STA© UPEREN.
Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschilïige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen.
Stads Nieuws.
ZONDAG. 5 JULI 1874. Nr G4I. 15eJaar.4 Fr. 's jaars; Buiten stad, fr. 4-50. Annoncen 12 c. dea regelReclamen, 25e.; Het Nr 10 c.
Dc mirakels van verre aanschouwd, zijn gemak
kelijk aan de sukkelaars op te vesten het is alzoo
dat men in de duilsche jesuitieke gazetten wonder
bare verhalen leest betrekkelijk dit van Louise La-
tea u.
Over eenige dagen, zeggen zij, zijn Mgr. Labis,
bisschop van Doornik, met zijnen ambtgenoot Mg.
Marmillod, de heilige dochter, (want zij verklaren
haar reeds Heilig), gaan bezoeken om ooggetuige
te zijn der wonderheden die men bij Louise kan
opmerken. Zij hebben bestatigd dat, zooals de heer
Lefevre, geneesheer, leeraar bij de Universiteit van
Leuven, het ook heeft verklaard, dat alle Vrijdagen,
de Vijf Wonden van Christus bij haar verbeeld, ge-
durend 24 uren bloeden, en dat, zoohaast Mg. La-
bis haar de H. Hostie op de lippen legde, zij in ge
meenschap met Christus kwam omgelukkiglijk 't
is reeds vier jaren dat Mg. Labis het tijdelijke met
het eeuwige heeft verwisseld, iets dat waarschijne-
lijk aan den verslaggever ontsnapt was.
Dit is slechts eene kleine vergetenheid die niets
verandert aan de wonderheden die eene vergade
ring van veertien wijze bollen hebben gezien en be
statigd. Het gaat met de mirakels van Bois-d'Haine
gelijk bij Nicolet, van sterker tot sterker, onze le
zers zullen er over oordeelen.
Voor eerst, er zijn ultramontaansche nieuwsbla
den die veronderstellen dat Mgr. Labis met eene
zending uit den Hemel is gedaald om de Heilige
dochter Ons Heere te komen geven Dit is slechts
eene veronderstelling welke door het duitsch blad
in beledigende woorden aan de Liberaters verwijt
van niet vastelijk te willen gelooven. Tot daar is er
nog niets die iemand moet verwonderen, er zijn
eene menigte andere mirakels die de heiligheid van
Louise Lateau moeten bevestigen, onder andere, zij
gevoelt of de voorwerpen gewijd zijn of niet; men
heeft haar kruisen in handen gegeven welke niet
gewijd waren en door haar zijn verstooten; men
ïieefl haar ook gewijde en ongewijde zilveren me-
daillen in handen gegeven, de eerste hebben haar
in extase doen vallen, terwijl de andere op haar
geenen indruk maakten.
Ander mirakel: Louise, die geen andere taal
dan Waalsch kent, verstaat alle talen. Men heeft
gelezen in 't Syriaquesch, in 't Araabsch, in 't He-
breeuwsch, in de taal der Mooren, en iedermaal
dat men van God of van O. L. V. heeft gesproken,
zij verbleekte en de tranen sprongen haar uit de
oogen
De vermaarde doktoor heeft haar dikmaals be
handeld, hij heeft tot op de beenen gesneden en
Louise bleef ongevoelig.
Het is reeds jaren dat die heilige noch voedsel,
noch drank neemt, en dat zij ook niet geslapen
heeft.
Louise kan het lichaam van Christus en dat van
O. L. V. uitleggen, zij is met hun in onderhande
ling, zij hebben haar verseheide tnededeelingen
van het grootste belang toevertrouwd, die zij mon
delinge is gaan toevertrouwen aan den bisschop
van Doornik.
Zij heeft gelezen voor haren overleden vader en
zij heeft hem uit het Vagevuur zien verlossen en in
den Hemel treden.
Eens zegde men haar dat zij van den duivel be
zeten was, maar eene inwendige stem verzekerde
haar het tegenovergestelde; Christus verscheen om
haar te zeggen dat het van den duivel niet was maar
waar wel dat zij bezeten was
Dit zijn de dommigheden die men aan de ver
beeste dweepers van Duitschland doet gelooven, en
om er een schijn van waarheid aan te geven men
verzekert dat Mgr. Dechamp, Aartsbisschop van
Mechelen, al deze mirakels heeft gezien en dezelve
bestatigd.
Wij veronderstellen dat men hier den naam van
Mgr. Dechamp, buiten zijnen wete, geleend heeft;
wij kunnen niet gelooven dat een zoo schrandere
prelaat, hoe sterk hij aan de Jesuiterie ware ver
bonden, dusdanige eomedien zou durven bevesti
gen, en wij verwachten ons dus dat Mgr. Dechamp
de aanhalingen der duitsche nieuwsbladen zal leu
genachtig verklaren en, door zijn stilzwijgen, geen
medeplichtige zou willen zijn der pogingen aange
wend om de duitsche onnoozelaars te bedriegen.
LA MORALITÉ PUBLIQUE.
DE TOEKOMST.
IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEUEN
Naar Poperinghe-Hazebrouck. 6-50. - 12-05. - 3-57. - 6-bO
Naar Poperingne. 9-07. - 8-45. - 9-50.
Naar Kortrijk. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-35. - 5-25.
Naar Roeseiare. 7-30. - 12-25. - 6-45.
Naar Langemark-Oostende. 7-15. - 12-06. - 6-20.
Van welke zonden is er in de H. Kerk vergiffenis te be
komen
Van alle zonden, hoe groot, hoe zwaar en hoe menig
vuldig zij ook zouden mogen wezen.
De heilige vader Joannes XXII bracht de generale vergiffe
nis op de hoogte van ieders geweten en... van ieders beurze.
Zijn tarief, onder den titel vanSchatting der II. Kanse
larij van het H. Roomsch Penitenciersambt, werd in den
jare 1514, bij Silber, te Rome, in de latijnsche taal, op bevel
van den H. Vader Leo X uitgegeven.
In dat heilig boek leest men onder andere schoone dingen,
de volgende
Een man die scheel ziet en wil bisschop worden, betaalt
daarvoor 4 1. oo s. oo d.
Een priester die zich manaf maakt, betaalt 45-19-6.
Hij die eenen koster of geestelijke slaagt, betaalt 27-1-0.
Die eenen bisschap slaagt, legt 87-15-0.
Dat is meer dan voor eenen man te dooden, dat mocht men
doen voor 15-10-0.
Diegenen die zich wilden vrijkoopen van alle moorden be
gaan en nog te begaan, betaalden daarvoor 168-15-0.
De kwijtschelding of absolutie om eenen vader, eene moe
der, eene zuster, of eenen broeder vermoord te hebben, kostte
maar de bagatelle van -17—14-6.
Het kostte niet meer om zich het genoegen te verschaffen
zijne vrouw te vermoorden
Het is geoorloofd, zegt het tarief, zijne vrouw zoo zeer te
slagen, dat er een miskraam uit volgt, voor 5-4-6.
Vader en moeder mogen met gerust geweten hun kind ver
smachten, mits te betalen 17-14-6.
De kwijtschelding voor eenen ketter was veel duurder, zij
kostte 131-6-0.
Hen kan straffeloos of moordenaar of vervalscher zijn aan
veel minderen prijs.
Men was ontlast van zijnen eed voor 29-5-0.
Hen kon eenen vergiffenisbrief verkrijgen voor aile schan
dalen en misdaden voor den prijs van 151-14-4.
Eene non die met meerdere mannen had te... gehad, kocht
hare kwijtschelding voor 131-14-7.
De vleeschelijke zonden met alle soorten van Vrouwen, zoo
wel geestelijke als wereldlijke, werden vergeven, mit de som
van 67-11-6.
De afschuwelijke zonden tegen de natuur, voor 219-14-0.
Eene verpachting om overspel te mogen begaan, werd ge
schat voor eene vrouw, op 87-55-0.
Wanneer man en vrouw een pacht namen, dan kostte het
maar 151-24-0.
Het is waarschijnlijk dat de H. Vader als titel van aanmoe
diging zoo edelmoedig afsloeg op den prijs.
Mijne pen weigert om voort te gaan met het afschrijven
dier heilige gruwelijkheden.
Dit diene voor eene les aan onze politieke tegenstrevers, op
dat zij met meer gematigdheid zouden handelen over hunne
Openbare Zedelijkheid.
IJperen, den 4 Juli 1874.
Halle. Ziehier de beschrijving der tweede reeks
van zes standbeelden die in den noordgevel der Halle geplaatst
zijn en vervaardigd werden door onzen stadsgenoot BI. Fiers,
beeldhouwer te Brussel.
7. Jan Yperman, heelmeester van het Belle-Godshuis in
1297.
8. Jan Yperius, geboren te IJperen, werd abt der kerk
van S' Bertinus te Sint-Omaars. Hij schreef de geschiedenis
dezer abdij en overleed er den 2 Januari 1385.
9 Jan d'Oultre, burggraaf van IJperen.
De Gentenaren, zich in de maand September 1579 van de
stad IJperen meester gemaakt hebbende, verdelgden het huis
van den burggraaf. Gedurend het beleg van 1583, voerde hij
het bevel over de stad, en stierf in 1391
10. Pieter Van der Zvpe, heere van Denterghem en
Olsene, gouverneur van IJperen, gedurend het beleg van
1385, hij werd voorzitter van den Raad van Vlaanderen te
Riisel benoemd in 1385, en werd geheime raadsheer van Philip
de Stoute.
11. Melchior Broederiam, geboren te IJperen, schilder
bij tijtel van den Graaf van Vlaanderen, maakte in 1395 de
schilderingen van het zaalhofkasteel. Broederiam schilderde
reeds in olie ten jare 1593 en maakte in 1598 twee altaarbla
den van de abdij der karthuizers te Dyon.
Eene dezer 2 altaarbladen is nog bewaard in de oude hoofd
stad van Bourgondie, en wordt aanzien door de Geschiedenis
der Schilders, als eene kostbare relikwie der vlaamsclie kunst
in dc XIV eeuw.
12. Jaak De Paepe, tragieke dichter, werd te IJperen
geboren omtrent 1580, en was professor in poezy te Waasten.
Wordt voortgezet).
Festival vass Eieisinglse. - Zondag laatst had
het festival te Reninghe plaats alwaar de Pompier-muziek van
IJperen is naartoe getrokken.
De gemeente Reninghe was in feestgewaad, overal zag men
praalbogen, wimpels en vlaggen. De straten waren met meien
beplant.
Eene overgroote menigte vreemdelingen waren aldaar aan
gekomen en de ruimte om peerden en rijtuigen te bergen
ontbrak.
Op de Plaats waar de estrade stond, bestemd voor de
muziekanten, was er zooveel volk aanwezig dat men zich nvt
moeiteeenen doortocht kon banen: in al de herbergen was
er geene plaats meer te vinden om te zitten. De herbergiers er»
neeringdoeners zullen er niet om geklaagd hebben.
Wat hier het meeste medegeholpen heeft tot het weigefuk-
ken van het Reninghsch Festival was het overschoon weder
dat men zonder het minste wolkje genoten heeft.