekerd dat bet de koor was
van
Jan, brandt de lampe! brandt de lampei!
brandt dc lampe nog enz.
2" prijs: Stavele, welke gemeente als sous-directeur,
eenen zeer knappen magister bezit die al zingen eetien mond...
eenen mond opent, zoo wijd dat menige bakker hem als oven
voor het braden van schapenbouten eri rosbeefs zou willen
hebben.
3" prijs: Westvleteuen, voor eenen zangkoor pas redouble
op het aria Bulte Marulle, waar zit Marie, enz.
Sectic der vrouwen.
■I" prijs: Westoutre. Men bad gezworen een trop
engeltjes op de aarde nedergedaald. Onze oprechte geluk-
wenschingen aan dezemaagdeljes en aan hunnen direc
teur die hun zoowel dresseert!
2" prijsWatou. Wat stemmen! wat lieve stemmen
wat hemelsch geschreeuwMaar ook met eenen behendigen
artiest zoo als dezen die hun leidde, moet men al gauw
opgeleerd zijn.
5" prijs: Locre, die alhoewel maar klein in getal, nogtans
zeer wel gezongen heeft. En zeggen dat die meisjes dat leeren
aan.... ik wil zeggen al stoppen!
Prijs van verstkomendeBeveren; van grootste getal:
Watou; van grootste pracht, I" prijs: Poperinghe, met Ko
de Pijke. Zijn ambtsbroeder van Watou had dit jaar niet
mogen mede kampen, om reden bij verledene jaar den eersten
prijs bekomen had; hij was uit de matte; ook heeft hij
t' buis gebleven.
2e prijsStavele, met een meisje haar vaandel dragende
waarop men las: ik ben de onbevlekte ontvangenis.
Proficias onbevlekt dochtertje
Eervolle melding: aan eene poperinsche sociëteit die eene
prachtige en zeer behoorlijke batteuse mede had, alhoewel de
desscher afwezig was.
Wij zouden nog daarbij eene bijzondere en buitengewoone
onderscheiding toekennen aan de Kake, voor zijne deftige
alleenspraak, ofschoon men er geen enkel woord van verslaan
heeft; maar zijne intentien waren goed.
Ik denk dat een ieder in mijn gedacht zal deelen en dal de
verschilhge prijzen, bestaande in kostefooze aflaten, alzoo
zullen toegewezen zijn.
De stoet was vergezeld door een groot getal inwooners dei-
stad, waaronder wij bemerkt hebben Tuiters en Maneblus-
schers, cadés met pooten en ooren, contre-bazen en tot afge
kookte en onlangs bekeerde leuvensche studenten met buizen
overladen, en die met groote schreden de stappen van nonkel
basje, treuriger memorie, navolgen.
Alles is wel afgeloopen en builen een vijftigtal menschen die
door de brandende hitte en vermoeidheid ziek geworden zijn,
men heeft geene andere ongelukken te betreuren gehad.
Wij verhopen dat Poperinghe alle jaar met zulke schoone
feesten zal begunstigd zijn. De slechte liberalen hebben schoon
daar mede te spotten, zij hebben schoon te zeggen dat al de
katten van het land zich op de Markt scheenen verzameld te
hebben om onder meest te miaauwen wij houden staan dat
zulke plechtigheden den geest der boeren verlicht, die alzo^
door hunne opperburgers, bij hunne neus geleid worden tot
het eeuwig leven. Amen.
P. S. Eene andere correspondentie uit Boesinghe kan, bij
plaatsgebrek, maar binnen acht dagen overgenomen worden.
MARKTEN VAN IJPEREM.
AARD
DER
GRANEN ENZ.
15 Juni.
6 Juni.
verkochtle
kwantiteit.
middenpr-
p. 100 kilo-
verkochlte
kwantiteit.
middenin',
p. 100 kilo.
Tarwe
Rogge
Haver
Erweten
Boontjes
Aardappelen
Boter
19,300
4,800
0,400
700
2,400
4,000
58-12
28-00
29-50
50-50
29-00
10-00
270-00
21,700
5,500
500
4,100
1,90.0
0,000
58-12
28-50
50-30
29-30
30-25
9-30
290-00