STAD IJPEREN. Politiek. Stads-, Kunst- en Letternieuws. Verschillige Tijdingen, Markten, Bekendmakingen. ZONDAG, 27 SEPTEMBER 1874. Nr G33. 13" Jaar. 4 Fr. 's jaars; Buiten stad, fr. 4-30. Annoncen 12 c. den regelReclamen, 23c.; Hel N1 10 c. Hoe meer men de algemeene politiek van Europa van nabij beziel,hoe onrustwekkender men dezelve vindt. De suprematie lusschcn de vcrschillige ras sen, tusschcn Slaat en kerk, de strijd lusschcn het volksrecht en het Goddelijk recht der vorsten is niet geschikt om de gemoederen gerust te stellen, en men voorziet dal welhaast eene algemeene crisis aanstaande is, die eene geweldige worsteling moet voor gevolg hebben en ieder oogenblik de wereld in vuur en vlam kan zetten. De verstandhouding tussehen Duitschland, Oos tenrijk en Rusland moet voorzeker niet meer be staan, indien, door zijnen brief aan Don Carlos, de keizer van Rusland zoo een opentlijke démenti geeft aan de politiek der twee eerstgenoemde lan den de houding van den czaar tegenover de erkenning van Spanje door al de europeesche mo gendheden word onbegrijpelijk. Het is thans klaar te zien dat het jesuilism, ondersteund door het ultramonlism, een machtigen toevlucht in Rusland gevonden hebbende, de moderne wereld bestrijden en dat de pogingen van den graaf de Chambord in Frankrijk en van het Roovershoofd in Spanje onder de bescherming staan van den Autocraat van Rusland. Alle illusion zijn dus verdwenen, de Czaar heeft opentlijk partij gekozen voor de zwarte Interna tionale in Europa, in geheel de wereld De fransche, duitsche en engelsche persorganen zijn over deze zaak het eens en allen zijn even on gerust omdat de mogendheden die den strijd tegen dien boozen geest der duisternis hebben aanvaard, zich nu tegenover Rusland zullen te stellen hebben en zich voorbereiden op de gevolgen van deze onverwachte en gevaarlijke verandering in de hou ding van het russisch gouvernement. voor werktuig om het vlaamsch toe te passen waar de zwarten er voordeel welen uit te trekken. Terwijl onze raven-gazetten voortgaan met de vlaamsche zaak, als zij Ivun kan te pas komen, te verhemclen en zich als hare beschermers aan stellen. ziet menduidelijk dat al hunnen zeempraat maar louter bedrog en leugen is. Wat ziet men te Mechelen Een arme baard scheerder, die de pratijk had in het semenarie, afgedankt omdat hij zijne demissie niet wil nemen der maatschappij Rhelorica waarvan hij lid was Wat ziet men te IJpcren een aanvraag tot subsidie door het gouvernement weigeren aan de Vlaamsche Ster, lot het geven van een looneelkun- digen prijskamp Naglans andere Tooneclmaatschappijen zijn otildelijk bevoordeeligd; maar zij misschien, dienen Men herinnert zich zeker nog dat te Doornik door bisschoppelijk bevel de processie niet meer voorbij het standbeed van Christine de Lalaing mag gaan, omdat deze heldin, tijdens onze vroegere beroerten en in afwezigheid van haren echtgenoot Doornik tegen de spaansche trawanten van Filips II verde digde. De wraak tegen een standbeeld toont genoeg aan welken haat de ultramonlanen jegens de levenden voeden. Deze haat beeft zich ook in Antwerpen lucht gegeven. De processie placht te gaan langs de straat, waar M. David, kolonel der burgerwacht, woont. Welnu, men heeft den doorloop der processie veranderd om niet voorbij dit gebanvloekt huis te moeten gaan. Thans doet zij eenen langen omweg. Ons Heere, die met al die b...geestigheden niet gediend en is, heeft op de kazakke Van de processie eene vlage regen gezonden, dat zij geheel uiteen is gevlucht, zijpende nat tot op het hemde. Had de processie haren gewonen weg gegaan, zij ware al lang in de kerk geweest. Is dat de hand Gods En is het, in alle geval, geen schande voor de geestelijkheid met zulke zotte maatregelen dooden en levenden trachten te belee- digen Onze klerikalen roepen en schrijven dat wij ongelukkige tijden beleven; dat men over zijne goederen ten behoeve van geestelijke gestichten niet beschikken mag; dat de kloosters geene goede ren mogen aankoopen noch verkrijgenen zoo voorts. Allemaal prullen om niet te zeggen logentaal. Onder den gewaanden gulden tijd van Albertus en Isabella, immers lot voor het tijdstip der nieuwe fransche wetten, moest er, bij allen eigendoms overgang, in de akte, onder ecdc bevestigd worden dat die overgang niet, direklelijknoeh indirektelijk, geschiedde ten behoeve van eenige kloosters kerken, liefdadigheidsgestichten nochle andere ge stichten of lieden van dooderhand. Bij het aannemen van het geestelijk of klooster leven werden de kloosterlingen als dood voor de wereld aanschouwd. Hunne erfnis was open door hel feit van het kloosterleven te hebben aangeno men en hunne goederen werden onder hunne erfgenamen verdeeld. Zie daar nochtans wat men noemde de goede oude tijd Integendeel mag nu eenieder het kloosterleven aangaan zonder eenige hocgenaamde rechten te verliezen het verbeelde afsterven der wereld, of mort civile is door onze Grondwet afgeschaft. De kloosterlingen mogen zooveel goederen aan koopen als zij begeeren, tot getuigenis der jesuiten, kapucijnen en kannen kloosters te Brugge, Gent, Antwerpen en meer andere plaatsen, dit alles zon der andere voorwaarden noch bepaling dan de openbare belastingen, verkoop er erfnisreehten te moeten betalen zoo en gelijk alle andere burgers. Velen zullen zich vragen maar waarom klagen en schreeuwen dan de klerikalen zoodanig over dien zakeutoesland Altijd om voorrechten te bekomen, immers uit klerikale vrijheidsliefde! TOEKOMST O IJZEREN-WEG. VERTREKUREN VAN IJPEREN Naar Poperinghe-Hazebrouck. 6-50. - 12-05. - 3-57. - 0-50 Naar Poperinghe. 9-07. - 8-43. - 9-30. Naar Kortrijk. 5-54. - 9-49. - 11-18. - 2-53. - 5-25. Naar Roeselare. 7-50. - 12-25. - 6-45. Naar Langemark-Ooslende. 7-15. - 12-06. - 6-20. Ihii tie IJpet'sche Volitshinttsen. Vaders en moeders, wanneer gij wel nagaat wat al goeds de liberalen in lJperen ten voordeele van liet volksonderwijs sedert 40 jaren gesticht hebben, gij moet bekennen dat liet meer is dan hetgeen de clericalen in vijf eeuwen voor u eedaan hebben. Wij doen heden eenen oproep aan uw goed oordeel, aan uwe liefde voor uwe kinderen. De tijd is daar dat onze voortreffelijke scholen hunne deu ren zullen openen voor de leerzuchtige jeugd, voor de kinde ren onzer zoo belangvolle werkende klas. Besef dat de geleerdheid eenen schat is die men u nooit meer ontnemen kan. In voor- en in tegenspoed is de geleerdheid eenen on- ontbeerJijken leidsman. Wanneer gij zaken te verrichten hebt, brieven te schrijven, enz., gij kunt alles zelfs doen en hebt niet noodig uwe affairens aan vreemden hunnen neus te knoo- pen. Toen men lezen en schrijven kan, hoe aangenaam is het toch niet in zijne rust-uren zich bezig te kunnen houden Men kan boeken en gazetten lezen en zijnen geest versieren, met allerhande kennissentoen men van iets spreekt men staat met zijnen mond vol tanden niet, men heeft een weinig kennis van alles en men kan mede redeneeren, zijn gedacht zeggen en soms anderen leeren. Hoeveel ouders zijn er niet die ondervonden hebben hoe ongemakkelijk het is niet ge leerd te zijn, en die zich duizend maal beklaagd hebben omdat zij in hunne jeugd de gelegenheid niet hebben gehad zich te onderwijzen of verwaarloosd hebben naar school te gaan Eh welouders, gij die zoo veel gewerkt hebt om uwe lieve kinderkens op te kweeken; zooveel angst geleden hebt toen zij de eene of andere kinderkwaal te doorworstelen had den, zult gij nalaten te zorgen dat zij in hunnen Ialeren leef tijd zich kunnen onderwijzen Zult gij hun bestaan voor altijd vergallen Neen, niet waar? Alle occasien van de we reld zijn hun gegeven, neemt die te baat. De.koslelooze knechljesGemeente-schoo!,de meisjes-school, de Akademie en de Professionneele school gaan openen, stuur er uwe bevallige kinderen naartoe, daar zullen zij eene goede opvoeding en eene geëvenredigde geleerdheid gratis bekomen, uvve knechtjes zullen alles weten wat een eerlijke burger en stieldocner moet kunnen uwe meisjes, wat later eene vrome huismoeder noodig heeft om haren man en hare kinders ge lukkig te maken cn haar huisgezin in goeden staat te houden. Stuur hen naar de scholen waar Irelïelijke onderwijzers en ouderw ijzeressen uwe kinderen naar ziel cn lichaam in de deugd opbrengen waar men hen geene valsche begrippen indringt en waar zij zeker zijn er zoo zuiver uit te komen zooals zij er zijn ingegaan Ondersteunt de pogingen der mannen van vrijheid en beschaving door u door niemand te laten overhalen uwe kinderen naar de andere scholen te zenden gij z.nlt misschien dreigementen moeten onderstaan, eenige schade gedaan wor den door vraakzuchtige mannen maar later gij zult te vrede zijn uwe kinderen noch werktuigen noch slaven gemaakt te hebben, maar geleerde en vrije burgers Wij verzoeken nog dat de ouders hunne kinders ten minste tot 14 jaar op school zouden lalen.Wie ze vroeger van school trekt, mag zeker zijn dat de kinderen zeer spoedig alles ver geten wat zij geleerd hebben. Ziet dus toe, ouders, die uwe kinders bemint! kunt gij hun geen geld en goed achterlaten, zorgt dan ten minste dat gij hun geleerdheid en geest van orde bezorgtdeze zijn meer weerd dan de grootste rijkdommen,want wat is toch een ongeleerde mensch op de wereld L

HISTORISCHE KRANTEN

De Toekomst (1862-1894) | 1874 | | pagina 1